Wat is acceptabel: pup en werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:45

vinden jullie dat een hond ook alleen is als ze met 2 zijn? maw: is menselijk gezelschap essentieel voor de hond?
(laten we uitgaan van een situatie dat de honden een binnenruimte met tuin ter beschikking met speelgoed etc en ze savonds uiteraard ook gaan wandelen etc.)
Dus ze zijn niet afhankelijk van de mens voor hun behoefte te doen en kunnen bewegen, spelen en comfortabel slapen indien ze dat willen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:32

Dat vind ik niet hetzelfde als helemaal alleen zijn nee, ze zijn dan in gezelschap van een eigen soortgenoot. Al zou ik dat persoonlijk ook niet structureel 5 lange werkdagen per week willen, want het is nog steeds wel saai voor ze.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:39

Ik heb twee honden, waarvan de een 11 jaar oud en en de ander 11 maanden.
In het begin gingen ze samen alle dagen dat ik moest werken naar de oppas ( oppas is mijn schoonvader ), nu gaan ze alleen nog naar mijn schoonvader als ik een lange dienst heb ( van 7:00 - 16:00 ).
Heb ik een korte dienst (7:00-11:00) of een avonddienst ( 15:30 - 23:00 ) dan blijven ze thuis, in de avonddienst is mijn vriend om 17:30u weer thuis.

Alleen thuis zijn heb ik rustig aan opgebouwd, steeds met een half uur uitbreiden en dan kwam mijn schoonvader naar mijn huis en bleef dan bij ze tot ik er weer was, en uiteindelijk zaten ze mijn gehele dienst alleen.

Zou ik zelf ook fulltime werken dan had ik geen honden genomen eerlijk gezegd.... of je moet ze alle dagen naar een speciale honden dagopvang brengen zodat ze de dag door uitdaging hebben en kunnen spelen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:47

De meeste honden hebben veel meer aan een soortgenoot dan aan hun mens.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:01

Ik vind soortgenoten ook veel waardevoller dan menselijk contact.
Er werd de vergelijking met paarden gemaakt, maar ergens is het natuurlijk vreemd... Paarden zien we als groepsdieren, maar daar gaan we ook niet 15u per dag bij zitten. Die zetten we in een groep met andere paarden. Bij honden vinden we ineens dat ze al die uren menselijk contact nodig hebben. Ik ben geen voorstander van ene hond alleen voor meer dan een uur of 5/6 achter elkaar, met soortgenootjes langer alleen heb ik echter totaal geen probleem

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:04

Bonna schreef:
Er werd de vergelijking met paarden gemaakt, maar ergens is het natuurlijk vreemd... Paarden zien we als groepsdieren, maar daar gaan we ook niet 15u per dag bij zitten. Die zetten we in een groep met andere paarden. Bij honden vinden we ineens dat ze al die uren menselijk contact nodig hebben. Ik ben geen voorstander van ene hond alleen voor meer dan een uur of 5/6 achter elkaar, met soortgenootjes langer alleen heb ik echter totaal geen probleem

Vind dat ook een behoorlijk verschil.

En ook of ze lekker de ruimte hebben en naar buiten kunnen.

In een bench vind ik het helemaal schandalig

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:12

maar dat is ook weer afhankelijk van hond tot hond.
De mijne had voorheen de ruimte, mooie binnenruimte, grote kennel (45 m²) met vlonder, zacht gedeelte, ganse dag uitzicht van mensen die de winkel bezochten etc. En daarin was ze helemaal gestressed en ongelukkig.
In de bench kan ze daarentegen op mijn werk wel een paar uur alleen zijn (of in mijn auto). Ik ga niet zeggen dat ze het leuk vindt om alleen te zijn, zeker niet, maar in de bench is ze wel veel rustiger, veel minder stressignalen, dus ik vermoed dat ze afzondering en beperktere ruimte fijner vindt dan meer ruimte met meer prikkels.
(dit bedoel ik uiteraard niet dat het dan maar ok is om ze 5 dagen per week 10 uur per dag in de bench te droppen, zeker niet. Maar wel dat je moet kijken naar de combi die past bij je hond, voor de ene is dit lekker buiten met de ruimte, voor de ander is dit eerder in een kleinere, prikkelvrije ruimte)

