Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:27

Dat is geen onzin. Dat is realiteit.
Jouw voorbeeld is iets totaal anders en niet te vergelijken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:30

dierenfan schreef:
ThreeFingers schreef:
Dierenfan jij neemt dus het risico dat je hond het kind bijt?

Waar staat dat?

Overigens ik heb geen kinderen en als er hier zeer af en toe eens kinderen komen (4x per jaar??) Dan kunnen die alles met mijn honden. Echter meestal zet ik de honden weg voor die paar keer. Lekker bot en de ren in.

Risico's nemen zit echt niet in mij daar heb ik ook de honden niet voor....

Wat doe jij dan, in die situatie?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:39

Dat is een hele andere situatie en is gewoon niet te vergelijken.

Het ging om grommen als waarschuwing dat een hond iets niet leuk vind. Het voorbeeld dat een kind om de nek heen hangt. De hond gromt om te laten weten dat hij het niet leuk vind. Als je dan niks doet zal de hond uiteindelijk over gaan tot bijten.
Als je het grommen gaat straffen zal de hond uiteindelijk het grommen achterwegen laten en in 1 keer bijten.
Dus haal je het kind weg.

Ik weet niet hoe vaak ik dit nog aan je uit moet leggen, maar ik ben er wel een beetje klaar mee. Heb het nu geloof ik 4 keer uitgelegd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:46

Ths heeft wel gelijk threefingers
Onze pincher is er een voorbeeld van. Hij was bang en gromde snel als antwoord daarop kreeg hij een schop van de fokker. Door weken dat te herhalen beet hij gelijk alles en iedereen die binnen een meter van hem kwam. Het heeft tijd gekost om hem te leren dat hij mag aangeven iets niet te willen, maar ik de rest regel. Hond op hond heeft hij nooit een probleem gehad das niet te vergelijken. Daar bemoeit hij zich rustig in een ruzietje en is een tik op een raam of een Eehh genoeg om al het gedrag te stoppen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:55

Grommen is inderdaad een waarschuwing dat de hond het niet leuk vind. Ik denk ook inderdaad dat je opvoeding daarvoor al niet helemaal goed is gegaan.
Die van mij heeft één keer gegromd en daarna nooit meer gegromd, maar ook nooit de intentie nodig gehad om te waarschuwen. Ze weet dat ik haar bescherm tegen situaties welke ze niet prettig vind, dus bijvoorbeeld een kind om haar nek.
Als er een situatie is welke ze niet leuk vind komt ze naar mij toe en anders heb ik van te voren allang ingegrepen dat mijn hond bij mij is. Er hangt ook echt niet zomaar een kind om mijn hond haar nek.
Ik vertrouw mijn hond volledig, maar ik hou de situatie graag in controle. Zeker aangezien kinderen toch altijd ondergeschikt zijn aan een hond.
Ik kan toevallig wel alles met mijn hond doen, dus vastpakken, optillen (30 kilo, niet zo prettig), staart, oren, ogen, tanden bekijken aanraken mocht het nodig zijn. Ik stoei ook regelmatig met haar, wellicht ook volgens sommige niet verstandig. En ja ook met touwtrekken gromt ze wel eens speels, maar sommige dingen moeten toch gewoon kunnen, ze is wel een hond :D .

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:02

marleen_usar schreef:
Wat vinden jullie van een opvang die buitenlandse honden op vangt.Ze lopen veel los buiten door elkaar heen, worden niet opgevoed.Maar wel herplaatst wat de nodige problemen oplevert.Ik kan helaas nergens negatieve ervaringen vinden, zo dat iemand die ik ken problemen heeft en andere ervaringen van hun zoekt.

Ik ken zo'n opvang, maar neem aan dat we het niet over dezelfde hebben aangezien de honden daar zeker dagelijks getraind en gesocialieerd worden :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:04

HorseTopShop schreef:
Je zegt dat je NEE tegen de hond zegt als hij zou grommen. Dat betekend dat hij niet mag grommen, het grommen de volgende keer overslaat en gelijk zal bijten.

Elke hond kan bijten.

Waar staat dat ik dat zeg? Ik denk dat je verkeerd leest ik zeg geen NEE in zo'n geval en dat schrijf ik ook ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:07

Maar ik neem aan dat van bijna niemand hier de honden als eerste waarschuwing grommen toch?
Want als ik hier naar de honden kijk, gaat er toch wel een hele lijst aan andere signalen aan vooraf..
Al kunnen kinderen bij het teefje letterlijk alles doen. Haar houding ten opzichte van volwassenen is heel anders dan zodra er kleine kindjes in de buurt komen. Ze is dan ook letterlijk opgegroeid met een baby. Zij was krap een half jaar toen er een baby bij kwam.
Niet dat daarom ieder kind maar zomaar haar om der nek mag vallen. Maar kindjes vind ze echt heel leuk. Toen ze met haar kwamen kijken bij ons, hadden ze ook een kindje bij. En ik had met mijn reu nog nooit bij kindjes gezeten. Dus toen ze er ineens naast stond dacht ik echt oh oh. Wat gebeurt er, kindje dreigt te vallen, en de reu ving haar op, die schoot echt achter haar. Vervolgens liet ie zich ook helemaal aaien en knuffelen.
Zou ook een ''ras eigenschap'' zijn. Maar dat betekend niet dat dat bij iedere hond dan ook maar zo is.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:13

Ik vind het woord "grommen" ook best wel algemeen. Je hebt grommen, grommen en grommen.
Mijn reu gromt best veel, sommigen noem ik brommen, anderen zijn serieuzer en dan heb je nog de grom die als waarschuwing gegeven wordt. Die laatste hoor ik eigenlijk nauwelijks.
Ik heb het grommen bij hem nooit afgestraft en het is ook zelden een teken van agressie.

Voorbeeld 1: hij vindt het prettig samen te liggen. Ik kriebel hem dan wat en frunnik aan zijn poten. Na een minuut of twee wordt hij het zat en gromt. Het is meer een brom. Dan is hij er klaar mee en pak ik een moment waarin ik alsnog degene ben die besluit wanneer hij of ik weg ga.

Voorbeeld 2: mijn teef kruipt tegen hem aan. Hij gromt/bromt. Zij trekt haar kont 3 mm in en gaat liggen. Reu = tevreden :+

Voorbeeld 3: een redelijk bekende pakt hem bij zijn nek vast en begint hem vrij hard te aaien. Reu gromt. De persoon praat tegen hem en laat hem los. Mijn hond blijft bij diegene staan en wil alsnog geaaid worden. Dit ging om het vastpakken maar het is niet vervelend genoeg om weg te lopen. Terwijl hij dus best wel een harde grom gegeven heeft. Geen agressie, geen verdere stresssignalen.

Voorbeeld 4: mijn reu heeft zijn kluif in de hoek van de tuin liggen en er al 10 minuten niet meer naar gekeken. Mijn teef wandelt richting de kluif en mijn reu doet een blaf-grom. Teef maakt rechtsomkeert en reu gaat ineens weer heel geïnteresseerd doen in zijn kluif.

Voorbeeld 5: snurkende Bulldog die bij mijn duo komt kijken. Snakt naar adem met pruttelgeluiden en loopt stram en vreemd door de kromme poten en rug. Mijn reu wordt er onzeker van, snapt de signalen niet en borstelt en gromt. Dit doet hij terwijl hij wegloopt en daarna een ruime bocht maakt om de hond heen.

Er zijn zóveel verschillende soorten grommen. Mijn hond gromt ook weleens naar mij hoor, dan heb ik net te lang willen knuffelen of zit ik op zijn staart of wat dan ook. Het is de intentie die maakt hoe ik erop reageer. Mensen zijn zo snel bang van een grom maar het is gewoon communicatie. Je moet 2 poolhonden eens horen spelen samen, het lijkt net of een roedel aan het knokken is geslagen. Grommen is niet alleen een uiting van agressie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:19

Lisitano schreef:
Ik vind het woord "grommen" ook best wel algemeen. Je hebt grommen, grommen en grommen.
Mijn reu gromt best veel, sommigen noem ik brommen, anderen zijn serieuzer en dan heb je nog de grom die als waarschuwing gegeven wordt. Die laatste hoor ik eigenlijk nauwelijks.
Ik heb het grommen bij hem nooit afgestraft en het is ook zelden een teken van agressie.

Voorbeeld 1: hij vindt het prettig samen te liggen. Ik kriebel hem dan wat en frunnik aan zijn poten. Na een minuut of twee wordt hij het zat en gromt. Het is meer een brom. Dan is hij er klaar mee en pak ik een moment waarin ik alsnog degene ben die besluit wanneer hij of ik weg ga.

Voorbeeld 2: mijn teef kruipt tegen hem aan. Hij gromt/bromt. Zij trekt haar kont 3 mm in en gaat liggen. Reu = tevreden :+

Voorbeeld 3: een redelijk bekende pakt hem bij zijn nek vast en begint hem vrij hard te aaien. Reu gromt. De persoon praat tegen hem en laat hem los. Mijn hond blijft bij diegene staan en wil alsnog geaaid worden. Dit ging om het vastpakken maar het is niet vervelend genoeg om weg te lopen. Terwijl hij dus best wel een harde grom gegeven heeft. Geen agressie, geen verdere stresssignalen.

Voorbeeld 4: mijn reu heeft zijn kluif in de hoek van de tuin liggen en er al 10 minuten niet meer naar gekeken. Mijn teef wandelt richting de kluif en mijn reu doet een blaf-grom. Teef maakt rechtsomkeert en reu gaat ineens weer heel geïnteresseerd doen in zijn kluif.

Voorbeeld 5: snurkende Bulldog die bij mijn duo komt kijken. Snakt naar adem met pruttelgeluiden en loopt stram en vreemd door de kromme poten en rug. Mijn reu wordt er onzeker van, snapt de signalen niet en borstelt en gromt. Dit doet hij terwijl hij wegloopt en daarna een ruime bocht maakt om de hond heen.

Er zijn zóveel verschillende soorten grommen. Mijn hond gromt ook weleens naar mij hoor, dan heb ik net te lang willen knuffelen of zit ik op zijn staart of wat dan ook. Het is de intentie die maakt hoe ik erop reageer. Mensen zijn zo snel bang van een grom maar het is gewoon communicatie. Je moet 2 poolhonden eens horen spelen samen, het lijkt net of een roedel aan het knokken is geslagen. Grommen is niet alleen een uiting van agressie.

Dit herken ik ook met onze Engelse Staffords :')

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:22

Jaaaa! Inderdaad! :')

Je moet ze hier eens horen spelen. Lijkt wel een heel slachtveld met al die horror-geluiden :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:23

ThreeFingers schreef:
dierenfan schreef:

Waar staat dat?

Overigens ik heb geen kinderen en als er hier zeer af en toe eens kinderen komen (4x per jaar??) Dan kunnen die alles met mijn honden. Echter meestal zet ik de honden weg voor die paar keer. Lekker bot en de ren in.

Risico's nemen zit echt niet in mij daar heb ik ook de honden niet voor....

Wat doe jij dan, in die situatie?

Heb zo'n situatie in de vele jaren dat ik honden heb maar 1x mee gemaakt. Kindje van denk ik 4 jaar met ernstige verstandelijke beperking. Was op visite bij mensen en liep zo de deur uit tussen mijn 6 grote kort aangelijnde honden (in bebouwde kom dus). Ouders doodsbang van honden dus die deden niets dan kindje roepen die uiteraard niets hoorde en enkel honden zag.

Ik had mazzel dat mijn auto 10 meter verderop stond. Dus naar daar gelopen en de honden de auto in gezet. Degenen die kinderen spannend vinden eerst de auto in.

Kinderen die op visite komen dan zitten de honden altijd in hun ren totdat er rust is in huis. Dan mag er 1 erbij komen en later de andere ook. Als ik meer honden in huis heb dan blijft alles in de ren ;)
Overigens dit doe ik sowieso bij visite ook zonder kinderen. Puur omdat ik zelden visite heb gelukkig en mijn honden dat niet gewend zijn. Ze zijn zeker wel sociaal maar zelf net kinderen dan haha. Druk en prettig gestoord

luuntje

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:38

Lisitano mooie voorbeelden van brommen/grommen.

Onze bejaarde golden bromt ook.
In zijn slaap, als de pup kliert, kat tegen hem aan wil liggen.
Ik laat dat gemopper toe, hoort bij hem.

Hij grom als ik alleen thuis ben en er staat iemand voor de deur.
Ik zeg dan 'goed zo, klaar nu' . En loop naar de deur.
Grommen is dan ook al over.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:14

Horsetopshop denk dat je mij niet snapt. Er is behoorlijk wat verschil tussen grommen en grommen.
Het voorbeeld van de pinscher is een ander verhaal..

Je schrijft....je haalt het kind weg.
Doordat je naar het kind toeloopt, bijt en het wil pakken. Dit kan juist een bijtreactie uitlokken (hangt van type hond af)
Ook kan er kind zich juist vaster grijpen in de vacht van de hond, dus bijt kans word groter..

Mijn punt is om juist te handelen in bepaalde situaties.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:16

marleen_usar schreef:
Wat vinden jullie van een opvang die buitenlandse honden op vangt.Ze lopen veel los buiten door elkaar heen, worden niet opgevoed.Maar wel herplaatst wat de nodige problemen oplevert.Ik kan helaas nergens negatieve ervaringen vinden, zo dat iemand die ik ken problemen heeft en andere ervaringen van hun zoekt.

Een opvang waar honden samen buiten lopen, dat lijkt me net prima, daar leren ze ook een heleboel van, en het is lekker relax voor de honden. Als ze binnen in aparte hokken zouden zitten, daar zou ik mijn bedenkingen bij hebben.
Als je verwacht dat een opvang (of een asiel, of een fokker) de honden gaan opvoeden, dan is er een misverstand en dan kan het idd op een teleurstelling uitlopen. Opvoeden moet degene doen die de hond in huis haalt. Als van een blije sociale hond kan vertrekken, die het gewend is met andere honden samen te leven, is dat een prima begin. De rest moet je dan zelf doen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:02

Toch, mijn man is van het type: no nonsense, ik ben de baas en klaar. Als een hond van ons het waagt tegen hem te grommen, krijgt hij een flinke oplawaai, dat accepteert hij absoluut niet.
Gebeurt hier ook niet trouwens, dat laten ze wel uit hun hoofd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:07

Voor een deel vind ik het ook je hond leren kennen.

Als ik bij mijn teef iets doe wat ze niet leuk vind (bijvoorbeeld ondervacht er uit halen of naar een wondje kijken) dan begint ze mijn handen te likken als signaal dat ze het niet leuk vind.
Mijn reu daarentegen begint direct te grommen als iets hem tegenstaat qua verzorging. Beide accepteer ik overigens prima. En accepteren betekend niet altijd hem zijn zin geven.

Het mooie aan mijn reu is dat hij bij een vreemde dus nooit gromt. Hij heeft een intensief dierenarts-traject gehad waarbij hij naar niemand heeft gegromd en alles liet gebeuren. Wat overigens voor mij alleen maar een alarmbel was, blijkbaar voelt hij zich daar niet veilig genoeg om te laten weten dat hij het niet vertrouwd en dat vind ik een risico op ineens uit het niets bijten.
Mijn teef zal thuis niet snel bijten en geeft dus duidelijke hele zachtaardige signalen (likken, weglopen). Bij de dierenarts gaat echter direct de lip omhoog en als het even lukt ook de tanden er in vrees ik(madam is helaas erg slecht behandeld bij de vorige dierenarts en veel bij de dierenarts geweest voor niet-leuke ingrepen in het verleden) maar daar kijken dierenartsen wel voor uit dus maak ik me minder zorgen om. Mijn reu is degene waar ik bij op mijn hoede ben. Want ze vinden hem allemaal zo lief en schattig en braaf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:14

Ik werkte in een gewoon NL asiel/pension wat helaas weg bezuinigd is. Daar liet ik de honden ook zo veel mogelijk in groepen lopen op de pleinen en weiden. Ik weet nog van een periode dat wij heel sociale asielhonden hadden. Die gingen om 8 uur s ochtends de wei in. Om 9 uur eten in hun inmiddels schone kennels. Om 10 uur terug de weide op tot uur of 4 s middags. Was geweldig.

Trainrn deden wij enkel met honden die bepaalde grote problemen hadden.

Overigens door vrij leven in grote groep honden krijgt een hond zomaar geen problemen. Nu lette ik wel op leeftijden, grootte, energie niveau, en nog veel meer. Er waren bijv. Ook regelmatig honden bij zonder rem. Die mochten met 2 of 3 op vlakke weide onder toezicht 15 minuten ravotten 2x per dag en verder enkel maar alleen op de weide. Gewoon omdat ze niet stopten met klieren en kloten. Als er dan 1 moe wordt dan weet je zeker dat de vlam in de pan gaat schieten. Net als honden die aan kwamen in het asiel of pension die mochten de eerste dag enkel alleen op de weide. Het is nogal een overgang dus even rust na aankomst.

Heb wel veel honden uit slechte situaties op zien knappen door de omgang met andere honden zonder dat wij ons er mee bemoeiden.

Overigens mij lijkt als je kiest voor een buitenlandse herplaatser die vaak op straat geleefd hebben dat je van te voren beseft en je bewust bent dat je grote kans hebt op een hond die wel 1 of meer problemen heeft (angst of grote zelfstandigheid dus weglopen, niet alleen kunnen zijn, niet zindelijk, voeragressie enz)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:23

ThreeFingers schreef:
Horsetopshop denk dat je mij niet snapt. Er is behoorlijk wat verschil tussen grommen en grommen.

Doordat je naar het kind toeloopt, bijt en het wil pakken. Dit kan juist een bijtreactie uitlokken (hangt van type hond af)
Ook kan er kind zich juist vaster grijpen in de vacht van de hond, dus bijt kans word groter..

Je wilt het gewoon niet begrijpen. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:30

Amen, dierenfan! Zo ging/gaat dat ngeveer ook bij de boerderij waar ik gewerkt heb en waar marleen/usar op doelt :)
Iets wat trouwens ook ontzettend leerzaam is als je gaat kijken naar houding en gedrag, een dagje tussen een roedel staan en je gaat dingen opmerken die je anders nooit zou zien!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:36

ThreeFingers schreef:

Sorry maar hoe dom moet het kind dan zijn om zich vast te grijpen aan een grommende hond (tenzij dat het om een twee/driejarige gaat maar dan is de vraag waarom het kind bij de hond zit..)? En het is ten eerste gewoon al onverantwoordelijk om een kind uit het oog te verliezen als er een hond bij is.
Vanaf een bepaalde leeftijd weet een kind toch wel 'als een hond gromt moet ik hem met rust laten'. Of dat leer je je kind ten minste... Zulke situaties moet je voorkomen. Dan kan je het niet op de hond steken dat hij bijt of gromt.

Als kind wist ik al goed genoeg dat je niet te dicht met je hoofd bij de hond zijn hoofd mag komen, en dat is mij nooit geleerd maar dat is gewoon logisch. Sommige kinderen vinden dat misschien niet logisch en daarom is het belangrijk dat ze dat leren van een volwassenen!
Stel nu dat honden konden praten en het beest zegt je dat hij niet geknuffeld wilt worden ga je het dan nog steeds straffen? Grommen in deze situatie is gewoon zeggen 'Neen ik wil dit niet!'.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:08

Straffe uitspraak over hoe dom dezenaam, er zijn genoeg kinderen en zelfs volwassen die geen idee hebben van honden en daardoor voor kenners meest de stomste dingen doen. Je geeft het zelf al aan, dat leer je toch, nee sommige niet en als iemand jou wegtrekt wat is dan je eerste reactie vast pakken wat in de buurt is.

Laatst hier weer een mooi voorbeeld van aangeleerd honden gedrag. Kom op een paarden bedrijf om te werken, daar komt een flinke mastiffachtige om me af zodra ik een voet uit de auto zet. Lage staart, oren terug, mega glimmend gebit met opgetrokken lippen. Hond duidelijk onderdanig en maakt een smile om extra onderdanigheid te tonen. Dus hond de kans gegeven mij te gesnuffelen en toen wou die knuffelen. Echt een heerlijke hond, de baas verbaast normaal ging hij blaffen en durfden mensen niet bij hem of uit de auto te komen omdat hij tanden laat zien. Zo jammer dat mensen niet verder kijken dan de tanden bij deze hond. Door zijn bangere karakter en de reactie van mensen was hij niet echt een ideale hond voor een druk bezochte stal. Hij had aangeleerd sat bij angst aanval de beste verdediging was, jammer.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:38

Mijn vorige hond die liet z'n tanden zien als hij iets niet leuk vond en als je dan door ging dan greep hij je. (hij is vroeger mishandeld geweest dus het was een moeilijke hond) Wij zeiden ook eigenlijk altijd tegen iedereen dat ze hem niet moesten aanraken als jij achter het hek stond en hij was buiten, binnen liet hij zelf merken wanneer hij aandacht wou en als hij dat niet wou liet hij je met rust maar je moest hem zelf ook niet opzoeken want dat wou hij niet. Als hij al niet blij was liep hij de hele tijd te ijsberen door het huis. Het was echt een hond die vreemde mensen niet accepteerde totdat ze wat vaker langs kwamen, tegen ons was het een schat van een hond maar hij deed er ook echt alles aan om ons te beschermen. Het was voor mij op die leeftijd (ik was rond de 10/11) niet echt een hond waar ik iets mee kon, thuis was het prima maar ik moest hem niet mee nemen om uit te laten zodra er iemand op mij af kwam lopen voelde hij zich bedreigd en kon ik hem niet aan.

Het was echt een hond die duidelijk liet merken wat je wel en niet kon doen maar het was ook een hond die niet bang was om iemand te grijpen. (hij heeft een aantal studenten en buren gebeten omdat ze met hun hand door het hek gingen.)

Het had bij hem allemaal te maken met de mishandeling en geen dominantie. Hij is toen hij een pup was in een hele kleine ruimte opgesloten geweest met allemaal katten, hij heeft al die tijd moeten vechten voor z'n eten en die mensen die sloegen hem ook als hij iets deed wat niet mocht. Wij hebben hem toen mee genomen toen hij 1 was, wij hebben het grootste gedeelte eruit kunnen krijgen maar heel veel dingen ook niet.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:35

HorseTopShop schreef:
ThreeFingers schreef:

Je wilt het gewoon niet begrijpen. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

Dat hoef je ook niet. Omdat je het antwoord niet weet.

Dezenaam,

Ik had het idd over een klein kind.

De strekking van Horsetopshop snap ik wel, in het dagelijkse leven. Als iemand een "mopper" hond heeft, en je gaat het grommen bestraffen, bestraf je voor het grommen op zich.

Maar roepen dat je een hond die gromt nooit daarvoor mag straffen is een gevaarlijke uitspraak.
En Ook zeer sterk afhankelijk van het type hond, situatie enz

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:31

Ik heb je het antwoord al 4 keer gegeven. :') En andere hebben hetzelfde antwoord gegeven. Schijn baar wil je het niet lezen.
Maar ik vind je nu wel echt heel vervelend worden ThreeFingers. Daarom is dit mijn laatste reactie op jou.