Hond voor 1 keer 8 uur alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:56

Pattypaard schreef:
DatBenIkNou schreef:
Even nieuwsgierig hoor, maar wat is de reden dat zelfs als er wel iemand thuis is, de hond dan toch langer dan 8 uur niet uitgelaten wordt vraag ik me af?? Ik vind het overigens wél zielig om ze geen water te geven, zodat ze niet hoeven plassen. Ik vind het echt niet normaal dat mensen het normaal vinden hun hond regelmatig langer dan 8 uur allen te laten zijn, sorry.

Voor één keertje, zou ik me niet al te druk maken als je het echt niet anders kan oplossen TS. Leuk is anders voor ze maar voor een keertje zullen ze het vast overleven. Zélf zou ik het overigens niet kunnen en is dat in alle jaren dat ik honden heb nog nooit voorgekomen eerlijk gezegd.

Omdat de hond zelf niet aangeeft te hoeven, haarzelf prima vermaakt met slapen, spelen en kluiven en wij druk aan het werk zijn. Als ze aan geeft wel te moeten wordt ze uitgelaten. En als ze gewoon even naar buiten wil of een aai wil wordt dat ook gedaan indien daar ruimte voor is. Makkelijk te herkennen aan de verschillende tonen en manieren die ze gebruikt.
Ze weet moeiteloos wanneer iets wel en niet kan en haar blaas is groot zat om niet bijv. iedere 4 uur naar buiten te hoeven ondanks dat ze vrij beschikking over water en voer heeft.

8 uur geen beschikking over water terwijl ze toch liggen te slapen is echt geen ramp. Net als een dag geen eten, kunnen honden meer dan prima tegen.

Ik vind geen/minder water geven zodat ze niet hoeven te plassen vriendelijker voor de hond dan deze op de vrije loop laten drinken, te laat thuis komen en hondlief zijn behoefte noodgedwongen binnen heeft moeten doen omdat deze het niet meer kon ophouden. Terwijl hondlief dondersgoed weet dat dat niet mag.
In mijn beleving schaad je de hond daar veel meer mee dan met een paar uur geen/weinig water.

Geen water om het jezelf makkelijker te maken...apart advies.
Gedoseerd water is dan een betere oplossing en zullen ze ook niet hoognodig moeten.
Bij ons ras is het trouwens zelfs link om geen water neer te zetten voor langere tijd! Die moeten ten alle tijden water ter beschikking hebben en bij voorkeur ook iedere paar uur kunnen plassen.

Keer een dagje wat langer alleen moet kunnen, je kent je eigen hond het best. Radio aan, mogelijkheid tot lopen etc.
8 uur in een bench echt te lang.
Verbaas me sowieso over de tijden dat honden met regelmaat alleen zijn bij mensen aan 1 stuk door...wat zielig voor een dier wat graag bij.zn roedel is.
Misschien is een uitlaatservice het overwegen waard?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:57

Volgens mij doet niemand spastisch over 1x als je de discussie leest. Het gaat nu over structureel je hond bij fulltime werken hele dagen alleen laten zonder opvang of uitlaatservice.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:58

[quote="DatBenIkNou"]Nou ja 'dierenfan' in dat geval kunnen we onze paarden dus ook met een gerust hart 27/7 opsluiten en alleen af en toe voor een ritje eruit halen dus?[/quote
Ik zou ook wel dagen van 27 uur willen :D

Nee even zonder gekheid..... Je kunt een hond en een paard totaal niet met elkaar vergelijken.....

DatBenIkNou

Re: Hond voor 1 keer 8 uur alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:10

Natuurlijk niet amies100. Ik gaf een reactie op mijn reactie dat honden niet gemaakt zijn om hele dagen alleen te zijn. Daar antwoordde 'dierenfan' op dat ze honden van nature ook niet in huizen leefden en brokken eten dus dat die natuurlijke behoeftes er niet meer toe doen. Dat is natuurlijk onzin, wij mensen hebben de plek van de roedel ingenomen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:13

De honden zijn met zijn tweeen, dus alleen zijn ze al niet. 8 uur kunnen ze wel hun behoefte ophouden.

