ik ben door een hond gebeten!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 20:32

omdat je al aangeeft dat ie al eerder boze plannen had, is het voor mij wel duidelijk: inslapen zo'n dier. Zeker als er veel mensen en met name omdat er kinderen komen is het onverantwoord om daar zo'n dier los te laten lopen

Anoniem

Re: ik ben door een hond gebeten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:51

Danzzzzzzzzzzzzz ga ergens anders interessant lopen doen, niemand is onder de indruk en daar ging het ook helemaal niet over in dit topic.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:03

Picasso schreef:
Danzzzzzzzzzzzzz ga ergens anders interessant lopen doen, niemand is onder de indruk en daar ging het ook helemaal niet over in dit topic.

Er werden wat adviezen gegeven die niet kloppen, het lijkt mij dat ik dat mag corrigeren.

Ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel begrijp van jouw vijandigheid, naar mijn weten heb ik jou nog nooit wat aangedaan toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:13

danzzz schreef:
Picasso schreef:

Er werden wat adviezen gegeven die niet kloppen, het lijkt mij dat ik dat mag corrigeren.

Ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel begrijp van jouw vijandigheid, naar mijn weten heb ik jou nog nooit wat aangedaan toch?

Vijandig? Welnee, je trok nogal de aandacht door te zeggen dat je de feiten op een rijtje had en vervolgens doe je daar mysterieus over. Maakt niet uit, ik moest er eigenlijk wel om lachen, ware het niet dat het onderwerp ver van grappig is. En daar ging het nou juist om. Dus terug 'on topic'.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 23:44

danzzz schreef:
Die hond is ook niet "losgelaten" op iemand die op eigen terrein uitgenodigd was door de bezitter hiervan. TS stond voor het hek, nog buiten het hek en de hond is niet van het terrein afgeweest.

Nogmaals de schade kan ts verhalen op de eigenaar (en dat moet ze ook doen) maar er verder iets justitieels mee doen, dat is juridisch niet mogelijk

Tuurlijk is de hond wel losgelaten op TS, eigenaresse wist dat ie vals was, wist dat TS daar was en liet het beest gewoon loslopen, zonder muilkorf. Dan weet je als eigenaar van zo'n hond toch heel goed dat zo'n hond mensen aan zal vallen? Het lijkt me eerlijk gezegd nogal onzin dat je op puur om dat je op je eigen terrein bent moedwillig dat soort risico's mag nemen met andermans veiligheid?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:14

Het is vreselijk te lezen.
ik denk dat met zoveel honden, die ook nog eens voor de baas uitrennen heel veel spanning opbouwen. Op een mens richten ...vreselijk.
Helaas bij iemand op het erf meegemaakt gegrepen te zijn door een australische herder, hing plots in mijn arm toen ik de deurklink beetpakte, was nochtans al paar avonden daar geweest. En deze had ook nog eens tig keer mensen gebeten... Ook voorbijgangers.
Je voelt je rot en wilt als hondenliefhebber weten waarom, zo liep ik ook wekenlang rond. Maar heb zelf een hond moeten laten inslapen die gek in de kop was geworden.. Viel alles wat bewoog aan, maar hond met mishandel verleden...en volgens dierenarts waarschijnlijk tumor in haar hoofd..we hebben haar moeten laten gaan.
De mevrouw moet eerst de honden rustig zien te krijgen voor er iemand erf op mag. Denk dat onderling ook bijtincidenten zijn/ kans op met zo'n spanning... 30 honden zullen ook geen 2 uur uitgaan buiten behalve op eigen erf.. Kortom... Ook erg vreemd zoveel honden..Of je nu naar de hond moet wijzen of de baas( en ik leg persoonlijk onder deze omstandigheden de schuld bij haar). Het is rot ts...sterkte ...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 00:33

Sterkte TS het lijkt me echt eng om zo ineens aangevlogen te worden. Vooral omdat je het helemaal niet aan ziet komen. Zo'n hond is in mijn ogen niet veilig om te houden en hoop dat de eigenaar zich dit ook beseft.

