Honden apart voor bezoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Honden apart voor bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:51

Je hoeft de angst ook niet om te buigen maar de situatie.
(En als iemands angst zo groot is dat dat niet kan, dan denk ik echt dat ambulante begeleiding niet de juiste plek is.)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:56

Delphi schreef:
ElviraKelan schreef:
Het is mijn huis. Waar mijn honden wonen. Een begeleider is nog altijd te gast ook al werkt ze. Mijn honden doen niets, ze mogen niet voor niets mee naar de zorgboerderij. Dus ben je er dusdanig bang voor dat ze afgezonderd moeten worden dan ligt het toch echt aan de persoon zelf, de begeleidster in mijn geval dus. Deze persoon, begeleiding,komt bij mensen thuis en wist dit voordat ze deze functie aannam dat ze in verschillende thuissituaties zou komen waar dus ook huisdieren leven. Daarnaast juist voor deze doelgroep waarmee ze werken zijn juist huisdieren belangrijk. Denk ook aan hulphonden voor de autisme beperkten.
Waar ik al dan niet dood van ga, iemand gaat flippen kan jij mogelijk niet invoelen. Wat ik al heel goed kan voorstellen.
Maar we hebben niet voor een blauwe teennagel begeleiding geïndiceerd gekregen.

Overigens, ik zit niet in de situatie van TS, in tegendeel zelfs.

Ik vind bezoek dat zomaar langs komt ook echt iets anders dan iemand die voor een zakelijk iets komt, voor haar werk. Maar natuurlijk kan niemand jou verplichten de honden op te sluiten. Wel kunnen ze aangeven niet meer aan huis te komen en jou te vragen om naar hen op het werk te komen voor afspraak. En dan zonder hond. Dat is dan natuurlijk wel de consequentie.

Ik heb ook een hond en ben gek op dat beest. Hij gaat echt niet zomaar apart, maar wanneer iemand aangeeft echt bang te zijn gaat hij in de bench. Juist als ik een afspraak heb en weet wanneer iemand komt (die bang is voor de hond) zorg ik dat hij lekker moe is zodat hij gewoon lekker gaat slapen in de bench.

Bij begeleiding die echt bang zou zijn en met mij persoonlijk oplossingsgericht zou denken zou ik idd voorstellen dat de honden niet meelopen en geen contact maken door ze af te leggen.
Op kantoor is voor mij gezien mijn situatie geen oplossing.
Het duurt dan te lang om mijn vertrouwen te winnen. Daarnaast zijn nu de lijnen korter met mijn huishoudelijke hulp.
Ik kan natuurlijk niet in TS haar situatie kijken maar mogelijk kan dit ook bij haar niet haar kinderen of niet structureel.

Ananda, ik heb een herplaatser die juist gemakkelijker is in haar enthousiasme dan onze labrador die we als pup af aan hebben. Kwestie van karakter gezien we ook de herplaatser hebben moeten hertrainen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 21:58

Vanmiddag kwam mijn vader langs en toen heb ik gelijk even geoefend met de honden achter de tafel vastleggen.
Even uittesten of ze niet met tafel en al aan de wandel gaan :D
En het ging best goed, de tafel is blijven staan en de honden gingen snel rustig liggen.
Ik ga het morgen en zondag ook nog even oefenen, dan is het voor de honden ook niet ineens heel gek om daar vast te liggen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:59

Amandavd schreef:
Angst kun je niet zomaar ombuigen.

Aaahhh maar wij moeten onze beperkingen dus wel zomaar ombuigen??
Sorry maar dan ben je echt ongeschikt voor je werk als begeleider zijnde.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:04

TinkerTreas schreef:
Vanmiddag kwam mijn vader langs en toen heb ik gelijk even geoefend met de honden achter de tafel vastleggen.
En het ging best goed, de tafel is blijven staan en de honden gingen snel rustig liggen.
Ik ga het morgen en zondag ook nog even oefenen, dan is het voor de honden ook niet ineens heel gek om daar vast te liggen.

Top over nagedacht en prima tegemoet gekomen zo aan begeleiding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:05

Ts wat goed dat je aan het oefenen bent gegaan!

