Goede anti blafband gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:43

Quickie: ja. Een stroomband voor een hond die een gevaar was voor (een deel van) zijn omgeving. Ik kon de band op 25% al niet meer verdragen. Bij de hond stond de band op 100% omdat de ondervacht van de hond dusdanig isoleerde dat de hond anders niet reageerde. Gevolg was wel behoorlijke (open) wonden in de nek.
De band werd beperkt en gericht gebruikt onder zeer deskundige begeleiding en heeft het gedrag met succes doorbroken (en werd ook alleen gebruikt om het ingesleten gedrag te doorbreken waarna positieve training kon worden ingezet)
Dit was wat mij betreft een zeer uitzonderlijk geval en ik denk dat de inzichten intussen dusdanig verder zijn dat het nu niet meer zou worden ingezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:50

Nikass schreef:
Iedereen moet in principe zelf weten hoe hij zijn honden opvoed, maar honden die in de auto zitten te tetteren tot ik weg rij, tja daar zou ik ook niet blij van worden.
Maar die honden weten allang dat hun gedrag (blaffen) succes oplevert (auto rijdt weg) dus dat gaat wel even moeite kosten om dat te doorbreken.
Weet niet wat de buurvrouw voor advies gegeven heeft, wellicht was het goed bedoeld.

Soms is gedrag best lastig te managen en lukt dat ook niet direct. Maar je moet je afvragen of het eerlijk is om je hond te laten opdraaien voor je eigen onvermogen. Dit zeg ik naar niemand persoonlijk, is alleen de manier waarop ik er tegen aankijk.

Ze hoeft haar stem maar te verheffen en staart verdwijnt tussen de poten.
Beestje krijgt altijd meteen op zijn kop en word weinig beloond.

Die van mij krijgen ook weleens een correctie. Maar goed gedrag word altijd beloond. En zijn alle 4 vrolijke honden, waarbij staart niet tussen de poten verdwijnt. Zit een vrolijke kwispel op. En lopen er niet 'dood' bij.

Maar buurvrouw zeurt over allerlei dingen. Zijn nu bijna in staat om haar ook telkens aan te gaan spreken als haar hond blaft.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:54

pinto_1 schreef:
Ik zie een blafband (en een bench trouwens ook) hetzelfde als de "zwaardere" hulpmiddelen bij een paard. Sporen, scherpe bitten.
Ik snap ook de discussie erachter. Is het echt nodig en kunnen we het niet op een andere manier oplossen?
In sommige gevallen is het een laatste redmiddel, ik heb alleen het idee dat heel veel mensen het ook uit een soort gemakzucht gebruiken. Heb geen tijd, dus doe het maar op deze manier...

Ik denk dan ook dat de discussie moeizaam en misschien ook eindeloos blijft. ;)

Sorry.. maar een bench een zwaarder hulpmiddel? En sporen??? Sporen is geen zwaar hulpmiddel kom op nou :+ dat is een verfijning. Zodat je juist minder hard met je been hoeft door te komen.

Maar wat is er nou gemakzucht aan een bench. Mijn hond houdt van de bench. Ligt er zéér graag in. En ik hou ook van de bench want anders overleven mijn planten het niet :') Die vreet ze op als ze alleen is , dus niemand kan corrigeren, negeren of wat dan ook.
Nee een bench noem ik geen zwaar hulpmiddel. Ik noem het eerder een bed , slaap en rust plek voor de hond

Mizora

Re: Goede anti blafband gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:11

Zo hoef je met een blafband of e-collar ook minder hard door te komen, je corrigeert namelijk exact (dus verfijning) het gedrag dat je niet wilt. Net als sporen dus. Het is alleen, net als bij het gebruik van sporen, wel gemakkelijker om er misbruik van te maken.

Uiteindelijk had de blafband meer effect dan mijn boze "Nee" en minder negatieve bijwerkingen (geen terughoudend gedrag naar mij. Alleen het omdoen van de band is stom, net als iedere halsband). Tegenwoordig heb ik hem eigenlijk niet meer nodig, maar toevallig heeft ze hem nu al een paar nachten aangekregen omdat ze onrustig bleef in de bench, ondanks dat ze vlak voordat ze de bench in ging nog uitgelaten was en de eerste keer ik speciaal vanwege dit gedrag (ze heeft eigenlijk nooit loos alarm) uit bed ben gekomen om haar nog een keer uit te laten. Toen bleek dat dit niet de reden was en het gedrag niet ophield toen ik terug in mijn bed ging liggen, heb ik haar de blafband om gedaan. Ze ging direct liggen en gaf zich eraan over, zonder nog een kick gegeven te hebben. De tweede nacht heb ik direct toen ze zo bleef drentelen (na 2x verbaal corrigeren en te laten liggen op commando) de blafband omgedaan en opnieuw ging ze direct liggen en gaf ze zich eraan over. Vannacht gaat hij dus direct om. Ik heb wel een idee waar het aan ligt, ze is namelijk hoogloops, maar dat is niet iets waar ik wat aan kan doen.

