'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:19

maralyn schreef:
Evelien. Daar sta ik achter.

Grappig dat mensen beweren dat dierenartsen veel winst maken.

En jammer genoeg slecht onderbouwd met alleen 'via internet goedkoper.'

Veel praktijken zijn niet super groot. En ook niet super veel nodig.
Die bestelling is kleiner en kost veeel meer.

Op bulk van meer dan 500 kg zit korting.

Grappige is... is dat sommige praktijken zich uitten als apotheek.
Hierdoor meer verkopen en goedkoper kunen zijn.
Sites helemaal! Doordat ze geen pand naast hun praktijk magazijn beheren.

Nee... mijn mening waar de hond t goed op doet. Blijf dat geven.

Slecht brok bestaat niet. Anders mag t niet verkocht worden.
Beter en nog berer en beste voer wel.
Slechte brok bestaat echt wel. Kijk maar naar Frolic, bijvoorbeeld :). Dat zou ik absoluut niet aan mijn hond voeren. En ik ben echt niet tegen brok :).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:17

Dat soort merken (Frolic) staan in mijn ogen gelijk aan dagelijks zelf naar de Mc Donalds gaan. Natuurlijk zullen er mensen zijn die daarmee ook oud zullen worden, maar gezond is het niet.
Goede brok bestaat wel degelijk natuurlijk, dus als je hond het daar prima op doet: laat jezelf niet gek maken.

briitje

Re: 'Voedingshypes vormen bedreiging voor huisdieren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:36

slechte brok bestaat wel degelijk. Vol gegooid met vele conserveringsmiddelen, smaakversterkers, vulmiddelen en vooral dingen die een hond NIET nodig heeft. Hier is bv RC een groot voorbij van bij mij.

Ik ben geen anti brok, maar dat komt er nooit in

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:49

DatBenIkNou schreef:
Dat soort merken (Frolic) staan in mijn ogen gelijk aan dagelijks zelf naar de Mc Donalds gaan. Natuurlijk zullen er mensen zijn die daarmee ook oud zullen worden, maar gezond is het niet.
Goede brok bestaat wel degelijk natuurlijk, dus als je hond het daar prima op doet: laat jezelf niet gek maken.

Ik noem Frolic geen brok. Die "malse, sappige, brokachtige" dingetjes, die vol met suiker, zout en vulstoffen zitten, komt niet eens in de buurt van brok. Maar goed.

Hetzelfde voor Purina, Beneful, waar zoveel honden ziek van geworden zijn.

Op YouTube is er een documentaire (die ik iedereen aanraad trouwens!)
"The truth about your dog's food"
Daarin wordt gezegd dat fabrikanten van brokken alles in hun brok mogen stoppen, zolang het over een periode van 6 maanden geen schade toebrengt aan de hond.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:02

Briitje dat is nogsteeds n mening. Dat t slecht brok is. Want veel honden doen het er prima tot super op.

Dat het geen super brok is. Ok.

Voeding is net als met mensen. Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:13

maralyn schreef:
Briitje dat is nogsteeds n mening. Dat t slecht brok is. Want veel honden doen het er prima tot super op.

Voeding is net als met mensen. Wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken.
Ik vind RC dan weer wel een super brok. Ondanks dat er middelen in zitten die twijfelachtig zijn, hebben onze honden en katten op het asiel er altijd veel baat bij gehad (bij nier- en blaasproblemen o.a.).

Toch is het zeker waar dat er genoeg brokken zijn die echt troep zijn :).

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:13

Even een opmerking tussendoor:

Als eerst; ik heb het hele topic en uiteraard de OP gelezen.

Wat me opvalt is dat er een hoop gewijs is naar dierenartsen....nou kan ik sowiezo al vertellen dat de meeste dierenartsen helemaal niet zo veel verdienen en de meeste hebben gewoon een vast inkomen.
Buiten dat om, denk ik dat vooral de (mensen)voedsel industrie een veel grotere aandeel heeft in commerciele dieren voeding dan dat veel mensen weten.
Firma Mars is hier een bekend voorbeeld van, denk maar aan Whiskas en Pedigree pal maar ook Royal Canin (!!) bijv.
Honden en katten brokken zijn door hun ontwikkeld omdat ze een overschot hadden aan afval wat ze nu dus zeer grootschalig verwerken in dierenvoeding.

Dus ALS er gewezen moet worden doe het dan aub in de goede richting.

En ik wou ook nog melden dat er natuurlijk genoeg merken hondenvoer en kattenvoer zijn die WEL kwalitatief goed en hoogwaardig voer produceren.