Ooit zei iemand tegen me:
Een hond heeft er veel meer aan dat iemand een uur intensief met hem bezig is en de aandacht volledig naar hem gaat, dan dat hij de hele dag in gezelschap is maar er niks mee gedaan wordt.
Uiteraard heb je daar een hele hoop ertussen en een hoop uitersten,maar ik geloof wel dat een hond die het alleen zijn kan handlen er weinig problemen mee zal hebben, mits er wel ergens voldaan wordt in het sociale contact (ofwel minder alleen zijn ofwel een tweede of derde hond erbij) en ze buiten de uren alleen voldoende uitdaging,aandacht en afwisseling krijgen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:15

simongek schreef:
Bonna schreef:

Vind dat ook een behoorlijk verschil.

En ook of ze lekker de ruimte hebben en naar buiten kunnen.

In een bench vind ik het helemaal schandalig

Hoeveel paarden staan er 16 uur per dag in een stal (vaak zonder contact met soortgenoten)?
Vind het nog niet eens zon gekke vergelijking.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:23

Paloedie schreef:
Drie of vier dagen zijn ze 8,5 uur alleen (met z'n tweetjes dus). De pup ligt dan in de bench, omdat ze laatst bedacht had dat alles kapot kan.

Maar puur omdat ze een paar dagen per week alleen zijn zou het egocentrisch zijn een hond te nemen?

Ik zou me compleet doodschamen.

Een pup 4x per week 8,5 uur opsluiten in een bench. Ben jij wel helemaal goed?

Ik snap heus dat er brood op de plank moet komen, maar neem dan alsjeblieft geen pup. Arm, arm diertje!

Ja, egocentrisch is het zeker weten, kan er met mn kop niet bij dat je dit doet en dan ook nog zo op Bokt durft te zetten. Bah.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:29

*Persoonlijke aanvallen zijn nog altijd niet nodig, hou het dus wel vriendelijk en respectvol naar elkaar!*

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:36

SweetVanille schreef:
Paloedie schreef:
Drie of vier dagen zijn ze 8,5 uur alleen (met z'n tweetjes dus). De pup ligt dan in de bench, omdat ze laatst bedacht had dat alles kapot kan.

Maar puur omdat ze een paar dagen per week alleen zijn zou het egocentrisch zijn een hond te nemen?

Ik zou me compleet doodschamen.

Een pup 4x per week 8,5 uur opsluiten in een bench. Ben jij wel helemaal goed?

Ik snap heus dat er brood op de plank moet komen, maar neem dan alsjeblieft geen pup. Arm, arm diertje!

Ja, egocentrisch is het zeker weten, kan er met mn kop niet bij dat je dit doet en dan ook nog zo op Bokt durft te zetten. Bah.

Ik zou me eerder schamen als ik met oogkleppen op mijn eigen manier de enige juiste en de beste manier zou vinden :)

Ik stelde in mijn post een open vraag, niet om mijn manier te promoten (als de honden mee zouden kunnen naar mijn werk:graag!) maar om het 'dit is wat ik vind en hoe ik het doe' te overstijgen en de discussie over hoe de honden eronder zijn op gang te brengen.

Ik ga namelijk liever af op waar mijn honden het goed op doen dan op wat een ander vindt waarvoor ik me zou moeten schamen :).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:44

Sommige paarden doen het ook prima met 23/7 op stal. Maar of het nou wenselijk is.....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:52

Duhelo schreef:
vinden jullie dat een hond ook alleen is als ze met 2 zijn? maw: is menselijk gezelschap essentieel voor de hond?
(laten we uitgaan van een situatie dat de honden een binnenruimte met tuin ter beschikking met speelgoed etc en ze savonds uiteraard ook gaan wandelen etc.)
Dus ze zijn niet afhankelijk van de mens voor hun behoefte te doen en kunnen bewegen, spelen en comfortabel slapen indien ze dat willen.

Als ik 's avonds thuis kom (na een werkdag van 8 uur) kan ik regelmatig twee keer roepen voordat mijn honden zich melden. Dán zijn ze ook blij me te zien en weten ze dat ze eten krijgen.

Als ik niet was thuisgekomen hadden ze nog wel wat langer in hun rattenhoek rondgehangen. :+

Ik denk toch dat dat anders is dan 1 hond in een bench gedurende 8 uur.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:54

Zullen we het wel vriendelijk houden? Er zijn verschillende meningen hierover en volgend mij nog geen absolute waarheid.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:56

DatBenIkNou schreef:
Sommige paarden doen het ook prima met 23/7 op stal. Maar of het nou wenselijk is.....

