Vastgebonden hond in wandelgebied, hoe lang verantwoord?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Vastgebonden hond in wandelgebied, hoe lang verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:44

Het is een levend wezen hoor geen 'ding' van iemand. Ik bemoei me dus lekker wel met andermans dieren als ik dat nodig vind. :) en zou het zeer waarderen als iemand zich ook om mijn dieren bekommert.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:47

Mensen die dat soort dingen doen waarschijnlijk niet, Geryon ;)
Waarom zou je blij zijn als een ander beter voor je dier zorgt dan jijzelf?
Dan ben je een bemoeial...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:32

Ann99 - niet met andermans hond bemoeien vind ik een beetje makkelijk :P Als jij merkt dat je buurman zijn kind mishandelt, dan doe je toch ook iets? Bel je een instantie of wat dan ook.

Tuurlijk, de mensen komen gewoon terug voor hun hond, maar de hond had zo door iemand meegenomen kunnen worden in de tussentijd. Dus het is gewoon onverantwoord en ik snap de verontwaarding en eventuele acties die genomen worden wel.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:28

Thesserd schreef:
Ann99 - niet met andermans hond bemoeien vind ik een beetje makkelijk :P Als jij merkt dat je buurman zijn kind mishandelt, dan doe je toch ook iets? Bel je een instantie of wat dan ook.

Tuurlijk, de mensen komen gewoon terug voor hun hond, maar de hond had zo door iemand meegenomen kunnen worden in de tussentijd. Dus het is gewoon onverantwoord en ik snap de verontwaarding en eventuele acties die genomen worden wel.

Over mishandeling is weer een andere situatie. Ik snap de verontwaardiging ook wel hoor, ieder gaat weer anders met zijn/haar dier om. Hoogstwaarschijnlijk zou ik hetzelfde reageren als Ts (met veel verontwaardiging maar uitgezonderd dierbescherming bellen), maar ik zie het nu vanaf een afstand gebeuren en denk daardoor wat rationeler na ( als dat het juiste woord daarvoor is).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:41

Ann99 schreef:
Thesserd schreef:

Over mishandeling is weer een andere situatie. Ik snap de verontwaardiging ook wel hoor, ieder gaat weer anders met zijn/haar dier om. Hoogstwaarschijnlijk zou ik hetzelfde reageren als Ts (met veel verontwaardiging maar uitgezonderd dierbescherming bellen), maar ik zie het nu vanaf een afstand gebeuren en denk daardoor wat rationeler na ( als dat het juiste woord daarvoor is).

Ja oke, uiteindelijk was er niets aan de hand :P dus maakt het allemaal niet zo veel uit. Maar alsnog vind ik het risico wat die eigenaren nemen een risico die ik zelf nooit zou nemen :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:17

Geryon schreef:
Het is een levend wezen hoor geen 'ding' van iemand. Ik bemoei me dus lekker wel met andermans dieren als ik dat nodig vind. :) en zou het zeer waarderen als iemand zich ook om mijn dieren bekommert.

Helemaal mee eens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:01

Ann99 schreef:
elenaMM77 schreef:
persoonlijk zou ik zodra de eigenaren uit zicht waren de hond hebben losgemaakt.. briefje aan het hek gehangen hebben:

aan de eigenaren van de hond die hier was aangebonden.. als u uw hond zoekt, deze zit in asiel: <Naam>.

hond bij het asiel afleveren en hopen dat de eigenaren goed schrikken als hun dier er niet meer staat.
Bij het asiel zou ik gemeld hebben dat ik een hond aangebonden had aangetroffen in de volle zon zonder water en zonder spoor van de eigenaren. en dat je een briefje hebt achtergelaten voor het geval dat.

Juist er zijn dus mensen die jou als eigenaar niet vertrouwen. Jammer dat juist die mensen jouw hond dan niet met rust laten en je hond meenemen!

als je 2 minuten later was geweest dan had je een aangebonden hond aangetroffen.. laat je die dan gewoon staan?

omdat je de eigenaren niet vertrouwd (niet mijn woorden overigens), moet je dus de hond maar in de steek laten en laten staan?

bij een supermarkt weet je dat iemand zo terug is.. op een erf weet je dat hij daar woont.. bij een natuurgebied alleen aan een boom, weet je niets.

laat die mensen het zelf maar uitleggen bij het asiel waarom ze het een normale zaak vinden om hun dier onbeheerd aan te binden op een plek die daar niet voor geschikt is.

