Billy schreef:Met andere woorden: gezien de overlast die katten veroorzaken wordt het hoog tijd dat daar ook eens wat aan gedaan gaat worden...
Tijd om je hond los te laten
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
verootjoo schreef:Maar ik heb ontzettende last van honden. Begrijp me niet verkeerd want ik vind ze heel leuk maar ze blaffen, poepen op straat, rennen voor je fiets, grijpen vaak zat mensen met ernstige gevolgen, ook dieren overigens. Als je ziet hoe honden op het strand zijn en daar overal maar poepen, maar oh wee als er een verbod komt op een honden strand.
Dat is hetzelfde, mensen hebben nou eenmaal last van andermans dieren. Ik heb nog nooit last gehad van katten maar des de meer van honden. En als ik met mijn fiets een hond aanrijd dan ga ik ook geen da kosten betalen want dan had die maar aangelijnd moeten zijn.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen last heeft van andermans dieren maar dat het er allemaal bijhoort in deze maatschappij. Wil je geen last hebben dan moet je vrijstaand gaan wonen. En een beetje respect naar elkaar toe en het los laten is ook wel fijn
Nou, in een vrijstaande tuin komen ze ook hooren zie ze daar maar eens uit te houden. Een rijwoning tuin is nog wel af te schermen maar een vrijstaande woning tuin is amper te doen.
Nu hangt er voor 100en euro’s een kattenverjaagsysteem.
Blijkbaar moet je hier in NL zelf enorm veel doen om ongewenste katten van een ander uit je tuin te houden.
En afschieten mag dan weer niet, krijg je nog veel meer last met je buren.
Ik vind het belachelijk dat het er maar bij moet horen. Honden komen nooit ongewenst in mijn tuin, dus daar heb ik geen last van. Konijnen, cavia’s, pony’s en koeien komen ook niet zomaar in mijn tuin, waarom hebben katten in vredesnaam privileges
Akhal_Teke schreef:verootjoo schreef:Maar ik heb ontzettende last van honden. Begrijp me niet verkeerd want ik vind ze heel leuk maar ze blaffen, poepen op straat, rennen voor je fiets, grijpen vaak zat mensen met ernstige gevolgen, ook dieren overigens. Als je ziet hoe honden op het strand zijn en daar overal maar poepen, maar oh wee als er een verbod komt op een honden strand.
Dat is hetzelfde, mensen hebben nou eenmaal last van andermans dieren. Ik heb nog nooit last gehad van katten maar des de meer van honden. En als ik met mijn fiets een hond aanrijd dan ga ik ook geen da kosten betalen want dan had die maar aangelijnd moeten zijn.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen last heeft van andermans dieren maar dat het er allemaal bijhoort in deze maatschappij. Wil je geen last hebben dan moet je vrijstaand gaan wonen. En een beetje respect naar elkaar toe en het los laten is ook wel fijn
Nou, in een vrijstaande tuin komen ze ook hooren zie ze daar maar eens uit te houden. Een rijwoning tuin is nog wel af te schermen maar een vrijstaande woning tuin is amper te doen.
Nu hangt er voor 100en euro’s een kattenverjaagsysteem.
Blijkbaar moet je hier in NL zelf enorm veel doen om ongewenste katten van een ander uit je tuin te houden.
En afschieten mag dan weer niet, krijg je nog veel meer last met je buren.
Ik vind het belachelijk dat het er maar bij moet horen. Honden komen nooit ongewenst in mijn tuin, dus daar heb ik geen last van. Konijnen, cavia’s, pony’s en koeien komen ook niet zomaar in mijn tuin, waarom hebben katten in vredesnaam privileges
Dit zijn vragen van mensen die niet goed hebben opgelet op school. Katten mochten, en zullen altijd mogen, buitenlopen om het ongedierte in de straten te bestrijden. Vroeger waren er nog meer loslopende katten dan nu. Niemand wil dat het verboden wordt om katten los te laten lopen!! zelfs niet de leken die niet weten waarom een kat wel buiten mag en waarom er voor katten geen kattenbelasting hoeft te worden betaald
AlphaDaemon schreef:EDIT: @Akhal_Teke, volgens mij zijn er genoeg loslopende katten die genoeg te vreten krijgen thuis en zelf bang zijn voor muizen. Een kat is niet altijd een jager. Ik ken genoeg Jack Russels die ook muizen vangen. Moeten die dan ook maar los lopen door de straten en bij iedereen naar binnen kunnen?
meggiemeg schreef:Lekker zo'n buurvrouw die ten opzichte van haar andere buren dus niet haar verantwoording neemt. Ze weet het en is niet van plan er wat aan te doen.
