Kat met HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 13:07

justkid schreef:
Wat een gemiste kans dat ze dat niet meteen hebben gezegd, het kan natuurlijk heel goed dat hij een terugval heeft door het verhuizen en dat dit ook weer beter wordt. Als ze dit erbij hadden vermeld had je een veel eerlijker afweging kunnen maken.
Wat een droevig einde zo :(:)

Bedankt Justkid, inderdaad erg jammer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:34

Wat spijtig..
Ik had zelf Rutger semintra gegund voor minimaal twee maanden. 40/50€ per maand te duur? Ik had het geprobeerd.
Dan heeft hij een goed en liefdevol leven/einde gehad mocht hij niet opknappen.
Vind het toch wel heel erg triest dat hij terug gebracht is |(

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 16:34

Ja het is ook triest, maar voor mijn gevoel heb ik de juiste keuze gemaakt.
Overdag mogen de katten daar rondlopen, naar buiten en spelen met elkaar.
Dat geeft me wel rust.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:37

Jeetje wat ontzettend triest voor die kat zeg... Ik snap je afweging ergens best wel maar dit had ik nooit gekund.
Ik had het ook een maand of 2 geprobeerd, net wat Hannanas zegt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:39

Hannanas schreef:
Wat spijtig..
Ik had zelf Rutger semintra gegund voor minimaal twee maanden. 40/50€ per maand te duur? Ik had het geprobeerd.
Dan heeft hij een goed en liefdevol leven/einde gehad mocht hij niet opknappen.
Vind het toch wel heel erg triest dat hij terug gebracht is |(

Of ik begrijp je berichtje verkeerd, of je berichtje is wel heel triest geschreven. Dit heeft TS namelijk zelf gestuurd:
Phoya schreef:
Dankje Willemijn. Ik ga zo overleggen met het asiel. Zij geven hun katten ook Semintra. Kan zijn dat je gelijk hebt. Denk dat ik dan de mg van de werkzame stof en ml heb verward. 40,- per maand valt mee hoor.
Maar nog vind ik dat ze het zelf moeten betalen. Ze hebben me een zieke kat mee gegeven.

Het gaat haar niet om wat het kost. Maar om wat het Asiel ''geflikt'' heeft. Beest had al lang op die medicatie moeten staan blijkbaar, en hij was zieker dan hun vertelde.
Ze wist dat ze ooit een keer moest gaan betalen, en daar had ze ''geen moeite'' mee. Maar nu moet ze gaan betalen omdat het asiel het verzwegen heeft.

Ts ik denk dat je ook een juiste keuze gemaakt hebt. Je kan moeilijk alle katten redden natuurlijk.

Vala

Re: Kat met HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:41

Ben het ermee eens dat het asiel dit heel verkeerd heeft aangepakt, ze hadden ook ts aan kunoen bieden de semintra voor een aantal maanden te betalen.
Het lijkt zo een principekwestie waar het dier de dupe van wordt. En dat mag best triest gevonden worden toch?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:46

Op principe heeft ts gelijk maar daar heeft de kat zelf niets aan.

En zeker omdat ze al niet eerlijk zijn geweest, zou ik er niet op vertrouwen dat hij de zorg krijgt waar hij recht op heeft en nodig heeft.
Ik zou mijn principe naast me neerleggen en voor het welzijn van mijn kat kiezen. Het is geen auto die je terugbrengt omdat hij kapot is.
Maar dat ben ik he.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 25-04-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:48

Ik vind het geen principe kwestie. Het dier is de dupe door het asiel niet door TS.
TS heeft gekozen voor een dier dat op dat moment ''gezond'' was. Had geen last van zijn kwalen en hoefde daarvoor niet behandeld te worden. Vervolgens blijkt het beest ziek geweest te zijn.
Het is zeker triest dat het zo gebeurd. Maar het is alleen triest vanuit het asiel gezien. En heel jammer voor het beestje.

Ik had het dier ook terug gebracht. Kan moeilijk alle dieren redden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:01

Ts wis dat de kat afwijkende nierwaarde en een hartaandoening had.
Ts wist nizt dat hij in de opvang overgaf. Wat wel over is gegaan na medicatie.
Door verhuis is het het mogelijk dat er even een terugval is.

Met wat zorg en tijd zou dit terug in orde kunnen gekomen hebben.
Ik zeg alleen dat ik niet zo snel de handdoek in de ring had gegooid. Maar ik heb dan ook 10 jaar lang een kat bijgehouden die constant binnen plastte en dergelijke meer. Ern ander had due waarschijnlijk ook al naar asiel gebracht.
Maar ben meer een gevoelsmens. Een ander kan dat misschien heel sec bezien.

