Sonja_vR schreef:en juist! omdat we niet only lonely wonen
is het handig als ouders hun kinderen wat basis opvoeding meegeven zodat ze dingen eerst vragen voordat ze ze doen
(want even vragen is toch een heel basaal dingetje? ik woon in een boerengat en ook hier leren de meeste kinderen gewoon dat ze dingen eerst vragen voor ze ze doen , of is dat nu iets heel bijzonders? )
net zoals dat ik mijn honden aangelijnd heb zodat ze niet onverhoopt op kinderen/vreemden afbaggeren zonder dat dat gewenst is
in mijn geval leiden aanraak confrontaties met kinderen/vreemden tot ongewenste situaties (hond zal niet bijten, maar schiet in de stress en weet niet goed met de prikkels om te gaan waardoor hij dingen doet die mensen weer ongemakkelijk maakt , waardoor die mensen weer stomme dingen doe waardoor een situatie wel uit de hand kan lopen ? )
maar goed, dan moet ik schijnbaar maar met mijn hond van de openbare weg afblijven ondanks dat ik mij netjes aan de regeltjes en omgangsvormen houd
en de mensen die te bedonderd zijn zich normaal fatsoenlijk te gedragen doen maar raak
(mijn pup hoeft ook niet door alles en iedereen aangehaald te worden, zou verdorie een half uur verder zijn voor ik drie straten door ben )
voor de rest erger ik mij niet zo snel trouwens, mensen zoeken het maar lekker uit zolang ze een ander geen schade toebrengen , maar ik verwacht wel een basale vorm van hersen activiteit wat zich uit een een stukje "common sense" en fatsoen
als ouders in het geval van kinderen dit niet doen, zal ik idd mijn mond opendoen en situaties voorkomen
jammer voor papa en mama, jammer voor het kind
maar veiligheid en welzijn gaat voor "ja maar hij/zij wil alleen maar aaien, leuk he "
Tsja en omdat kinderen nu eenmaal niet 24/7 onder ouderlijk toezicht staan, zal je ze ook wel eens zonder ouders tegenkomen. Of GRUWEL een kind wéét het wel van de ouders maar wil zó graag dat schattige hondje aaien en kan zich niet inhouden?! Natuurlijk mag jij je mond dan opendoen, daar hebben we het hier toch helemaal niet over? Maar om er nou zo van geiriteerd over te doen pffff...
Je mond open doen kan ook in de zin van uitleggen aan een kind waarom je iets niet wil hebben en uitleggen hoe dan wel toch?