Shadow jij slaat voor mij echt de spijker op zijn kop!
In OVERLEG is er een heleboel mogelijk en te realiseren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:08

TinkerTreas schreef:

Wat goed ts! Lekker bezig met oefenen zo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:09

Super!!! Hun mandje dan even mee verhuizen naar die plek en een lekker bot zorgt er dan misschien nog meer voor dat ze zich dat op hun gemak voelen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:31

TS ik vind het echt top zoals je in je laatste 2 posts reageert.
Het feit dat je zelf goed terug reflecteert en nu oplossingsgericht met je honden aan de slag gaat is absoluut benoemenswaardig!

Def van jouw bericht schrik ik best wel en ondanks dat het offtopic is vraag ik mij oprecht af hoe het mogelijk is dat je als begeleider niet veel keus hebt in welke persoon je begeleid?
Hoe handeld jouw organisatie dan op het moment dat je idd angst voor honden hebt als begeleider.
Ben je dan verplicht daar toch te blijven werken?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:35

Top zeg ts hoe je ermee aan de gang gaat! Super!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:36

Bij mij kwam er ook altijd iemand aan huis die bang is van grote honden. Tjha, zij durfde niet binnen komen. Dan heeft ze pech, het is mijn hulphond. Heb dus vriendelijk bedankt en gevraagd of ze dit zelf nou niet kon bedenken dat ik een hulphond, die mijn paniekaanvallen aan voelt komen, niet apart weg ga steken. :+

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:37

Witchcraft schreef:
Bij mij kwam er ook altijd iemand aan huis die bang is van grote honden. Tjha, zij durfde niet binnen komen. Dan heeft ze pech, het is mijn hulphond. Heb dus vriendelijk bedankt en gevraagd of ze dit zelf nou niet kon bedenken dat ik een hulphond, die mijn paniekaanvallen aan voelt komen, niet apart weg ga steken. :+

Een hulphond vind ik zelf wel iets anders.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:45

_Aurora_ schreef:
Witchcraft schreef:

Ook als ze niet officieel zijn erkend?
Want zelfs hulphonden voor autisten worden niet erkend door (alle)verzekeringsmaatschappijen en mag je zelf betalen.
Zelf oa post traumatische stressstoornis wat al in zeer vroege kinderjaren is ontstaan. Dus jij zegt eigenlijk dat voor deze gebruiker haar hond belangrijker is dan mijn honden terwijl mijn jongste mij nog kan bereiken als ik wordt overspoeld door emoties waar mensen uit mijn omgeving dat niet meer lukt. Enkel omdat het stickertje hulphond erop is geplakt?

Dit bedoel ik absoluut niet degnigrenend tov Witchcraft, ik weet zelf heel goed wat paniekaanvallen in houd, maar wel om dus een punt te geven om je over na te denken over je eigen mening (hopenlijk).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:56

NoGo schreef:
Het feit dat je zelf goed terug reflecteert en nu oplossingsgericht met je honden aan de slag gaat is absoluut benoemenswaardig!

Toch een kanttekening hierbij: dit kan (hoeft niet, maar kan) een van die dingen zijn die iemand op zich neemt om zich aan te passen. Daarmee lijkt het probleem dan van buitenaf wel opgelost, want de omgeving heeft er geen last meer van, maar dan kan het iets zijn wat eigenlijk ontzettend veel emotionele inspanning kost.
Er zijn bv veel vrouwen met autisme die uitvallen doordat ze overbelast zijn omdat ze zich altijd ontzettend aanpassen, dus dat is niet altijd een goed idee. Soms is het ook belangrijk om te leren wanneer je bij jezelf moet blijven en dat je niet altijd terugreflecterend oplossingsgericht bezig hoeft te zijn, maar juist je eigen grenzen aan mag geven.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:59

Ik vind niet dat officiele hulphond of niet zou moeten uitmaken inderdaad. Het enige wat ik eerder heb aangegeven is dat blaffen of grommen voor iemand wel als heel vervelend kan zijn ondanks dat iemand zegt dat de hond niets doet. En enkel zeggen dat het een onderdeel is van het gezin vind ik daarbij te makkelijk. Een hond die geen probleem is en rustig in huis ligt, voorzie ik ook niet zozeer een probleem. Maar ik denk dat met dit alles het sleutelwoord communicatie is tussen de personen. En zeker hoe ts het nu zou willen oplossen en eraan werkt is super.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:02

ElviraKelan schreef:
_Aurora_ schreef:
[qte="Witcraft"]

Want zelfs hulphonden voor autisten worden niet erkend door (alle)verzekeringsmaatschappijen en mag je zelf betalen.
Zelf oa post traumatische stressstoornis wat al in zeer vroege kinderjaren is ontstaan. Dus jij zegt eigenlijk dat voor deze gebruiker haar hond belangrijker is dan mijn honden terwijl mijn jongste mij nog kan bereiken als ik wordt overspoeld door emoties waar mensen uit mijn omgeving dat niet meer lukt. Enkel omdat het stickertje hulphond erop is geplakt?