Ik zou alle eigenaren aanraden om met elke factuur van de dierenarts die daar betrekking op heeft bij haar aan te kloppen, het lijkt me dat ze daar wel een keer klaar mee is en er dan wel wat aan gaat doen.
Persoonlijk bracht ik de kat weg van de buurvrouw als ik m in handen kreeg. Ik heb het afgelopen zomer bijna gedaan met de hond van de buren, deze was wederom alleen achter gelaten in de vakantie en er waren meer dingen die omtrent de hond niet lekker liepen, heb er zelfs een topic voor aangemaakt om advies te krijgen, bij mij is het probleem vanzelf opgelost.
Voor jou heb ik niet zo snel een passende oplossing, ben het met je eens dat het van de zotte is dat jij met allerlei oplossingen moet komen voor een probleem wat je niet zelf veroorzaakt.
Akhal_Teke schreef:AlphaDaemon schreef:EDIT: @Akhal_Teke, volgens mij zijn er genoeg loslopende katten die genoeg te vreten krijgen thuis en zelf bang zijn voor muizen. Een kat is niet altijd een jager. Ik ken genoeg Jack Russels die ook muizen vangen. Moeten die dan ook maar los lopen door de straten en bij iedereen naar binnen kunnen?
https://froot.nl/posttype/froot/het-biz ... olgen-had/
En dat gaat dan alleen nog maar over een bepaalde kleur katten.
Zwerte schreef:volgens mij is het antwoord op je vraag vrij eenvoudig TS: nee, je kan weinig verwachten van je buurvrouw. Heel misschien zou je nog iets kunnen hebben aan de wetteksten die iemand hier had geplaatst, dat je verantwoordelijk bent voor de schade die jouw dier toebrengt, maar volgens mij heb je hier in de praktijk echt niks aan. Het is nou eenmaal nog steeds zo dat katten vrij mogen rondlopen... en imo is het volledig je eigen verantwoordelijkheid wat er met jouw kat gebeurd indien je hier gebruik van maakt. Of hij nou onder een auto komt of gepakt wordt door een ander dier: dat is nou eenmaal het risico van vrij buiten laten lopen.
Ik begrij p nooit zo goed dat mensen anderen daarvoor aansprakelijk willen stellen. Jouw keus, jouw risico. En ja, ik heb zelf 4 katten die vrij buiten lopen. Nou is mijn situatie wat prettiger, aangezien ik in het buitengebied woon waar geen overmaat aan katten rondloopt. Hier zijn de territoria wat mooier verdeeld en kunnen de katten dus beter elkaar ontlopen. In stedelijk gebied is dit een groter probleem. Daar zou ik het eerlijk gezegd ook niet raar vinden als er regels komen om je kat op eigen grond te houden, aangezien de overlast daar echt groot kan zijn. Als ik daar zou wonen zou ik sneller overwegen om mn katten op eigen terrein te houden, ook vanwege het verhoogde risico op verwondingen/problemen.
Ik wil nog wel even een andere invalshoek meegeven. Iedereen hier geeft de kat van de buren de schuld aangezien deze aanvalt. Terwijl dit waarschijnlijk doodnormaal kattengedrag is... er is nou eenmaal een zogenaamde topkater in elk territorium. De andere katers horen zich aan deze kater aan te passen. katten maken onderling afspraken wie waar wanneer mag komen. Houd een kat zich niet aan deze regels, dan kan hij klappen verwachten. Is het dan de schuld van de aanvaller? Of de schuld van degene die de regels aan zn laars lapt? We zijn zo snel geneigd om de verliezer zielig te vinden, terwijl het zeeeer vaak een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult' is.... Is het een agressieve terrorkat of gewoon een sterke topkater? De leeftijd van jouw kat speelt waarschijnlijk ook een rol. Hij begint sociaal volwassen te worden namelijk en dit is een leeftijd waarop ze hun grenzen gaan testen bij de oudere katers. Dat dit gepaard gaat met wat gevechten met de leider, is totaal normaal gedrag. Niet leuk, maar wel realiteit.
