Hond gromt naar kind 15 maanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:19

Gloa schreef:
De mensen die hier allemaal zeggen dat een bc moet werken en dat het anders neuroten worden; hebben die zelf ervaring met meer dan 1 correct opgevoedde bc??? Ik heb maanden stage gelopen in Wales waar elke boer er wel een stuk of 4 heeft. En die honden werken absoluut niet veel. Vaak hebben ze 1 favoriet die de hele dag mee gaat maar de rest ligt gewoon op het erf aan de ketting en er kunnen wel een paar weekjes overheen gaan voordat er weer schapen verplaats worden. Die honden zijn echt niet ontspoort, zijn vriendelijk tegen vreemde mensen en zijn enthousiast maar rustig.

Zoals ik al eerder zei ik heb er zelf 2 als huishond waarvan 1 drukke met veel drijfinstict en hier absoluut geen probleem mee ondanks dat we niets aan hersenwerk doen. Wat ik bij de meeste zogenaamd ontspoorde bc zie is meer een compleet gebrek aan opvoeding en discipline. Ze mogen trekken aan de riem, blaffen naar elke auto, tegen iedereen opspringen die ze tegen komen enz enz. Dat mogen die van mij echt niet. Hoe opgefokt ze ook zijn als ik zeg dat het klaar is dan is het gewoon klaar.

Heb zeker wel ervaring met ze :) We hadden vroeger ook verschillende honden. Ik bedoel dus ook niet basis alleen beweging, maar kan zeker ook helpen. Opvoeding moet vind ik vanaf dag 1 al gebeuren. Beste is zo sociaal mogelijk opvoeden met dieren en kinderen en volwassenen buiten je eigen kring ook. Maar dat is nu achteraf natuurlijk en niet echt van toepassing meer. Ik denk bij deze hond dat de gehele basis eens onder de loep genomen moet, en vanaf stap 1 weer beginnen. Maar in TS haar kant zou ik zelf twijfelen om dit nog te doen. Maar misschien het wel laten doen ergens. Waarom zelf niet? Ik denk dat het kindje van 15 maanden te groot risico is om dit gedrag weer te herhalen. Een kind van 15 maanden ziet de signalen nog niet als een hond wat aangeeft. Misschien mist TS zelf ook sommige signalen, dat is ook mogelijk. En liever te vroeg als te laat in grijpen.

Is er geen bekende van je of in de buurt iets wat je kan helpen met heropvoeden? Dus beetje vanaf puppy leeftijd dat je begint zeg maar om geheel opnieuw te beginnen? Misschien is dat een idee ?

estja

Re: Hond gromt naar kind 15 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:31

@Mioux, wat ik begrijp uit de openingpost van TS is dit een hond die al een heel verleden had voordat hij bij TS kwam. Dus opvoeding van dag 1 was hier niet aan de orde. TS heeft hond weggehaald uit slechte omstandigheden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:42

estja schreef:
@Mioux, wat ik begrijp uit de openingpost van TS is dit een hond die al een heel verleden had voordat hij bij TS kwam. Dus opvoeding van dag 1 was hier niet aan de orde. TS heeft hond weggehaald uit slechte omstandigheden.

ik quote mezelf even:

Citaat:
Maar dat is nu achteraf natuurlijk en niet echt van toepassing meer

Daarom zou ik ook kijken om helemaal opnieuw te beginnen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:45

Yinnar schreef:
A3a1 schreef:
Tja, kun je tenenkrommend vinden dat een hond van 9, maar wel met 5 goede jaren in laten slapen.
Maar andersom vind ik het tenenkrommend als een dier zich niet meer kan verdedigen, of met 9 jaar herplaatst worden, dan moet je nog hopen dat het echt op een goede plek komt, zich aanpassen.
Je hoopt dat het goed gaat maar wat als het niet goed gaat?
Het is geen gemakkelijke hond, waarom ermee leuren?
Nee, humaan is, heerlijk weekend, dan op hoogtepunt in laten slapen, cru maar wel het fairste.

