Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:02

Ze gaan overal mee naar toe wat mag en wat kan. Mijn herder kan dus mee naar gebieden waar weinig tot geen andere mensen en dieren zijn. Mijn terreur verblikt of verbloosd nergens van. Hij gaat mee naar evenementen enz.

Overigens als het enigszins kan gaan ze sowieso mee in de auto

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:08

Ik zou niet blij zijn met andere honden op mijn erf. Weet ook niet wat mijn honden dan gaan doen... Buiten het erf om zijn het schatjes. Maar hun erf is hun terrein.

Als je altijd weg bent en dat je dan je hond maar mee moet slepen zou ik er even 2x overna denken om een dier te nemen.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:11

Het verschil tussen mensen en dieren en daar een andere waarde aan hechten is heel persoonlijk. Dus dat is een persoonlijke kijk op de dingen. Net zoals sommige mensen het onmogelijk in te beelden vinden om dierlijke producten te eten en andere mensen vinden dat we nu eenmaal omnivoor zijn en dieren ook maar dieren zijn en dus perfect te eten. Dat zijn dingen waar je gewoon elkaar in moet respecteren en over kan communiceren, maar de waarde die iemand hecht aan een dier kan je niet gaan bepalen voor die ander.

Wij hebben het geluk dat onze vrienden en familie onze hond als deel van ons gezin zien en deze ook graag mee uitnodigen bij hen thuis. En de paar vrienden/familieleden waar het niet kan, daar gaat ze niet mee naartoe. Maar hoe graag wij onze hond zien, dat is misschien ook gewoon anders dan bij een ander gezin en dat is prima.

‘Het dient geen enkel doel’, daar verschillen meningen in. Onze gezin is compleet met onze hond erbij, onze vrienden hebben vaak ook honden en wij vinden het heerlijk om die samen te zien spelen en te genieten van de avond, net als we zelf op dat moment doen. Dus het doel is dat de avond gezelliger is met de honden erbij. Als de honden erbij stress zou opleveren (zoals bij mijn schoonmoeder), dan gaat ze niet mee.

Als de kat van vrienden niet alleen zou kunnen zitten of extreem blij wordt van mee op terras te gaan, dan mag die dat gewoon van mij. Ik moet de eerste kat nog tegenkomen die dat geweldig vindt, maar het kan gewoon imo. Als deze zich dan gedraagt zoals een goed opgevoede hond. Want de kat moet niet op tafel springen en mijn bord leegeten bvb.

Ik lees dat de meeste mensen die de hond naar visite meenemen, ook bij mensen op visite gaan die dat net gezellig vinden. Dus wat een onbekende daar van vindt maakt eigenlijk helemaal niets uit denk ik.

Kabayo, ik denk dat niet dit topic vol zit met mensen die hun hond maar overal mee naartoe moeten slepen omdat ze nooit thuis zijn. Gelukkig maar, want dan neem je imo ook geen hond. Neemt niet weg dat onze hond regelmatig mee gaat naar vrienden etc., mits ze daarvoor uitgenodigd is.

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:16

Ine nee mee eens. Maar mee nemen naar een winkel wat geen dierenwinkel is en zelfs mee nemen naar een verjaardag gaat mij toch echt te ver. Durf het zelfs een beetje aso te noemen.
En als je verder de hele dag thuis bent kan je hond best een uurtje thuis zijn als je om boodschappen gaat of naar een verjaardag. Waarom móét ie mee? Omdat je dat leuk vind? Omdat je dat gezellig vind?

Mijn honden doe ik er in ieder geval geen plezier mee en ik vind het niet fijn om mijzelf maar op te dringen dat mensen mijn honden maar leuk en lief te vinden en te accepteren.

Ook heb ik een bloedhekel aan schooi honden en op verjaardagen word altijd ongevraagd je hond gevoerd :+ Echte nee van mij :P
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 06-06-19 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:19

Op vakantie gaan ze mee, dan boeken we een huis waar we ook de honden mee kunnen nemen, voorwaarde is dat er wel strand of bos in de buurt moet zitten dan. Meestal gaan we naar hetzelfde huis daar zitten we om de hoek van het bos en het strand.
Naar het bos gaan ze dagelijks mee, verder eigenlijk niet zo vaak. Ik werk thuis dus ze zijn weinig alleen, ben ik buiten zijn zij ook buiten. Ben ik op kantoor aan het werk liggen zij op een kussen lekker te slapen op kantoor. Dus die keer dat ze alleen zijn moet dan ook kunnen vind ik.

