Welk hondenvoer is goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 06:18

id_keers schreef:
Hoe beter je voer,hoe langer een honden leventje mee gaat(tenzij erfelijke ziektes)

Saschha diervoeding in Duiven en Via Natura in Beekbergen helpen goed op weg
Via Natura ook op Facebook je kunt altijd vragen stellen.

Oh je hebt nog geen hond?

Die vlieger gaat natuurlijk niet per definitie op. Onze labrador is 13 geworden op eukanuba (waf geen goede brok is) en ware het niet dat ze onder een auto was gekomen ben ik er heilig van overtuigd dat ze nog minstens een jaar ouder zou zijn geworden. En de gemiddelde leeftijd voor een lab is 10-12 jaar

Lizzo_RV

Re: Welk hondenvoer is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:33

Onze labrador staat sinds kort op Canivera, wat naar mijn idee erg goed voer is. Ze haarde veel uit, en hal vaak een onrustige huid op haar buik, ze krapte veel etc. Nu is haar buikje rustiger, groeit weer wat haar op, en ze haart veel minder uit. Denk dat ze er nu zo'n 3/4 weken op staat, maar we zien al verschil. :)

http://canivera.nl/homepagina.html#

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:18

Maartje1990 schreef:
id_keers schreef:
Hoe beter je voer,hoe langer een honden leventje mee gaat(tenzij erfelijke ziektes)

Die vlieger gaat natuurlijk niet per definitie op. Onze labrador is 13 geworden op eukanuba (waf geen goede brok is) en ware het niet dat ze onder een auto was gekomen ben ik er heilig van overtuigd dat ze nog minstens een jaar ouder zou zijn geworden. En de gemiddelde leeftijd voor een lab is 10-12 jaar

Niet per defenitie inderdaad, je hebt gelijk.
Ik denk echter wel dat goed voor veel kleine kwaaltjes uit sluit, bij honden die gevoelig op voer kunnen reageren.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:22

Wij zijn erg tevreden over Lotgering. Onze hond doet het er goed op en het is prima betaalbaar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:25

Maartje1990 schreef:
id_keers schreef:

En onze vorige hond 14 jaar met Beneful. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:33

Tja, mijn Border Collie, reageerde overal slecht op. Is binnenste buiten gekeerd en ze vonden niet echt iets. Zij heeft lange tijd speciaal voer gehad, wat ze niet lekker vond. Zag er niet geweldig uit etc. Was opgegeven en heb haar zelf een lekker maaltje laten kiezen. Ze koos Smolke en is daar 15 mee geworden zonder problemen verder, op wat ouderdoms kwaaltjes na.

Nu geef ik dan Carnis en geef ook dingen bij, omdat deze hondjes niet gevoelig zijn en je het zo goed mogelijk wil doen. Maar heb behoorlijke twijfels.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:25

Simbaa schreef:
Nop! Zoals in de openingspost aangegeven
krijgen wij over vier weken onze Aussie pup :)

Voor nu dacht ik overtuigd te zijn van Dlg, maar ben nu ook aan het twijfelen over Jarko.
Smuldier houd ik ook nog in mijn achterhoofd!

Ben echt blij met al jullie kennis en tips! :D

Overleg anders ook eens met de fokker van je pup. Dan kun je ook rustig overgaan van brok

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 07:22

De fokker voert Prins. De eerste weken zal ik dat dan ook voeren, maar ik ben zelf niet helemaal tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding van dat voer :)

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:04

Kennen jullie Samsfield Grainfree van de Petsplace? Goede ervaringen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 01:08

Ik krijg volgende week een kitten in huis en ga na een overschakelingsperiode Applaws geven. Van de fokker krijgt ze nu RC, waar ik zelf geen voorstander van ben.

Ook mijn ene hond wil ik op Applaws overzetten. Ik voerde Sanimed op aanbevelen van de DA maar ik schrok van het grote aandeel graan. Vandaar nu de keuze voor een andere brok.
De andere hond krijgt een dieetbrok ivm zijn nieren. Hem durf ik geen andere voeding geven.