En ja, een peuter en of kleuter die ergens zonder toezicht rondhangt op een plek die daar niet voor geschikt is, lever ik af bij iemand die er toezicht op kan houden..

Een kind alleen rondzwervend door de ikea lever ik af bij de info balie.
een kind alleen op het station lever ik af bij het loket zodat ze het om kunnen roepen..
als het een onbeheerd station is, dan haal ik het kind ver van de rails wandel dan een rondje, is er niemand, dan lever ik het af bij de politie.

Sorry, ik heb al een kind van een jaar of 5 bij een dichtslaande deur van een trein weggetrokken omdat het in paniek aan de deur wilde klauwen.. met ruim voldoende ruimte tussen trein en perron om er een kind van alle leeftijden tussen te laten verdwijnen

ouders stonden met wandelwagen in de trein, te kleppen en het kind stond op het perron.. er was allang gefloten, ouders stapten niet uit voor het kind, kind stapte niet in.. Tot de deuren dichtsloegen..
Dus ja, met dat beeld voor altijd op mijn netvlies, laat ik geen kinderen alleen zitten bij het spoor.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-05-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:08

Hoe zou het voor de hond zijn om meegenomen te worden door een vreemde. Vervolgens naar een opvang of asiel gebracht te worden. Weer in een vreemde situatie met vreemde dieren en mensen. Dan duurt het best heel lang voor hij zijn vertrouwde baasje weer ziet! En dat om een mens een lesje te leren...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:11

Josien,

als je je aangebonden hond kwijtraakt en niet direct de politie of asiel belt en dierenambulance belt, wat voor baas ben je dan? En dan ook nog niet gechipt en de gegevens netjes veranderd als dat nodig was zeker? Zeer zeker omdat ik aangaf, dat ik ook nog eens een briefje achterlaat, voor het geval iemand wel terugkeert.

Dus jij laat een aangebonden hond, liever gewoon zitten, met mogelijk alle gevolgen van dien, zodat hij niet even stress heeft van een koele vreemde plek waar hij water heeft en eventueel ook voer als dat nodig is?

Het lesje dat de mensen er hopelijk van leren is een bijkomend voordeel. Je weet niet hoelang mensen wegblijven, je weet niet of ze uberhaupt terugkeren. Dus de hond wordt door mij gewoon in veiligheid gebracht..

of vind je ook dat je een kind dat alleen rondhangt op een plek die potentieel gevaarlijk is, niet onder je hoede moet nemen en moet zorgen dat het veilig is.. Omdat het dan langer duurt voordat het zijn moeder weer ziet? kun je het beter op een onveilige plek laten zitten, omdat moeder gezegd heeft: we zijn zo wel terug (wat is zo, en komen ze echt terug, waar zijn ze dan?)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:23

josien_m_ schreef:
Hoe zou het voor de hond zijn om meegenomen te worden door een vreemde. Vervolgens naar een opvang of asiel gebracht te worden. Weer in een vreemde situatie met vreemde dieren en mensen. Dan duurt het best heel lang voor hij zijn vertrouwde baasje weer ziet! En dat om een mens een lesje te leren...

Je kunt het ook overdrijven hoor.

Een beetje normale hond kan best omgaan met veranderende situaties. Anders zou je een hond ook nooit met een uitlaatservice kunnen laten meegaan, naar een opvang brengen of in pension doen met vakantie. Kunnen ze best tegen.

Ik zou die hond niet meegenomen hebben 'om de mensen een lesje te leren' maar als ik erbij uitgekomen was, had ik gewoon aangenomen 'die is achter gelaten'. Met die overtuiging kun je toch niet met droge ogen weglopen en niets doen??

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:27

Jette schreef:
Nemen jullie nooit je hond mee om even boodschappen oid te doen? Dat is toch eigenlijk hetzelfde.

