Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:43

Onali schreef:
Mijn balkon is ook afgezet, wil niet dat mijn katten 2 verdiepingen naar beneden lazeren. Gelukkig kan een balkon goedkoop afgezet worden.

Een beetje tuin heb je ook voor nog geen €100,- afgezet.
Zo'n stroomsetje van Velda, evt de uitbreidingsset erbij en een rol ijzerdraad en krammen, stroomsetje op je schutting plaatsen, aardedraad maken met het ijzerdraad en de krammen (1 draad horizontaal op de schutting en op een paar plaatsen een verticale draad aan de horizontale draad en de grond in).

anjali

Kinke schreef:
We gaan de katten opsluiten en de wolf met open armen ontvangen _O- _O- |o |o |o |o

Inderdaad,dat klopt niet.Ik vind het van katten wel vervelend dat ze allerlei andere dieren doden,maar met wolven is dat probleem veel groter (letterlijk). Ik ben dol op katten maar heb er momenteel geen vanwege ongeschikte woonsituatie.Onze vroegere kat kwam wel buiten. Ik zou nu ook liever een binnenkat hebben.

Simoonzel

Tja deze discussie is op bokt al 100 keer gevoerd en altijd blijft er hetzelfde uit komen. Men wil niet veranderen, dat hun kat overlast veroorzaakt in de vorm van vechten, poepen, sproeien, de lokale fauna uitmoorden maakt allemaal niet uit zolang Poes maar niet binnen hoeft te blijven want dat is ineens wél erg. :=
Ik zie er elke dag ellende van en zie er echt de meerwaarde niet van in. Als je kat per se naar buiten moet zet dan je tuin af of bouw een ren en neem anders lekker een hamster. Van hondeneigenaren wordt ook verwacht dat ze zich aan fatsoensregels houden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:44

"Alleen al in Nederland worden elk jaar naar schatting 140 miljoen dieren door katten gedood. Meer dan de helft van deze slachtoffers is toe te schrijven aan katten met een eigenaar"

Bron: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... e=copylink

Gister de aflevering teruggekeken van Zondag met Lubach, daar geleerd dat we dagelijks 1,7 miljoen dieren slachten voor consumptie op soms een verschrikkelijke manier.

Dit is dus een druppel op de gloeiende plaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:47

Kinke schreef:
We gaan de katten opsluiten en de wolf met open armen ontvangen _O- _O- |o |o |o |o

Serieus? Zelfs in deze discussie moet er een wild, inheems dier bij gehaald worden? Triest. Ik hoop dat je zelf ook wel inziet dat je een inheems dier niet met een huisdier kan vergelijken.

Ik ben het er wel mee eens dat er teveel kapot gemaakt word en ben er zeker voor om katten op je eigen terrein te houden. Op boerderijen vind ik het een ander verhaal dan in rijtjeshuizen maar ik denk dat als er consequenties komen dat ze dan ook de woonwijken aanpakken omdat er daar echt overlast kan zijn, op boerderijen is dat een stuk minder.
Toch moet ik wel een beetje lachen om de mensen die over de muizenplaag beginnen want de natuurlijke vijand van de muizen en ratten is ook nergens welkom. Als dat wel zo zou zijn zou je al een stuk minder last van muizen en ratten hebben op de boerderij.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:47

Heb 3 grote kattenbakken in huis staan voor elk dier een.
Een keer per dag. check ik de drollen wippen en om de 3 dagen de gehele kattenbak weer schoon.
Niks ruikt je bij ons alleen even als de kat heeft gepoept.
Per kattenbak gebruik ik een vol doos grip die voldoende op neemt.
3 stuks in huis en ruikt schoon.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:50

purny schreef:
Bij mijn ouders in de straat woont een kat die alleen maar buiten kan lopen. Beest is totaal niet geschikt voor binnen zeggen ze

Veel dierenasielen hebben ook zulke katten in de aanbieding, en geven je beslist geen kat mee als je zegt dat ie niet naar buiten mag.
Lijkt me dan ook grote heisa geven als die EU wet er inderdaad komt, dan staat de Dierenbescherming
voor het dilemma: beschermen we poesjes of wilde dieren... :D

Maar vermoedelijk worden we als samenleving langzaam maar zeker toch richting binnenkat gemasseerd, want er worden de laatste jaren wel vaker proefballonnetjes losgelaten dmv artikelen waarom katten beter binnen worden gehouden, en de verstedelijking doet ook wat met de mensen.

Zelf ben ik niet blij met de kattenpoep in de voor en achtertuin vanwege het feit dat ik geen ramen kan lappen zonder in de poep te staan (daar gaat de mythe dat katten hun poep begraven) en het gras in de achtertuin is voor cavia's bedoeld, en niet als kattentoilet.

