Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pichu schreef:Voor mijn part mogen alle rassen wel uitsterven! Noem 1 ding waar het nuttig voor is.
Pichu schreef:Kan ik me iets bij voorstellen.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat mensen deze werkwillige honden te weinig werk geven en er te weinig mee doen. Maar dat heeft dan weer niets te maken met het onderwerp van het topic.
lieveli schreef:Nou dat gedoe ga je makkelijk uit de weg door te stellen dat sommige rassen gewoon erg ongezond zijn.
Ik heb laatst trouwens een mooie autobiografische film gezien, over een varken dat schapen dreef. Het is een optie, Kuggur.
Thesserd schreef:En het blijft maar door gaan, allemaal de schuld van de shows en fokkers die showen.
Echt onzin. Nogmaals, het overgrote deel van hondenfokkers showt hun honden nooit en bij veel rassen zijn er helemaal geen uiterlijke extremiteiten. Ga anders even naar een hondenshow toe en zie hoe veel 'normale' hondenrassen er rond lopen die niet gehandicapt zijn.
Ik vind het echt heel erg dat bepaalde vreselijke raskenmerken zoals de aflopende rug en de kleine schedel zo gewaardeerd worden op shows, dat zou ook zeker niet moeten mogen, maar dat is niet de enige oorzaak voor gezondheidsproblemen binnen rassen.
Echt storend hoe iedereen hier alles over één kam loopt te scheren. Bij andere zaken (zoals agressie bij de Am. Staff of vluchtelingen problemen) is het uit den boze, maar hier roept iedereen vrolijk mee
Waarom zou je als consument uberhaupt een EB, CKCS, DH, Boxer, Teckel etc. kopen? Omdat ze zo lief zijn? Er zijn zat lieve honden op de wereld... Mensen kopen die omdat zij die uiterlijke raskenmerken mooi vinden. Het liefst dan ook nog niet te duur en wel zo snel mogelijk (= al snel broodfok en/of oostblok import, vaak zonder dat ze het weten). Deze hele grote groep mensen (én fokkers) werken minstens zo hard mee aan de gezondheidsproblemen binnen rassen. Ik neig zelfs te zeggen dat dat een veel groter probleem is dan de hondenshows, iig voor de rassen zonder uiterlijke gebreken zoals de EB etc, maar juist meer bij de Labrador en Benner Senner etc.
Dit soort geroep resulteert in nog meer regels voor bonafide fokkers wat weer resulteert in nog meer malafide fokkers die overal lak aan hebben en geen enkele gezondheidstest uitvoeren voor hun 'rashonden'nestje(die dan weer bij de dierenarts belanden en meegeteld worden als zieke rashond)
sallandval schreef:http://www.rashondenwijzer.nl/rashonden-erfelijke-aandoeningen
Als ik op deze pagina kijk en op minpunten klik zie ik maar 3 rassen waarbij 'geen of weinig' erfelijke aandoeningen bekend zijn: Schapendoes, Whippet en Chinees Naakthondje.
De Boxer staat op 3 als je de lijst omdraait (en dus begint met de hond met de meeste kans op erfelijke aandoeningen of zoals zij noemen: 'minpunten') ons ras FB staat op 1 en de EB op 5.
NB: als ik het lijstje zo zie valt het mij wel op dat het bijna een populariteitslijstje is.