Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikass schreef:Iedereen moet in principe zelf weten hoe hij zijn honden opvoed, maar honden die in de auto zitten te tetteren tot ik weg rij, tja daar zou ik ook niet blij van worden.
Maar die honden weten allang dat hun gedrag (blaffen) succes oplevert (auto rijdt weg) dus dat gaat wel even moeite kosten om dat te doorbreken.
Weet niet wat de buurvrouw voor advies gegeven heeft, wellicht was het goed bedoeld.
Soms is gedrag best lastig te managen en lukt dat ook niet direct. Maar je moet je afvragen of het eerlijk is om je hond te laten opdraaien voor je eigen onvermogen. Dit zeg ik naar niemand persoonlijk, is alleen de manier waarop ik er tegen aankijk.
pinto_1 schreef:Ik zie een blafband (en een bench trouwens ook) hetzelfde als de "zwaardere" hulpmiddelen bij een paard. Sporen, scherpe bitten.
Ik snap ook de discussie erachter. Is het echt nodig en kunnen we het niet op een andere manier oplossen?
In sommige gevallen is het een laatste redmiddel, ik heb alleen het idee dat heel veel mensen het ook uit een soort gemakzucht gebruiken. Heb geen tijd, dus doe het maar op deze manier...
Ik denk dan ook dat de discussie moeizaam en misschien ook eindeloos blijft.
Kabayo schreef:pinto_1 schreef:Ik zie een blafband (en een bench trouwens ook) hetzelfde als de "zwaardere" hulpmiddelen bij een paard. Sporen, scherpe bitten.
Ik snap ook de discussie erachter. Is het echt nodig en kunnen we het niet op een andere manier oplossen?
In sommige gevallen is het een laatste redmiddel, ik heb alleen het idee dat heel veel mensen het ook uit een soort gemakzucht gebruiken. Heb geen tijd, dus doe het maar op deze manier...
Sorry.. maar een bench een zwaarder hulpmiddel? En sporen??? Sporen is geen zwaar hulpmiddel kom op noudat is een verfijning. Zodat je juist minder hard met je been hoeft door te komen.
Maar wat is er nou gemakzucht aan een bench. Mijn hond houdt van de bench. Ligt er zéér graag in. En ik hou ook van de bench want anders overleven mijn planten het nietDie vreet ze op als ze alleen is , dus niemand kan corrigeren, negeren of wat dan ook.
Nee een bench noem ik geen zwaar hulpmiddel. Ik noem het eerder een bed , slaap en rust plek voor de hond
pinto_1 schreef:Ik zie een blafband (en een bench trouwens ook) hetzelfde als de "zwaardere" hulpmiddelen bij een paard. Sporen, scherpe bitten.
love_western schreef:Nikass schreef:Iedereen moet in principe zelf weten hoe hij zijn honden opvoed, maar honden die in de auto zitten te tetteren tot ik weg rij, tja daar zou ik ook niet blij van worden.
Maar die honden weten allang dat hun gedrag (blaffen) succes oplevert (auto rijdt weg) dus dat gaat wel even moeite kosten om dat te doorbreken.
Weet niet wat de buurvrouw voor advies gegeven heeft, wellicht was het goed bedoeld.
Soms is gedrag best lastig te managen en lukt dat ook niet direct. Maar je moet je afvragen of het eerlijk is om je hond te laten opdraaien voor je eigen onvermogen. Dit zeg ik naar niemand persoonlijk, is alleen de manier waarop ik er tegen aankijk.
Ze hoeft haar stem maar te verheffen en staart verdwijnt tussen de poten.
Beestje krijgt altijd meteen op zijn kop en word weinig beloond.
Die van mij krijgen ook weleens een correctie. Maar goed gedrag word altijd beloond. En zijn alle 4 vrolijke honden, waarbij staart niet tussen de poten verdwijnt. Zit een vrolijke kwispel op. En lopen er niet 'dood' bij.