Ik heb zelf vorig jaar gedonder gehad met de kater van de buren. Ik had drie dames die niet van zich af slaan. Eentje daarvan is een vreselijke dramaqueen en de kater maakte hier flink misbruik van. Ik heb in een half jaar 4 x bij de dierenarts gezeten voor vechtverwondingen. Geen haar op mn hoofd die eraan dacht om die rekening bij de buren te presenteren of iets van hun te verwachten.... ik laat haar toch buiten?? En kan het de katten niet kwalijk nemen dat ze hun normale gedrag vertonen.
Ik heb het heel anders opgelost en heb zelf zo'n terrorkater uit het asiel gehaald om mijn perceel te beheren. Na een paar keer knokken heeft de kater van de buren zn lesje geleerd en op heel af en toe een ruzie na is het nu, na een half jaar, een harmonieus geheel geworden. Maar elke kat die in het territorium van de mijne komt en zich hier niet houd aan zijn regels, kan een flinke aanval verwachten. En dat maakt mijn kater geen agressieve kat, wel een doodnormale territoriale topkater die zn natuurlijke gedrag vertoont.
Deze oplossing is wel alleen mogelijk omdat hier dus alle ruimte is om de territoria goed te verdelen en hun natuurlijke gedrag de vrije loop te laten. In woonwijken is dit een stuk lastiger. Maar ook daar heb je gewoon rekening te houden met het normale gedrag van een kat. Zij passen hun gedrag echt niet aan omdat wij vinden dat ze met elkaar moeten kunnen samenleven... dus is het onze verantwoordelijkheid om hier op te handelen, of je neer te leggen bij de gevolgen...
Zwerte schreef:@quera: in een ideale wereld zou dat wellicht de oplossing zijn. Ik ben liever wat praktischer en zoek oplossingen die ik zelf kan uitvoeren ipv de rest van de wereld te willen veranderen. Katten mogen nu gewoon vrij rondlopen, dat is gewoon een feit waar je nu nog mee hebt te dealen. De huidige situatie van de TS is niet opgelost met onrealistische verwachtingen... hoe logisch die wellicht ook zijn.
gohya schreef:@capopjekop je betaald de hondenbelasting om de uitlaatplekken schoon te houden, katten leggen hun poep onder grond zodat je er ook niet in kan trappen.Althans de meeste katten,er zijn er ook die geen kuiltje graven en gewoon bovenop de grond poepen.Er zijn geen katten uitlaat plekken,dus geen onderhoud nodig voor de katten.
Plaats gewoon katten verjagers en je bent verlost van de kattenstront,kattengejank en gejaag op vogels en/of vissen in je tuin.
Akhal_Teke schreef:Dit zijn vragen van mensen die niet goed hebben opgelet op school. Katten mochten, en zullen altijd mogen, buitenlopen om het ongedierte in de straten te bestrijden. Vroeger waren er nog meer loslopende katten dan nu. Niemand wil dat het verboden wordt om katten los te laten lopen!! zelfs niet de leken die niet weten waarom een kat wel buiten mag en waarom er voor katten geen kattenbelasting hoeft te worden betaald
quera schreef:Zwerte schreef:@quera: in een ideale wereld zou dat wellicht de oplossing zijn. Ik ben liever wat praktischer en zoek oplossingen die ik zelf kan uitvoeren ipv de rest van de wereld te willen veranderen. Katten mogen nu gewoon vrij rondlopen, dat is gewoon een feit waar je nu nog mee hebt te dealen. De huidige situatie van de TS is niet opgelost met onrealistische verwachtingen... hoe logisch die wellicht ook zijn.
Nee de kat mag op openbaar terrein. En aangezien mijn tuin geen openbaar terrein is
quera schreef:Misschien dat ik er overheen heb gelezen.. maar waar staat dat dit op de openbare weg is gebeurd?