Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:34

Ohja. die kittens wegbrengen.
Wij houden een intake gesprek. Minstens een bezichtiging om te kiezen (maar meestal komen ze vaker kijken) en op 13 weken brengen we ze zelf naar hun nieuw tehuisje. en bij alle 4 de kittens heb ik gegriend als een klein kind...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:53

gewoon contract tekenen thuis in de prullenbak gooien en nooit meer wat laten horen..
geen haan die er naar kraait, ex eigenaar heeft geen poot om op te staan want volgens de wet is een huisdier gewoon een voorwerp als het verhandeld wordt, verkocht is verkocht..

dus mocht je ooit afstand moeten doen van je kat, dan zoek je een ander huisje al de niet waar je mensen voor je dier laat betalen..

Immers fokkers vinden ook dat ze gemaakte onkosten mogen meerekenen, dus waarom dan niet als je een dier uiteindelijk besluit weg te doen om wat voor reden dan ook. en als je als koper moet betalen voor het feit dat het dier een stamboekopname heeft (wat waardeloos is als je niet mag fokken, leuk toiletpapier meer niet), dan is het ook reeel dat de fokker dat bedrag dan weer zou terugbetalen...

leuke is ook nog dat je verplicht wordt je dier gratis aan te bieden.. Dat zegt dus helemaal niets over of je ook echt altijd een adres achter de hand hebt, want wat je aangeboden krijgt hoeft niet aangenomen te worden.

Simpel, als ik ooit een raskat wil en er zit een contract bij.. dan knik ik ja en amen.. teken het en gooi het thuis gewoon weg.. contract is een sierartikel, net als het stamboompiertje alleen geschikt als toiletpapier.. stamboekpapier heeft tenminste nog waarde als het dier niet gesterliseert is..

ik als nieuwe eigenaar mag grof gezegd ook zelf weten of ik een nestje zou willen van een kater van een ander ras als de eigenaar van de kater en ik als eigenaar van een poes van mening zijn dat het een mooie match kan zijn en ik de verantwoording zelf draag om eigenaren te vinden voor de dieren..

ja dat is een knuppel in het hoenderhok, dat weet ik. Maar het is echt niet zo dat een goedgekeurde poes ook standaard gezonder en beter is dan een mengelmoesje.. STerker nog, zoals al wordt aangegeven op de vorige pagina.. die tests zijn ook alleen maar moment opnames, en juist vanwege het nageslacht blijft men testen ook nadat er al niet meer mee gefokt is.. dus er is geen enkele garantie op dat 'vrij' label.

gewoon ja en amen knikken en wettelijk gezien heb je daarna gewoon zelf alles voor het zeggen over je eigen aangeschafte dier. probleem opgelost.. fokkers blij want die hebben een extra stukje toiletpapier en kopers blij want die hebben het dier dat ze wilden.. waar ze voor betalen omdat ze graag die kat willen hebben. En of de toekomst nu een nestje in petto heeft ooit omdat je dat leuk vind, of dat je het dier uiteindelijk weg moet doen en je wilt er 100 euro voor hebben.. dat is helemaal aan jezelf als koper.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:28

Als je als fokker echt wil dat er niet met jouw fokproducten wordt gefokt, moet je ze niet ongeholpen weg doen.
In de paardensport zeg je toch ook niet " ja mooie merrie/hengst maar ik wil eigenrecht hebben op de bloedlijn dus je mag er niet mee fokken".
Verkopen is ook loslaten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:57

In belgie is kittensterilisatie inmiddels verplicht. Enerzijds is het geruststelling. Anderszijds vind ik het geen leuk idee om een kitten van 10 weken al zo een zware operatie te laten ondergaan. ..

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:44

Duhelo schreef:
In belgie is kittensterilisatie inmiddels verplicht. Enerzijds is het geruststelling. Anderszijds vind ik het geen leuk idee om een kitten van 10 weken al zo een zware operatie te laten ondergaan. ..