Waar ik wel van baal is dat sommige mensen hun hond(en) te pas en onpas mee nemen, het kan gewoon niet altijd en overal, ze vragen het niet eens en vinden het dan vreemd als je er wat van zegt.
Bij vrienden van ons heb ik hun hond geweigerd, die is totaal niet opgevoed, piest overal tegen aan, sloopt alles, spit mijn hele tuin om, mijn hele huis staat op zijn kop als zij met hond zijn geweest, daar bedank ik voor. Het is bij hun niet zo dat de hond hele dagen alleen thuis is, zij werkt niet, dus als je dan op visite gaat kan je best je hond voor dat eventjes thuis laten is mijn mening.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 06-06-19 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Domi_94

Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:20

Onze hond ging vroeger vaak mee naar het huis van mijn broer. Daarnaast houdt ze heel erg van in de auto zitten (bij het woord auto begint ze meteen als een gek rond te stuiteren := ), dus gaat ze wel eens mee voor een kleine boodschap of naar de bakker of slager. Dan blijft er altijd één iemand bij haar in de auto en de ander doet snel de boodschapjes.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:22

Kabayo, klopt, als je je hond er geen plezier mee doet, vind ik niet dat je het moet doen.

Verjaardagen worden bij ons toch wat anders gevierd vaak, misschien ligt dat aan België maar misschien gewoon ook aan onze omgeving. Maar als mensen een groot feest in de tuin geven met alle honden die samen over de weides rennen, dan vinden we dat allemaal gezelliger dan de honden thuis te laten. Nu moet ik toegeven dat ik voornamelijk vrienden heb die dierenarts zijn of diergeneeskunde hebben gestudeerd en allemaal gek zijn met dieren. Dat is gewoon een andere omgeving dan wanneer je weet dat er mensen zijn die bang/allergisch zijn. Dan laat je je hond thuis, want dan is er voor de hond ook stress.
Dus in ons geval: ze gaat alleen maar mee op uitnodiging haha. Als ze niet uitgenodigd is, of we weten dat ze er niets aan heeft, dan blijft ze thuis. En dan gaan we inderdaad wat minder lang normaal gezien.

In ons geval gaat ze niet mee naar winkels, ik vind dat zelf niet fijn om dan heel de tijd op haar te moeten letten en te zeggen wat wel/niet mag.
Thuis ligt ze lekker op iets te kauwen, dat vindt ze dan leuker.

Ook niet naar etentjes etc., wel gaat ze soms mee iets eten nadat we lang gewandeld hebben en besluiten in die omgeving ook te blijven eten.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 06-06-19 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:23

Ine23 schreef:
Kabayo, klopt, als je je hond er geen plezier mee doet, vind ik niet dat je het moet doen.

Verjaardagen worden bij ons toch wat anders gevierd vaak, misschien ligt dat aan België maar misschien gewoon ook aan onze omgeving. Maar als mensen een groot feest in de tuin geven met alle honden die samen over de weides rennen, dan vinden we dat allemaal gezelliger dan de honden thuis te laten. Nu moet ik toegeven dat ik voornamelijk vrienden heb die dierenarts zijn of diergeneeskunde hebben gestudeerd en allemaal gek zijn met dieren. Dat is gewoon een andere omgeving dan wanneer je weet dat er mensen zijn die bang/allergisch zijn. Dan laat je je hond thuis, want dan is er voor de hond ook stress.
Dus in ons geval: ze gaat alleen maar mee op uitnodiging haha. Als ze niet uitgenodigd is, of we weten dat ze er niets aan heeft, dan blijft ze thuis. En dan gaan we inderdaad wat minder lang normaal gezien.

In ons geval gaat ze niet mee naar winkels, ik vind dat zelf niet fijn om dan heel de tijd op haar te moeten letten en te zeggen wat wel/niet mag. Thuis ligt ze lekker op iets te kauwen, dat vindt ze dan leuker.