Ik heb jaren kvv gevoerd en gebarft.
Toen ooit begonnen omdat mn Sharpei teef en 1 van mn Rottweilers gevoelig waren dus na een hoop gedoe overgegaan op vers vlees.
Beviel eigenlijk top, maar het was een hoop werk en sjouwen met vlees en botten (had toen 8 honden).
Toen ging de vriezer stuk...en toen kwamen er weer brokken...maar na ruim 80 uur zelfstudie voedingsleer uiteindelijk toch op een redelijk aantal merken gekomen die wel echt goed zijn en ook een paar die geen kadavermeel gebruiken zoals in Nederland wel is toegestaan.

Op de site Zooplus worden trouwens vrij veel goede merken voer verkocht als je ff verder kijkt dan de commerciele voeding (die ze namelijk ook gewoon verkopen), kijk bijvoorbeeld even goed naar het merk Bozita (Zweeds!).
Maar er zijn nog vele andere merken die echt hoogwaardige honden en katten brokken verkopen!

Ge-edit
Laatst bijgewerkt door Cerastes op 05-04-16 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:15

maralyn schreef:

Heel veel zout en andere toevoegingen maken deze merken wel degelijk slecht. Er zullen heus mensen zijn die dagelijks junk food eten en toch redelijk gezond zijn, maar dat maakt junk food niet gezond natuurlijk. Kies gewoon een brok zonder al te veel nodeloze toevoegingen zoals Dogloversgold. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:19

Dog lovers gold is idd ook een goed merk!
Kwalitatief hoogwaardig!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:21

Evelien__ schreef:
DatBenIkNou schreef:

Ik noem Frolic geen brok. Die "malse, sappige, brokachtige" dingetjes, die vol met suiker, zout en vulstoffen zitten, komt niet eens in de buurt van brok. Maar goed.

Hetzelfde voor Purina, Beneful, waar zoveel honden ziek van geworden zijn.

Op YouTube is er een documentaire (die ik iedereen aanraad trouwens!)
"The truth about your dog's food"
Daarin wordt gezegd dat fabrikanten van brokken alles in hun brok mogen stoppen, zolang het over een periode van 6 maanden geen schade toebrengt aan de hond.

Bron? Ze zeggen wel van alles, maar als ze hier in Nederland zo iets zouden flikken dat kan je je fabriek sluiten.

Dit zou betekenen dat alles wat ik geleerd heb niet waar is, want we stoppen alles in de brokken? Ik kom zat filmpjes tegen over brokken uit de US, daar zijn ze inderdaad iets soepeler met wat ze in de brokken stoppen. Maar dingen als dode huisdieren, hormonen, antibiotica, ontlasting, plastic, autobanden etc. zit NIET in diervoeding.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:32

Omdat ik me sinds een tijdje wat meer bezig houd met de voeding van mijn katten, meng ik me graag in deze discussie. :)

Ik heb in principe niets tegen brok voeren, mits kwalitatief goed en dan doel ik daarbij op graanvrij, een hoog vleesaandeel etcetera. Toen ik mijn katten net kocht had ik me eigenlijk nog nergens in verdiept en dacht ik Royal Canin is een duurder merk en je hoort er zoveel van, dus laat ik dat maar gaan voeren. Een van mijn kittens kwam afgespeend op KVV bij mij, de ander op Royal Canin, en ik zag een onwijs verschil in hoe de vacht eruit zag. De KVV gevoerde had/heeft een hele dikke, zachte, gladde vacht, de ander niet. Toch allebei op brok gezet, en gedacht dat het aan het ras lag (heb 2 Bengalen) en dat de brok-gevoerde omdat ze een maandje jonger was gewoon nog even haar kittenvachtje moest gaan verliezen. Na een paar weken brok werd de vacht van de vers-gevoerde ook steeds minder zacht, steeds ruwer, en beide hadden veel last van stinkende diarree.

De diarree bleek giardia te zijn, uiteindelijk door een van de kittens meegenomen vanuit de cattery, en naast verschillende kuren, talloze tests en allerlei schoonmaak- en voorzorgsmaatregelen heb ik van de DA telkens weer een ander soort dierenartsvoer 'moeten' (niks moet natuurlijk) gebruiken. Oa Royal Canin sensible geloof ik, en de hypoallergene variant, en natvoer naast beide. De diarree bleef maar aanhouden en de giardia ging maar niet weg. Uiteindelijk weer een positieve giardia-test na 4 verschillende kuren, quarantaine, elke dag het hele huis stomen, etcetera, en als alles over was wilde ik KVV eens gaan uitproberen om te kijken of de vacht weer zo mooi zou worden. Na die laatste negatieve test was ik het zat en dacht ik, het is goed met het dure dierenarts-voer, ik ga het gewoon proberen op vers en we zien het wel. Vanaf dag 1 knapten ze beide op, na een paar dagen geen diarree meer, en de kleinste die door de giardia wat achterbleef in de groei haalde haar hele achterstand in 2 weken tijd in. Ze begonnen allebei te glanzen en kregen een super zachte, dikke vacht en ein-de-lijk normale ontlasting (hallelujah!).