Ik zou alleen geen hond 8 uur in een bench laten liggen, dat vind ik echt zo zielig. En dan 's nachts weer opsluiten? Dan liever wat meer tijd besteden aan de opvoeding, maar om hem op te sluiten zodat hij geen overlast bezorgt en dan zeggen dat de hond het zelf prima vindt, daar heb ik toch mijn bedenkingen bij...

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:24

dalmarieke schreef:
Pattypaard schreef:
Omdat de hond zelf niet aangeeft te hoeven, haarzelf prima vermaakt met slapen, spelen en kluiven en wij druk aan het werk zijn. Als ze aan geeft wel te moeten wordt ze uitgelaten. En als ze gewoon even naar buiten wil of een aai wil wordt dat ook gedaan indien daar ruimte voor is. Makkelijk te herkennen aan de verschillende tonen en manieren die ze gebruikt.
Ze weet moeiteloos wanneer iets wel en niet kan en haar blaas is groot zat om niet bijv. iedere 4 uur naar buiten te hoeven ondanks dat ze vrij beschikking over water en voer heeft.

8 uur geen beschikking over water terwijl ze toch liggen te slapen is echt geen ramp. Net als een dag geen eten, kunnen honden meer dan prima tegen.

Ik vind geen/minder water geven zodat ze niet hoeven te plassen vriendelijker voor de hond dan deze op de vrije loop laten drinken, te laat thuis komen en hondlief zijn behoefte noodgedwongen binnen heeft moeten doen omdat deze het niet meer kon ophouden. Terwijl hondlief dondersgoed weet dat dat niet mag.
In mijn beleving schaad je de hond daar veel meer mee dan met een paar uur geen/weinig water.

Geen water om het jezelf makkelijker te maken...apart advies.
Gedoseerd water is dan een betere oplossing en zullen ze ook niet hoognodig moeten.
Bij ons ras is het trouwens zelfs link om geen water neer te zetten voor langere tijd! Die moeten ten alle tijden water ter beschikking hebben en bij voorkeur ook iedere paar uur kunnen plassen.

Keer een dagje wat langer alleen moet kunnen, je kent je eigen hond het best. Radio aan, mogelijkheid tot lopen etc.
8 uur in een bench echt te lang.
Verbaas me sowieso over de tijden dat honden met regelmaat alleen zijn bij mensen aan 1 stuk door...wat zielig voor een dier wat graag bij.zn roedel is.
Misschien is een uitlaatservice het overwegen waard?

Zie dikgedrukte in mijn bovenstaande reactie ;).
Daarbij maak je het dan jezelf én de hond makkelijker. Niet enkel jezelf omdat je niets hoeft te regelen.

Bij een langere tijd denk ik overigens aan wel wat langer dan een aantal uren op een dag. Wat voor ieder dier/mens risicovol is. Hoezo zou het voor de Dalmatiër anders zijn als voor andere rassen? (nieuwsgierig)

Begrijp niet zo goed wat er zielig aan is voor een hond om langere tijd bij mensen te zijn en niet bij soortgenoten? De roedel wordt toch bepaald door de omgeving waarin ze vaak samen zijn en niet enkel bij (wisselende) soortgenoten? (Die zodoende dan ook geen roedel kunnen zijn, enkel soortgenoten).
Al vind ik contact met soortgenoten wel belangrijk.
Maar dat is weer een andere discussie :).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:38

Dat staat er niet pattypaard. Je moet het lezen als: dat het dalmarieke verbaast dat er mensen zijn bij wie de hond aan 1 stuk door alleen is op regelmatige basis. Dat dan een uitlaatservice een fijnere optie is, zodat de hond er lekker even tussenuit kan met soortgenootjes ipv heel de dag slapend alleen doorbrengen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:42

Excuses, verkeerde interpretatie hier. Bedankt voor de uitleg! :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:51

Graag gedaan hoor :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:48

DatBenIkNou schreef:
Nou ja 'dierenfan' in dat geval kunnen we onze paarden dus ook met een gerust hart 27/7 opsluiten en alleen af en toe voor een ritje eruit halen dus?