Misschien een stomme vraag, maar hoe zit dat dan. Als er geen nieuwe vruchtbare katten meer rondlopen. Dan kan in heel Belgie straks geen kat meer gefokt worden?
Laatst bijgewerkt door Sourire op 04-12-16 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:44

Ik vind dit wel een interesante dicussie. Heb er even het contract van mijn hond bij gepakt dus kanbnet anders zijn maar dit staat er bij mij in:
Afbeelding
Teruggave regeling

Afbeelding
Betreft fokken met het dier.

Afbeelding
Erfelijke afwijkingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:21

Sourire schreef:
Duhelo schreef:

Misschien een stomme vraag, maar hoe zit dat dan. Als er geen nieuwe vruchtbare katten meer rondlopen. Dan kan in heel Belgie straks geen kat meer gefokt worden?

Dat is net de clue. Het beleid is er om de straatkatten te minderen. Maar de boer om de hoek chipt zijn katten niet, dus dat kan niet gecontroleerd worden. catterys zijn aangegeven en alles is in orde, dus die kunnen wel gecontroleerd worden

Je mag wel een kitten open verkopen naar een geregistreerde ( dus met HK nummer) cattery. ik heb een cattery als hobbyfokker, dus zonder registratie nummer ( ik weet het niet uit mijn hoofd, maar een dergelijk nummer kost geld en je moet geloof ik aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals quarantaine, minimum grootte van de kweekkooien, etc.)
Maar doordat ik geen HK nummer heb, kan ik dus enkel doorfokken met eigen nafok en geen dieren aankopen.

De enige verhandeling tussen open dieren is naar catterys met een nummer, die dus al beroepsmatig fokken, waardoor ze uiteindelijk alle kleine hobbyfokkers die kittens écht in huis laten opgroeien zullen kwijt raken...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:31

Duhelo schreef:
Duhelo schreef:

Dat is net de clue. Het beleid is er om de straatkatten te minderen. Maar de boer om de hoek chipt zijn katten niet, dus dat kan niet gecontroleerd worden. catterys zijn aangegeven en alles is in orde, dus die kunnen wel gecontroleerd worden

Je mag wel een kitten open verkopen naar een geregistreerde ( dus met HK nummer) cattery. ik heb een cattery als hobbyfokker, dus zonder registratie nummer ( ik weet het niet uit mijn hoofd, maar een dergelijk nummer kost geld en je moet geloof ik aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals quarantaine, minimum grootte van de kweekkooien, etc.)
Maar doordat ik geen HK nummer heb, kan ik dus enkel doorfokken met eigen nafok en geen dieren aankopen.

De enige verhandeling tussen open dieren is naar catterys met een nummer, die dus al beroepsmatig fokken, waardoor ze uiteindelijk alle kleine hobbyfokkers die kittens écht in huis laten opgroeien zullen kwijt raken...

daarnaast zou als het beleid correct zou werken een kat extreem duur worden..
alle katten.. betekent dat een kat een elite product gaat worden.

ik ben opgegroeid met boerderij katten. was er weer eens bij ons thuis een kat platgereden (die muizen moest vangen), dan haalden we er een op de boerderij van onze neef.. die hadden ieder voorjaar en ieder najaar wel een nestje.. de katertjes werden zowieso weggegeven, zodat er geen inteelt zou plaatsvinden en een bepaald percentage haalde volwassen leeftijd niet (dom genoeg om in een dorsmachine een tukje te gaan doen en niet op tijd weg en dat soort ongein).. puur natuurlijke selectie waarbij de sterkere en wat slimmere katten uiteindelijk overbleven en de boederij van mijn vaders neef bevolkten.. en daar haalden wij er dan gemiddeld 1 per twee jaar vandaan die bij ons muizenvanger moest worden.

stel je voor dat we 500 euro per kat moesten gaan neertellen terwijl ze bij ons lekker in huis en vrij om het huis konden rondlopen.. de minder inteligentere werknemers liepen helaas onder auto's in het drukke verkeer boven aan de dijk.. zou een duur geintje worden iedere twee jaar 500 euro voor een levende muizenval..