Verder veel loslopende stresskatten in de buurt die regelmatig vechten, doordat hun territoria elkaar overlappen en daar zijn ze niet blij mee (overbevolking).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:51

Ik snap ook het probleem niet van je kat gewoon op je eigen terrein houden. Ik stoor me grandioos aan los lopende katten. Ze schijten overal, gaan op auto's zitten, ze krijsen vaak als we willen gaan slapen en dan heb je ook nog die mensen die buiten voer neer gaan zetten of het gewoon op straat flikkeren

Sowieso snap ik niet waarom je je beest op straat laat lopen als je er van houdt. Ik zou als de dood zijn dat ze zouden worden aangereden oid. Zet je balkon of tuin af en richt dat een beetje leuk in. Ik word wekelijks aangesproken in onze wijk of ik die en die kat gezien heb. En er hangen ook iedere week weer nieuwe briefjes van weer een vermiste kat.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:53

Lusitana schreef:
Absurd. Katten moeten voldoende bewegen. Aan de ene kant zijn er mensen die zich doodvechten om paarden naar buiten te krijgen en vervolgens moeten katten binnen of in en ren? Je bent niet goed bij je hoofd en een dierenbeul als je wilt dat katten niet meer los kunnen lopen omdat je last hebt van een drol in je tuin of weet ik het wat voor kleine ergenissen.
Ik heb er geen woorden voor. Mensen die katten haten moeten naar een psychiater. Daar zit wat achter. Heeft niets te maken met het dier zelf.

_/-\o_
Inderdaad, wat een haat tegen de natuur weer zeg. En je kunt honden gewoon niet met katten vergelijken. Een hond laat je uit en is een roedeldier waardoor hij bij je blijft. Mijn kat is zo’n buitentijger, die vreet zich op binnen. Zou het zó zielig vinden als ik hem moest opsluiten. En een ren in de tuin gaat echt zijn klim- ren en scharrelbehoefte niet oplossen. Als ik zie hoeveel energie hij opgekropt heeft als hij eens een paar dagen verplicht binnen moet...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:55

dees_daan schreef:
Serieus? Zelfs in deze discussie moet er een wild, inheems dier bij gehaald worden? Triest. Ik hoop dat je zelf ook wel inziet dat je een inheems dier niet met een huisdier kan vergelijken.

Ik vergelijk een wolf niet met een kat, ik geef alleen maar even aan hoe compleet geschift we hier zo langzamerhand worden in dit land

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:55

Lusitana schreef:
Absurd. Katten moeten voldoende bewegen. Aan de ene kant zijn er mensen die zich doodvechten om paarden naar buiten te krijgen en vervolgens moeten katten binnen of in en ren? Je bent niet goed bij je hoofd en een dierenbeul als je wilt dat katten niet meer los kunnen lopen omdat je last hebt van een drol in je tuin of weet ik het wat voor kleine ergenissen.
Ik heb er geen woorden voor. Mensen die katten haten moeten naar een psychiater. Daar zit wat achter. Heeft niets te maken met het dier zelf.

8)7 :') dussssss.....

Een kleine drol? Hier in de straat wonen al 20 katten. De lucht van kattenstront is echt niet te harden. Zeker niet in de zomer. Ze pakken de cavia's door bovenop het hok te gaan liggen. Dan bonjour ik ze echt wel uit mìjn tuin! Ze veroorzaken teveel overlast, punt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:56

Marije_1997 schreef:
Onze kat is buiten opgegroeid, heeft alleen maar muizen ratten en mollen mee genomen, ongedierte, waar wij kast van hebben. Helemaal prima. Een kat begraaft z'n behoeftes netjes, kan een hond nog wat van leren. Zie niet waarom katten niet buiten zouden mogen komen los.

Nee, een kat begraaft zijn behoefte niet altijd netjes, hier niet tenminste, en ik sta dan ook regelmatig in de kattenpoep als ik iets wil doen in de tuin. Ook andere mensen hebben die ervaring, dus ik sta daarin niet alleen.
Opruimen van al die poep is zelfs onbegonnen werk, want dat lokt alleen maar meer katten, als ik hun toilet schoonmaak. Maar goed, wij hebben dan ook nogal wat alleenstaande poezenvrouwtjes in de buurt...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:56

_Nancy schreef:
"Alleen al in Nederland worden elk jaar naar schatting 140 miljoen dieren door katten gedood. Meer dan de helft van deze slachtoffers is toe te schrijven aan katten met een eigenaar"

Bron: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... e=copylink

Gister de aflevering teruggekeken van Zondag met Lubach, daar geleerd dat we dagelijks 1,7 miljoen dieren slachten voor consumptie op soms een verschrikkelijke manier.

