Een hond, hoe doen jullie het toch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Een hond, hoe doen jullie het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:34

Vergeten te melden. Maar bedoel niet alleen maar met zijn 2en of meer. Ken inderdaad ook boeren en stalhouders met maar 1 hond maar dat vind ik sowieso al niks

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:40

Wij hebben twee hondjes ik werk 32 uur verdeeld over 3 hele dagen en 2 halve. En mijn partner is 6 dagen van huis.

Ik kom elke lange dag tussen de middag een uur naar huis om de honden uit te laten. Wij hebben een camera in huis en de rest van de dag wordt er geslapen. Ik heb niet het idee dat ze het vervelend vinden of zich vervelen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 21:06

Anne. schreef:
Ik heb precies hetzelfde als jij, Divers.. Ik wil dolgraag een hond.. Helemaal goed ingelezen, ook het ras zou duidelijk zijn, oefenen en trainen lijkt me super.. maarja, werk..
Als we écht goed passen en meten met werk moet dat best prima gaan op de meeste dagen. Dan krijg je inderdaad het verhaal 'hij is maar X dagen alleen..' en dát wil ik niet. Ook geen grote tuin, ook geen ouders in de buurt, ook geen aardige buren die een stukje willen wandelen tussendoor
Dus dan gewoon geen hond :n

:j Herkenbaar inderdaad, al ben ik wel van plan om uiteindelijk ergens te gaan wonen met een grote tuin en heb gelukkig ook de vrijheid om huizen af te keuren op dit vlak!

Noblesse_ schreef:
Tsja. Wij hebben drie honden, zijn beiden 7 à 8 uur per dag weg. Vriend wel vroeger weg/thuis dan ik.
Honden zitten in omheinde tuin, hebben een ruimte waar ze binnen kunnen spelen/slapen. Speelgoed is ter beschikking, plek waar ze mogen graven/de boel omploegen.
Vriend is thuis vanaf 16u30 en vanaf dan zijn ze gewoon binnen bij ons. Elke avond gaan ze mee wandelen en mogen ze ook los. Daarna mogen ze gewoon de rest van de avond op de bank hangen bij ons.
Weekends gaan ook helemaal naar de honden.

Wij mogen vast geen honden houden van bokt, maar ik antwoord gewoon op TS haar vraag over hoe wij het doen.

Bedankt voor het delen van jouw ervaring! Wat doe je met ze in het weekend? Gaan ze mee in de auto ergens heen of train je ze met een doel?

Het spijt me als ik over iemands reactie heenlees of er niet op reageer terwijl dat wel verwacht word, ik heb het erg druk op het moment (te druk voor een hond :Y) ) maar mocht iemand echt graag iets aan mij overbrengen stuur me dan alsjeblieft een pb!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:28

Hier twee personen die fulltime (45u) werken met twee honden. Wij laten de honden 's ochtends een kleine ronde uit. Daarna gaan we werken. 's middags hebben we allebei 1,5 u pause en we werken op respectievelijk 10 en 15 minuten autorijden van huis. Dus dan gaan we langer wandelen. En daarna weer werken.

's avonds gaan we nog een keer wandelen en daarna gaan ze de tuin in, we hebben 900 m2 omheind voor ze. En voor het slapengaan nog snel een splasje. In het weekend zitten ze in de tuin omdat we toch in en rond het huis bezig zijn, en gaan we meestal één keer zo'n twee uur lang met ze wandelen.

Ik heb pas twee jaar geleden een hond overwogen, daarvoor wou ik al 8 jaar een hond maar dat ging niet omdat ik door de dag niet naar huis kon. Dus dat zou dan 10 uur per dag alleen zijn en dat is te lang. Verder nemen we de honden eigenlijk zo veel mogelijk overal naartoe en als we in het weekend iets hebben bv. een stapavondje, gaan we vantevoren goed met ze wandelen. Ze zijn hier behalve bepaalde uitzonderingen nooit langer dan 4 à 5 uur alleen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 21:41

Dat lijkt me toch wel erg fijn, als je tussen je pauze naar huis kan en dat zou voor mij ook zeker een overweging zijn :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:42

Ik heb niet het hele topic gelezen , maar omdat je ervaringen vraagt kan ik deze wel delen.

