Hond door hek heen gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Hond door hek heen gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:30

Hoe reageerde hij...

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 16:31

StalNollie schreef:
Ben erg benieuwd naar de gehele situatie.

Jij zegt dat honden daar los mogen lopen is het een losloopgebied?
Wat ik ook heb gelezen is dat jou hondje ook als een razende tekeer kan gaan als de andere honden aanslaan. Mischien een tip om daarbij je hond beter onder je hoede te zetten. een hond aan de riem hoort zich niet zo te gedragen!
Daarnaast is het een beetje mosterd na de maaltijd, je had meteen aan de bel moeten trekken bij de buren en niet dagen erna, want ik zou het ongeloofwaardig vinden als eigenaar van de honden, wie zegt dat het mijn honden waren? ( er zijn namelijk geen getuige?)

Nee we hadden wel al meteen er na contact, alleen twee dagen erna nog een keer en gezegd waar het op staat.
Iemand die mij altijd les gaf met de hond heeft mij idd gezegd dat ik daar maar eens heel lang met mijn hond moet gaan staan, een paar meter van de wei aan de lijn. Onder appèl laten zitten en wachten totdat ze allebei rustig zijn, dus bedankt voor de tip. Ik zal er zeker nu beter op letten..

Hij reageerde niet echt onder de indruk, dus ben nog benieuwd..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:11

Doe dat asjeblieft je hond niet aan! Het feit dat jouw hond uitvalt tegen de buurhonden is omdat hij bang is.
Dus breng hem niet in de situatie dat hij angst voelt en geen controle heeft.
Hou afstand met hem tot het punt waarop hij nog ontspannen is (lekker snuffelt en niet zo heel erg op de honden let - terwijl hij natuurlijk heel goed weet dat ze er zijn)
En beloon je hond dan!
En herhaal dat proces net zo lang tot je hond de emotie angst niet meer heeft bij het zien van de honden.
Doe dat, of blijf er gewoon weg. Maar ga je hond niet blootstellen aan een in zijn ogen dreigende situatie en ga hem ook niet corrigeren.

Stel je voor dat je in een enge situatie wordt gebracht, voor mij is dat bijvoorbeeld op een kraan staan waar mensen gaan bungee jumpen. Ik zou echt doodsbang zijn. En stel je voor dat ik dan straf krijg omdat ik bang ben. Hoe eerlijk is dat? En word ik dan minder bang? Nee. Als je me in die situatie brengt en mijn angst negeert, word ik dan minder bang?
Het enige wat ik er van leer, is dat degene die mij in die situatie brengt niet te vertrouwen is.
Ik weet niet wie je de tip gegeven heeft, maar het is geen goede tip!

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 17:29

Nikass schreef:
Doe dat asjeblieft je hond niet aan! Het feit dat jouw hond uitvalt tegen de buurhonden is omdat hij bang is.
Dus breng hem niet in de situatie dat hij angst voelt en geen controle heeft.
Hou afstand met hem tot het punt waarop hij nog ontspannen is (lekker snuffelt en niet zo heel erg op de honden let - terwijl hij natuurlijk heel goed weet dat ze er zijn)
En beloon je hond dan!
En herhaal dat proces net zo lang tot je hond de emotie angst niet meer heeft bij het zien van de honden.
Doe dat, of blijf er gewoon weg. Maar ga je hond niet blootstellen aan een in zijn ogen dreigende situatie en ga hem ook niet corrigeren.

Stel je voor dat je in een enge situatie wordt gebracht, voor mij is dat bijvoorbeeld op een kraan staan waar mensen gaan bungee jumpen. Ik zou echt doodsbang zijn. En stel je voor dat ik dan straf krijg omdat ik bang ben. Hoe eerlijk is dat? En word ik dan minder bang? Nee. Als je me in die situatie brengt en mijn angst negeert, word ik dan minder bang?
Het enige wat ik er van leer, is dat degene die mij in die situatie brengt niet te vertrouwen is.
Ik weet niet wie je de tip gegeven heeft, maar het is geen goede tip!

Hmm snap wat je bedoelt, maar ik dacht dat ik hem op die manier juist leer dat er niks aan de hand is, en dat hij rustig bij die honden kan blijven. Of ik doe het op deze manier, alleen dan bouw ik de afstand af zoals jij zegt.
Je hebt idd gelijk, maar hij moet het toch leren. Want ik kan het niet vermijden daar langs te lopen. En ik heb ook geen zin in een blaffende hond in huis telkens als hij die honden ziet/hoort.
Ik zal het rustig aan doen, en zodra hij bang is een stap terug zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:51

Het is prima als je het hem wilt leren uiteraard, maar besef dat zijn uitvallen een uiting is van zijn angst. Hij doet het niet expres, zelfs niet bewust; het is een reflex. Als je dus iets wil veranderen moet je de emotie achter het gedrag veranderen, en dat doe je, door op een veilige afstand, de emotie om te zetten in iets positiefs: een handje brokjes op de grond die hij al snuffelend (ontspanning) kan opeten, of een spelletje met de bal (aan een lijn zodat hij niet toch op de honden af kan gaan).
Merk je dat hij toch gaat grommen of blaffen naar de honden, vergroot dan de afstand weer. Ga niet te snel, dit is een proces dat wel even kan duren, maar waar je je hond wel echt mee helpt.