Dit bedoel ik absoluut niet degnigrenend tov Witchcraft, ik weet zelf heel goed wat paniekaanvallen in houd, maar wel om dus een punt te geven om je over na te denken over je eigen mening (hopenlijk).[/quote]

Bij deze instantie wordt mijn hulphond wel erkent gelukkig :) maar ik snap wat je bedoeld hoor. MIjn hond is wel door proffecionals opgeleid, dus zeer zeker wel een hulphond, maar wat je zegt NIET erkend. Echter weten ze het bij deze instantie maar al te goed dat Eva bij mij hoort als hulphond en heb ook alle papieren. Dus gewoon belachelijk dat degene die hier aan huis kwam niet gezegd heeft dat ze doodsbang is voor honden :+

Anyway, uiteraard het topic doorgelezen en TZS ik vind dat je het super doet!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:04

Shadow, mag ik je een compliment geven?
Ik vind het echt heel knap hoe jij alles vanaf “onze” kant kan zien, dit echt heel goed kan verwoorden in jouw Posts.
Dit geeft voor mij aan dat je niet alleen iemand bent met ervaring (hoe he ervaring hebt opgedaan staat voor mij even niet centraal) maar ook met heel veel inlevingsvermogen.

Aurora oké dank voor je toelichting. Ik begrijp je en ben het met je eens zelfs :)

Witchcraft, ik begrijp je :( laat ik het geluk hebben dat van mijn twee meiden een paar van hun broertjes/zusjes wel officieel zijn erkend :+ ik ben dan ook van mening dat in de lijnen waarbij er hulphonden worden ingezet ze gevoeliger zijn voor stemmingen. Onze oudste is dus echt ongeschikt, ze is te gevoelig wat zich uit op de crisismomenten in vluchtgedrag :o dit krijg ik er niet uitgetraind. Onze jongste blijft echter bezig om mij te bereiken :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:12

ElviraKelan schreef:

Je kunt er 1 gratis in bruikleen krijgen.
Citaat:
DE KOSTEN
Wij stellen de autismegeleidehond kosteloos
ter beschikking. Ook de instructie en nazorg
zijn kosteloos. KNGF Geleidehonden geeft de
autismegeleidehond in bruikleen op voorwaarde
dat aan alle genoemde criteria is voldaan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:19

Brainless schreef:
ElviraKelan schreef:

Je kunt er 1 gratis in bruikleen krijgen.
Citaat:
DE KOSTEN
Wij stellen de autismegeleidehond kosteloos
ter beschikking. Ook de instructie en nazorg
zijn kosteloos. KNGF Geleidehonden geeft de
autismegeleidehond in bruikleen op voorwaarde
dat aan alle genoemde criteria is voldaan.

Top dat dit is veranderd.
Is overigens ook de organisatie waar de familie van mijn meiden heen gaan.
Helaas geld dat nog niet voor alle doelgroepen maar gelukkig al wel voor deze genoemde doelgroep dus

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:24

Shadow0 schreef:
NoGo schreef:

Toch een kanttekening hierbij: dit kan (hoeft niet, maar kan) een van die dingen zijn die iemand op zich neemt om zich aan te passen. Daarmee lijkt het probleem dan van buitenaf wel opgelost, want de omgeving heeft er geen last meer van, maar dan kan het iets zijn wat eigenlijk ontzettend veel emotionele inspanning kost.
Er zijn bv veel vrouwen met autisme die uitvallen doordat ze overbelast zijn omdat ze zich altijd ontzettend aanpassen, dus dat is niet altijd een goed idee. Soms is het ook belangrijk om te leren wanneer je bij jezelf moet blijven en dat je niet altijd terugreflecterend oplossingsgericht bezig hoeft te zijn, maar juist je eigen grenzen aan mag geven.

