[volg] van loopsheid tot nestverlaten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

Re: [volg] van loopsheid tot nestverlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:51

spannend... we wachten af.

Had je al eventuele kopers?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:13

Wat spannend zeg! Ik volg ook nog mee op het laatste moment!
Je kan trouwens van aardig veel voermerken puppy pakketten krijgen. Misschien kan je bij een dierenwinkel in de buurt ook wel even vragen of ze aan een puppypakket kunnen komen :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 18:56

We hebben nog niemand voor de pups. Ja voor 1, die houden we zelf haha.
Verder ga ik pas opzoek naar een huisje voor ze als ze een week of 2 ofzo zijn... We weten nog niet hoeveel er komen en of alles goed zal gaan, dus vandaar nog niet opzoek gegaan

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:21

Ook ik volg mee!wat is ze leuk bollie <3 ,en wat is het spannend!erg benieuwd naar de puppies..

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:51

Mijn teefjes hebben soms ook slijm. De één wat meer dan de ander. Een fokker die ik, zij fokt al meer dan 30 jaar, zegt hoe meer ze slijmen hoe meer pups ze krijgen.
Ik doe niet aan temperaturen. Ik merk het vanzelf wel wanneer ze beginnen.
Wat ik zelf handig vind is hydrofiele luiers bij de hand te hebben. Daar kan je de pups goed in droog wrijven. Zeker die kleintjes.
Heeft ze al melk?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:02

Haar temp nu is 38.0
Ik heb handdoeken klaar liggen om de pups mee droog te wrijven. Zou ze vanmorgen de tempdaling gehad hebben, of moet die nog lager worden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:20

christaerik schreef:
Mijn teefjes hebben soms ook slijm. De één wat meer dan de ander. Een fokker die ik, zij fokt al meer dan 30 jaar, zegt hoe meer ze slijmen hoe meer pups ze krijgen.
Ik doe niet aan temperaturen. Ik merk het vanzelf wel wanneer ze beginnen.
Wat ik zelf handig vind is hydrofiele luiers bij de hand te hebben. Daar kan je de pups goed in droog wrijven. Zeker die kleintjes.
Heeft ze al melk?

Wij gebruiken handdoeken voor het droogwrijven, maar die doeken voor de bodem van de werpkist. Al dat bloed en vruchtwater is zon zooitje.

Ook altijd garen bij de hand om de navelstreng af te binden, en een weegschaaltje.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:23

Ik volg! Heb net alles terug gelezen. Wat een bollie! Spannend de laatste loodjes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:36

Ik heb kraam onderleggers voor op de bodem en flosdraad voor de navelstrengetjes. Als alles achter de rug is krijgen ze een vetbed. Verder weegschaal aanwezig, jodium om de navelstrengen te ontsmetten, nouja, alles aanwezig om t kort te houden haha.
Verder heb ik in een schriftje het nr van de dierenarts genoteerd en wat ik allemaal moet doen, zoals welke tijden noteren, kleur bandje en gewicht noteren en andere bijzonderheden, want stel dat ik wat vergeet, kan ik dus altijd even kijken wat ik 'ook alweer' moest doen.
Spannend hoor zon eerste nestje

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:36

Vlak voor de bevalling krijg je nog de slijmprop, als het nu allemaal helder slijm is vooraf, zou ik me nog niet zo druk maken. Zie je donker vocht, stinkend vocht of drap, dan actie ondernemen.
Als ze verder nog rustig is(niet graven, niet hijgen nog etc) dan zal het ook nog wel even duren.
Qua temperturen: er zijn teven die geen hele duidelijke daling laten zien, of die bijv blijven stijgen en dalen. Het zal nog wel een paar daagjes duren. Pak zelf lekker nog wat rust, want als je een moeizame eerste week hebt met een nest, dan heb je echt je energie wel nodig.
Het kan ook best zijn dat ze niet in de werpkist wil bevallen, laat haar mooi kiezen en stel haar gerust.
1 van mijn even sprong bij haar eerste nestje, bij de geboorte van de eerste pup zo uit de kist :)

