Slecht etende magere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Slecht etende magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:14

Ik denk ergens ook wel een beetje dat het opvoeren tegen de leeftijd is hoor. Mijn wolfje stond (ondanks 1 kilo versvlees per dag + regelmatig tafelrestjes, snacks, schapenvet er stiekem door, blikvoer, etc) graatmager op een kleine 26 kilo (ze is even groot als een behoorlijke duitse herder reu). Na een dagje stress (bv een wandeling door de stad oid, of een langere groepswandeling) kon je piano spelen op haar ribben.
Nu is ze 3 geworden en begint ze eindelijk reserve op te bouwen.

Ts: heb je al eens rauw vlees geprobeerd in brokjes? dus niet gemalen maar echt stukje?
De mijne eet de kvv wel, maar te fijn gepureerd en ze blieft het niet, ze steekt haar neus niet graag in natte dingen
Bv bepaalde geweekte brok met blikvoer door eet ze wél, mits ze het kan in brokjes happen of vanop een lepel, in een diepe pot waar ze niet kan happen zonder haar lippen nat te maken weigert ze ...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:55

Hier kwam die vetlaag pas met 2.5, is een Shih Tzu dus was allang uitgegroeid maar ze had de energie nodig om uit te zwaren, spieren op te bouwen en rust te vinden

Hoe lang je het vol kunt houden zal je met de DA moeten overleggen, hier is bloed geprikt om te zien hoe haar bloedsuiker en reserves waren en adh daarvan werd bepaald na hoeveel dagen dat weer moest zou ze niks eten
Maar hij eet Orijen dus niks eet hij niet, gaat om meer. Dan zou ik het gewoon proberen hoe ik het eerder heb gezegd

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 12:07

Opvoeren tegen de leeftijd tja ik heb 5 hondjes in deze leeftijd gehad. Die bleven wellicht 1 week slungelig en dun daarna was het weer oke. Verder dog lovers gold krijg ik volgens mij een proefpakketje van dus die ga ik zeker proberen. Zoals ik zei heb ik alles opgeschreven op een sticky.

Verder vind ik het soms een beetje apart gaan. Plaats een foto van een schraal paard op een slungelige leeftijd en heel bokt valt erover beest moet meer eten. Ik wil mijn hondje wat voller krijgen is dat niet goed...de logica is beetje zoek hoor.

Dit filmpje heb ik gemaakt van hoe hij eet..

@duhelo: ik heb rauw gehakt geprobeerd.. of bedoel je gewoon blokjes rauw vlees voor honden?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:23

Is er van Orijen geen brok voor actieve honden? Daar zit wat meer in en wellicht pakt hij die wel. In dat geval krijgt ie met dezelfde hoeveelheid brokjes toch wat meer binnen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 12:26

Hij lust alleen de orijen puppy brokken -O-

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 12:38

Rianne1994 schreef:
Opvoeren tegen de leeftijd tja ik heb 5 hondjes in deze leeftijd gehad. Die bleven wellicht 1 week slungelig en dun daarna was het weer oke. Verder dog lovers gold krijg ik volgens mij een proefpakketje van dus die ga ik zeker proberen. Zoals ik zei heb ik alles opgeschreven op een sticky.

Verder vind ik het soms een beetje apart gaan. Plaats een foto van een schraal paard op een slungelige leeftijd en heel bokt valt erover beest moet meer eten. Ik wil mijn hondje wat voller krijgen is dat niet goed...de logica is beetje zoek hoor.

[ Video ]

Dit filmpje heb ik gemaakt van hoe hij eet..

@duhelo: ik heb rauw gehakt geprobeerd.. of bedoel je gewoon blokjes rauw vlees voor honden?

Dat je andere 5 hondjes niet schraal bleven, wilt niet zeggen dat het niet kan. Ik vind het filmpje er ook echt niet zorgwekkend uitzien.

Ik blijf erbij dat je er veel te veel druk op legt, stop met proberen, geef je hondje meerdere keren per dag orijen en klaar :) Ik krijg uit je berichtje het idee dat jij ZO graag wilt dat hij meer gaat eten, dat kan net zo goed een averechts effect hebben. Je bedoeld het goed, daar twijfel ik niet aan, maar ik denk dat je het probleem groter maakt dan het is voor je hondje. De een heeft nu eenmaal een grotere eetlust dan de ander.