Maar voel jij je niet schuldig, elke normale hond doet dit niet zomaar!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:27

liedje89 schreef:
danzzz schreef:
Die hond is ook niet "losgelaten" op iemand die op eigen terrein uitgenodigd was door de bezitter hiervan. TS stond voor het hek, nog buiten het hek en de hond is niet van het terrein afgeweest.

Nogmaals de schade kan ts verhalen op de eigenaar (en dat moet ze ook doen) maar er verder iets justitieels mee doen, dat is juridisch niet mogelijk

Tuurlijk is de hond wel losgelaten op TS, eigenaresse wist dat ie vals was, wist dat TS daar was en liet het beest gewoon loslopen, zonder muilkorf. Dan weet je als eigenaar van zo'n hond toch heel goed dat zo'n hond mensen aan zal vallen? Het lijkt me eerlijk gezegd nogal onzin dat je op puur om dat je op je eigen terrein bent moedwillig dat soort risico's mag nemen met andermans veiligheid?

Er zit een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Gevoelsmatig ben ik het helemaal met je eens, juridisch is dat anders.

Het is gewoon zonde van de tijd om naar de politie te gaan als deze er niks mee kan, en dat is het enige wat ik aangeef. Hoe het verhaal ook uitgelegd wordt de vrouw en de hond zijn niet te vervolgen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:16

Danzzz doe niet zo eigenwijs. Politie kan er zeker wat mee.... Als er zelfs meer meldingen zijn kan de burgemeester opdracht geven de hond in beslag te nemen. Lijkt me ook heel goed dat ze daar eens gaan kijken.... 30 honden..... met een baasje wat ze duidelijk niet baas kan....
Misschien moet je Peter R.d.V. even bijpraten....

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:23

Ik denk dat het ook van de regio afhangt of de politie er iets mee doet. Ik ben eens met paard door 2 honden aangevallen. Mijn paard had de bijtwonden zelfs bovenaan de staart zitten en ik bij mijn been. De politie vroeg of ik gehoord had dat de honden een commando kregen om aan te vallen. Dat was niet zo en daarom konden ze niets voor me doen. Geen aangifte opnemen of wat dan ook. Ik zat met een getraumatiseerd dier, een flinke dierenartsrekening, een kapotte broek en een kapot been.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:33

Een vriendin van me had een Ijslander en durfde daarmee niet meer buiten te rijden omdat ze dan door loslopende honden werden aangevallen.Waar de baasjes ook ergens achteraan liepen maar er niets aan deden of geen controle over hadden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:34

Anoeska27 schreef:
Ik denk dat het ook van de regio afhangt of de politie er iets mee doet. Ik ben eens met paard door 2 honden aangevallen. Mijn paard had de bijtwonden zelfs bovenaan de staart zitten en ik bij mijn been. De politie vroeg of ik gehoord had dat de honden een commando kregen om aan te vallen. Dat was niet zo en daarom konden ze niets voor me doen. Geen aangifte opnemen of wat dan ook. Ik zat met een getraumatiseerd dier, een flinke dierenartsrekening, een kapotte broek en een kapot been.

Zo enorm fout van de politie om dit te zeggen, aangifte kan namelijk altijd!!

Dat ze dit zeggen is zo fout en schandalig!

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:37

Anoeska, de dierenartsrekening, schade en eigen risico van je zorgverzekering kun je in zo'n geval wel verhalen op de eigenaar van de honden :j Wij hebben ook weleens gehad dat onze hond een andere hond beet. Kosten van de hechtingen waren dus voor onze rekening.

Van mijn tijd bij de KNPV weet ik ook dat je dus inderdaad alleen strafbaar bent op het moment dat je de hond commando geeft aan te vallen. Op dat moment is het namelijk jouw keuze dat de hond bijt, en niet een ongeluk. Commando geven = hond als wapen gebruiken. Geen commando = hond is huisdier dat schade heeft aangericht.

Edit: aangifte tegen de hond kan volgens mij inderdaad wél, dan kan je inderdaad om een muilkorfplicht vragen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:47

Kesje schreef:
Anoeska, de dierenartsrekening, schade en eigen risico van je zorgverzekering kun je in zo'n geval wel verhalen op de eigenaar van de honden :j Wij hebben ook weleens gehad dat onze hond een andere hond beet. Kosten van de hechtingen waren dus voor onze rekening.

