Kater laten castreren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Re: Kater laten castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:20

Gewoon laten castreren en als hij weer 100% bij is gewoon weer lekker buiten laten! Altijd mijn katten na sterilisatie en castratie direct weer naar buiten gedaan nooit problemen mee gehad, onze gecastreerde kater is nog steeds heerser en meester over de buurt hoor en is geen slome huiskat geworden in tegendeel het is een hyper buitenkat geworden :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:04

Wij hebben twee katers, waarvan één gecastreerd. Hij is wel een dikkerd geworden, ondanks dat hij weinig voer krijgt, twee keer per dag een half (klein) koffiekopje. Wel is hij nog net zo actief als voor die tijd en dat hij dikker geworden is, ach, dat maakt hem niet minder leuk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:36

Kinke schreef:
kohtje schreef:
Het sproeien doet hij niet bij jouw maar de kans is groot dat die het wel bij iemand anders doet.

oh mennnn…zo smerig. Hadden vroeger ook een sproeiende kater om het huis lopen. Kon ik weer lopen zoeken waar de stank vandaan kwam en met een emmer sop en borstel de boel weer proberen schoon te schrobben.

Dankzij een intacte kater die tegen onze voordeur aanzeek hadden wij een (gesteriliseerde) poes die binnen tegen diezelfde deur aanzeek. -O-
Diezelfde poes ging overigens volledig over de flos dankzij die katers gesproei, had ze op zo'n moment buiten gelopen dan had die kater dat wsl niet kunnen navertellen. :x

Ik persoonlijk zou gaan voor castratie. :)
Mijn ervaring is dat 95% vd gecastreerde katers ongeveer hetzelfde blijven qua gewicht/postuur en de enkeling die wel (behoorlijk) verdikt had er vaak al aanleg toe.
Daarnaast kan je kater door het dekken en vechten allerlei nare ziektes oplopen en als hij elders sproeit kan dat wel eens zijn dood worden als hij de verkeerde treft.
Ook ben je imo net zo hard verantwoordelijk voor het kattenoverschot als je je kater bewust intact buiten laat lopen.

edit:
overigens kan ik als positieve bijkomstigheid zeggen dat naar mijn ervaring castratie ook maakt dat de kat wat milder wordt van karakter, dat de heftigheid ervan wat afgevlakt wordt zegmaar.
Zeker bij erg felle dieren kan dat een fijn extraatje zijn.
En vaak zijn gecastreerde katers een stuk aanhankelijker en wat huiselijker dan intacte katers omdat ze niet meer dagen tot weken weggaan achter krolse poezen aan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:13

Kinke schreef:
kohtje schreef:
Het sproeien doet hij niet bij jouw maar de kans is groot dat die het wel bij iemand anders doet.

oh mennnn…zo smerig. Hadden vroeger ook een sproeiende kater om het huis lopen. Kon ik weer lopen zoeken waar de stank vandaan kwam en met een emmer sop en borstel de boel weer proberen schoon te schrobben. Maar 'k heb niet de indruk dat zoiets de TS veel uitmaakt.

Hier loopt ook een kater in de buurt die waarschijnlijk niet thuis sproeit... Maar dus wel in mijn voortuin tegen mijn motor aan staat te sprayen of zijn leven er van af hangt.
Stinken niet normaal, als de motor warm wordt en je staat bij het stoplicht sta je echt dood te gaan!
(Mocht ik hem te pakken krijgen hak ik persoonlijk zijn balletjes af met twee bakstenen) ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:22

ik snap het hele dilemma sowieso niet. Nadeel: kater kan eventueel luier/dikker worden. Who cares! Dat weegt toch totaal niet op tegen het verwekken van weetikhoeveel kittens, de gevechten met andere katten, het zwerven, janken, sproeien etc.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:24

Vjestagirl schreef:
Ik heb wel vandaag via zijn chipnummer het e-mail adres van de vorige eigenaar achterhaald, en een mail gestuurd dat hij sinds een half jij bij mij woont en of ze het ok vinden als ik zijn chip op mijn naam zet.

Wat goed van je! Hopelijk zijn ze niet al maanden op zoek naar hun kat, want dat zou wel sneu zijn.