Vroeger toen ik nog werkte ( gewoon 40 uur per week , soms meer omdat ik op een OK werkte en dus spoeddiensten had) , kreeg ik mijn eerste hond , een rottweiler van bijna 2 jaar , sávonds opgehaald omdat ze de dag erna ingeslapen zou worden , dus midden in de nacht thuis komen mét hond en de dag erna gewoon moeten werken..

Nu was deze hond gewend om alleen te zijn voor hele dagen ,alleen dan zat ze in de tuin en nu in een flatje..

hét recept voor een grote bokt no no , :D , grote hond op een flat en hele dag alleen.

Gezien ze nogal een losgeslagen karakter had > sleurde mij alle straten over, ben ik heel snel met haar gaan trainen, politiehond I om precies te zijn , 3x per week op het veld , hierdoor ging ze heel snel goed luisteren en nadat ze uitstekend kon fietsvolgen , heb ik haar leren "paardvolgen"

Smorgen liep ik zo'n 3 kwartier met haar voor het werk ,dan als ik thuis kwam half uurtje , en savonds ging ze mee naar stal , van 19.00 tot 22.30 , hierbij liep ze dus mee naast het paard als we gingen rijden, soms reed ik 2 paarden en liep ze er dus 2 mee , en soms gingen we naar het strand en dan liep ze op het strand mee.

Overdag sliep ze.. soms nam ik weleens een uurtje op , leuk voor Kim... dan lag ze op de bank en ging er 1 oog open ,ze keek nog net niet op haar horloge dat ik te vroeg thuis kwam... :D

Ik had wel 1 regel voor mijzelf en dat was : ik laat haar maar 1x per dag alleen , voor de rest gaat ze áltijd mee, als ze ergens niet welkom was ging ik niet , en bv feestjes of dingen van het werk ging ik nooit mee, op 2x na omdat er een strandfeest was en een feest in de tuin van het ziekenhuis zelf , dan kon ze mee nl.

Als ik spoedjes had lag ze achter de receptie in het ziekenhuis,

De weekenden waren echt heel druk ,ik reed dan soms 4 paarden per dag , en die liep ze allemaal mee ,uren liep ze... ze was gewoon dagen aan het bijslapen na een weekend hahah , heel eerlijk gezegd,die hond liep echt véél meer als mijn honden nu...

kooitjes doe ik niet aan, nu niet en nooit niet,ze had de hele flat waar ze kon liggen, en snachts sliep ze op bed bij mij <3

Later kwamen er meer honden bij en uiteindelijk hebben we tot 2003 hele dagen gewerkt dat de honden thuis waren overdag. Ik ben toen wel een dag minder gaan werken en na 2003 ben ik altijd thuis geweest voor de honden ,maar zielig vond ik mijn hond echt niet toen ik nog werkte.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:21

corine1981 schreef:
Ik vraag me vooral af hoeveel van jullie een gezin + baan hebben en waar je dan 3/4 uur tijd over hebt om te wandelen/ trainen etc??

Hier geen kinderen, wel een baan. Als ik om 8 uur de deur uit moet kan ik al makkelijk anderhalf uur hebben gewandeld. Op vrije dagen of thuiswerkdag (samen 4 dagen per week) kan dat een wandeling van 2 of 3 uur zijn, en als het koffie drinken wordt in het bos dan ben ik er met mooi weer soms een halve dag ;)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-05-19 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:27

Dan gaan we meestal ergens een grote wandeling maken, zwemmen in een vijver, terrasje doen, naar mn ouders,... en uiteraard mee met de auto want mn border collie vindt dat geweldig :+
We zijn net verhuisd dus momenteel ga ik niet naar de hondenschool/training, maar we zijn op zoek naar een passende school voor ons en dan ga ik terug 1 à 2 keer per week heen :) , vriend gaat mee met de andere hond. M’n lab is een oudje met heel wat medische problemen dus die gaat niet mee, enkel autoritjes en soms n kort wandelingetje. Of we gaan met de auto tot bij de vijver zodat ze wat pootje kan baden 8-)