Ook met de e-collar kan ik veel beter corrigeren wat er gecorrigeerd moet worden, namelijk het achterna jagen van voertuigen/dieren, soms nog op grote afstand (tot 500m). Ook heb ik het wel ingezet om het hierkomen te verbeteren (of beter gezegd, te corrigeren als ze na 2x roepen nog niet komt, of na 1x roepen me aankijkt en dan de andere kant op rent). Ik kan haar daardoor a) op het juiste moment corrigeren en b) kan ik haar daarna belonen voor het juiste gedrag. Daardoor kan ze nu stukken los zonder e-collar, terwijl dat eerder echt niet mogelijk was. Ze joeg op zicht en gehoor op gemotoriseerde voertuigen en ging ook achter laagvliegende vliegtuigen en helikopters aan, inclusief bijna ongelukken. Maar haar de hele leven aan de lijn houden is ook geen optie, daar wordt ze niet blij van.

Als ze hem dichtbij peerde heb ik wel eens een riem op haar kunnen gooien (vaste riem, geen flexi) en haar daarmee kunnen onderbreken. Maar deze manier van corrigeren is pijnlijker/onaangenamer terwijl het een stuk minder effect heeft en een stuk minder consequent is. Maar ik het jagen was te leuk om puur positief in te kunnen grijpen. De e-collar is dus een verfijnend middel geweest, vergelijkbaar met sporen of s&t (overigens met trainer aangeleerd, samen het juiste model uitgekozen en dit was een trainer die deels ook positief trainde, alleen niet volledig).

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 02:29

Kabayo schreef:
pinto_1 schreef:
Ik zie een blafband (en een bench trouwens ook) hetzelfde als de "zwaardere" hulpmiddelen bij een paard. Sporen, scherpe bitten.
Ik snap ook de discussie erachter. Is het echt nodig en kunnen we het niet op een andere manier oplossen?
In sommige gevallen is het een laatste redmiddel, ik heb alleen het idee dat heel veel mensen het ook uit een soort gemakzucht gebruiken. Heb geen tijd, dus doe het maar op deze manier...

Sorry.. maar een bench een zwaarder hulpmiddel? En sporen??? Sporen is geen zwaar hulpmiddel kom op nou :+ dat is een verfijning. Zodat je juist minder hard met je been hoeft door te komen.

Maar wat is er nou gemakzucht aan een bench. Mijn hond houdt van de bench. Ligt er zéér graag in. En ik hou ook van de bench want anders overleven mijn planten het niet :') Die vreet ze op als ze alleen is , dus niemand kan corrigeren, negeren of wat dan ook.
Nee een bench noem ik geen zwaar hulpmiddel. Ik noem het eerder een bed , slaap en rust plek voor de hond

Ben het met je eens!
Als wij op staan om naar bed te gaan, staat onze hond ook op om dr bench in te kruipen (op de fijne manier, niet het kruipen uit angst) en verder te tukken.
Hoeven haar bijna nooit te roepen of wat ook, gaat vaak vanzelf.
Al zal het er wel aan liggen hoe je je hond een bench aanwent.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:09

pinto_1 schreef:

Soms werkt het prima als het juist niet als laatste redmiddel wordt gebruikt. Sommige honden hebben direct duidelijkheid nodig en leren dan super snel. Sporen en scherpe bitten heeft het paard geen invloed en controle over. De blafband wel. Daarbij werkt de blafband, in heel veel gevallen, nog jaren zonder batterij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:50

pinto_1 schreef:

Ik denk dat je een blafband eerder kan vergelijken met een vaste bijzetteugel: hond of paard doet een bepaalde actie en wordt onmiddellijk gecorrigeerd. Voordeel is dat het altijd op dezelfde manier gebeurt, nadeel is dat de correctie er even hard komt wanneer de actie van paard of hond gerechtvaardigd was. Bv. hond blaft omdat er iemand over het hek klimt, of omdat er een mega-onweer losbarst. Hond blaft terecht even omdat hij schrik of bang is en wordt dan ook nog eens gecorrigeerd. Bij het paard : paard struikelt, wil zijn evenwicht hetstellen door zijn houding aan te passen en krijgt een snok in de mond. Als je het dan ook nog gebruikt wanneer er niemand bij is om desnoods in te grijpen vind ik het een heel fout middel. Bv. blafband omdoen en hond alleen laten, of een paard met bijzetteugel op stal zetten zoals vroeger wel eens scheen te gebeuren.
Nog een nadeel is dat het de symptomen weghaalt en dat dan de oorzaak misschien niet meer aangepakt wordt.
Sporen, scherpe bitten of stroombanden 'met een knopje' zijn zo goed of zo slecht als degene die ze gebruikt. Maar met de paradox dat de meest bekwame paarden- of hondentrainers ze waarschijnlijk het minst nodig hebben. Vooral bij sporen valt het op dat ze in het merendeel van de gevallen niet gebruikt worden om hulpen te verfijnen (waar ze in theorie voor dienen) maar omdat het paard de kuithulpen negeert. De volgende stap is dan dat het paard de spoorhulpen ook begint te negeren en dat de ruiter bij elke pas zit te prikken. Ook hebben weinig ruiters voldoende controle over hun benen om geen onbedoelde prikken te geven.
Een bench hoort imo niet thuis in het rijtje. De hond leert daar niets van, maar het is gewoon een hulpmiddel om hem op een bepaalde plaats te houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:57

love_western schreef:
Nikass schreef:
Iedereen moet in principe zelf weten hoe hij zijn honden opvoed, maar honden die in de auto zitten te tetteren tot ik weg rij, tja daar zou ik ook niet blij van worden.
Maar die honden weten allang dat hun gedrag (blaffen) succes oplevert (auto rijdt weg) dus dat gaat wel even moeite kosten om dat te doorbreken.
Weet niet wat de buurvrouw voor advies gegeven heeft, wellicht was het goed bedoeld.

Soms is gedrag best lastig te managen en lukt dat ook niet direct. Maar je moet je afvragen of het eerlijk is om je hond te laten opdraaien voor je eigen onvermogen. Dit zeg ik naar niemand persoonlijk, is alleen de manier waarop ik er tegen aankijk.

Ze hoeft haar stem maar te verheffen en staart verdwijnt tussen de poten.
Beestje krijgt altijd meteen op zijn kop en word weinig beloond.

Die van mij krijgen ook weleens een correctie. Maar goed gedrag word altijd beloond. En zijn alle 4 vrolijke honden, waarbij staart niet tussen de poten verdwijnt. Zit een vrolijke kwispel op. En lopen er niet 'dood' bij.

Maar buurvrouw zeurt over allerlei dingen. Zijn nu bijna in staat om haar ook telkens aan te gaan spreken als haar hond blaft.

Het ging me niet zozeer om de buurvrouw want die ken ik verder niet ;)

Ik vind een bench wel een zwaarder hulpmiddel, dat wil zeggen: als het deurtje dicht is. Niet als hij open staat en de hond zelf kan kiezen of hij erin wil liggen of niet.
Je ontneemt de hond op dat moment beweging/contact en keuze vrijheid.
Het is niet anders dan dat onze honden wel eens alleen moeten zijn, maar ik geef ze dan liever meer ruimte (en elkaar). Een ruimte zonder planten moet haalbaar zijn. ;)

Mizora: op zo'n moment is het blijkbaar belangrijker dat jij geen last hebt van het gedrentel van je hond dan het feit dat je hond zich blijkbaar niet zo prettig (onrustig) voelt? En dan corrigeer je de hond zodat hij zich nog minder prettig voelt maar jij tenminste een relaxte nacht hebt. Hoe de hond zich voelt zal je blijkbaar worst zijn. Jij kan niks aan die loopsheid doen, maar zij toch ook niet?
Ja hij gaat rustig liggen met de band om... Hij kan ook weinig anders?

Het jagen op voertuigen ed kun je ook met positieve training onder controle krijgen (in tegenstelling tot het jagen op wild, dat ligt ingewikkelder)
Mijn hond had (heeft) het allemaal in zich; al met drie maanden wou hij achter auto's, fietsers en joggers aan (en niet speels ofzo, de aanleg tot dit gedrag zit nogal in het ras)
Ik heb hem er nog nooit voor gecorrigeerd en toch kan hij nu prima los zonder dit gedrag te vertonen.
Hier komen is natuurlijk al helemaal niet iets wat je met correcties moet willen afdwingen. Dat is bij uitstek iets wat je je hond leert te willen.

Sclimpre: ik ben het met je eens :j
Met die kanttekening dat een hond van correcties ook niets leert - behalve de straf te vermijden.
Dit wil dus zeggen dat hij in situaties waarin de straf niet gegeven kan worden, de hond gemakkelijk het gedrag weer kan gaan vertonen. Je komt dus geen stap verder en blijft altijd afhankelijk van je correctie middel.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-12-17 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:09

Niet alleen voor mij, maar ook voor haar is het belangrijk dat ze gewoon gaat liggen. Want op het moment dat zo blijft drentelen pakt ze haar slaap niet en verergert het gedrag. Daarnaast zorgt ze zelf voor de interne onrust door zich zo te gedragen. Deze hond is heel gevoelig om in een negatieve spiraal te raken. Als ze hem nog twee nachten om krijgt is in dit geval de ergste loopsheid weer voorbij, maar als dat toch niet de oorzaak was, is het gedrag alsnog doorbroken en keert het over het algemeen niet terug.

