Nu heeft het mormeltje een jasje en poef, ze rent weer op stal, ze gaat weer mee met boswandelingen. Ze is weer enthousiast om buiten te zijn. Eerst vond ze het jasje niks, kleine houdini ontsnapte er telkens uit, maar nu doet ze dat niet meer en ondanks dat het niet haar favoriete iets is om hem om te krijgen, trilt ze niet meer buiten, zeurt ze niet meer om terug de auto in te mogen, verstopt ze zich niet meer in het stro en speelt en rent ze weer heerlijk rond.
Waarom zou ik haar dan geen jasje aandoen? Als ze er zoveel baat bij heeft. Kijk, als modeverschijnsel vind ik het ook onzin, maar sommige honden vinden het veel fijner met een jasje.
Het jasje schaad ze niet. Het is niet dat ze iets verschrikkelijks om krijgen. Waarom ben je er in hemelsnaam zo fel op tegen?
Als het aan jouw ligt, heb jij liever dat mijn hondje dus lijd en maandenlang haast niet buiten komt, dan een jasje aan trekken wat een hond niet schaad of pijn doet, en wat er voor zorgt dat ze veel buiten kan wandelen in de winter. Alleen maar omdat je het een 'modeverschijnsel' vind en 'onzin' in jouw ogen, vind jij het beter als bepaalde hondenrassen die niet gemaakt zijn voor koude dagen, het koud hebben.
Sorry hoor, maar dat vind ik pas belachelijk. Jasjes niet.
Vriendin van mij had een een oude hond. 10 was die en een Deense Dog. Die had een kalfdekentje om uiteindelijk. Hij was wat vermagert en niet heel actief buiten, dus hij kreeg het snel koud. Zo kon hij zijn laatste maanden nog lekker met baas op het erf rondlopen, ipv verplicht binnen moeten blijven omdat hij de koude niet trok.
Wederom, ik snap niet waarom je het beter vind als het dier zijn laatste winter grotendeels binnen had door gebracht, terwijl het baasje waar die zo graag bij wilde zijn, de hele dag op het land en stallen aan het werk was.
En als je toch een jasje koopt omdat het hondje het koud heeft, dan kan dat een eenvoudig jasje zijn, maar dan is er ook niks mis mee om te gaan met iets modieuzer. Kraagjes, capuchonnetjes etc. Als je hond toch een jasje aan moet, dan mag je ook best all-out gaan, zolang het maar functioneel blijft.