Gloa schreef:De mensen die hier allemaal zeggen dat een bc moet werken en dat het anders neuroten worden; hebben die zelf ervaring met meer dan 1 correct opgevoedde bc??? Ik heb maanden stage gelopen in Wales waar elke boer er wel een stuk of 4 heeft. En die honden werken absoluut niet veel. Vaak hebben ze 1 favoriet die de hele dag mee gaat maar de rest ligt gewoon op het erf aan de ketting en er kunnen wel een paar weekjes overheen gaan voordat er weer schapen verplaats worden. Die honden zijn echt niet ontspoort, zijn vriendelijk tegen vreemde mensen en zijn enthousiast maar rustig.
Zoals ik al eerder zei ik heb er zelf 2 als huishond waarvan 1 drukke met veel drijfinstict en hier absoluut geen probleem mee ondanks dat we niets aan hersenwerk doen. Wat ik bij de meeste zogenaamd ontspoorde bc zie is meer een compleet gebrek aan opvoeding en discipline. Ze mogen trekken aan de riem, blaffen naar elke auto, tegen iedereen opspringen die ze tegen komen enz enz. Dat mogen die van mij echt niet. Hoe opgefokt ze ook zijn als ik zeg dat het klaar is dan is het gewoon klaar.
Heb zeker wel ervaring met ze

Is er geen bekende van je of in de buurt iets wat je kan helpen met heropvoeden? Dus beetje vanaf puppy leeftijd dat je begint zeg maar om geheel opnieuw te beginnen? Misschien is dat een idee ?