Toch vinden de katten brok het lekkerst, dus 1-2 dagen in de week voer ik nu Applaws bij (graanvrij, 80% vlees). Laatst toen een levering KVV vertraagd werd (hier in de omgeving is niks te krijgen voor katten qua KVV) heb ik een paar dagen achter elkaar brok gevoerd, en ik merkte direct weer problemen bij beide katten. Diarree, bloed bij de ontlasting, slechte vacht, en in plaats van dat ik dacht het komt door de verandering van voer dacht ik, oh nee ze zullen wel weer giardia hebben. Ontlastingsonderzoek laten doen, maar alles negatief getest, dus weer terug op 5-6 dagen KVV, en hop met 2 dagen waren ze weer van de klachten af.

Om deze reden ben ik om. Ik heb niks tegen brok als de hond of kat het er goed op doet, en eerlijk is eerlijk, ik vind KVV, in ieder geval de varianten die mijn kieskeurige mormels lusten en die speciaal voor katten is, enorm duur, ik ben voor sommige varianten €6 per dag kwijt voor twee katten van iets meer dan 3 kilo, en ik vind het wel een hoop gedoe en het is best wel goor. Maar de katten doen het er zo super op dat ik echt niet meer terug ga naar brok, en toekomstige kittens zullen hier ook op KVV worden afgespeend.

Overigens heb ik ook BARF geprobeerd, alles uitgerekend en uitgezocht wat ze dan mochten hebben, maar helaas eten ze het niet. Wel krijgen ze regelmatig een prooidiertje, of een gedroogde kippennek of -poot erbij als snack, en goed voor de tandjes, want het echte knaagwerk mis je natuurlijk wel met KVV.

Excuses voor het lange verhaal in ieder geval, maar ik ben dus geen voor- of tegenstander van brok, maar ik vind het wel belangrijk dat het dier het er goed op doet. Het kan erg moeilijk zijn om dieren op KVV of Barf te krijgen, maar ik zou het wel altijd de moeite waard vinden om het te proberen. :j

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:56

Wat een ellende dat Giarda he?! Hier een met ongeveer net zo'n verhaal, maar dan met honden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:00

En giardia wordt steeds meer en erger.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:10

Om het eens te worden met Jodie, ik ben ook heel erg tegen Royal Canin! Mijn Britse korthaar kwam bij de fokker vandaan met RC, zodra die bij ons kwam heb ik het afgebouwd en ander voer gegeven(ben even het merk kwijt) Ook dit voer ging niet goed. Hij had tot 2x toe een maag darm ontsteking gekregen, maar vers vlees lust die niet. Na heel lang zoeken kwam ik bij Natural Health Carnivore uit. En daar doet hij het nu super goed op! Mooie poepjes, niet stinken etc etc. Af en toe krijgt die van dat nat voer van Naturo, zitten ook geen granen in en dat lust die ook, maar niet zo graag als zijn brokjes..
Het liefst zou ik ook vers voeren, maar hij eet het gewoon niet.. En om hem nou uit te hongeren is ook weer zo wat :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:12

Bij giardia adviseert mijn dierenarts zelfs kvv te voeren. Giardia leeft op koolhydraten, dus als jij stopt met koolhydraten voeren (dus alleen vlees) overlijdt de bacterie. Andere methodes zijn er (volgens mijn DA) niet. Uiteraard wel na volgen van protocol en de hele behandeling e.d.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:13

Nou mijn hond doet het echt super op royal canin. 1 maal daags brok en 1 maal daags renske. Absoluut geen behoefte aan iets anders als BARF want dit gaat gewoon super :) zo zie je maar hoe beesten verschillen

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:36

secricible schreef:
Bij giardia adviseert mijn dierenarts zelfs kvv te voeren. Giardia leeft op koolhydraten, dus als jij stopt met koolhydraten voeren (dus alleen vlees) overlijdt de bacterie. Andere methodes zijn er (volgens mijn DA) niet. Uiteraard wel na volgen van protocol en de hele behandeling e.d.

Ah, vandaar dat het bij mij uiteindelijk is weggegaan! Na de laatste negatieve test hebben we niet meer behandeld, en de DA zei 'ja het zou nu wel weg moeten zijn na zoveel maatregelen en zoveel kuren, dus geef maar hypoallergeen voer zodat de darmen tot rust kunnen komen', ik was er zelf een beetje wantrouwig in, want na de eerste paar kuren had het ook al weg moeten zijn, maar het was zo hardnekkig en de test gaf toch echt aan dat er nog giardia aanwezig was. Dan denk ik haast dat het uiteindelijk door het geven van KVV uitgeroeid is.