Als jou paard en jij zich daar goed bij voelen moet je dat vooral niet laten!!! Immers als dat is waar het paard en jij zich prettig bij voelen dan is dat oke.

Als ik mijn honden het ....van nature.... terug geef worden ze dood ongelukkig dus ik geef ze dat niet.

Echter als ik weer eens een doodsbange "geredde" buitenlandse hond tegen kom die hier in NL niet zijn draai kan vinden dan zou ik die ook met veel.liefde terug geven waar hij zich prettig bij voelde. Ondanks dat wij vinden dat hij dan geen prettig leven heeft!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:08

DatBenIkNou schreef:
Dat is natuurlijk onzin, wij mensen hebben de plek van de roedel ingenomen.

Nee NOOIT dat wij mensen de plek van de roedel in kunnen nemen! Hier zijn ze wat dat betreft veel meer aan elkaar gehecht dan aan ons hoor. Maar is wel per ras verschillend. De husky's hebben het heel sterk om de roedel honden het liefst samen te hebben. De herders trekken weer sneller naar ons maar kiezen uiteindelijk wel voor de roedel. Mijn lab x rottie kiest voor de honden en ons bewaken en verdedigen en de boxer zal alles een worst wezen als hij maar vooral veel kan slapen :p

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:13

Mijn honden zijn ook wel eens zo lang alleen. Ze zitten niet in een bench, maar zitten gewoon samen los in huis.
Het zijn gezelschapshondjes, dus vinden ons heel leuk en gezellig. Maar ze kunnen prima een dagje zonder ons hoor. Daarna zijn we er gewoon weer voor hun, dus extra knuffelen en aandacht. Klaar is kees. Ze slapen gewoon lekker op de bank.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:34

dierenfan schreef:
DatBenIkNou schreef:

Nee NOOIT dat wij mensen de plek van de roedel in kunnen nemen! Hier zijn ze wat dat betreft veel meer aan elkaar gehecht dan aan ons hoor. Maar is wel per ras verschillend. De husky's hebben het heel sterk om de roedel honden het liefst samen te hebben. De herders trekken weer sneller naar ons maar kiezen uiteindelijk wel voor de roedel. Mijn lab x rottie kiest voor de honden en ons bewaken en verdedigen en de boxer zal alles een worst wezen als hij maar vooral veel kan slapen :p

Helemaal eens, maar als mensen maar 1 hond in huis hebben zal de hond het met zijn surrogaat roedel moeten doen. Als die echter ook de alle werkdagen lang afwezig zijn, vind ik dat gewoon sneu.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:44

Wij hebben drie honden en vier katten, ik zeg ook wel eens als we iedereen niet hadden hadden wij de JR echt meer uitdaging moeten geven.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:48

dierenfan schreef:
DatBenIkNou schreef:

Mijn Husky doet zo'n wolvenhuil als één van de honden weg is en heel soms als ik weg ben maar als we er allemaal zijn gaat hij vrijwel altijd in zijn eentje op het balkon liggen maffen _O-
Als hij maar met zijn hondenvrienden is en vooral naar buiten kan kijken :j

Echt, als je hond veel alleen moet zijn kan ik je een 2e aanraden! Extra werk heb ik er nooit aan gehad, alleen maar veel meer plezier voor terug gekregen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:02

Ligt er naar mijn idee ook aan wat de hond gewend is. Wanneer hij nooit van zijn leven langer dan 1 uur alleen geweest is, is opeens 8 uur te lang. Is de hond van jongs af aan gewend om regelmatig 4 of 5 uur alleen te zijn, is een keer 8 uur echt geen probleem vind ik.

Ik denk ook dat het uit maakt wat er verder met de hond gebeurd. Mijn hond gaat iedere dag 3/4 uur mee naar de paarden. Om de dag gaat hij mee hardlopen tussen de 5 en 10 km. De dagen dat ik niet hard loop gaan we wandelen in het bos.

Hij is 4 dagen in de week 6 uur alleen. Hij slaapt dan, raakt zijn kauwbot en speeltjes meestal niet eens aan. Hij zit nooit in de bench, heb ik niet eens. Maar met alles wat hij doet kan hij zijn rust ook wel gebruiken!