We hebben overigens geen kinderen, die komen er ook niet. Huishouden van twee personen is goed doenbaar, ikzelf heb geen andere hobbies buiten m’n honden (paard verkocht omwille van oa de honden en tijd), ik heb zeg maar weinig vrienden en weinig sociale bezigheden :o . M’n vriend speelt in wat bandjes maar bij hun repetities etc hoef ik niet mee dus ben ik er in de avond voor de honden.
Afbeelding

Afbeelding

:+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:30

KarmaChansy schreef:
Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben en ja mijn honden pakken genoeg rust hoor daar hoef geen zorgen overgemaakt te worden. Die slapen hartstikke goed ondanks dat zij dus wel lekker trainen en wandelen :D

Enne het is misschien appels met peren vergelijken maar het is een feit dat het voorkomt en mijn mening is daarin gewoon dat je dan geen hond moet nemen.

Ja de hond went wel aan een hele dag niks doen maar dat betekend nog niet dat het goed is of wel?

Ik ben het helemaal met je eens.
Als ik op een mooie dag sochtends drie uur met mijn honden wandel, laten we zeggen van 8 tot 11, dan kunnen ze daarna als ze willen een uur of vijf tukken voordat we de middag wandeling gaan doen. Meestal slapen ze echter een stuk korter.
Ik vind het niet meer dan normaal dat een gezonde hond energie voor tien heeft. Oververmoeid zijn mijn honden nooit, ze staan altijd klaar om weer op stap te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:36

Kanzi schreef:
Wij hadden sowieso meerdere honden om elkaar gezelschap te houden.
Een tijdje door omstandigheden allebei fulltime moeten werken, we hebben de honden er niet voor weg gedaan.
Ik stond iedere ochtend om 5 uur op om met ze te gaan lopen, na het werk een snel plasrondje en na ons eten weer een lange wandeling, en de honden sliepen bij ons op de kamer.
In het weekend was ik met ze op de hondenclub.
Het was niet ideaal, maar zo hebben wij het toen opgevangen.
In de vakantie viel het dan op dat het ritme van de honden was dat ze overdag veel lagen te slapen, en op de tijden dat wij op werkdagen thuis waren juist heel actief.
Ik had er in die situatie niet voor gekozen om honden te nemen hoor, die hadden we al.

Inmiddels is er bijna altijd iemand thuis (mijn man werkt veel thuis) en hebben de honden hun eigen speelweide met kennel.

Ik vind dit wat anders. Ik begrijp dat je je honden niet zomaar wegdoet als je omstandigheden veranderen. Soms is het even voor alle partijen afzien tot er een oplossing is gevonden. Maar dat is heel wat anders dan een hond nemen terwijl je al weet dat je vijf dagen van huis bent.
Ik zie op MP zo vaak honden van tussen de zes maanden en een jaar oud die weg moeten omdat het toch teveel tijd kost en baasje moet werken. Ik begrijp dan niet dat ze dat van te voren niet zien aan komen, een pup nemen en paar maanden later moet hij alweer weg.

Edit: Maartje, ik vind Monique Bladder heel goed als het gaat om opvoeding en gedrag, maar met dat artikel ben ik het niet eens.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:41

Ik denk dat het eerder ligt aan (een gebrek aan) de opvoeding als honden rond die leeftijden uitgeplaatst worden. :)
Die van mij moest met ruim 9 maanden met spoed weg omdat die vals en onhandelbaar zou zijn, was gewoon een onbegrensde losgeslagen überpuber. :+
En ja, er zat wat werk in en bij anderen is hij vaak nog lastig (uittesten door niet te luisteren etc) maar vals en onhandelbaar is hij echt niet. :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:54

Ja gebrek aan opvoeding en aandacht, hele dagen in de bench en dan verbaasd zijn dat er uiteindelijk een soort tornado uit komt.