Maar goed, zo is iedereen anders en vind iedereen weer wat anders tenenkrommend, ik hoop dat TS iets vind waar alle partijen in haar kringetje zich het beste bij voelen.

Klopt. Zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind een gezonde hond in laten slapen omdat hij niet juist wordt opgevoed/aangepakt kiezen voor de weg van de minste weerstand. Dus omdat hij "oud" is, is herplaatsen geen optie? Dan mogen de asiels ook wel alle "oude" honden in laten slapen ipv te herplaatsen. Waar een wil is, is een weg.

Punt is dat dat vaak voor dit soort honden niet waar is, er wordt mee geleurd en gezeuld,.
Vaak komen ze van de ene plek op weer de volgende terrecht.
Geen kwaadwil, iedereen wil helpen maar velen onderschatten het probleem.
En voor zulke moeilijke honden, des te moeilijker.

Hoeveel honden zoeken er naar het gouden mandje, bij voorkeur op boerderij en met een buiten ( in dit geval met aangevuld eisenpakket, geen kinderen of kleinkinderen )

Ik wens iedere hond zo een gouden mandje, en als deze er binnen 2 weken eentje vind, mogen ze hun handen dichtknijpen.
Maar 2 weken of nog langer, zo'n hond een muilkorf omdoen.....dat is te afschuwelijk voor woorden.

Maar goed dat is een totaal andere discussie.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:50

Heb niet het hele topic gelezen maar heb je er weleens aan gedacht om de hon iets ondersteunend te geven voor haar gedrag?
Ik heb zelf een hondje die het een en ander heeft meegemaakt en daardoor ook vanuit niets erg angstig kan zijn. Dan is hij ook wat in de war.
Nu krijgt hij sinds een week twee verschillende homeopatische middelen voorgeschreven door een dierenarts die tevens homeophaat is en het werkt echt.
Nu kan ik niet oordelen of dat voor jouw hond ook zou helpen maar mijn hondje lijkt toch wel wat stabieler.
De middelen die ik heb worden ook nog weleens rond de jaarwisseling gegeven. Heeft geen bijwerkingen en is niet verslavend.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 21:11

Easy_Rider schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar heb je er weleens aan gedacht om de hon iets ondersteunend te geven voor haar gedrag?
Ik heb zelf een hondje die het een en ander heeft meegemaakt en daardoor ook vanuit niets erg angstig kan zijn. Dan is hij ook wat in de war.
Nu krijgt hij sinds een week twee verschillende homeopatische middelen voorgeschreven door een dierenarts die tevens homeophaat is en het werkt echt.
Nu kan ik niet oordelen of dat voor jouw hond ook zou helpen maar mijn hondje lijkt toch wel wat stabieler.
De middelen die ik heb worden ook nog weleens rond de jaarwisseling gegeven. Heeft geen bijwerkingen en is niet verslavend.

Wil je mij eens zeggen wat je geeft? Mijn da was niet echt voorstander maar zelf wil ik dit wel proberen.

Wat de opvoeding van mijn hond betreft: Onze hond luistert heel goed. Kent de nodige commando's en viert deze goed uit. Wanneer we gaan wandelen trekt ze helemaal niet aan de lijn en is ze heel braaf! Vind het wel wat jammer dat hierover zo kort door de bocht gegaan wordt en dit niet eerst bevraagd wordt.

Hond was vandaag en gisteren vrij goed. Zoon en hond mijden elkaar. Ik probeer mijn hond de nodige aandacht te geven en haar uit te dagen. We hebben de hele dag aan onze piste gewerkt en de hond was heel blij met alle aandacht!