Dit is dus een druppel op de gloeiende plaat..

Dat is helemaal waar!
140 miljoen vogels, muizen en ratten, afgezet tegen 620 co
nsumptiedieren die niet alleen een afschuwelijke dood krijgen maar voor het zover is, ook nog een afschuwelijk leven hebben geleid.

Daar maar eens een verbod op gooien?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:57

Zoolgangster schreef:
Marije_1997 schreef:
Onze kat is buiten opgegroeid, heeft alleen maar muizen ratten en mollen mee genomen, ongedierte, waar wij kast van hebben. Helemaal prima. Een kat begraaft z'n behoeftes netjes, kan een hond nog wat van leren. Zie niet waarom katten niet buiten zouden mogen komen los.

Nee, een kat begraaft zijn behoefte niet altijd netjes, hier niet tenminste, en ik sta dan ook regelmatig in de kattenpoep als ik iets wil doen in de tuin. Ook andere mensen hebben die ervaring, dus ik sta daarin niet alleen.
Opruimen van al die poep is zelfs onbegonnen werk, want dat lokt alleen maar meer katten, als ik hun toilet schoonmaak. Maar goed, wij hebben dan ook nogal wat alleenstaande poezenvrouwtjes in de buurt...

Hier idem! -O- Laatst allemaal cacoadoppen neergegooid, dat zou helpen.. ze graven het aan de kant en gaan alsnog lekker zitten poepen.. bah!

Ik ben bijna geneigd steentjes neer te leggen, om mijn planten heen..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:59

Mijn kater blijft lekker buiten (zolang er geen wettelijk verbod voor komt). Die springt letterlijk tegen de muren op, miauwt, schreeuwt, rent en krabt alles bij elkaar als hij niet buiten komt. Wij gaan toch ook naar buiten? Moet zo'n dier dan de hele dag binnen zitten, terwijl het ook anders kan?

Wat is Nederland toch een geweldig geschift land. Vraag me af welk wetenschappelijk artikel hier achter zit.
Katten doden (normaal gesproken) enkel dieren die het laagst in rang, ziek, zwak of misselijk zijn.
Klopt dat er dieren worden gedood door katten, maar doen wij dat ook niet? Wij sturen alles naar het slachthuis, gezond, sterk en soms nog drachtig ook. En dat kan/mag wel???
Hoe moeten boeren dit op gaan lossen? En pensionstallen/maneges? Lekker overal gaten van de muizenbeten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:01

Autumnn schreef:
Mijn kater blijft lekker buiten (zolang er geen wettelijk verbod voor komt). Die springt letterlijk tegen de muren op, miauwt, schreeuwt, rent en krabt alles bij elkaar als hij niet buiten komt. Wij gaan toch ook naar buiten? Moet zo'n dier dan de hele dag binnen zitten, terwijl het ook anders kan?

Wat is Nederland toch een geweldig geschift land. Vraag me af welk wetenschappelijk artikel hier achter zit.
Katten doden (normaal gesproken) enkel dieren die het laagst in rang, ziek, zwak of misselijk zijn.
Klopt dat er dieren worden gedood door katten, maar doen wij dat ook niet? Wij sturen alles naar het slachthuis, gezond, sterk en soms nog drachtig ook. En dat kan/mag wel???
Hoe moeten boeren dit op gaan lossen? En pensionstallen/maneges? Lekker overal gaten van de muizenbeten.

Dus moeten omwonenden last hebben van jou kat? :7

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:02

Simoonzel schreef:
Tja deze discussie is op bokt al 100 keer gevoerd en altijd blijft er hetzelfde uit komen. Men wil niet veranderen, dat hun kat overlast veroorzaakt in de vorm van vechten, poepen, sproeien, de lokale fauna uitmoorden maakt allemaal niet uit zolang Poes maar niet binnen hoeft te blijven want dat is ineens wél erg. :=
Ik zie er elke dag ellende van en zie er echt de meerwaarde niet van in. Als je kat per se naar buiten moet zet dan je tuin af of bouw een ren en neem anders lekker een hamster. Van hondeneigenaren wordt ook verwacht dat ze zich aan fatsoensregels houden.

+1 !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:02

Ik ben nu fan van vogeltjes, maar geloof tegelijkertijd niet dat we het overschot aan muizen zouden willen hebben dat de katten nu wegvangen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:03

Captain schreef:
Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld. :+

Lijkt me een uitstekend idee!

