Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:45

mysa schreef:
Had de indruk dat er vaak een reden was om ander voer te geven. Maar misschien niet goed genoeg gelezen.

Ik denk dat er altijd wel een reden is om over te stappen, of het nou om een andere broksoort gaat of om vers.
Als ze het ergens heel goed op doen hoef je het ook niet te veranderen natuurlijk, anders ga je zoeken hoe het beter kan.
Ik was al eerder over gestapt op andere brokken om te kijken of mijn vorige herder dat wel wilde eten, toen dat niet werkte heb ik beide honden op vers gezet, dat de kruising nu geen jeuk meer heeft is een mooi voordeel maar ik had niet verwacht dat dat zo zou zijn, er was geen link gelegd tussen de voeding en jeuk omdat hij er in de herfst en de winter geen last van heeft.
Ik twijfelde al eerder om vers te gaan voeren door de ervaringen van anderen maar tot het 'eetprobleem' was het niet echt nodig om over te stappen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:52

essiesilly schreef:
Zwerte schreef:
Wil je even deze bewering terugnemen? Ik ben de meest eerlijke en genuanceerde persoon die je kan tegenkomen en word hier dus echt kwaad om. Wat je van mij quote IS WAAR! Heel leuk dat jij zoveel mensen kent die geen dieren met wormen hadden, maar dat geeft je geen recht om mij voor leugenaar uit te maken. Honden heb ik sowieso geen bal mee te maken, ik had het over mn kat. Deze kat stond al een paar jaar op alleen KVV, werd regelmatig ontwormt en bleek dus wel vol te zitten met spoelworm. Dat weet ik niet door onbetrouwbaar mestonderzoek, maar vanwege de gastroscopie die ze heeft gehad en waarbij we de krengen zagen zwemmen in haar maag. Ik ken ook iemand die is afgestapt van KVV omdat haar kat zeeeer gevoelig is voor spoelworm en hier echt ziek van wordt. Keer op keer gebeurde dat, ze braakte de wormen gewoon uit. Maar dat zullen we vast wel verbeeld hebben, want volgens jou is dit niet waar. Want jij hebt tenslotte de ervaring dat het niet zo gaat, dus liegen mensen die andere ervaringen hebben.
En dan ook nog durven zeggen dat mijn dierenarts dit ook verkeerd ziet? Zij zien het regelmatig op hun praktijk, vinden het prima als mensen KVV voeren of barfen en zijn dus niet anti, maar hebben wel de praktijkervaring dat de dieren sneller last krijgen van wormen. En dat dit met maandelijks ontwormen op te lossen is. Dat zij die ervaring hebben, kan je NIET van beweren dat het niet waar is. Je kent ze niet, je hebt niet die patienten gezien en het is ronduit arrogant om daarvan te zeggen dat het dus niet waar is.

Ondertussen ga ik rustig verder met voor elk van mijn dieren hun beste dieet samen te stellen. Mijn kater blijft gewoon op kvv, doet hij het super op. Deze bewuste poes gaat er dus wel vanaf, zij doet het dus beter op bewerkt voedsel. Ik hou niet van zwartwit, geef mij maar grijs.

Zooo dr phill in the house? Mensenlief zeg doe is rustig ik maak je helemaal nergens uit voor leugenaar, ik zeg ook nergens dat jou dier dat niet gehad heeft... Take it easy!
Ik zeg alleen dat de onwaarheid is (en nu even goed lezen aub) dat het niet waar is dat je met vers voeren elke maand moet ontwormen. En zoals ik opmaak is dat niet gezegd door jou maar door je dierenarts ;)
Daarnaast is elke maand ontwormen erg slecht gezien ze gewoon kortweg resistent worden en idd als je dan een worm besmetting hebt kom je er niet snel van af

Ik doe rustig, alleen wel geirriteerd. Ik lees heel prima hoor. Lees zelf maar eens terug. Je quote 2 zinnen van mij, waarin ik iets zeg over mijn kat en wat de ERVARING is van mijn dierenarts. Die ervaring is dat maandelijks ontwormen de problemen voorkomt. Daar kan je doodsimpel niet van zeggen dat het onwaar is! Wel dat je het er niet mee eens bent en anders over denkt. Er staat namelijk niet dat het nodig is om dat te doen, wel dat het in hun ervaring wormenproblemen voorkomt. Als het je ging om die ene opmerking van mn dierenarts, had je alleen die moeten quoten en moeten neerzetten dat jij het er niet mee eens bent. Niet dat het onwaar IS want daarmee zeg je wel degelijk dat ik lieg. Je zegt namelijk dat jouw quote, dus mijn tekst, onwaar IS.
Om even heel zeikerig te doen, als ik jouw opmerking heeeel goed lees, zeg je nu juist dat je wel maandelijks moet ontwormen (aangezien je dubbele ontkenning gebruikt). Natuurlijk snap ik wel wat je bedoelt, maar dat is niet wat er letterlijk staat als ik van jou zo goed moet lezen. Misschien moet je dus zelf wat kritischer zijn op wat je schrijft ipv anderen te zeggen dat ze goed moeten lezen?
Enne, maandelijks ontwormen veroorzaakt geen resistentie. Verkeerd ontwormen wel.

