Tinkermuts schreef:De Finse lappen hond is wel een behoorlijk zelfstandig ras, wat snel gezien word als eigenwijs, daar moet je wel zin in hebben, het zijn verder wel erg leuke honden hoor.
Ja dat ken ik wel, daar heb ik niet zoveel problemen mee 
Ceetje_bokt schreef:Ik zou nooit een working cocker spaniel nemen als huishond. Dit type hond moet je laten werken/ermee jagen/een taak geven. Dat is best lastig in een gezin met kleine kinderen.
Thanks voor de tip! Hij werd hier als tip gegeven en het ziet er uit als een leuke hond maar kan er zeer weinig echt duidelijke informatie over vinden....
De 'gewone' cocker spaniel past niet binnen mijn beeld 
x_Jeanine_x schreef:Schapendoes is het al helemaal uit de erfelijke aandoeningen. In iedergeval uit de goede lijnen.
Hier worden ze 1x per 3 weken gekamd en hebben er 2 hier die 1x per 4 a 5 weken gekamd word.
Momenteel hier een logeerhond die wel elke week gekamd moet worden.
Hier word gezegd dat Schapendoes op een hoge plaats staat kwa gezonde rassen, door een Amerikaans onderzoek.
Blaffen is stukje consequent opvoeden, hier blaffen ze zelden.

Klopt het dat je ze niet kort in de vacht kan houden? Dat zou hun positie in mijn top 9 namelijk echt enorm veranderen 
Schotse herdershond korthaar en Lhasa Apso ga ik eens naar kijken, bedankt voor jullie tips 
Heb ook veel pbtjes ontvangen, die beantwoord ik morgen even...