Op zoek naar dierenfeitjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:18

Thioro schreef:
ierusju schreef:
Koeien kunnen niet traplopen en niet achteruit trappen

Dit is onjuist. Koeien kunnen wel traplopen (nja treden moeten vrij ruim zijn) en verdomd gericht naar achteren trappen (been there, got the t-shirt).

Kippen kunnen niet achteruit lopen.

Een goudvis heeft een geheugen van 2 seconden.

Herten kunnen hun bevalling uitstellen, als er bvb tijdelijk onvoldoende voedsel is.

Inktvissen zijn de meest intelligente ongewervelde dieren, meester in raadseltjes oplossen (vooral hoe te ontsnappen).

Vossen kunnen voor dood spelen om een prooi (bvb kraaien) te lokken.

Gierzwaluwen zetten nooit meer een poot aan de grond eenmaal ze vliegen. De grote stern ook niet geloof ik.

Leuk topic.

Ooh ja, ik heb nog wel een filmpje van een koe en kalf in huis die aan het traplopen zijn hoor, voor degene die niet gelooft dat dit kan _O- Zijn ook best smalle treden trouwens, gewoon echt normale treden binnen een huis. En ze kunnen zeker naar achter trappen ja.. Vaak genoeg een trap gehad van kalfjes en vaak genoeg bijna-trappen van koeien en stieren. Kalfjes kunnen je alleen niet trappen wanneer je zo dichtbij staat dat je je been tussen hun kont doet, daar komt het vandaan dat ze het niet zouden kunnen denk ik. Maar zelfs dan kunnen ze het nog wel eens voor elkaar krijgen.

Ik vind dit echt een geweldig topic :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:26

Serenity350 schreef:
Kimmiee_D schreef:

Nog een leuke toevoeging. Aan de kleur oorlellen kan je zien wat voor kleur ei de kip legt. Rode oorlellen = Bruine eieren, witte oorlellen = witte eieren

En blauwe oorlellen geven blauwe eieren. ;) O.a. het ras zijdehoenders, die hebben ook "blauw" vlees en dat smaakt voor geen meter zeggen ze. Heb mn eigen kippen nog niet in de oven gehad dus zou het zelf niet weten, blauwe eieren smaken trouwens wel gewoon als "gewone" eieren. ;)

Onze araucana’s met blauw/ groene eieren hebben gewoon rode lellen...

Chow chow is ook niet de enige met een blauwe tong, een sharpei ook.

Pinguïns hebben seks met dode vrouwtjes en schromen niet om seks te hebben met kuikens..

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:30

Mossel schreef:
Serenity350 schreef:
En blauwe oorlellen geven blauwe eieren. ;) O.a. het ras zijdehoenders, die hebben ook "blauw" vlees en dat smaakt voor geen meter zeggen ze. Heb mn eigen kippen nog niet in de oven gehad dus zou het zelf niet weten, blauwe eieren smaken trouwens wel gewoon als "gewone" eieren. ;)

Onze araucana’s met blauw/ groene eieren hebben gewoon rode lellen...

Dan geldt het dus niet altijd inderdaad. Nu heeft dat misschien weer met de soort en ondersoort te maken, mijn kruising x kruising (heb hier verschillende gemixt en in verschillende generaties lopen) zijdehoenders hebben soms wel zijdehoenders kenmerken en blauwe lellen, maar geven geen blauwe eieren, en heb er eentje die licht zijdehoender kenmerken doorgekregen heeft maar niet de blauwe lellen maar wel de blauwe eieren.

Afijn, dat is voor een weetje natuurlijk alweer veel te genuanceerd. ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:36

Dat de degenkrab blauw bloed heeft welke een stof bevatten die schimmels, bacteriën en virussen insluit en onschadelijk maakt.

Ginny135

Re: Op zoek naar dierenfeitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:48

Het schijnt te gebeuren dat als je bij trekkende eikenprocessierupsen vanaf de voorste een spoor trekt naar de achterste dat ze rondjes blijven lopen totdat ze doodgaan

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:58

Eelmo schreef:
Katten hebben geen sleutelbeen

.

De kat is het enige dier wat naast primaten nog iets van een sleutelbeen heeft. Niet zoals de mens, maar in 1 van de schouderspieren kun je een structuur terug vinden wat een rudimentair sleutelbeen is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:09

Geen idee of het genoemd is:

Een Roborovski dwerghamster heeft meer (34) chromosomen dan de andere dwerghamstersoorten (28). De Chinese dwerghamster juist minder (22). En zijn dus niet onderling te kruisen, behalve de Campbelli & Rus.