Vooral dat hij terug naar het asiel is gebracht die blijkbaar niet eerlijk is stoort me wel wat. Volgende week kan hij in een ander gezin terecht komen en begint het spelletje van voor af aan. Ik zou hem dan nog eerder laten inslapen dan hem terug naar het asiel te brengen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:05

Het asiel heeft een zieker dier mee gegeven dan dat gezegd is. Ik zou hem dan ook terug brengen.
We hebben hier 3 katten, waarvan er eentje ook mankementen heeft. Wij hebben hem van een particulier, maar de kat komt uit het asiel. Waar ze ook gelogen hebben over zijn gezondheid. Nu is de kat hier ''ziek'' geworden, en hij krijgt alle nodige zorg. Als ik hem zelf uit het asiel had gehaald, en hij was op zo'n korte termijn ziek geworden hadden ze hem ook terug gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:13

kiwiwitje schreef:
Het asiel heeft een zieker dier mee gegeven dan dat gezegd is.

Dat is zo en dat is niet heel fraai.
Toch snap ik niet dat de kat terug gebracht is om eerlijk te zijn. TS wist wel dat hij ziek was en ooit medicatie nodig zou hebben. Nu blijkt dat eigenlijk al binnen enkele weken het geval te zijn en haakt ts af. Het komt op mij een beetje over alsof je er gewon zo goedkoop mogelijk vanaf wil komen en niet nu al wil betalen. Had dan gewoon voor een kerngezonde jonge kat gegaan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:14

Ik geloof niet dat het zo is als jij stelt hoor dromertje :)

Pas nadat TS met het asiel belde over het braken vertelden ze haar dat hij dat daar ook deed. Als ze dat meteen hadden gezegd toen ts nog aan het overwegen was of ze deze kat met zijn HCM een thuis zou geven dan had ze de kat waarschijnlijk al niet meegenomen.
Zoals ik het begrijp blijft de kat nu in het asiel met medicatie samen met andere katten met een medische geschiedenis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:18

Als je het asiel mag geloven, maar of ze eerlijk zijn?

Dat ze de kat niet wou bijhouden ok, maar dan gewoon zoals een auto met gebreken terug naar het asiel doen, daar heb ik het moeilijk mee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:42

Goof schreef:
kiwiwitje schreef:
Het asiel heeft een zieker dier mee gegeven dan dat gezegd is.

Dat is zo en dat is niet heel fraai.
Toch snap ik niet dat de kat terug gebracht is om eerlijk te zijn. TS wist wel dat hij ziek was en ooit medicatie nodig zou hebben. Nu blijkt dat eigenlijk al binnen enkele weken het geval te zijn en haakt ts af. Het komt op mij een beetje over alsof je er gewon zo goedkoop mogelijk vanaf wil komen en niet nu al wil betalen. Had dan gewoon voor een kerngezonde jonge kat gegaan.

Nee de kat gaf de symptomen al in het asiel en die zijn verzwegen tot ts er om vroeg. Nu zegt de DA van ts dat de kat op medicatie moet. Iets wat ie dan eigenlijk al in het asiel had gemoeten.
De kat was zieker dan gemeld en niet zo gezond zoals hun aangaven. Dat had ik ook niet gepikt.

Maar denk sowieso niet dat we(algemeen gezien met het hele topic) eens gaan worden. Wat prima is hoor.
TS wist inderdaad dat ze vroeg of laat medicatie moest gaan geven, maar ze hebben haar een serieus zieke kat mee gegeven die volgens hun nergens last van had.

Dromertje; het asiel was dus niet eerlijk geweest.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:51

Ja dat ontken ik ook niet.

Daar gaat het ook niet over. Maar dat de kat nu terug in het asiel zit in de hoop en veronderstelling hij zijn medicijnen daar krijgt. Krijgt hij die niet, zal hij stilletjes aan aftakelen. Want als een asiel niet eerlijk is over het ziek zijn van de kat, waarom zouden ze dan eerlijk zijn dat ze hem medicatie gaan geven? Hij kan evengoed overmorgen al bij andere mensen zitten?

Dan zou ik hem nog liever laten inslapen, dan het risico nemen dat de kat een lijdensweg moet ondergaan.
Maar principieel heeft ts gelijk om de kat terug te brengen naar het asiel, gevoelsmatig niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:14

Maar is dat braken ook een symptoom van HCM? want ik kan me voorstellen dat je daar niet op rekent als je andere symptomen verwacht op den duur.
Ik vind dat nogal wat een kat die steeds alles onder spuugt.