En wat denk je van mensen die het wat minder breed hebben.. 25 euro voor de aanschaf en een potje van een paar honderd voor noodgevallen is dan logischer dan 500 voor de aanschaf en verder blut voor wanneer er iets gebeurd.. met 500 euro in je zak kun je prima een kat onderhouden.. met een paar tientjes niet.

zou het beleid correct worden uitgevoerd, dan betekent het simpelweg dat jan met de pet zich geen kat meer kan veroorloven toch?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:42

In principe heeft de fokker of verkoper van een hond/kat/paard eigenlijk geen enkel recht meer.
De eigenaar van het dier mag bepalen wat ermee gebeurt.
Al zou een koper een contract ondertekenen waar in staat dat de verkoper iedere week mag langskomen om het dier te zien, dan lijkt mij dat niet rechtsgeldig. Hetzelfde geldt als jij het dier wilt verkopen. Ik snap dat het erin wordt gezet, omdat de fokker wil voorkomen dat een dier van hot naar her moet verhuizen.. Dat is nooit goed voor een dier. Echter hebben ze volgens mij geen poot om op te staan. Er is echt geen fokker die daarvoor een rechtszaak aanspant, daar weet ik veel hoeveel geld voor neerlegt om een dier dat een paar honderd euro kost. Wellicht dat het in de paardensport rendabel zou zijn. Maar voor een kitten van paar honderd euro. Lijkt me niet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:15

elenaMM77 schreef:
gewoon contract tekenen thuis in de prullenbak gooien en nooit meer wat laten horen..
geen haan die er naar kraait, ex eigenaar heeft geen poot om op te staan want volgens de wet is een huisdier gewoon een voorwerp als het verhandeld wordt, verkocht is verkocht..

Mijn gedachte precies. De fokker komt echt niet elk jaar even controleren of hond/kat nog onbevlekt rondloopt bij jou thuis. Mocht jij de sterren van de hemel ermee fokken of misschien doorverkopen voor grof geld, dan is dat heel erg pech voor de fokker. Niet zijn dier, niet zijn recht.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:48

Sourire schreef:
Duhelo schreef:

Dat klinkt inderdaad alsof kittens straks enkel nog gefokt worden door de grotere (brood)fokkers. Volgens mij moet je dat niet willen. Maargoed dat is offtopic, dank voor je antwoord!

[edit]
Niet goed gequote, de vraag was dus van mij. Het antwoord van duhelo. Niet andersom :7

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:01

ElenaMM, maak je geen zorgen, als vrijwilligster bij een kattenopvang kan ik je vertellen dat htk-katten absoluut geen zeldzaamheid gaan worden, ondanks de castratieplicht. We komen gewoon om in alle ongewenste katten en kittens, en dat gaat helaas nog lang niet verbeteren. Ook worden er nog altijd gratis - ongecastreerde - kittens aangeboden in de plaatselijke FB-groepen, ondanks dat dat verboden is (ik geef ze als ik het zie wel aan bij het FOD Dierenwelzijn hoor, ik ben tenslotte één van die mensen die kan opdraaien voor al die oepsnestjes }> )

Trouwens, in de contracten van onze opvangkatten staat ook dat de kat (of kitten) terug moet naar ons als de adoptant ze niet meer kan houden. Nu gaat het hier natuurlijk om veel lagere aanschafkosten dan bij raskatten van een fokker, maar wij doen dit in ieder geval uit liefde voor onze opvangdieren. Deze clausule wordt ook positief onthaald door adoptanten, ze vinden het juist een geruststelling. En ik ook, ik moet er niet aan denken dat 1 van mijn ex-opvangertjes in het asiel of op straat belandt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:04

Inderdaad, in de straatkatten zal er geen tekort zijn. Kijk maar even bij de gemiddelde boerdrrij. Waar mijn paard gestald staat lopen er al 15 ongeholpen rond ...