Heb half jaar terug bemiddelt bij herplaatsing van een labrador van een jaar. Die zat meer in de bench dan dat er iets met hem gedaan werd ivm druk gezin. Hond kon nog niet zitten op commando, trok aan de lijn en sprong met vier poten van de grond bovenop je. Deden ze hem niet in de bench dan brak hij letterlijk het huis af. Mensen zagen zelf gelukkig dat ze te weinig tijd voor hem hadden.
Woont nu op een boerderij. Mensen altijd thuis en veel aanloop. Hond is hele dag buiten en savonds binnen bij de baas. Snachts slaapt hij op de deel. Hij zit nooit meer in een bench en sloopt niet meer.
Op een boerderij kan prima zijn, maar zie hier ook honden die hele dag alleen zijn en op het erf voor het hek staan blaffen naar alles wat langs komt. Die honden zijn imo niet happy.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:23

Maartje1990 schreef:
KarmaChansy schreef:
3 uur per dag is echt niet teveel voor mijn honden hoor die lopen dat zeer makkelijk met de vingers in de neus. Tuurlijk als jij je hond de hele dag niets aanbied kunnen ze dat niet aan maar ik persoonlijk vind je een slechte hondenbaas als je het arme dier de hele dag alleen laat dan in de ochtend 15 min wandel in de avond nog eens 15 min en that's it en ja der zijn genoeg mensen die dat doen

Je bent nu appels met peren aan t vergelijken,.... 3 uur lopen met 2x kwartier.

Lees dit artikel eens. Honden hebben ook gewoon rust nodig

https://www.moniquebladder.nl/laat-die- ... #more-8746

Ik blijf erbij, dagelijks 3 uur bezigheidstherapie in welke vorm dan ook, is echt teveel. Dat is netzomin goed als de hele dag de hond alleen laten.

3 uur per dag bezigheidstherapie. Kan betekenen 21 uur per dag niks doen. 3 uur is minimaal. Mijn ukken die lopen alleen al meer dan die 3 uur per dag. En dan doen we daarnaast nog allerlei leuks. Ja honden hebben rust nodig. Er is niemand die beweerd dat dat niet zo is ;) Maar als je niet aan de behoefde van een hond tegemoed kunt komen en dat is idd per ras verschillend maar die paar uur per dag moet je toch bereid kunnen zijn iets te doen met ze, anders ben je een hond niet waard. Je past de activiteiten aan je hond aan. Onze ukken willen lekker spelen en wandelen en een beetje oefenen met sport en spel. Andere rassen willen speuren, pakwerk of denkwerk in of buitenshuis. Maar daarnaast hebben ze ook echt beweging nodig. Alsje hond de hele dag thuis blijft wordt het vanzelf lui. Is niet gezond. Daarnaast en dat is misschien nog wel kwalijker. Als je vaak weg bent kun je ook minder snel in de gaten hebben als je hond bijv iets makeerd als bijv een maagkanteling, Tia, epileptische aanval etc. Het is om meerdere reden m.i niet handig honden te hebben als he fulltime van huis bent en sommigen daarnaast nog kinderen hebben en een heel sociaal leven met feestjes en partijen. Bij sommigen kunnen de honden mee maar veelal blijven die thuis. Onze ukken zijn in onze kringen overal welkom en anders gaan we niet. Maar omdat ik zo weinig echt van huis ben kan ik ook echt genoeg tijd met hun doorbrengen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:36

Ja klopt TS! Was het anders dan had ik het ook niet gedaan.

Verder in het algemeen, sorry maar ik vind het onzin, die verklaringen over honden die te moe zouden zijn of niet genoeg kunnen rusten als ze actieve baasjes hebben of baasjes hebben die graag trainen. Is toch het mooiste wat er is!? Ik kan alleen maar dromen van die levensstijl helaas. Je hond de hele dag bij je hebben en lekker samen met je hond in de weer zijn. Honden geven echt wel aan wanneer ze er genoeg van hebben en gaan dan vanzelf even rustiger doen. Als dat al het geval is, want behalve een zieke of oude hond heb ik nog geen enkele hond echt uitgeput gezien, welk ras dan ook. Ook na een hele dag wandelen. Honden bouwen ook conditie op, die passen zich dan gewoon aan aan een actieve levensstijl. Net zoals honden die 9 uur lang niks doen omdat baas van huis is, zich ook aanpassen maar dan in negatieve zin.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:42

