Kittenbrokken Graanvrij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:58

13% aardappel vind ik niet zo'n probleem. 14% verse kip en daarna pas weer op plaats 5 een dierlijk ingrediënt (vet) vind ik een groter probleem. Verse kip is gedroogd voordat het erin ging en is dus waarschijnlijk maar 7% gedroogde kip in de brok.

Waarom ben je zo gefixeerd op granen en aardappel? Als je kijkt voor voldoende eiwitten (minimaal 32%) en vetten (minimaal 20%) en minimaal 30-40% gedroogd vlees/vleesmeel of 60% vers vlees dan zit je goed. Een brok bevat koolhydraten, per definitie. Anders kan je namelijk er geen brok van persen/extruderen. 1 van de redenen dat Orijen zo duur is, is omdat ze een speciaal extrusieproces gebruiken zodat ze zo min mogelijk koolhydraten hoeven te gebruiken, maar nog steeds zitten er koolhydraten in en weet je, daar is niets mis mee. Zolang het maar niet te veel koolhydraten worden. Als richtlijn kan je vet%, eiwit%, as%, celstof% en vocht% (indien niet genoemd, 10%) bij elkaar optellen en dan 100-opstelsom doen, dan krijg je min of meer de hoeveelheid koolhydraten eruit.
Bij Orijen6fish is dat 17%, bij Applaws adult kip wordt de hoeveelheid koolhydraten genoemd en is 13.5%, bij Acana Grasslands is het 24% en bij Royal Canin Sensible 33 is dat 26%.

http://www.food4pets.be/ is samen met http://www.zooplus.nl , http://www.zooplus.de , http://www.brekz.nl , http://www.zoofast.nl (let op: traag!) en http://www.topdierenshop.nl de goedkoopste. Welke het goedkoopste is wisselt per voersoort, dat kan je niet algemeen benoemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:23

Kleine selectie :

Acana Wild Prairie Kattenvoer 10 euro de kilo
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ana/132920
Geen aardappel of granen en 60% kip/kalkoen, 7%vis.

Feringa Kitten Gevogelte Kattenvoer 7,50 per kilo
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... nga/483930
39,5% pluimveevlees, wel aardappelen

Purizon Kitten kip & vis 10,80 per kg
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... zon/495249
58% kip, wel aardappel

Orijen Kip voor kat & kitten Kattenvoer 11,89 per kg.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ijen/51105
Geen graan of aardappel. 61%pluimvee, 16% vis.

Dit is op de zakken van 2kg/2,5 kg.
Grotere zakken geven een goedkopere kiloprijs uiteraard.
Houd er rekening mee dat een geholpen kat, of minder actieve kat minder voer nodig heeft dan de voorschrijvingen. En een erg actieve kat mogelijk iets meer nodig heeft.

Graan is niet per definitie slecht, alleen wat het punt een beetje is, tenminste bij mij. Dat ik het nutteloos vind om zoveel graan/rijst/aardappelen te voeren. Aangezien je dit gewoon terug vind in de kattenbak. Ook stinken ze er meer van. Daarnaast kom je tegenwoordig steeds meer katten(en honden) tegen die dus niet tegen (grote hoeveelheden) graan,rijst of aardappelen kunnen. Daar is het verteringsstelsel ook helemaal niet op gemaakt. graan,aardappel of rijst is vooral een goedkope vulstof, waar ze je over het algemeen nog veel voor laten betalen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de kilo prijs van de hills die ts noemt, en dan kijkt naar de kilo prijs van Orijen, betaal je dus echt veel voor die aardappel. Orijen is duur, maar goedkoper dan de hills, en geen graan,rijst of aardappel. Dus betaal je echt voor het vlees die er dan ook behoorlijk veel meer in zit.

compleet graanvrij hoeft voor mij niet, daarom krijgen ze hier als snoepjes gewoon een supermarkt merk. Dan haal ik gewoon een zakje whiskas,RC,Purina net wat uit komt. En daar krijgen ze hun snoepjes uit. Een muis die ze zouden eten, eet ook graan en ze wachten echt niet tot die muis al dat graan weer uitgepoept hebben.
Overigens is er niet echt een regelgeving over in NL. En anders mag je die best laten zien, want ik kon het niet vinden. Aangezien je met alle reclames genaaid word waar je bij staat. De reclame van bijvoorbeeld Felix over de zakjes:
http://www.felix-kattenvoer.nl/slimme_f ... ideo_2.mov
Kijk naar die commercial.. En dan te bedenken dat er in felix 4% vlees zit. Mensen laten denken dat ze vlees voeren....

shiroihebi

Re: Kittenbrokken Graanvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:20

Er is wetgeving in de EU, dit zijn meestal richtlijnen die een land zelf mag omzetten in wetten. Zo heb je de categorie 1/2/3 materialen, 1 gaat naar de destructie, 2 meestal als biogas en 3 in de petfood. Alleen mag er in de US ook cat. 2 in de petfood.