Hét gedrag dat ze in de bench vertoont kan ze overigens ook prima met blafband doen, het is geen gedrag waarop hij af gaat. Toch is het voor haar voldoende om zich erbij neer te leggen én in slaap te vallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:14

Juist als je hond daar zo gevoelig voor is, zou ik geen correcties gebruiken. Lijkt me sterk dat je de hond niet op een positieve manier kunt aanleren om rustig te gaan liggen.
Nu begrijp ik in jouw geval dat de band niet daadwerkelijk iets doet op dat moment, maar het feit dat de associatie werkt wil zeggen dat ze wel heel goed weet wat het inhoudt.

Jenny, zoals ik hierboven al schreef: je hond leert geen gewenst gedrag van een blafband, hij leert straf vermijden.
Duidelijkheid kun je ook echt op een andere manier geven. De hond de kans geven om gewenst gedrag aan te leren is wel zo eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-12-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:14

Hebben jullie allemaal een bord voor jullie kop of kunnen jullie niet lezen?

Wat aan het punt dat de TS hier geen discussie over wou beginnen? Start lekker je eigen topic ofzo :\

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:18

Bepaald de ts in hoeverre je mag discussiëren op een discussie forum?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:25

Nee maar dat word wel netjes gevraagd en dit is off topic! Daarom ga lekker je eigen topic openen en daar verder discussiëren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:27

Volgens mij is wat je nu doet off topic?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:35

Nikass schreef:
Het jagen op voertuigen ed kun je ook met positieve training onder controle krijgen (in tegenstelling tot het jagen op wild, dat ligt ingewikkelder)
Mijn hond had (heeft) het allemaal in zich; al met drie maanden wou hij achter auto's, fietsers en joggers aan (en niet speels ofzo, de aanleg tot dit gedrag zit nogal in het ras)
Ik heb hem er nog nooit voor gecorrigeerd en toch kan hij nu prima los zonder dit gedrag te vertonen.
Hier komen is natuurlijk al helemaal niet iets wat je met correcties moet willen afdwingen. Dat is bij uitstek iets wat je je hond leert te willen.

Met die kanttekening dat een hond van correcties ook niets leert - behalve de straf te vermijden.
Dit wil dus zeggen dat hij in situaties waarin de straf niet gegeven kan worden, de hond gemakkelijk het gedrag weer kan gaan vertonen. Je komt dus geen stap verder en blijft altijd afhankelijk van je correctie middel.

Ik vind dat je het erg betrekt op 1 hond. Jouw hond heeft het jagen op auto's opgegeven door positief trainen en zonder correcties, wij hebben onze hond wel gecorrigeerd, maar niet alleen maar. Het blijft afhankelijk van de hond, van het gedrag en van de combinatie. Dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens ben met het grijpen naar bepaalde middelen. Ik vind een blafband bijvoorbeeld weer niks, omdat je inderdaad ook 'goed' gedrag corrigeert en hij toch vaak gebruikt wordt als mensen niet thuis zijn en er dan geen toezicht is.

Daarnaast leer ik dingen positief aan, maar ik leer ze ook dat er een consequentie zit aan iets niet opvolgen wat je wel 100% zeker kent. En nee, dan blijf je absoluut niet afhankelijk van het correctiemiddel, dan heb je het niet goed gebruikt/geleerd. (en ik bedoel niet meteen een klap stroom, maar ik bedoel dus ook een stemcorrectie, een lange lijn enzovoorts) En na een correctie is het altijd belonen. Ik leer ze dus bewust aan wat ik wil en wat ik niet wil en dat het dus veel oplevert als je het wel doet. Alleen ik vind het altijd zo'n rare opmerking dat je het leukste ter wereld moet zijn voor een hond en als de hond niet komt je niet leuk genoeg bent. Je bent nu eenmaal niet altijd leuker en dan komt er toch een stukje plicht bij kijken.

Ik heb hier een voorbeeld lopen waarbij de blafband gebruikt is (niet door ons) en die dus doodsbang wordt ervan. Zodra de band omgaat, gaat ze met staart tussen de benen ergens onder liggen. Ja, dat weten we omdat we 1 keer een band om hebben gedaan toen deze uit stond, omdat wij ten einde raad waren qua blafgedrag, zelfs als we thuis waren. Daarna weer weggedaan en blijven trainen, hoewel het nog steeds een probleem is. Wij hebben het huis maar extra geisoleerd :') Wel meteen 1 van de dingen die fout kunnen gaan, dat de hond de band koppelt aan de correctie en dus precies weet wanneer iets wel en niet kan.