Shadow hier ben ik mij uiteraard van bewust echter zit ik hier als bokker niet als TS haar begeleidster of iemand die op de hoogte is van de officiële diagnostiek van TS.
Aan de hand van TS haar posts is uiteraard het 1 en ander op te maken echter als ik dat zou meenemen in mijn reactie's zonder TS persoonlijk te kennen en aan de hand van aannames door mijzelf dan zou ik zomaar wel eens een verkeerde conclusie kunnen trekken.
Ik ga ervanuit dat als hetgeen jij benoemd idd voor TS ook geldt dat zij daar gedegen begeleiding in krijgt die hier doorheen prikt en dit met haar oppakt.
Overigens vind ik dit erg offtopic ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 01:23

Shadow0 schreef:
Je hoeft de angst ook niet om te buigen maar de situatie.
(En als iemands angst zo groot is dat dat niet kan, dan denk ik echt dat ambulante begeleiding niet de juiste plek is.)

Een begeleider is ook gewoon een mens. Omdat iemand bang is voor honden (wat niet altijd onterecht is),zou ze geen geschikte begeleider voor mensen zijn...
Juist ja...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 02:46

Delphi schreef:
Super!!! Hun mandje dan even mee verhuizen naar die plek en een lekker bot zorgt er dan misschien nog meer voor dat ze zich dat op hun gemak voelen.

Toevallig is dit al de plek waar hun mand staat, omdat ze hier rustig kunnen liggen en ik aan de kinderen duidelijk aan kan geven dat ze niet achter de tafel mogen omdat dat de plek van de honden is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:16

NoGo schreef:

Def van jouw bericht schrik ik best wel en ondanks dat het offtopic is vraag ik mij oprecht af hoe het mogelijk is dat je als begeleider niet veel keus hebt in welke persoon je begeleid?
Hoe handeld jouw organisatie dan op het moment dat je idd angst voor honden hebt als begeleider.
Ben je dan verplicht daar toch te blijven werken?

Ik heb ook geschreven dat er uitzonderingen zijn.
Je moet je voorstellen dat ik bv. 10 mensen begeleid. Zo ook mijn collega’s.
Als er een nieuw persoon bij komt, gaat die in eerste instantie naar de persoon die ruimte heeft in zijn of haar caseload.
Ik houd toevallig van dieren en ben helemaal niet moeilijk daarmee.
Als de personen met dieren iedere keer naar mij zouden moeten gaan, dan moet ik dus iedere keer bij een nieuw persoon een ander persoon die ik begeleid stop zetten en dus teleurstellen.
Als ik iedere nieuwe persoon met honden zou aannemen zonder bij een ander persoon de begeleiding te stoppen, dan zou ik iedere dag 24 uur kunnen werken.

Als een begeleider echt niet op zijn plek zit doordat zij doodsbang is voor honden, kan er overlegt worden wat handig is om te doen. Dat vergt flexibiliteit van de begeleider maar ook van de persoon die begeleid wordt.
Beiden zijn mensen en hebben zo hun angsten en beperkingen.
Er wordt gekeken naar een oplossing die voor beiden prettig is.
Ik heb in alle jaren als ambulant begeleider misschien drie keer meegemaakt dat een begeleider echt niet klikte met de persoon die hij begeleidde.
In alle andere gevallen is er in goed overleg voor beiden een oplossing gevonden waar men tevreden mee was.

Daarom vind ik het ook super van TS dat zij nu aan het oefenen is met haar honden. Als ik haar begeleider was zou ik daarvoor enorme complimenten geven en dat heel erg waarderen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:41

TinkerTreas schreef:
Mijn jongste zoontje heeft een tijdje gebeten. Dat hebben de honden nog nooit gedaan.
Dus zou ik zeggen dat kinderen gevaarlijker zijn :D :+

Ik heb geen kids, lijkt me beter dat ik hier niet op inga :D :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:54

Ik heb zelf moeite met mensen die vinden dat hun huisdier net zo belangrijk is als een kind :D
Ben echt gek op onze hond, maar het blijft wel een dier en geen mens. Ik zou het zelf bizar vinden als ik tegen iemand zou zeggen: 'goh, jij wilt niet ondergekwijld worden of vol met hondenhaar komen te zitten? Dan kom je er hier niet in, want dit huis is ook van onze hond". En zo mag onze hond ook niet op de bank, kan er zelf wel afgaan als hij erop zou gaan liggen met zijn +60 kilo. Maar ook voor een formaat handtassie zou hier hetzelfde gelden.
TS, echt super dat je gaat oefenen. Als je dat dan ook vertelt aan je begeleider gaat het vast goed komen!!