De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:55

@ Thesserd: dat bedoelde ik niet. Heel veel poedelfokkers houden zich aan de zuivere poedel, dat klopt inderdaad. Maar ik wilde zeggen dat de poedel die vroeger absoluut niet populair was, nu aan populariteit wint omdat hij terug in het vizier komt door de labradoodle ...

Anoniem

Re: De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:04

Voor mijn part mogen alle rassen wel uitsterven! Noem 1 ding waar het nuttig voor is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:07

Pichu schreef:
Voor mijn part mogen alle rassen wel uitsterven! Noem 1 ding waar het nuttig voor is.

Alle rassen? Wie moet ik dan sturen om mijn schapen te halen, mijn vrouw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:10

Een intelligent vuilnisbakkie. :)

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:10

Pichu schreef:

Omdat werkhonden bepaalde eigenschappen nodig hebben. Als op deze eigenschappen gefokt wordt, omdat het gewoonweg nuttig is, ontstaat er een 'ras'.

Voor huishonden is het inderdaad minder nuttig, maar er zijn nog genoeg mensen die hun honden voor een bepaalde taak inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:12

Kan ik me iets bij voorstellen.

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat mensen deze werkwillige honden te weinig werk geven en er te weinig mee doen. Maar dat heeft dan weer niets te maken met het onderwerp van het topic.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:13

Pichu schreef:
Een intelligent vuilnisbakkie. :)

Vergeet het maar. Je hebt duidelijk geen enkel verstand van drijfhonden.
Je hebt aangeboren instincten nodig waar gericht op geselecteerd moet zijn.Vandaar dat bv bordercollies uit conformatie fok iha waardeloos zijn.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:15

Pichu schreef:
Kan ik me iets bij voorstellen.

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat mensen deze werkwillige honden te weinig werk geven en er te weinig mee doen. Maar dat heeft dan weer niets te maken met het onderwerp van het topic.

Mee eens hoor. Er wordt te weinig rekening gehouden met de behoeftes die een bepaald ras nodig kan hebben. Maar er is niks mis met rassen, mits er goed naar gezondheid wordt gekeken en er genoeg nieuw bloed wordt toegevoegd.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:16

Kuggur schreef:
Pichu schreef:

_O-
sorry moest hier eveb heel hard om lachen

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:20

amy_luna schreef:
Kuggur schreef:

_O-
sorry moest hier eveb heel hard om lachen

Me2. :') Ik denk in plaatjes.. zie een hele pissige verregende vrouw voor me.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:21

Hahaha Kuggur _O- _O- Ach als ze net zo hard kan lopen en net zo wendbaar is waarom niet *\o/* (oei moet ik niet doen, maar denk ik plaatjes nu).

Pichu, dat is idd een ander punt waar het nu niet om gaat. Maar je hebt daarin wel gelijk. Genoeg mensen die een bepaald ras kiezen wat ze totaal niet kunnen bieden wat ze nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:27

Ik snap ook wel waarom sommige rassen moeten blijven bestaan. Maar dat is dan weer het lastige hé. Dan krijg je weer het gedoe van "waarom mag dat ras wel blijven bestaan en dit ras niet". Bovendien zijn die mopshonden zo vreselijk populair. Waarom? Dat mag joost weten. Vind ze op geen enkele manier schattig of mooi.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:30

Nou dat gedoe ga je makkelijk uit de weg door te stellen dat sommige rassen gewoon erg ongezond zijn.

Ik heb laatst trouwens een mooie autobiografische film gezien, over een varken dat schapen dreef. Het is een optie, Kuggur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:32

Ja maar mensen willen dat meestal niet zien :( omdat ze zo schattig zijn, zeggen ze.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:33

lieveli schreef:
Nou dat gedoe ga je makkelijk uit de weg door te stellen dat sommige rassen gewoon erg ongezond zijn.

Ik heb laatst trouwens een mooie autobiografische film gezien, over een varken dat schapen dreef. Het is een optie, Kuggur.