Maar buurvrouw zeurt over allerlei dingen. Zijn nu bijna in staat om haar ook telkens aan te gaan spreken als haar hond blaft.
Nikass schreef:Het jagen op voertuigen ed kun je ook met positieve training onder controle krijgen (in tegenstelling tot het jagen op wild, dat ligt ingewikkelder)
Mijn hond had (heeft) het allemaal in zich; al met drie maanden wou hij achter auto's, fietsers en joggers aan (en niet speels ofzo, de aanleg tot dit gedrag zit nogal in het ras)
Ik heb hem er nog nooit voor gecorrigeerd en toch kan hij nu prima los zonder dit gedrag te vertonen.
Hier komen is natuurlijk al helemaal niet iets wat je met correcties moet willen afdwingen. Dat is bij uitstek iets wat je je hond leert te willen.
Sclimpre: ik ben het met je eens
Met die kanttekening dat een hond van correcties ook niets leert - behalve de straf te vermijden.
Dit wil dus zeggen dat hij in situaties waarin de straf niet gegeven kan worden, de hond gemakkelijk het gedrag weer kan gaan vertonen. Je komt dus geen stap verder en blijft altijd afhankelijk van je correctie middel.
MyWishMax schreef:Nikass schreef:Het jagen op voertuigen ed kun je ook met positieve training onder controle krijgen (in tegenstelling tot het jagen op wild, dat ligt ingewikkelder)
Mijn hond had (heeft) het allemaal in zich; al met drie maanden wou hij achter auto's, fietsers en joggers aan (en niet speels ofzo, de aanleg tot dit gedrag zit nogal in het ras)
Ik heb hem er nog nooit voor gecorrigeerd en toch kan hij nu prima los zonder dit gedrag te vertonen.
Hier komen is natuurlijk al helemaal niet iets wat je met correcties moet willen afdwingen. Dat is bij uitstek iets wat je je hond leert te willen.
Sclimpre: ik ben het met je eens
Met die kanttekening dat een hond van correcties ook niets leert - behalve de straf te vermijden.
Dit wil dus zeggen dat hij in situaties waarin de straf niet gegeven kan worden, de hond gemakkelijk het gedrag weer kan gaan vertonen. Je komt dus geen stap verder en blijft altijd afhankelijk van je correctie middel.
Ik vind dat je het erg betrekt op 1 hond. Jouw hond heeft het jagen op auto's opgegeven door positief trainen en zonder correcties, wij hebben onze hond wel gecorrigeerd, maar niet alleen maar. Het blijft afhankelijk van de hond, van het gedrag en van de combinatie. Dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens ben met het grijpen naar bepaalde middelen. Ik vind een blafband bijvoorbeeld weer niks, omdat je inderdaad ook 'goed' gedrag corrigeert en hij toch vaak gebruikt wordt als mensen niet thuis zijn en er dan geen toezicht is.
Daarnaast leer ik dingen positief aan, maar ik leer ze ook dat er een consequentie zit aan iets niet opvolgen wat je wel 100% zeker kent. En nee, dan blijf je absoluut niet afhankelijk van het correctiemiddel, dan heb je het niet goed gebruikt/geleerd. (en ik bedoel niet meteen een klap stroom, maar ik bedoel dus ook een stemcorrectie, een lange lijn enzovoorts) En na een correctie is het altijd belonen. Ik leer ze dus bewust aan wat ik wil en wat ik niet wil en dat het dus veel oplevert als je het wel doet. Alleen ik vind het altijd zo'n rare opmerking dat je het leukste ter wereld moet zijn voor een hond en als de hond niet komt je niet leuk genoeg bent. Je bent nu eenmaal niet altijd leuker en dan komt er toch een stukje plicht bij kijken.