Toch ben ik, zonder daarbij iemand aan te willen vallen, soms wel benieuwd naar mensen die brok voeren en hun hond of kat die het daar heel goed op doet, of die ook KVV/Barf hebben geprobeerd, en of het dier het daar dan minder op deed. In mijn omgeving vindt ongeveer iedereen het heel raar dat ik vers voer, en bij iedereen doen de dieren het goed op brok, maar ik ben toch wel eens benieuwd of de dieren het nog beter zouden doen op vers, of dat het ze ook niet zou liggen en dat brok gewoon meer bij ze past.
Dus zijn er hier mensen die beide hebben geprobeerd maar waarop het dier het gewoon echt beter deed op brok? Los van of ze brok liever lusten of niet, want hier eten ze ook liever brokken maar ze hebben pech haha. :Y)

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:38

Renske is wel ook vrij goed dacht ik.
Hier absoluut geen voorstander van commerciële merken.
Maar brok hoeft niet per definitie slecht voer te zijn.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:40

maralyn schreef:

Met dank aan alle honden die hier naartoe worden gehaald uit het buitenland.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:44

Cerastes schreef:
Renske is wel ook vrij goed dacht ik.
Hier absoluut geen voorstander van commerciële merken.
Maar brok hoeft niet per definitie slecht voer te zijn.

Vind zelf renske wel mooi compromis tussen kvv/barf en 'kant en klaar':j

Ik heb geen behoefte om BARF 'even' te proberen.. voordat je hond goed overschakelt en goed terug ben je al weer hele tijd verder daarnaast heb ik ook niet de kennis om zo even uit te proberen. Als ik gevoel had dat er nog iets te winnen was voor Molly dan had ik het zeker geprobeerd! Maar ze ziet er top uit, mooie volle glanzende vacht, goede ontlasting etc. Dan ga ik niet kosten wat kost iets anders proberen

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:09

Ik ben van brok naar kvv gegaan vanwege intolerantie van 1 van mijn 2 honden. Zij krijgen nu beide compleet vers voer. Ik merk of zie bij de gezonde hond geen verschil in conditie, vacht,tanden. Wel erg droge vaste ontlasting waarvoor ik zalmolie toevoeg aan het vlees. Ik zou zonder de klachten nav Giardia niet overstappen naar kvv nu ik kan vergelijken. Een goede kwaliteitsbrik kan prima volstaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:14

DatBenIkNou schreef:
maralyn schreef:

En iedereen die zijn poep laat liggen ipv op te ruimen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:20

DatBenIkNou schreef:
maralyn schreef:

Oef, zeg dat nou niet, anders krijgen we dáár weer een discussie over :') Maar wel een gevatte opmerking.

Dat van de giardia + koolhydraten wist ik niet, zal ik me daar eens in verdiepen.

En nogmaals.. kijk naar waar je dier het GOED op doet en niet wat goed zou moeten zijn. Ik denk dat dat gewoon het hele punt is van deze toch al oneindige discussie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:27

DatBenIkNou schreef:
bruintje123 schreef:
Hoezo zonder dat de eigenaar het weet?

Niet alle honden tonen ziekteverschijnselen. Soms worden de symptomen ook verward met gevoelig maag/darmsysteem, zelfs door dierenartsen.

Maar als de hond die verschijnselen dan niet meer vertoont als hij vers krijgt en wel als hij brok krijgt...?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:32

Anoniem schreef:
Ik vind het maar onzin, dat gedoe over hypes en dergelijke.
Het gebit van een hond is niet geëvolueerd op brokjes kauwen, hij heeft een knip/ scheur gebit. Waarom zou ik hem daarmee trendy brokken laten eten die vervolgens aan zijn tanden blijven plakken en waarvoor ik dan weer populaire dentastix moet kopen omdat hij anders last krijgt van tandsteen en slechte adem.
Nee, ik voer gewoon ouderwets vlees, karkassen en soms vangen ze zichzelf hier een konijn in de tuin... dan hangen ze heel stiekem even de wolf uit }>

Hier kan ik me volledig in vinden.
Vers voeren hoeft daarbij niet ingewikkeld te zijn als je KVV voert. Dan hoef je er ook niet eerst een studie voor te doen.
Ik vind het soms wel duur. Lotgering valt mee maar vind ik wel een hoop troep geven. Ik las hier iemand die een kilo Nature Diet koopt voor 2,50? Waar als ik vragen mag? Hier kost een pakje van 400 gram 2,50.