Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zelf snacks drogen voor de hond, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:10

Ik ben begonnen met een Hendi 7 en heb nu een Hendi 10. Prijzig, maar het is goede kwaliteit en er past veel in. Ik had het geluk dat iemand anders het verschil tussen de 7 en 10 voor me heeft bijbetaald toen de 7 stuk ging :P
Ik heb al van alles gedroogd. Konijnenoren, runderlong, kiptips, runderlippen, kippenhartjes, kippenvoetjes... ik heb ook nog lamslong, runderhart, vishuid en eendennekken liggen.
Nekken vond ik zelf niet zo'n succes om te drogen, het is de eerste keer goed gegaan maar poging 2 en 3 gingen rotten en dat was echt heel vies. Geur is nog steeds niet helemaal weg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:23

Wil een keer kijken voor de katten om kip te drogen van mijn eigen geslachte kippen.

Voor de rest rest al kruiden gedroogd (munt, peterselie, kamille, citroenmelisse, tijm, rozemarijn, enzovoort) voor mezelf en paprika om poeder van te maken.

Heb nu een simpele goedkope 2de hands om uit te proberen. Vond de hendi nog een beetje erg boven mijn budget.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:04

Ik heb een turbotronic, vind hem zelf erg fijn en je kan de tijd en temperatuur instellen. Ik droog nu ongeveer elke 2 a 3 weken voor onze honden en droog voornamelijk runderhart (voor de trainingen)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:33

Ik denk er ook al een tijdje over na om te gaan drogen, en dan zowel trainers als snacks. Alleen wat mij wat tegen staat is de droogtijd, ik lees soms dingen over 1 a 2 dagen of zelfs nog langer drogen. Laat je zo'n ding dan continue aanstaan, ook als je gaat slapen of weg bent? Is dat niet gevaarlijk vraag ik me dan af? Je bent toch iets een hele lange tijd op hoge temperatuur aan het doen, incluis continue stroomvraag, ik vind dat ergens wat eng, ben dan bang voor brand en/of kortsluiting ofzo. En heb niet de tijd om er hele dagen bij te blijven. Iemand daar een zinnige reactie op?

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:53

Wij hebben dus de turbotronic (moeder van freekfuchs) en we plannen een beetje. Runderhart snijden we 's ochtends en dan laten we hem tot 10 uur 's avonds aan. Wat nog niet droog genoeg is, blijft er in en de oven gaat dan nog een paar uur aan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:12

SANEX schreef:
Ik denk er ook al een tijdje over na om te gaan drogen, en dan zowel trainers als snacks. Alleen wat mij wat tegen staat is de droogtijd, ik lees soms dingen over 1 a 2 dagen of zelfs nog langer drogen. Laat je zo'n ding dan continue aanstaan, ook als je gaat slapen of weg bent? Is dat niet gevaarlijk vraag ik me dan af? Je bent toch iets een hele lange tijd op hoge temperatuur aan het doen, incluis continue stroomvraag, ik vind dat ergens wat eng, ben dan bang voor brand en/of kortsluiting ofzo. En heb niet de tijd om er hele dagen bij te blijven. Iemand daar een zinnige reactie op?

Kleine trainers/snacks zijn altijd binnen 8-10 uur wel klaar hier.en anders gaat hij uit en de volgende dag weer aan.

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:36

Ik heb in de droogmachine van mijn moeder (geen idee welk merk) weleens zoete aardappel partjes gedroogd. Vonden de honden heel lekker.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:05

BeFunny schreef:
SANEX schreef:

Kleine trainers/snacks zijn altijd binnen 8-10 uur wel klaar hier.en anders gaat hij uit en de volgende dag weer aan.

Dat is wel héél snel?

Hier hebben kleine trainers/ snacks echt wel 24 uur nodig voordat ze droog zijn.

Het is pas goed droog als het knak zegt als je het breekt. Is het nog rubber achtig, dan is het nog niet droog.

