Ras kat op straat of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:53

Poes is een Ragdoll, en komt niet buiten op straat. Kan ook niet, want ik woon drie hoog :D Ze zit wel regelmatig op het balkon. Daar heb ik een net gespannen, zodat ze niet van het balkon af kan vallen én niet naar de buren kan:

Afbeelding

Afbeelding

Ze is (als het niet regent, vriest of hard waait) best regelmatig buiten te vinden. Voor vijf seconden, dan scheurt ze weer naar binnen. Schelden naar de buren vanaf de tafel is wel favoriet. Voor haar dan, voor de buren iets minder :=

Mochten we verhuizen naar een huis-met-tuin dan mag ze ook alleen maar in eigen tuin, en niet verder. Ze is niet gewend om echt op straat te lopen, dus ik zou doodsbang zijn dat ze plat wordt gereden. Of wordt gegrepen door een hond. Of meegenomen wordt door iemand. Of verdwaalt. Nee hoor, eigen tuin is meer dan genoeg avontuur voor ons allebei :')

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:01

Nynkster schreef:
CharmingS : ik doelde meer op “anderen hoeven geen last te hebben van mijn huisdieren”
Mensen hebbben hier vaak genoeg de honden los. Ook wel eens zo gehad dat ik de hond uit de wei van Mn pony’s kon slepen. Dier had nog niet zo vaak pony’s gezien en dacht dat het leuk was om even te gaan kijken. Nog niet gesproken over het geblaf van die beesten. Dat vind ik persoonlijk hinderlijker dan die katten die langslopen.

Ik woon zelf aan een rustige straat waar weinig auto’s komen. Onze kat loopt eigenlijk alleen om ons huis heen in de tuin en heeeel soms even bij de buurman om naar het grote land te gaan. Maar de buurman heeft ook aangegeven dit geen probleem te vinden verder.

Bij een hond weet je tenminste nog waar de overlast vandaan komt en daar kan iets aan gedaan worden, daar zijn genoeg methodes voor.. Daarnaast als dat overlast blijvend is kun je gewoon een melding maken bij de gemeente en die zorgt er dan voor dat het op houd.. Dus dat vind ik een kul argument.

Honden horen ook niet los behalve in los loop gebieden, hier geld ook voor dat je daar een boete voor kunt krijgen.. Dus als die mensen dat blijven doen kan er tenminste iets aan gedaan worden..

Voor katten zijn daar geen regels, daarnaast weet je vaak niet eens waar de kat thuis hoort, zodat je je beklag kan doen bij de eigenaar. Huisdieren worden niet voor niets HUISdieren genoemd, die horen in HUIS niet los op straat zonder toezicht.

Ik vang ze voortaan als ze in mijn tuin zitten en bel direct het asiel of dierenambulance, als dat vaak genoeg gebeurd worden ze vanzelf wel binnen gehouden.. Ga mijn huis, tuin en eigen dieren niet laten terroriseren door andermans dieren, moet niet gekker worden.

Kaygee

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:05

Onze Bengaal loopt ook buiten. Hij is niet binnen te houden want als hij in zijn kop heeft dat hij naar buiten wil brult hij de hele tent bij elkaar. Totdat je de deur voor hem open doet. Ik ben dus ook niet bang dat hij gestolen wordt want je wordt gillend gek van zijn gejank :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:07

Kaygee schreef:
Onze Bengaal loopt ook buiten. Hij is niet binnen te houden want als hij in zijn kop heeft dat hij naar buiten wil brult hij de hele tent bij elkaar. Totdat je de deur voor hem open doet. Ik ben dus ook niet bang dat hij gestolen wordt want je wordt gillend gek van zijn gejank :')

een kat met een alarmsysteem :D :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:12

CharmingS schreef:
Nynkster schreef:
CharmingS : ik doelde meer op “anderen hoeven geen last te hebben van mijn huisdieren”
Mensen hebbben hier vaak genoeg de honden los. Ook wel eens zo gehad dat ik de hond uit de wei van Mn pony’s kon slepen. Dier had nog niet zo vaak pony’s gezien en dacht dat het leuk was om even te gaan kijken. Nog niet gesproken over het geblaf van die beesten. Dat vind ik persoonlijk hinderlijker dan die katten die langslopen.

Ik woon zelf aan een rustige straat waar weinig auto’s komen. Onze kat loopt eigenlijk alleen om ons huis heen in de tuin en heeeel soms even bij de buurman om naar het grote land te gaan. Maar de buurman heeft ook aangegeven dit geen probleem te vinden verder.

Bij een hond weet je tenminste nog waar de overlast vandaan komt en daar kan iets aan gedaan worden, daar zijn genoeg methodes voor.. Daarnaast als dat overlast blijvend is kun je gewoon een melding maken bij de gemeente en die zorgt er dan voor dat het op houd.. Dus dat vind ik een kul argument.

