HELP! Koe is net bevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:58

kohtje schreef:
Froukje schreef:
Ja, dan was het dood geweest. oliebol happens, gebeurd wel vaker op een boerderij. Ook als de boer er wel bij is.

Je moet je gewoon niet overal mee bemoeien. En al helemaal niet zonder toestemming van de eigenaar de dierenarts bellen. Punt.

Neem aan dat een levend kalf meer waard is dan de rekening van de dierenarts.

Nee dat is dus niet zo. Daarom komt de dierenarts dus niet zo snel.
Stel het is een bulletje, daar krijg je op dit moment 50-80 euro voor, een dierenartsrekening zit daarboven.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:00

een kalf is helaas niet meer waard dan de rekening van de dierenarts met spoed

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:03

Ik zie inmiddels het probleem eigenlijk niet zo goed meer.
Ts was in paniek, waarschijnlijk nooit een bevalling van een koe gezien, kan je haar ook niet kwalijk nemen.
Heeft contact proberen te zoeken met mensen die er wel verstand van hebben, zowel hier als door naar de zoon van de boer te gaan. Iedereen heeft tenslotte niet een complete familie in z'n telefoon lijst staan.
Vroeg hier wat te doen, ze heeft contact gehad met een DA die aangaf dat er waarschijnlijk niks aan de hand was.
En dat was het dan toch ook? Ze mag daar gewoon komen, heeft voor haar eigen gevoel en zekerheid de DA gebeld, wat behalve je eigen telefoonkosten niks kost.

Dus ben ik van mening dat TS goed gehandeld heeft.

Ze heeft hier foto's geplaatst en kreeg hier ook bevestiging dat het niets raars was.
Anders had ze daar misschien nog wel in paniek gezeten wat te doen en of alles wel oke was.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:07

Maaaarije schreef:
Ik zie inmiddels het probleem eigenlijk niet zo goed meer.
Ts was in paniek, waarschijnlijk nooit een bevalling van een koe gezien, kan je haar ook niet kwalijk nemen.
Heeft contact proberen te zoeken met mensen die er wel verstand van hebben, zowel hier als door naar de zoon van de boer te gaan. Iedereen heeft tenslotte niet een complete familie in z'n telefoon lijst staan.
Vroeg hier wat te doen, ze heeft contact gehad met een DA die aangaf dat er waarschijnlijk niks aan de hand was.
En dat was het dan toch ook? Ze mag daar gewoon komen, heeft voor haar eigen gevoel en zekerheid de DA gebeld, wat behalve je eigen telefoonkosten niks kost.

Dus ben ik van mening dat TS goed gehandeld heeft.

Ze heeft hier foto's geplaatst en kreeg hier ook bevestiging dat het niets raars was.
Anders had ze daar misschien nog wel in paniek gezeten wat te doen en of alles wel oke was.

Klopt, het meningsverschil is nu of je bij zoiets meteen de da moet roepen of niet.
Froukje kreeg door haar nuchtere mening wat nare reacties en ik hoop ook oor de bovenstaande reactie dat een aantal bokkers begrijpen waarom boeren zo reageren en niet op de manier zoals we dat bij paarden gewend zijn.
Verder is het ook veel onzin :) met zinloze persoonlijke aanvallen, ongebaseerd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:13

Ik snap heel goed dat je geschrokken bent hoor TS ! :(:)
Je hebt imo goed gehandeld.

Geryon

Re: HELP! Koe is net bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:15

Goed gehandeld hoor TS! Voel je niet schuldig oid door sommige reacties hier :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:15

Koe ziet er een belgisch blauwe uit. Als ze een enorme hechting in de zij heeft heeft ze een keizersnede gehad. Dus geen zware kalving en boer en DA hebben koe en kalf op gang geholpen, als ze alleen in stal lagen zijn boer en DA al weg gegaan vermits het met beiden goed gaat.
Het bloed was de nageboorte wat me doet denken dat de keizersnede al even geleden is (dag ervoor bvb). In tegenstelling tot merries nemen koeien hun tijd op zich op te schonen, kan gerust een dag duren.
Kalf ziet er een flinke kerel uit. Als het een mannetje is. Bij zware kalveren, vooral mannelijke en zeker als er belgisch witblauw inzit komt het wel voor dat ze wat moeite hebben met opstarten. Ze hebben het energielevel van een natte dweil zeg maar. Doordat ze flink aan de maat zijn en massa hebben maar een hart en longen van normaal formaat (dus klein in verhouding) duurt het even voor het metabolisme op cruisesnelheid is.