Hier blijft de voedseldroger gewoon aan staan als ik van huis ben of ga slapen.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:21

mvdende schreef:

Kleine trainers/snacks zijn altijd binnen 8-10 uur wel klaar hier.en anders gaat hij uit en de volgende dag weer aan.[/quote]

Dat is wel héél snel?

Hier hebben kleine trainers/ snacks echt wel 24 uur nodig voordat ze droog zijn.

Het is pas goed droog als het knak zegt als je het breekt. Is het nog rubber achtig, dan is het nog niet droog.

Hier blijft de voedseldroger gewoon aan staan als ik van huis ben of ga slapen.[/quote]

Bij ons zijn de meeste stukken runderhart ook met zo'n 8-10 uur droog (en knakt dan ook), de echte wat dikkere stukken hebben wel langer nodig maar we hebben niet vaak (eigenlijk nooit) 24 uur nodig gehad.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:27

Ik bewaar ze ook nooit lang en ga vaak dezelfde avond nog iets doen. Hooperen of behendigheid in de tuin (makkelijk met kleine hondjes zelf een parcourtje maken) maar hier heb ik alleen wat grotere dingen er lang op liggen en die worden dan ook bewaard zoals de konijnen oren en heb daar gelijk wel minimaal 2 dagen drogen voor nodig.

Van kvv draai ik echt mini balletjes. Trainers voor chihuahuas zijn echt klein natuurlijk ;)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:52

Stiekem merk ik dat ik hier telkens mee lees :o
Waar halen jullie al die producten? Bij de slager op de hoek?
Ik weet dat er bij mij in de buurt een bioslager zit die eigen koeien verkoopt. Daar zou ik wel aan kunnen kloppen voor het een en ander. Maar konijnenoren?

Hebben jullie ook ervaring met het drogen van runderoren of pens oid? Die gaan er hier heel hard door heen en vind ze echt heerlijk. Konijnenoren zijn hap slik weg, als het niet groot genoeg is wilt ze het in het geheel inslikken >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:53

Muiz schreef:
Stiekem merk ik dat ik hier telkens mee lees :o
Waar halen jullie al die producten? Bij de slager op de hoek?
Ik weet dat er bij mij in de buurt een bioslager zit die eigen koeien verkoopt. Daar zou ik wel aan kunnen kloppen voor het een en ander. Maar konijnenoren?

Hebben jullie ook ervaring met het drogen van runderoren of pens oid? Die gaan er hier heel hard door heen en vind ze echt heerlijk. Konijnenoren zijn hap slik weg, als het niet groot genoeg is wilt ze het in het geheel inslikken >;)

Ik bestel bij Floris Vlees. Ik geloof dat Dogmeat ook aan huis levert :)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:00

Dat ziet er bijna kinderlijk makkelijk uit :D
Bewaar je delen in de vriezer om per keer wat te drogen? Of doe je makkelijk in 1 keer een kilo long oid in een droger?
Ik ga hier nog eens op broeden, ben wel heel geïnteresseerd maar ik ga eens even onderzoek doen naar wat voor droger ik zou willen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:04

Ik bestel idd o.a bij dogmeat of Florisvlees.

Ik droog niet veel in 1 x omdat onze hondjes klein zijn en je het toch minder lang kan bewaren ;) maar je kunt je droger helemaal vol gooien ;)

O ja runderoren zijn vrij groot.en vaak hoog opstaand en past waarschijnlijk niet.

Hele vette dingen kun je wel drogen maar blijft vet en gaat sneller schimmelen dus moet je snel geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:15

BeFunny schreef:

Ik droog niet veel in 1 x omdat onze hondjes klein zijn en je het toch minder lang kan bewaren ;) maar je kunt je droger helemaal vol gooien ;)

O ja runderoren zijn vrij groot.en vaak hoog opstaand en past waarschijnlijk niet.