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:24

Ik weet wel dat de dierenarts die ik had een heel uitgebreid consult heeft afgenomen bij mijn hond wat betreft zijn gedrag. Want het komt wel nauw dat je het juiste geeft.
Maar mijn hond krijgt Stramonium D30 en Zylkene 225 mg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:40

Ik lees net een van je reactie's over het werken met ballen/stokken bv dat ze ook heel erg gefixeerd wordt op de voorwerpen op zich. In dat geval zou ik denken aan bv agility/gehoorzaamheid.
Km's bij de paarden doen, of bv gaan fietsen om te voorzien in lichamelijke activiteit, en een kwartiertje héél intensief gehoorzaamheid doen (belonen met stem of eventueel een snoepje, maar geen oefeningen die bv apporteren). Agility kan ook handig zijn daar ze niet kan rondlopen met de hindernissen. Maar dat ze echt moet nadenken voor ze iets kan doen, heel veel afwisseling.
Als je bv apporteert en ze fixeert zo op ballen is het simpelweg omdat de oefening te simpel is en ze vooruitdenkt, en bij een dergelijke hond moet je net gaan vermijden dat ze zelf de oefening bedenkt.
(Wat bij andere honden net wel weer moet, dan doe je zoekspelletjes om ze zelf te leren denken, jouw hond kan daar niet mee omgaan en dat moet je van haar wegnemen)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:12

Yinnar schreef:
Niet als je er de tijd voor neemt!

En die tijd heeft TS niet... er loopt een peutertje rond in huis: de allergrootste verantwoordelijkheid die je als mens ooit kan hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 01:38

Inderdaad, op dit moment is er een kind wat 10 keer of meer, belangrijker is als deze hond en die beschermd moet worden. Daar is TS in eerste plaats verantwoordelijk voor. Bovendien kun je deze hond echt niet aan doen dat ie weer herplaatst moet worden. Er zitten veel oudere honden in de asiels die er jaren zitten en uiteindelijk sterven daar.... laat staan een oude hond met gedragsproblemen. Dan moet je als baasje gewoon het dier het beste gunnen: verlossen van het lijden....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 03:09

Sterkte ts, lastig.. :(:)
Hopelijk kunnen jullie het oplossen.

Mijn ouders hadden toen ik klein was een Bouvier, dat beest was stapelgek met mij.
Hij lag het liefst altijd bij mij, lag als ik op de grond zat te spelen altijd bij mij.
Op een gegeven moment begon hij s'nachts te janken, en in de lucht te happen.
Gewoon happen in de lucht, geen trigger, niemand bij hem om naar te happen maar hij bleef naar niks happen, series ook, in de leegte..
Nog steeds was deze hond even lief voor mij.
Gedragtherapeuten, hondentrainers en dierenartsen versleten, kalmeringspillen om stress uit te sluiten en weet ik meer.
Ze hebben er het halve land voor doorgereden, geen cent bespaard.
Helaas leek alles erop dat het bij deze hond echt in zijn hoofd fout zat en was het toch het advies om hem in te laten slapen voor het fout zou gaan.

Ze dachten een hersentumor, daar schijnen ze ook echt agressief gedrag van te kunnen geven, ze kunnen dan ineens omslaan schijnt.
Omdat ik gewoon nog zo jong was is dat ook gebeurt, een vreselijk drama, ze liepen met een vrolijke en lieve hond richting de dierenarts..
Dit was overigens een hond die uit vreselijke omstandigheden kwam bij een kennel, dus ik vermoed broodfok als dat toen al bestond.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 06:12

Heb zelf 2 honden en 3 kids. Maar ik heb nog nooit enig probleem gehad. Honden zeer stabiel van karakter. (er op uit gezocht) en netjes opvoeden van kind en hond.Zeer verdraagzaam en in staat om "foutjes" van kinderen te vergeven. Kinderen moeten ook leren om gaan met honden en dan moet je wel honden hebben die ze daar de kans voor geven. (doen we ook als ze leren paardrijden toch? Zetten we ze ook niet op een k...knol) Enen hond heeft nu epilepsie helaas. Mocht dit het gevolg zijn van een tumor moeten wij ook overwegen om op tijd in de slapen. Dit om lijden en wellicht agressief gedrag te voorkomen. Kinderen gaan altijd voor!!! Je kind vergeeft het je nooit als het gebeten wordt door jou onverantwoordelijke handelen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 07:44

