Wat voor een nieuwe hond raden jullie aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:34

Hier een Bullmastiff, vind het een heerlijk ras! Lekker chill, lief voor kinderen, andere dieren en mensen.
Ze zijn waaks, maar wel tegen de goede. ( de juist niet goede dus ;) )

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 07:34

Kijk eens voor een ijslandse hond!
Echt zo een lief dier,sterk en gezond en wel een goede waker maar geen bijter.
Enorm zachtaardig en trouw en heellief voor de kinderen!
ik heb geen betere digitale foto's,maar hier een indruk:
Afbeelding
Afbeelding

Schuur_

Re: Wat voor een nieuwe hond raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 08:58

Ik zou gaan in jouw situatie voor een newfoundlander. Enorm zachtaardig maar wwl een intimiderend uiterlijk en groot.

Kan ook prima in de winter buitenblijven

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:07

Jolien87 schreef:
Nikass, geldt dat niet voor alle honden? Althans, honden waarvan je verwacht dat ze een erf beschermen, zijn over het algemeen tevens werkhonden dus die moet je hoe dan ook blijven prikkelen.

'Luie' honden kun je ook niet van verwachten dat ze scherp genoeg zijn om de boel te bewaken dus die moet je scherp houden.

Klopt uiteraard, maar er is imo ogen wel een verschil tussen de herdershonden en molossers of berghonden.
(Daarbij aangetekend dat ik het niet helemaal eens ben met de rasindeling - een Rottweiler hoort vind ik bij de herdershonden en de Saarloos zou bij de overtypes moeten worden ingedeeld).
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-07-19 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:09

kwita schreef:
Kijk eens voor een ijslandse hond!
Echt zo een lief dier,sterk en gezond en wel een goede waker maar geen bijter.
Enorm zachtaardig en trouw en heellief voor de kinderen!
ik heb geen betere digitale foto's,maar hier een indruk:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Leuke honden, maar voldoet toch totaal niet aan wat ts zoekt??

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:36

chanicha schreef:
Met wandelen met ons gezin bleven de kids weleens een stuk axhter, nou daar hield meneer niet van, hij bleef net zolang drijven tot ze weer bij ons liepen, was een schat <3

Dat deed de bouvier met wie ik ben opgegroeid ook <3 was zo'n fantastische hond. Zo trouw, rustig en "het was gewoon goed".

Maar onze huidige is zoals ik al schreef vreselijk neurotisch en angstig. Alles behalve stabiel. Ik had gisteren een kast open laten staan; hij heeft een hele tijd buikschuivend en piepend doorgebracht voordat ie enigszins kon geloven dat hij niet zou worden opgegeten. We hebben gelukkig een omheinde tuin van 1500 vierkante meter, daar kan hij even in totdat zijn prikkelmax bereikt is. Wandelen begin ik helaas niet meer aan, levert hem echt veel te veel stress op. Best wel zielig is het.. Maar daarom blijf ik erbij dat als je (door je situatie) echt afhankelijk bent van dat je hond bepaalde eigenschappen moet hebben, je beter voor een herplaatser kunt gaan waarvan je al weet hoe hij is opgedroogd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:58

De twee bouviers die wij hebben gehad waren allebei heel verschillend. Bij de eerste was het, naar mijn ouders zeggen, een gebrek aan kennis bij de opvoeding waardoor hij wat neurotisch was. Maar puntje bij paaltje wist hij altijd de roedel te beschermen.

Onze tweede bouvier hebben we cursussen mee gevolgd en die was een stuk zelfverzekerder.

Beide honden waren hondstrouw en zich heel bewust van wie er bij de roedel hoorden. Afhankelijk van hoe wij, als hoger geplaatsten in de roedel, reageerden op 'buitenstaanders' sloegen ze wel aan of niet.
Wanneer de baas erbij was, lieten ze de bescherming aan de baas over maar zodra deze weg was, namen zij deze taak feilloos op zich.

Ook nog een mooi verhaal om te laten zien hoe tolerant onze eerste bouvier was naar ons:
toen ik nog in de luiers zat, besloot ik op zeker moment om de benenwagen eens te testen. Ik klamde mijn vingers aan de vacht van de hond en trok me aan hem omhoog. Hij stond op en bleef vervolgens geduldig staan. Toen ik de eerste stap nam, deed hij hetzelfde. En zo liepen we samen, stap voor stap door de woonkamer. Je kunt dus zeggen dat de hond mij heeft leren lopen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 09:59

Ik ben zeer gelukkig met mijn Schotse collies.

Waaks, beschermend, maar ook knuffelig en een echte familiehond.