Hele vette dingen kun je wel drogen maar blijft vet en gaat sneller schimmelen dus moet je snel geven ;)

Als je het lang genoeg droogt is het jaren houdbaar. Ik heb konijnenoren en kiptips nu bijna een jaar liggen, runderlip en long sinds augustus.
Kippenhartjes gingen ook maanden goed.
Ik droog zoveel mogelijk tegelijk zodat ik altijd met een volle oven droog, anders is het zonde van de stroom.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:19

[***] schreef:
BeFunny schreef:

Als je het lang genoeg droogt is het jaren houdbaar. Ik heb konijnenoren en kiptips nu bijna een jaar liggen, runderlip en long sinds augustus.
Ik droog zoveel mogelijk tegelijk zodat ik altijd met een volle oven droog, anders is het zonde van de stroom.

Bij mij is niks jaren goed.
En ik ken aardig wat mensen die drogen die dat ook niet hebben.
In de vriezer kun je dingen wel langer bewaren maar maanden zou ik het niet durven bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:44

BeFunny schreef:
[***] schreef:

In de vriezer kun je dingen wel langer bewaren maar maanden zou ik het niet durven bewaren.

In de vriezer komt er weer vocht bij, dat is juist zonde.
Alles is nog steeds kurkdroog en knapperig. Ik droog de meeste dingen 48 tot 72 uur, misschien dat dat scheelt. Ik zag hier in een eerder bericht iets van 12 uur langskomen, dan kun je het inderdaad niet lang bewaren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:37

Vacuüm verpakken in de vriezer zeer weinig vocht kom er dan bij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 10:00

BeFunny schreef:
[***] schreef:

Ik droog nu al een paar jaar en laatst voor het eerst een handje kvv trainers weg gegooid omdat ik twijfelde. Maar die waren al minimaal 6 maanden en waarschijnlijk langer oud. En nog wat vettig...

Eerder gaf je aan 8-10 uur te drogen, dat is prima, maar dan is de houdbaarheid echt maar enkele dagen tot weken.

Zelfs de kleine kvv blokjes gaan hier minimaal 24 uur en het is dan echt maanden en maanden goed.

Als dingen bij jouw gaan schommelen, is het niet droog genoeg geweest.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:47

Ik heb nu meerdere drogers gehad, eerst begonnen met een kleiner rond gevalletje, maar daar moest je alles wel heel dun en klein voor maken, toen 1 grotere met lades gekocht, werkte super, maar die rekjes waren van plastic en die gingen door de warmte dus stuk, nog wel een nieuwe set rekjes gekregen van de fabrikant maar die gingen ook stuk, daarnaast vond ik een deurtje ervoor hebben toch wel fijn..

Dus nu heb ik er 1 met deur, met 10 ijzeren rekjes.. :D

Aldoende leert men, zullen we maar zeggen, ik droog er ook echt alles in, maar haal het er na 24 uur drogen wel uit en dan zaag ik het in stukjes en gooi het in de vriezer, ik had nu afgelopen week 5 kilo lever van de slachter meegenomen, dat in plakjes gesneden en die waren binnen een paar uur wel goed droog.

Wij halen vlees bij een slachthuis en vragen dan ook strotten mee, maar dat houdt in dat dat meestal te samen gaat met de luchtpijpen en vaak nog stukken long eraan, de slokdarm en stukken longen enz haal ik allemaal los en dat droog ik dan, luchtpijp eten de honden rauw, maar soms als ik zin heb droog ik die ook...Echt zo leuk om te doen, de droger wordt hier echt wekelijks gebruikt.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:30

Waar bestellen jullie nu de dingen om te drogen?

Wij bestelden eerder bij floris maar vind hun vrij prijzig en het assortiment wat beperkt voor wat wij zoeken.

We willen nu ook meer kauwsnacks gaan drogen in plaats van alleen beloningen :D

Het slachthuis in de buurt mag geen bullepees etc. verkopen en veel online sites bezorgen niet bij ons (Achterhoek) helaas