Ik las hierboven in een reactie dat je bv nat- en droogvoer niet mag mengen? Waarom eigenlijk?
Ik geef vnl droogvoer maar af en toe krijgen zowel de honden als katten een blikje. Mag dat dan niet?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:50

Is Royal Canin dan echt zo slecht??
Nee toch?

Onze pup staat nu sinds een paar dagen op RC (wel de dierenarts lijn)
Hij vind het heerlijk, in tegenstelling tot zijn vorige voer.
En we zien hem opknappen, en ook poept hij stukken minder nu!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:03

Ik zweer bij Sams Field van petsplace.
Onze hond doet het hier echt super op.
Super zacht en goed in de vacht.
Lekker fit en soepeler als eerst.

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:06

Wij voeren 's ochtends brokken van Farmfood en 's avonds carnibest. Hun vachten glanzen er mooi van en ze vinden het heel lekker. Carnibest is vlees wat we in de vriezer hebben liggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:12

Ik heb nu twee soorten brok na lang testen eten ze deze het beste, poepen ze weinig en hebben ze er weinig van nodig. En voor de gevoelige darmen van kleine smurf en het snel aan de diarree raken van witte herder ga ik ook niet meer veranderen.

Geen echt goedkoop voer maar met weinig voeren ook niet onbetaalbaar. Acana wild prairie (56 euro 13 kilo) en Wolf of wild de kipvariant (52 euro 12 kilo). Daarnaast krijgen ze iedere dag een beetje blik erbij. Wolf of wild afwisselend rendier of wild zwijn. Vers vlees vanaf gestapt als erbij. Soms lastig te krijgen en kwa houdbaarheid eenmaal aangebroken moet het op. En kleine moet niet teveel vers hebben per dag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:17

zerena schreef:
Nee toch?

Wij voeren ook RC ook aan pups maar zou nooit voor de verterinaire lijn kiezen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:05

zerena schreef:
Nee toch?

In R.C en nog veel meer andere soorten brokken zitten BHA E320 Antioxidanten, zeer onveilige stoffen word t.z.t. verboden =kankerverwekkend
BHT E321 Antioxidanten zeer onveilige stoffen word t.z.t. verboden= kankerverwekkend en
Prophylgallaat E310 Antioxidant synthetisch voedingsadditief

Verder een hoop bietenpulp en granen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:27

Wilawander schreef:
zerena schreef:
Nee toch?

Wij voeren ook RC ook aan pups maar zou nooit voor de verterinaire lijn kiezen.

We blijven dit ook niet voeren hoor.
We wouden hierna overstappen op gewone RC omdat hij het zo goed eet.
Dit hebben we nu eerst in overleg met de dierenarts omdat hij ziek was.

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:28

spotterick schreef:

Heb je de graanvrije versie?

Ik gebruik nu RC en wilde overstappen naar samsfield totdat de verkoopster zei dat RC meer vlees bevat maar dat klopt volgens mij niet.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:56

Patty91 schreef:
spotterick schreef:

Heb je de graanvrije versie?

Ik gebruik nu RC en wilde overstappen naar samsfield totdat de verkoopster zei dat RC meer vlees bevat maar dat klopt volgens mij niet.

Dat kan je terug zien op de zak

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:07

@Patty91
Anders moet je de samenstelling hier neerzetten, kunnen we mee proberen analyseren?

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo simpel om de samenstelling goed te begrijpen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:44

Onze 3 totaal verschillende honden (van jong tot oud en kerngezond tot krakkemikkig) doen het met stip het best op zelf samenstellen (BARF).

De oudste is door vorige eigenaren letterlijk kapotgemaakt vanbinnen door elke paar maanden een andere brok te geven vanwege terugkerende diarree. De gevolgen daarvan zijn blijvend, dus (te) vaak wisselen van brok hoeft niet zo onschuldig te zijn als het lijkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:41

Wisselen van brok is op zich onschuldig. Terugkerende diarree richt echter gigantische schade aan, dat is inderdaad blijvend (we hebben thuis ook een shet staan met darmschade).