Ik heb zowel de Amerikaanse als de Engelse versie. De amerikaan jaagt meer ‘angst’ aan bij sommigen, terwijl het de Engelse is waar je echt schrik van moet hebben als die echt uithaalt :’)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:21

Jolien87 schreef:
De twee bouviers die wij hebben gehad waren allebei heel verschillend. Bij de eerste was het, naar mijn ouders zeggen, een gebrek aan kennis bij de opvoeding waardoor hij wat neurotisch was. Maar puntje bij paaltje wist hij altijd de roedel te beschermen.

Onze tweede bouvier hebben we cursussen mee gevolgd en die was een stuk zelfverzekerder.

Ik heb met die van ons ook verschillende cursussen gedaan, evenals trajecten bij verschillende gedragstherapeuten... even om mezelf wat te verdedigen :o het ligt voor mij erg gevoelig dat mijn hond zo is, heb er zoveel in geïnvesteerd en het is zo anders uitgepakt dan gehoopt en verwacht.. Maar soms is het nature-stuk groter dan waar je tegenop kan trainen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:23

Ohnee, ik hoop niet dat mijn post werd beschouwd als commentaar op jou.

Soms zit het ook in de aard van het beestje en kan je inderdaad niet meer doen dan je best. Dan is het zoals het is, dat is met alle levende wezens zo, ongeacht het ras.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:35

Ach wij hebben ook zo'n gevoelige.. Als er bepaalde muziek op staat begint hij te loeien, ook al is het bij de buren bijvoorbeeld. Dingen die ergens anders staan /hangen zoals een klok is hij dagen van slag van. Uurtje later / eerder eten ivm zomer/wintertijd helemaal van de leg. Maar nog steeds een onwijs lieve hond, nooit agressief maar wel Waalse hond, alleen tikje van de molen gehad vroeger.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 07:32

Knabbel1070 schreef:
De labradoodle!
Een officiele kruising tussen een labrador en een poedel. Zijn hele leuke dieren ben geen honden mens maarheb er hier 2 van in de familie en ze zijn heel leuk! Ze zijn er ij verschillende maten :') en ze zijn heeel lief tegen kinderen teminste deze 2 dan maar daar zijn ze dan ook mee opgegroeid. En een leuke bijkomstigheid is dat ze geen haar achterlaten in je huis _/-\o_
Of ze nou geschikt zijn om de boel te bewakem heb ik geen ervaring mee maar ze zijn erg slim dus wie weet.

Als er nou iets NIET als erfhond dient, is het een doodle... Wij hebben er een (mijn ouders), en meerdere vrienden ook. Dat zijn écht huishonden. Gezinshonden. Gefokt op maar 2 doelen: hulphond en gezinshond. Die doe je geen plezier met op het erf lopen en daar zichzelf mee vermaken. Waken gaat ook écht niet verder dan 'waf waf', en veel doodles zullen zich eerder verstoppen voor iemand die binnen komt, dan hem weer buiten zetten ;)

@Kwita, prachtige hond, zo'n ijslander, maar lijkt mij niet heel geschikt voor wat TS zoekt?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 08:48

Dobermann Pinchers
Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 08:52

Leonbergers <3
Afbeelding

Waaks op het erf, lief, loyaal, zelfstandig maar goed trainbaar (ook in allerlei takken van sport op de echte behendigheid na). Groot maar in hun hart een schoothond.

Ze willen graag voor, maar vooral met jou werken en de wereld verkennen. Wat mij betreft dé ideale gezinshond.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:21

Elnienjo, dobers vind ik beetje ala de Rottweiler, zijn erg serieuze wakers.
En gelukkig zien ze er niet meer uit als op de foto, oren en staart couperen is godzijdank al heel veel jaar verboden in NL

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:03

Daarbij hebben dobbers de eerste twee jaar veel sturing en leiding nodig. En ze zijn dol op tuinieren. Hebben alleen een andere smaak dan de baas :+ .

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:55

Dobermann zou ik ook niet voor kiezen, die nemen hun taak idd net als rottweilers een beetje te serieus.. :=
Labradoodle hebben wij gehad. Die willen echt niet op een erf maar hangen de hele dag om je heen, veel te gezellig :D

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:21

een deense dog , voldoet aan alle eisen! ik heb er 4 gehad . super lieve aardige honden die toch zeer waaks zijn

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:39

Dat dobers van tuinieren houden kan ik beamen _O-
Al is die van mijn vriendin wel een schoothondje in mega formaat, geloof er niks van dat die ook maar iets weg zal jagen :')

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:16

Gewoon een kruising van iets? Ik heb een roemeen en griek, maar hier moet je geluk mee hebben of veeeel tijd erin willen steken. Al zal een goede stichting je hier in wel moeten kunnen adviseren wat wel of niet past bij jullie. Persoonlijk (ook al ben ik gek op borders) zou ik geen rashond aanschaffen.. Ik zie en hoor alleen maar ellende rond me met de meeste rashonden. De vuilbakkenrassen die wij altijd hebben gehad hebben we nooit problemen mee gehad. En die van mij zijn allemaal kindvriendelijk! :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:44

Onze vuilnisbakhond had ontzettende gewrichtsproblemen, nou moet je niet iedere hond over een kam scheren, maar ik zou me niet vastpakken op vuilnisbak=gezonder.