Honden horen ook niet los behalve in los loop gebieden, hier geld ook voor dat je daar een boete voor kunt krijgen.. Dus als die mensen dat blijven doen kan er tenminste iets aan gedaan worden..

Voor katten zijn daar geen regels, daarnaast weet je vaak niet eens waar de kat thuis hoort, zodat je je beklag kan doen bij de eigenaar. Huisdieren worden niet voor niets HUISdieren genoemd, die horen in HUIS niet los op straat zonder toezicht.

Ik vang ze voortaan als ze in mijn tuin zitten en bel direct het asiel of dierenambulance, als dat vaak genoeg gebeurd worden ze vanzelf wel binnen gehouden.. Ga mijn huis, tuin en eigen dieren niet laten terroriseren door andermans dieren, moet niet gekker worden.

Jij hebt vast veel vrienden bij jou in de buurt :+ ontzettend blij dat ik gewoon normale buren heb. Tegenwoordig kun je zo achterhalen waar de kat weg komt. Ze lopen bijna allemaal met bandjes waar adreskaartjes aan hangen.

Afbeelding

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:17

Berdien schreef:
Poes is een Ragdoll, en komt niet buiten op straat. Kan ook niet, want ik woon drie hoog :D Ze zit wel regelmatig op het balkon. Daar heb ik een net gespannen, zodat ze van het balkon af kan vallen én niet naar de buren kan:
)

Moest even lachen om je zin hoor, moet vast NIET tussen :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:18

:oo :oo :oo

Ik ga het even aanpassen :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:20

CharmingS schreef:
Nynkster schreef:

Ja +1.
Behalve het laatste stukje. Ze kunnen hier door de stroomdraden niet meer in de tuin.

@nynke, hier geen bandjes ivm de veiligheid. Ik zie er ook weinig met bandjes op straat.
En je kan katten echt niet vergelijken met honden.. tenzij deze bij jou door je keukenraam naar binnenkomen en jouw bank onderzeiken

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:27

Dierenambulance doet niet zo veel als er een kat rondloopt die geen zwerver is toch of is dat per gemeente verschillend? Bij ons halen ze die niet op hoor, moet er echt langere tijd lopen en er slecht uit zien of gewond zijn.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:30

Ik vraag me af hoe mensen zouden reageren als ik een topic open:
“Ik ben zo verdrietig, want m’n hond is doodgereden.
Heb hem vanmorgen buiten gelaten en toen ik ‘s avonds na m’n werk weer thuis was, zat hij niet zoals gewoonlijk voor de deur te wachten. De dierenambulance heeft me verteld dat ze hem dood gevonden hebben. Aangereden.”

Needless to say dat mijn katten binnen wonen. Ze hebben een hele grote buitenren en komen alleen aan een tuigje op straat. M’n hond dus ook :)
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 20-03-18 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:31

Zullen we niet (weer) de discussie voeren van wel/ niet naar buiten omdat het asociaal/zielig zou zijn. Daar kom je toch niet uit en je overtuigt elkaar ook niet -O-

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:34

ook mijn 2 perzen komen niet buiten.

Ten eerste slepen ze de hele tuin mee naar binnen in hun vacht ;( .
ten tweede zijn ze niet echt slim en overleven ze een buitenavontuur waarschijnlijk niet.
De ene heeft eens vast gezeten met haar pootje in het touwtje van het rolgordijn, die wachtte braaf totdat ik het opmerkte en klaar was met fotograferen :D Afbeelding

Ik moet er niet aan denken dat ze ergens vast blijven zitten en wachten op de baas om hun te bevrijden, laat staan al het verkeer dat ze onderweg tegenkomen. Ze stonden niet vooraan in de rij, toen ze hersens uitdeelden :o
en ten derde woon ik midden in het dorp en wil ik niet dat de buren last hebben van mijn katten.

Mijn katten hebben wel een ren waar ze in kunnen en verder hebben ze de beschikking over de begane grond, de trap en het hok.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:45

justkid schreef:
Zullen we niet (weer) de discussie voeren van wel/ niet naar buiten omdat het asociaal/zielig zou zijn. Daar kom je toch niet uit en je overtuigt elkaar ook niet -O-

Idd! Bovendien is daar een centraal topic voor :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:47

Mijn katten komen buiten zoveel als ze willen. Misschien worden ze plat, zou kunnen, maar dan hebben ze totdat ze plat werden geleefd in vrijheid en dat vinden de katten en ik heel prettig.

Ieder zijn filosofie toch?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:49

Citaat:
Jij hebt vast veel vrienden bij jou in de buurt :+ ontzettend blij dat ik gewoon normale buren heb. Tegenwoordig kun je zo achterhalen waar de kat weg komt. Ze lopen bijna allemaal met bandjes waar adreskaartjes aan hangen.

