Het gebruik van een deken bij honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:50

Jassen voor honden, truien etc, heb ik nooit gebruikt voor de honden. In alle 20 jaar dat ik bewust honden heb meegemaakt, geen van die dieren had het ooit koud en hadden geen jas nodig. Ik was er niet op tegen, dat niet, maar ik vond het ook onnodig. Tot we een halfjaar geleden een chi namen. Actief leuk beestje dat van wandelen houd en zo uren op het stalterrein rond kan brengen. Echter, met de herfst, wilde ze steeds minder vaak naar buiten. Ze was steeds minder enthousiast. Op stal wilde ze in de auto blijven of ging ze in het stro liggen.. Toen het nog kouder werd begon ze te rillen. Uitlaten was er niet meer bij. Als we haar naar buiten deden, dan deed ze een plasje, draaide ze zich om en rende keihard terug naar huis. Ze wilde gewoon niet meer naar buiten. Ja, chi's rillen snel en ook zij rilt uit enthousiasme etc, maar ze rilde nooit tijdens het uitlaten. Toen het koud werd ineens wel. Dan leg ik de link snel genoeg en weet ik dat ze rild vanwege de kou.

Nu heeft het mormeltje een jasje en poef, ze rent weer op stal, ze gaat weer mee met boswandelingen. Ze is weer enthousiast om buiten te zijn. Eerst vond ze het jasje niks, kleine houdini ontsnapte er telkens uit, maar nu doet ze dat niet meer en ondanks dat het niet haar favoriete iets is om hem om te krijgen, trilt ze niet meer buiten, zeurt ze niet meer om terug de auto in te mogen, verstopt ze zich niet meer in het stro en speelt en rent ze weer heerlijk rond.

Waarom zou ik haar dan geen jasje aandoen? Als ze er zoveel baat bij heeft. Kijk, als modeverschijnsel vind ik het ook onzin, maar sommige honden vinden het veel fijner met een jasje.

Het jasje schaad ze niet. Het is niet dat ze iets verschrikkelijks om krijgen. Waarom ben je er in hemelsnaam zo fel op tegen?

Als het aan jouw ligt, heb jij liever dat mijn hondje dus lijd en maandenlang haast niet buiten komt, dan een jasje aan trekken wat een hond niet schaad of pijn doet, en wat er voor zorgt dat ze veel buiten kan wandelen in de winter. Alleen maar omdat je het een 'modeverschijnsel' vind en 'onzin' in jouw ogen, vind jij het beter als bepaalde hondenrassen die niet gemaakt zijn voor koude dagen, het koud hebben.

Sorry hoor, maar dat vind ik pas belachelijk. Jasjes niet.

Vriendin van mij had een een oude hond. 10 was die en een Deense Dog. Die had een kalfdekentje om uiteindelijk. Hij was wat vermagert en niet heel actief buiten, dus hij kreeg het snel koud. Zo kon hij zijn laatste maanden nog lekker met baas op het erf rondlopen, ipv verplicht binnen moeten blijven omdat hij de koude niet trok.

Wederom, ik snap niet waarom je het beter vind als het dier zijn laatste winter grotendeels binnen had door gebracht, terwijl het baasje waar die zo graag bij wilde zijn, de hele dag op het land en stallen aan het werk was.

En als je toch een jasje koopt omdat het hondje het koud heeft, dan kan dat een eenvoudig jasje zijn, maar dan is er ook niks mis mee om te gaan met iets modieuzer. Kraagjes, capuchonnetjes etc. Als je hond toch een jasje aan moet, dan mag je ook best all-out gaan, zolang het maar functioneel blijft.

Afbeelding

Anoniem

Re: Het gebruik van een deken bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:02

Tegen wie heb jij het Eline?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:31

woofie schreef:
en die opmerking van iemand hierboven over de jacht? dat zijn reflecterende vesten zodat de hond niet per ongeluk voor een stuk wild word aangezien.....

Nu je het zegt, mijn hond heeft zelfs een collectie mee tijdens de jacht! Reflecterend in het veld en warmhoudend als hij met deze temperatuur en nat erna in de auto moet...

Wat een diva :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:33

Voor iedereen die gruweld van een hond met schoentjes. Mijn hond had ze 20 jaar geleden al. Voornamelijk wanneer het flink koud was. Niet voor de show maar enkel en alleen omdat hij absoluut niet tegen strooizout kon. Wat was ik blij toen ik ze eindelijk vond. Enige verschil met nu is dat mensen toen aan me vroegen waarom hij ze had, en nu vind men mij truttig omdat m'n hond soms een jas aan heeft.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:44

woofie schreef:
Ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet waar hij over praat?