Ik heb hier een voorbeeld lopen waarbij de blafband gebruikt is (niet door ons) en die dus doodsbang wordt ervan. Zodra de band omgaat, gaat ze met staart tussen de benen ergens onder liggen. Ja, dat weten we omdat we 1 keer een band om hebben gedaan toen deze uit stond, omdat wij ten einde raad waren qua blafgedrag, zelfs als we thuis waren. Daarna weer weggedaan en blijven trainen, hoewel het nog steeds een probleem is. Wij hebben het huis maar extra geisoleerdWel meteen 1 van de dingen die fout kunnen gaan, dat de hond de band koppelt aan de correctie en dus precies weet wanneer iets wel en niet kan.
Verder heeft TS al een band gekocht toch? Dus deze discussie hoeft ze niet te lezen, ze heeft al tips gehad.
8nnemiek schreef:Als je in een buurt woont waar iedereen honden heeft waarvan een groot deel waakhonden, en er honden langs lopen met een uitstraling waarbij elke hond in de buurt tekeer gaat, dat train je er niet even uit. Dat is net als een paard dat op hol slaat, dan wil de rest mee, en dat is een instinct dat gewoon heel diep zit. Als je dan met een blafband de ergste onrust of aggressie kan voorkomen zonder dat de hond dat koppelt aan zijn baas is dat toch alleen maar fijn?
Nikass schreef:Juist als je hond daar zo gevoelig voor is, zou ik geen correcties gebruiken. Lijkt me sterk dat je de hond niet op een positieve manier kunt aanleren om rustig te gaan liggen.
Nu begrijp ik in jouw geval dat de band niet daadwerkelijk iets doet op dat moment, maar het feit dat de associatie werkt wil zeggen dat ze wel heel goed weet wat het inhoudt.
Jenny, zoals ik hierboven al schreef: je hond leert geen gewenst gedrag van een blafband, hij leert straf vermijden.
Duidelijkheid kun je ook echt op een andere manier geven. De hond de kans geven om gewenst gedrag aan te leren is wel zo eerlijk.
Nikass schreef:Ik noemde mijn hond alleen als voorbeeld.
Kennissen van mij hebben een oud Duitse herder met diezelfde fanatieke aanleg. Zij hebben hem met zes maanden een stroomband omgedaan tegen het jagen op auto's. Imo had je dit kunnen voorkomen.
Misschien was ik niet duidelijk maar ik zeg niet dat je nooit correcties kunt gebruiken, zoals "nee". Jij leert je hond wel iets aan op een positieve manier en houdt hem met stemcorrectie bij de les (zo begrijp ik uit je verhaal) Dat vind ik iets heel anders dan een hond corrigeren terwijl hij niet eens weet wat er van hem wordt verwacht. En dan ook nog met een heftig middel als een band. Hiervan "leert" een hond alleen vermijdingsgedrag te gaan vertonen.
Ik reageerde met name op het bericht van Jenny om je hond "direct duidelijkheid te geven dmv een blafband" zelfs niet als laatste redmiddel maar al vóór je andere training hebt geprobeerd.
BarbaLala schreef:Überhaupt het gebruik van martelwerktuigen (of is er een andere benaming voor een product dat enkel pijn en ongemak veroorzaakt?) goedpraten kan ik al niet begrijpen persoonlijk.
Als ik mijn kind zou "corrigeren" met een stroomstok wordt jeugdzorg gebeld, maar dit is volgens jullie geen probleem.
....? Ik kan daar echt niet bij en vind het erg verdrietig.
Moreel gezien is het even verwerpelijk als bovengenoemd voorbeeld maar omdat dit een ander diersoort dan de mens betreft wordt er een stuk minder heftig gereageerd. Verbazingwekkend.
Als je je dier niet zodanig kan trainen dat je hem of haar zonder mishandeling de baas kan, is het tijd om je eigen onkunde in te zien en je bij te scholen, danwel om je dier te herplaatsen als je ongeschikt blijkt voor deze.
Dat mag nooit een vrijbrief zijn voor mishandeling.