Verbod op training/stroom halsbanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:48

Ik snap wel wat je bedoelt. Belangrijk is te accepteren wat je zelf al zegt: het gaat niet snel.
Door toch weer op het punt aan te komen dat hij te hoog in drive is, doe je je voorgaande positieve training teniet. Ik denk dat je veeeel langzamer moet opbouwen, dus op een lager level moet trainen, zijn grenzen goed in de gaten moet houden en die niet over moet gaan.

Heb je er zelf geen moeite mee om met de band te trainen?
Ik heb zelf een hond die graag werkt maar heel gauw overprikkeld is/over zijn grenzen gaat. Ik zou er erg veel moeite mee hebben om hem op dat moment dat hij al veel stress heeft (positieve stress is ook stress) nog meer stress te bezorgen door middel van een pijnprikkel.
Het gaat daarbij niet om een noodsituatie, maar om een hobby. Vind je dat zelf niet discutabel?
[/quote]

Oh ik weet dat het een lang proces gaat worden hoor, en dat is alleen maar goed want ik ben geen voorstander van een quick fix. Verder trainen we nog op een laag niveau en ook al geeft de hond aan meer te willen, de basis moet er 100% in zitten voordat we verder gaan. Daar heb ik in het begin erg veel moeite mee gehad want hij leert zo snel maar met de tijd heb ik dit leren accepteren en ben ik gestopt met het vergelijken met mijn andere hond welke op 1 jarige leeftijd al compleet stabiel was en altijd zeer makkelijk te trainen is geweest. Ik ben dan ook heel druk met het voorkomen van die hoge drive maar het blijft een dier en niet alles is te voorkomen. Hopelijk gebeurt het voorlopig niet weer maar mocht het zo zijn wil ik voor de veiligheid van de andere honden en voor die van mij dat hij die band draagt zodat ik hem uit die focus kan halen wanneer niets anders meer mogelijk is.

En nee ik heb er totaal geen moeite mee on met een band te trainen, mits goed gebruikt en mits geschikt voor de hond. Bij mijn andere hond moet ik er niet eens aan denken want deze is al snel angstig en een simpele uh is al een strenge correctie bij haar.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:08

beauty1love, het is zeer discutabel om een schokband vanwege een te hoge drive bij een border collie te gebruiken.
Kijk als een hond die thuis alleen gelaten wordt blaft en hij krijgt een schok dan snap een hond dat. Hij kan het vermijden. Geeft ook teveel stress, maar het oorzaak gevolg is voor een hond duidelijk. Een border uit zijn hoge focus halen dat gaat een border op deze manier niet begrijpen. Maar oke jouw hond.

Nagini

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 01:06

Ben ik het, ondanks dat ik pro e-collar ben, ook eens met imaudy.

@beauty1love; heb je iets geprobeerd waar je hond ook echt haar instinct kan gebruiken en dus die drive kan afwerken? Ik ga met m'n high drive Kelpie schapendrijven, wellicht iets zoeken in die trant? Of soms de mogelijkheid geven om achter een vogel aan te gaan (krijgen ze toch niet te pakken) of iets anders dat zorgt dat die druk er enigszins afgaat. Zoiets maakt echt een wereld van verschil.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:03

Beauty1love: veel is wel te voorkomen, want je hond geeft signalen af dat zijn emmertje dreigt te gaan overlopen. Als je deze leert lezen kun je op dat moment, dus vóórdat het emmertje overloopt, de training afbreken.
Maar goed stel dat je het een keer niet kunt voorkomen, dan kun je de training toch ook afbreken zonder een stroomschok?
Wat maakt dat jij van mening bent dat alleen een schok werkt (kun je jou en zijn gedrag van dat moment beschrijven?)
Wat houdt bij jou "goed gebruik" in?
En wat betreft veiligheid: die kun jij nu bepaald niet garanderen aangezien je hond laatst voor het eerst is uitgevallen naar een andere hond. Waar denk je dat dat gedrag opeens vandaan komt?
Het maakt niet uit of je op laag niveau traint, je traint niet op het niveau van je hond, want hij kan zijn emoties niet onder controle houden. Je plaatst hem dus in een situatie die hij niet aan kan. Train eerst eens op zelfbeheersing.