Shenavallie schreef:
TS, in je OP noem je slechts 3x per dag uitlaten. Dat is veel te weinig, ondanks dat je er een uur tussendoor noemt. 's Morgens vroeg, middaguur, eind van de middag en laat op de avond is echt het mini-mini-minimale. Jouw twijfels zijn bij mij al doorslaggevend dat ik geen hond (meer) neem en het zelfs niet zou overwegen. Zelfs met een grote tuin is het in mijn ogen not-done dat een hond de hele dag alleen zit. Ik woon tussen twee bewoners die beiden werken en hun honden overdag alleen thuis laten (mede in de tuin) en dat is echt geen lolletje als je zelf een keer een dag vrij hebt. Die honden janken de godganse dag de hele buurt bij elkaar en de honden die wel stiller kunnen zijn, gaan tekeer als je even langs de schutting loopt om iets te pakken en vallen dan uiteindelijk elkaar steeds aan, omdat ze de langsloper niet kunnen pakken. Heel onrustig voor ze dus (mijn koppijn na een dag janken blaffen even los daarvan, dierenwelzijn is belangrijk) en dat vind ik niet eerlijk naar een dier toe. Een dier kies je niet alleen voor je eigen plezier, dus ik zou zeggen: wacht tot je zelf langer thuis bent of misschien wel helemaal niet meer hoeft te werken.

Vind dit wel overdreven.
Ik heb zelf een Groendaeler van 8 jaar en die gaat vier x per dag uit en soms maar drie als wij laat wakker zijn.

Als ik uitslaap, maakt het haar niks uit, ze zeurt niet, maar komt al uitrekkend uit haar mand vandaan.

3x per dag probeer ik een wandeling te maken van een half uur. Vaak ook 1x per dag langer, bos, park, strand. Of we ballen of fietsen.

Ik probeer haar zoveel mogelijk overal mee naar toe te nemen, familie bezoek, voetbal, uitjes ect.

Als zij een dag alleen moet zijn, heb ik altijd iemand die haar uitlaat tussendoor.

Maar er is gerust weleens een dag dat het wat minder is met lopen.

Ik doe daar niet zo moeilijk over, we zijn met ze allen een gezin en dan moet je rekening houden met elkaar. Dus soms moet de hond wat inleveren, soms ik en soms de kinderen. Zo gaat dat nu eenmaal.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:49

Mijn ex en ik hadden de hond samen en hij nam hem mee naar zijn werk. Toen we uit elkaar gingen had ik de hond vooral in het weekeinde. Maar na een poosje kwam hij hem vaker niet dan wel halen bij mij vandaan.

Ik ben minder gaan werken.
Om 6.30 uur liep ik in de polder, daar speelden we dan zo'n 25 min met de bal. Dan bracht ik hem thuis, ging naar mijn werk en was rond 15 uur weer thuis. (soms liet mijn vader hem even plassen tussendoor).

Daarna was het eerste dat ik deed, de hond weer uitlaten, eerst weer met de bal of ruim een uur naar het bos. Daarna weer mee naar mijn paard. In de avond deed ik vrij weinig als hij niet mee mocht/kon. Soms kom je daar natuurlijk niet onderuit, maar ik liet inderdaad heel veel voor hem! 's nachts sliep hij bij mij, als ik te laat naar bed ging vertrok hij al wel eens naar boven :D . Hij had een eigen bed in mijn slaapkamer, toen ik alleen was kwam hij ook wel naast mij op een plaid.

Oh en de hond lag los in huis en ging het hele huis door. Hij lag wel eens op zolder te slapen achter een schot (hond van 45 kg, wurmde zich er mooi achter). Buren etc hoorden hem niet, zijn hoofd stond ook echt nog in de slaapstand als ik thuis kwam.