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:38

idylle schreef:
Ik heb kraam onderleggers voor op de bodem en flosdraad voor de navelstrengetjes. Als alles achter de rug is krijgen ze een vetbed. Verder weegschaal aanwezig, jodium om de navelstrengen te ontsmetten, nouja, alles aanwezig om t kort te houden haha.
Verder heb ik in een schriftje het nr van de dierenarts genoteerd en wat ik allemaal moet doen, zoals welke tijden noteren, kleur bandje en gewicht noteren en andere bijzonderheden, want stel dat ik wat vergeet, kan ik dus altijd even kijken wat ik 'ook alweer' moest doen.
Spannend hoor zon eerste nestje

Ik heb nu meerdere nesten gefokt en het blijft elke keer weer spannend! Wanneer grijp je in? Dat vind ik nog steeds het lastigst.
Hou je er ook rekening mee dat een keizersnede ook altijd nodig kan zijn? Ook al zijn er dan al wat gebeuren. Heb je daarvoor al spullen klaar staan? Heb je zelf iemand standy by om te helpen(bijv rijden, )

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:53

Keizersnee houden we absoluut rekening mee! De dierenarts is op de hoogte en die kunnen we dag en nacht bellen. Ik help Cindy zelf indien nodig en als ze naar de dierenarts moet rijd mijn man. Dus hulp heb ik idd. Volgende week heb ik vakantie, dus dan geeft het niet als er even geen energie is. Waar ik me wel druk om maak is dat ik deze week nog moet werken.... Ik kon geen vakantie krijgen deze week.... Ik heb afgelopen week mijn rooster gekregen en ik sta gelukkig niet alleen in de winkels, maar wel 2x als enige meter (ben opticien) dus moet even bedenken hoe ik dat ga oplossen als ze gaat beginnen als ik aan t werk ben. Heb wel m'n zoon uitgelegd wat hij moet doen als het zover is en ze is deze week niet langer als 2 uurtjes per dag alleen, maar fijn is het niet

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:21

Dat is alles behalve fijn dan inderdaad....Als het daadwerkelijk start zou ik er toch echt zelf bij willen zijn...voor hetzelfde geld lukt het niet zo goed, of wil de moeder ze niet, of wat voor fratsen dan ook....kan je niet wat regelen nog,in geval dat het echt nodig is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:43

Ai dat is niet goed doordacht.. je kan je Cindy zelf eraan verliezen. Gaat vaak zat fout bij deze hondjes. Iemand die wat uitleg heeft gehad, kan ook echt geen pups redden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:52

Hij heeft de opdracht om meteen mijn man te bellen als het begint. Mijn man werkt in de buurt en kan net een kwartier thuis zijn en die belt dan meteen de dierenarts. Dus goedkomen doet het absoluut. Alleen de gedachte dat ik er zelf niet bij kan zijn vind ik vervelend... Maar het is dus niet zo dat er niks geregeld is, alleen kan ik er zelf niet bij zijn als ik werk... Misschien een beetje onduidelijk geformuleerd net, sorry :+

Hmm net was ze voor t eerst in 3 a 4 weken weer aan het graven in d'r kleedje... Dus dacht, zou het nu dan toch beginnen..? Maar inmiddels ligt ze weer lekker rustig te slapen. Ik hoop echt dat ze het tot woensdag avond volhoud!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:09

Maar het kan nu wel beginnen maar ze mag toch vanaf woensdag pas bevallen? Dan moet ze het toch echt nog even drie dagen volhouden. Hoop narigheid kan je er van krijgen als ze nu al zou beginnen...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 00:20