Ik zie een win win! Mopshondjes/bulldogs lijken best veel op varkentjes. :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:34

Pichu, ben je ook tegen paardenrassen en paardenfokkerij dan? :+

@ degene die op vorige pagina op mij reageerde, ik ontken ook niet dat er bij sommige rassen wel degelijk mis gaat, dat zei ik juist :Y) de aflopende ruggen, kleine schedels etc die beloond worden op shows zijn fout. Maar naast uiterlijke extremiteiten zijn er ook heel veel gezondheidsproblemen die niet te zien zijn op de show. En dat probleem ligt juist niet voornamelijk bij showhondfokkers imo. Deze fokkers fokken namelijk juist volgens de regels. Al heb je inderdaad wel bepaalde rasverenigingen van bepaalde rassen (zo was er laatst ook een topic over de Saarloos) waar niet goed omgegaan wordt met problemen en er geheimzinnig over gedaan wordt omdat fokkers niet willen dat hun goede naam geschend wordt... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:39

Paarden zijn wel een beetje anders he :+ appels met peren vergelijken wordt het dan

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:41

Pichu schreef:
Paarden zijn wel een beetje anders he :+ appels met peren vergelijken wordt het dan

Appels en peren is allebei fruit. Boomfruit zelfs. Ze hebben echt meer overeenkomsten dan verschillen. Maar waarom vind jij paarden anders? Of vind jij dat raspaarden per definitie gezond zijn?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:50

Thesserd schreef:
:') En het blijft maar door gaan, allemaal de schuld van de shows en fokkers die showen.

Echt onzin. Nogmaals, het overgrote deel van hondenfokkers showt hun honden nooit en bij veel rassen zijn er helemaal geen uiterlijke extremiteiten. Ga anders even naar een hondenshow toe en zie hoe veel 'normale' hondenrassen er rond lopen die niet gehandicapt zijn.

Ik vind het echt heel erg dat bepaalde vreselijke raskenmerken zoals de aflopende rug en de kleine schedel zo gewaardeerd worden op shows, dat zou ook zeker niet moeten mogen, maar dat is niet de enige oorzaak voor gezondheidsproblemen binnen rassen.

Echt storend hoe iedereen hier alles over één kam loopt te scheren. Bij andere zaken (zoals agressie bij de Am. Staff of vluchtelingen problemen) is het uit den boze, maar hier roept iedereen vrolijk mee :D

Waarom zou je als consument uberhaupt een EB, CKCS, DH, Boxer, Teckel etc. kopen? Omdat ze zo lief zijn? Er zijn zat lieve honden op de wereld... Mensen kopen die omdat zij die uiterlijke raskenmerken mooi vinden. Het liefst dan ook nog niet te duur en wel zo snel mogelijk (= al snel broodfok en/of oostblok import, vaak zonder dat ze het weten). Deze hele grote groep mensen (én fokkers) werken minstens zo hard mee aan de gezondheidsproblemen binnen rassen. Ik neig zelfs te zeggen dat dat een veel groter probleem is dan de hondenshows, iig voor de rassen zonder uiterlijke gebreken zoals de EB etc, maar juist meer bij de Labrador en Benner Senner etc.

Dit soort geroep resulteert in nog meer regels voor bonafide fokkers wat weer resulteert in nog meer malafide fokkers die overal lak aan hebben en geen enkele gezondheidstest uitvoeren voor hun 'rashonden'nestje :D (die dan weer bij de dierenarts belanden en meegeteld worden als zieke rashond)

Nu vraag ik mij oprecht af wat er in jouw ogen mis is met een boxer. :) (afgezien de hartkwalen waar selectief op gefokt kan worden.)
Ja, ze hebben een korte snuit maar niet zo idioot kort als de FB en EB.
Boxers zitten vol energie en kunnen probleemloos flinke wandelingen maken.
(Net terug van een fikse wandeling van 2,5u en als ik nu m'n sleutelbos aanraak staat ze weer te springen om te gaan.)

Ja, het is een feit dat je met flinke warmte rustig aan moet doen met kortsnuiten, maar dat moet je met honden met een dikke vacht ook.
Dan maar 's avonds de grote ronde lopen i.p.v. overdag.

Ik ben het met je eens dat de FB en EB te ver doorgefokt zijn waardoor ze amper kunnen functioneren.
Maar boxers zijn gewone athletisch gebouwde honden, kunnen prima functioneren en zelfs de staarten mogen er niet meer afgehaald worden. (al is dat weer een andere discussie)
Dus ik vraag me oprecht af waarom je ze in dat rijtje plaatst. Alleen om de korte snuit?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:59

De boxers die ik kende waren inderdaad een paar jaar energiek en gezond maar waren daarna hoge energiehonden in een falend lichaam met oa artrose. Erg sneu.