En over of je problemen hebt met het werken met zo'n band: je hond hoeft dit werk toch niet persé te doen? Het is in de eerste plaats voor jouw plezier. Ja natuurlijk wil hij graag maar als begeleider bepaal jij wat op welke manier verantwoord is, omdat jij de gevolgen kunt overzien en hij niet.

Imaudy: is misschien waar dat een hond dat snapt dat blaffen pijn betekent, maar zijn emotie -ik voel me niet prettig alleen thuis -kan hij niet zomaar wijzigen en kan hij dan niet meer uiten. Hij gaat dus meer stress opbouwen, en hij had al stress van het alleen thuis zijn.
Dat is niet alleen heel sneu voor je hond op dat moment (want daar ligt blijkbaar niet iedereen wakker van) het is ook een aanslag op zijn gezondheid en het kan gemakkelijk leiden tot ander probleemgedrag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:24

Kuggur schreef:
Ik ben er lang wat ambivalent over geweest. Er zijn inderdaad goede argumenten aan te dragen voor trainingssituaties waarbij een e-collar een goede en werkzame methode is. Er zijn al genoeg voorbeelden voorbij gekomen. En zoals velen al vermelden, als absolute voorwaarde, in bekwame handen.

Ik wilde er juist een aanschaffen. Ik heb een jonge ridgeback en nog een oudere. Beide luisteren ze erg goed maar met name de jonge heeft een heel sterk jachtinstinct. (Moeders is meer gericht op dr bal).
Als ze iets ziet waar ze achteraan kan jagen dan gaan de kroketten in de oren. Ik wil haar dat dus afleren en met name haar uit die focus halen, want dan luistert ze gewoon en komt (krijgt dan ook altijd een beloning).
Ik was dus inderdaad ook van plan om dat onder begeleiding te doen. Maar ik begrijp dat dat dus niet meer kan. Dat maakt het allemaal dus wel erg lastig.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:19

Ik ben zelf ook in bezit van een teletac, en ik ga die ook niet weg doen omdat er een verbod komt. Hetzelfde geld voor mijn prikband. Ik werk daarmee om het uiteindelijk rustig af te bouwen tot een ledere halsband en uiteindelijk los.

Ik train mijn honden dan ook voor andere doeleinden als een rondje los in het bos lopen.
Mijn honden worden getraind om te bijten en uiteindelijk als wapen te functioneren, zowel voor defensie als de politie.

Voor de kenners weten de meeste wel dat dit soort honden een ontzettend hoge drift hebben, en op zo'n moment dat ze in een hoge drift zitten niet meer heel erg ontvankelijk zijn voor commando's, vooral in de beginfase van de opleiding, dit word uiteindelijk beter.

Maar ik geef ze liever een kleine trilling dan dat ik ze onder stroom zit, en daarnaast moet ik ook zeggen dat mijn teletac mijn laatste oplossing is, en ik deze echt niet zomaar ga gebruiken als het ook vriendelijker op te lossen is.

Ik ben erg blij met dit correctie middel, maar kan begrijpen dat er mensen zijn die dit zielig vinden, prima.

Moet zeggen dat ik wel heel erg moest lachen om martin graus zijn commentaar, ik denk dat er weinig mensen zijn die honden zoveel onder stroom hebben gezet als deze man in het verleden.. En nu gaat hij de 'jezus' uithangen en iedereen veroordelen die zo'n band gebruikt :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:23

Volgens mij mag politie met de band blijven trainen. Althans dat begreep ik uit het artikel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:26

Ik vind het altijd jammer dat mensen die gelukkig voortschrijdend inzicht hebben belachelijk gemaakt worden omdat ze hun ideeën aanpassen.

