Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:58

Denk ook aan rugpijn!! Of heuppijn..

De poep/plashouding vergt een bepaalde beweging in de lage rug/het bekken. Als ze daar last van hebben kan het op de bak gaan een zeer vervelende ervaring worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:29

Mijn kat heeft dit ook gehad maar die had insulten door hoge of lage bloedsuikers. Hij was toen over de 20 jaar oud, had nierproblemen en hartproblemen en ik spoot al 4 jaar insuline. Ik heb hem bij die insulten laten inslapen.

floorsil

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:02

Klinkt echt als of die echt niet lekker in zijn vel zit. Heel sneu, hopelijk maandag meer duidelijkheid, zou echt aangeven dat zonder oorzaak je niet bij de da weg gaat. Pijnstilling werkt dus niet.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:23

:o herkenbaar, ik gaf mijn mams een main coon kitten voor haar verjaardag, na een maand of 4 precies t zelfde verhaal. na een hoop geemmer in kliniek Amsterdam terecht gekomen, daar bleek een mega colon, en breuken naast anus. poes is voor de hoofdprijs geüpdatet en kakt weer zonder pijn en ellende. ik zou t zeker zoeken in t medische stukje, poes doet niet voor niks zo stom

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 16:59

Nou kleine update:
Vanmorgen konden we weer heen en na wat onderzoek zag ze wederom niks. Maar wilde haar houden om smiddags een echo te kunnen maken om wat dingen uit te sluiten.

Maar ik werd gebeld vanmiddag dat Jillz zich absoluut niet liet behandelen }> dus onverrichte zaken kon ik haar weer ophalen (IPV daar houden) om morgen voor een uitgebreide echo bij de echoscopiste te laten maken onder complete sedatie. Dus hopen dat we morgen eindelijk meer te weten komen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:51

collendoorn schreef:
Nou kleine update:
Vanmorgen konden we weer heen en na wat onderzoek zag ze wederom niks. Maar wilde haar houden om smiddags een echo te kunnen maken om wat dingen uit te sluiten.

Maar ik werd gebeld vanmiddag dat Jillz zich absoluut niet liet behandelen }> dus onverrichte zaken kon ik haar weer ophalen (IPV daar houden) om morgen voor een uitgebreide echo bij de echoscopiste te laten maken onder complete sedatie. Dus hopen dat we morgen eindelijk meer te weten komen.

Boef! Als katlief toch slaapt zou ik ook gelijk bloedafnemen, urine afnemen en Rx maken als uit echo niet gelijk iets komt. En al het andere wat ze nodig achten. :) Ben benieuwd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:20

Ah pfff .... Morgen heeft katlief dus geen keuze. Hopelijk brengt de echo antwoorden.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:53

Yipee schreef:
collendoorn schreef:
Nou kleine update:

Boef! Als katlief toch slaapt zou ik ook gelijk bloedafnemen, urine afnemen en Rx maken als uit echo niet gelijk iets komt. En al het andere wat ze nodig achten. :) Ben benieuwd.

Dat ☝️

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:29

Zit nu toevallig my cat from hell te kijken waar een kat precies hetzelfde doet! Na een echo kwam er een darmontsteking/prikkelbaar darm syndroom uit. Kwam idd door pijn bij poepen. Hoop dat er bij jullie ook wat uit komt!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:09

girlyggirl schreef:
Zit nu toevallig my cat from hell te kijken waar een kat precies hetzelfde doet! Na een echo kwam er een darmontsteking/prikkelbaar darm syndroom uit. Kwam idd door pijn bij poepen. Hoop dat er bij jullie ook wat uit komt!

Hoe toevallig !

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 18:21

Nou echo gehad en mevrouw is daar echt een totaal andere kat :j

Op de echo wel wat gruis te zien en een soort zand onderin de blaas, en de darmen hadden een heel klein stukje wat een soort van infectie had kunnen zijn maar ook weer een heel normaal beeld in ieder geval niet dat het klachten kan veroorzaken.
Verder perfect van binnen.
Urine gaat op kweek om een bacteriële (als ik het goed zeg) infectie uit te sluiten. Als dat dus zo is, is ze een gevalletje apart want maar 1% van de katten heeft dat.

Alle drolletjes die ze konden zien in de darmen zagen er ook gewoon goed uit.