Verder heeft TS al een band gekocht toch? Dus deze discussie hoeft ze niet te lezen, ze heeft al tips gehad. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:35

Ik snap ook niet helemaal wat het probleem is als je een schokband goed gebruikt. Liever één duidelijke schok dan van die mensen die dag in dag uit hun hond met de stem en riem lopen te corrigeren, vreselijk stressvol voor zo’n dier..
Ik heb een schokband met afstandbediening gebruikt omdat mijn hond naar auto’s toe trok. Levensgevaarlijk natuurlijk, dus met één duidelijke correctie op de laagste stand was dat over.
Kort geleden heb ik een blafband besteld die piept en schokt. De pinnetjes heb ik afgedekt met krimpkous, en alleen dat piepje is al voldoende dat de hond niet agressief gaat blaffen, maar hij is zo ingesteld dat er bij een normaal blafje niks gebeurt. Een enorm verschil, vooral ook omdat mijn ouders er niet meer achteraan hoeven te rennen door onze enorme tuin als ik niet thuis ben.
Als je in een buurt woont waar iedereen honden heeft waarvan een groot deel waakhonden, en er honden langs lopen met een uitstraling waarbij elke hond in de buurt tekeer gaat, dat train je er niet even uit. Dat is net als een paard dat op hol slaat, dan wil de rest mee, en dat is een instinct dat gewoon heel diep zit. Als je dan met een blafband de ergste onrust of aggressie kan voorkomen zonder dat de hond dat koppelt aan zijn baas is dat toch alleen maar fijn?
Die van mij staat net zo enthousiast over de velden uit te kijken als altijd, kop erop, staart in de lucht, met of zonder band, en blaft nog steeds zachtjes om te laten weten dat er iets te zien is, maar slaat niet meer zo door in een aggressievere blaf/grom. Ideaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:44

MyWishMax schreef:
Nikass schreef:

Ik vind dat je het erg betrekt op 1 hond. Jouw hond heeft het jagen op auto's opgegeven door positief trainen en zonder correcties, wij hebben onze hond wel gecorrigeerd, maar niet alleen maar. Het blijft afhankelijk van de hond, van het gedrag en van de combinatie. Dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens ben met het grijpen naar bepaalde middelen. Ik vind een blafband bijvoorbeeld weer niks, omdat je inderdaad ook 'goed' gedrag corrigeert en hij toch vaak gebruikt wordt als mensen niet thuis zijn en er dan geen toezicht is.

Daarnaast leer ik dingen positief aan, maar ik leer ze ook dat er een consequentie zit aan iets niet opvolgen wat je wel 100% zeker kent. En nee, dan blijf je absoluut niet afhankelijk van het correctiemiddel, dan heb je het niet goed gebruikt/geleerd. (en ik bedoel niet meteen een klap stroom, maar ik bedoel dus ook een stemcorrectie, een lange lijn enzovoorts) En na een correctie is het altijd belonen. Ik leer ze dus bewust aan wat ik wil en wat ik niet wil en dat het dus veel oplevert als je het wel doet. Alleen ik vind het altijd zo'n rare opmerking dat je het leukste ter wereld moet zijn voor een hond en als de hond niet komt je niet leuk genoeg bent. Je bent nu eenmaal niet altijd leuker en dan komt er toch een stukje plicht bij kijken.

Ik heb hier een voorbeeld lopen waarbij de blafband gebruikt is (niet door ons) en die dus doodsbang wordt ervan. Zodra de band omgaat, gaat ze met staart tussen de benen ergens onder liggen. Ja, dat weten we omdat we 1 keer een band om hebben gedaan toen deze uit stond, omdat wij ten einde raad waren qua blafgedrag, zelfs als we thuis waren. Daarna weer weggedaan en blijven trainen, hoewel het nog steeds een probleem is. Wij hebben het huis maar extra geisoleerd :') Wel meteen 1 van de dingen die fout kunnen gaan, dat de hond de band koppelt aan de correctie en dus precies weet wanneer iets wel en niet kan.

Verder heeft TS al een band gekocht toch? Dus deze discussie hoeft ze niet te lezen, ze heeft al tips gehad. ;)

Ik noemde mijn hond alleen als voorbeeld.
Kennissen van mij hebben een oud Duitse herder met diezelfde fanatieke aanleg. Zij hebben hem met zes maanden een stroomband omgedaan tegen het jagen op auto's. Imo had je dit kunnen voorkomen.