Mijati

Re: Hoe zit dat nu? Dierenarts en KVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:26

elke maand gif in je dier proppen om te ontwormen, terwijl je dier geen wormen heeft. Lijkt mij niet echt handig. Net als preventief ontvlooien en jaarlijks enten, een enting werkt namelijk, indien het dier een goede basisenting heeft, drie jaar, minimaal, kan zelfs oplopen tot zeven jaar (honden).
Misschien is het ook tijd dan mensen zich verdiepen in wat ze in hun dier stoppen en wat het doet en niet klakkeloos aannemen wat een dierenarts ze vertelt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:34

Mijati schreef:
elke maand gif in je dier proppen om te ontwormen, terwijl je dier geen wormen heeft. Lijkt mij niet echt handig. Net als preventief ontvlooien en jaarlijks enten, een enting werkt namelijk, indien het dier een goede basisenting heeft, drie jaar, minimaal, kan zelfs oplopen tot zeven jaar (honden).
Misschien is het ook tijd dan mensen zich verdiepen in wat ze in hun dier stoppen en wat het doet en niet klakkeloos aannemen wat een dierenarts ze vertelt.

Mee eens dat je niet klakkeloos dingen moet aannemen. Maar ook niet de andere kant op schieten en denken dat je meer begrijpt van medische zaken dan een dierenarts. Mijn kennis komt aardig overeen, aangezien ik alle theorie van de opleiding heb gehad in de jaren dat ik het studeerde. Ik begrijp dus verrekte goed hoe resistentie werkt en hoe entingen werken. Ik ben sowieso iemand die niks klakkeloos aanneemt. Dus ook geen beweringen dat ontworming gif is of dat een enting x jaar werkt. Daar wil ik graag bewijs van zien in de vorm van goed wetenschappelijk onderzoek. Hoeft in dit geval niet hoor, ik ben wel aardig op de hoogte van entingen en ontworming. Daarom zeg ik ook zeer bewust wat mn dierenarts heeft gezegd over wat zn ervaring is en gebruik ik geen harde termen maar hou het dus genuanceerd. Want al dit soort zaken zijn genuanceerd en niet zo zwartwit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:56

essiesilly schreef:
Zwerte schreef:
Wil je even deze bewering terugnemen? Ik ben de meest eerlijke en genuanceerde persoon die je kan tegenkomen en word hier dus echt kwaad om. Wat je van mij quote IS WAAR! Heel leuk dat jij zoveel mensen kent die geen dieren met wormen hadden, maar dat geeft je geen recht om mij voor leugenaar uit te maken. Honden heb ik sowieso geen bal mee te maken, ik had het over mn kat. Deze kat stond al een paar jaar op alleen KVV, werd regelmatig ontwormt en bleek dus wel vol te zitten met spoelworm. Dat weet ik niet door onbetrouwbaar mestonderzoek, maar vanwege de gastroscopie die ze heeft gehad en waarbij we de krengen zagen zwemmen in haar maag. Ik ken ook iemand die is afgestapt van KVV omdat haar kat zeeeer gevoelig is voor spoelworm en hier echt ziek van wordt. Keer op keer gebeurde dat, ze braakte de wormen gewoon uit. Maar dat zullen we vast wel verbeeld hebben, want volgens jou is dit niet waar. Want jij hebt tenslotte de ervaring dat het niet zo gaat, dus liegen mensen die andere ervaringen hebben.
En dan ook nog durven zeggen dat mijn dierenarts dit ook verkeerd ziet? Zij zien het regelmatig op hun praktijk, vinden het prima als mensen KVV voeren of barfen en zijn dus niet anti, maar hebben wel de praktijkervaring dat de dieren sneller last krijgen van wormen. En dat dit met maandelijks ontwormen op te lossen is. Dat zij die ervaring hebben, kan je NIET van beweren dat het niet waar is. Je kent ze niet, je hebt niet die patienten gezien en het is ronduit arrogant om daarvan te zeggen dat het dus niet waar is.