Het lijkt me veel kwalijker dat mensen ondanks het huidige wetenschappelijk inzicht star blijven vasthouden aan principes van vroeger.
Daar heb je er nog legio van. Zeker binnen de ipo.

Overigens is het echt flauwekul dat MG aan de lopende band stroombanden gebruikte. Dat waren uitzonderingen, nadat alle andere alternatieven mislukt waren. Dat ging ook om echt probleem gedrag, niet voor sport of hobby.

Charming, toen jij zes jaar was trainde ik al bij Gaus, destijds al clickertraining. Ben heel benieuwd waar jij je informatie vandaan hebt, uit eigen ervaring kan het niet zijn, als je echt 26 bent.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:33

CharmingS schreef:
Ik ben zelf ook in bezit van een teletac, en ik ga die ook niet weg doen omdat er een verbod komt. Hetzelfde geld voor mijn prikband. Ik werk daarmee om het uiteindelijk rustig af te bouwen tot een ledere halsband en uiteindelijk los.

Ik train mijn honden dan ook voor andere doeleinden als een rondje los in het bos lopen.
Mijn honden worden getraind om te bijten en uiteindelijk als wapen te functioneren, zowel voor defensie als de politie.

Dan vallen jouw honden toch onder de uitzondering :

'Voor sommige doeleinden, zoals bijvoorbeeld het trainen van honden voor "geheime operaties door bepaalde overheidsdiensten" wordt een uitzondering gemaakt, schrijft de minister.'

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:38

Ik lees dat stroomband wordt gebruikt om een hond uit zijn drive te halen.
Maar ben je dan niet achter de feiten aan het aanlopen.
Is het niet beter om te voorkomen dat je hond zo overprikkeld raakt?

Aan mijn cocker spaniel zie ik wanneer het teveel wordt voor hem.
Ook op het trainingsveld ga ik dan wat anders doen. Trainers juichen dat alleen maar toe.
En als hij een haas of fazant ziet krijgt hij een commando om het dier met rust te laten.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:50

imaudy schreef:
Bizar dat er zoveel mensen in dit topic zo'n ding gebruiken.. Om een lab het vreten van straat af te leren, volgende keer een beagle kopen dan kun je helemaal je lol op...sorry het moet niet gekker worden.

Bedankt voor de vriendelijke reactie.
Als je mijn post goed had gelezen, zie je dat de hond er ook daadwerkelijk ziek van wordt en dat ik echt met trainingen bezig ben geweest om het op te lossen.
Moet ik dan maar mijn hond stront laten vreten en ziek laten worden, want dat is natuurlijk niet zielig.
En nee, ik wil geen beagle dank je.

Muilkorf heb ik ook geprobeerd, maar apporteren is dan een dingetje. En dat is nou net waar mijn hond blij van wordt.

Als iemand overigens de uitdaging aandurft om mijn lab het stront vreten af te leren, ik sta open voor hulp.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:03

Amyd schreef:
imaudy schreef:
Bizar dat er zoveel mensen in dit topic zo'n ding gebruiken.. Om een lab het vreten van straat af te leren, volgende keer een beagle kopen dan kun je helemaal je lol op...sorry het moet niet gekker worden.

Bedankt voor de vriendelijke reactie.
Als je mijn post goed had gelezen, zie je dat de hond er ook daadwerkelijk ziek van wordt en dat ik echt met trainingen bezig ben geweest om het op te lossen.
Moet ik dan maar mijn hond stront laten vreten en ziek laten worden, want dat is natuurlijk niet zielig.
En nee, ik wil geen beagle dank je.

Muilkorf heb ik ook geprobeerd, maar apporteren is dan een dingetje. En dat is nou net waar mijn hond blij van wordt.

Dan gebruik je toch gewoon de muilkorf en doe je die af om op een stront-vrije plek te apporteren? Als hij zo blij wordt van apporteren heb je meteen een trainingshulp om zijn aandacht bij jou te krijgen (en niet bij minder-welruikende substanties).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 14:11

Wij hebben ook een muilkorf maar meneer drukt dan gewoon extra hard en krijgt dan wel iets binnen.