Wij hadden een asielkatje geadopteerd die niet zindelijk zou zijn volgens de mensen die haar hadden terug gebracht. Dit is me van te voren verteld en ik mocht haar altijd terugbrengen als het echt niet zou gaan.
Dit weet je van te voren dus dan kun je daar een inschatting van maken. Poes was zo zindelijk overigens <3 en woont hier uiteraard nog steeds.
Als je erop rekent dat poes niet zo lang zal leven en op den duur aan de medicijnen moet dan is dat heel wat anders dan wanneer je een bijna onmiddelijk regelmatig brakende kat krijgt. Zeker als dit niet tot de "verwachte" symptomen behoort.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:34

Wat jammer TS. Echt niet netjes van het asiel. Nederlandse asiels hebben veel problemen met het herplaatsen van dieren met chronische aandoeningen omdat er extra kosten aan verbonden zitten, maar ik hoop toch zeker niet dat ze dingen gaan achterhouden om dat te verminderen. :oo

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:51

Juist omdat de kat geen lange levensverwachting heeft vind ik het nog erger dat hij tetug naar t asiel moet.
Met medicatie had dat braken ook onder controle geweest en dan had hij nog een warme thuis gehad voor die korte tijd.

Als ik kon zou ik hem adopteren maar geb al een hond en nu 2 katten. En in juni nog een 3de kat. En nog een 2 jarig zoontje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:55

Maar je kan eenmaal niet alle katten redden. Het is aan het asiel om het op te lossen. En of ze hem braaf zijn medicatie gaan geven is aan hun. TS is niet verantwoordelijk voor wat hun doen.
Zal wat zijn. Komt het asiel mooi van af, zelf het meest niet afmaken zodat een ander er voor op kan draaien..

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 21:30

Bedankt voor alle begripvolle reacties hier. Ik vind het heel jammer dat het allemaal zo is gelopen. En begrijp de teleurstelling van menig bokker hier en de zorgen om de kat. Ik vertrouw er wel op dat ze goed voor Rutger gaan zorgen. Dat ze iets verzwegen en het naar mij toe niet goed aan hebben aangepakt, wil niet zeggen dat ze slecht zorgen voor hun katten. Ik ga daar niet vanuit. Ik ga nu bijkomen van deze hele gebeurtenis.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:14

Maar wie zegt dat ze het verzwegen hebben?

Het kan toch ook zo zijn dat Rutger daar tijdelijk heeft gespuugd en nu nauwelijks nog spuugde? Hier ligt ook wel eens wat uitgespuugd. En ze zullen daar wel vaker een kotshoopje vinden in de gezamenlijke ren. Daarnaast is het idd niet iets wat bij z'n hart hoort, en hebben ze eerlijk over zijn nieren verteld.

Gelukkig zijn er andere bokkers ook met mijn ideeen toegerust. De kat is hier het lijdend/leidend voorwerp en de belangrijkste in het verhaal, terwijl hij nu de dupe is.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:40

Ik heb zo ongeveer alles gezegd wat ik er over wil zeggen eigenlijk. Voel niet de behoefte nog verder te discussiëren of het asiel wel of niet goed geeft gehandeld. Ik sta achter mijn keuze en ga alles nu verwerken. Wat mij betreft mag er een slotje op. Graag zelfs.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:57

Hannanas schreef:
Maar wie zegt dat ze het verzwegen hebben?

Het kan toch ook zo zijn dat Rutger daar tijdelijk heeft gespuugd en nu nauwelijks nog spuugde? Hier ligt ook wel eens wat uitgespuugd. En ze zullen daar wel vaker een kotshoopje vinden in de gezamenlijke ren. Daarnaast is het idd niet iets wat bij z'n hart hoort, en hebben ze eerlijk over zijn nieren verteld.

Gelukkig zijn er andere bokkers ook met mijn ideeen toegerust. De kat is hier het lijdend/leidend voorwerp en de belangrijkste in het verhaal, terwijl hij nu de dupe is.

Topic lezen. Dat heeft TS namelijk al eerder gemeld.
Maar aangezien TS aangeeft er klaar mee te zijn (terecht) lijkt het mij verstandig het te laten rusten.

Sterkte TS.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:20

Topic heb ik gelezen hoor.
Maar met zo'n gezamenlijke katten verblijf overdag zou ik het best aannemelijk vinden als de ernst van het braken niet opgevallen is.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:00

Jeetje wat jammer Phoya ;( .
Erg naar allemaal... het is jouw keuze om het zo te doen en dat is je goed recht.
Snap dat je ervan moet bijkomen, sterkte!