Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:38

Vanillia schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga de link van dit topic met haar delen, hopelijk helpt haar dat wat bij haar beslissing.

Mag ik, heel nieuwsgierig, vragen hoe jij hier zelf in staat?

Vanillia

Re: Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 08:46

Ja hoor dat mag zeker :)

Mijn mening is dat het beter is om de hond in te laten slapen. Voornamelijk vanwege het feit dat €3000 voor een operatie bizar veel geld is, vooral als je dat geld sowieso al niet hebt. Daarnaast doe je de hond ook absoluut geen plezier met die 6 weken revalidatie en heeft de hond natuurlijk sowieso al een behoorlijke gebruiksaanwijzing.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:25

Hoop dat ze dan net zo reëel kan zijn als jij reageerd!
Zou het zelf ook niet gedaan hebben gezien de situatie

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:50

Selka schreef:
Jolandaa_ schreef:
Hmm, hoe veel ik ook een dier kan houden. 3000 euro is ie mij niet waard. Zeker een blinde hond niet..
<KNIP>
Oh ik ook hoor. Alleen mijn portomonee niet en ik vind het belachelijk veel geld voor een dier. Een dier staat voor mij niet gelijk aan de mens. Maargoed iedereen een andere mening :)

Niet persoonlijk hoor maar wel inhakend op jouw quote.

Grappig dat veel mensen €3000 voor een hond te veel geld vinden terwijl dit zonder te knipperen (en vaak nog een boel meer) voor een paard wordt neergeteld.

Voor een paard ook niet hoor, die breng ik dan ook naar de slacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:56

In deze situatie zou ik de hond in laten slapen. IMO wint de hond zelf er weinig bij om de operatie te laten doen gezien zijn huidige "staat" (klinkt nu grof)... Zo'n hond zou ik ook niet laten opereren als ik de 3000 euro had staan. :) Blind, gebruiksaanwijzing, moeten revalideren.. En waarom? Wat wint de hond er bij? Gaat ie ineens veel beter zijn na de operatie? Of blijft het eentje die op de sukkel is. Want na de operatie stopt het niet en de revalidatie zou ze ook al hulp voor moeten gaan inroepen..

Is ook een fiks bedrag. Als het om kleinere bedragen gaat dan zijn veel DA's wel bereid om aflossingen toe te staan. :) Maar 3000 euro... Dan ben je straks 5 a 6 jaar aan het betalen er van uit gaande dat je maar 100 a 150 euro per maand kan aflossen en dat lijkt hier ook niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-16 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:56

In dit geval zou ik ook voor een spuitje kiezen, had ik zelf ook gedaan (ik heb wel 3000 euro liggen, maar ga dat niet in een dergelijke operatie stoppen). Ik hoop ts dat je haar kunt laten inzien dat inslapen voor het dier iig niets uitmaakt, die snapt niets van toekomstplannen. Haar toekomst komt wel in het gedrang als ze dat bedrag moet ophoesten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:59

Maar stel dat er iemand die 3000E schenkt...
Dan nog is het niet hondwaardig een blinde, angstige hond (met verlatingsangst) te plaatsen bij vreemden die ook nog eens de revalidatie moeten doen.
Dat kost ook nog veel tijd en energie en de hond zal niet gelukkig worden in een vreemde omgeving met pijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:15

Ook nog een aanvulling..

Hoe komen die knieën in die staat.. Want er is te lezen dat hij bij die vriedin moet traplopen.
Hoe lang blijven die knieën goed als ze na de revalidatie opnieuw de rest van de leven van het dier de trap op en af moet..

traplopen is sowieso al niet goed voor een hond op de lange duur, in de jeugd mag het niet omdat ze dan de gewrichten nog niet volgroeid zijn.. maar zelfs al is een dier wel volgroeid, elke dag traplopen is een aanslag op de gewrichten.. Zeer zeker als ze al kwetsbaar zijn.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:00

Naar mijn idee concludeert iedereen hier erg snel niet tot opereren over te willen om diverse redenen. Welke ik ook goed kan volgen.

Ik vind dat het heel erg van de hond in kwestie afhangt in combinatie met de kans op herstel. Ondanks dat het diertje blind is en angstig kan hij toch nog veel vreugde halen uit de woonsituatie die hij kent. Zijn wereldje is blijkbaar beperkt maar kan daarin toch erg gelukkig zijn. Ik heb een mastiff gehad welke 13 is geworden. De laatste drie jaar was hij er in goede gezondheid bij en niet meer dan dat, liep zijn rondje, at en dronk goed. Ondanks minimale inspanning was hij heel erg tevreden, vrolijk en lekker lui.