Dus weer afwachten.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:25

Urine ook microscopisch bekeken en dus al in huis deels onderzocht? Of gaan ze alleen kweken? Rx gemaakt van rug/bekken? Al zou je dan wel verwachten dat pijnstilling helpt als problemen vanuit de rug komt. Afwachten maar. :)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 18:30

Yipee schreef:
Urine ook microscopisch bekeken en dus al in huis deels onderzocht? Of gaan ze alleen kweken? Rx gemaakt van rug/bekken? Al zou je dan wel verwachten dat pijnstilling helpt als problemen vanuit de rug komt. Afwachten maar. :)

Ja ! Zelf ook gekeken maar ik snap daar niks van :P
Maar arts vond het nodig om verder te onderzoeken.

Ze is niet op de foto gezet omdat ze daar niet gevoelig of iets op is en wat je zegt dat zou de pijnstilling moeten helpen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:08

Als ik zelf geen goed gevoel heb bij een diagnose, ga ik naar een andere kliniek/dierenarts. Dat heeft altijd veel duidelijkheid opgeleverd.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 19:24

Hevonen schreef:
Als ik zelf geen goed gevoel heb bij een diagnose, ga ik naar een andere kliniek/dierenarts. Dat heeft altijd veel duidelijkheid opgeleverd.

Het voelt gewoon goed hoor, het is alleen een heel complex gevalletje.

Het kan dus die infectie zijn die met metacam niet op te lossen is maar dan gerichte antibiotica nodig zou hebben. Kan ook zo zijn dat het niks is en dan weten we idd alsnog niks.

Andere arts dacht ook nog aan gedrag, omdat de toen diarree en misschien pijn geeft gehad en dat nu linkt aan de bak.

Maar eerst even de kweek afwachten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:25

Is er gekeken wat voor gruis het is en is ook een behandeling voor ingezet? Pijn relatie met de bak komt vaker voor, en dit kan best wat pijn geven met plassen.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 22:07

xChantal94 schreef:
Is er gekeken wat voor gruis het is en is ook een behandeling voor ingezet? Pijn relatie met de bak komt vaker voor, en dit kan best wat pijn geven met plassen.

Het gekke is dus dat ze wel plast op de bak maar niet poept.
Er is urine geprikt en op kweek, met voeding zouden we ook nog aan de gang kunnen voor het gruis.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:02

Maar een kweek is voor bacteriën ed lijkt me. Gruis kweek je niet maar bekijk je direct onder de microscoop, vandaar. Tenzij de dierenarts de urine heeft opgestuurd en alles in een lab laat onderzoeken :) .

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 07:21

xChantal94 schreef:
Maar een kweek is voor bacteriën ed lijkt me. Gruis kweek je niet maar bekijk je direct onder de microscoop, vandaar. Tenzij de dierenarts de urine heeft opgestuurd en alles in een lab laat onderzoeken :) .

Klopt helemaal
Echo was gruis te zien, urine geprikt en onder de microscoop bekeken en van daaruit opgestuurd om te laten onderzoeken want de arts vertrouwd het niet

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 20:37

Uitslag van de test was negatief dus geen bacterie, poep zag er ook goed uit. Dus lijkt nu toch een een negatieve associatie met de diarree in combinatie op de bak en daardoor dus nu angst voor het poepen op de bak.

Morgen even praten met de kattengedrag therapeute, en feliway ophangen om weer een goede vibe te creëeren. En dan maar hopen dat het snel weer goed komt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:39

Oke, langs de ene kant natuurlijk goed nieuws, langs de andere kant had je mss een makkelijk op te lossen kwaaltje als boosdoener gezien ?
Een negatieve associatie omkeren is ook niet simpel :( .

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 21:33

Lukasje schreef:
Oke, langs de ene kant natuurlijk goed nieuws, langs de andere kant had je mss een makkelijk op te lossen kwaaltje als boosdoener gezien ?
Een negatieve associatie omkeren is ook niet simpel :( .

Jaa dat had denk ik makkelijker gegaan met een pilletje of iets, vooral omdat katten van nature zindelijk zijn. Hoe krijgen we dat ooit weer goed

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:39

Maar dan is de gruis toch de boosdoener? Gruis hoort niet in de blaas.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 15:46

Hannanas schreef:
Maar dan is de gruis toch de boosdoener? Gruis hoort niet in de blaas.

Dit heb ik idd ook nog even gecheckt want ik dacht dat ook.
Maar onder de microscoop was er geen gruis te zien en de ph was Goed! Waardoor het dus geen ph is waar er meer gruis gevormd gaat worden.

Enige wat we zouden kunnen doen is ze op speciaal voer zetten.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:10

Gruis kan oxalaat of struviet zijn, voglens mij heeft oxalaat niet met ph te maken.