Je hebt regels over risicomateriaal, zo mogen er veel delen van runderen niet in de petfood. Zo staat er "verordening 767/2009" voor de transparantie, etikettering en volgbaarheid van petfood. Ik zou niet weten waar het voor jullie terug te vinden is, dit is studiemateriaal.

De regels over etikettering vind ik zelf aardig streng. Hoeveelheid vlees is makkelijk terug te vinden.

Met smaak van kip ....... < 4%
Met kip ..................... min. 4%
Rijk aan kip .............. min. 14%
Whiskas kip ................ min. 26%

Whiskas met kip? Dus standaard 4%. Ze zullen er maar meer in doen dan nodig :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:29

Riraito schreef:
Er is wetgeving in de EU, dit zijn meestal richtlijnen die een land zelf mag omzetten in wetten. Zo heb je de categorie 1/2/3 materialen, 1 gaat naar de destructie, 2 meestal als biogas en 3 in de petfood. Alleen mag er in de US ook cat. 2 in de petfood.

Je hebt regels over risicomateriaal, zo mogen er veel delen van runderen niet in de petfood. Zo staat er "verordening 767/2009" voor de transparantie, etikettering en volgbaarheid van petfood. Ik zou niet weten waar het voor jullie terug te vinden is, dit is studiemateriaal.

De regels over etikettering vind ik zelf aardig streng. Hoeveelheid vlees is makkelijk terug te vinden.

Met smaak van kip ....... < 4%
Met kip ..................... min. 4%
Rijk aan kip .............. min. 14%
Whiskas kip ................ min. 26%

Whiskas met kip? Dus standaard 4%. Ze zullen er maar meer in doen dan nodig :')

Niet in alle merken staat aangegeven via t etiket hoeveel procent er in zit helaas.. Dat vind ik lastig.. Maar ik zal wel blond zijn? Ik zie geen 24% kip? :o?

Samenstelling Whiskas 1+ Kip:
Granen, vlees en dierlijke bijproducten (waarvan 4% kip in de licht bruine stukjes), plantaardige bijproducten, oliën en vetten, plantaardige eiwitextracten, mineralen, groenten (4% wortelen in de oranje stukken, 4% erwten in de groene stukjes).

Samenstelling Royal Canin British Shorthair Adult Kattenvoer:
gevogelte-eiwit (gedroogd), plantenproteïneinsulaat*, rijst, mais, dierlijk vet, maiszetmeel, lignocellulose, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), chichoreevezels, mineraalstoffen, sojaolie, visolië, fructo-oligosachariden, gisthydrolysaat (bron voor mannan-oligosachariden), komkommerkruid-olie, hydrolysaat uit schaaldieren (bron voor chondroitine), afrikaantjes-meel (bron voor luteïne), hydrolysaat uit kraakbeen (bron voor chondoritine).

Dit is ook wat er op de verpakking staat.. Bedoel, ja van zo'n zak RC, kan ik niet halen hoeveel procent erin zit. Dat was de reden dat ik zo klaar was bij petsplace om te kijken. Want 90% heeft geen procenten staan..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:08

Bij whiskas zit er dus maar in een x percentage 4% vlees? Das wel bijzonder weinig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:09

Keet schreef:
Bij whiskas zit er dus maar in een x percentage 4% vlees? Das wel bijzonder weinig.

Niet bijzonder.. :P Dat is met bijna alle supermarktmerken :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:12

kiwiwitje schreef:
Keet schreef:

Niet bijzonder.. :P Dat is met bijna alle supermarktmerken :)

Weet ik. Snap niet dat er nog zoveel mensen zijn die dit fatsoenlijk kattenvoer vinden :n

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:14

Tsja,,, schoonpa voerde ook niks anders dan supermarkt spul. Maar bij hem begint het eindelijk op te vallen, dat als hij iets voert met veel meer vlees en minder/geen granen.. Dat hij veel minder voert.. En dat vind hij dan wel weer leuk.. Dus ook die stapt langzaam aan een beetje over... :D

Ohja, en geurverschil van de kattenbak doet ook veel :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:17

