Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:36

dromertje2 schreef:
KimD schreef:

Wij hebben die keuze ook gemaakt, ik zou absoluut niet willen dat de hond moest schuiven voor het kind en andersom.

Sterker nog, toen wij eenmaal twee honden hadden hebben wij besloten om helemaal geen kinderen te nemen, alleen maar meer hondjes.

Gelukkig maar, want in de jaren die daarop volgden werd mijn gevoel voor geen kinderen alleen maar sterker en sterker.

En dat is het juist, uw kinderwens was al heel gering en nu onbestaande.
Dat begrijp ik.

Ik hoop dat je het omgekeerd ook begrijpt, hoe weinig drang naar kinderen jij hebt, hoe meer kan een ander dat wel hebben.
Dan stel je dat niet zomaar uit, laat staan het helemaal niet meer doen voor een dier.

Ts heeft hemel en aarde bewogen, al veel bereikt maar ergens is er een grens en denk dat de veiligheid van een kind, baby wel een goede, gerechtvaardigd grens is.

Hoe kun jij nou in godsnaam weten hoe groot mijn kinderwens was? 8)7

Dit is een weloverwogen beslissing, samen gemaakt met mijn kerel. En de honden was een van de redenen om het niet te doen.

Nu ben ik daar achteraf blij mee, maar de eerste jaren heeft dit wel een tot twijfel geleid.

Op het onderste gedeelte ga ik niet eens in, want het is duidelijk dat je niet verder gekeken hebt dan je neus lang is.

dromertje2

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:38

Ok, ook goed :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:46

KimD schreef:
Percy schreef:
Een kinderwens uitstellen omdat je in het verleden voor een hond gekozen hebt die anders was dan je had verwacht?
Dat is toch wel de omgekeerde wereld.

Wij hebben die keuze ook gemaakt, ik zou absoluut niet willen dat de hond moest schuiven voor het kind en andersom.

Sterker nog, toen wij eenmaal twee honden hadden hebben wij besloten om helemaal geen kinderen te nemen, alleen maar meer hondjes.

Gelukkig maar, want in de jaren die daarop volgden werd mijn gevoel voor geen kinderen alleen maar sterker en sterker.

Vervang hond voor vogel en dan heb je ook mijn verhaal :D :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:49

dromertje2 schreef:
Ik hoop dat je het omgekeerd ook begrijpt, hoe weinig drang naar kinderen jij hebt, hoe meer kan een ander dat wel hebben.
Dan stel je dat niet zomaar uit, laat staan het helemaal niet meer doen voor een dier.

Het kan natuurlijk dat ik het niet goed begrijp, maar ik neem dan aan dat die kinderwens op zijn minst al sluimerend aanwezig was toen ts besloot een (mogelijke probleem-) hond in huis te nemen.

Daarbij mag ik toch aannemen dat je een kind niet impulsief "neemt"? En mocht je onverhoopt wel onverwacht zwanger worden dan heb je toch nog een maand of negen de tijd om te bedenken wat je gaat doen als het tussen kind en hond niet matcht.
Dit mis ik een beetje in het verhaal, waarom ligt er niet allang een plan B?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:10

Imo heeft TS niet hemel en aarde bewogen op te zorgen dat de hond kan blijven.

- hond zit uren opgesloten in de keuken
- er wordt geen pro of hulp bijgehaald
- hond heeft veel stress -> is er al iets van Puur of Bach Rescue geprobeerd
- is er recent nog naar de DA gegaan om te checken hoe pijnvrij de hond is?

TS heeft een baby gekregen en nu kan de hond vertrekken op zijn oude dag

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:10

Maar wie zegt dat die er niet waren? Misschien was het plan om het aan te zien, hond begeleiden en als het niet ging hond herplaatsen.
En zo ver zijn ze nu.

Punt blijf dat hond gevaarlijk is, al gehapt heeft naar baby.
En niemand anders kan bepalen dan ts en haar man of er nog iets aanpasbaar is of niet.
En of die aanpassingen op alle vlakken te doen zijn voor iedereen en praktisch gezien.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:13

Schuur_ schreef:

Ken jij ts en de situatie persoonlijk? Weet jij hoe het is gegaan met haar baby? Hond moet niet alleen verzorgt worden.

Nu verder ga ik er niet op in. De beste stuurlui staan aan wal laten we zeggen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:19

Schuur_ schreef:

Dani schreef:
Ik heb onze vroegere hondentrainster gemaild hoe zij er tegenaan kijkt en of ze advies heeft m.b.t. herplaatsen of inslapen. Ze is een goeie, mocht zij tóch denken dat er mogelijkheden met training zijn zullen we dat zeker aangrijpen.

