even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: even mijn verdriet kwijt, wat heeft onze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:08

Gets wat een lange aanvallen!
Je zou haast toch zeggen dat er ergens wat aan dat oor is. Konden ze het maar zeggen. ..

Ik hoop zo voor jullie dat ze er snel achterkomen!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:17

Oooh dat is heftig. Wat ontzettend balen.
Heb je al eens geprobeerd haar tijdens een aanval, na de stesolid, zonder prikkels in een kleinere ruimte te zetten? Een bench in een donkere stille ruimte? Werkte bij onze daikon erg goed om sneller uit een aanval te komen.

Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:00

Akishino, we hebben een tweede zitruimte (tuinkamer) waar we eigenlijk nooit zitten en waar voornamelijk haar plekje is, ze ligt daar graag als ze zich af wil zonderen. Meestal is daar in die aanvallen wel sprake van dus dat is wel heel prikkelarm en inderdaad donker.

Nog geen terugkoppeling gehad van de dierenarts. Hij had al gewaarschuwd dat hij dacht dat het maandag kon worden, dus hopelijk belt hij snel vandaag.

Ondertussen heel voorzichtig ietsjes positief, sinds verhoging van de pexion sinds donderdag geen aanvallen meer gehad. Nog geen reden om te juichen, maar iig geen 2 aanvallen in de week nu dus dat is fijn.
Vanochtend stond ze tijdens het wandelen ineens weer met haar achterpoot omhoog, dus was bang weer een krampaanval, maar "gelukkig" alleen een klein wondje op haar achterpoot. Nog nooit zo blij geweest met een wondje haha.
Wel zien we dat ze de laatste dagen weer veel vaker bij ons komt liggen in plaats van alleen in de tuinkamer gaat liggen en ze is buiten vooral veel vrolijker. Ze mag af en toe los lopen en ik zorg voor voldoende lekkers zodat ze bij me blijft en daar lijkt ze echt van op te knappen gelukkig. Hopelijk blijft het zo!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:27

Nog iets gehoord van de da?
Fijn dat ze zich blijkbaar toch iets beter voelt nu. Dat zijn de lichtpuntjes waar je je aan vast moet houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 14:29

Gisteren hebben we even gebeld. De bloedonderzoeken lieten dezelfde uitslagen zien als vorige keer. We hebben het eventjes gehad over de teken, maar focus ligt nu even bij de andere hond, die op de bloeduitslagen toch wat achteruit lijkt te gaan, ergens een ontsteking heeft, en behoorlijk afvalt dus daar gaan we a.s. donderdag mee naar Utrecht omdat we toch wel snel actie willen nu.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:42

Balen zeg! Zijn de ontstekingswaarde hoger geworden ondanks de kuur?
Succes donderdag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:47

Dit was het eerste bloedonderzoek, maar er zijn iig wel ontstekingswaarde ja. Daarnaast albumine verlaagd en ureum niet goed, wat op ondervoeding duidt. Hoewel ik daar als (mensen)dietist nog wel een andere uitleg in zie ;) Feit is dat hij echt wel flink afvalt, hij eet ook slecht door de pijn dus wel verklaarbaar (krijgt nu weer pijnstillers uiteraard, maar hij kan ook niet een maand aan 1 stuk door op pijnstillers staan zonder te checken er of er verbetering is of niet)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 22:31

Wat een gekwakkel joh.
Sterkte! Meer kan ik er nu even niet van maken..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 22:08

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:09

Tjeetje wat een verschrikkelijk nieuws!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:39

Oh meid, ik volg je topic al de ganse tijd, heb ook in een pb'tje gereageerd, lees dan weer de evolutie van al je onderzoeken ... maar dan nu het slechte nieuws van je andere hond... Ik heb met je te doen, wat een pech toch! Ik duim voor jullie !!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 15:51

Vrij bizar om dit topic na anderhalf jaar een kick te geven, maar ik krijg nog wel eens berichten van mensen n.a.v. dit verhaal.
Ons meisje begon afgelopen oktober ineens achteruit te gaan. De pexion (anti-epileptica) hield de aanvallen niet meer tegen. Daarnaast begonnen de aanvallen te veranderen. Ineens hoorde en zag ze niks meer met rechts en leek ook geen controle te hebben over haar rechterpoten (proprioceptieproblemen), wat 2 dagen aanhield. Een maand later was ze ineens 3dagen compleet dol en misselijk en viel constant om om daarna weer langzaam te herstellen.

Voor ons begon het punt een beetje te komen dat we niet meer verder wilden, maandelijks 3dgn zo beroerd vond ik echt too much. Onze dierenarts stelde voor om de medicatie te wisselen naar fenobarbital (ook anti-epileptica) maar ik begon twijfels te krijgen bij de diagnose van epilepsie. Ik las zelf niks dat overeen kwam met haar aanvallen. Uiteindelijk hebben we besloten terug te gaan naar Utrecht en de neuroloog daar. Die hebben haar opnieuw volledig onderzocht en daar bleek inderdaad dat er afwijkingen te zien waren in neurologisch onderzoek, wat anderhalf jaar terug nog niet zo was. Op basis daarvan is hij opnieuw de MRI's gaan beoordelen, nu gerichter n.a.v. De klachten van dit moment en bleek dat de MRI destijds niet volledig schoon was. Om haar hersenen was een hele lichte ontstekingsrand te zien die toen eigenlijk als onbeduidend is gekenmerkt, maar gezien de situatie nu is er toch sprake van een ontsteking in de hersenen. Hij dacht aan een auto-immuum variant, maar wel met eigenlijk prima prognose. Ze krijgt nu hoge dosering prednison om te behandelen en over 6wkn gaan we in overleg met hem afbouwen. Kans bestaat dat ze wel levenslang prednison houdt, maar kans is ook dat ze over een paar maanden zonder pexion en niet of nauwelijks prednison heeft.
Voor ons gevoel is deze diagnose iig een heel stuk bevredigender als de soort-van-net-niet epilepsie van vorige keer. Ik hoop echt dat we hiermee een goede diagnose gevonden hebben en ze nog een paar jaar bij ons kan blijven <3