Misschien was ik niet duidelijk maar ik zeg niet dat je nooit correcties kunt gebruiken, zoals "nee". Jij leert je hond wel iets aan op een positieve manier en houdt hem met stemcorrectie bij de les (zo begrijp ik uit je verhaal) Dat vind ik iets heel anders dan een hond corrigeren terwijl hij niet eens weet wat er van hem wordt verwacht. En dan ook nog met een heftig middel als een band. Hiervan "leert" een hond alleen vermijdingsgedrag te gaan vertonen.

Ik reageerde met name op het bericht van Jenny om je hond "direct duidelijkheid te geven dmv een blafband" zelfs niet als laatste redmiddel maar al vóór je andere training hebt geprobeerd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:57

8nnemiek schreef:
Als je in een buurt woont waar iedereen honden heeft waarvan een groot deel waakhonden, en er honden langs lopen met een uitstraling waarbij elke hond in de buurt tekeer gaat, dat train je er niet even uit. Dat is net als een paard dat op hol slaat, dan wil de rest mee, en dat is een instinct dat gewoon heel diep zit. Als je dan met een blafband de ergste onrust of aggressie kan voorkomen zonder dat de hond dat koppelt aan zijn baas is dat toch alleen maar fijn?

Ik woon in zo'n buurt. En ik heb twee herders. En ik wil niet dat ze, net als al die honden hier, de hele godganse dag tegen alles en iedereen staan te tetteren.
En veel van die honden hebben, om verschillende redenen, een stroomband. En bijna allemaal luisteren ze voor geen meter.

Mijn honden zijn de rustigste uit de buurt. Ze blaffen af en toe, maar zo beperkt dat ik dan echt ga kijken wat er is. Hier is geen correctie aan te pas gekomen.

Je hoort mij nooit zeggen dat het een kwestie is van "even". En één van mijn honden vindt het erg moeilijk deze waakse tetteraars te passeren zonder te reageren. Die training is nog lang niet klaar. En het valt absoluut niet altijd mee.
Maar ik zal er zeker geen blafband voor inzetten. Dit vind ik zeer oneerlijk naar mijn hond toe. Je gaat namelijk volledig voorbij aan de achterliggende emoties van de hond.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-12-17 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:58

Nikass schreef:
Juist als je hond daar zo gevoelig voor is, zou ik geen correcties gebruiken. Lijkt me sterk dat je de hond niet op een positieve manier kunt aanleren om rustig te gaan liggen.
Nu begrijp ik in jouw geval dat de band niet daadwerkelijk iets doet op dat moment, maar het feit dat de associatie werkt wil zeggen dat ze wel heel goed weet wat het inhoudt.

Jenny, zoals ik hierboven al schreef: je hond leert geen gewenst gedrag van een blafband, hij leert straf vermijden.
Duidelijkheid kun je ook echt op een andere manier geven. De hond de kans geven om gewenst gedrag aan te leren is wel zo eerlijk.

As het gedrag na een paar dagen weer voorbij is door het te onderbreken met blafband, terwijl het gedrag rustig weken aanhoudt zonder (nu slaap ik in dezelfde ruimte als mijn honden i.v.m. studio, maar ik heb ze een jaar in een andere kamer gehad en dan kon ik het dus uitproberen), inclusief alle extra gedragsproblemen overdag van veel sneller overprikkeld zijn door vermoeidheid. Ik heb zelfs toen na een paar weken wel eens ingegrepen door de band om te doen. En nee, haar gewoon positief rustig leren liggen is helaas geen doen als ze in zo'n bui is, gezien het dus typisch iets is als ze doet als ik in bed lig in slaap proberen te komen. Zodra ik opsta, verandert haar gedrag al.

Ik heb het gebruik van de band bewust geritualiseerd aangeleerd als dreigmiddel. Dus eerst zelf waarschuwen, dan waarschuwen en de band laten zien, dan de band omdoen (dat is zelf al voldoende waarschuwing) en daarna de band het werk laten doen. Het is dus vergelijkbaar met sporen of bit of zweep. Eerst lichaamshouding, dan been/teugel tegen de hals, dan aanraking met spoor/contact met bit/aanraking met zweep en dan echt een prikje/echt wat meer druk op het bit of aantikken. Daarna kan je uiteraard doorgaan met verschillende stappen naar je paard lek schoppen, het bit door de mond zagen of je paard overhands afraggen, maar het gebruik van de één van deze 3 middelen betekent niet dat je tot het laatste stadium gaat. Daarnaast is het doel het met het eerste, eventueel het tweede signaal, al volledige sturing te hebben.