Wel heel naar dat ze zo in de zon moet liggen zonder water! Maar ik zou het even aankijken, een half uurtje is niet dramatisch.

Inderdaad bij een winkel laat je 'm toch ook buiten zitten.
En zo warm is het nu toch nog helemaal niet. En een hond ( net zoals een mens ) kan toch wel een tijdje zonder drinken ??? En wie weet hadden die mensen wel een goede rede om het gebied in te lopen; waren ze daar eerder iets kwijt geraakt. Het dier heeft er toch geen hele dag gezeten ...

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:27

Ik snap de noodzaak nooit zo van je hond meenemen naar plekken waar ie niet toegestaan is :o?
Waarom wil je in vredesnaam je hond meenemen naar de supermarkt, een pretpark, dierentuin, natuurgebied of weet ik veel wat, als ie er niet in mag?!

Mijn hond doe je er geen plezier mee om ergens aan te binden en haar dan alleen te laten, geeft alleen maar stress. Daarnaast nog het risico dat ze meegenomen worden of dat mensen/kinderen haar benaderen en er iets gebeurd... (Mijne is een schat van een beest, maar je weet het gewoon nooit!)

Ik zou mijn hond dan ook nooit ergens aanbinden en dan uit het zicht verliezen :n dat andere mensen dat wel doen, vind ik ook altijd onbegrijpelijk :x
Zeker in zo'n natuurgebied... TS ziet toevallig dat de hond wordt aangebonden en na 3 kwartier weer wordt opgehaald, maar als zo'n hond daar zo maar alleen zit en ik geen tijd heb om op een eventuele baas te wachten die maar liefst 3 kwartier(!) later komt aankakken, kan ie opgehaald worden bij het plaatselijke asiel hoor...

Zal niet de eerste hond zijn die wordt vastgeknoopt in het bos en niet meer wordt opgehaald....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:31

Mijn honden zijn ooit eens door een overbezorgde wandelaar meegenomen en die hadden het prima naar hun zin. Zij rende altijd vooruit bij het recreatie gebied omdat daar prullebakken staan die extra aandacht nodig hebben. Beagles! :+ Maximaal 10 min later kom ik daar aan. Honden weg. Het was erg vroeg. De dame dacht dat mijn uitgehongerde vrienden verdwaalt waren. Heeft ze meegenomen en mij gebeld.
Daar aangekomen zie ik ze op de bank liggen met knuffels en ieders een flinke kluif. Geen spoortje stress te bespeuren bij het duo.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:33

meteen de dierenambulance bellen in zo'n geval. kunnen ze hun hond tegen betaling weer ophalen uit het asiel. asiel weer een zakcentje en ze laten het volgende keer wel uit hun hoofd!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:34

irisdepony schreef:
Jette schreef:
Nemen jullie nooit je hond mee om even boodschappen oid te doen? Dat is toch eigenlijk hetzelfde.

Wel heel naar dat ze zo in de zon moet liggen zonder water! Maar ik zou het even aankijken, een half uurtje is niet dramatisch.

Inderdaad bij een winkel laat je 'm toch ook buiten zitten.
En zo warm is het nu toch nog helemaal niet. En een hond ( net zoals een mens ) kan toch wel een tijdje zonder drinken ??? En wie weet hadden die mensen wel een goede rede om het gebied in te lopen; waren ze daar eerder iets kwijt geraakt. Het dier heeft er toch geen hele dag gezeten ...

bij een winkel is de logische conclusie dat de baas in de winkel is en direct terug..
je blijft er geen uren, en ik heb nog nooit een hond buiten een winkelboulevard uren zien zitten wachten..

dat is een hele andere situatie, dan onbeheerd buitenuit.

mijn hond loste het winkelprobleem overigens zelf op..
bind m buiten aan en binnen 5 minuten hoorde je een winkelmanager brullen: van wie is die hond!
kijk je om, ligt je hond op haar rug te kronkelen (want oeps oh, ja mocht niet), met de helft van haar riem om haar nek.. andere helft lag buiten. En die had voldoende oppas.. ze trok haar scheur zo hard en zielig open, dat je het tot achter in de winkel kon horen, dus altijd mensen die het 'zielig' vonden en haar gingen aaien :'). Dus zo min mogelijk gedaan, want stond vreselijk voor schut altijd