Leeftijd... de ene achtjarige is de andere niet. Ik heb hier een mechelaar van tien welke aandoet als een vierjarige.

Voor mij persoonlijk doet geld er niet toe wanneer een dier een dierwaardig bestaan kan blijven houden. Daar zijn voor mij geen grenzen aan. Geld is voor mij geen afweging tussen leven of dood.

In dit geval moeten de kosten tegen de baten opwegen en dat is zonder de situatie te kennen moeilijk in te schatten. Vooropgesteld dat de middelen beschikbaar komen.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:05

Wooow 3000 ik vraag me af bij wat voor praktijk jullie zijn. Ik zou eens rond bellen want ik werk zelf in een dierenarts praktijk maar 3000 euro!!! Voor beide kanten? Dat is bij ons de helft van het geld volgens mij. 8)7

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:21

Iruss94 schreef:
Wooow 3000 ik vraag me af bij wat voor praktijk jullie zijn. Ik zou eens rond bellen want ik werk zelf in een dierenarts praktijk maar 3000 euro!!! Voor beide kanten? Dat is bij ons de helft van het geld volgens mij. 8)7

Ik vnd het ook al veel... Mijn poes had er ook 2 (niet tegelijk) gescheurd en de eerste operatie koste 520 euro ofzo en de tweede kregen we een "korting" omdat we zoveel pech hadden :') was 350 ofzo. 3e (jup, zoveel pech :') ) hebben we samen met de dierenarts besloten om niet te opereren. Haar broertje had er gelukkig maar 1 gescheurd (jup, nog maals pech :') ) en was ook voor 500 euro ofzo. Beide katten zijn er na een lange revalidatie wel boven op gekomen, maar ze hebben beide 2 maanden na elke operatie in een kamertje gezeten en daarna zo min mogelijk traplopen. Nu na een paar jaar gaat het gelukkig goed en kunnen ze alles weer met hun bijna 15 jarige leeftijd. Maar dan heb je het over verder gezonde katten, niet die al veel mankeerde en ook niet dagelijks meerdere keren een trap moeten lopen met een zwaar gewicht.... Want een hond weegt nou eenmaal meer wat dus betekend meer belasting voor de knieeen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:35

Er zijn verschillende technieken om te opereren.
Helaas is vaak de duurste techniek geschikt voor grotere honden en dan zit je echt zo boven de 1300.
Er zijn klinieken die 2000+ vragen (1 kant).

http://www.dierenkliniekbornego.nl/tarieven

Citaat:
De kosten van een TTA Rapid operatie:

De kosten van de narcose, de artroscopie, de TTA-Rapid operatie en de laserbehandelingen zijn 975 euro incl 21% BTW. De overige kosten voor röntgenfoto’s, antibiotica, pijnstillers variëren per hond tussen de 150 en 250 euro. De kosten voor de aanvullende behandelingen zijn niet inbegrepen.

http://www.dierenkliniekbenedenleeuwen. ... ij-de-hond

Citaat:
Het kniegewricht wordt ongeachte de gebruikte methode geopend en geïnspecteerd, de restanten van de voorste kruisband worden verwijderd en bij schade aan de meniscus wordt ook deze verwijderd. De prijs van de Tight rope operatie is bij ons 700 - 1000 euro afhankelijk van het gewicht van de hond, de TTA rapid methode kost rond de 1300 euro. Voor de kat kost deze ingreep rond de 450 euro.

http://www.dkst.nl/praktijk/behandelmog ... isband/623

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:41

Hierzo toen een ijzeren plaat in de knie van mijn ouders hond gezet ruim €2500,-- was dit.. Hond was toen 4-5 geloof ik? Dus die kosten kunnen wel, ik zou het ook alleen doen als ik het geld zou hebben.. De hond niet té oud is en nog een waardig leven heeft.

In deze situatie zou ik ervoor kiezen om de hond in te laten slapen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:03

Wij hebben onze Chihuahua op jonge leeftijd aan beide knieën laten opereren à €2200 en verkijk je er niet op hoe intensief de revalidatie nog is.
En buiten dat om, dan krijgt de hond 2 x nieuwe kniebanden en dan moet 'ie weer iedere dag meerdere keren die trappen op en af na de revalidatie? Lijkt me nou ook niet echt wenselijk met al 'gerepareerde' knieën.
Onze hond kwam uit de narcose en omdat je een dier niet de uitleg kunt geven die je een mens wel kunt geven was hij ook heel erg angstig de eerste paar uur, natuurlijk nog duf van de narcose, schuw, pijn, niet snappen wat er gebeurt is, pootje in het verband, piepen en janken... dat was echt heel sneu.