Ben het helemaal met je eens! Dat is zeker een hele andere situatie.

Als ik ze mee zou nemen zou ik naar flatjes, 2 onder 1 kap e.d met ienemini / geen tuin. Dan zou de hond in een woonkamer moeten zitten vol lekkers op tafel :+

Walkure

Berichten: 1400
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:24

Gekste en ergste plek waar ik een hond heb gezien: 4 daags festival Rock Werchter. Relatief grote hond, zag er niet uit als een hulphond (geen hesje, ook niet echt het ras voor maargoed dat zegt nog niets). En ZELFS al was het een hulphond, vind ik een festival echt niet de plek voor een hond. Ik vond het erg sneu en je zag duidelijk dat de hond niet op zijn gemak was. Moest me echt inhouden om er niet naar toe te lopen en er iets van te zeggen.. Harde muziek, veel te druk en ook nog eens bizarre hitte vorig jaar (30+ graden C)..

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:25

De onze gaat bijna overal mee naartoe. Ze kan heel moeilijk alleen thuis zijn.
Ze gaat niet mee naar hele drukke feestjes (communies. Trouw. Etc)
Meestal zoeken we dan opvang of slaan die feestjes over.
Ze gaat wel mee nr terrasjes, wandeltochten,restaurant en in winkels (uiteraard niet naar supermarkten. Dan blijft ze in de auto of bij een van ons thuis)
Scheelt dat we meestal onze uitjes plannen in functie van de hond en de uitgaanstijd achter ons ligt.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:26

Ine helemaal mee eens.

Kabayo, wat vind je er asociaal aan? Mijn honden gaan zeker niet mee in winkels met eten of waar een sticker op de deur hangt dat het niet mag. Maar anders zitten ze lekker in de tas. En ja dat vinden ze wel erg leuk, als ik de tas maar pak weten ze niet hoe snel ze erin moeten springen :+
Voor mij hoeft er ook geen nut bij te zijn behalve dat wij het leuk vinden, zoals ook met zo goed als alle hobby's.
Voordat iemand zich zorgen gaat maken: de meeste dagen zijn ze zich aan het uitleven in het bos of op het strand dus ze zijn gewoon hond.

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:28

DreamUp schreef:
Ine helemaal mee eens.

Kabayo, wat vind je er asociaal aan? Mijn honden gaan zeker niet mee in winkels met eten of waar een sticker op de deur hangt dat het niet mag. Maar anders zitten ze lekker in de tas. En ja dat vinden ze wel erg leuk, als ik de tas maar pak weten ze niet hoe snel ze erin moeten springen :+
Voor mij hoeft er ook geen nut bij te zijn behalve dat wij het leuk vinden, zoals ook met zo goed als alle hobby's.
Voordat iemand zich zorgen gaat maken: de meeste dagen zijn ze zich aan het uitleven in het bos of op het strand dus ze zijn gewoon hond.

Er van uit gaan dat iedereen maar van honden houd en daarmee wellicht mensen mee lastig valt.
En gewoon hygienisch, niet iedereen word blij van honden haar en kwijl

wendy1987

Berichten: 6994
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:35

Als wij de hele dag weg zijn voor werk en in avond naar vrienden gaan, dan gaan ze idd mee. Wat ook altijd goed is eigenlijk. Anders gaan we niet die dag en pakken we een andere dag om ook voor de honden nog een gezellige avond te hebben.

We passen ons aan aan de honden en waar t kan gaan ze mee. Op vakantie dus continu maar thuis echt niet altijd. Moet er niet aan denken als ik naar de super ga haha

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:37

Niemand hoeft van ze te houden, ik heb ze ook niet voor iemand anders aangeschaft. Zelf heb ik het niet met kinderen maar die lopen me ook constant voor de voeten in de winkels en als ze verkouden zijn smeren ze vaak overal snot en hoesten overal op. Vind ik heel vervelend en vast meer mensen, maar dat wilt toch niet zeggen dat kinderen mee nemen asociaal is?
Mijn honden kwijlen niet en verharen zo goed als niet. Als ze in de tas zitten komt er geen haar vanaf.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:41