Het vergelijken van Royal Canin (in mijn ogen een wat prijzig maar zeker goed merk) en Samsfield:
Sam's Field High meat & grain free: Kip (47%), Aardappel, Gevogeltevet (geconserveerd met gemengde Tocoferolen, een bron van Vitamine E) 9%, Gedroogde Appels 6% (een bron van fructo-oligosachariden), Biergist (een bron van mannan-oligosachariden), Lever 3%, Zalmolie, Yucca Schidigera Extract, Wortelen, Probiotica

RC Adult Medium: Maïs, gedehydreerd gevogeltevlees, maïsmeel, tarwemeel, gedehydreerd runder- en varkenseiwit, dierlijke vetten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, bietenpulp, visolie, mineralen, gist, sojaolie, hydrolysaat van gist (bron van manno-oligo-sacchariden).

Het eerste dat opvalt is dat er bijna niets te vergelijken valt.
SF geeft wel percentages maar geeft niet aan of het gaat om gedroogde of verse producten, RC geeft aan dat het gaat om gedroogde (gedehydreerd) producten maar geeft geen percentages.
SF bevat geen graan maar wel zo'n 30% aardappel, RC bevat veel granen (maïs en tarwe).
SF gebruikt kip en lever (diersoort?) als dierlijke eiwitbronnen (gevogelte en zalm als vetbronnen); RC gebruikt gevogelte, rund, dier en varken als eiwitbronnen en vis en soja als vetbron.

Ik ben niet tegen het voeren van granen in een hondenbrok. Een hond kan namelijk goed ontsloten granen prima verteren. RC is een topper in granen ontsluiten, daar zijn ze echt heel goed in (daar zit ook een groot deel van hun kracht). Het ontsluiten van granen moet je zien als koken of bakken. Honden kunnen granen vergelijkbaar goed verteren als wij. Met rauw maismeel of tarwemeel kunnen wij eigenlijk niks, maar een brood kunnen wij prima verteren. Aardappel is idem dito.

Zowel bietenpulp als gedroogde appels voegen beide pectines en andere vezels toe. Dit zorgt voor een goede stoelgang. Veel honden in Nederland bewegen te weinig en zijn daardoor gevoelig voor constipatie. Met daarnaast de rare dingen die ze soms te eten krijgen, die dan kunnen zorgen voor diarree, heb je de perfecte reden om wat pectines toe te voegen. Dit is een voedingsstof voor de darmbacterieën (voorkomt diarree), het neemt water op waardoor het de darmbolus vergroot (en dus de stoelgang bevorderd/obstipatie tegengaat) en het de doorloop van water verminderd (en dus diarree tegengaat).

Een hond heeft 18% eiwit nodig in het voer, maar de aanbevolen hoeveelheid is 24%. Beide voersoorten zitten daarboven, SF (35%) meer dan RC (25%). Boven de aanbevolen hoeveelheid is er vrijwel geen winst terwijl het wel een grotere milieubelasting veroorzaakt. Er zijn zover ik weet geen aanwijzingen dat een eiwitarm dieet nierproblemen tegen gaat. Bij katten heb ik een onderzoek gelezen waaruit bleek dat zelfs bij flink verminderde nierfunctie een hoog eiwitdieet geen nierbeschadigingen opleverde en de dieren langer leefde dan op een minimale hoeveelheid eiwit (maar katten en honden verschillen wel qua eiwitbehoefte: het verschil tussen een optimistische carnivoor en een obligate carnivoor).

RC bevat 14% vet en SF 19% vet. SF heeft dus de potentie meer kcal te bevatten. Maar daarvoor moeten we eerst een schatting maken van de hoeveelheid koolhydraten. Deze staan niet op de verpakking maar als je 100-vocht-eiwit-vet-as-ruwe vezel doet krijg je een behoorlijke schatting:
RC: 100-10-25-14-5.6-1.2=44.2% koolhydraten
SF: 100-10-19-35-7-2.8=26.2% koolhydraten
De energiewaarde van koolhydraten en eiwitten zijn ongeveer gelijk en die van vet is ruim het dubbele. Daarmee bevat SF 26.2+35+19*2.2=103 en RC 44.2+25+14*2.2=100 (geen eenheden, het zijn verhoudingen). Oftewel: in SF zit iets meer kcal dan in RC, maar het verschil is verwaarloosbaar omdat de gegevens ruwe gegevens zijn waarbij de verteerbaarheid niet is opgenomen.