Persoonlijk vind die 6 uur geen probleem. Honden die 3 keer 10 minuten buitenkomen om hun behoefte te doen (en misschien minder alleen thuis zijn) vind ik vervelender voor het dier. Maar dat is wellicht persoonlijk en verschilt natuurlijk ook per hond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:10

Mijn boxer is 10 de lab x rottie is 8 de oud duitser is 9 de duitser x border 4 en de husky's 5 en 6. Tot vorig jaar waren ze zelden alleen. Gingen altijd mee naar het werk of was altijd wel iemand thuis bij hun.
Toen zujn wij werkloos geworden. De honden gelijk geleerd dat we wel veel.thuis zijn maar niet altijd met hun bezig zijn. Ook expres regelmatig paar uur weg gegaan zonder hun. Uitlaat schema's aangepast en werk gaan zoeken. Nu werken wij beiden binnen half jaar in ploegendiensten bij andere bedrijven. Gebeurd nog niet veel maar zonder problemen blijven ze gerust 9 uur "alleen" wel dus voor bereid hier op maar was denk ik niet eens nodig geweest ;)

Zo ga ik verhuizen. Veel dichterbij waar mijn vriendin woont waar 4 van de 6 honden wonen (2 van die 4 delen we)
Dan nog makkelijker om voor elkaar op te vangen. Al mogen wij toch niet klagen. Ik nu 4 dagdn vrij zij aansluitend 6 dagen vrij en daarna ben ik er weer 4 vrij. Weer al 14 dagen dat ze vrijwel niet alleen zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:37

Mooi geregeld toch dierenfan, leuk zo'n grote roedel. Ik ben ook geen voorstander om honden continue te vermaken en aandacht te geven hoor! Daar krijg je alleen maar honden van die steeds aandacht willen en dit ook op gaan eisen. Ze horen het wel als ze aan de beurt zijn hier!
Ik ben zelfstandige en mijn honden zijn nooit lang alleen daardoor. Toch is het geen probleem als we een dagje naar de sauna gaan bijvoorbeeld en ze langer alleen zijn en de buren of dochter ze dan komen uitlaten. Daar doen ze gelukkig helemaal niet moeilijk over.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:29

Pattypaard schreef:
dalmarieke schreef:

Bij een langere tijd denk ik overigens aan wel wat langer dan een aantal uren op een dag. Wat voor ieder dier/mens risicovol is. Hoezo zou het voor de Dalmatiër anders zijn als voor andere rassen? (nieuwsgierig)

in antwoord op je vraag: de dalmaat heeft een apart urinewegstelsel, welke vergelijkbaar is met die van de mens. Zij kunnen bepaalde zuren niet goed omzetten waardoor er snel vorming kan zijn van uraten, gruis maar ook stenen. Om de urine niet teveel te concentreren en voor goede doorspoeling is het bij hen belangrijk altijd te kunnen drinken en met regelmaat te kunnen plassen :)
Zeker bij reuen, ivm smallere plasbuis erg belangrijk. Wanneer er zich een verstopping voordoet, je ziet dat de reu wil plassen maar niet kan, dan is het linea recta naar de arts, anders kan dit zelfs dodelijk aflopen, maar s ook zeer pijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:41

Momenteel ben ik hele dagen thuis. Gooi ze 's ochtends naar buiten. Maar ze maffen bijna hele dag op de loungebank.

Terwijl het toch werkhonden zijn. En veel mee word getraind.

Maar thuis gaat knop om en zitten ze in de relaxed modus.

Dus als ik straks weer naar school ga. Dan voel ik mij absoluut niet schuldig. Zitten ze gemiddeld 6 uur alleen.

Uitlaatservice is ook geen optie voor mij. Want ze laten geen vreemde binnen :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 17:55

Ze hebben het overleefd! Ze liggen nu boven op mij te pitten.:P

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:15

Haha gelukkig maar! Baasje ook weer blij. :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 18:30

Helemaal toen ik nergens een drol aantrof! :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:41

Haha fijn hoor! Alle verhalen over dat de hond een roedeldier is en dus niet te lang alleen mag blijven, gaan bij jou volgens mij minder op.
Ze hebben immers elkaar nog!