Van mijn tijd bij de KNPV weet ik ook dat je dus inderdaad alleen strafbaar bent op het moment dat je de hond commando geeft aan te vallen. Op dat moment is het namelijk jouw keuze dat de hond bijt, en niet een ongeluk. Commando geven = hond als wapen gebruiken. Geen commando = hond is huisdier dat schade heeft aangericht.

juist.

Hieronder drie uitspraken die ik even snel gevonden heb. Hieruit blijkt dat het gedeelte "openbare weg" cruciaal is in gevallen zoals deze.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... rd=gebeten

Wat ts kan doen is kijken of het houden van zoveel honden vergunningplichtig is (ik vermoed van wel) en een handhavingsverzoek indienen zodat de Gemeente dit gaat toetsen aan hun APV en/of hun specifieke Gemeentelijke beleid.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:55

slimmerik schreef:
Danzzz doe niet zo eigenwijs. Politie kan er zeker wat mee.... Als er zelfs meer meldingen zijn kan de burgemeester opdracht geven de hond in beslag te nemen. Lijkt me ook heel goed dat ze daar eens gaan kijken.... 30 honden..... met een baasje wat ze duidelijk niet baas kan....
Misschien moet je Peter R.d.V. even bijpraten....

Alleen als de gedragingen van de hond op de openbare weg zijn en grote overlast geven. Op eigen terrein mag een hond zo vals zijn als die maar kan zijn en zo lang die hond niet op de openbare weg komt kan de politie daar helemaal niks aan doen.

Hooguit kan de gemeente vinden dat het houden van 30 honden onder een kennel valt en dat dit dientengevolge vergund moet zijn. Als er geen vergunning is (en er is wel een vergunningsplicht) dan zal de eigenaar de roedel moeten uitdunnen naar een acceptabele hoeveelheid honden. Maarrrrr dan moeten er wel buren zijn die ook klagen, en andere mensen zijn die last hebben van deze mevrouw en haar honden. Op een klacht gaat er niks gebeuren, tenzij TS een handhavingsverzoek indient daar MOET de gemeente op acteren

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:05

Dus als ik iemand neersteek op mijn eigen terrein kan de politie dan ook niks? Ik zie in deze de hond als wapen en ben jij gewond geraakt op dat terrein. In geval van TS is ze trouwens ook aangevallen op openbaar terrein.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:09

slimmerik schreef:
Dus als ik iemand neersteek op mijn eigen terrein kan de politie dan ook niks? Ik zie in deze de hond als wapen en ben jij gewond geraakt op dat terrein. In geval van TS is ze trouwens ook aangevallen op openbaar terrein.

Als jij dat uit noodweer doet en dit is gepast geweld omdat diegene tegenover jou stond met een pistool en jij kon bij dat mes in de keukenla. Dan ben je weliswaar strafbaar maar kan van strafvervolging afgeweken worden zoals bij de juweliersvrouw.

Het recht maakt ook onderscheid in menselijk handelen en dierlijk handelen. De vergelijking handeling mens met handeling dier is niet correct.

De hond wordt pas gezien als wapen als er een duidelijke instructie van de geleider aan de daad vooraf is gegaan. Als de hond uit eigen beweging bijt is het dus geen wapen.

En nee, de hond bevond zich op eigen terrein niet de openbare weg (de hond was nog ACHTER het hek, dus op eigen terrein)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:25

Danzz: ts is toch echt gebeten op de openbare weg, hond is deels over het hek gekomen.

Ts: ik raad je toch aan om voor de zekerheid nar de politie te stappen, al is het maar om er een melding van te maken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:27

Diablo schreef:
Geen 30 honden hier, maar wel 10.... :D

Nou vooruit, zolang je die 10 honden geen voorbijgangers voert, kan je er nog net mee door. :P

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:27

TS bevond zich op openbaar terrein dus eigenaar hond had moeten zorgen voor betere afscheiding. Een valse hond op een hek af laten gaan waarachter iemand op openbaar terrein staat die dan gepakt wordt staat in mijn ogen gelijk aan een commando geven. Politie zal ook zeker aangifte op moeten nemen.