Ondertussen ga ik rustig verder met voor elk van mijn dieren hun beste dieet samen te stellen. Mijn kater blijft gewoon op kvv, doet hij het super op. Deze bewuste poes gaat er dus wel vanaf, zij doet het dus beter op bewerkt voedsel. Ik hou niet van zwartwit, geef mij maar grijs.

Zooo dr phill in the house? Mensenlief zeg doe is rustig ik maak je helemaal nergens uit voor leugenaar, ik zeg ook nergens dat jou dier dat niet gehad heeft... Take it easy!
Ik zeg alleen dat de onwaarheid is (en nu even goed lezen aub) dat het niet waar is dat je met vers voeren elke maand moet ontwormen. En zoals ik opmaak is dat niet gezegd door jou maar door je dierenarts ;)
Daarnaast is elke maand ontwormen erg slecht gezien ze gewoon kortweg resistent worden en idd als je dan een worm besmetting hebt kom je er niet snel van af

Juist met vers vlees heb je veel meer kans op wormen en moet je dus vaker ontwormen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:06

Juist niet,honden die regelmatig rauwe voeding te eten krijgen hebben doorgaans weinig last van wormen. Dit komt door het feit dat ze een zeer sterk maagzuur ontwikkelen waarbij wormen vrijwel geen kans op overleven hebben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:07

ESSIE70 schreef:
Juist niet,honden die regelmatig rauwe voeding te eten krijgen hebben doorgaans weinig last van wormen. Dit komt door het feit dat ze een zeer sterk maagzuur ontwikkelen waarbij wormen vrijwel geen kans op overleven hebben.

Dat heb ik in de praktijk als assistente helaas anders gezien.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:14

Je hebt altijd uitzonderingen maar doorgaans hoef je veel minder te ontwormen. Mijn eigen honden heb ik al 3 jaar niet meer ontwormt( hebben ook geen wormen)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:15

hier nu 32 jaar en 23 honden verder op vers vlees en ik ontworm buiten puppytijd nooit,ook nooit verder wormen gehad bij de honden...

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:17

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:28

maar als ik het zo lees, zijn er dus geen brok etende dieren te vinden mét wormen..

want als een hond vers vlees eet en die heeft wormen ligt het natúúrlijk aan het vers vlees,maar een brokkenhond dan??waar krijgen die dan wormen van??
en als die wormen van andere bronnen krijgen,zou het dan ook niet een klein beetje zo kunnen zijn dat een vlees eter óók van een andere bron als het vlees een worm infectie zou kunnen oplopen

ik merk het ook wel hoor,mijn DA is ook geen voorstander van vers vlees,als 1 van mijn honden een oorontsteking heeft zegt ze altijd "komt door wat je voert" ,vraag me altijd af of ze dat nou ook tegen elke brokken gevoerde hond eigenaar zegt als deze met wat voor klachten dan ook daar komt...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:33

Iedereen die vers voert beweert mijn hond hoeft niet ontwormt te worden enz enz. en daar gaat het om dat dat niet klopt. Tuurlijk heeft een brokken hond ook wormen. Elk dier heeft wormen maar het is niet correct dat een vers vlees hond geen of minder wormen heeft. Integendeel die hebben een besmettingsbron meer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:38

nou dat weet ik niet..ik kan alleen van mijn honden en ik ken alleen maar brokkenhonden mét wormen,maar ik ga daarom niet zomaar zitten beweren dat brokkenhonden meer wormen hebben.

mijn ervaring is na 23 honden en nog nooit brok gevoerd te hebben,dat ik nooit hoef te ontwormen, en jij als brokvoerder ontworm jij wel???

mijn honden vreten ook paarden mest en weet ik wat voor strond van dieren op het land,ook allemaal extra besmettingsbronnen,maar als ze wormen hebben komt dat door het vers vlees wat ze eten??

overigens vreten mijn honden regelmatig muizen die ze opgraven op,tja als deze muizen toevallig een wormbesmetting hebben,dan lopen ze inderdaad een worminfectie op door wel heel erg vers vlees :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:45

Je wilt het niet goed lezen volgens mij..... jammer vind ik dat. Ik zeg nergens dat vers de schuld hiervan is maar dat die honden net zo goed wormen hebben.