Nog meer om te stoken, Schuur?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:41

assie schreef:
Zoals een hond zich hecht aan een baas, zo kan deze zich ook aan een nieuwe baas hechten. Niet dat je zomaar je hond weg moet doen, absoluut niet. Maar ik heb al veel honden gelukkig(er) zien worden na/door een herplaatsing. Ook honden die gelukkig waren bij hun oude baasje.
Geef de veerkracht van dieren ook een beetje credit ;) .

Honden hebben idd veel meer veerkracht dan we denken. Het idee is altijd dat een hond vooral trouw is, maar een hond kan zich perfect aanpassen en gelukkig zijn in een nieuwe omgeving.
Citaat:
En again: niet dat je zomaar je hond moet weg doen. Maar liefde kan ook zijn loslaten, een betere plek vinden.
Persoonlijk geloof ik namelijk niet zo dat er maar één iemand de beste baas is voor een dier. De beste baas is degene waar het dier het meest zichzelf is/mag zijn

In een aantal gevallen (en ik denk ook in dit geval) is herplaatsen de minst slecht oplossing. Hiervoor is het wel nodig je eigen ego 'de hond kan nergens gelukkiger zijn dan bij mij' opzij te zetten TS is bereid dat te doen voor haar hond.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:48

Ik stook niet. Ze heeft een mail gestuurd om te vragen of ze moet herplaatsen of inslapen. Niet om eens te komen kijken naar de situatie. Ik reageer op de reactie dar TS zgn hemel en aarde heeft bewogen en alles er aan heeft gedaan. Uit de info van dit topic haal ik dat niet.

Maar goed, TS: doe wat je zelf het beste vindt. Zolang je eerlijk blijft naar de hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:49

dromertje2 schreef:
Maar wie zegt dat die er niet waren? Misschien was het plan om het aan te zien, hond begeleiden en als het niet ging hond herplaatsen.
En zo ver zijn ze nu.

Dat noem ik geen plan B. Als er een concreet plan was zou ts geen topic openen op bokt maar had ze de situatie al geregeld.

Daarbij: een situatie met kind en hond zul je altíj́d moeten managen en een kind en hond kun je in mijn ogen nooit een seconde samen alleen laten. Ook geen lieve hond zonder pijn of rugzak.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-01-19 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:49

Schuur als je goed hebt gelezen is er in het begin wel meer aan de hand geweest aan gedragsproblematiek :)
Heeft de TS haar hondentrainer benaderd inmiddels voor advies :)
Dus ze doet waar ze kan haar best.

Hier heb ik een labrador herplaatst die angstagressie kon laten zien. Er was destijds een site voor herplaatsingen retrievers. Via hun heb ik hem herplaatst naar een gezin zonder kinderen en andere huisdieren en 24/7 iemand thuis. Voor hem de beste oplossing al deed het mij pijn.

Wb inslapen: ik heb het van het najaar bij een buurtgenoot meegemaakt die haar hond op 1 jarige leeftijd heeft laten inslapen vanwege toenemende agressie richting honden. Hondenras stond op de “zwarte lijst”. Dierenarts heeft hier gewoon aan meegewerkt gelukkig gezien 1 hondje al voor de dood was weggehaald.

Wb deze specifieke situatie ook ik zou gaan voor herplaatsen. Het kan enige tijd duren voordat je een geschikt baasje hebt maar het kan.
Houden vind ik in deze geen optie gezien TS zelf al aangeeft gedragsverandering bij de hond te zien, daarnaaast moet je er niet aan denken dat het mis gaat.
TS heeft als eerste nu verantwoordelijkheid richting haar kind. Direct op de voet gevolgd voor haar hond.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:50

dromertje2 schreef:
Bonna schreef:
Heb je al eens met de dierenarts overlegd om de medicatie tijdelijk op te hogen? Pijn kan ook wel degelijk veel stress veroorzaken. Verder zou ik in eerste instantie op zoek gaan naar een goede! Gedragstherapeut. Er zijn denk ik nog bestvwta dingen te doen in het voor hond en kind een stuk aangenamer te maken. Mocht het niet werken, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Ik denk echt dat er een geschikt ander baasje te vinden is. Het is dat hij niet het formaat is dat in ons huis past, anders was hij hier zo welkom geweest. Maar ik denk ook dat je zelf nog wel een en ander kunt doen om de problemen op te lossen voor hij weg moet.

Ja, alles er aan gedaan maar misschien een kind dat voor heel zijn leven verminkt is of erger...