De raskatten zullen wel fors duurder worsen, castratiekosten worden doorgerekend en als hobbyfokker kun je niet meer aan nieuwe bloedlijnen raken...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:51

Toffeltje schreef:
Beste bokkers,

Wij hebben van de week een ontzettend leuk kitten gekocht, een raskat. Hele leuke fokkers ook, ze zijn hem zelfs zelf komen langsbrengen. Nu was het contract in eerste instantie vergeten en hebben we die later gekregen en daar staat (voor mij) iets vreemds in: we mogen de kat nooit zomaar verkopen of weggeven, hij moet altijd eerst weer gratis aan de fokker aangeboden worden. Is zoiets normaal bij katten?
Natuurlijk hoop ik dat het nooit nodig zal zijn, dieren zijn er bij ons in principe voor heel hun leven. Maar je weet nooit wat de toekomst zal brengen. Mocht er iets gebeuren waardoor hij niet meer bij ons zou kunnen blijven zou ik veel liever zelf een nieuw huisje voor hem zoeken.
Dus ik zou graag van andere bokkers met (ras)dieren horen of zij ook zoiets in hun contract hebben staan.

Wat ik niet handig vind is dat het contract blijkbaar niet eens is laten zien voor de verkoop. En daarnaast had jij er ook naar kunnen vragen om het in te zien voordat je het kitten kocht.

En ik schrik gewoon van de reacties hier, je tekent een contract om het vervolgens in de prullenbak te gooien....(tenzij natuurlijk de kitten koper het hard nodig heeft)

Je hoeft het dier niet te kopen, ga dan op zoek naar een fokker die dit niet in het contract heeft staan. Vind het echt schandalig dat er mensen zijn die zo makkelijk omgaan met een contract die zij wel vrijwillig ondertekent hebben en daarmee dus instemmen met wat er in staat.

Veel goede fokkers willen gewoon weten waar hun gefokte dier zit en niet dat de door hun gefokte dieren op marktplaats terecht komen en gelijk hebben ze. Ook zal een goede fokker er best vrede mee hebben als je in overleg samen een thuis zoekt. Het gaat er bij de fokker om dat ze niet ineens haar gefokte kat op marktplaats aantreft of een dier helemaal uit het zicht verdwijnt. Door dat in het contract op te nemen hoopt de fokker dat in ieder geval de meeste mensen wel contact met haar/hem opnemen.

Het fokverbod die een fokker op een nest of op een kitten kan geven kan verschillende redenen hebben, waaronder ook gezondheid, en dat kan al met een navelbreukje te maken hebben.

Ik heb een Herplaatser uit Roemenië, een hond, maar ook hij moet terug naar de stichting als ik er niet meer voor kan zorgen, of ieder geval contact met ze opnemen en samen op zoek naar een nieuw thuis. Ik vind het prima.

Hier komt binnenkort ook een kitten, ook met een contract waarin staat dat ze het dier graag terug wil als er niet meer voor gezorgd kan worden en dat als het dier niet voor de fok bedoelt is, staat dan ook in het contract, tussen de 6 en 8 maanden gecastreerd moet worden. (met 12 13 weken laten castreren vind ik echt te jong en zou daar als kitten koper niet voor kiezen) Als ik zie dat er goed en met liefde wordt gezorgd voor de ouderdieren, deze getest zijn en alles er vrolijk en fris uit ziet in de cattery vind ik het prima.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:00

_San87_ schreef:
Toffeltje schreef:
Wij hebben contact gehad met de fokker en zij vond het prima om in het contract op te nemen dat hij wel naar familie of vrienden mag. De regel was in het contract opgenomen omdat het een wat pittiger ras is waar mensen zich helaas nogal eens op verkijken met als gevolg dat katten van hand tot hand gaan.
Eerlijk gezegd denk ik nog steeds dat het niet rechtsgeldig is aangezien je als consument in nederland best veel rechten hebt, maar dat maakt me niet zoveel uit, het gaat me meer om het idee erachter en dat is de erkenning dat zowel wij als de fokker het beste met de kat voorhebben.

Het is ook niet rechtsgeldig. Maar dat weten veel mensen niet. De fokkers zelf waarschijnlijk ook niet.

Je maakt samen een afspraak, of het nou rechtsgeldig is of niet het is gewoon fatsoenlijk om je aan die afspraak te houden.

