Shanna schreef:Ze helpt al mee in de verzorging van de poezen en hond. Laat inderdaad soms al de hond uit, borstelt de poes vooral als die weer gaat verharen, kattenbak schoonmaken doet ze ook zo nu en dan al wel. Voeren doe ik zelf, de dieren hebben onbeperkt brokken staan dus als dat op is wordt het bijgevuld, meestal voor het slapen gaan, zij voert de vissen dan weer. Ze gaat ook dagelijks mee naar stal waar ze met dr eigen pony bezig gaat (poetsen, wandelen, lekker het penny-meisje uithangen).
Qua verzorging lijkt een hamster op de manier van hamsterscaping mij ideaal, en ook prima geschikt voor op de slaapkamer (want neemt minder ruimte in dan ratten, blijft schoner rondom het hok, is ook niet erg als het kijkdiertjes blijven wanneer ze het diertje er niet uit haalt, worden niet super oud dus als het niet bevalt zit ze er niet tot haar pubertijd aan vast). Het enige wat me echt tegenstaat van hamsters is dat ze haar ‘s nachts wakker kunnen maken/ houden.
Als er inderdaad geen geschikt dier blijkt te zijn heeft ze pech, dan moet ze het doen met wat we hebben. Als blijkt dat er wel een geschikt diertje is hebben we een leuk idee voor de december-maand (dan krijgt ze met sinterklaas alle toebehoren zodat we samen met haar na sinterklaas een diertje kunnen ophalen).
Ik zeg nog steeds gerbils, vrolijke, nieuwsgierige actieve beestjes en zijn ook overdag wakker. Als ze mij horen komen ze altijd direct kijken. Bijten eigenlijk nooit en zijn 's nachts minder wakker dan overdag. Geluid wen je aan en qua verzorging stelt het niet zoveel voor. Goed voer, bodembedekking, zandbadje en hooi. Hoeven ook niet iedere week schoongemaakt, want het zijn hele schone beestjes. Hoogstens het zandbadje verversen, omdat ze die ook wel als WC willen gebruiken.
Ik heb verschillende hamsters gehad (ook toen ik jonger was) en had 100% zeker geen hamsters meer genomen als ik had geweten dat gerbils zo leuk waren. Je moet ze wel met 2 houden en het liefst uit hetzelfde nest, dan hou je de kans op vechten zo klein mogelijk.