Wou dat dat waar was, dan was mijn oude pony niet zo'n belabberde dood gestorven. Dierenartsen zijn ook maar mensen, en die hebben niet altijd gelijk. De beste man kan het onzin vinden, net als jij TS, maar dat maakt het nog geen waarheid.

Hier een huishouden met drie windhonden, die doe je met - temperaturen ècht geen lolletje door hun in hun dunne vachtje buiten mee te nemen zonder jas/deken. Het zijn honden die oorspronkelijk in veel warmer klimaar thuishoorden, en we merken echt positief verschil met wandelen hoeveel vrolijker/actiever ze zijn mèt deken. Mensen die van die hun hond van die überkitscherige jurkjes en malle pakjes aantrekken om reacties te krijgen op straat, die hoeven voor mij ook niet zo :o maar een deken omdat het beestje het koud heeft, is toch geen probleem... Ik snap het drama niet zo, als je ziet dat je dier zich niet prettig voelt, doe je er toch wat aan?

Jennyj01 schreef:
Voor iedereen die gruweld van een hond met schoentjes.

Ik gruwel meer van mensen die in de wedstrijdring als een zoutzak op hun paard zitten of op buitenrit hun balans proberen te vinden door aan de teugels te hangen, maar als ik daar wat van zeggen wil wordt dat meestal niet zo gewaardeerd :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:14

Ik heb een oud hondje van 15.5 jaar, een klein wit hondje.
Die draagt sinds een paar jaar in het najaar/winter met koud, nat en guur weer een waterdicht warm dekje.

Daarvoor was het nooit nodig geweest, toen kon hij door weer en wind zonder ergens last van te hebben.
Maar sinds hij zo oud is geworden is dat wel veranderd.
Hij heeft wat artrose, is snel stram en ook kouwelijk.
Voor hem is het echt geen onnodige luxe, om dan een dekje te dragen.
Hij blijft zo droog en warm met koud, nat en guur weer, en dat is veel fijner met zijn oude stramme lijfje.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:42

Ik heb een boxer gehad die in de winter echt den jasje nodig had. Zijn vacht was zo verschrikkelijk dun hij kon zich niet warm houden en had dus een deken nodig voor als hij even uitgelaten werd. Het hielp de hond enorm goed en werkte zelfs vrolijk mee om hem aan te doen en bleef braaf staan wetend dat het hem warm hield. Het was ook al een oude zieke hond die niet lang meer te leven had en probeerden het zo makkelijk mogelijk voor hem te maken zo dat hij zo min mogelijk zou gaan leiden. Inmiddels is de hond er niet meer en blijft zijn jasje achter die hij met volle trots droeg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:23

Helaas is thermoregulatie, en daar gaat het in dit geval om, niet iets waar de gemiddelde dierenarts veel van weet. Het behoort namelijk nauwelijks tot de diergeneeskunde, het hoort tot alles eromheen en dus valt het onder dierwetenschappen.

Afbeelding
Op dit plaatje zie je 5 zones, dat zijn er eigenlijk 6, tussen lower critical temperature (LCT) en upper critical temperature (UCT) zit ook nog een comfort zone, deze wordt verwarrend genoeg soms ook de Thermo Neutral Zone (TNZ) genoemd, hoewel dat ook het stuk is tussen de LCT en UCT. Tussen de LLT en LCT zijn ze aan het bibberen, dat is al voorbij het compacten (zich klein maken) en de haren overeind zetten, wat tussen de LCT en de comfort zone in zit. Wanneer de lichaamstemperatuur daalt zit je onder de LLT, dat is dus gevaarlijk.

Bij varkens zijn in het verleden wel proeven gedaan door de dieren in de zone LLT en LCT of tussen de UCT en ULT te huisvesten vanaf big af aan (exacte leeftijd start weet ik niet). Ze gingen niet dood maar ten opzichte van een normaal opgegroeid varken was het ene varken heel laag op de poten, dikke vacht, compact (heel rond). Het andere varken was heel hoog op de poten, dunne vacht en ovaal en langwerpig qua vorm.
Door het fediaf is er wat over geschreven (in verband met het verhoogde metabolisme, hier zit een verschil tussen LCT en TNZ):
Citaat:
Cool environment increases animals’ energy expenditure (Blaza 1982, Finke 1991, Meyer & Zentek
2005, NRC 1985, Walters et al.1993). When kept outside in winter, dogs may need 10 to 90 per cent
more calories than during summer. Energy needed for maintaining body temperature is minimal at a temperature called the thermoneutral zone (TNZ). The TNZ is species and breed specific and is lower when the thermal insulation is better. The TNZ has been estimated to be 15-20°C for long-haired dog breeds and 20-25°C for short haired dog breeds; it may be as low as 10-15°C for Alaskan Huskies (Kleiber 1961b, Männer 1991, Meyer & Zentek 2005, Zentek & Meyer 1992). Besides insulation capacity, the energy expenditure also depends on differences in stature, behaviour and activity during cold weather, and degree of acclimatisation (Finke 1991, Meyer & Zentek 2005, NRC 1985, Zentek & Meyer 1992), as well as on air movement and air humidity (McNamara 1989, Meyer & Zentek 2005). Animals kept together may decrease the rate of heat loss by huddling together; this phenomenon is very important for neonates (Kleiber 1961b).