Ik zou eerder voor een fokker kiezen die bewust fokt op een gezondere hond/ras, of gewoon gokken en adopteren. Al is gezondheid bij elke optie een gok natuurlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:47

Wij hebben ook een dobermann gehad. Op zich een prima waakhond! En ontzettend lief.
Hij liet iedereen in huis en op het erf. Je kwam er alleen niet meer uit }>

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:41

Cayenne schreef:
Wij hebben ook een dobermann gehad. Op zich een prima waakhond! En ontzettend lief.
Hij liet iedereen in huis en op het erf. Je kwam er alleen niet meer uit }>

Dat laatste _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:43

Serieus! Dan ging hij voor de deur of voor het hek staan en kwam je er niet meer langs :+ Dat deed ie alleen bij vreemden.
Voor bekenden was het trouwens een schat van een dier en hij heeft ook nooit iets verkeerds gedaan.
Bewaakte ook gewoon mijn -toentertijd- babybroertje die buiten op het kleed speelde.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 06:52

Joliieeenn schreef:
Gewoon een kruising van iets? Ik heb een roemeen en griek, maar hier moet je geluk mee hebben of veeeel tijd erin willen steken. Al zal een goede stichting je hier in wel moeten kunnen adviseren wat wel of niet past bij jullie. Persoonlijk (ook al ben ik gek op borders) zou ik geen rashond aanschaffen.. Ik zie en hoor alleen maar ellende rond me met de meeste rashonden. De vuilbakkenrassen die wij altijd hebben gehad hebben we nooit problemen mee gehad. En die van mij zijn allemaal kindvriendelijk! :)

Judass schreef:
Onze vuilnisbakhond had ontzettende gewrichtsproblemen, nou moet je niet iedere hond over een kam scheren, maar ik zou me niet vastpakken op vuilnisbak=gezonder.

Ik zou eerder voor een fokker kiezen die bewust fokt op een gezondere hond/ras, of gewoon gokken en adopteren. Al is gezondheid bij elke optie een gok natuurlijk.

Beide waar natuurlijk: veel 'typische' vuilnisbakkies zijn wat kleiner, lichter, geen korte snuitjes... en dát maakt ze vaak gezonder.
Maar: als een van de ouderdieren al ellende in zich draagt, is dat natuurlijk enorm overdraagbaar op de pups! Een vuilnisbakkie als een boerenfox zal vermoedelijk minder genetisch belast zijn dan een vuilnisbakkie die een mix is uit een doe maar iets geks... niet heel bewust gefokte berner en duitse herder? (nee, niet de aanval inzetten omdat ik die rassen noem aub, we weten allemaal dat er bij de minder goede fokkers veel problemen met HD de grote rassen voorkomt - en patella bij de kleintjes).

Een GOEDE rasfokker is m.i. echt geen probleem en juist een aanrader. En dan ben je er als eigenaar zelf bij welk ras je kiest en welk dier binnen dat ras: een kortsnuit kiezen, of een hond kiezen waarvan binnen het ras extreem veel problemen met gedrag, of problemen met ED/ HD voorkomen... dat is misschien niet zo handig. Minder populaire rassen zijn vaak ook minder kapot gefokt en hebben minder te maken met broodfok... Alles wat té populair wordt, gaat vaak ten koste van gezonde fok. Wat er populair geweest is de laatste pak weg 20-25 jaren zijn bijv franse bullen, chihuahua's, berner sennen, beagles, labradors, golden retrievers, border collies, en nu de labradoodles en staffords. Ik hoor maar zelden ellende van eigenaren van whippets, of draadharige foxterriers, of korthals griffons. Natuurlijk kan dat zijn omdat er minder zijn en je minder verhalen hoort, maar die rassen zijn over het algemeen ook echt wel minder 'stuk'.

En dan heb je natuurlijk altijd de gevalletjes 'pech'. Een heel gezond nest met één pup die klem gezeten heeft in het geboortekanaal, of die als enige van het nest doof is. Dáár kun je niet tegenop selecteren.