Dat geurverschil is inderdaad bizar. Twee van de drie staan hier op TOTW (maar krijgen heus weleens niet-graanvrije snoepjes of natvoer) en die ruik je zelden. De derde staat vanwege blaasgruis op speciaal dieetvoer en dat is niet of nauwelijks graanvrij verkrijgbaar, en als die op de bak is geweest dan wil je niet meer in de buurt zijn :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:47

Yessy schreef:
Dat geurverschil is inderdaad bizar. Twee van de drie staan hier op TOTW (maar krijgen heus weleens niet-graanvrije snoepjes of natvoer) en die ruik je zelden. De derde staat vanwege blaasgruis op speciaal dieetvoer en dat is niet of nauwelijks graanvrij verkrijgbaar, en als die op de bak is geweest dan wil je niet meer in de buurt zijn :=

Ja het is een wereld van verschil hoor. Laatst kregen ze een keer een blikje van de supermarkt.. Gewoon omdat het kan.. maar brrrr. Had er al weer spijt van.. Hier krijgen ze dagelijks wat brokjes van whiskas. Als snoepjes oid.. En die kat die thuis zit bij mijn schoonouders.. bleh die lucht...

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:14

Kunnen jullie met mij meedenken? Helaas heeft onze kleine boef nog steeds geen harde ontlasting. Iemand nog tips?

We hebben zijn ontlasting laten onderzoeken (o.a. giardia, tritrichomonas en wormen). Alles negatief dus wat dat betreft niks aan de hand. Toen wij hem kregen (3 weken geleden) had hij harde ontlasting maar naar een paar dagen werd het meer oranje van kleur en dus slapjes. Geen mooie keutels.

We zijn begonnen met RC kitten voer wat hij kreeg. Over gegaan op Prins kittenvoer, maar vanwege de diarree weer terug op RC. Dat gaf geen verandering dus op advies overgegaan op RC sensible.

De DA gaf aan dat dat goed was, en we ook nog 2 andere merken konden proberen vanuit hun praktijk (ik weet niet meer hoe ze heten eentje was specific).

Ik heb de achterkant van meneer al kort geknipt. Dat scheelt een hoop, maar omdat het zo zacht is gaat hij met het begraven van de hoop met zijn pootjes erdoor die dan weer onder zitten. En tja, om met een poeppoot op de bank te gaan zitten is niet zo fris!

Hij drink relatief veel (tov mijn vorige katten maar die kwamen buiten dus dronken ze misschien meer buiten). Er gaat in het drinkbakje ongeveer 220/250 ml water en dat is voor de helft/iets meer op. De DA gaf aan dat als ze zachte ontlasting hebben ze vaak ook meer drinken.

Onderzoek gaf aan dat hij weinig bacteriën in de darmen heeft. Ze zouden nog overleggen met het lab of het een goed idee was voor een probiotica.

Maargoed, hoe nu verder?
Hij groeit goed, slaapt zo af en toe en enorm ondernemend en speels!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:19

Zou toch voor kwalitatief beter voer gaan kijken dan RC. Tuurlijk zegt de DA dat je nog twee merken uit hun praktijk kan proberen, dierenartsen verdienen dik aan de verkoop van voer :+

Katten behoren best veel te drinken :)

Beter voer zonder granen (waar dit topic geheel over gaat) en eventueel probiotica :) komt vast helemaal goed :D

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:23

Ik ben terug gegaan naar RC omdat hij geen problemen had toen hij kwam. Ik was juist al overgestapt naar een ander voer, maar dus even terug gegaan.

Ik vraag hier nu juist advies naar wat wat een goede optie zou zijn ipv RC omdat ik dat niet wil blijven geven. Maar om elke week een andere zak ergens vandaan te toveren en te kijken hoe hij het daarop doet lijkt mij ook niet goed.

Dus als je advies hebt voor gevoelige darmen bij een kitten, dan graag!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:26

Geen kitten maar wel kitten voer.. Ik voer Applaws..
Wel is waar voor de fretten, maar die mogen ook geen granen, en zoveel mogelijk dierlijke producten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:23

Krijgt je kat ook natvoer? Ik heb er hier eentje lopen die daar ook vrij zachte ontlasting van krijgt. Net als van gewone melk (ze krijgen soms een paar druppels) en kattenmelk (dat was een eenmalig probeersel, geen succes).