Goed opgelost zo toch Toffeltje? Je hebt een fijne fokker getroffen lijkt me.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:05

lizy29 schreef:
Kan me eigenlijk niet meer herinneren of dat ook in het contract van mijn hond stond.
Toen wij hem echter niet konden houden is het niet eens bij me opgekomen om geld voor hem te vragen. Het belangrijkste was een goed nieuw huis in overleg met de fokker. Uiteindelijk bleek dit de fokker zelf aangezien de dochter en de hond echt helemaal gek op elkaar waren. Dus ja mijn hond is gratis terug gegaan naar de fokker maar alles in goed overleg en alles in het belang van de hond. Vond het al erg genoeg dat wij hem niet meer konden bieden wat hij nodig had.

<3

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:07

Je tekent beide een overeenkomst in tweevoud (dus weggooien heeft weinig zin wat eerder werd genoemd) en over de rechtsgeldigheid hiervan valt nog te twisten want ik ken fokkers die na een geschil toch de rechtszaak hebben gewonnen.
Als het allemaal in goede harmony gaat valt er een hoop samen te bespreken en te regelen.
Maar in dit topic zal het een felle discussie blijven tussen fokker en niet fokker :o

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:07

Jis_ schreef:
lizy29 schreef:
Kan me eigenlijk niet meer herinneren of dat ook in het contract van mijn hond stond.
Toen wij hem echter niet konden houden is het niet eens bij me opgekomen om geld voor hem te vragen. Het belangrijkste was een goed nieuw huis in overleg met de fokker. Uiteindelijk bleek dit de fokker zelf aangezien de dochter en de hond echt helemaal gek op elkaar waren. Dus ja mijn hond is gratis terug gegaan naar de fokker maar alles in goed overleg en alles in het belang van de hond. Vond het al erg genoeg dat wij hem niet meer konden bieden wat hij nodig had.

<3

_/-\o_

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:22

Jis_ schreef:
Toffeltje schreef:
Beste bokkers,

Wij hebben van de week een ontzettend leuk kitten gekocht, een raskat. Hele leuke fokkers ook, ze zijn hem zelfs zelf komen langsbrengen. Nu was het contract in eerste instantie vergeten en hebben we die later gekregen en daar staat (voor mij) iets vreemds in: we mogen de kat nooit zomaar verkopen of weggeven, hij moet altijd eerst weer gratis aan de fokker aangeboden worden. Is zoiets normaal bij katten?
Natuurlijk hoop ik dat het nooit nodig zal zijn, dieren zijn er bij ons in principe voor heel hun leven. Maar je weet nooit wat de toekomst zal brengen. Mocht er iets gebeuren waardoor hij niet meer bij ons zou kunnen blijven zou ik veel liever zelf een nieuw huisje voor hem zoeken.
Dus ik zou graag van andere bokkers met (ras)dieren horen of zij ook zoiets in hun contract hebben staan.

Wat ik niet handig vind is dat het contract blijkbaar niet eens is laten zien voor de verkoop. En daarnaast had jij er ook naar kunnen vragen om het in te zien voordat je het kitten kocht.

En ik schrik gewoon van de reacties hier, je tekent een contract om het vervolgens in de prullenbak te gooien....(tenzij natuurlijk de kitten koper het hard nodig heeft)

Je hoeft het dier niet te kopen, ga dan op zoek naar een fokker die dit niet in het contract heeft staan. Vind het echt schandalig dat er mensen zijn die zo makkelijk omgaan met een contract die zij wel vrijwillig ondertekent hebben en daarmee dus instemmen met wat er in staat.

Veel goede fokkers willen gewoon weten waar hun gefokte dier zit en niet dat de door hun gefokte dieren op marktplaats terecht komen en gelijk hebben ze. Ook zal een goede fokker er best vrede mee hebben als je in overleg samen een thuis zoekt. Het gaat er bij de fokker om dat ze niet ineens haar gefokte kat op marktplaats aantreft of een dier helemaal uit het zicht verdwijnt. Door dat in het contract op te nemen hoopt de fokker dat in ieder geval de meeste mensen wel contact met haar/hem opnemen.

Het fokverbod die een fokker op een nest of op een kitten kan geven kan verschillende redenen hebben, waaronder ook gezondheid, en dat kan al met een navelbreukje te maken hebben.

Ik heb een Herplaatser uit Roemenië, een hond, maar ook hij moet terug naar de stichting als ik er niet meer voor kan zorgen, of ieder geval contact met ze opnemen en samen op zoek naar een nieuw thuis. Ik vind het prima.