Esirene schreef:
Gekste en ergste plek waar ik een hond heb gezien: 4 daags festival Rock Werchter. Relatief grote hond, zag er niet uit als een hulphond (geen hesje, ook niet echt het ras voor maargoed dat zegt nog niets). En ZELFS al was het een hulphond, vind ik een festival echt niet de plek voor een hond. Ik vond het erg sneu en je zag duidelijk dat de hond niet op zijn gemak was. Moest me echt inhouden om er niet naar toe te lopen en er iets van te zeggen.. Harde muziek, veel te druk en ook nog eens bizarre hitte vorig jaar (30+ graden C)..


Dat meen je!! Ik vind dit dus dierenmishandeling.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:43

Tja, misschien is dat het verschil. Hoe gek ik ook met onze beestenboel ben, ik maak toch echt verschil tussen mens en dier.

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:57

Dus wat omdat ik mijn honden overal naar toe meeneem kan ik geen onderscheid maken? Ik kan zeker zeggen dat ik best redelijk mijn honden kan opvoeden... Je zal ook echt geen last van de ze hebben.

Ok nu gaan we nooit ergens heen want hé ik heb geen sociaal leven :') maar das het punt niet, ik vind het idd niet kunnen een supermarkt in oid maar een dierenwinkel dat zou geen probleem moeten zijn.

Edit: juist bij mijn laatste puppy's heb ik super mijn best gedaan ze te socializen dus ja ze gingen mee met de bus, naar het park. Ze leerde loslopen ze gingen mee naar de winkel. Dat kan dus ook niet volgens meeste

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:04

heb je het nou tegen mij KarmaChansy? Zo ja; waar zeg ik dat je geen onderscheid kan maken?
Ik zeg dat IK verschil maak tussen mens en dier.

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:05

Zoals jij het bewoord komt het over alsof je impliceert dat andere het niet kunnen omdat ze de hond naar andere plaatsen meenemen

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Waar neem jij je hond overal mee naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:33

Maar vragen jullie het ook van te voren (snap dat je het niet elke keer vraagt als het eenmaal oké is) of het goed is dat je de hond mee neemt of staat diegene waar je naar toe gaat voor een voldongen feit dat als ze de deur open doen jij daar staat met hond?
Een goed opgevoede hond heb ik niet zoveel problemen mee, maar een ongeleid projectiel echt wel.
Zoals de hond in mijn reactie die ik eerder plaatste.
Kom je wel weer op het volgende punt, wanneer is een hond goed opgevoed en genoeg opgevoed om zonder problemen mee te kunnen, daar kijkt ook iedereen weer anders naar

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:50

Uiteraard is goed genoeg opgevoed om zonder problemen mee te kunnen voor anderen voor iedereen persoonlijk. Voor mij is het minimum: (eventueel met sturing die dan ook geboden wordt) op zijn kleed blijven, en niet: blaffen, bijten/grommen, kwijlen, plassen/poepen of snaaien. Oftewel, zoveel mogelijk voor vloerkleed spelen binnenshuis. Maar van de locatie verwacht ik dat de hond met rust gelaten wordt als ik dat aangeef. Dus niet toch voeren, lokken en/of aanhalen als ze in een hoekje ligt, ook niet als ik even opsta om wat te pakken. Niet haren is niet altijd te voorkomen (die van mij haart niet, is een knipvacht), maar ik vind het wel logisch dat je ze niet precies in de volle rui meeneemt en zorgt dat ze gekamt/uitgeblazen zijn zodat ze geen plukken haar achterlaten. Ook trouwens geen natte of modderige hond meenemen.

Ja, ik overleg dat altijd als ik kom. Ik ben eigenlijk altijd 4-5 uur weg minimaal (een uur reistijd enkele reis en 2 uur daar is al snel), dus als ze niet mee kan moet ik oppas regelen. En lukt dat niet, kan ik niet komen. Maar gelukkig kan ze naar de meeste kennissen mee. Ik heb 1 tante die er niet zo blij mee is, daar kan ze alleen mee als we buiten zitten en de kleinkinderen niet op bezoek zijn, want die zijn bang (nee, nooit iets gebeurd). En dus niet bij de neef+schoonnicht van die kinderen. Ook bij mijn oma is het niet handig. Op zich vindt die het goed en leuk, maar de situatie daar is dusdanig dat ik mijn hond daar niet voldoende kan laten voegen, dus neem ik haar niet mee.