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:54

Nee, geen melk, kattenmelk of natvoer. Alleen brokjes

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:42

Mijn kitten was deze zomer na een behandeling teven giardia negatief maar ontlasting werd niet vast. Ik heb haar een tijdje i/d brokjes voor de darmen gegeven en probiotica (en geloof beetje finidiar erbij), hier werd de ontlasting weer normaal van. Sindsdien niet weer diarree gehad. Ik geef haar nu ideal balance voer waar ze het prima op doet. Als ik haar wat vleesvoer geef dan liefst cosmablikjes en soms een beetje kattenmelk. Zolang ze geen goede ontlasting had heb ik haar gewoon op i/d brok gehouden.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:49

Een goede darmflora is wel essentieel voor een goede ontlasting (en een optimale gezondheid), dus ik zou als eerste daar wat aan doen. Dit kan door middel van het voeren van rauwe vleesvoeding, maar als je dat niet ziet zitten kun je een goed probiotica-supplement gebruiken. Op deze website worden probiotica-supplementen voor de kat (en hond) vergeleken en beoordeeld: http://watisdebesteprobiotica.nl/probio ... rgelijken/

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:24

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:41

Welke merken kennen jullie voor 100% vlees natvoer voor katten?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:06

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:27

Onze kitten had diarree.

Via de dierenarts begonnen met gastro intestinal van Royal Canin. Daarop ging de diarree over. Zodra ik kittenbrokjes van Prins erbij deed, kreeg hij weer diarree.

Naar aanleiding van het topic hier ben ik naar een dierenwinkel gegaan om Orijen te kopen. Dat hadden ze niet maar raadde deze aan: Natural Health Kattenvoer Carnivore. Ik heb die toen meegenomen en ben dat langzaam door het voer gaan mengen en dat lijkt goed te gaan. Echter, de kat stinkt erg (kattenbak en windjes). Dus echt tevreden ben ik er niet over. Zij gaven aan dat het vergelijkbaar is met Orijen, alleen dan goedkoper.

Nu is de zak bijna op en kan ik kiezen: ander voer er langzaam door geen mengen of hier mee doorgaan.

Kennen jullie Natural Health Kattenvoer Carnivore en wat is jullie visie daarop? Ik heb de grote zak Prins voer heb ik ondertussen weggeven aan de stalkat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:39

Samenstelling Natural Health:

Gedehydreerde kip 48 %, Gedehydreerde aardappel, Gehydrolyseerde haring 8 %, Kippenvet, Gedehydreerde haring 3 %, Gehydrolyseerde kip, Erwten, Gedehydreerd ei, Gedehydreerde appel, Gedehydreerde Bietenpulp, Zalmolie, Gedehydreerde cranberries, Gedehydreerde luzerne, Gedehydreerde wortel, Inuline (bron van FOS).

Samenstelling Orijen cat kitten:
Vers kippenvlees (20%), gedroogd kippenvlees (15%), verse kippenlever (4%), verse hele haring (4%), vers kalkoenvlees (4%), gedroogd kalkoenvlees (4%), verse kalkoen lever (3%), verse hele eieren (3%), verse gratenvrije snoekbaars (3%), verse hele zalm (3%), vers pluimveeharten (3%), kippenkraakbeen (3%), gedroogde haring (3%), gedroogd zalm (3%) , gevogelte leverolie (3%), gevogelte levervet (2%), rode linzen, groene erwten, groene linzen, luzerne, yam, erwtenvezels, kikkererwten, pompoen, spinazie, wortelen, rode appels, Bartlett peren, veenbessen, kelp, zoethout, engelwortel, venkel, goudsbloem, zoete venkel, pepermunt blad, kamille, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn.

Ik zie toch wel een hoooop verschillen.
Bij die van jou staat aardappel op twee, na 48% vlees. Dus daar zit het grote prijs verschil in. En Aardappel is gewoon een ''goedkope'' vulstof net als graan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:00

NH: 62% vlees waarvan slechts 8% vocht bevat (gehydrolyseerd), dus omgerekend 58% vlees. Terwijl Orijen: 80% vlees bevat waarvan 47% vocht bevat, dus omgerekend 60-65% vlees. Qua vleesgehalte verschilt het dus niet zoveel.

Maar waar Orijen dat verder opvuld met kleine ingredienten, wordt dat bij natural health grotendeels opgevudl met aardappel. Het kan zijn dat jouw kitten niet zo best op aardappel reageert en dan is het dus geen passend voer.

Ik zou inderdaad verder kijken, hoewel natural health op zich een prima voer is en orijen behoorlijk overpriced. Maar de kat geeft aan dat het niet past, dus is het voor jouw kat geen prima voer.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:26

Wat is vergelijkbaar aan Orijen? Ze moeten het speciaal bestellen voor mij want ze hebben het niet meer standaard in hun schappen...