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... J8DDSirDWg

Een ander stuk geeft dit aan (het gehele artikel is interessant):
Citaat:
For example, the lower critical temperature of healthy adult Siberian huskies is less than 0°C (32°F) (NRC, 2006), but in some short-haired dogs it is 15°C (59°F) (Sjaastad, 2010).

https://www.extension.purdue.edu/extmed ... A-16-W.pdf

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:26

Tnx Mizora. Je kan een husky of Akita echt niet over dezelfde kam scheren als rassen zonder ondervacht.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:29

Ik hoop in ieder geval dat de TS na haar nogal agressieve openingspost wat meer geleerd heeft over redenen waarom sommige honden een dekje dragen. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:38

Ik vind het een verschil tussen een jasje buiten als het echt koud is en je hond als een levende pop gebruiken.
Onze FB hebben we tijdens een echte koude winter en giga rug problemen op advies van de da en fysio buiten een jasje aangedaan. Maar hij had toen echt goed last van een hernia en moest toch echt af en toe naar buiten om z'n behoefte te doen.
Toen er ook nog eens flink sneeuw kwam moesten we wat toen.
Overigens maar 1 winter geweest, en daarna nooit meer nodig gehad.

Maar sorry de 3 delige smoking die je voor je hond kan kopen vind ik persoonlijk ronduit belachelijk.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 06:57

cissie schreef:
amyyy55 schreef:
ik zit te twijfelen, mijn kruising galgo komt 10 december uit het warme spanje hier..
Zou een deken misschien handig zijn? Hij is pas 4 maanden oud.

Misschien even bekijken als hij er is? Via internet bestellen duurt een paar dagen en direct kopen vanuit de dierenwinkel kan natuurlijk ook.
Dat laatste is handig omdat je dan kan passen.
Nadeel is vaak de beperkte keus.

Veel plezier met je nieuwe huisgenootje, spannend!

Ja dat is ook zo, mijn moeder heeft sowieso nog een regenjas die hij waarschijnlijk wel past, maar gaat mij meer om de warmte. Omdat hij zo jong is gaan we natuurlijk ook niet heel actief trainen nog.
Zeker mijn moeder loopt niet zo stevig door haha :+

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:33

Afbeelding
Een topic vol meningen..soms worden hondjes oud,zo onze is 14 en ook hem heb ik nu een jasje aan als het buiten errug koud is..hij vind het nu niet erg meer..mijn reden dat ik dat doe is vanwege wat blaas problemen en vind ik dat zijn oudere botjes best warm mogen blijven.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 08:16

Ik heb helemaal niks tegen functionele dekjes voor honden die het echt nodig hebben! ik ben alleen zwaar tegen op het aankleden van je hond volgens de laatste mode omdat jij als baas/bazin dat zo ontzettend leuk vind! En dat laatste zie je steeds vaker helaas....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:48

Mazida schreef:
Ik woon op het platteland en nog geen hond met deken tegengekomen. Vind het ook niet nodig voor gezonde honden, maar oudere zwakke hondjes en doorgefokte honden met weinig vacht kunnen wel een dekentje gebruiken. Maar die van mij loopt bij regen gewoon onder de paraplu, hij let er zelf ook nog op dat hij er niet onderuit loopt :P

ik had geen oude, noch een zieke of zwakke of doorgefokte hond..

sterker nog, jong kern gezond, robuust, zeer gespierd, 1 brok energie
Maar daardoor zeer laag in vetpercentage..

je hoeft alleen maar op de topics over 'stook jij al' hier op bokt te kijken.. net als bij mensen heeft het ene dier het nu eenmaal sneller koud dan het andere, afhankelijk van vele factoren.. En lang niet allemaal omdat ze iets onder de leden zouden moeten hebben, erfelijke afwijkingen vertonen of door gefokt zijn.

Zoals ik al aangaf.. buiten merkte je er weinig aan, door het rennen en vliegen hield hij zichzelf wel warm genoeg, of was hij zo vol energie dat ze niet merkte dat ze koud werd.

Binnen begon ze te rillen doordat ze onderkoeld was geraakt.