Dromertje, hoe haal je uit mijn verhaal dat ts pas alles gedaan heeft als het te laat is? Sterker nog, ik ben er best een voorstander van dat de hond een ander plekje krijgt waar het voor hem beter is. Maar dan moet er wel zeker zijn wat dat 'beter' is.

Ik lees in het verhaal dat de hond medische mankementen heeft en minimale pijnstilling, maar ook veel stress. Natuurlijk van dat door het kindje komen, maar misschien ook door pijn. Ts geeft aan dat hond normaal wel aan veranderingen went. Mijn enige voorstel is om iom de dierenarts te kijken of misschien niet het kindje, maar pijn de oorzaak is van de stress. Mocht dat niet zo zijn, heb je het in ieder geval uitgesloten.

Daarnaast lijkt een gedragstherapeut mij altijd een goed idee. Hopelijk om in de situatie van ts wat te veranderen, maar ook om een eerlijke kijk en wat handvatten voor de hond te geven voor een eventuele nieuwe eigenaar. Zelfs eventueel te helpen bij de herplaatsing.

Ook als je gaat herplaatsen is dat niet van vandaag op morgen geregeld. In tussentijd kunnen deze opties in ieder geval hopelijk helpen het voor ts, hond en kind fijner en veiliger te maken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:53

Ik bedoel dat je niet moet wachten tot het te laat is. Je kan dan wel zeggen ik heb er alles aan gedaan maar tegen welke prijs?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:56

Een vriendin van mij heeft een grote onzekere hond, bij kinderen en vooral baby,s was hij niet te vertrouwen. Toen de baby er eenmaal was zag je een hele andere hond, met wat aanpassingen is het zeker mogelijk om de hond gewoon te houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:56

ElviraKelan schreef:
Wb inslapen: ik heb het van het najaar bij een buurtgenoot meegemaakt die haar hond op 1 jarige leeftijd heeft laten inslapen vanwege toenemende agressie richting honden. Hondenras stond op de “zwarte lijst”. Dierenarts heeft hier gewoon aan meegewerkt gelukkig gezien 1 hondje al voor de dood was weggehaald.

Lijkt me een totaal andere situatie?
Het gaat hier om een oudere hond die de komst van een baby niet goed trekt.
Maakt de hond daarmee geen gevaarlijke hond. Hond kan prima ergens anders een fijn thuis vinden.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:58

Maar nogmaals wie zegt dan dat je dat wel zou moeten doen?

Er alles aan doen, is iets anders dan koste wat kost houden. Ik bedoel ermee er alles aan doen om de hond een fijn leven te geven(en veilig voor omstanders) daar hoort i.m.o rücksichtslos herplaatsen niet bij, maar medische oorzaken uitsluiten, overleggen met een gt en een gedegen plan van aanpak wel. Ook als de keus is om het wel te herplaatsen. Dat veroordeel ik namelijk echt niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:04

Duhelo schreef:
maar een bijtincident bij een kind kan gewoon gemakkelijk vermeden worden. Dat is echt enkel een kwestie van management (en de hond eventuele extra commando's aanleren. Bv een vaste plaats als het kind op de sofa zit / gevoed wordt, whatever. Net wat nodig is in die situatie.

Dat de hond nu niet lekker in zijn vel zit door de komst van het kind is iets anders uiteraard. Daarin zou ik de situatie eens goed evalueren om te zien wat de preciese oorzaak is dat die niet lekker in zijn vel zit (is het het kind an sich, of is het eerder het feit dat hij geen rustige plaats meer heeft voor zichzelf? of is de beweging veranderd? is de tijd dat hij voorheen alleen met jou of je man had veranderd (kind is deel van het gezin, maar kind hoeft ook niet OVERAL bij te zijn, het kan goed zijn dat bv man nu en dan es thuisblijft met kind en jij erop uit trekt met de hond alleen, of omgekeerd dat je man erop uit gaat met de hond.) Van daaruit zou ik kijken wat de oorzaak is en of die oorzaak kan opgelost worden. Het zou zonde zijn om hem te herplaatsen of in te slapen, als het grootste probleem kan opgelost worden door hem een eigen plek te geven en wat meer tijd specifiek met hem door te brengen).
Daarnaast is de peuterfase ook maar een korte periode (je bent nu enkele maanden verder, binnen een goed jaar is kind in die mate aanspreekbaar dat die kan leren om te gaan met de hond (dus vooral negeren en uit de buurt blijven, ik heb onlangs een goed stukje erover gezien, zal het straks eens zoeken) ).

edit:
https://cannondogtraining.com/blog/2018 ... 1t5ZJIqDic

als je dan toch kiest voor herplaatsing, kan je contact opnemen met dierenthuis
zij vangen honden met een beperking of die niet herplaatsbaar zijn op.
https://www.facebook.com/Dierenthuis/

Heb jij kinderen?