Mijn katten komen wel buiten maar in een grote ren. De reden is simpel; ik wil ze niet van het wegdek af hoeven schrapen. Ik woon buitenaf dus de ruimte is er wel maar ik weet ook hoe ver katten, vooral 's nachts kunnen dwalen, en wil dat voorkomen.
Dat ze zoveel dieren vermoorden is betrekkelijk; een goed doorvoede kat zal wel eens een muis of zwak vogeltje pakken maar gezonde dieren heeft die het toch echt lastig mee.
Niet goed doorvoede katten zijn er hoofdzakelijk omdat er nog steeds teveel mensen zijn die hun katten maar aan laten fokken, "een nestje is zooooooo leuk" of "ze worden hier toch doodgereden" of "er verdwijnen er altijd wel een aantal" etc. etc. Als je een dier wil is het jouw verantwoording, heel simpel en dan moet je er ook opletten dat die niet op een vreselijke manier aan zijn einde komt, anderen lastig valt of zich vermenigvuldigt tot in het ontelbare. Al mijn katten zijn, behalve dat ze niet de vrije natuur in gaan ook nog allemaal gecastreerd.

Katten kunnen zich uitstekend aanpassen aan hun omgeving dus loslopen is niet noodzakelijk voor hun welzijn ( ik heb er nu 8 en al mijn hele leven katten; ik heb er nog nooit 1 zien lijden onder het feit dat ze niet los kunnen lopen.
In de tijd dat we ze wel een los hadden ( bijna 30 jaar geleden in een buitengebied!) heb ik er wel 1 van het wegdek kunnen schrapen............en 1 ( toen ik nog in de stad woonde) doodgereden kunnen ophalen via de dierenambulance omdat die toch op de weg was gekomen. ( Was een aanloper dus die had wel ervaring in het verkeer!) Daar pas ik voor om dat nogmaals mee te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:03

Tja...ik zal er niet blij van worden als de katten niet meer buiten mogen lopen.

Mijn tuin is niet af te sluiten voor de kat vanwege lokale regelgeving. (Ik heb al een paar bedrijven om advies gevraagd en helaas geven zij aan dat onze tuin niet geschikt is.)
En ik zou ze echt liever op eigen terrein houden.

Als hier op gehandhaaft zal worden zal ik ze zeker binnen houden. 2 van de 3 hou ik nu al binnen(kittens)
Maar dat is heel veel gedoe.

Muizenplaag in de buurt zal wel ernstiger worden ben ik bang

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:04

Ik ben vreselijk voor!!
Als ik met hond ergens loop en ze poep moet ik alles opruimen, maar ik zie katteneigenaren nooit ergens poep opruimen, met gevolg dat er in mijn tuin constant poep ligt ( en de luie dikke kat van de buren poept zelf op de buitendeurmat van ons) en ik ook overal mijn hond in de gaten moet houden anders vreet ze alle poep onderweg op...
Dus alle katten binnen en in eigen tuin, scheelt mij ergenis en poep ruimen....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:04

Shadow0 schreef:
Ik ben nu fan van vogeltjes, maar geloof tegelijkertijd niet dat we het overschot aan muizen zouden willen hebben dat de katten nu wegvangen?

Als de natuur nog de natuur zou zijn en er meer roofvogels, marters, vossen etc. zouden zijn dan zou die muizenoverlast er ook niet zijn. Katten zijn niet de aangewezen dieren om ons daarvan af te helpen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:05

Marije_1997 schreef:
Wij hebben netjes een kattenbak, maar als onze kat buiten z'n behoefte wil doen en hij krijgt z'n zin niet schijt ie de garage onder (als hij binnen is, woont ie in de garage vanwege chronische worm) dan heb ik m'n kat toch liever lekker buiten rond lopen hahahha

Mag hij lekker in de zandbak waar kinderen in spelen en zo zijn chronische wormbesmetting meekrijgen.

Echt he ;(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:06

Blijft een feit dat de meeste eigenaren van buitenkatten letterlijk schijt hebben aan overlast van hun dier. En zich er ook niet verantwoordelijk voor voelen.
Nu kan ik me voorstellen als je zelf een groot erf hebt en geen buren nabij dat t al anders is. Maar in een woonwijk is het domweg asociaal gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:06

Kinke schreef:
dees_daan schreef:

Ik vergelijk een wolf niet met een kat, ik geef alleen maar even aan hoe compleet geschift we hier zo langzamerhand worden in dit land

Want katten op straat en de wolf in huis is een beter idee?
Het is geschift dat het geen reet uitmaakt dat er vogels (en andere dieren) doodgaan door het huisdier van een ander maar dat het wel uitmaakt dat er een schaap doodgaat door een inheems roofdier.