Wel iets wat me nog te binnen schiet van de periode dat mijn middelste hond erg smal was, is dat ik vloeibaar paardenvet (duo dog) bijvoerde. Gewoon wat over de brokken heen, hier vinden ze dat spul heerlijk.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 12:48

Nou dit is even voor het filmpje gedaan. Normaal staat zijn bakje gewoon in bench. Waar hij dus af en toe ff een hapje van neemt. En wat jij niet schrikbarend vind vind een ander erg kieskeurig.

Vloeibaar paardenvet? Ga eens kijken waar ik dat kan halen

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:08

Je zou ook vloeibaar schapenvet met knoflook kunnen proberen over het voer. Mijn hond is ook een slechte eter, maar ze is razend op dat spul. Bijkomend voordeel is dat ze er enorm van glanst en het geeft een bescherming tegen vlooien en teken.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:16

Allereerst voor de mensen die denken dat iedere hond vanzelf weer gaat eten: anorexie komt ook bij honden voor, gelukkig zeldzaam.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je daar erg wanhopig van wordt als eigenaar. Deze honden eten niets ook niet na een week of 2, 3 niet eten. Die moet je gaan dwangvoeren om ze in leven te houden. Na verloop van tijd starten ze wel weer op. Oorzaak is er vaak niet.

Of dat met jou hondje ook het geval is, ik denk het niet. Hij eet wel zijn brokjes. Ik snap dat je hem graag wat voller wil hebben, zo'n klein ding is toch kwetsbaarder voor gewichtsschommelingen en hypoglycaemie.

Helaas kun je hem slecht dwingen te eten, je zult geduld moeten hebben. Je aanpak met als basis de orijen brok is toch prima.
De rest is uitproberen. En als hij volwassen wordt zwaar hij vanzelf uit.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:20

Als ik zo naar dat bakje kijk lijkt het me ook gewoon best wel veel voor zo'n kleintje om naar binnen te werken :o

En orijen is inderdaad al een echt goede brok dus zou voldoende in moeten zitten zou je zeggen. Wat ik vaak merk bij minder goede brok is dat je er nóg meer van moet voeren en dat ze dat helemaal niet weg krijgen.

Verder doet hij me echt aan die van mij denken met hoe hij eet. Vindt hij het leuk om dingen te leren? Dan zou ik nog steeds is proberen wat hij doet als je met hem aan het werk gaat. Echt z'n aandacht er even bij en dingetjes leren en brokje ter beloning. Mijne wordt dan erg enthousiast en eet dan veel meer en ipv dat getreuzel met z'n brokjes zijn ze dan zo weg.

Ook al iets van een snuffelmat geprobeerd of brokjes verstoppen? Ik gooi ze ook wel is, maar dan verbruikt hij ook weer energie met erachter aanrennen als een idioot _O-

Ohja en van die pasta voor in een Kong? Volgens mij niet heel erg gezond (hoewel ze zeggen dat de puppyvariant allemaal vitamines enzo bevat). Maar dat krijgt de mijne ook vaak tussendoor nog in een Kong. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar.

En even een weegschaal regelen inderdaad. Een keukenweegschaal kan prima, kan je die ook niet meer slopen door er zelf op te staan :')
Ik kijk en voel ook, maar soms komt dat toch niet overeen met wat de weegschaal zegt.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:29

Hoeveel orijen brokken eet hij nu er dag(in gram?) en hoeveel zou hij er van moeten eten?
Het is echt wel te merken dat je het goed bedoelt, maar zoals voorgangers ook aangeven: Je maakt het wel heel beladen.

Als hij de Orijen brokken wel eet. Waarom stop je dan niet met het voeren van al het lekkers en ga je hem gewoon 3-5x per dag een bakje brokjes aanbieden. In een rustige ruimte zonder andere honden. Desnoods snachts als hij alleen is. Weghalen als hij er na een half uurtje niet van gegeten heeft. Honden zijn ook gewoon gewoonte dieren. Bied hem een eetpatroon aan waarvan hij weet waar hij aan toe is. Geen gehannes met ditjes en datjes over zijn brokken, of stress omdat andere honden ook bij zijn eten kunnen.