Juist daardoor is ze in huis veel rustiger geworden, deze hond sprong letterlijk tegen de muren op in huis vanwege de onrust in haar, kon niet ontspannen slapen, stond altijd op scherp en was buiten eigenlijk niet te wandelen omdat ze daar al helemaal over de zeik ging. En des te meer je met haar liep, des te erger het gedrag werd. Juist de blafband heeft hierin een hele verbetering in gebracht. Want op het moment dat ze weet dat verzet zinloos is, vindt ze rust. En doordat het blaffend tegen de muren opspringen op het juiste moment afgestraft werd (in plaats van dat ze er heel kortstondig opluchting van had en dus zelfbelonend werkte), deed ze dat niet meer. Waardoor ze meer rust vond in huis, daardoor meer veiligheid en daardoor beter ging slapen, waardoor ze weer nog meer rust vond in huis, en nu springt ze eigenlijk nooit meer tegen muren op, alleen als er een lichtflits door een deur openen (of een horloge dat wiebelt) over de muur gaat. En zelfs dan is ze door de riem(lijn aan tuig) al behoorlijk terug tot kalmte te verplichten. Terwijl dat eerder gewoon niet aan de orde was.

Ik heb haar dik 1.5 jaar (gedrag begon zich met 5 maanden, daarvoor gewoon puppy/basis/vervolg 1 gedaan) ook consequent getraind met verschillende (goede!) gedragstherapeuten en trainers. Privéles, aangepaste groepsles, overleg via het internet, etc. etc. Het is dus niet enkel de blafband geweest, maar hij heeft het gehele proces wel ontzettend versoepeld en versneld. Wat fijn is, aangezien het gedrag in eerste instantie zelfs verergde en het gedrag daardoor met 8 maanden dusdanig was dat ik serieus over inslapen nadacht, de stress voor haar was immens en was eigenlijk niet meer dierwaardig meer. En dan sta je opeens veel meer open voor andere dingen, waaronder dus de blafband en e-collar. Maar ook homeopathie. Ik zou de banden overigens voortaan veel eerder hebben ingezet, in plaats van het zo lang mogelijk uit te stellen en als laatste redmiddel in te zetten. Wel heel beperkt alsnog, maar het zou mijn hond ontzettend veel leed bespaard hebben naderhand.

De TS heeft ondertussen een blafband aangeschaft en de titel is ondertussen dus afgehandeld in principe. Dat maakt voor mij wel uit of er gediscussieerd over kan worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:01

Nikass schreef:
Ik noemde mijn hond alleen als voorbeeld.
Kennissen van mij hebben een oud Duitse herder met diezelfde fanatieke aanleg. Zij hebben hem met zes maanden een stroomband omgedaan tegen het jagen op auto's. Imo had je dit kunnen voorkomen.

Misschien was ik niet duidelijk maar ik zeg niet dat je nooit correcties kunt gebruiken, zoals "nee". Jij leert je hond wel iets aan op een positieve manier en houdt hem met stemcorrectie bij de les (zo begrijp ik uit je verhaal) Dat vind ik iets heel anders dan een hond corrigeren terwijl hij niet eens weet wat er van hem wordt verwacht. En dan ook nog met een heftig middel als een band. Hiervan "leert" een hond alleen vermijdingsgedrag te gaan vertonen.

Ik reageerde met name op het bericht van Jenny om je hond "direct duidelijkheid te geven dmv een blafband" zelfs niet als laatste redmiddel maar al vóór je andere training hebt geprobeerd.

+:)+ Verkeerd begrepen van mijn kant dus. ;) Ik ben niet tegen stroom, wel tegen ondeskundig gebruik. Het is geen kwestie van een knopje indrukken en de hond vertoont het gedrag niet meer. Kan wel hoor, maar dat is meer geluk dan wijsheid en het kan nog gevaarlijk zijn ook als de hond niet het gewenste gedrag vertoont, maar juist iets totaal anders. Hond jaagt op auto/dier, komt niet terug, krijgt een tik en in plaats van wel terug te komen, gaat die juist aan de ren. :=

Maar eerlijk gezegd leer ik het positief aan en ga ze dan expres gecontroleerd de fout in laten gaan, zodat ik ze kan vertellen dat dat niet mag. Dat valt voor mij nog onder het leerproces en is idd door middel van een 'nee' en bijvoorbeeld lijnhulp weer helpen in het goede gedrag en dat meteen belonen. En dan wel een beloning die de hond ook echt waardeert. Mijn reu is een enorme knuffelkont, maar tijdens trainen vindt hij dat niet boeiend, dus beloon ik hem niet met een aai. ;)

Ik houd dan weer niet van een dreigmiddel zoals Mizora wel doet, maar dat is persoonlijk.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:18

Überhaupt het gebruik van martelwerktuigen (of is er een andere benaming voor een product dat enkel pijn en ongemak veroorzaakt?) goedpraten kan ik al niet begrijpen persoonlijk.
Als ik mijn kind zou "corrigeren" met een stroomstok wordt jeugdzorg gebeld, maar dit is volgens jullie geen probleem.
....? Ik kan daar echt niet bij en vind het erg verdrietig.
Moreel gezien is het even verwerpelijk als bovengenoemd voorbeeld maar omdat dit een ander diersoort dan de mens betreft wordt er een stuk minder heftig gereageerd. Verbazingwekkend.