Honden na een dekking 'vast zitten' en de reu dan over het teefje heen stapt. Ze staan dan als het ware met hun billen tegen elkaar aan en de reu zijn piemelmuis zit nog in de teef. Dit is een natuurlijk instinct vanuit de wolven om het gevaar in de gaten te houden (ik vond dit zo rete interessant :') )

Een dwerghamster vrouwtje iedere 4e dag 'willig' is en dus gedekt kan worden.

Een kat op geur eet.

Als een hamster al schreeuwend op zijn 'rug' gaat liggen in een soort 'aanvalshouding' komen er in zijn mondhoeken twee witte 'liphoekklieren' vrij. Uit deze klieren komt een stinkende rottende geur, puur om gevaar af te schrikken.

Als een rattenplaag is 'uitgeroeid' heeft deze een kleine zes weken nodig om weer helemaal terug te zijn.

Een rat kan zijn ribbenkast induwen waardoor deze door hele kleine gaatjes kan wurmen.

Een rat onderwater kan zwemmen. En ja icm met bovenstaande ze dus zo je wc pot in kunnen komen (YouTube maar eens)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:13

Ik heb niet alles gelezen maar:

- Olifanten kunnen niet springen
- Een koe kan wel een trap op, maar er niet af
- Een giraf heeft een blauwe tong
-Dolfijnen beleven plezier aan seks en verkrachten daarom soms andere dolfijnen en ook andere dieren, waaronder mensen als ze de kans krijgen
-Mieren hoeden bladluizen zoals wij koeien hoeden. Ze "melken" ze ook

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:25

Alle zoogdieren kunnen van nature instinctief bij geboorte zwemmen. Alleen mensen en mensapen (bijna) niet meer.

Wolven kunnen aan een dagen oud spoor ruiken welke prooi daar gelopen heeft, hoe oud het dier is, of het ziek is of gewond en op welke afstand het zich (ongeveer) bevindt.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:15

Dat je van de IJsbeer de lever niet kan eten omdat daar teveel vitamine A in zit, doe je dit wel overleef je het niet!

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:17

Miljoenen jaren geleden bestonden er libelles (insecten) met een vleugelbreedte van 1 meter. Dit komt omdat er toen meer zuurstof in de lucht zat. Er was dus meer zuurstof op te nemen, waardoor de insecten ook groter konden worden dan nu.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:42

Eileen_ schreef:
Thioro schreef:

Dit is onjuist. Koeien kunnen wel traplopen (nja treden moeten vrij ruim zijn) en verdomd gericht naar achteren trappen (been there, got the t-shirt).

Kippen kunnen niet achteruit lopen.

Een goudvis heeft een geheugen van 2 seconden.

Herten kunnen hun bevalling uitstellen, als er bvb tijdelijk onvoldoende voedsel is.

Inktvissen zijn de meest intelligente ongewervelde dieren, meester in raadseltjes oplossen (vooral hoe te ontsnappen).

Vossen kunnen voor dood spelen om een prooi (bvb kraaien) te lokken.

Gierzwaluwen zetten nooit meer een poot aan de grond eenmaal ze vliegen. De grote stern ook niet geloof ik.

Leuk topic.

Ooh ja, ik heb nog wel een filmpje van een koe en kalf in huis die aan het traplopen zijn hoor, voor degene die niet gelooft dat dit kan _O- Zijn ook best smalle treden trouwens, gewoon echt normale treden binnen een huis. En ze kunnen zeker naar achter trappen ja.. Vaak genoeg een trap gehad van kalfjes en vaak genoeg bijna-trappen van koeien en stieren. Kalfjes kunnen je alleen niet trappen wanneer je zo dichtbij staat dat je je been tussen hun kont doet, daar komt het vandaan dat ze het niet zouden kunnen denk ik. Maar zelfs dan kunnen ze het nog wel eens voor elkaar krijgen.

Ik vind dit echt een geweldig topic :D

Ik heb een koe of kalf echt nog nooit naar achter zien slaan en ik ben toch praktisch opgegroeid bij koeien. Altijd zo'n zwaai opzij, nog nooit recht naar achter zien slaan. Heeft iemand hier een filmpje van, ben nu echt benieuwd

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 07:41

Fantastisch dat dit topic zo goed loopt! :D Bedankt iedereen voor de fascinerende feitjes. Blijf vooral voorposten!

Zelfverzonnen feitjes zijn via PB ook nog altijd welkom... :+

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:37

Maaaarije schreef:
Desty schreef:
Koeien geen boventanden hebben

Ze hebben inderdaad geen boven tanden, wel kiezen, voor de ts misschien leuk om er bij te kunnen vertellen. :D

Net zoals alle herkauwers... Geiten , schapen,...