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:37

ik neem mijn honden nooit mee boodschappen doen of naar een braderie ofzo..... voor hun echt niks.... lekker naar het bos hei of de velden in!! verder lekker thuis

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:46

suuzepuus schreef:
ik neem mijn honden nooit mee boodschappen doen of naar een braderie ofzo..... voor hun echt niks.... lekker naar het bos hei of de velden in!! verder lekker thuis

Hier hetzelfde idee. Wie doe je daar nou plezier mee? Mijn honden elk geval niet!
Ik was onlangs ook een vd honden 'kwijt' in losloopgebied. Dat is nogal een struiner maar komt altijd weer terug. Dat lukt alleen niet echt als een wandelaar je vasthoudt haha..Was ook goedbedoeld maar als ze haar gewoon hadden laten lopen dan had ik niet minutenlang hoeven roepen en was ze zelf wel teruggekomen. Ik blijf dan altijd op dezelfde plek staan, maar in dit geval kwam ze dus niet, logisch want ze hielden haar vast. Toen ik maar ging lopen en zoeken kwam ik ze gelukkig tegen terwijl ze net de dierenambulance wilden gaan bellen. Het was heel goed bedoeld maar onnodig. Sindsdien maar wel een kokertje om met mijn mobiele nummer. Uiteraard is de hond gechipt maar mij bellen is natuurlijk handiger.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 03-05-16 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:00

vreselijk die dieren op drukke markten enz.... vind dat echt zo zielig ... beestje tussen zon bende benen bah

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:44

josien_m_ schreef:

Daar dacht ik ook al aan. In het belang van de hond is het juist beter hem daar te laten zitten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:29

Nou ja, ligt eraan hoe lang de hond daar moet zitten en hoe warm het is natuurlijk?! Beter meegenomen dat overlijden aan oververhitting/uitdroging lijkt me.
Halsband met kokertje met telefoonnummer is in zo'n geval handig, kan je elk geval de eigenaar bellen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:25

Ik kan sommige reacties niet echt begrijpen.
IK had de hond echt niet laten zitten.

Maar goed IK heb ook nog nooit gesnapt waarom je je hond mee moet nemen naar een supermarkt ofzoiets.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:27

suuzepuus schreef:
vreselijk die dieren op drukke markten enz.... vind dat echt zo zielig ... beestje tussen zon bende benen bah

Het is maar wat hij gewend is.
Mijn hond was tot 2 jaar geleden liever bij mij dan thuis.
Dus hij ging overal mee naar toe.
Nu hij wat ouder wordt kan hij de prikkels minder goed verwerken en blijft vaker thuis.

Hulphonden werken ook als het een drukke omgeving is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:30

Ik ook niet Zerena ,Ik snap werkelijkniet dat mensen zo'n dier tegen komenen laten zitten..
Naar de supermarkt doe ik zelf ook welmaar alleen als ik een pak boter vergeten ben enhet is mooi weer.Dat is een wandeling van 4 km langs het water ,de honden vinden het heerlijk.Maar goed dan ben ik ook met een minuut weer buiten.Langer of als ik ze niet kan zien laat ik ze niet achter,zelfs niet in mijn auto.
Ik ga veel op wedstrijd,als de honden in de auto zitten dan zijn ze altijd in mijn zicht en kan ik mijn auto niet zien dan zijn ze bij mij.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:11

Ann99 schreef:
josien_m_ schreef:

Daar dacht ik ook al aan. In het belang van de hond is het juist beter hem daar te laten zitten.

In het belang van de hond horen de eigenaren het beestje thuis te brengen!!
Hier is geen enkel belang naar het dier toe, alleen eigen belang van de eigenaren!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:14

josien_m_ schreef:

Serieus? Die hond gaat op avontuur, die weet niet wat hem overkomt. Die loopt daar geen traume van op. Van te lang in de zon zitten wél.

Kan nogsteeds niet geloven dat je gewoon 3 kwartier hebt zitten wachten...