We hebben al heel veel muilkorven gepast maar hij heeft een smalle lange kop/snuit. Ze zijn dus snel te klein of veel te ruim

Hij draagt zijn muilkorf wel op drukke plekken omdat het ook een snauwer is

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:10

Totaalverbod op stroombanden vanaf 1 juli 2020
Er komt een totaalverbod op elektronische halsbanden voor honden.
Ook gekwalificeerde trainers mogen de halsband, na 1 juli 2020 niet meer gebruiken.

Wie dat toch doet, riskeert een hoge boete wegens dierenmishandeling, die kan oplopen tot ruim 20.000 euro.
Ook kan de rechter een celstraf van maximaal drie jaar opleggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:22

Ik ben nu wel benieuwd of de koeien-schok-stokken ook verboden worden. En de andere mishandelingen in de vee-industrie, worden daar ook boetes opgelegd tot 20.000 per dier?

Op zich goed dat er flinke boetes op dierenmishandeling komen te staan hoor, maar trek dat dan ook door naar álle dierenmishandeling, en vooral échte dierenmishandeling.
Mijn hond is een enorme aansteller, die jankt bij de DA alsof haar laatste uur geslagen heeft bij elk prikje.. of als er een drol aan haar kont blijft hangen :') maar bij de band zet ze hooguit een stapje achteruit, of schudt haar hoofd op een hogere stand. Voelt dan ook als een voorzichtig kneepje in je vel, want ja, ik test zo'n dingen altijd eerst op mezelf. Ik vind het, als een correctie echt nodig is, veel vriendelijker dan een ruk aan de lijn bv. En veel effectiever omdat de hond de correctie niet deels aan de eigenaar/baas koppelt, maar puur aan de actie of het dier/object waarbij het gebruikt wordt.
Het is natuurlijk geen noodzakelijk apparaat, maar ik verwacht dat we binnenkort weer heel veel meer getrek aan de lijn en gegil en andere methodes gaan zien om honden te corrigeren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:47

8nnemiek schreef:
Ik ben nu wel benieuwd of de koeien-schok-stokken ook verboden worden. En de andere mishandelingen in de vee-industrie, worden daar ook boetes opgelegd tot 20.000 per dier?

Op zich goed dat er flinke boetes op dierenmishandeling komen te staan hoor, maar trek dat dan ook door naar álle dierenmishandeling, en vooral échte dierenmishandeling.

Dat gebeurt idd : https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/19/nv ... n-a1607185

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:32

Ben echt benieuwd of het verbod stand gaat houden....

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:44

Ik ben niet anti stroom band maar wel tegen de verkoop aan iedereen die er maar 1 wil hebben.. Geen idee hoe je kan voorkomen dat mensen zonder verstand het in handen krijgen maar goed..

Ik heb jaren in een dierenwinkel gewerkt, we verkochten bijna nooit stroombanden gelukkig. Maar er kwam een keer iemand die zo'n stroomband had gekocht bij een collega. En die vrouw vertelde doodleuk dat haar man even de band uit ging proberen, hond lag lekker te slapen in zijn mand met de band om en de man drukte 'per ongeluk' op de knop met de zwaarste schok.. Ze vertelde bijna lachend dat de hond een salto maakte van schrik.. |( Echt belachelijk!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:18

annibel schreef:
Ik ben niet anti stroom band maar wel tegen de verkoop aan iedereen die er maar 1 wil hebben.. Geen idee hoe je kan voorkomen dat mensen zonder verstand het in handen krijgen maar goed..