Daag hem ook lekker uit met oefeningetjes waar hij eten voor kan krijgen. Pak gewoon weer die Orijen brokken, ga zoekspelletjes, volgoefningetjes, snuffelmatjes, denkspelletjes of allerlei andere dingen doen die hij leuk vindt en beloon hem dan met de brokjes. Zo krijgt hij ook extra's binnen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:42

Ik heb niet alles gelezen alleen jou antwoord op mijn vraag.

Ik zou verder niks doen zolang hij orijen brokken gewoon eet. Zijn hele lichaam is zich aan het aanpassen en bij mijn 2 honden (wel grotere rassen) duurde het ook tot ongeveer 2 jaar voor ze echt goed op gewicht bleven.

Persoonlijk denk ik dat je je te veel zorgen maakt. Alles wat hij nu binnen pakt is voor hem dus genoeg. Laat het eens een hele poos zo gaan en kijk dan eens weer zonder extra dingen te geven ;)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:55

Heb je die tubes met vulling voor kongs geprobeerd? Die gaan er hier prima in. (Misschien té goed, ze staat nu op dieet :+) Vooral de kaas-smaak, maar ik zag dat je kaas al had geprobeerd? Omdat die vulling gewoon zacht is, gaat er dat misschien net als de leverworst wel goed in.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:11

Mijn ervaring is dat sommige honden niet eten uit een hele volle bak, maar als je er bijvoorbeeld maar een paar brokjes in doet, zeg kwart van wat ie normaal over de dag eet, en dat dan meerdere keren per dag, dat ze dan wel eten omdat ze dan de bak leeg kunnen eten en dat voldoening geeft of iets dergelijks, als de bak al zo vol is dat ie weet dat ie t toch niet op kan begint ie er al niet aan.
Zou misschien bij hem ook kunnen werken...

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 14:38

Volle bak of niet hij eet wel gelukkig. Kong spul heb ik nog niet gedaan.
Naast het lekkers wat hij krijgt eet hij ook dezelfde hoeveelheid brokken als wanneer hij niks lekkers krijgt.
Verder eet hij het beste wanneer ik erbij ben. Als ik weg ben eet hij gerust de hele dag niks. Ook dingen die hij lekker vind. Als mijn vriend ze aanbied weigert hij alles. Als ik het aanbied dan eet hij het wel. Verder trucjes ga ik proberen. De snuffelmat werkt niet bij hem. Dan laat hij het liggen.

Verder leg ik er weinig druk op. Ik vul zn bakje met brokjes en daar doet hij 3 a 4 dagen mee.

Schapenvet met knoflook bonbons lust hij niet. Wellicht vloeibaar wel. Ga ik ook proberen. En bij de fokker at hij gerust dagen niks. Daar zat hij wel in een roedel maar hij at als allerlaatste en vaak was het dan al op.
En dat was geen probleem voor hem hij werd er niet hongerig van of ging eerder eten.

Verder geef ik af en toe wat sportbrokken erbij maar hij zoekt de orijen eruit. De andere brokjes spuugt hij op de grond.

Ik ga kijken of ik met een clicker kan gaan werken. Ik heb soms het idee dat hij het alleen eet om mij te plezieren. Niet omdat hij wil...
Oke dan eet hij helemaal niet meer. Dus dat is ook niks

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:55

Heb je al eens een groter bakje geprobeerd? Of een bordje?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:00

Pas wel op met knoflook, is namelijk helemaal niet goed voor honden, zeker zo'n kleintje geef je al snel te veel.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 16:10

Daarom geef ik ze bonbons voor kleine honden. Ben bekend met de problemen...

Groter bakje en bordje geprobeerd zoekt hij eruit wat hem aan staat

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:31

Zolang hij eet, mag ik dan vragen wat het probleem is? Hij ziet er voor mij gewoon gezond uit en de dierenarts vind het ook.... Rasstandaard ja... Maar dat is dus niet echt alle honden he? Ik bedoel kijk maar naar de standaard van de mens... Val jij daarbinnen met lengte en gewicht? Applausje voor jou, maar een hele hoop mensen vallen erbuiten en dat geld dus ook voor honden.