(Ons andere hondje is overigens volledig opgeknapt en is nu ruim een jaar schoon en zonder klachten gelukkig!)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:00

Hehe, blij nog wat te horen ! Jullie verhaal had me sterk beroerd. Later had ik nog een keertje gepolst maar soms weet je niet wat best doen ...
In ieder geval hebben jullie blijkbaar nog een heftige periode achter de rug, maar met een goede prognose. Geniet nog van je honden, het is je erg gegund!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 22:53

Lief dat je nog reageert. We hebben echt een paar heftige jaren achter de rug medisch. Zowel de honden als in onze familie dus hopelijk wordt 2018 ons jaar nu!

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:56

Fijn dat je nog een keer iets laat horen! Hopelijk gaat het nu wat beter :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 23:14

Wat ik overigens echt heel bijzonder vind: destijds waren hier mensne die dachten aan lyme. Daar zijn geen redenen voor gevonden en ze heeft ook langdurig antibiotica gehad helemaal in het begin die ook bij lyme gegeven zou worden dus die diagnose kan niet.
Maar de reden dat deze symptomen bij lyme gezien worden is dat sommige vormen van lyme dus een hersenontsteking veroorzaken. Dus die diagnose heeft er destijds wel heel dichtbij gezeten bijzonder genoeg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:18

secricible schreef:
Wat ik overigens echt heel bijzonder vind: destijds waren hier mensne die dachten aan lyme. Daar zijn geen redenen voor gevonden en ze heeft ook langdurig antibiotica gehad helemaal in het begin die ook bij lyme gegeven zou worden dus die diagnose kan niet.
Maar de reden dat deze symptomen bij lyme gezien worden is dat sommige vormen van lyme dus een hersenontsteking veroorzaken. Dus die diagnose heeft er destijds wel heel dichtbij gezeten bijzonder genoeg.

Wat een fantastisch nieuws.
Nog een bijzonder puntje: de hersenontsteking adv de oude mri is dus puur op deze beelden vastgesteld? Destijds en nu geen verhoogde markers in het bloed die richting een ontsteking wijzen?

Echt razend interessant en mocht het niet uit het bloed zijn gekomen zijn jullie allemaal grote bofkontjes. Hier strijden dagelijks mensen voor, voor een diagnose evt behandeling van onverklaarbare klachten.

En wbt je andere hond, dat topic weet ik nog goed incl chemo en kipnuggets, super wauw dat hij nu alweer een jaar schoon is.

Nog velen velen velen jaren allemaal samen gewenst. <3

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 10:44

Hannanas schreef:
secricible schreef:

Wat een fantastisch nieuws.
Nog een bijzonder puntje: de hersenontsteking adv de oude mri is dus puur op deze beelden vastgesteld? Destijds en nu geen verhoogde markers in het bloed die richting een ontsteking wijzen?

Echt razend interessant en mocht het niet uit het bloed zijn gekomen zijn jullie allemaal grote bofkontjes. Hier strijden dagelijks mensen voor, voor een diagnose evt behandeling van onverklaarbare klachten.

En wbt je andere hond, dat topic weet ik nog goed incl chemo en kipnuggets, super wauw dat hij nu alweer een jaar schoon is.

Nog velen velen velen jaren allemaal samen gewenst. <3

Ik weet niet of het bloed 100% schoon is geweest destijds, heb er nu ook eigenlijk niet meer naar gevraagd. Ik weet alleen dat er destijds enkele markers minimaal afwijkend waren, maar dat ze toen ook zeiden dat die de klachten niet konden verklaren.
Ik denk het probleem de vorige keer is geweest dat wij vrij snel naar Utrecht zijn geweest en tussen de aanvallen door. Doordat het auto-immuum is komt en gaat het probleem iedere keer en was mijn gevoel dat tussen de aanvallen er weinig te zien zou zijn dus best wel accuraat. Ze zochten toen nog echt naar een oorzaak op andere vlakken, ik geloof dat een hersenontsteking niet echt als mogelijke diagnose meegenomen is destijds. Dus wellicht is er wel wat te zien geweest maar niet goed geïnterpreteerd. Maar dat is eigen speculatie. Gisteren hebben we geen bloed meer laten prikken. We hebben het nog een hele tijd over "wat als" gehad maar dat brak de neuroloog op een gegeven moment op met "geen wat als meer, ik ben er van overtuigd dat dit gaat helpen". En omdat het voor ons ook voelde alsof de puzzelstukjes eindelijk op de juiste plek zijn gevallen beginnen we gewoon eens met de prednison.