Vanaf de middelste dag genomen mag ze idd woensdag pas beginnen. Als de eerste dekking meteen raak is geweest mag ze dinsdag, maar omdat de dierenarts adhv de foto inschatte 44 dgn drachtig toen en dat precies uitkwam met mijn telling, houdt ik woensdag aan als dag 57 idd.
Maar omdat ik ook weet dat het ook eerder kan beginnen, slaap ik al sinds vrijdag op zaterdag op de bank en ga niet meer naar bed tot de pups er zijn.
Ze is nu weer een kwartiertje wakker. Geen idee wat ze aan t doen is of wil, maar dan loopt ze een paar stappen door huis en dan staat ze weer een poosje stil om vervolgens weer 6 stappen te zetten en daarna weer minuten lang stil te staan.... Vind t maar vreemd... Maar ze is niet onrustig verder ofzo, dus het zal wel goed zijn. Denk wederom niet dat er deze nacht wat gebeurd, maar je weet maar nooit. Ik hoop maar dat ze snel weer gaat slapen, dan kan ik ook weer slapen haha

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:55

Pfoe spannend. Hoop voor je dat ze het volhoud.
Zeker nu met je werk.

Hier ook niet bij elke nest getempratuurd, maar de laatste nesten wel. En moet zeggen het klopt toch aardig.

Het vroegtijdig slijm verliezen is hier ook enkel gebeurd met grote nesten.

Verder zul je aan je hond wel merken als het aan de gang gaat. Bij onze rottweilers is het niet altijd makkelijk te zien. (De oudste ging heel stil liggen net of ze sliep, maar aan daar houding van de oren en ogen zag ik genoeg. De andere flink onrustig en hijgen) zo zie je elke hond maar ook zeker elke nest is verschillend.

Het het vele slapen en minder eten is vaak bij de laatste dagen. Ze zal de energie ook flink nodig hebben met de bevalling.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 01:10

Minder eten begint ze nu wel mee ja, gisteren al 1 Vd 4 voerbeurten die ze krijgt niet helemaal op en vandaag ook 2 x over d'r bakje niet leeggegeten. Vooralsnog ligt ze weer heel rustig languit in de kist heel diep te slapen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 06:59

Als het zover is, merk je het (bij de meeste) honden echt wel, dan twijfel je niet meer hoor ;).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:02

Flosdraad kan soms te scherp zijn voor dit soort kleine pups.
Houd daar wel rekening mee. Misschien kun je toch beter voor ander draad gaan.
Ook een pipetje om het mondje slijmvrij te maken, bij de hand?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 08:04

Oh en de laatste dagen als het donker is met de zaklamp naar buiten om te plassen en poepen.
Wij hebben namelijk op die manier een keer maar net een labradorpupje niet verloren.
We hadden het niet aan zien komen en plop daar lag een pupje in het gras.
En dat terwijl we toch al heel wat bevallingen hadden meegemaakt.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:49

Tendance schreef:
Oh en de laatste dagen als het donker is met de zaklamp naar buiten om te plassen en poepen.
Wij hebben namelijk op die manier een keer maar net een labradorpupje niet verloren.
We hadden het niet aan zien komen en plop daar lag een pupje in het gras.
En dat terwijl we toch al heel wat bevallingen hadden meegemaakt.

Wij hebben al 3 pups buiten gekregen na het plassen....nemen idd ook altijd zaklamp mee en handdoek

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:03

Volgens de vader van een vriendin van me (fokker van rashonden) kun je de navelstrengetjes beter helemaal niet afbinden, maar gewoon inknijpen, het schijnt dat er dan ook geen bloed meer uitkomt. Ik heb een popeltje om slijm weg te zuigen ja en druivensuiker voor moeders...
Ze heeft nog geen pups en heeft de hele nacht rustig geslapen op een paar x plassen na. We hebben de tuinlamp aan snachts zodat ik haar kan zien als ze gaan plassen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:04

Over het algemeen kunnen de teven het prima zelf, maar als je al moet helpen, kun je inderdaad de navelstreng het beste met je nagels kapot maken.