Appels met peren :) paard 23/7 op stal met per dag een uurtje training of iets anders, of hond de helft van de week de werkdag alleen met daarbuiten gewoon lekker los, uitdaging, training, spelen, veel afwisseling.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:57

Duhelo schreef:

Als ze met 2 zijn, zijn ze dus niet alleen, dan is alvast dat probleem opgelost.
Menselijk gezelschap is niet nodig, wel is er een leider nodig. Ttz. (minstens) 1 van de honden moet een zelfzekere hond zijn. 2 hele onzekere, bange honden samen thuis laten, dat wordt ook niks.
Als ze dan nog een grote tuin ter beschikking hebben waarin ze op avontuur kunnen gaan, dan lijkt me dat wel ok.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:07

Paloedie schreef:
DatBenIkNou schreef:

Appels met peren :) paard 23/7 op stal met per dag een uurtje training of iets anders, of hond de helft van de week de werkdag alleen met daarbuiten gewoon lekker los, uitdaging, training, spelen, veel afwisseling.

Vind je? We hebben het over fulltime werken dus dat is niet de helft vf week helaas. Als een hondenbaas 5 dagen 8 uur per dag werkt, reistijd werk,daarnaast ook nog boodschappen, sociale contacten heeft waarbij de hond niet altijd mee kan en ook nog een uur of 7 zelf slaapt, blijft daar schoon echt niet heel veel tijd over voor de hond vind ik persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 18-09-18 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:10

Om even te regeren op dat het zielig is om een hond zo alleen thuis te laten dus dan moet ie naar een oppas of dag opvang. Mijn hond kan daar dus absoluut niet tegen. Hij word dan vreselijk overprikkeld en gestresst wat gewoon zielig is. Blijft ie thuis is ie de rust zelve en rekt ie zeer heerlijk uit als ik thuis kom. Daarna even lekker ravotten en rennen en hij gaat weer prins heerlijk liggen slapen.
Elke hond is anders en het ligt ook aan de opvoeding en wat ze gewend zijn. Daarbij vind ik het jammer dat je als dierenbeul benoemd word als je je hond lang alleen thuis heb.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:13

Uiteraard kunnen ze er aan wennen..of het leren.
Maar nogmaals, ze zijn er niet voor gemaakt als roedeldier. Ze leggen zich erbij neer, dat is iets anders. Dan zou ook ieder paard anders zijn dus...dus de één mag best opgehokt en de andere niet?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:24

maxie schreef:
Elke hond is anders en het ligt ook aan de opvoeding en wat ze gewend zijn. Daarbij vind ik het jammer dat je als dierenbeul benoemd word als je je hond lang alleen thuis heb.

Maar waarom zou je een dier dat van nature sociaal en actief is op een zodanige manier willen opvoeden dat het een eenzaat wordt die bijna de hele dag slaapt?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:28

Wat ik mij oprecht afvraag, hoe doen sommige dat met hun werk.. Ik zal toch echt moeten werken. Bij ons zijn de op maandag, woensdag en Vrijdag van 7.30-12-30 en dan van 13.30-16.30 alleen. Tussen de middag kom ik even een uurtje thuis en wandel ik ongeveer een half uur met ze. Op dinsdag en donderdag zijn ze van 7.30-12.15 alleen.

Ik kan zien wat ze doen en dat is voornamelijk lekker slapen. Ik heb niet het idee dat ik ze tekort doe hiermee, in het weekend slapen ze ook de hele dag en op mijn vrije middagen ook.

Ik denk niet dat ze echt verschil merken met of ik wel of niet thuis ben, enige is dat de jongste in de bench gaat.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:39

Als een hond buiten die uren voldoende aandacht krijgt is het een ander verhaal, maar ik zie genoeg hondenbaasjes die na fulltime werken ook nog sociale contacten willen onderhouden en dus in de avond soms ook nog weg zijn of in de weekenden. En IK vind dat je dat niet kan maken, wat heeft die hond dan? En dan kun je wel zeggen ik wandel er een uur per dag mee... ja en dus? En de rest van de tijd, dan mag hij of zij alleen zijn.