Nu hebben wij een dochter, de hond overleed toen ik zwanger was. Ik ben nu 3 dagen en ben weg van 7.30 tot 18 uur weg. Voor mij de reden geen hond te nemen. Helaas.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 22-05-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:56

Ik werk 30uur in de week. Hondjes kunnen mee naar t werk. Maar of ze nou mee zijn of thuis zijn. Die beesten liggen de hele tijd te pitten. Ik laat ze even plassen tussen de middag en wandel in avond verder met ze. Ze kunnen prima 8uur alleen zijn.. gebeurd bij ons zelden want partner vind dat zielig dus als we keer dagje weg zijn komt mijn schoonmoeder tussendoor om ze te laten plassen. We hebben een camera staan en ze liggen gewoon continu te pitten. Maar dan wel in de avond lekker voor hun want dan hebben ze energie voor 10.. maar dat is na een werk dag dus ook altijd zo bij mij. Ik zie ze amper want ze liggen netjes op hun kussen en tijdens de lunch komen ze even stukje fruit halen haha.

5x in de week 8uur alleen zou ik niet aanraden. Maar 2a3 x moet echt wel kunnen hoor. Denk dat de mensen die dat doen zich niet durven te melden omdat ze gelijk heel bokt ovrr zich heen krijgen..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:57

Lara_Silver schreef:
Verder in het algemeen, sorry maar ik vind het onzin, die verklaringen over honden die te moe zouden zijn of niet genoeg kunnen rusten als ze actieve baasjes hebben of baasjes hebben die graag trainen. Is toch het mooiste wat er is!? Ik kan alleen maar dromen van die levensstijl helaas. Je hond de hele dag bij je hebben en lekker samen met je hond in de weer zijn.

Precies dit! Dat is de reden waarom ik honden heb. En ik vind het elke dag genieten, ik zie het uitlaten nooit als een opgave.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:58

Kabayo schreef:
En wat vinden jullie van boerderij honden dan? Die worden (meestal) echt nooit uitgelaten. Baas is altijd thuis en ze lopen de hele dag los op het erf. Geen getrain, geen wandelen of naar het bos en geen mentale uitdagingen. Valt dat dan ook onder "sneu" en "moet je maar geen hond nemen" ? Of vinden jullie dat anders?

Ik ken persoonlijk geen boer of mensen met echt groot erf die met hun honden gaan wandelen, trainen etc.

Vraag ik omdat op bokt veel paardenhouders zitten en ook wel enkele met paarden aan huis -> groot erf

Kabayo schreef:
Vergeten te melden. Maar bedoel niet alleen maar met zijn 2en of meer. Ken inderdaad ook boeren en stalhouders met maar 1 hond maar dat vind ik sowieso al niks

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:01

Lara_Silver schreef:
Ja klopt TS! Was het anders dan had ik het ook niet gedaan.

Verder in het algemeen, sorry maar ik vind het onzin, die verklaringen over honden die te moe zouden zijn of niet genoeg kunnen rusten als ze actieve baasjes hebben of baasjes hebben die graag trainen. Is toch het mooiste wat er is!? Ik kan alleen maar dromen van die levensstijl helaas. Je hond de hele dag bij je hebben en lekker samen met je hond in de weer zijn. Honden geven echt wel aan wanneer ze er genoeg van hebben en gaan dan vanzelf even rustiger doen. Als dat al het geval is, want behalve een zieke of oude hond heb ik nog geen enkele hond echt uitgeput gezien, welk ras dan ook. Ook na een hele dag wandelen. Honden bouwen ook conditie op, die passen zich dan gewoon aan aan een actieve levensstijl. Net zoals honden die 9 uur lang niks doen omdat baas van huis is, zich ook aanpassen maar dan in negatieve zin.