Hier komt binnenkort ook een kitten, ook met een contract waarin staat dat ze het dier graag terug wil als er niet meer voor gezorgd kan worden en dat als het dier niet voor de fok bedoelt is, staat dan ook in het contract, tussen de 6 en 8 maanden gecastreerd moet worden. (met 12 13 weken laten castreren vind ik echt te jong en zou daar als kitten koper niet voor kiezen) Als ik zie dat er goed en met liefde wordt gezorgd voor de ouderdieren, deze getest zijn en alles er vrolijk en fris uit ziet in de cattery vind ik het prima.

hoezo schandalig.. wie zegt dat de fokker voor een beter plekje zoek als ik zelf wanneer ik besluit dat ik het dier niet kan houden.

stel ik koop een kat, liefde op het eerste gezicht voor het koppie.. Ik tel er grof geld voor neer 750 euro.. want de fokker die uit liefde fokt, wil zijn/haar kosten eruit.. En een jaartje later is het dier volwassen en blijkt mijn karakter totaal niet overeen te komen met die van de kat, of ik moet plots verhuizen waar een kat absoluut niet mag.

vervolgens zegt mijn buurvrouw, ik ben verliefd op het dier sinds je hem hebt.. ik wil m wel voor 350 overnemen.. als kitten kosten ze mij teveel, dus ik wil m voor een vriendelijke prijs wel hebben.

Nee, dan moet ik m gratis aan de fokker overhandigen.. sorry, maar ik zie ook exfokdieren of teruggenomen dieren langskomen bij fokkers en die herplaatsen ze echt niet gratis.. ze nemen het product terug en verkopen ze dan voor een zachtere prijs, omdat het dier inmiddels volwassen is..
raar genoeg, moet ik de onkosten betalen, omdat ik het dier overneem, maar betalen ze mij die niet weer terug op het moment dat ik m gratis moet inleveren..

dus ja in de prullenbak zo'n contract.. het heeft geen enkele rechtsvorm + als ik nog een bedrag terug kan krijgen van de aankoopsprijs omdat ik iemand ken die het dier wel over wil nemen waarom zou ik m dan gratis moeten afstaan aan iemand die m 9/10 keer gewoon weer zelf verkoopt als afgeprijsd omdat het geen kitten meer is.

En waarom zou naar een andere fokker gaan.. het gaat mij niet om een ras, maar om een individueel dier waar ik mijn liefde aan verklaar. dus ik heb dan met een andere fokker, die andere dieren heeft niets te maken, dat is niet het kitten dat ik zoek..

mensen proberen en contract te laten tekenen dat haaks staat op de wetgeving, dat vind ik pas schandalig.. ook al is het uit liefde, je probeert mensen te laten denken dat het zo hoort, dat het zo mag en dat je als fokker die rechten ook daadwerkelijk hebt.. slikken of stikken.. dat vind ik persoonlijk pas schandalig.

ik begrijp de beweegreden maar het is simpelweg incorrect.
Je kunt ook gewoon in het kittenboekje je adres en telefoonnummer goed noteren en vragen:
Mocht hij ooit wegmoeten om wat voor reden dan ook, je kunt m altijd weer bij ons brengen wij hebben voldoende netwerk om het dier dan opnieuw te plaatsen. geen wurg, geen dwang, geen rechten proberen toe te eigenen die niet van jezelf zijn, maar gewoon vragen.. tekenen is toch waardeloos, dus wat is er mis met gewoon netjes vragen.. niemand koopt een kitten van 750 euro om het daarna te mishandelen of voor broodfok voor kittens die voor 25 euro op internet komen, noch doe je een kat voor 50 euro naar een wildvreemde nadat je er zelf een vermogen voor neertelt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:31

Jis_ schreef:
Je maakt samen een afspraak, of het nou rechtsgeldig is of niet het is gewoon fatsoenlijk om je aan die afspraak te houden.

