Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:58

Cayenne schreef:
Maar ik vind steenmarters wel prachtige dieren. Alleen zou ik er in combinatie met vogels wel lichtelijk hysterisch van worden :o

Tot je er schade van hebt :P :P :P

Nouja, goed voor de economie zullen we dan maar zeggen :+

Ayasha
Blogger

Re: Help, onverklaarbare grote paniek in mijn voliere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:01

Dat ze schade veroorzaken komt omdat wij hun leefgebied in palmen. :) En ja, ik heb ook al schade gehad van ze (darmpjes van auto's zijn lekker. :j ). Maar dan nog zijn het prachtige dieren om te zien. En ik gun ze ook de dood niet. Ze kunnen ook niet helpen dat ze als marters geboren zijn.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:09

Ayasha schreef:
Dat ze schade veroorzaken komt omdat wij hun leefgebied in palmen. :) En ja, ik heb ook al schade gehad van ze (darmpjes van auto's zijn lekker. :j ). Maar dan nog zijn het prachtige dieren om te zien. En ik gun ze ook de dood niet. Ze kunnen ook niet helpen dat ze als marters geboren zijn.

Ho, dat werkt twee kanten op he... Die beesten zijn beschermd wegens teruggelopen populatie. Nu is de populatie enorm gegroeid en komen ze onze kant weer op. Omdat de natuur te klein voor ze is hier.
Kort gezegd een soortgelijke fout als de Oostvaardersplassen waar ze de natuur hun gang lieten en laten gaan, terwijl er te weinig natuur is voor de populatie dieren daar.

Geef jagers gewoon een vergunning om er jaarlijks zoveel te vangen/schieten/doden, om dat populatie aangenaam te houden voor mens én dier. Want zo voedzaam zijn die kabels nu ook weer niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 12:10

Er is tot nu toe ook nog geen teken dat het inderdaad een steenmarter of iets dergelijks is.
We hebben nog geen knaagsporen ontdekt.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:15

Als je knaagsporen vindt, weet je in ieder geval zeker dat het geen marter is maar dan zal het een rat zijn :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:19

Janine1990 schreef:
Ho, dat werkt twee kanten op he... Die beesten zijn beschermd wegens teruggelopen populatie. Nu is de populatie enorm gegroeid en komen ze onze kant weer op. Omdat de natuur te klein voor ze is hier.
Kort gezegd een soortgelijke fout als de Oostvaardersplassen waar ze de natuur hun gang lieten en laten gaan, terwijl er te weinig natuur is voor de populatie dieren daar.

Geef jagers gewoon een vergunning om er jaarlijks zoveel te vangen/schieten/doden, om dat populatie aangenaam te houden voor mens én dier. Want zo voedzaam zijn die kabels nu ook weer niet.

Als wij de boel niet zo vol gebouwd hadden met huizen en straten enz zou die populatie een stuk minder problematisch zijn.
Wat mij betreft geven ze jagers hier maar niet te veel vergunningen tot ze leren zich er aan te houden. :x :x
Nee, je kan niet de problemen die WIJ veroorzaakt hebben volledig op die beestjes en de natuur steken. De natuur functioneert niet omdat wij die belemmeren. En vooral in België zijn jagers lang niet altijd de "weldoeners voor de natuur" die ze zouden moeten zijn. :r

However. Indien het een marter is zou je idd op zijn minst pootafdrukken moeten zien (die vrij herkenbaar zijn) of 'knaag'sporen want als een marter iets graag doet is het knagen. :) Zeker als zijn "eten" binnen iets zit waar hij doorheen kan bijten.
Die geraken bovendien ook vrij makkelijk door eender welke draad zolang er geen stroom op staat en het zijn uitzonderlijk goede klimmers dus als het een marter was zou je al lang een bloedbad gevonden hebben vrees ik. Ze zijn nl. niet zo van het "netjes opruimen" zeg maar. Misschien dat ie bij het 1e bezoek onverrichte zaken door gaat en de 2e keer misschien ook nog maar als ie nog een 3e keer terug komt, dan wil ie je vogels en dan komt ie er aan ook. :(:)
Daar zou ik dus ook aan twijfelen.

Ik neig eigenlijk nog het meest naar de theorie dat je met een "aanstoker" zit die de rest op naait.... := Wellicht het kopje een keer te veel gestoten of van nature erg nerveus?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:21

Wij hebben hier ook marters rondlopen. Ze rommelen de nesten leeg van de vogels, vreten de bekabeling van de auto's op en bespeuren onze konijnenhokken. Ik heb de konijntjes iedere nacht binnen.

