Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:46

Ik zie bij vrienden de peewee staan nu ik hun katten verzorg. Maar de plas valt er helemaal niet goed doorheen. En de korrels zijn groot, of ze gebruiken anderen. Lijkt me niet dat alleen de plas de dyank veroorzaakt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 09:57

Kan je zien welke korrel ze gebruiken, hij moet eigenlijk uiteenvallen als ze geplast hebben. Doordat ze graven zakt het gruis dan door het rooster.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:10

IMJ schreef:
Kan je zien welke korrel ze gebruiken, hij moet eigenlijk uiteenvallen als ze geplast hebben. Doordat ze graven zakt het gruis dan door het rooster.

Het kan zomaar zijn dat die katten niet graven, de mijne doen het ook niet helaas. Met grit graven ze prima, maar met de houtkorrels niet jammergenoeg. Ik 'graaf' dan zelf maar, of ik schep het eruit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:11

Ja.. dan is het systeem er een beetje uit hè..
Jammer!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:17

Mijn katten graven ook niet, of eigenlijk aan de zijkant krabben ze. Maar als ik de drollen schep, roer ik even om en klaar. Dat er geen stank meer is, is voor mij zo veel waard. Dat is mij met alle andere korrels nooit zo goed gelukt als met de peewee. Echt nooit meer anders voor mij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:20

Leek inderdaad niet of ze graven maar ik vond de korrels ook niet echt graafmateriaal als ik een kat zou zijn. Met het schepje was het al niet fijn. De korrels vielen wel uiteen. Ik heb een beetje geroerd maar het viel er niet makkelijk door.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:20

IMJ schreef:
Ja.. dan is het systeem er een beetje uit hè..
Jammer!

Ja is wel jammer, maar ik ben alsnog wel heel blij met het systeem hoor. Het zou wel veel makkelijker zijn als ik alleen de drollen hoefde te wippen en eens in de week de bak legen, maar ach, ik was het tweemaal daags uitscheppen wel gewend dus vind het niet zo erg. Ik vind het vooral fijn dat ik niet meer overal grit heb liggen in huis, dat het minder stoffig is en dat het op de mesthoop kan.
Ik heb wel van alles geprobeerd om te kijken of ze toch wilden gaan graven (weinig korrels of juist een dikke laag van 5-7cm, alle uiteengevallen vezels eruit zeven of juist erin laten zodat het zacht is) maar dat gaf niet het gewenste effect :+ . Misschien dat de volgende lichting katten (die hier ook gaan komen als deze er niet meer zijn) wel wil graven voor me - ik denk maar op de lange termijn :7 - .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 10:20

Mijne graven ook niet goed genoeg om het zaagsel weg te krijgen. Ik schep elke dag de drollen eruit en daarna ga ik met het schepje door de korrels heen waardoor het zaagsel verdeeld wordt en verdwijnt in de gaatjes. Vind het stiekem wel "leuk" om te doen, je bak is zo schoon haha.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:23

Ja dat leek mij ook fijn!

Máár goed. De katers dachten er anders over! Had wel goeie hoop!
Maar het bleek alleen interessant om eens in te gaan staan kijken. Beetje graven.. meer niet!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:25

Cardy schreef:
Mijne graven ook niet goed genoeg om het zaagsel weg te krijgen. Ik schep elke dag de drollen eruit en daarna ga ik met het schepje door de korrels heen waardoor het zaagsel verdeeld wordt en verdwijnt in de gaatjes. Vind het stiekem wel "leuk" om te doen, je bak is zo schoon haha.

Haha, dat heb ik ook wel :+ .

Marg schreef:
Mijn katten graven ook niet, of eigenlijk aan de zijkant krabben ze. Maar als ik de drollen schep, roer ik even om en klaar. Dat er geen stank meer is, is voor mij zo veel waard. Dat is mij met alle andere korrels nooit zo goed gelukt als met de peewee. Echt nooit meer anders voor mij.

Het grit wat ik gebruikte was echt super qua geur en klonten, echt helemaal geen stank en álle 'gebruikte' grit kon ik er goed uitscheppen doordat de klont nooit uit elkaar viel. Maar het grote nadeel van dat grit is dat het heel erg fijn grit is en daarmee heel erg stoffig is (wat zich door de kamer verspreidde en op alle spullen neerdaalde) en ook veel uitloopt. Daarnaast vond ik het ook jammer dat het niet in de GFT-bak/de mesthoop kon.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:25

IMJ schreef:

Maar het bleek alleen interessant om eens in te gaan staan kijken. Beetje graven.. meer niet!