Je kunt je hond wel zoooooo africhten dat ie nooit meer bijt maar een 1-2-3 jarig kindje is en blijft onvoorspelbaar.
In dit land mag je niet je kind laten inslapen of verkopen op MP, dus moet de hond eruit wil je niet
A strafbaar zijn
B op je geweten hebben dat de hond je kind kunt verminken of killen
C in de gevangenis eindigen

Bovendien is het kul om te zeggen hond was eerst, wil niet zeggen dat ie de meeste rechten heeft.
OMG ik zou maar bij mijn eerste vriend moeten blijven omdat hij eerst was en geloof mij zijn leven lag ook in puin toen ik wegging

Dit is leven, leven verandert constant.

Ts
Jij hebt de hond leuk leven gegeven ruim 7 jaar beter dan ie in Spanje kon krijgen.
Hem verplaatsen vind ik echt niet fair, neem je verantwoordelijkheid.
Doet pijn maar beest heeft geen besef van tijd, hij is nu op mooie leeftijd, mooi leven.... geef hem een mooi liefdevol einde

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:18

@ tita: nee, ik heb (nog) geen kinderen. Wel een hond met een speciale gebruiksaanwijzing. En regelmatig vreemden en kinderen over de vloer.
Daarnaast gaat ze mee naar het werk (terwijl ze niet sociaal is tov mensen dat ze niet kent) en zijn hier ook maatregelen genomen zodat er niks kan gebeuren. (As we speak ligt madam lekker te maffen in haar bench terwijl er hier twee poetsvrouwen rondlopen en aan het poetsen zijn, no problem.)

Dus ja, imo zijn er voldoende opties om te zorgen dat er geen incidenten gebeuren hond/kind, en dan niet door de hond ganse dagen in een kennel buiten te droppen, maar wel door gewoon erg goed op te letten en te managen, en dit kan prima zonder het kind noch de hond tekort te doen.
Een peuter IS inderdaad onvoorspelbaar. Maar een peuter is ook niet de hulk, dus je kan prima een deel van een kamer inrichten waardoor peuter totaal niet aan de hond of bij de hond kan komen.
Het valt echt wel te managen, maar vaak kruipt er een hoop werk, investering en energie in. En als je dat als eigenaar van de hond niet kan of wil doen, dan moet je inderdaad keuzes gaan maken.

En ja, een ongeluk kan altijd gebeuren, iemand met een hond zoals ik heb of zoals ts heeft zal echter dubbel waakzaam zijn. Het ongeluk kan ook gebeuren met de doodbrave golden retriever (kijk! de kinderen mogen er zelfs op gaan zitten en die laat dat allemaal toe!).

En dat zijn gewoon keuze's dat je maakt, wil je je ervoor engageren of niet. (en let op, hier praat ik over een hond met een gebruiksaanwijzing, niet over een dier dat te pas en te onpas agressie laat zien en bv al serieuze bijtincidenten op zijn naam staan heeft, maar dit is hier absoluut niet het geval.).

En de vergelijking met je eerste vriend vind ik persoonlijk onzin. Die situatie gaat over twee mensen die beide hun verstand kunnen gebruiken en een keuze hebben. In het geval van een hond, die heeft geen keuze en moet zich aanpassen naar wat er voor hem beslist wordt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:23

Duhelo schreef:
Dus ja, imo zijn er voldoende opties om te zorgen dat er geen incidenten gebeuren hond/kind, en dan niet door de hond ganse dagen in een kennel buiten te droppen, maar wel door gewoon erg goed op te letten en te managen, en dit kan prima zonder het kind noch de hond tekort te doen.
Een peuter IS inderdaad onvoorspelbaar. Maar een peuter is ook niet de hulk, dus je kan prima een deel van een kamer inrichten waardoor peuter totaal niet aan de hond of bij de hond kan komen.
Het valt echt wel te managen, maar vaak kruipt er een hoop werk, investering en energie in.

Een peuter is veel inventiever dan de hulk ;) Je huis zo inrichten dat hond en kind niet bij elkaar kunnen komen is onbegonnen werk, tenzij je je huis ombouwt tot een gevangenis. Lijkt me geen fijn vooruitzicht, voor niemand.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:24

Dat moet ook maar praktisch gaan, hier zou dat niet gaan.
Benedenverdieping is helemaal open, nergens geen aparte ruimte buiten toilet, geen deuren.