Ik denk ook dat de kern in het wilden aaien van jou zoontje zit. Hoe groot was de ruimte? Was het de stalgang bvb? Mijn BC heeft jaren geleden ook een Peuter "aangevallen " . Ik zelf was niet thuis maar mijn Ex had dus visite van zijn zus. Er werd dus meteen geëist de hond of weg te geven of in te slapen. Mijn hond was toen ook 9. Hij had nooit wat met kinderen, ontweek altijd omdat hij als pub een gepest werd. Naar doorvragen kwam er dus uit dat mijn hond rustig in zijn mand lag en het kind naar hem toe liep om hem te aaien. Hij kon voor zijn gevoel geen kant op...dus heeft hij zich simpel verdedigd.
Dat je schrikt van zo een situatie geloof ik 100% maar ga eerst nog eens met rust bekijken wat en hoe het nou daadwerkelijk gebeurt is. Misschien had die hond in zijn beleving gewoon geen keuze.
Ik zeg bewust misschien want niemand van ons bokkers was erbij dus er kan wel veel geroepen worden van castratie /inslapen /weggeven , enz...
Mijn hond is toen niet weggegaan want ik kon hun duidelijk maken dat het "schattige" gedrag van de peuter gewoon een bedreiging was voor de hond.
Op de andere kant heeft mijn stiefdochter een tijdje geleden haar Engelse bulldog laten inslapen want die begon uit het niets naar haar man te happen en zij hebben ook een klein kind. Daar was het dus wel een tumor.
Ts,je hebt de hond al jaren, jij kent zijn gedrag en zijn rugzakje. Maar bedenk ook dat er op dit moment
(onbewust ) spanning opgebouwd wordt en dat voelt de hond natuurlijk ook.
...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:07

slimmerik schreef:
Inderdaad, op dit moment is er een kind wat 10 keer of meer, belangrijker is als deze hond en die beschermd moet worden. Daar is TS in eerste plaats verantwoordelijk voor. Bovendien kun je deze hond echt niet aan doen dat ie weer herplaatst moet worden. Er zitten veel oudere honden in de asiels die er jaren zitten en uiteindelijk sterven daar.... laat staan een oude hond met gedragsproblemen. Dan moet je als baasje gewoon het dier het beste gunnen: verlossen van het lijden....

Dat gedragsprobleem is relatief. Klinkt meer als een hond die niet in zijn behoefte wordt voorzien, al tijden niet.
Tevens weet je ook niet wat de aanleiding was, wat heeft het zoontje gedaan dat hij een waarschuwing kreeg van de hond (immers is grommen een waarschuwing, geen aanval).
10 keer belangrijker? Het kindje gaat voor oké, maar voor je beesten moet je ook zelf verantwoordelijkheid kiezen en niet door hem bijiets relatief kleins, wat je waarschijnlijk zelf veroorzaakt hebt, af te laten maken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:21

Dat gedragsprobleem relatief? Kom nou.... lees de OP even:
Laibadji schreef:
Ik heb 2 border collies. Beiden gered van de dood. De ene was ongeveer 4 jaar toen we haar kregen. Ik vermoed dat ze nu ongeveer 9 is. Ze had vooral gediend om pupjes te krijgen en zat altijd opgesloten. Bij ons is ze opengebloeid maar er was altijd wel een serieus steekje los. Haar gedrag:
* heel neurotisch gedrag
* ze ziet dingen die er niet zijn.
* blaft op stoute kiezelsteentjes of staat te blaffen in een hoek van de stal.
* kan plots vermageren (dan is het gedrag op zijn hoogte punt)
* extreem aanhankelijk als je haar roept. Roep je haar niet dan is ze heel afzijdig en leeft in haar eigen wereld.
* kan letterlijk lopen beven van de stress.
* als je kwaad wordt op haar valt ze de andere hond aan.