Op onze oprit ligt ook regelmatig poep van die beesten.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:23

Dat zeg ik Ayasha, het werkt twee kanten op ;) Maar wij moeten ook leven.
Beleid hier in Nederland is alleen zo krom als een hoepel. Ik weet gelukkig wel dat jagers hier doorgaans heel netjes zijn.

Cayenne, is me nog steeds duidelijk hoor... Hoop wel enorm dat je straks wat ziet op de andere camera!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:05

Ik moest nog ergens aan denken, als je zand strooit dan kan je misschien ook pootafdrukken zien als het een dier is dat ze lastig valt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:22

Ik blijf toch even in de warme-theorie hangen... Het is al een paar dagen niet erg warm geweest.... Dit weekend is het wel weer warm, dus mocht het ergens tussen zaterdag en maandag optreden zou ik daar toch weer aan denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:25

Nog even een heel ander idee; is er de mogelijkheid om een lampje op sensor te installeren in de volière? Zodat als de boel in paniek schiet, er een felle(re) lamp aangaat? Als je vogels kunnen zien waar ze vliegen knallen ze hopelijk niet meer overal tegenop.

Het is geen oplossing voor het in paniek schieten, maar beperkt misschien wel de schade voor je vogels.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 13:31

Blijheid: dan schrikken ze weer van de felle lamp die aan gaat :+ Als ze eenmaal in de paniekmodus zitten, dan is opeens alles eng. Er hangt vlak buiten de voliere overigens wel een lamp op sensor. Die zijn ze inmiddels wel gewend.

Het zand is nog wel een idee trouwens! En inderdaad gaat het zondag weer warm worden. Dan kunnen we mooi de warmtetheorie uittesten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:33

Oh verdorie, ik vond het nog wel zo'n slim idee :')

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:33

Ik ben er wel eens naar benieuwd. Ik gok echt op de marter, gewoon omdat ik het al spijtig genoeg geweten heb dat die een hapje vogels in een vogeliere wel lust

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:25

Cayenne schreef:
Er is tot nu toe ook nog geen teken dat het inderdaad een steenmarter of iets dergelijks is.

Ook aan de achterkant gekeken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:27

dan is zand misschien niet fijn genoeg?
Bloem strooien ofzo?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:55

is het op vaste dagen?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:06

Mocht het zo zijn dat het een marter is, dan om het hok kippengaas op de grond leggen, hier hebben ze een hekel aan. Onze buren hebben dit ook gedaan. Die verrekte marter had bij hun ook een paar vogeltjes gepakt.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:21

En is er al wat bekend.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:29

Wij hebben ook een voliere en het geluid klinkt idd als het uitzetten van materiaal. Zo hebben we dat hier ook, alleen dat gebeurd neem ik aan wel vaker en de 1e 3 of 4 keer schrikken ze wel maar dan moet het toch over zijn? Dan wennen ze aan het geluid. Hier schrikken ze niet meer.

Overigens kan een marter oid het natuurlijk ook zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:37

Omdat ik het vandaag zag langslopen... kan het niet domweg een eekhoorn zijn die uit een boom op het dak neerkomt? Ik dacht eerst ook dat het een fret of iets soortgelijks was wat de weg in de woonwijk overliep, maar net toen ie verdween viel de dikke pluimstaart op.

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:37

Hoe is het intussen???

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 02:13

Wilawander schreef:
Cayenne schreef:

Ook aan de achterkant gekeken?

Ja, je kunt om de voliere heen lopen en er is echt niets te zien.

Sorry, de afgelopen dagen is het druk geweest.
Maar in de voliere is nog steeds alles rustig :? Ik snap er niets van.

Een eekhoorn lijkt me niet. Die hebben we hier in ieder geval nog nooit eerder gezien in de woonwijk.
(Vind het wel geweldige beestjes overigens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 02:19

Stilte voor de storm? , raar die rust dan opeens

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 02:48

Varekaj schreef:
Omdat ik het vandaag zag langslopen... kan het niet domweg een eekhoorn zijn die uit een boom op het dak neerkomt? Ik dacht eerst ook dat het een fret of iets soortgelijks was wat de weg in de woonwijk overliep, maar net toen ie verdween viel de dikke pluimstaart op.

Ik las perongeluk eenhoorn :')
Dacht al "dat lijkt me niet"... :+

Ts wat sneu van aurora (nee dat klopt volgens mij niet... sorry even kwijt wat haar naam nu is) volgens mij heb ik ooit een topic gevolgd van een eerste nestje jongen van haar? Kan dat? Of jouw eerste jonkies?