Edit: mag er van de locatie meer qua bewegen/gedrag, dan is dat ook prima. Maar in principe moet een hond dit kunnen om mee te kunnen naar binnenshuise activiteiten. En ja, dat moeten ze leren, maar dat geeft dan wel extra overleg. Wanneer een hond gewoon meekomt (en geen jonge hond/pup is) verwacht ik dat ze hier aan voldoen.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:58

meggiemeg schreef:
Maar vragen jullie het ook van te voren (snap dat je het niet elke keer vraagt als het eenmaal oké is) of het goed is dat je de hond mee neemt of staat diegene waar je naar toe gaat voor een voldongen feit dat als ze de deur open doen jij daar staat met hond?
Een goed opgevoede hond heb ik niet zoveel problemen mee, maar een ongeleid projectiel echt wel.
Zoals de hond in mijn reactie die ik eerder plaatste.
Kom je wel weer op het volgende punt, wanneer is een hond goed opgevoed en genoeg opgevoed om zonder problemen mee te kunnen, daar kijkt ook iedereen weer anders naar

Dat hangt van ons beetje af bij wie. Op dingen zoals een communiefeest gaat ze idd niet mee. Een verjaardag met de vaste groep vrienden of bij een bevriend koppel/ onze ouders is het meestal al een feit dat onze hond meekomt. Als dzt niet kan laten ze dat dan op voorhand weten en kijken wij voor opvang of slaan we over.
Als we ergens gevraagd worden waarmee we minder afspreken vragen we dat uiteraard op voorhand en kijken ev voor een oplossing.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:04

Overal waar mogelijk. Zowel mijn hond als ik voelen ons meer op het gemak wanneer hij meegaat. Hij is ontzettend goed opgevoed, verhaart niet en is op geen manier storend. Hij is er ook zelf heel erg aan gewend en wordt altijd blij wanneer hij mee mag.

Wij checken wel altijd vooraf waar hij mee mag en waar niet. We zouden hem niet zomaar ergens meenemen zonder het te vragen of aan te kondigen.
Bij familiefeesten nemen we hem nu ook mee, omdat er anders iemand met hem thuis moet blijven en allebei mijn grootouders zijn nu aan hem opgewarmd (terwijl vooral mijn oma echt geen hondenmens was) en ze zijn nu dol op hem <3

Hij gaat overigens ook altijd mee op vakantie. Sommige bestemmingen kunnen daardoor dan niet, en we moeten ons er soms echt wel aan aanpassen, maar we hebben er nooit problemen mee ondervonden.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:23

KarmaChansy schreef:
Zoals jij het bewoord komt het over alsof je impliceert dat andere het niet kunnen omdat ze de hond naar andere plaatsen meenemen


Nee, zo komt het niet over, want zo bedoel ik het dus totaal niet. Dat is wat jij ervan maakt.
Maakt mij niet uit of je wel of geen onderscheid maakt tussen mens en dier. Ik maak wel onderscheid daarin en misschien is dat de reden waarom ik (wij, mijn man net zo) onze hond niet meeneem naar anderen.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 22:33

Supermarkten mag toch eigenlijk nooit? Vind ik ook heel normaal. Ik neem alleen mijn jongste hond wat vaker mee, die wacht ook weleens in de auto als ik even boodschappen doen. Ben toch altijd in 10 min terug. Maar ga mijn honden niet meenemen naar mensen die dat niet graag willen. Leren alleen thuis zijn is ook goed voor ze.

Als ik ergens voor uitgenodigd ben wat een hele dag duurt en ik mag ze niet meenemen, ga ik gewoon niet, zo simpel is dat;) Ga niet dure opvang betalen en ben verder alleen. Met kerst enzo zit ik dus ook meestal gewoon alleen met de honden. :+ Naar familie is 1,5 uur rijden, dus totaal 3 uur en dan zit je daar nog uren. Dat vind ik te lang.