Goed opgelost zo toch Toffeltje? Je hebt een fijne fokker getroffen lijkt me.

afspraak, tis slikken of stikken.. je tekent een contract waarin je je onderwerpt aan de wetten van de fokker, die niet overeenstemmen met de wetgeving die geld voor aankopen. Dus net als je soms bepaalde dingen niet verteld bij een solicitatie of wanneer je een woning wilt hebben (niet omdat je fout doet, maar omdat het je kansen verkleind) ben je als kittenkoper ook niet zo stom om de fokker erop te gaan wijzen dat z'n contract niet deugd..

dus in plaats van discusieren of afzien van de koop, knik je gewoon ja, je koopt je aankoop.. je gaat naar huis en leeft nog lang en gelukkig met het dier van je keuze.. En komt de dag dat je toch van je dier af moet.. dan kun je gewoon doen en laten wat je wilt.. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.. De verkoper heeft zijn/haar schijnzekerheid.. precies zoals hij/zij dat wilde hebben, en jij hebt je kat, precies wat je wilde hebben. want ik snap werkelijk het nut van die contracten niet, het is pure schijnveiligheid en toch afdwingen dat zonder dat contract geen koop plaatsvind. je kunt net zo goed elkaar een blanco velletje toiletpapier overhandigen, heeft net zoveel waarde.

je kunt beter als fokker investeren in een goede relatie met je kopers.. zodat je weet wanneer het niet goed gaat.. En als je dan uit liefde handelt.. zoals iemand al aangaf.. ik herplaats ze of houd ze zelf..
dan bied je de vraagprijs.. immers het is toch een goed dier met papieren etc.. Waarom zou je dan 750 euro krijgen voor je dier, en het daarna gratis terugkrijgen en houden. als je hem terug wilt nemen uit liefde, dan staat het je vrij om m terug te kopen tegen een reele prijs.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-12-16 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:31

Elena: Waarom lees je enkel de dingen dat je wil lezen? Er wordt nu al meerdere keren aangegeven dat het zo in het contract staat, maar dat de meeste fokkers geen probleem hebben om in overleg te herplaatsen...

Bij mij is het gewoon heel simpel, er wordt akkoord gegaan met mijn voorwaarden, wil de klant dat niet dan krijgt die geen kitten. Als het dier moet herplaatst worden moet er worden overlegd met mij en kijken we samen voor een oplossing, ofwel naar een ander gezin ofwel terug naar mij. Wederom, financieel aspect zien we dan wel. (na een jaar herplaatsen omdat het karakter niet bij de eigenaar past, of omdat ze hem beu zijn, dan betaal ik er niet voor, een dier kies je voor het leven ... Herplaatsen wegens financiele problemen, gezondheid of andere omstandigheden door onmacht, dan is dat uiteraard een ander verhaal. Maar het belangrijkste is dat het dier een goed tehuis krijgt en dat ik ze niet uit het oog verlies.)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:41

Duhelo, met het contract doen fokkers voorkomen alsof ik dat overleg verplicht ben..
ik ben best bereid, uit eigen initiatief een fokker te laten weten, dat ik mijn kat heb moeten wegdoen en dat ik een goed plekje gevonden heb binnen mijn kennissenkring.. maar ik ga toch niet de fokker inspraak laten hebben in hoe, waar, aan wie of voor hoeveel?

En dat is toch precies wat ik zeg Duhello, je kunt rustig het papier tekenen zonder iets te zeggen als koper.. jij als fokker zult vooraf zelfs met handtekening nooit weten wat er met het papier gebeurt en of het ooit wordt nageleefd. ik zeg gewoon nu hardop bij mij verdwijnt het in de vuilnisbak.. maar als ik (nu ja.. mijn naam komt overeen met mijn echte naam, dus ik zou mijn vriend de koop laten doen bij jou), bij jou een kitten zou kopen.. heb je gewoon een getekend papiertje precies zoals je wilt..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-12-16 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:46

elenaMM77 schreef:
Duhelo, met het contract doen fokkers voorkomen alsof ik dat overleg verplicht ben..
ik ben best bereid, uit eigen initiatief een fokker te laten weten, dat ik mijn kat heb moeten wegdoen en dat ik een goed plekje gevonden heb binnen mijn kennissenkring.. maar ik ga toch niet de fokker inspraak laten hebben in hoe, waar, aan wie of voor hoeveel?