En deze hond moet ook aan beide knieën geopereerd worden, dus dat betekend dat zij ook iemand moet vinden die de hond dus ook 2 x wilt opvangen voor gedurende minimaal 6 weken. Een hond die al blind en schuw is, dan met pijn en niet-begrijpend bij iemand anders plaatsen? Ik geloof niet dat ik dat heel eerlijk vind voor zo'n beestje. Uit zijn vertrouwde omgeving, de revalidatie moet ook nog eens bij iemand anders plaatsvinden dan zijn eigen baasje... :n

Bij ons heeft de hond op 4 van de 6 weken na de eerste operatie (€800) een onverwachte beweging gemaakt waardoor de hechtingen scheurden en de knieschijf opnieuw los kwam te zitten. Dit bleek op de controle in de 6e week -O- . Resultaat: een hersteloperatie à €400 èn weeeer de hond onder narcose, ziek, zielig, pootje in 't verband en weeeer 6 weken revalidatie. Dus al 10 weken ipv 6 revalidatie hè.
En daarna moest de andere knie nog. :\

Deze is uiteindelijk pas bijna een jaar later gedaan omdat ik de geopereerde knie eerst de tijd wilde geven om echt goed te herstellen want die moest straks ook alles opvangen omdat de andere knie dan niet belast kon worden. Doordat ik wat langer heb gewacht moest er wat meer werk aan de 2e knie gebeuren waardoor deze ingreep ook duurder werd (€1200 ipv €800 zoals bij de eerste knie).

Dus uiteindelijk 3 operaties ipv 2, 16 weken revalideren ipv 12 en €2200 kwijt ipv €1600.

Dit zou bij je vriendin ook kunnen gebeuren, ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik denk dat je het een oudere, blinde en schuwe hond met verlatingsangst niet aan moet doen om hem 2 x te laten opereren en ook weer 2 x uit zijn vertrouwde omgeving weg te halen en bij iemand anders te plaatsen. Genoeg is genoeg...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:39

Heel eerlijk, ik hoop serieus dat er nergens potjes bestaan voor dit soort gevallen.

Ik draag graag bij aan ons sociale stelsel laat ik dat voorop stellen. Maar niet voor luxe dingen en al helemaal niet als blijkt dat het voor het dier zelf sowieso al geen dierwaardig bestaan is.

Overigens is het zeker niet goed om met een hond zoveel trap te lopen!

(en heel eerlijk als ze 1 hond heeft "op kosten van de staat"...daar kan ik niet enig sinds begrip voor hebben omdat wij toch iets om ons heen willen maar 3?) vind ik echt too much hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:43

TS, laat je weten wat de eigenaresse besluit? :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:44

Ik zou in eerste instantie kijken naar de noodzaak van de operatie. Hond "moet" aan beide knieen geopereerd worden. Wat heeft hij dan en hoeveel last heeft hij ervan?
Hond zal misschien geen lange wandelingen meer kunnen maken, maar kan hij wel redelijk pijnvrij leven?
Dan het traplopen. Eigenaar kan de hond niet de trap op tillen. Kan ze niet de hond ondersteunen bij het traplopen? Dat in ieder geval niet alle gewicht op de achterhand komt zeg maar.
Of een vriendelijke buur om hulp vragen...

Oftewel, als je de operatie niet kunt betalen, en niet wil kiezen voor inslapen (wat ook te begrijpen is), zou ik kijken naar alternatieven die wel mogelijk zijn.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:53

KimD schreef:
Voor een paard ook niet hoor, die breng ik dan ook naar de slacht.

Oh ik wel hoor :o
Vorig jaar nog bijna 5k aan mijn 23 jarige paard

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:56

Pinto_1 dit is zeulen met een oudje, hond ziet als niks en snapt er allemaal niks van straks.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:27

elenaMM77 schreef:
Ook nog een aanvulling..

Hoe komen die knieën in die staat.. Want er is te lezen dat hij bij die vriedin moet traplopen.
Hoe lang blijven die knieën goed als ze na de revalidatie opnieuw de rest van de leven van het dier de trap op en af moet..

traplopen is sowieso al niet goed voor een hond op de lange duur, in de jeugd mag het niet omdat ze dan de gewrichten nog niet volgroeid zijn.. maar zelfs al is een dier wel volgroeid, elke dag traplopen is een aanslag op de gewrichten.. Zeer zeker als ze al kwetsbaar zijn.