@Nynkster: Ik moet zeggen dat ik het heel erg goed kan vinden met iedereen in mijn buurt.. Zal je even het verhaal uitleggen.. Mijn hond was pas geopereerd, lag lekker rustig te slapen. Mijn raam stond open aangezien ik graag wat frisse lucht heb als ik aan het werk ben. Kat vliegt in eens naar binnen en mijn hond die net geopereerd was aan haar kruisbanden vliegt overeind en gaat achter de kat aan.. Waardoor ik dus weer extra pijnstillers heb moeten geven en terug moest op controle wat mij gewoon veel geld kost. Daarna kwam ik er achter dat de kat dus ook mijn bank had ondergesproeid.. Ik heb uiteindelijk de eigenaresse van de kat kunnen vinden, en deze vond het allemaal wel grappig en wou er niets aan doen, toen ik daarop zei dat ze haar kat dan de volgende keer in het asiel op kon halen werd ik schreeuwend en scheldend na geroepen.. Ik heb geprobeerd om dit gewoon netjes op te lossen, en als mevrouw het dan zo wil doen, ook prima.. Maar ik ga niet iedere keer naar haar huis lopen om te vragen of ze haar kat uit mijn tuin wil houden, als ik vervolgens word na geschreeuw midden over straat.. Dan ben ik inderdaad niet meer zo vriendelijk :)

Kat kan hier niets aan doen, maar ik stel de eigenaresse hier wel verantwoordelijk voor..

Als je je kat gewoon lekker bij je houd is er niks aan de hand.. Dan koop je maar een kattentuigje en ga je hem maar uitlaten.. Maar als ik mijn voordeur open zet en mijn hond hier rond laat lopen in de wijk dan moet je de mensen eens horen..

En ik zie hier heel erg veel katten maar heb er nog geen 1 met een bandje gezien..

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:12

Ik heb mijn MC wel lekker buiten; ras of niet, zo’n dier moet kunnen buiten spelen vind ik :)

In een woonwijk zou ik het overigens wel snappen als je het dan niet zou doen.
Ik woon op een boerderij met wel een drukke straat.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:33

Bij ons zijn al verschillende katten meegenomen/kwijtgelopen. We hebben nu 2 “jonkies” van 9 maanden en hoop dat ze het kattenluikje niet ontdekken :')
Onze oudste kat (7) gaat elke nacht op jacht en komt ‘s morgens weer binnen. Die is zo afstandig en slim dat ik niet bang ben dat ze haar meenemen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:51

justkid schreef:

_/-\o_

Graag weer terug naar de topic-vraag. :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:57

Maar dat is toch een beetje de vraag? Laat je je raakt buiten lopen en zit er verschil tussen raskat en HTK-kat?

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:37

Afbeelding
Wij lopen zo ons rondje :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:25

Bij mij komen ze beiden niet buiten. Ben veel te zuinig op mijn katten.
Of raskatten meer risico lopen weet ik niet. Als ze al buiten lopen zijn ze (hopelijk) geholpen en valt er weinig aan te verdienen.
Vergiftigen hoor je wel vaker. Maar dat gaat om katten en honden ongeacht het ras.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:44

Voor mij is de overweging om mijn katten op eigen terrein te houden hun veiligheid, maar daarnaast ben ik degene die voor mijn katten heeft gekozen en niet de buurt.
Door ze op eigen terrein te houden kunnen ze ook geen overlast veroorzaken bij anderen bijvoorbeeld.
En het maakt voor mij ook niet uit of het om de duurste raskat ter wereld gaat of om een gratis HTK, al doet die eerste meer pijn in je portemonnee mocht die verdwijnen. :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:47

Elias93 schreef:
[ [url=m/WERP7d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw <3 wat een knapperd. Wat is dit voor ras?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:56

troi schreef:
Mijn katten komen buiten zoveel als ze willen. Misschien worden ze plat, zou kunnen, maar dan hebben ze totdat ze plat werden geleefd in vrijheid en dat vinden de katten en ik heel prettig.

Ieder zijn filosofie toch?

Klopt. Maar jouw filosofie is wat egoïstisch te noemen. ;)

Je houd geen zak rekening met diegene die jouw kat aanrijd. Dacht je dat ik dat toen leuk vond? Dacht je dat ik met een fijn gevoel naar bed ging die nacht en de nachten erop? Dacht je dat ik niet heb zitten janken als een klein kind, zó erg vond ik het?
En nee, het interesseerde me niets of het een raskat was of niet. Het gaat mij erom dat ík een dier heb doodgereden wat nu nog vrolijk had kunnen leven als zijn baasje een gezondere filosofie had gehad.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:33

CharmingS schreef:
Elias93 schreef:
[ [url=m/WERP7d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw <3 wat een knapperd. Wat is dit voor ras?

Ja hij is zo mooi! Jis (hier op bokt) loopt geloof ik ook zo met haar kat :D