Advies van de dierenarts vind ik een tikkeltje apart. Zwerfkatten die gevonden worden en nog niet geholpen zijn worden meteen gecastreerd (zoek maar eens op de organisatie's die zwerfkatten opvangen) maar een htk krijgt hierover een negatief advies? (herstel: geen negatief advies maar een 'het hoeft niet perse' advies) Heel typisch.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 23-12-15 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 11:24

lor1_1984 schreef:
edit:
overigens kan ik als positieve bijkomstigheid zeggen dat naar mijn ervaring castratie ook maakt dat de kat wat milder wordt van karakter, dat de heftigheid ervan wat afgevlakt wordt zegmaar.
En vaak zijn gecastreerde katers een stuk aanhankelijker en wat huiselijker dan intacte katers omdat ze niet meer dagen tot weken weggaan achter krolse poezen aan.

En dát vind ik dus een nadeel waar k ontzettend bang voor ben. Hij is aanhankelijk en huiselijk zat, ik vind t juist fijn dat hij ook actief buiten speelt. Zijn felle trekjes zijn schattig, het maken hem wie hij is.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:27

Nogmaals, dat gedrag zit m echt niet in het testosteron wat je weg haalt hoor! Hier ook een kater die op een half jaar gecastreerd is (inmiddels 3) en hij vindt buiten spelen nog steeds machtig mooi incl het vangen van vogels etc. Maar hij ligt net zo graag bij mij op schoot te slapen. Hij is mooi op gewicht terwijl er de hele dag door brokken staan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:31

over sproeien.. dat is niet alleen aan ongecastreerde katers toe te bedelen..

de echte katerzeik, die je sterk ruikt..dat zijn de ongecastreerde katers..

Ik heb een gesteriliseerde poes. Zo'n dominante 'bitch' naar katten in de omgeving, dat ze sproeide..
Buurvrouw twee huizen verderop kwam er achter.. Ze liep daar een beetje door de tuin te paraderen zoals gewoonlijk (ze mocht daar ook altijd binnen, had zelfs een eigen bakje en water daar), komt er een andere kat in de tuin.. En de buurvrouw zag het aan haar hele houding en roept: "Pas op hè Bon, iedereen is welkom hier". Mijn kat kat de buurvrouw aan, geeft een flinke snerp, draait haar kont naar de schutting, staart strak omhoog aims en fires.

Ik heb het verder nog nooit gezien of gehoord bij een vrouwtje hoor, maar bij haar heb ik het meerdere malen gezien.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:33

Hij krijgt echt niet ineens een ander karakter :n Als hij speels is, zal hij speels blijven. Als hij graag buiten is, zal hij graag buiten blijven.. Dat dik worden heb je toch echt zelf in de hand.

Vind het ronduit asociaal hem intact te laten lopen, want echt wel dat hij sproeit buiten. Zeker met deze leeftijd, en dat hij 'heer en meester' is buiten, die bakenen echt wel een territorium af tegen andermans spullen/muren/tuin.

En lekker advies van je DA.. Ronduit apart te noemen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:39

Vjestagirl schreef:
dollyspikkel schreef:
Als je hem buiten wil laten lopen zou ik ook zeggen castreren.

Maar waarom? Hij loopt nu ook buiten en opzich gaat dat prima.

Een eigenaar van een poes kan ook besluiten om die te steriliseren en/of aan de pil te doen toch?

Een kat die buiten loopt inderdaad altijd castreren. Behalve het feit dat hij een heleboel kattinnetjes kan bezwangeren en zo zorgt voor héél veel nageslacht, én er ook meer risico is dat hij in gevechten betrokken raakt, vergroot het de kans enorm op ziektes.
Kattenaids bv is overdraagbaar door sexueel contact of uitwisseling van lichaamsvloeistoffen, dus zowel door te dekken als door gevechten waar er contact is met speeksel of bloed.
http://www.kattenziektes.com/kattenaids.html

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:50

Je kan als katereigenaar natuurlijk zeggen dat het de poezeneigenaars zijn die maar moeten opletten, maar daar hebben de kittens van een eventueel oepsnest helemaal geen boodschap aan. Je gaat altijd mensen hebben die zich geen hol aantrekken van preventie, ook bij poezeneigenaren. Als jij je het dan wel aantrekt, dan kan jouw kater al geen nest maken bij een poes die ongeholpen naar buiten is gegaan en is het dankzij jouw kant dat daar geen nest is uitgekomen waar niemand op zat te wachten. Want aan een spelletje "jamaar dat is niet de fout van mijn ongeholpen kater, moest die poes maar geholpen zijn!", daar hebben die kittens niets aan. Die hebben er iets aan als ze nooit geboren worden omdat tenminste 1 van de 2 partijen slim genoeg was.

