Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Duhelo schreef:In belgie is kittensterilisatie inmiddels verplicht. Enerzijds is het geruststelling. Anderszijds vind ik het geen leuk idee om een kitten van 10 weken al zo een zware operatie te laten ondergaan. ..
Sourire schreef:Duhelo schreef:In belgie is kittensterilisatie inmiddels verplicht. Enerzijds is het geruststelling. Anderszijds vind ik het geen leuk idee om een kitten van 10 weken al zo een zware operatie te laten ondergaan. ..
Misschien een stomme vraag, maar hoe zit dat dan. Als er geen nieuwe vruchtbare katten meer rondlopen. Dan kan in heel Belgie straks geen kat meer gefokt worden?
Duhelo schreef:Duhelo schreef:In belgie is kittensterilisatie inmiddels verplicht. Enerzijds is het geruststelling. Anderszijds vind ik het geen leuk idee om een kitten van 10 weken al zo een zware operatie te laten ondergaan. ..
Dat is net de clue. Het beleid is er om de straatkatten te minderen. Maar de boer om de hoek chipt zijn katten niet, dus dat kan niet gecontroleerd worden. catterys zijn aangegeven en alles is in orde, dus die kunnen wel gecontroleerd worden
Je mag wel een kitten open verkopen naar een geregistreerde ( dus met HK nummer) cattery. ik heb een cattery als hobbyfokker, dus zonder registratie nummer ( ik weet het niet uit mijn hoofd, maar een dergelijk nummer kost geld en je moet geloof ik aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals quarantaine, minimum grootte van de kweekkooien, etc.)
Maar doordat ik geen HK nummer heb, kan ik dus enkel doorfokken met eigen nafok en geen dieren aankopen.
De enige verhandeling tussen open dieren is naar catterys met een nummer, die dus al beroepsmatig fokken, waardoor ze uiteindelijk alle kleine hobbyfokkers die kittens écht in huis laten opgroeien zullen kwijt raken...
elenaMM77 schreef:gewoon contract tekenen thuis in de prullenbak gooien en nooit meer wat laten horen..
geen haan die er naar kraait, ex eigenaar heeft geen poot om op te staan want volgens de wet is een huisdier gewoon een voorwerp als het verhandeld wordt, verkocht is verkocht..
Sourire schreef:Duhelo schreef:Misschien een stomme vraag, maar hoe zit dat dan. Als er geen nieuwe vruchtbare katten meer rondlopen. Dan kan in heel Belgie straks geen kat meer gefokt worden?
Dat is net de clue. Het beleid is er om de straatkatten te minderen. Maar de boer om de hoek chipt zijn katten niet, dus dat kan niet gecontroleerd worden. catterys zijn aangegeven en alles is in orde, dus die kunnen wel gecontroleerd worden
Je mag wel een kitten open verkopen naar een geregistreerde ( dus met HK nummer) cattery. ik heb een cattery als hobbyfokker, dus zonder registratie nummer ( ik weet het niet uit mijn hoofd, maar een dergelijk nummer kost geld en je moet geloof ik aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals quarantaine, minimum grootte van de kweekkooien, etc.)
Maar doordat ik geen HK nummer heb, kan ik dus enkel doorfokken met eigen nafok en geen dieren aankopen.
De enige verhandeling tussen open dieren is naar catterys met een nummer, die dus al beroepsmatig fokken, waardoor ze uiteindelijk alle kleine hobbyfokkers die kittens écht in huis laten opgroeien zullen kwijt raken...
Toffeltje schreef:Beste bokkers,
Wij hebben van de week een ontzettend leuk kitten gekocht, een raskat. Hele leuke fokkers ook, ze zijn hem zelfs zelf komen langsbrengen. Nu was het contract in eerste instantie vergeten en hebben we die later gekregen en daar staat (voor mij) iets vreemds in: we mogen de kat nooit zomaar verkopen of weggeven, hij moet altijd eerst weer gratis aan de fokker aangeboden worden. Is zoiets normaal bij katten?
Natuurlijk hoop ik dat het nooit nodig zal zijn, dieren zijn er bij ons in principe voor heel hun leven. Maar je weet nooit wat de toekomst zal brengen. Mocht er iets gebeuren waardoor hij niet meer bij ons zou kunnen blijven zou ik veel liever zelf een nieuw huisje voor hem zoeken.
Dus ik zou graag van andere bokkers met (ras)dieren horen of zij ook zoiets in hun contract hebben staan.
_San87_ schreef:Toffeltje schreef:Wij hebben contact gehad met de fokker en zij vond het prima om in het contract op te nemen dat hij wel naar familie of vrienden mag. De regel was in het contract opgenomen omdat het een wat pittiger ras is waar mensen zich helaas nogal eens op verkijken met als gevolg dat katten van hand tot hand gaan.
Eerlijk gezegd denk ik nog steeds dat het niet rechtsgeldig is aangezien je als consument in nederland best veel rechten hebt, maar dat maakt me niet zoveel uit, het gaat me meer om het idee erachter en dat is de erkenning dat zowel wij als de fokker het beste met de kat voorhebben.
Het is ook niet rechtsgeldig. Maar dat weten veel mensen niet. De fokkers zelf waarschijnlijk ook niet.
lizy29 schreef:Kan me eigenlijk niet meer herinneren of dat ook in het contract van mijn hond stond.