Ja ik ontworm elke 3 maand. Waarom? omdat elke hond wormen heeft en ik ziekte wil voorkomen. Als je ooit een hond gehad hebt die vol zat zonder wat te merken en met negatieve mestonderzoeken dan wil je dat echt wel voorkomen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:50

Bij vlees etende honden het maagzuur extreem zuur is waarde PH-1 ,bijna alle bacteriën, parasieten en wormen worden direct gedood in dit sterke zuur, in dit zuur is leven haast niet mogelijk
Het lichaam van de hond lost dit probleem zelf op, maar gaan we de hond commerciële voeding geven zoals brokken, blikvoer of diners dan word het een ander verhaal, deze voeding verziekt de maagzuurwaarde die word waterig hierdoor ( waarde PH-6 ) en hierin kunnen bacteriën en wormen wel gewoon in overleven.
Mijn honden eten ook schapen stront enz van het land maar ik hoef ze al 3 jaar niet meer te ontwormen :+

Preventief ontwormen 4 keer per jaar is zinloos dit geeft geen enkele garantie dat de hond geen wormen kan krijgen, als je de hond vandaag een wormenkuur geeft kan hij morgen weer wormen krijgen. Het is zo iets dat wij een aspirine innemen voor het geval we ooit een keer hoofdpijn krijgen ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:54

Hier brokken/natvoerhonden die zelden ontwormt worden, wel af en toe mestonderzoek en altijd schoon. Grote Boris hebben we wel ontwormt, maar als kennelhond is het gevaar van wormen weer veel groter. Hoe zeker weet je eigenlijk dat je honden geen wormen hebben kimmie? Laat je het testen of zie je alleen geen wormen? Naast Grote Boris ken ik nog één hond die af en toe wormen heeft en laat die nou net op smuldier staan. De dames heb ik in november/december 4x ontwormt i.v.m. een longworm die specifiek bij poedels veel problemen geeft. Het hoesten dat Ninthe af en toe deed was daarna ook over. Hoe dat zit is me niet duidelijk, maar de worm geeft bij vrijwel geen enkel ander ras problemen.

Overleven in dit zuur is dus wel mogelijk. Amylase, een enzym dat koolhydraten verteert kan niet tegen een lage pH, toch is 50% nog actief nadat het door de maag is geweest. Dit doordat het in de voedselbolussen zit. Zo ook met de wormeieren, die geëvolueerd zijn om de maag juist wel te overleven (natuurlijke selectie). Ze komen deels dus wel door de spijsvertering heen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:54

Nu zal ik alle voorstanders wel over me heen krijgen maar deert me niks :D

Ik heb twee nesten puppies naar de klote zien gaan om het even plat te zeggen door de hele vers vlees hype. Twee puppykopers van ons hebben met hun labs nesten gefokt, ene nest was met 4 dagen allemaal dood. Andere nest hebben van de 8 het er 3 overleeft waarvan er nog eentje met een hartafwijking loopt.

Het vlees wat moeders kreeg is opgestuurd en de puppen onderzocht, bacterie die in het vlees zat heeft bij alle puppen voor een sepsis in de hartomgeving gezorgd.

Voor dit alles stonden wij neutraal en best positief ook nog in de vers vlees discussie en waren ons aan het inlezen. Ik wil er nu absoluut niet eens meer bij in de buurt komen. Nooit meer. Ik hoef die troep nooit meer in huis te hebben. Wat iedereen me ook aan raad.

Volgend jaar fokken wij zelf weer een nest en die gaan gewoon groot worden op eukanuba waar we al jaren hele gezonde HD loze honden mee afleveren.

Allebei de mensen waar ik het over heb zijn nog steeds bezig met een rechtszaak. Ben erg benieuwd naar de uitkomst.

Natuurlijk zijn er ook positieve verhalen, natuurlijk zijn er mensen lyrisch van. Maar nee hier nooit nooit meer. En dan kan iedereen die pro is banketstaaf wat ze willen een salto maken en een flikflak. Ik heb hier 5 perfect gezonde glimmende HD loze labradors, die allen 1 keer poepen per dag, soms 2 keer en die krijgen gewoon eukanuba adult. En wegen geen gram teveel. En dat houden we lekker zo. Overigens krijgen al onze labradors eukanuba ook in het verleden, en we hebben er nog niet eentje gehad die geen 13 is geworden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:01

Nou, gefeliciteerd :D. Voor iemand die slechts een ervaring deelt, ben je wel heel defensief :D.