Zolang hij eet en niet afvalt zie ik het probleem echt niet... Het beestje is 10 maanden, dus nog lang niet uitgegroeit! Het komt heus wel, gun het wat tijd....

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 16:43

Hij eet ja. Maar hij heeft wel ondergewicht. Zn heupbotten bijv steken uit dat hoort niet. En zeker een hond in de groei kan wel wat extra gebruiken. Mijn andere hond voldoet ook biet aan de rasstandaard ook te dun maar bij hem is het wel de leeftijd. Hij is nu gewoon weer slungelig dat mag. Maar machito is gewoon mager. Dat is niet oke.

Hij is niet "gewoon" dun het is geen hazewindhond die dun hoort te zijn. En dat is lastig te zien vanaf een foto. Maar als je hem in het echt ziet, zie je het zelf ook.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:59

Rianne1994 schreef:
Hij eet ja. Maar hij heeft wel ondergewicht. Zn heupbotten bijv steken uit dat hoort niet. En zeker een hond in de groei kan wel wat extra gebruiken. Mijn andere hond voldoet ook biet aan de rasstandaard ook te dun maar bij hem is het wel de leeftijd. Hij is nu gewoon weer slungelig dat mag. Maar machito is gewoon mager. Dat is niet oke.

Hij is niet "gewoon" dun het is geen hazewindhond die dun hoort te zijn. En dat is lastig te zien vanaf een foto. Maar als je hem in het echt ziet, zie je het zelf ook.

Ik ben het dikgedrukte gedeelte niet met je eens. Als een lichaam zich ontwikkelt, groeit, spieren krijgt en hormonaal veranderd is het niet vreemd als het wat dunner/slungeriger oogt. Dat geldt voor kinderen en veulens ook. En dat trekt later weer bij.
Daar hoef je niet als een malle tegenop te voeren. Hij moet natuurlijk wél genoeg binnen krijgen, maar dat nú aan moeten komen moet je denk ik maar even van je afzetten.

Gewoon één of twee keer per dag op een vast tijdstip voer aanbieden. Ook niet tussendoor snoepjes o.i.d geven. Ze hebben maar een heel klein maagje, en zitren na twee snoepjes bij wijze van al half vol. En ja, als je geen hond hebt die zichzelf volvreet tot hij kotst (is wel duidelijk dat het dat type hond niet is :+ ) eet hij later dus minder.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:04

Hier een duitse dog die 60 en liefst zelfs 65 kg hoort te wegen. Met veel moeite geraken we aan 54-55, maar bij het minste beetje stress zitten we weer rond de 52. Eten doet ze gelukkig wel heel goed, maar aankomen gebeurt niet, ook geen klein beetje. Dierenarts kan er niks verkeerds aan ontdekken, ze is dus "gewoon" dun, ook al vinden wij dat niet leuk.
Waarom zou dat bij dit specifieke hondje niet ook "gewoon" het geval kunnen zijn?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 17:39

Omdat hij wel dik is geweest. En wel goed gegeten schijnt te hebben. Ik zeg schijnt omdat ik het niet zeker weet. Hij was als pup namelijk bij iemand anders in training.
Verder een chihuahua 1 of 2x per dag wat voeren is te weinig. Beter vaker kleine hoeveelheden. Ze hebben inderdaad een klein maagje namelijk. Dus met 1 of 2x eet hij nooit genoeg. Verder zoals al gezegd. Snoepjes eet hij tussendoor en daarbij eet hij dan brokjes. Echter eet hij aanzienlijk minder dan een "normale" hond. Verder ziet hij er niet slungelig uit en lijkt hij niet dun hij IS dun.

Verder heb ik geloof ik de meest relevante tips wel gehad dus deze discussie ga ik verder niet meer aan

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:47

Rianne1994 schreef:
Verder heb ik geloof ik de meest relevante tips wel gehad dus deze discussie ga ik verder niet meer aan

Het is niet bepaald aanbevelenswaardig om in een topic van jou mee te denken of te reageren, zeg....
Wat een onaangename reacties plaats jij.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:53

Misschien is het hondje gewoon niet gelukkig met jou? ( training )
Je hebt ze er tussen ;-)