De hond heeft voordat ze bij TS was al een hele geschiedenis gehad. In haar inprentingsperiode zijn niet zo heel leuke dingen gebeurd waarschijnlijk. Met zo'n hond ga je niet meer lopen zeulen. Dan ben je pas echt verkeerd bezig.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:29

slimmerik schreef:
Dat gedragsprobleem relatief? Kom nou.... lees de OP even:
Laibadji schreef:
Ik heb 2 border collies. Beiden gered van de dood. De ene was ongeveer 4 jaar toen we haar kregen. Ik vermoed dat ze nu ongeveer 9 is. Ze had vooral gediend om pupjes te krijgen en zat altijd opgesloten. Bij ons is ze opengebloeid maar er was altijd wel een serieus steekje los. Haar gedrag:
* heel neurotisch gedrag
* ze ziet dingen die er niet zijn.
* blaft op stoute kiezelsteentjes of staat te blaffen in een hoek van de stal.
* extreem aanhankelijk als je haar roept. Roep je haar niet dan is ze heel afzijdig en leeft in haar eigen wereld.
* kan letterlijk lopen beven van de stress.
* als je kwaad wordt op haar valt ze de andere hond aan.

De hond heeft voordat ze bij TS was al een hele geschiedenis gehad. In haar inprentingsperiode zijn niet zo heel leuke dingen gebeurd waarschijnlijk. Met zo'n hond ga je niet meer lopen zeulen. Dan ben je pas echt verkeerd bezig.

Dus honden met een geschiedenis moeten altijd maar afgemaakt worden?

Ik snap dat je je kind veilig wil stellen en sat je kind voorop staat. Maar je hebt ook een verantwoording naar je dier toe. Dat betekent imo dat je hem niet afmaakt zonder alles geprobeerd te hebben.

Daar komt bij dat de hond (zoals ik het uit het verhaal opmaak) een waarschuwing gaf en geen direct agressief gedrag vertoond heeft. Nou kan het zijn dat ik dat moeder instinct niet heb natuurlijk, maar je hond in laten slapen voor zelfverdediging zou ik echt heel erg vinden.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:34

Natuurlijk is het verschrikkelijk om je hond in te laten slapen voor zelfverdedigend gedrag. Maar helaas is niet te voorspellen wanneer dat gedrag omslaat in gedrag dat daadwerkelijk agressief is of wanneer de zelfverdediging verder gaat dan grommen. Een peutergezichtje zit precies op hap hoogte voor een hond van dat formaat. De ellende is dan niet te overzien.
Een kind moet leren met honden om te gaan maar dat kost tijd en daarin maakt het kind fouten en er is dus een hond voor nodig die dat verdraagt en die (voor zover dat kan) te vertrouwen is met kinderen. Als ouders heb je ni eenmaal geen ogen in je rug en zo'n incident is in een par seconden gebeurd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:37

Vooral dit punt viel mij op:
Mijn hond vermagert altijd rond de loopsheid en de schijndracht, vandaar dat ik me afvraag of er geen link kan zijn.
Ts, weet je wanneer de hond loops is en of ze schijndrachtig wordt? Houd je dit bij?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:32

xMaxxiee schreef:
Dus honden met een geschiedenis moeten altijd maar afgemaakt worden?

Ik snap dat je je kind veilig wil stellen en sat je kind voorop staat. Maar je hebt ook een verantwoording naar je dier toe. Dat betekent imo dat je hem niet afmaakt zonder alles geprobeerd te hebben.

Daar komt bij dat de hond (zoals ik het uit het verhaal opmaak) een waarschuwing gaf en geen direct agressief gedrag vertoond heeft. Nou kan het zijn dat ik dat moeder instinct niet heb natuurlijk, maar je hond in laten slapen voor zelfverdediging zou ik echt heel erg vinden.