Er zullen vast honden zijn die dat aangeven. Maar als ik onze hond geen rust geef dan blijft hij lopen tot hij dood neervalt. Nee ik vind teveel beweging, wat ik hier bij sommige echt lees, net zo slecht als te weinig beweging.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:07

Vind jij 3 uur per dag teveel? Is dat iets dat je ergens vandaan hebt? Want dat liep mijn hond met gemak.. Sterker nog, was het minder stalkte hij mij net zolang in huis tot we weer gingen (poten op mijn schoot, blaffen om mijn aandacht te krijgen, 1 zo'n hoog blafje, zo van kijk dan!!.. op staan als ik dat deed) echt duidelijk energie over!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:10

Met mijn rottweiler wandel ik 2x per dag 20 min. Langer kan echt niet dan loopt ze direct kreupel. Heel jammer maar tis niet anders... (ja medische molen is ze geweest, ze heeft een kromme poot. Door teveel belasting, te veel of te lange wandelingen raken haar spieren in dat pootje teveel overbelast en krijgt ze er een dikke ontsteking boven op)
Zwemmen kan ze dan weer wel. Doen we zo een uur lang. Balletje gooien die ze ophaald

Dus er is niet altijd een richtlijn. Of dat het minder is dat je direcf een dierenbeul en hondonwaardig bent...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:15

IMJ schreef:
Vind jij 3 uur per dag teveel? Is dat iets dat je ergens vandaan hebt? Want dat liep mijn hond met gemak.. Sterker nog, was het minder stalkte hij mij net zolang in huis tot we weer gingen (poten op mijn schoot, blaffen om mijn aandacht te krijgen, 1 zo'n hoog blafje, zo van kijk dan!!.. op staan als ik dat deed) echt duidelijk energie over!

Ja dat vind ik echt teveel ja. Heb al een link van een professional gedeeld.

Als je van (te)veel opeens gaat naar een heel stuk minder zal dit indd bepaald gedrag oproepen, dat moet je dannook afbouwen. Lijkt me logisch.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:23

niet de hele topic gelezen maar hier ook een hond. mijn man werkt fulltime ik parttime. we werken beide in wisseldiensten. Onze hond is nooit langer dan 3 a 4 uur alleen. Vroeger regelde ik opvang.. vaak ging ze naar mijn schoonmoeder. eigenlijk hetzelfde als met een kind.. zo hebben we het altijd gedaan. Vakanties ging ze 9 van de tien keer mee. Alleen als we naar zuid Frankrijk oid ging ze of naar opvang. Nu is ze tien en slaapt ze veel en kan ze prima die 4 uurtjes alleen zijn. Wij wandelen veel... oke nu wat minder maar elke dag was er er minimaal een wandeling van 1,5 uur soms ook langer... en de hondenschool heb ik tot haar 8e gedaan.. eerste jaren gehoorzaamheid daarna leuke dingen zoals jachttraining en behendigheid.. puur dat je een keer per week echt een op een aandacht hebt..ze vond dat zo leuk.... nu kan ze dat niet meer.... de rondjes worden korter en de afstanden ook.. vroeger ging ze mee hardlopen en naar de paarden.. nu red ze dat niet meer.. maar ik vind dat niet erg.. straks ga ik naar het bos.. loop ik 1.5 uur maar dan halverwege een pauze in een restaurant.. ff een bakkie :D Als je hond dagelijks 9 uur alleen zou zijn zou ik voor een opvang kiezen of vaste oppas.. oke je betaald er geld voor maar alleen thuis zou ik niet voor kiezen...Hierna komt er weer een zelfde hondsvot.. en zou ik het weer zo aanpakken... Dus vaste oppas.. net als bij een kind....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:30

Maartje1990 schreef:
IMJ schreef:

Ja dat vind ik echt teveel ja. Heb al een link van een professional gedeeld.

Als je van (te)veel opeens gaat naar een heel stuk minder zal dit indd bepaald gedrag oproepen, dat moet je dannook afbouwen. Lijkt me logisch.

Dat is logisch, hij brak echt de tent af, als pup was hij al zo ontzettend beweeglijk, waar we probeerden hem te temperen ivm gewrichten op latere leeftijd. Hij ging dan als een malle door de kamer rennen (sprong over de stoelen en banken) Kruising herder/bouvier, ik ga ervan uit dat het bij elk ras ook anders is. Ik ga jouw link opzoeken.

Verder, bij voldoende beweging, was hij overigens een heerlijk stabiele hond. Kon uren slapen of gewoon lekker rustig voor zich uit liggen staren. Waar hij geboren is vonden ze het overigens al opvallend, er waren daar ook 2 katten aanwezig, die liet hij ook niet met rust.