Nogal een verschil of je een labrador met een lekkere ondervacht en dikke wintervacht buiten in de sneeuw laat spelen.. of een kort gladharige bonk spieren met kale buik en tevens geen haar tussen de kussentjes onder de voeten (geen haar ertussen).. beiden gaan zich helemaal te buiten in de sneeuw, beiden blijven 'warm' tijdens het spelen, maar ze zijn echt niet beiden even warm.

de derde winter had ze eindelijk iets meer lichaamsvet en kon het jasje uitblijven.

betrof iets dat leek op hieronder.
Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:52

Op het platteland heb je vaak ook andere type honden. Die kunnen er ook beter tegen. Maar stadse honden zijn toch veel binnen en gaan anders met kou om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:10

woofie schreef:
Ik heb helemaal niks tegen functionele dekjes voor honden die het echt nodig hebben! ik ben alleen zwaar tegen op het aankleden van je hond volgens de laatste mode omdat jij als baas/bazin dat zo ontzettend leuk vind! En dat laatste zie je steeds vaker helaas....

En hoe weet jij dat de hond een jas aan heeft omdat het leuk is en niet omdat het functioneel is?
Mijn hondje heeft geen trutjasjes maar als iemand het leuk vind om een truttig jasje aan te doen omdat de hond toch 1 aan moet en dan kiest voor dat soort jasjes dan is dat toch prima? De hond zal er niet mee zitten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:13

Ik vind mensen met een paraplu al zo truttig, laat staan als er ook nog een hond bij onder loopt :D

Gun hem dan liever een jas, kan hij ook lekker rennen, daarvoor ga je er immers mee naar buiten?

En ik woon nog platter dan plat, met een hondje met een jasje en niemand kijkt er gek van op!
Zo'n stoer ding als hierboven, daar houd ik ook van!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:18

dees_daan schreef:
woofie schreef:

En hoe weet jij dat de hond een jas aan heeft omdat het leuk is en niet omdat het functioneel is?
Mijn hondje heeft geen trutjasjes maar als iemand het leuk vind om een truttig jasje aan te doen omdat de hond toch 1 aan moet en dan kiest voor dat soort jasjes dan is dat toch prima? De hond zal er niet mee zitten.

ik moet toegeven dat ik het functionele van een roze kanten tutu meestal niet zo inzie :')..
zal eerder een mentale functionaliteit voor het baasje hebben..

maar ben het wel met je eens waar het echte jasjes/dekens betreft

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:24

Mijn hond draagt een functionele regenjas met fleecevoering. Hij komt uit zuid Spanje en zijn vacht is vergelijkbaar met die van een windhond. Buik en oksel is vrijwel kaal. Als we actief lopen in het bos heeft hij geen jas aan maar een blokje om in de wijk krijgt hij vanaf 5 graden of kouder wel altijd zijn jas aan.

Als hij geen jas aan krijgt zit hij zo erg te bibberen dat hij van ellende niet meer kan of wil plassen.

Ik vond jasjes ook altijd idioot maar nu ik zelf zie wat een profijt mijn eigen hond erbij heeft ben ik heel blij dat ze bestaan en nog blijer met mijn eigen idiote jasje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:29

woofie schreef:

Als je hond dan toch een functioneel dekje nodig heeft, kan het maar beter ook een heel leuk modieus dekje zijn toch? :j

Ik snap niet waar je je zo druk om maakt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:00

Zal eens kijken of ik die van mij op de foto krijg vanmiddag. Die loopt er super hip bij. Incl bontkraag. Dit jasje heb ik van een oude dons bodywarmer van mezelf gemaakt omdat ik niet dat kon vinden wat ik zocht. Borst en buik dicht, super warm en waterafstotend voor op de scooter. Maar wel weer super makkelijk aan en uit. Tja en als je dan toch achter die naaimachine zit maak je er maar iets moois van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:23

Jennyj01 schreef:
Op het platteland heb je vaak ook andere type honden. Die kunnen er ook beter tegen. Maar stadse honden zijn toch veel binnen en gaan anders met kou om.

Op het platteland kunnen honden vaker los rennen en spelen. In de stad moeten ze aan het slenter tempo van baasjes lopen.
Ik woon op het platteland maar mijn honden gaan alleen als eht echt moet en hun wandelingen buiten, die vragen niet meer elk uur om de tuin te gaan inspecteren...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:41

Hier een van mijn werkhonden die helaas erge spondylose en DISH (en helaas ook epilepsie) had, ongeveer 10 dagen voordat we hem moesten laten inslapen.
Dankzij een jasje kon ie wel nog even met de rest mee buiten in de sneeuw:

Afbeelding

Van onnodig getrut met honden hou ik ook niet, maar voor zieke, oude honden, of iets met te weinig vacht vind ik het geen overbodige luxe...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:17

petitparis schreef:
Jennyj01 schreef:

Op het platteland kunnen honden vaker los rennen en spelen. In de stad moeten ze aan het slenter tempo van baasjes lopen.

:')
Mooie conclusie ja. Waarop is die gebaseerd?