Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Ik ben zelf ook van mening dat iedere katteneigenaar verantwoordelijk is voor zijn eigen kat.
Roodvos schreef:Cayenne schreef:Ik ben zelf ook van mening dat iedere katteneigenaar verantwoordelijk is voor zijn eigen kat.
Dat ben ik volledig met je eens. Dat betekent dus ook dat iemand anders niet verantwoordelijk is voor het voeren en in huis halen van een kat die ze niet hebben aangeschaft.
Of dat nou een (al dan niet echte) zwerfkat is, of de kat van de buren.
@TS: jouw probleem is een lastig ding, en misschien ook een soort van generatie-probleem. Wij hadden vroeger een overbuurman, en die had ook regelmatig “een aanlooppoes”, zoals hij dat dan noemde. Als kind had ik daar geen idee bij, maar nu wel. Wat er gebeurde was als volgt: hij zag een kat door de tuin lopen, en zette daar dan eten voor neer. “Oh, een kat, die heeft misschien wel honger”. (Ja, vraag me niet hoe dat idee ontstaan is.). Katten zijn opportunisten, dus poes kwam de volgende dag weer voor een bordje brokjes. En ja, het vermaledijde bordje melk ook. “Ah, poes heeft honger, want at gisteren ook al alle brokjes op”. En in een mum van tijd had hij dus (weer) een aanlooppoes.
En echt, ik heb geen idee hoe je dat oplost. De voormalige overbuurman was daarin ook niet voor rede vatbaar.
Voor iedereen die zich afvraagt waarom katten wel (moeten) loslopen, raad ik het boek aan “Het geheim van de kat” van John Bradshaw.
Roodvos schreef:Voor iedereen die zich afvraagt waarom katten wel (moeten) loslopen, raad ik het boek aan “Het geheim van de kat” van John Bradshaw.
eilleen333 schreef:Roodvos schreef:Voor iedereen die zich afvraagt waarom katten wel (moeten) loslopen, raad ik het boek aan “Het geheim van de kat” van John Bradshaw.
Maar dan vraag ik me een beetje af of de kat wel zo geschikt is als huisdier. De woonwijken zijn levensgevaarlijk voor katten ivm aanrijdingen.
Ik denk, dat een dier dat je niet binnen een omheining kan houden, dan niet geschikt is als huisdier. Tenzij je dus een tuin hebt die je af kan zetten oid.
Maar Nederland is op veel plaatsen gewoon te druk voor loslopende huisdieren. Niet alleen voor de overlast, maar ook de risico's voor het dier.
Maartje1990 schreef:Wij hebben een kat en wonen in hwt buitengebied. Het hebben van de kat is overlegd met onze directe buren, overlast geeft ze niet. Maar we wonen aan een (weliswaar rustige) straat waar 60 km gereden wordt. Wij kiezen er voor dat risico te nemen om haar los te laten lopen. Liever dat ze een kort leven heeft gehad en lekker rond heeft kunnen lopen dan een lang leven opgesloten in een tuin of huis.
lor1_1984 schreef:Wat een bs zeg, de buren laten meebetalen aan dierenartsrekeningen omdat JIJ je kat niet bij je houdt.
Cayenne schreef:lor1_1984 schreef:Wat een bs zeg, de buren laten meebetalen aan dierenartsrekeningen omdat JIJ je kat niet bij je houdt.
Meebetalen? Nope, ze hebben de kat in eigendom overgenomen. Wij betalen dus niet mee aan HUN dierenartskosten
Lees anders het verhaal nog een keerVerder is het nooit mijn kat geweest, dus ik blijf er lekker buiten
Maanon_ schreef:Roodvos schreef:Voor iedereen die zich afvraagt waarom katten wel (moeten) loslopen, raad ik het boek aan “Het geheim van de kat” van John Bradshaw.
Geeft deze auteur ook specifiek dat advies? 'Laat allemaal uw kat gewoon los'? Of is het meer een gebrek aan motivatie om zélf de kat dusdanig uit te dagen dat zijn jachtinstinct (en andere behoeften) op eigen terrein bevredigd wordt? In zijn boek 'dit is de hond' raad hij namelijk ook niet aan om alle honden maar gewoon los te laten. Wél legt hij heel duidelijk uit hoe de hond denkt/werkt en welke behoeften van de hond bevredigd moeten worden voor een tevreden hond.
Ceffyl schreef:twinducklin schreef:Ik vind sowieso vreemd dat in deze tijd waarin we leven nog katten los mogen lopen. Het is veel te druk op straat en veel buren die er overlast van hebben.
Tja, als je in de stad woont dan weet je dat je last kan hebben van elkaar. Met veel mensen op een klein stukje bij elkaar moet men een beetje tolerant zijn. Mijn buren hebben kinderen. Schreeuwen de hele dag. Schoppen non-stop ballen in de tuin die vervolgens zelf gepakt worden of ik moet terug gooien. Vind ik ook heel irritant. Hou je kinderen in je eigen tuin zonder dat ik in het geschreeuw zit zou ik kunnen denken. Daarentegen heb IK ervoor gekozen om midden in een stad te leven. Mijn buren vinden katten ook niet heel fijn. Ik heb aangeboden mee te betalen aan opties om mijn kat uit hun tuin te houden en zelfs om 1 keer per week drollen te scheppen al weet ik dat mijn katten altijd gewoon hun bak gebruiken, maar verder vind ik dat mijn kat ook recht heeft om vrij rond te lopen. Net als hun kinderen. Zij hebben last van mij misschien, maar ik net zo goed van hen. Daarnaast werkt je kat binnenhouden alleen als iedereen dat doet. Ik vind het sneu om mijn kat binnen te houden terwijl de 14 andere buurkatten gewoon nog de buurt afstruinen.
Leven en laten leven. Je niet zo druk maken over anderen en alles net wat lichter nemen zou voor heel veel mensen hierbij de oplossing zijn. Volgens mij deed "vroeger" men veel minder moeilijk over buitenkatten. Ik kan me niet herinneren dat wij ooit gezeur hadden iig.
Cayenne schreef:lor1_1984 schreef:Klopt, ik reageerde op de post van Melissaaxo.
Oh sorry, dan heb ik niets gezegdVond het al zo vreemd omdat we het verder gewoon eens zijn