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:51

Er is een kwallensoort die onsterfelijk is. Ze sterven dus alleen als ze worden opgegeten of gewond raken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:19

ryukapple schreef:
Katten kunnen geen zoet(suikers) proeven

Dat is niet helemaal waar. Ze proeven het doorgaans minder goed maar ze hebben wel gewoon de receptoren.

Overigens heb ik een kat die helemaal wild wordt als er ergens iets zoets ligt en probeert het haast uit je mond te eten :')
Maar die is gewoon lijp.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:25

Sizzle schreef:
ryukapple schreef:
Katten kunnen geen zoet(suikers) proeven

Dat is niet helemaal waar. Ze proeven het doorgaans minder goed maar ze hebben wel gewoon de receptoren.

Overigens heb ik een kat die helemaal wild wordt als er ergens iets zoets ligt en probeert het haast uit je mond te eten :')
Maar die is gewoon lijp.

Dit is letterlijk wat in de animal Nutrition reader staat. Dit gaat wel echt om receptoren voor suikers. Er zijn een aantal aminozuren die wij als zoet ervaren die katten veel beter kunnen proeven. Katten kunnen ook proeven of vlees nog goed is of niet door bepaalde aminozuren

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:33

Citaat:
Ik heb een koe of kalf echt nog nooit naar achter zien slaan en ik ben toch praktisch opgegroeid bij koeien. Altijd zo'n zwaai opzij, nog nooit recht naar achter zien slaan. Heeft iemand hier een filmpje van, ben nu echt benieuwd

Dan hebben jullie brave koeien.
Ze moeten mss idd eerst een zwaai maken maar als ze willen kunnen ze je vol raken terwijl je recht achter hun kont staat.
Heb er persoonlijk al genoeg blauwe plekken door gehad (en keer een gebroken hand, stond achter koe en hield haar staart vast, ze heeft vol op m'n hand die de staart vasthield gemept).
Bokkend als een paard met 2 poten uitslaan kunnen ze ook.

Je moet gewoon nooit denken dat je buiten schot staat als je achter een koe staat.

Paarden kunnen ook rotzakjes zijn als ze willen.
Oud lesgever van me heeft zo een keer z'n enkel gebroken. Hij zat op een nieuw paard en gaf been om aan te draven. Bliefde paard niet en die heeft dus gericht tegen de stijgbeugel/voet van de ruiter gemept.

Ze zijn soms best soepel :+ .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:34

ryukapple schreef:
Dit is letterlijk wat in de animal Nutrition reader staat. Dit gaat wel echt om receptoren voor suikers. Er zijn een aantal aminozuren die wij als zoet ervaren die katten veel beter kunnen proeven. Katten kunnen ook proeven of vlees nog goed is of niet door bepaalde aminozuren

Excuus, je hebt gelijk, ik verwarde het met zout wat ze pas kunnen proeven in hoge concentraties.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:04

Wat ik als kind heb geleerd en me altijd is bijgebleven, geen idee of het (nog steeds?) klopt:
Reigers vliegen altijd met hun kop ingetrokken, maar als je er een ziet die met gestrekte nek vliegt, is het een mannetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:11

Verder is het door een potvis achtergelaten amber een hele dure grondstof voor de parfumindustrie.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:16

Sophie1999xx schreef:
Er bestaan homoseksuele koppels pinguins, die dan eieren stelen van hetero koppels en samen uitbroeien.

Dit vind ik serieus zo schattig <3

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:17

Morganlefay schreef:
Verder is het door een potvis achtergelaten amber een hele dure grondstof voor de parfumindustrie.

Ecomare had het geluk om er een aantal jaar terug 1 te vinden met Amber. Ze hebben er een hele nieuwe walvis tentoonstelling van kunnen financieren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:28

Kimmiee_D schreef:
culaccino schreef:
Wat een heerlijk topic :D

Kippen die witte eieren leggen, leven iets langer, leggen meer eieren en hebben minder voer nodig. Witte kippeneieren zijn daarom goedkoper én duurzamer dan bruine eieren. Het ei zelf is hetzelfde; toch kopen Nederlanders vaak bruine eieren, omdat we witte eieren nog associëren met legbatterijen. :j

Nog een leuke toevoeging. Aan de kleur oorlellen kan je zien wat voor kleur ei de kip legt. Rode oorlellen = Bruine eieren, witte oorlellen = witte eieren

en de blauwe oorlellen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:29

SeaSide schreef:
Morganlefay schreef:

Ecomare had het geluk om er een aantal jaar terug 1 te vinden met Amber. Ze hebben er een hele nieuwe walvis tentoonstelling van kunnen financieren.

Yep, verder schijnt het amber alleen goed te zijn als de potvis wat mankeert, dus even alle potvissen opvissen gaat m niet worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-19 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt