Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
dierenfan schreef:ThreeFingers schreef:Dierenfan jij neemt dus het risico dat je hond het kind bijt?
Waar staat dat?
Overigens ik heb geen kinderen en als er hier zeer af en toe eens kinderen komen (4x per jaar??) Dan kunnen die alles met mijn honden. Echter meestal zet ik de honden weg voor die paar keer. Lekker bot en de ren in.
Risico's nemen zit echt niet in mij daar heb ik ook de honden niet voor....
marleen_usar schreef:Wat vinden jullie van een opvang die buitenlandse honden op vangt.Ze lopen veel los buiten door elkaar heen, worden niet opgevoed.Maar wel herplaatst wat de nodige problemen oplevert.Ik kan helaas nergens negatieve ervaringen vinden, zo dat iemand die ik ken problemen heeft en andere ervaringen van hun zoekt.
HorseTopShop schreef:Je zegt dat je NEE tegen de hond zegt als hij zou grommen. Dat betekend dat hij niet mag grommen, het grommen de volgende keer overslaat en gelijk zal bijten.
Elke hond kan bijten.
Lisitano schreef:Ik vind het woord "grommen" ook best wel algemeen. Je hebt grommen, grommen en grommen.
Mijn reu gromt best veel, sommigen noem ik brommen, anderen zijn serieuzer en dan heb je nog de grom die als waarschuwing gegeven wordt. Die laatste hoor ik eigenlijk nauwelijks.
Ik heb het grommen bij hem nooit afgestraft en het is ook zelden een teken van agressie.
Voorbeeld 1: hij vindt het prettig samen te liggen. Ik kriebel hem dan wat en frunnik aan zijn poten. Na een minuut of twee wordt hij het zat en gromt. Het is meer een brom. Dan is hij er klaar mee en pak ik een moment waarin ik alsnog degene ben die besluit wanneer hij of ik weg ga.
Voorbeeld 2: mijn teef kruipt tegen hem aan. Hij gromt/bromt. Zij trekt haar kont 3 mm in en gaat liggen. Reu = tevreden![]()
Voorbeeld 3: een redelijk bekende pakt hem bij zijn nek vast en begint hem vrij hard te aaien. Reu gromt. De persoon praat tegen hem en laat hem los. Mijn hond blijft bij diegene staan en wil alsnog geaaid worden. Dit ging om het vastpakken maar het is niet vervelend genoeg om weg te lopen. Terwijl hij dus best wel een harde grom gegeven heeft. Geen agressie, geen verdere stresssignalen.
Voorbeeld 4: mijn reu heeft zijn kluif in de hoek van de tuin liggen en er al 10 minuten niet meer naar gekeken. Mijn teef wandelt richting de kluif en mijn reu doet een blaf-grom. Teef maakt rechtsomkeert en reu gaat ineens weer heel geïnteresseerd doen in zijn kluif.
Voorbeeld 5: snurkende Bulldog die bij mijn duo komt kijken. Snakt naar adem met pruttelgeluiden en loopt stram en vreemd door de kromme poten en rug. Mijn reu wordt er onzeker van, snapt de signalen niet en borstelt en gromt. Dit doet hij terwijl hij wegloopt en daarna een ruime bocht maakt om de hond heen.
Er zijn zóveel verschillende soorten grommen. Mijn hond gromt ook weleens naar mij hoor, dan heb ik net te lang willen knuffelen of zit ik op zijn staart of wat dan ook. Het is de intentie die maakt hoe ik erop reageer. Mensen zijn zo snel bang van een grom maar het is gewoon communicatie. Je moet 2 poolhonden eens horen spelen samen, het lijkt net of een roedel aan het knokken is geslagen. Grommen is niet alleen een uiting van agressie.
ThreeFingers schreef:dierenfan schreef:
Waar staat dat?
Overigens ik heb geen kinderen en als er hier zeer af en toe eens kinderen komen (4x per jaar??) Dan kunnen die alles met mijn honden. Echter meestal zet ik de honden weg voor die paar keer. Lekker bot en de ren in.
Risico's nemen zit echt niet in mij daar heb ik ook de honden niet voor....
Wat doe jij dan, in die situatie?
marleen_usar schreef:Wat vinden jullie van een opvang die buitenlandse honden op vangt.Ze lopen veel los buiten door elkaar heen, worden niet opgevoed.Maar wel herplaatst wat de nodige problemen oplevert.Ik kan helaas nergens negatieve ervaringen vinden, zo dat iemand die ik ken problemen heeft en andere ervaringen van hun zoekt.
ThreeFingers schreef:Horsetopshop denk dat je mij niet snapt. Er is behoorlijk wat verschil tussen grommen en grommen.
Het voorbeeld van de pinscher is een ander verhaal..
Je schrijft....je haalt het kind weg.
Doordat je naar het kind toeloopt, bijt en het wil pakken. Dit kan juist een bijtreactie uitlokken (hangt van type hond af)
Ook kan er kind zich juist vaster grijpen in de vacht van de hond, dus bijt kans word groter..
Mijn punt is om juist te handelen in bepaalde situaties.
ThreeFingers schreef:Horsetopshop denk dat je mij niet snapt. Er is behoorlijk wat verschil tussen grommen en grommen.
Doordat je naar het kind toeloopt, bijt en het wil pakken. Dit kan juist een bijtreactie uitlokken (hangt van type hond af)
Ook kan er kind zich juist vaster grijpen in de vacht van de hond, dus bijt kans word groter..
HorseTopShop schreef:ThreeFingers schreef:Horsetopshop denk dat je mij niet snapt. Er is behoorlijk wat verschil tussen grommen en grommen.
Je wilt het gewoon niet begrijpen. Ik ga het niet nog een keer uitleggen.