Als je je dier niet zodanig kan trainen dat je hem of haar zonder mishandeling de baas kan, is het tijd om je eigen onkunde in te zien en je bij te scholen, danwel om je dier te herplaatsen als je ongeschikt blijkt voor deze.
Dat mag nooit een vrijbrief zijn voor mishandeling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:44

Kinderen mogen van mij best eens wat harder worden aangepakt, maar dat lijkt me hier nogal offtopic :+

Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten schokbanden.. Mijn hond is enorm gevoelig en een gigantische aansteller. Toen ze aan de schrikdraad van de paarden kwam, waar een apparaat voor honden en geiten op aangesloten is, heeft ze staan gillen en janken.. en bij de schokband schudt ze met haar kop en that’s it. Veel vriendelijker, duidelijker en effectiever dan die ‘hondentrainers’ die aan de riem lopen te trekken en de hond in het nekvel pakken bv, omdat je gewoon precíes op het goede moment kan corrigeren en de hond niet direct de link legt met de baas maar juist met het ongewenste gedrag.
Probleem is dat je met zo’n band precies moet weten hoe en vooral wanneer je hem gebruikt en daar gaat het vaak mis. Maar het middel zelf kan ontzettend handig en juist vriendelijk zijn.
Ik doe zo’n ding sowieso altijd eerst bij mezelf om, en de stand waarop mijn hond goed reageerde was echt nauwelijks te voelen.
Je moet niet denken dat iedereen dat ding op vol vermogen dag en nacht aan zijn hond heeft hangen. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar met een simpele riem kun je net zo goed kwaad doen. Ik zou wel eens willen weten hoe veel honden er nekproblemen hebben door het geruk van sommigen.
Elke hond is anders en ik denk dat zo’n band voor sommigen gewoon echt de beste oplossing is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:47

Die van mij durfde nadat ze tegen het schrikdraad kwam weken de tuin niet meer in zonder permanent op haar hoede te zijn, terwijl het schrikdraad zo'n 50m van de deur af stond. Dat soort gedrag heeft ze met de blafband nooit laten zien. Maar schrikdraad wordt bij de paarden als heel normaal gezien. Uiteindelijk is er voor haar een extra gaashek gekomen, want ze raakte te erg in paniek van het schrikdraad en sloeg daardoor de les niet op dat dit was wat ze niet aan moest raken. Terwijl ze de blafband razendsnel snapte.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:02

BarbaLala schreef:
Überhaupt het gebruik van martelwerktuigen (of is er een andere benaming voor een product dat enkel pijn en ongemak veroorzaakt?) goedpraten kan ik al niet begrijpen persoonlijk.
Als ik mijn kind zou "corrigeren" met een stroomstok wordt jeugdzorg gebeld, maar dit is volgens jullie geen probleem.
....? Ik kan daar echt niet bij en vind het erg verdrietig.
Moreel gezien is het even verwerpelijk als bovengenoemd voorbeeld maar omdat dit een ander diersoort dan de mens betreft wordt er een stuk minder heftig gereageerd. Verbazingwekkend.

Als je je dier niet zodanig kan trainen dat je hem of haar zonder mishandeling de baas kan, is het tijd om je eigen onkunde in te zien en je bij te scholen, danwel om je dier te herplaatsen als je ongeschikt blijkt voor deze.
Dat mag nooit een vrijbrief zijn voor mishandeling.

Heb je ervaring met een stroomband?
Zelf op jezelf getest?

Goede banden zijn die van dogtra.
Alhoewel ik geen voorstander ben van antiblafbanden.

Liever steek ik er meer tijd in en gebruik een normale stroomband.

MITS goed gebruikt is een stroomband een prima hulp middel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:10

Annemiek jij maakt steeds de vergelijking met andere negatieve dingen zoals eigenaren die de hele tijd tegen hun hond lopen te schreeuwen en aan de riem lopen te trekken. Het is niet zo dat als je geen stroomband gebruikt je zo'n eigenaar bent ofzo. Dat het één niet okee is maakt het andere niet opeens wel okee. Ik vind dat dus een hele slechte argumentatie.

Threefingers: ik heb al uitgebreid gepost dat ik wel ervaring heb met het gebruik van stroombanden en dat ik hem ook op mijzelf heb getest. Dit maakt mij er geen voorstander van. (Juist niet eigenlijk) Dus wat is eigenlijk het doel van deze vraag?