Maar ook redelijk off topic.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:00

Carr_friesje, er is wel een tijd geweest dat ook de Boxer problemen hadden omdat hun neus erg klein/terug gefokt was. Gelukkig zijn ze dat weer wat meer nar voren geplaatst gaan fokken zodat er minder problemen met de ademhaling ontstaan.
Verder ben ik het met je eens, een Boxer is een zeer energierijke hond. Maar mijn FB (die overigens geen knorrende/snurkende ademhaling heeft, ja soms met slapen, maar he dat doen veel meer honden met slapen) is opgegroeid met een boxer en net zo energiek als een boxer.

Al ben ik het er wel mee eens dat sommige FB/EB erg slecht zijn qua ademhaling etc. Maar dat moet zoals er geopperd word best weer uit te fokken te zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:03

http://www.rashondenwijzer.nl/rashonden-erfelijke-aandoeningen
Als ik op deze pagina kijk en op minpunten klik zie ik maar 3 rassen waarbij 'geen of weinig' erfelijke aandoeningen bekend zijn: Schapendoes, Whippet en Chinees Naakthondje.

De Boxer staat op 3 als je de lijst omdraait (en dus begint met de hond met de meeste kans op erfelijke aandoeningen of zoals zij noemen: 'minpunten') ons ras FB staat op 1 en de EB op 5.

NB: als ik het lijstje zo zie valt het mij wel op dat het bijna een populariteitslijstje is :( .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:16

sallandval schreef:
http://www.rashondenwijzer.nl/rashonden-erfelijke-aandoeningen
Als ik op deze pagina kijk en op minpunten klik zie ik maar 3 rassen waarbij 'geen of weinig' erfelijke aandoeningen bekend zijn: Schapendoes, Whippet en Chinees Naakthondje.

De Boxer staat op 3 als je de lijst omdraait (en dus begint met de hond met de meeste kans op erfelijke aandoeningen of zoals zij noemen: 'minpunten') ons ras FB staat op 1 en de EB op 5.

NB: als ik het lijstje zo zie valt het mij wel op dat het bijna een populariteitslijstje is :( .

Die lijst is helemaal niet compleet.
Deze lijst rashonden zijn juist allemaal de meest bekende rassen, de rassen die het meest verkocht worden.
En dus ook tegelijkertijd hierdoor, de rassen die de meeste gebreken hebben.
De onbekendere rassen, die meestal ook nooit 'in' zijn geweest, staan hier helemaal niet op.

En juist die rassen zijn meestal veel gezonder, omdat de mensen die er wel mee fokken, dat nooit doen voor winstbejag. Maar juist om het ras te behouden.

Ik heb 2 honden, een Bolognezer en een Barbet, die staan beide niet op deze lijst van de rashondenwijzer.

En zo zijn er nog vele andere, minder populaire rassen die niet op deze lijst staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:49

Waar vind je die rashonden-wijzer Barbet?

Thesserd: ik was dat. Even ter verduidelijking, ik denk dat we allemaal schuldig zijn aan het doorfokken en de modetrends: maar de fokvereniging van een bepaald ras zet een standaard en men (fokker) wil aan dat beeld voldoen en gaat naar die standaarden fokken. De consument gaat uit van de goede bedoelingen van zo'n vereniging en neemt een pup bij een erkende fokker omdat ze ervan uitgaan dat de hond naar keuze voldoet aan alle eisen. Zo zou het ook moeten zijn, maar ergens gaat er bij sommige (en misschien wel alle rassen) iets mis in het extreem fokken op bepaalde kenmerken die niet perse goed zijn voor de gezondheid van het ras maar wel voor de portemonnee? Ik begrijp werkelijk niet waarom er honden gefokt worden waarbij je van te voren al kan zeggen dat ze gezondheidsproblemen gaan krijgen, zoals hier het voorbeeld van de EB, maar ook bij de Duitse Herder waar ik het eerder over had.

Goed dit topic trouwens: ik ga me weer eens verder verdiepen in het fokbeleid van de Beagle rasvereniging (mijn ras/mijn honden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:16

Ps. Had er overheen gelezen, maar heb de rashonden-wijzer gevonden... werd niet blij van hetgeen er vermeld werd bij de Beagle... :oo