Ik heb een hond gehad die ook toen ze acht jaar was beide kruisbanden scheurde. Eerst de 1 en vier maanden later tijdens het revalideren de tweede. De chirurgen gaan ervan uit dat deze honden al slechte banden hebben bij de geboorte en op een gegeven moment is het "op" zeg maar.
Het komt dus niet door het traplopen.
Operaties kostten 1400 per stuk en de revalidatie duurde veel langer dan zes weken. Sterker nog mijn hond is nooit meer helemaal goed gaan lopen omdat bleek dat de tweede operatie niet goed was gelukt. Hierdoor bleef ze ongelijk belasten hetgeen gevolgen had voor haar spieren en daarvoor heeft ze nog het eea aan behandelingen gehad. Mijn hond kon wel mee op de wandeling en is dertien jaar geworden, maar ze had absoluut geen trappen meer kunnen lopen. Dus ik zou me vooral zorgen maken over de periode na de operatie.
Over het bedrag is wel een regeling te treffen alhoewel het dan nog steeds duur blijft (wij moesten toch 400 euro per termijn betalen)
Wat voor hond is het? Kleinere honden worden voor deze aandoening niet altijd meer geopereerd, het kan ook zelf genezen als het niet te zwaar belast wordt door een zwaar lijf. En wanneer is het gebeurt? Hoe langer gewacht wordt met een operatie hoe meer kans dat de hond klachten blijft houden.
Overigens een ouderwetse operatie (kunst kruisband plaatsen) is goedkoper. Afhankelijk van het formaat van de hond zo'n 800 tot 1000 euro per operatie.

Ik heb gezien wat een aanslag deze gebeurtenis en ingreep waren voor mijn kerngezonde hond. Als deze hond al andere problemen heeft dan zou ik inderdaad overwegen of je hier nog aan moet beginnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:30

Hond is blind, gedragsproblemen, 6 weken (intensief/lastig) revalideren en een kostenpot van €3000. Om heel eerlijk te zijn zou ik hier waarschijnlijk sowieso niet aan beginnen, nog los van of ik een uitkering zou hebben of niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:50

vuurneon schreef:
In dit geval zou ik ook voor een spuitje kiezen, had ik zelf ook gedaan (ik heb wel 3000 euro liggen, maar ga dat niet in een dergelijke operatie stoppen). Ik hoop ts dat je haar kunt laten inzien dat inslapen voor het dier iig niets uitmaakt, die snapt niets van toekomstplannen. Haar toekomst komt wel in het gedrang als ze dat bedrag moet ophoesten.

Sorry dit vind ik echt zo´n dooddoener.
Je neemt een hond en dus heb je er de verantwoordelijkheid voor. De afweging om het dier te laten opereren moet alleen kwaliteit van leven zijn. Niet financiën en al helemaal niet zoiets onbenulligs als ´hij weet het toch niet´
Of die hond wel of niet weet wat er met hem gebeurt, ontslaat de eigenaar niet van zijn verantwoordelijkheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:54

Nikass schreef:
vuurneon schreef:

Sorry dit vind ik echt zo´n dooddoener.
Je neemt een hond en dus heb je er de verantwoordelijkheid voor. De afweging om het dier te laten opereren moet alleen kwaliteit van leven zijn. Niet financiën en al helemaal niet zoiets onbenulligs als ´hij weet het toch niet´
Of die hond wel of niet weet wat er met hem gebeurt, ontslaat de eigenaar niet van zijn verantwoordelijkheid.

Je verantwoordelijkheid nemen betekent ook op tijd afscheid nemen van je huisdier. En dat is niet erg, want hij begrijpt dat niet. Dat is wat er gezegd wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:00

En daar ben ik het dus niet mee eens. Wordt in de paarden topics ook zo vaak gezegd, ´dier weet er toch niets van´, dat vind ik dus geen argument.

Als je mijn vorige post leest weet je dat ik ook vind dat op tijd afscheid nemen hoort bij verantwoordelijkheid nemen. Alleen dat afscheid nemen doe je niet ´omdat het dier het toch niet weet´ en ´al ouder´ is (8 jaar vind ik dus helemaal niet zo oud)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:09

8 jaar kan voor een rashond zeker wel oud zijn. Vandaar dat ik om de gemiddelde leeftijd van het ras vroeg. Een vraag die volgens mij ook niet beantwoord is. Sommigen worden gemiddeld niet ouder dan 8. Dan is dat een gemiddelde dus ook uitloop naar 9 en 10, maar sommigen sluiten de oogjes dus al voorgoed met 6 en 7.