En ik denk dat er intussen ook genoeg gezegd is dat een kater echt niet van karakter verandert door zo'n ingreep. Daarbij moet je je ook afvragen of alle nadelen van het niet castreren opwegen tegen het voordeel wat JIJ voor JEZELF denkt te behouden bij het niet castreren...

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:51

Voor de kat zelf heeft het in ieder geval alleen maar voordelen, en het gaat erom wat het beste is voor de kat, toch?

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:05

Het is, vind ik, vreemd dat de eerste eigenaar zijn kat achterlaat. Iedere eigenaar van dieren is daar zelf verantwoordelijk voor. Poezen en katers laten helpen, zodat er niet meer zwervers komen. Jij hebt Freek geadopteerd en dan ben je ook verantwoordelijk voor zijn castratie.
Ik heb een asiel kat in huis genomen, liep ook ongecastreerd rond, is in het asiel geholpen en het is een leuke gezellige, zeer actieve kat. Hij komt buiten en speelt echt met zijn katten vriendjes. Wij hebben hem inmiddels al 3 jaar en hij is nog zeer actief en ondeugend, maar sproeien... nee gelukkig niet.
In het verleden hadden we een kater in de buurt rondlopen en die flikte het om tegen je openstaande raam te piesen, de lucht in huis, slaapkamer was niet te harde.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:33

Vjestagirl schreef:
lor1_1984 schreef:
edit:

En dát vind ik dus een nadeel waar k ontzettend bang voor ben. Hij is aanhankelijk en huiselijk zat, ik vind t juist fijn dat hij ook actief buiten speelt. Zijn felle trekjes zijn schattig, het maken hem wie hij is.

En dat gaat boven alles?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:37

Om je even gerust te stellen, mijn 2 katten zijn helemaal zichzelf gebleven na de castratie :) Spelen evenveel, zijn af en toe nog lekker wild maar liggen ook zo nu en dan op schoot! Maar het zijn altijd al schootkatten geweest, dus dat is ook niet veranderd :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:45

Diablo schreef:
Vjestagirl schreef:

En dat gaat boven alles?

Nee, maar het is wel deel van de overweging.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:45

Wat ik apart vind ik dat hier inmiddels minstens 30 man loopt te verkondigen dat zijn of haar kat niet veranderd is door castratie.

En TS pikt de enige reactie er uit die met haar overeenstemt. En dat is de 1 (misschien 2) op 6 pagina's.

TS, als je het voor jezelf nou eens neutraal doorleest, als in : Ik heb geen kater, deze persoon heeft een vraag, wat wordt er gezegd wat zou ik doen na het lezen van al deze reacties.

Het is echt niet zo dat iedereen je aanvalt, er zijn mensen die je wijzen op de risico's van het niet castreren en de voordelen van het wel castreren. Maar ik heb het idee dat over alles heen gelezen wordt en alleen bevestiging wordt gezocht in de ene reactie die nihil bevestigd waar je bang voor bent.

En stel.. je kat wordt wat minder fel. Wat vind jij dan belangrijker? Dat hij dagen, misschien wel weken weg van huis is omdat hij de weg niet meer terug kan vinden nadat hij zijn pielewaps achterna is gelopen. Of erger, onder weg wordt dood gereden.
Of dat hij wat minder fel is maar meer rust heeft in het koppie bij eventueel krolse katten in de buurt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:47

en nog niet alleen over het verloren lopen, het risico op dodelijke (!!!) ziektes die onvermijdbaar zijn bij ongecastreerde dieren (als hij het inmiddels al niet heeft) en die ook overdraagbaar zijn op ELKE kattin dat hij dekt ...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:50

Vjestagirl schreef:
pinto_1 schreef:
Ik verbaas me er over hoe makkelijk mensen een kat toeëigenen. Alleen om wat de buren zeggen? Voor hetzelfde geld is het een kat die erop lijkt, of hebben de vorige eigenaren hem toch meegenomen, maar is hij ontsnapt en naar zijn oude huis gelopen. Hij is goed doorvoed, dus waarom zou het een zwerfkat zijn?