Brok of vlees, als je hond het lekker vindt is het goed lijkt me.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:56

Ik ben helemaal niet zo pro-vers, iedereen moet voeren wat hij/zij het beste vindt voor zijn hond. Ons teefje kreeg 3 jaar geleden diabetes en moest op speciaal voer van de DA, nl R.C diabetic. Maar we kregen d'r bloedsuiker niet goed stabiel. Toen over gegaan op vers vlees en sindsdien is haar bloedsuiker veel meer gezakt en veel stabielere waardes. Mijn reu ook gelijk helemaal over gezet op versvlees. En volgens mijn D.A die gelukkig wel een voorstander is van versvlees vertelde gelijk dat ik nu waarschijnlijk veel minder hoeft te ontwormen en doormiddel van mestonderzoek klopt dit ook.

Helaas zitten er in veel brokken BHA E320 Antioxidanten zeer onveilige stoffen word t.z.t. verboden kankerverwekkend
BHT E321 Antioxidanten zeer onveilige stoffen word t.z.t. verboden kankerverwekkend en
Prophylgallaat E310 Antioxidant synthetisch voedingsadditief

Als je dan toch brokken wil voeren dan zou ik een brok uitzoeken waar dit in ieder geval niet in is verwerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:08

En de vers vlees voeders zijn niet bang voor alle antibiotica resten en bacteriën die er in zitten???

Mijn inziens hebben zowel brokken als vers vele voor en nadelen. maar om nu te zeggen dat het het één vele malen slechter is dan het andere of de 1 geen wormen hebben en de ander wel is complete onzin.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:19

Wilawander schreef:
En de vers vlees voeders zijn niet bang voor alle antibiotica resten en bacteriën die er in zitten???

Mijn inziens hebben zowel brokken als vers vele voor en nadelen. maar om nu te zeggen dat het het één vele malen slechter is dan het andere of de 1 geen wormen hebben en de ander wel is complete onzin.

Dan zit dat net zo goed in mijn eten. Aangezien het voer wat we binnen halen geschikt is voor menselijke consumptie.
Daarnaast, voer ik veel minder door kvv en goede brok en zeuren ze niet dat ze honger hebben, met blikvoer en supermarkt merken wel. Ook vind ik een supermarktblikje serieus echt echt geweldig/ vele malen slechter
Daar zit dan als je geluk hebt 14% vlees in, de rest granen, van die vieze saus of gelei. Met alle respect, maar daar ben ik echt niet voor. Dat is ook mijn punt met het meeste voer uit de supermarkt.
MAAR : Ik ben per toeval bij een graanvrije brok uitgekomen die voor mij in de goede percentages zit. En dan voer ik nog vlees. Ik vind, dat je graan, tenzij allergie oid, niet uit een dieet van een hond/kat kan laten, net als groenten en fruit. Dus hier krijgen ze dagelijks wel wat gewone brokjes als snoepjes(supermarktvoer) of een keertje een kuipje of blikje van zoiets.
En heel eerlijk. Ik moet in vers vlees kijken naar de bacterien en antibiotica. Maar hoeveel katten krijgen geen blaas of nier problemen door die supermarkt merken? Dan gaat het dus altijd wel ergens fout toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:24

Veel katten krijgen überhaupt van brokken nierproblemen doordat ze te weinig drinken. Een kat kan veel beter natvoer krijgen dan droge brokken, als ze het eten zijn geweekte brokken overigens ook geschikt (ik ben daar op een amerikaans forum ooit om gekielhaald, want dat mag echt niet en zorgt voor gigantische bacteriegroei, zelfs als het maar 2x daags 10 minuten staat te weken en daarna direct opgegeten wordt volgens hen. Onzin natuurlijk, want zelfs in ideale situaties hebben bacterieën nog 20 minuten nodig om te verdubbelen).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:31

Maar gewoon natvoer is dan weer niet al te best voor de tanden.. Gewoon blikvoer bedoel ik dan. Kunnen ze zo ongeveer naar binnen slobberen. En dan zit er nog een lading suiker en zout in. Dus dat is ook niet alles. Ik denk dat je zo overal voors en tegens zal hebben.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:32

Wilawander schreef:

Volgens mij schrijf ik dat helemaal niet , wel minder of meer wormen. Dat is anders dan helemaal niet of helemaal wel wormen.
Als je biologisch vlees voert is antibiotica uitgesloten en in jouw stukje vlees zit ook gewoon bacteriën. Denk aan bijv runde tartaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:35

Dat hoeft niet hoor. Lang niet alle natvoeren bevatten veel of überhaupt koolhydraten. En het zijn de koolhydraten die de tandproblemen geven.

Het natvoer dat ik geef, animonda carny (bijvorbeeld multivlees): Rund (40%, vlees, longen, nieren, hart, uier), bouillon (31%), kip (21% lever, vlees), wild (7%), calciumcarbonaat.

en dat begint bij 3.23€/kg.