De grote vraag: heeft RC meer vlees dan SF? Geen flauw idee. Met deze gegevens is dat gewoon niet te zeggen. Er moet dan eerst bepaald worden wat er onder vlees valt, zijn dat alle dierlijke producten, alleen de dierlijke eiwitten, of alle dierlijke producten behalve de vetingrediënten. Hoeveel dierlijk product bevat RC exact en is het dierlijke product in SF gedroogd of vers (scheelt 2/3e, omgerekend de helft omdat het totaal aantal grammen ook naar beneden gaat. Meer uitleg hierover is geen probleem).

Maar hopelijk heb ik wel wat inzicht gegeven over hoe het zit met brokken analyseren.

Ik voer zelf trouwens liever RC dan SF. RC heeft zich al bewezen, ik ben op één van hun proefdiercentra geweest (geweldig, als ik ooit mijn honden zou moeten herplaatsen zou ik ze het liefste daarheen brengen zo goed hadden die dieren het) en dat hebben maar heel weinig voederbedrijven bij te zetten. De kracht van RC is niet het overdadig toevoegen van goede ingrediënten maar het toevoegen van uiterst beschikbare goede ingrediënten waardoor er minder van toegevoegd hoeft te worden. SF vind ik een twijfelachtige manier van promoten hebben en is nog een nieuw voer. Als je goed oplet zie je bijvoorbeeld staan dat ze niet 65% vlees hebben in hun product, maar 65% vlees, groenten en fruit. Van dat soort geintjes hou ik niet.

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:44

We waren bij zooplus in duisburg en daar hondenbrokken gehaald omdat de huidige geen 4 kilo meer aanlevert.
uitgekomen bij Belcando adult grainfree.
ook deze brokken worden goede recencies over geschreven,en ze lusten het allebei
eten ook minder,omdat het goed vult.
voor de zekerheid maar 2 zakken van 4 kilo meegenomen..daar 17,95
in Nederland 25 euro

Patty91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:56

Mizora schreef:
Maar hopelijk heb ik wel wat inzicht gegeven over hoe het zit met brokken analyseren.

Ik voer zelf trouwens liever RC dan SF. RC heeft zich al bewezen, ik ben op één van hun proefdiercentra geweest (geweldig, als ik ooit mijn honden zou moeten herplaatsen zou ik ze het liefste daarheen brengen zo goed hadden die dieren het) en dat hebben maar heel weinig voederbedrijven bij te zetten. De kracht van RC is niet het overdadig toevoegen van goede ingrediënten maar het toevoegen van uiterst beschikbare goede ingrediënten waardoor er minder van toegevoegd hoeft te worden. SF vind ik een twijfelachtige manier van promoten hebben en is nog een nieuw voer. Als je goed oplet zie je bijvoorbeeld staan dat ze niet 65% vlees hebben in hun product, maar 65% vlees, groenten en fruit. Van dat soort geintjes hou ik niet.

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het lijkt wel hogere wiskunde haha!

Het is inderdaad lastig want op de meeste forums lees je dat RC erg slecht is en alleen maar commercieel is.
Verkies jij wel Acana en Orijen boven RC?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:07

Niet dat RC slecht voor de dieren zorgt. En op een brok van RC zou een hond theoretisch gezien ook 15 jaar (of ouder) moeten kunnen worden.
Welke brok goed is verschilt zooooooo erg per hond. Kijk naar je dier.
En ook per baas. De ene baas is al tevreden met een goeie drol. De andere baas let weer op meer of andere dingen.
Dus het is niet te zeggen wat goed of fout is.