Zou dus eerst contact opnemen met de oude eigenaren voor je beslissingen neemt over castratie.

Toen ik hem vond was hij graat en graat mager, letterlijk vel over been.

Deze kat zit vrijwillig zo veel bij mij binnen, hij heeft een kattenluik en kan gewoon naar buiten toe wanneer het hem uitkomt. Hij is heel erg gericht op mensen die hij kent, dus als ze hem geroepen hadden was hij gekomen, daar ben k 100% van overtuigt.

Ik heb wel vandaag via zijn chipnummer het e-mail adres van de vorige eigenaar achterhaald, en een mail gestuurd dat hij sinds een half jij bij mij woont en of ze het ok vinden als ik zijn chip op mijn naam zet.

Mijn poes is een jaar weg geweest voordat mensen bedachten dat ze maar eens een chip gingen laten controleren. Wat was ik blij dat de da belde om te zeggen dat ze gevonden was en ik heb haar dan ook gelijk opgehaald en de mensen een bedankje gestuurd. Neem nooit zo maar aan dat de kat niet meer gewenst. Hier kan je mensen ontzettend veel verdriet mee doen.

Over het castreren: ik ben jarenlang opvangezin geweest voor het asiel waarbij ik jaren had waarin ik 40+ kittens per jaar opving en ik was een van de vele gezinnen. Allemaal ongewenste nestjes omdat mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen en de katten ongecastreerd rond laten lopen.

De vorige eigenaren van ons huis hebben hun 4-jarige kater achter gelaten met de mededeling dat ze hem niet meer wilden. Toen we hem eenmaal gelokt hadden hebben we hem direct naar de da gebracht voor castratie. En nee hij is qua karakter geen steek veranderd. Het bleef een vechtersbaasje die actief de buurt rondstruinde en soms lekker even kwam knuffelen maar hij kon ten minste geen nestjes meer veroorzaken. Met name in de zomer zagen wij hem maar zelden terwijl hij in de winter graag mocht genieten van een comfortabele warme slaapplaats.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:52

Vjestagirl schreef:
lor1_1984 schreef:
edit:

Mijn katertje Mario is nu 7 maanden oud, we hebben hem ongeveer een maand geleden laten castreren. Voor mijn gevoel is hij niet veranderd. Is nog steeds een drukke dondersteen. Gaat graag op onderzoek uit buiten en is speels als wat. Ook heel ondeugend.

Daar zou ik dus niet bang voor zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:52

Als je na zes pagina's vol verstandige adviezen, bewustwording voor ziektes en gevolgen van een ongecastreerde kater buiten laten lopen nog steeds het inzicht niet hebt om de juiste meest verstandige beslising te nemen zou je in mijn ogen echt geen dieren mogen hebben.

Het is geen rocket science maar je verstand gebruiken maar ik vraag mij serieus af of je dat hebt. Sorry maar echt, ik kan dit soort topics niet geloven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:53

Vjestagirl schreef:
lor1_1984 schreef:
edit:

Dit vind ik te triest voor woorden. Dat maakt jem niet wie hij is. Dat zijn zijn hormonen die op volle toeren draaien! Het zelfde als bij een hengst!! Castreren brengt rust in het koppie! Het is gewoon zielig als je hem voor je eigen plezier intact wil laten. Sorry hoor

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:09

Vjestagirl schreef:
Diablo schreef:

En dat gaat boven alles?

Nee, maar het is wel deel van de overweging.

Maar waarom zou dat zelfs een deel van de overweging moeten zijn? Welk voordeel, even genomen dat hij wel zou veranderen na de operatie, zou het voor de kat hebben? Jij hebt voor jezelf een voordeel aan ja want jij vindt een stoere kater leuk, maar is het niet zo dat een dier er niet is voor het plezier van de mens, maar de mens er moet zijn om zijn dier zoveel mogelijk plezier te geven?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:19

Snap de hele vraag en discussie niet...

Beest heeft die ballen niet nodig. Punt...