Ik bedoel dat honden met zo'n geschiedenis niet doorverkocht/herplaatst/in een asiel gestopt/gemuilkorfd verder moeten. En weet je wat pas echt erg is? Een kind met een opengebeten gezichtje die de rest van zijn leven in de spiegel tegen littekens aankijkt omdat mam en pap de hond nog een kans moesten geven.....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:21

Zoolgangster schreef:
Yinnar schreef:
Niet als je er de tijd voor neemt!

En die tijd heeft TS niet... er loopt een peutertje rond in huis: de allergrootste verantwoordelijkheid die je als mens ooit kan hebben.

Een dier waar je jarenlang plezier van hebt gehad krijgt geen tijd voor herplaatsing? Kind en hond even niet bij elkaar laten of zorgen dat het kindje de hond niet onbewust triggert om een waarschuwing te geven. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Hoe dan ook ik begrijp dat TS niet over een nacht ijs zal gaan en een weloverwogen beslissing neemt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:26

Ben het met Slimmerik eens. Hoe leuk is een hondenleven als het dier veel stress heeft, al die dingen die de hond toont klinken niet als dingen die een hond zou doen die lekker in zijn vel zit.
Ik weet ook wel dat de BC een erg werkwillige hond is en dat ze nogal neurotisch kunnen zijn als ze te weinig geestelijk gestimuleerd worden. Maar als de hond vreselijk fixeert als je er iets mee wil doen, zodanig dat het ook niet meer grappig is voor zowel de eigenaar als de hond zelf, misschien moet je dan soms toch de keuze maken.

Ik denk dat een hond liever rustig gaat slapen als een heel leven vol stress.
Herplaatsen voor een hond met veel stress zou ik zelf niet gauw voor kiezen, want dat is weer wennen aan nieuwe omgeving, nieuwe mensen, ander ritme.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:30

Kinderen doen ondoordachte dingen en kunnen ineens meer dan je denkt (deuren open en toch ineens bij de hond staan...)
Je hebt deze waarschuwing gehad en ik zou de hond minstens een muilkorf omdoen tot je een keus gemaakt hebt.
Wanneer je ervan overtuigd bent dat herplaatsen geen optie is zou ik wel weten wat ik zou doen.

Hier lopen ook twee honden en die vertrouw ik om foutjes van de Kids te kunnen vergeven, maar toch zijn ze in principe nooit alleen met elkaar, mocht dat wel onverhoopt gebeuren durf ik te vertrouwen dat dat niet gelijk mis gaat.
Raak ik dat vertrouwen kwijt trekken de honden toch echt aan het kortste eind.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:42

Juist uit de openingspost haal ik geen gedragsproblematiek.. Gewoon een typische BC die tekort gedaan wordt in zijn behoeftes en daarom maar op de hoop gedragsproblematiek gegooid wordt := .
Tevens lees ik dat het beestje wel vaker fysieke problematiek vertoont die tot op heden ook gewoon lekker onder de noemer gedrag geplaatst is terwijl lichamelijke problematiek (door hormonen) niet uitgesloten is.
Ik lees dus prima. Bedankt voor je twijfels daaraan slimmerik. Ik heb alleen een hele andere kijk en interpretatie van de situatie. Ik denk namelijk dat de hond niet zo veel schuld heeft als de TS graag wil geloven. Ik denk dat de TS de hond echt fiks tekort doet als ik een conclusie mag/moet trekken uit haar berichten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:43

smurffie kun jij de hond dan overnemen?
Jij weet het immers allemaal zo goed en leest totaal geen problemen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:59

spatter schreef:
smurffie kun jij de hond dan overnemen?
Jij weet het immers allemaal zo goed en leest totaal geen problemen.

Tja, dat kan ook een wedervraag zijn. " spatter, zou jij dan de hond zelf willen afmaken? Jij weet het immers allemaal zo goed en leest één en al probleem. (terwijl je de hond niet in real life kent)

Er worden alternatieven benoemd ipv inslapen door mensen die ook bekend zijn met dit ras. Daar is toch niets mis mee?