Edit: ik snap dat je hem wil laten zien dat er niks aan de hand is, maar voor hem is er wel degelijk wat aan de hand. Net als dat je mij daar boven op die kraan niet kan overtuigen dat er niks aan de hand is (en dat het allemaal veilig is) ik kan dat niet van je aannemen, want mijn angst (emotie) zegt iets anders.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:57

Gewoon de buren aansprakelijk stellen. Dien de factuur bij hen in (als je rechtshulp hebt kunnen zij je verder helpen). Als het goed is zijn je buren hiervoor verzekert. Alle schade die hun dieren aan jou of jouw dier toebrengen is vaak gedekt en moeten ze gewoon vergoeden. Het blijven dieren en het is wellicht niet helemaal hun schuld maar daar verzeker je je voor.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 20:16

Hutcherson schreef:
Gewoon de buren aansprakelijk stellen. Dien de factuur bij hen in (als je rechtshulp hebt kunnen zij je verder helpen). Als het goed is zijn je buren hiervoor verzekert. Alle schade die hun dieren aan jou of jouw dier toebrengen is vaak gedekt en moeten ze gewoon vergoeden. Het blijven dieren en het is wellicht niet helemaal hun schuld maar daar verzeker je je voor.

Dat is wat wij ook hadden bedacht idd, dankjewel.

Nikass schreef:
Het is prima als je het hem wilt leren uiteraard, maar besef dat zijn uitvallen een uiting is van zijn angst. Hij doet het niet expres, zelfs niet bewust; het is een reflex. Als je dus iets wil veranderen moet je de emotie achter het gedrag veranderen, en dat doe je, door op een veilige afstand, de emotie om te zetten in iets positiefs: een handje brokjes op de grond die hij al snuffelend (ontspanning) kan opeten, of een spelletje met de bal (aan een lijn zodat hij niet toch op de honden af kan gaan).
Merk je dat hij toch gaat grommen of blaffen naar de honden, vergroot dan de afstand weer. Ga niet te snel, dit is een proces dat wel even kan duren, maar waar je je hond wel echt mee helpt.

Edit: ik snap dat je hem wil laten zien dat er niks aan de hand is, maar voor hem is er wel degelijk wat aan de hand. Net als dat je mij daar boven op die kraan niet kan overtuigen dat er niks aan de hand is (en dat het allemaal veilig is) ik kan dat niet van je aannemen, want mijn angst (emotie) zegt iets anders.

Dankjewel, ik zal je tips zeker gebruiken!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:23

Nu je hond door de buurhonden gebeten is, is zijn angst natuurlijk reëler dan ooit.

Als hij thuis blaft als de honden langs (het raam?) lopen, doe je gewoon hetzelfde: strooi een handje brokjes (of iets wat hij erg lekker vindt) op de grond. Dit geeft hem afleiding, verlaagt het stressniveau en verandert (op den duur) de emotie.
Ook als hij al blaft, corrigeer hem niet (dit vergroot zijn angst). Door hem te belonen gaat hij jou zien als zijn veilige haven en neemt zijn zelfvertrouwen toe. Je hoeft niet bang te zijn dat je fout gedrag beloont, want het is geen bewust gedrag, maar gestuurd door emotie.
(dat geldt niet voor elk gedrag, maar wel voor uitvallen naar andere honden).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:49

Sophie_Wind schreef:
Iemand die mij altijd les gaf met de hond heeft mij idd gezegd dat ik daar maar eens heel lang met mijn hond moet gaan staan, een paar meter van de wei aan de lijn. Onder appèl laten zitten en wachten totdat ze allebei rustig zijn, dus bedankt voor de tip. Ik zal er zeker nu beter op letten..

Hij reageerde niet echt onder de indruk, dus ben nog benieuwd..

Hiermee moet je wel opletten dat het niet als gevolg heeft dat de honden nog feller worden op elkaar.
Honden aan weerszijden van een hek dat geeft meestal geen grote vriendschap.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:39

Ik vind het wel een goede tip van die mevrouw. Zeker als je hem goed toepast. Jou hond rustig/ontspannen krijgen op zo'n moment is het beste wat je voor je hond kan doen.
Dn kan die ander blaffen wat hij wil.
Of neem die mevrouw mee, zo te lezen heeft ze ervaring met honden en het opvoeden daarvan?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:44

Hoe is het nog afgelopen? Ben je eruit gekomen met de buurman?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 03:00

Ik heb het rustig opgebouwd met hem, van verder af naar een paar meter voor het hek. Het is helaas zo dat die honden niet stil willen worden :( Ze vallen telkens elkaar aan en springen dan zo hoog tegen het hek aan dat ze er makkelijk overheen kunnen. Gelukkig gaat het met mijn hond alweer veel beter en hij doet al erg rustig als we er langs lopen. Nu ligt het probleem echt bij die honden..

Verder lukt het om alles met de verzekering te regelen gelukkig!
De buurman heeft het zelf voorgesteld.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:19

Fijn dat jullie het hebben opgelost samen. En als jou hond jou vertrouwt als baas dan geeft het niet wat die honden doen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:59

Super dat de buurman het netjes regelt en het beter gaat met je hondje. Vrede is in dit geval (en eigenlijk altijd) het beste!