Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Anne. schreef:Ik heb precies hetzelfde als jij, Divers.. Ik wil dolgraag een hond.. Helemaal goed ingelezen, ook het ras zou duidelijk zijn, oefenen en trainen lijkt me super.. maarja, werk..
Als we écht goed passen en meten met werk moet dat best prima gaan op de meeste dagen. Dan krijg je inderdaad het verhaal 'hij is maar X dagen alleen..' en dát wil ik niet. Ook geen grote tuin, ook geen ouders in de buurt, ook geen aardige buren die een stukje willen wandelen tussendoor
Dus dan gewoon geen hond
Noblesse_ schreef:Tsja. Wij hebben drie honden, zijn beiden 7 à 8 uur per dag weg. Vriend wel vroeger weg/thuis dan ik.
Honden zitten in omheinde tuin, hebben een ruimte waar ze binnen kunnen spelen/slapen. Speelgoed is ter beschikking, plek waar ze mogen graven/de boel omploegen.
Vriend is thuis vanaf 16u30 en vanaf dan zijn ze gewoon binnen bij ons. Elke avond gaan ze mee wandelen en mogen ze ook los. Daarna mogen ze gewoon de rest van de avond op de bank hangen bij ons.
Weekends gaan ook helemaal naar de honden.
Wij mogen vast geen honden houden van bokt, maar ik antwoord gewoon op TS haar vraag over hoe wij het doen.
corine1981 schreef:Ik vraag me vooral af hoeveel van jullie een gezin + baan hebben en waar je dan 3/4 uur tijd over hebt om te wandelen/ trainen etc??
KarmaChansy schreef:Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben en ja mijn honden pakken genoeg rust hoor daar hoef geen zorgen overgemaakt te worden. Die slapen hartstikke goed ondanks dat zij dus wel lekker trainen en wandelen
Enne het is misschien appels met peren vergelijken maar het is een feit dat het voorkomt en mijn mening is daarin gewoon dat je dan geen hond moet nemen.
Ja de hond went wel aan een hele dag niks doen maar dat betekend nog niet dat het goed is of wel?
Kanzi schreef:Wij hadden sowieso meerdere honden om elkaar gezelschap te houden.
Een tijdje door omstandigheden allebei fulltime moeten werken, we hebben de honden er niet voor weg gedaan.
Ik stond iedere ochtend om 5 uur op om met ze te gaan lopen, na het werk een snel plasrondje en na ons eten weer een lange wandeling, en de honden sliepen bij ons op de kamer.
In het weekend was ik met ze op de hondenclub.
Het was niet ideaal, maar zo hebben wij het toen opgevangen.
In de vakantie viel het dan op dat het ritme van de honden was dat ze overdag veel lagen te slapen, en op de tijden dat wij op werkdagen thuis waren juist heel actief.
Ik had er in die situatie niet voor gekozen om honden te nemen hoor, die hadden we al.
Inmiddels is er bijna altijd iemand thuis (mijn man werkt veel thuis) en hebben de honden hun eigen speelweide met kennel.
Maartje1990 schreef:KarmaChansy schreef:3 uur per dag is echt niet teveel voor mijn honden hoor die lopen dat zeer makkelijk met de vingers in de neus. Tuurlijk als jij je hond de hele dag niets aanbied kunnen ze dat niet aan maar ik persoonlijk vind je een slechte hondenbaas als je het arme dier de hele dag alleen laat dan in de ochtend 15 min wandel in de avond nog eens 15 min en that's it en ja der zijn genoeg mensen die dat doen
Je bent nu appels met peren aan t vergelijken,.... 3 uur lopen met 2x kwartier.
Lees dit artikel eens. Honden hebben ook gewoon rust nodig
https://www.moniquebladder.nl/laat-die- ... #more-8746
Ik blijf erbij, dagelijks 3 uur bezigheidstherapie in welke vorm dan ook, is echt teveel. Dat is netzomin goed als de hele dag de hond alleen laten.
Shenavallie schreef:TS, in je OP noem je slechts 3x per dag uitlaten. Dat is veel te weinig, ondanks dat je er een uur tussendoor noemt. 's Morgens vroeg, middaguur, eind van de middag en laat op de avond is echt het mini-mini-minimale. Jouw twijfels zijn bij mij al doorslaggevend dat ik geen hond (meer) neem en het zelfs niet zou overwegen. Zelfs met een grote tuin is het in mijn ogen not-done dat een hond de hele dag alleen zit. Ik woon tussen twee bewoners die beiden werken en hun honden overdag alleen thuis laten (mede in de tuin) en dat is echt geen lolletje als je zelf een keer een dag vrij hebt. Die honden janken de godganse dag de hele buurt bij elkaar en de honden die wel stiller kunnen zijn, gaan tekeer als je even langs de schutting loopt om iets te pakken en vallen dan uiteindelijk elkaar steeds aan, omdat ze de langsloper niet kunnen pakken. Heel onrustig voor ze dus (mijn koppijn na een dag janken blaffen even los daarvan, dierenwelzijn is belangrijk) en dat vind ik niet eerlijk naar een dier toe. Een dier kies je niet alleen voor je eigen plezier, dus ik zou zeggen: wacht tot je zelf langer thuis bent of misschien wel helemaal niet meer hoeft te werken.
Lara_Silver schreef:Verder in het algemeen, sorry maar ik vind het onzin, die verklaringen over honden die te moe zouden zijn of niet genoeg kunnen rusten als ze actieve baasjes hebben of baasjes hebben die graag trainen. Is toch het mooiste wat er is!? Ik kan alleen maar dromen van die levensstijl helaas. Je hond de hele dag bij je hebben en lekker samen met je hond in de weer zijn.
Kabayo schreef:En wat vinden jullie van boerderij honden dan? Die worden (meestal) echt nooit uitgelaten. Baas is altijd thuis en ze lopen de hele dag los op het erf. Geen getrain, geen wandelen of naar het bos en geen mentale uitdagingen. Valt dat dan ook onder "sneu" en "moet je maar geen hond nemen" ? Of vinden jullie dat anders?
Ik ken persoonlijk geen boer of mensen met echt groot erf die met hun honden gaan wandelen, trainen etc.
Vraag ik omdat op bokt veel paardenhouders zitten en ook wel enkele met paarden aan huis -> groot erf
Kabayo schreef:Vergeten te melden. Maar bedoel niet alleen maar met zijn 2en of meer. Ken inderdaad ook boeren en stalhouders met maar 1 hond maar dat vind ik sowieso al niks
Lara_Silver schreef:Ja klopt TS! Was het anders dan had ik het ook niet gedaan.
Verder in het algemeen, sorry maar ik vind het onzin, die verklaringen over honden die te moe zouden zijn of niet genoeg kunnen rusten als ze actieve baasjes hebben of baasjes hebben die graag trainen. Is toch het mooiste wat er is!? Ik kan alleen maar dromen van die levensstijl helaas. Je hond de hele dag bij je hebben en lekker samen met je hond in de weer zijn. Honden geven echt wel aan wanneer ze er genoeg van hebben en gaan dan vanzelf even rustiger doen. Als dat al het geval is, want behalve een zieke of oude hond heb ik nog geen enkele hond echt uitgeput gezien, welk ras dan ook. Ook na een hele dag wandelen. Honden bouwen ook conditie op, die passen zich dan gewoon aan aan een actieve levensstijl. Net zoals honden die 9 uur lang niks doen omdat baas van huis is, zich ook aanpassen maar dan in negatieve zin.
IMJ schreef:Vind jij 3 uur per dag teveel? Is dat iets dat je ergens vandaan hebt? Want dat liep mijn hond met gemak.. Sterker nog, was het minder stalkte hij mij net zolang in huis tot we weer gingen (poten op mijn schoot, blaffen om mijn aandacht te krijgen, 1 zo'n hoog blafje, zo van kijk dan!!.. op staan als ik dat deed) echt duidelijk energie over!
Maartje1990 schreef:IMJ schreef:Vind jij 3 uur per dag teveel? Is dat iets dat je ergens vandaan hebt? Want dat liep mijn hond met gemak.. Sterker nog, was het minder stalkte hij mij net zolang in huis tot we weer gingen (poten op mijn schoot, blaffen om mijn aandacht te krijgen, 1 zo'n hoog blafje, zo van kijk dan!!.. op staan als ik dat deed) echt duidelijk energie over!
Ja dat vind ik echt teveel ja. Heb al een link van een professional gedeeld.
Als je van (te)veel opeens gaat naar een heel stuk minder zal dit indd bepaald gedrag oproepen, dat moet je dannook afbouwen. Lijkt me logisch.