Heb je een hond dan pas je je leven aan op hen en niet andersom.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:43

Netjuh6: ik ben van mening dat het niet erg is dat iemand werkt.
Het hangt er vanaf wat je met de hond doet terwijl je werkt. Opsluiten in een bench? Dan ben je wat mij betreft geen hond waard. Maar mag de hond zich vrij in huis/tuin bewegen en het allerliefste met een soortgenoot samen: dan is het, imo, echt geen mishandeling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:47

Sclimpre schreef:
maxie schreef:

Maar waarom zou je een dier dat van nature sociaal en actief is op een zodanige manier willen opvoeden dat het een eenzaat wordt die bijna de hele dag slaapt?

Maar is een hond van nature actief? (over sociaal zijn is uiteraard geen twijfel).
Ik zeg het, als ik zie wat honden vooral doen als je je er niet mee bemoeit, is vooral slapen, soms eens een scharrel of spelmoment, maar 90 % van de tijd gaan ze toch echt gaan slapen of luieren (nogmaals, vanuit een situatie dat de hond zelf kan kiezen of hij binnen of buiten wil gaan liggen, ruimte, slaapplekken en speelgoed heeft.)

Ook de boerderijhonden vroeger, die lagen grootste deel van de tijd gewoon ergens te slapen, als er eens iets spannends gebeurde schoten ze wakker, maar eenmaal gepasseerd gingen ze gewoon weer ergens gaan liggen.

Als je kijkt naar wolvenroedels, die hebben ook het grootste gedeelte van de dag siesta. afgewisseld met wat spelmomenten en ze jagen als er voedsel nodig is. De km's dat ze maken doen ze ook enkel maar om territorium af te bakenen of naar een gebied te trekken waar er nieuw voedsel is, maar niet voor de lol ...

@sunshine: daar ben ik het zeker mee eens. Momenteel zit mijn hond nooit alleen, vroeger zat ze alleen tijdens werkuren (min een dag naar mijn moeder, min een paar uur bezoek van mijn schoonmoeder, min paar uur van de poetsvrouw, ik werkte 33 uur dus ze zat rond de 20-25 per week maximum alleen).
Vanaf januari zal ze helaas niet meer meekunnen, maar ik ben aan het kijken om uren en opvang zo te regelen dat ze max 4-5 uur per keer alleen zit, en hoogstwaarschijnlijk kan ik het totaal onder de 15 uur houden (per week).
Maar, ik doe dan ook niks anders zonder hond, indien er boodschappen gedaan worden is dat op een moment dat er een van ons thuis is (of als hond bij mijn moeder is), sociale uitjes onder vrienden gaat hond mee (of blijft er een van ons thuis). En als we echt eens wegmoeten dat ze echt niet mee kan dan zorgen we dat ze naar mijn moeder of naar mijn schoonmoeder kan.
Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Ik voel mij slecht genoeg dat ze alleen zal moeten zijn tijdens het werk, we proberen zoveel mogelijk alternatieven te zoeken maar ergens zijn er grenzen, en werken is iets dat wel echt moet gebeuren, maar leuke en sociale activiteiten is gewoon een kwestie van je aan te passen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:49

netjuh6 schreef:
Wat ik mij oprecht afvraag, hoe doen sommige dat met hun werk.. Ik zal toch echt moeten werken. Bij ons zijn de op maandag, woensdag en Vrijdag van 7.30-12-30 en dan van 13.30-16.30 alleen. Tussen de middag kom ik even een uurtje thuis en wandel ik ongeveer een half uur met ze. Op dinsdag en donderdag zijn ze van 7.30-12.15 alleen.

Ik kan zien wat ze doen en dat is voornamelijk lekker slapen. Ik heb niet het idee dat ik ze tekort doe hiermee, in het weekend slapen ze ook de hele dag en op mijn vrije middagen ook.

Ik denk niet dat ze echt verschil merken met of ik wel of niet thuis ben, enige is dat de jongste in de bench gaat.

Dit is naar mijn mening oom heel wat anders als het normaal vinden om een hond 4 of zelfs 5 dagen pw 9 tot 10 uur alleen te laten. 8.5 uur werken. Reistijd er nog bij.

En het lijkt me stug dat een hond dan al die tijd ligt te slapen. Hij heeft in de ochtend misschien een half uurtje gewandeld en dan moet hij dus tot begin van de avond alleen blijven en in sommige gevallen dus opgevouwen in een bench.