Die van jou gingen graven maar niet plassen :+ ?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:26

Ik heb er hier eentje die niet echt graaft(overigens in geen enkel grit). Maar dat lossen de andere prima op. Het enige moment dat er wat "zaagsel"
Blijft liggen is als ik een dag "te laat" de bak verschoon.

Als je het zo goed blijft ruiken, moet je even kijken of er wel korrels onder in de bak liggen. In de onderste dus. Als je dat vergeet gaat het inderdaad ontzettend stinken.

Daarnaast kan voer er ook voor zorgen dat zowel de poep als plas erger stinkt. Of als er te weinig gedronken word.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:38

GDG schreef:
IMJ schreef:

Die van jou gingen graven maar niet plassen :+ ?

Ja en in de kamer spelen met verdwaalde korrels :+

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:59

Sinds ze de peewee bakken hebben graven ze ook wat minder. Maar zodra ik de keutels eruit haal, schud ik er mee of met het schepje erdoorheen.
Er liggen enkele korrels langs de bak, onze oudste Vega, komt vaak met korrels en al de bak uit, welk grit ik ook gebruik, geen idee hoe hij het met deze klaar krijgt. Maar zoveel minder irritant dan dat grit en stof overal. Die korrels raap je op.

Enn tja, het zijn ook leuke speel dingetjes, dat herken ik wel haha!

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:31

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:43

Hier krijgen ze kvv en applaws(brok) en stinken echt niet. Maar op gewoon natvoer brokken van de supermarkt( eigen merk, kite kat, whiskas etc) is die kattenbak echt niet te doen. De kat bij mijn schoonouders krijgt dus supermarkt spul en die ruik je echt. Zowel de kat als de kattenbak.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:56

Hier ook een Peewee fan. Gevonden via bokt en helemaal fan. Zeer zuinig in gebruik en de katten hebben wel eerst even moeten wennen. Ook loopt het bijna niet uit.

Ik gooi het zaagsel 1x 4 dagen weg, spoel de bak om, droog hem af en doe er een paar korrels onderin. Elke dag haal ik de poepjes eruit en die doe ik in een biozakje, zodat die ook in de groene container kunnen. Te koop bij intratuin of action.

Mijn katten graven ook niet echt, als er dan zaagsel bovenin ligt zeef ik het erdoor heen. Stiekum een leuk klusje hahaha

Geen stank meer, geen uitloop en stukken goedkoper.

Eerder een zak grit per maand a 15 euro. ben nu nog steeds bezig met de 1e zak van peewee(9kg, 15.95) en doe daar al 2 maand mee en ben nog niet eens op de helft. Ik heb 2 binnen katten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:06

De poep mag door het toilet! :j

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:22

@IMJ: de groene container is gratis :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:22

Is toch veel meer werk elke dag poep scheppen en dan nog moeten schudden voor het zaagsel en om de vier dagen legen en wassen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 13:34

Zonnetje81 schreef:
Is toch veel meer werk elke dag poep scheppen en dan nog moeten schudden voor het zaagsel en om de vier dagen legen en wassen.

Veel meer werk vergeleken met?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:40

zo het hele topic gelezen, en nu overtuigd voor de peewee.
ik heb hem besteld, nu hopen dat het net zo goed werkt als ze zeggen.
de ecohus.

ben heel benieuwd.

bak staat in de woonkamer dus als dat minder ruikt zou dat erg fijn zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:52

Alenthe05 schreef:
@IMJ: de groene container is gratis :D

De zakjes niet!

Onze bak staat ook in de woonkamer. Ik schep m 2 keer per dag. Maar stinken doet ie niet. Ja als er 1 net gepoept heeft wil je het nog wel eens ruiken (de jongste ruikt meer dan de oudste, ze eten hetzelfde voer) maar dat trekt weg. Maar bij peewee is dat natuurlijk ook. Daar liggen ze ongepaneerd te wachten :+ :D

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:03

@IMJ: idd Ieder doet t op zijn eigen manier.

Bij mij ruik je ook wel als er 1 naar de wc is geweest. Ik haal dat er gelijk uit.
Ik haal liever 2x per dag de poepjes eruit dan een stinkende, stuivende bak in de kamer te hebben. Wij zijn helemaal blij er mee. Manlief was eerst nog niet zo overtuigd maar nu wel.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:15

Hier komt vandaag ook een peewee bak binnen een xxl ben heel erg benieuwd wat de katten ervan vinden.
Deze komt even als extra bak erbij naast de vele andere :P als ze erop gaan en het bevalt ga ik steeds meer bakken vervangen want het lijkt mij ideaal.
Niet meer sjouwen met die enorme zware zakken naar de container *\o/*