En dat is toch precies wat ik zeg Duhello, je kunt rustig het papier tekenen zonder iets te zeggen als koper.. jij als fokker zult vooraf zelfs met handtekening nooit weten wat er met het papier gebeurt en of het ooit wordt nageleefd. ik zeg gewoon nu hardop bij mij verdwijnt het in de vuilnisbak.. maar als ik (nu ja.. mijn naam komt overeen met mijn echte naam, dus ik zou mijn vriend de koop laten doen bij jou), bij jou een kitten zou komen.. heb je gewoon een getekend papiertje precies zoals je wilt..

Maar dat doe je toch gewoon niet al eerlijk mens?
Waarom zou je bij mij een kitten kopen als je kennis hebt van mijn "eisen" en er niet mee akkoord bent? Een contract door beide partijen getekend is nog altijd rechtsgeldig, en je hebt kans dat, als het erop aankomt, de fokker wel gelijk kan krijgen. Waarom dat risico nemen en de moeite doen?
Koop dan gewoon een kitten bij een fokker die die eisen niet stelt (maar die zal je moeilijk vinden. Ik heb ooit een fokker gezien die in het contract had dat kittenkopers niet mochten binnenshuis roken als het kitten er was. Ik rook niet, mijn vriend enkel buiten, maar met die eis wilde ik niet akkoord gaan uit principe, dus ben ik gewoon niet bij die fokker langsgeweest.) zodat er ook geen risico is op dingen die verkeerd gaan.

Zoals ik al zei, met overleg is er héél veel mogelijk. Maar als ik zou weten dat er een van de kittenkopers een kitten wegdoen zonder te overleggen met mij, dan zou ik er alles voor doen om het dier terug te halen. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als er een van mijn dieren door zoiets in de broodfok terecht zou komen of op een slechte plaats ...En het zou mij echt niet uitmaken als een kittenkoper het dier herplaatst en er niks voor krijgt, of 1000 euro voor krijgt, het belangrijkste is dat het op een goede plaats terechtkomt en dat ik mijn nafok kan blijven opvolgen. Het financiële gedeelte maakt me op dat vlak niks uit.

Edit: En bij screenings op voorhand kom je al veel te weten hoor. Zowiezo willen we meerdere bezoeken, alle leden van het gezin zien, komen we op huisbezoek, etc. De meeste kittenkopers komen meerdere keren een middag op bezoek (lekker met een kopje koffie en stukje taart paar uur kittens knuffelen :D). Vaak is er ook al intensief contact via mail of facebook, een facade ophouden is moeilijk hoor ;).
Maar ik moet zeggen: Door uitspraken zoals jij zegt (dan doe ik het via mijn vriend, gebruik ik een valse naam, etc), heb ik al veel minder de neiging om nog iets toe te willen brengen aan het ras en kittens te verkopen. heb ik ook de neiging om méér eisen te gaan stellen en mijn prijs zo hoog te brengen dat alléén mensen die écht écht écht een kitten van mij willen, die komen halen. Ik hou ze eerlijk gezegd nog liever allemaal zelf, dan dat ik ze aan iemand mee geef waar ik ook maar een greintje minder goed gevoel bij heb ...

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:49

Discussie fokkers VS niet fokkers valt wel mee, ben geen fokker namelijk.

Hoezo schandalig? Dat leg ik net uit, :j Je wordt toch niet gedwongen het contract te tekenen? Doe het niet als je het er niet mee eens bent. Achteraf gaan zeggen kan mij dat contract wat schelen is gewoon niet netjes.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:50

Elena: ik heb nergens gezegd dat het kitten weer gratis terug moet of dat dit in mijn contract zou staan dus nogmaals!
Als een kitten om wat voor reden dan ook weg zou moeten dan kijken we samen kittenkoper en ik wat het beste is voor het kitten en financieel gezien daar komen we ook wel uit.
Verder vind ik je toon naar ons fokkers nogal vervelend overkomen of wij allemaal geldbelust zijn, dan moet je naar de broodfokkers kijken die interesseert het geen ene moer wat er met het kitten gebeurd die hebben alleen interesse in geld.