Toen wij hem echter niet konden houden is het niet eens bij me opgekomen om geld voor hem te vragen. Het belangrijkste was een goed nieuw huis in overleg met de fokker. Uiteindelijk bleek dit de fokker zelf aangezien de dochter en de hond echt helemaal gek op elkaar waren. Dus ja mijn hond is gratis terug gegaan naar de fokker maar alles in goed overleg en alles in het belang van de hond. Vond het al erg genoeg dat wij hem niet meer konden bieden wat hij nodig had.
Jis_ schreef:lizy29 schreef:Kan me eigenlijk niet meer herinneren of dat ook in het contract van mijn hond stond.
Toen wij hem echter niet konden houden is het niet eens bij me opgekomen om geld voor hem te vragen. Het belangrijkste was een goed nieuw huis in overleg met de fokker. Uiteindelijk bleek dit de fokker zelf aangezien de dochter en de hond echt helemaal gek op elkaar waren. Dus ja mijn hond is gratis terug gegaan naar de fokker maar alles in goed overleg en alles in het belang van de hond. Vond het al erg genoeg dat wij hem niet meer konden bieden wat hij nodig had.
Jis_ schreef:Toffeltje schreef:Beste bokkers,
Wij hebben van de week een ontzettend leuk kitten gekocht, een raskat. Hele leuke fokkers ook, ze zijn hem zelfs zelf komen langsbrengen. Nu was het contract in eerste instantie vergeten en hebben we die later gekregen en daar staat (voor mij) iets vreemds in: we mogen de kat nooit zomaar verkopen of weggeven, hij moet altijd eerst weer gratis aan de fokker aangeboden worden. Is zoiets normaal bij katten?
Natuurlijk hoop ik dat het nooit nodig zal zijn, dieren zijn er bij ons in principe voor heel hun leven. Maar je weet nooit wat de toekomst zal brengen. Mocht er iets gebeuren waardoor hij niet meer bij ons zou kunnen blijven zou ik veel liever zelf een nieuw huisje voor hem zoeken.
Dus ik zou graag van andere bokkers met (ras)dieren horen of zij ook zoiets in hun contract hebben staan.
Wat ik niet handig vind is dat het contract blijkbaar niet eens is laten zien voor de verkoop. En daarnaast had jij er ook naar kunnen vragen om het in te zien voordat je het kitten kocht.
En ik schrik gewoon van de reacties hier, je tekent een contract om het vervolgens in de prullenbak te gooien....(tenzij natuurlijk de kitten koper het hard nodig heeft)
Je hoeft het dier niet te kopen, ga dan op zoek naar een fokker die dit niet in het contract heeft staan. Vind het echt schandalig dat er mensen zijn die zo makkelijk omgaan met een contract die zij wel vrijwillig ondertekent hebben en daarmee dus instemmen met wat er in staat.
Veel goede fokkers willen gewoon weten waar hun gefokte dier zit en niet dat de door hun gefokte dieren op marktplaats terecht komen en gelijk hebben ze. Ook zal een goede fokker er best vrede mee hebben als je in overleg samen een thuis zoekt. Het gaat er bij de fokker om dat ze niet ineens haar gefokte kat op marktplaats aantreft of een dier helemaal uit het zicht verdwijnt. Door dat in het contract op te nemen hoopt de fokker dat in ieder geval de meeste mensen wel contact met haar/hem opnemen.
Het fokverbod die een fokker op een nest of op een kitten kan geven kan verschillende redenen hebben, waaronder ook gezondheid, en dat kan al met een navelbreukje te maken hebben.
Ik heb een Herplaatser uit Roemenië, een hond, maar ook hij moet terug naar de stichting als ik er niet meer voor kan zorgen, of ieder geval contact met ze opnemen en samen op zoek naar een nieuw thuis. Ik vind het prima.
Hier komt binnenkort ook een kitten, ook met een contract waarin staat dat ze het dier graag terug wil als er niet meer voor gezorgd kan worden en dat als het dier niet voor de fok bedoelt is, staat dan ook in het contract, tussen de 6 en 8 maanden gecastreerd moet worden. (met 12 13 weken laten castreren vind ik echt te jong en zou daar als kitten koper niet voor kiezen) Als ik zie dat er goed en met liefde wordt gezorgd voor de ouderdieren, deze getest zijn en alles er vrolijk en fris uit ziet in de cattery vind ik het prima.
Jis_ schreef:Je maakt samen een afspraak, of het nou rechtsgeldig is of niet het is gewoon fatsoenlijk om je aan die afspraak te houden.
Goed opgelost zo toch Toffeltje? Je hebt een fijne fokker getroffen lijkt me.
elenaMM77 schreef:Duhelo, met het contract doen fokkers voorkomen alsof ik dat overleg verplicht ben..
ik ben best bereid, uit eigen initiatief een fokker te laten weten, dat ik mijn kat heb moeten wegdoen en dat ik een goed plekje gevonden heb binnen mijn kennissenkring.. maar ik ga toch niet de fokker inspraak laten hebben in hoe, waar, aan wie of voor hoeveel?
En dat is toch precies wat ik zeg Duhello, je kunt rustig het papier tekenen zonder iets te zeggen als koper.. jij als fokker zult vooraf zelfs met handtekening nooit weten wat er met het papier gebeurt en of het ooit wordt nageleefd. ik zeg gewoon nu hardop bij mij verdwijnt het in de vuilnisbak.. maar als ik (nu ja.. mijn naam komt overeen met mijn echte naam, dus ik zou mijn vriend de koop laten doen bij jou), bij jou een kitten zou komen.. heb je gewoon een getekend papiertje precies zoals je wilt..