Te maakt nu een keuze, veiligheid baby gaat voorop, wat ik maar normaal vind.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 17-01-19 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:25

Mischien een idee om een gedragsdeskundige bij jullie thuis uit te nodigen zoals anniek winters

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:26

tita schreef:
Duhelo schreef:
maar een bijtincident bij een kind kan gewoon gemakkelijk vermeden worden. Dat is echt enkel een kwestie van management (en de hond eventuele extra commando's aanleren. Bv een vaste plaats als het kind op de sofa zit / gevoed wordt, whatever. Net wat nodig is in die situatie.

Dat de hond nu niet lekker in zijn vel zit door de komst van het kind is iets anders uiteraard. Daarin zou ik de situatie eens goed evalueren om te zien wat de preciese oorzaak is dat die niet lekker in zijn vel zit (is het het kind an sich, of is het eerder het feit dat hij geen rustige plaats meer heeft voor zichzelf? of is de beweging veranderd? is de tijd dat hij voorheen alleen met jou of je man had veranderd (kind is deel van het gezin, maar kind hoeft ook niet OVERAL bij te zijn, het kan goed zijn dat bv man nu en dan es thuisblijft met kind en jij erop uit trekt met de hond alleen, of omgekeerd dat je man erop uit gaat met de hond.) Van daaruit zou ik kijken wat de oorzaak is en of die oorzaak kan opgelost worden. Het zou zonde zijn om hem te herplaatsen of in te slapen, als het grootste probleem kan opgelost worden door hem een eigen plek te geven en wat meer tijd specifiek met hem door te brengen).
Daarnaast is de peuterfase ook maar een korte periode (je bent nu enkele maanden verder, binnen een goed jaar is kind in die mate aanspreekbaar dat die kan leren om te gaan met de hond (dus vooral negeren en uit de buurt blijven, ik heb onlangs een goed stukje erover gezien, zal het straks eens zoeken) ).

edit:
https://cannondogtraining.com/blog/2018 ... 1t5ZJIqDic

als je dan toch kiest voor herplaatsing, kan je contact opnemen met dierenthuis
zij vangen honden met een beperking of die niet herplaatsbaar zijn op.
https://www.facebook.com/Dierenthuis/

Heb jij kinderen?

Je kunt je hond wel zoooooo africhten dat ie nooit meer bijt maar een 1-2-3 jarig kindje is en blijft onvoorspelbaar.
In dit land mag je niet je kind laten inslapen of verkopen op MP, dus moet de hond eruit wil je niet
A strafbaar zijn
B op je geweten hebben dat de hond je kind kunt verminken of killen
C in de gevangenis eindigen

Bovendien is het kul om te zeggen hond was eerst, wil niet zeggen dat ie de meeste rechten heeft.
OMG ik zou maar bij mijn eerste vriend moeten blijven omdat hij eerst was en geloof mij zijn leven lag ook in puin toen ik wegging

Dit is leven, leven verandert constant.

Ts
Jij hebt de hond leuk leven gegeven ruim 7 jaar beter dan ie in Spanje kon krijgen.
Hem verplaatsen vind ik echt niet fair, neem je verantwoordelijkheid.
Doet pijn maar beest heeft geen besef van tijd, hij is nu op mooie leeftijd, mooi leven.... geef hem een mooi liefdevol einde

Of D je kind ter adoptie afstaan! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:30

Sclimpre schreef:
Duhelo schreef:
Het valt echt wel te managen, maar vaak kruipt er een hoop werk, investering en energie in.

Een peuter is veel inventiever dan de hulk ;) Je huis zo inrichten dat hond en kind niet bij elkaar kunnen komen is onbegonnen werk, tenzij je je huis ombouwt tot een gevangenis. Lijkt me geen fijn vooruitzicht, voor niemand.

Nah, als je stopcontacten, open haarden, voordeuren en fornuizen kan kindproof maken, dan kan je dat ook prima met de bench van een hond. Maargoed

KimD: adoptie is idd ook een optie :D . Maar beetje zonde van het werk dat je gestopt hebt in het maken van dat kind :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:31

Honden apart van de kinderen wordt in dit topic nog al eens als een gevangenis bestempeld.
Hier zijn de honden en kinderen niet vaak bij elkaar, alleen als ik de kinderen meeneem naar buiten, op stal of om te wandelen eigenlijk. Maar dat is dus altijd onder toezicht. Verder zijn de honden nooit alleen, want meerdere honden, hebben alle bewegingsvrijheid en kunnen kiezen of ze binnen of buiten zijn.
De bench is echt niet de enige manier om een hond apart te houden van een kind.

Maar misschien is het niet zo’n goed idee als ik TS aanraad om er nog een hond bij te nemen :D