Maar TS hoe gaat het met je? Heb je voor alle zekerheid wel foto's van de verwondingen genomen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:29

Maartje1990 schreef:
Danzz: ts is toch echt gebeten op de openbare weg, hond is deels over het hek gekomen.

Ts: ik raad je toch aan om voor de zekerheid nar de politie te stappen, al is het maar om er een melding van te maken.

en dat is dus het stukje interpretatie. In mijn ogen bevond de hond zich op eigen terrein en stond TS waarschijnlijk op de openbare weg (als dat stukje voor het hek niet ook eigen terrein is) Feit is dat de hond zich op eigen terrein bevond, niet op de openbare weg en dat TS zich zelfstandig binnen het bereik van die hond heeft begeven die op eigen terrein was

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:30

slimmerik schreef:
TS bevond zich op openbaar terrein dus eigenaar hond had moeten zorgen voor betere afscheiding. Een valse hond op een hek af laten gaan waarachter iemand op openbaar terrein staat die dan gepakt wordt staat in mijn ogen gelijk aan een commando geven. Politie zal ook zeker aangifte op moeten nemen.

Maar TS hoe gaat het met je? Heb je voor alle zekerheid wel foto's van de verwondingen genomen?

gevoelsmatig kan ik deze redenering helemaal volgen. Juridisch niet

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:33

slimmerik schreef:

Hou toch eens op met je 'valse' hond. Een hond is niet perse vals omdat hij mensen bijt die in zijn ogen op zijn territorium komen.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:51

Onze honden zitten in een kennel achter het huis, en die gaan ook volledig tekeer tegen voorbijgangers. Springen grommend en blaffend tegen de tralies op, echt heel intimiderend. Mocht iemand zo gek zijn om de tuin in te komen en naar de kennel toe te lopen, zullen ze waarschijnlijk bijten. Zijn ze dan meteen vals?
Nee, want als wij een voorbijganger het hek in laten, of zelfs alleen maar gedag zeggen, houden ze op met waken. Want dat is het, waken. Niets vals.

Over de situatie met TS durf ik niks te zeggen, ik was er niet bij, ik weet niet wat de hond precies deed. Maar dat een hond door een hek of over een hek heen bijt, hoeft niet meteen uit valsheid te zijn, hond doet gewoon wat zijn natuur hem ingeeft. Er zijn rassen die niet waaks zijn en niet uit territoriumdrift bijten, maar de meesten doen dit wel.
Hoe dit juridisch precies zit zou ik niet weten, maar ik denk zomaar dat Danzzz gelijk heeft. Hond was op eigen terrein en heeft niet het commando gekregen om te bijten. In de ogen van de politie is dit dan een gevalletje "oliebol happens". Er kan hoogstens iemand aansprakelijk gesteld worden voor schade/kosten.

Ik moet er wel bij zeggen: die van ons zitten bewust in die kennel, ondanks het hek om ons terrein, omdat er dagelijks o.a. schoolkinderen langs het hek lopen, en het hek is maar 1 meter hoog. Ze kunnen makkelijk met hun snuit door de tralies of er overheen, als ze dat willen. Die mevrouw uit de OP zou die betreffende hond ook achter een extra hek kunnen houden, als hij altijd zo reageert. Dat is gewoon je verantwoordelijkheid nemen als eigenaar. Of dit iemand ook opgelegd kan worden weet ik niet, want de hond kan al niet van het terrein af.
Wij hoeven ze niet in de kennel te houden omdat we al een hek hebben, maar mochten ze structureel ontsnappen ondanks dat hek, zou de gemeente waarschijnlijk wel kunnen eisen dat wij het hek aanpassen of ze inderdaad opsluiten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:38

Als een hond geen agressie meer mag tonen naar "vreemden", wat doe je dan met het concept "waakhond"?
Mij hebben ze altijd verteld dat een hond pas als vals aanzien wordt als hij/zij zich tegen zijn/haar baas/eigenaar keert.