Door het alleen te laten verkopen door trainers i.c.m. een training.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:30

Helemaal mee eens!
Afachaffen die handel.
Als je hond niet in staat is zich netjes te gedragen (los, qua geluidsproductie, agressie whatever) dan moet je hem niet loslaten.
Mijn pup heeft ook bananen in zn oren en kan ik ook af en toe zn nekkie omdraaien. Die kan echt niet loslopen. Ja als er geen anderrn in de verre nabijheid zijn. Hij luistert echt niet als ie terug moet komen. Ik vrees voor zowel zijn vertrouwen in andere honden als voor het welzijn van andere honden aangezien die van mij groot en lomp is.
Het is een pup en dus pure enthousiasme. Maar dat ga ik oplossen door veel ervaring en correctie toe te passen. Niet met een stroomband. Mag bij kinderen toch ook niet? Als de stroomband toegestaan blijft, dan ook bij gillende en irritante kinderen svp.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:44

Een prikband en een teļetac ken men zo kopen bij een hondensport winkel.Zo lang dat zij dit kopen kunnen er mensen aan komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:04

pompadour schreef:
Een prikband en een teļetac ken men zo kopen bij een hondensport winkel.Zo lang dat zij dit kopen kunnen er mensen aan komen.

Dat is irrelevant. De hoofdzaak is dat een controlerende instantie gevallen van misbruik gemakkelijk kunnen behandelen omdat het verbod er is.
Het gaat er met dergelijke regelgeving iha niet om dat het bezit/gebruik van een teletac actief vervolgd wordt, het gaat erom dat áls er een reden is in te grijpen er duidelijke regels zijn om effectief te kunnen handelen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:06

Babootje schreef:
Ben echt benieuwd of het verbod stand gaat houden....

Nou ja, ik kan mij niet voorstellen dat er iemand de halsbanden gaat controleren. Denk dat er eventueel verenigingen gecheckt worden.
Verbod zelf zal wel standhouden, alleen al omdat men de mogelijk heeft om een sanctie te geven. Eigenlijk is die hele hoge boete net zoiets als het stroom van die band. Wordt je gepakt dan zal je het voelen ook :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:12

8nnemiek schreef:

Mijn hond is een enorme aansteller, die jankt bij de DA alsof haar laatste uur geslagen heeft bij elk prikje.. of als er een drol aan haar kont blijft hangen :') maar bij de band zet ze hooguit een stapje achteruit, of schudt haar hoofd op een hogere stand. Voelt dan ook als een voorzichtig kneepje in je vel, want ja, ik test zo'n dingen altijd eerst op mezelf. Ik vind het, als een correctie echt nodig is, veel vriendelijker dan een ruk aan de lijn bv. En veel effectiever omdat de hond de correctie niet deels aan de eigenaar/baas koppelt, maar puur aan de actie of het dier/object waarbij het gebruikt wordt.
Het is natuurlijk geen noodzakelijk apparaat, maar ik verwacht dat we binnenkort weer heel veel meer getrek aan de lijn en gegil en andere methodes gaan zien om honden te corrigeren.

Ik had van jou een heel andere reactie verwacht, wat jammer.
Geen enkele hond is een aansteller. Als je dat vindt zegt dat iets over jouw (gebrek aan) inzicht in honden.
Dat een ruk aan de lijn niet vriendelijk is (en nergens toe dient) maakt een stroomband niet opeens wèl vriendelijk. Uit onderzoek is gebleken dat heel wat honden de schok wèl associëren met de baas, niet in de laatste plaats opnieuw vanwege ondeskundigheid van de eigenaar. Maar die associatie op zich is niet het ergste, wel de onvoorspelbaarheid van de straf voor de hond. Het is gewoon diep treurig dat je het gebruik van zo'n band vergoeilijkt.
Daarbij vraag ik mij af wanneer een correctie volgens jou "echt nodig" is, en of je ook bekend bent met de principes waaraan straf moet voldoen wil het effectief zijn. Iedereen roept hier dat de banden alleen gebruikt mogen worden in bekwame handen. Nou laat ik zeggen dat ik ten zeerste twijfel aan de bekwaamheid van sommige posters hier.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:14

Babootje schreef:
annibel schreef:

Door het alleen te laten verkopen door trainers i.c.m. een training.

Behalve dat er erg veel "trainers" zijn zonder enige kennis van zaken.