Het kalf staat en waggelt wat rond, moeders ziet er ook niet extreem vermoeid uit. Het is lief dat je je zorgen maakt en begrijpelijk als je niet bekend met koeien maar ik ga met de rest mee dat je ze nu beter met rust kan laten.
En zeker niet met het kalf gaan klooien, moederkoe drukt je in een halve seconde plat als ze het er niet mee eens is.

Een kalf met belgisch witblauw brengt wel iets meer op dan 50€. Als het een zuiver raskalf is (denk op het eerste zicht zo niet) dan betaald het de keizersnede terug.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:26

Nu val ik echt van mijn stoel... dus omdat de (verkoop-) waarde van zo een stierkalf alleen maar bij +/- 80 ligt, laat men hem lekker creperen?
Toal hier voor al gezegd : niet iedereen wordt als koeinboer geboren. Ts kon de situatie niet inschatten, kon geen contact met eigenaar (boer)krijgen en heeft dus imo absoluut juist gehandeld. Ik hoop voor alle boeren onder jullie dat er niets ernstigs gebeurt en als,dat er dan wel een opletten en meegaand persoon is die dan handeld zoals TS het gedaan heeft

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:32

Wtf de reacties van sommige personen :wow:

Niet iedereen maakt regelmatig een bevallig van een koe mee :') Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen en ik heb 0 verstand van koeien , ben ik nu heel raar ? Een koe met hechtingen baart al extra zorgen , maar gelukkig is het goed afgelopen.

TS jij hebt je best gedaan, de zaak super afgehandeld en je vat alle reacties ( incl de lompe en botte reacties ) heel goed op. Zouden mensen is een voorbeeld van moeten nemen ! :D
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 18-12-15 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:34

sasja0705 schreef:
Nu val ik echt van mijn stoel... dus omdat de (verkoop-) waarde van zo een stierkalf alleen maar bij +/- 80 ligt, laat men hem lekker creperen?
Toal hier voor al gezegd : niet iedereen wordt als koeinboer geboren. Ts kon de situatie niet inschatten, kon geen contact met eigenaar (boer)krijgen en heeft dus imo absoluut juist gehandeld. Ik hoop voor alle boeren onder jullie dat er niets ernstigs gebeurt en als,dat er dan wel een opletten en meegaand persoon is die dan handeld zoals TS het gedaan heeft

Wees niet bang, er wordt heus gewoon een dierenarts gebeld voor een keizersnede als dat nodig is. Maar een boer zal wel eerst zelf proberen om het kalf eruit te krijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:42

Maar dames een bevalling is iets natuurlijks, in het wild zijn er geen mensen om even een handje te helpen!
de natuur kan het meestal wel zelf af, als er iets mis is dan weet een boer dat die hebben jarenlang ervaring en weten echt wel welke koe er gemakkelijk bevalt of voor het eerste en dus kans op complicaties.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:45

sasja0705 schreef:

TS heeft goed gehandeld maar ik hoop dat het duidelijk is dat het beestje hier dus niet lag te creperen.
Er was sprake van een wat lastige bevalling, dat is heel wat anders. (In dat geval ligt moederkoe te creperen, maar als het kalf er met de krik niet uitwil zal geen boer twijfelen om een keizersnede uit te laten voeren)
Over het algemeen lopen de meeste gevallen wel redelijk vloeiend en anders wordt dat altijd goed opgelost. :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:57

In de natuur gaan er ook genoegen jongen en moeders dood bij een bevalling ;)
Ondanks dat ik snap dat een boer zelf alles weet van zijn koeien, kan ik me ook goed voorstellen dat ts dit niet allemaal weet en zich zorgde maakte.
Maar ook goed dat ts door dit topic leert dat niet iedere boer dus zomaar een da gebeld wilt hebben, ondanks dat dit door sommigen iets tactvoller gebracht kon worden, al doende leert men.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:58

kwita schreef:
Maar dames een bevalling is iets natuurlijks, in het wild zijn er geen mensen om even een handje te helpen!
de natuur kan het meestal wel zelf af, als er iets mis is dan weet een boer dat die hebben jarenlang ervaring en weten echt wel welke koe er gemakkelijk bevalt of voor het eerste en dus kans op complicaties.

Nee hoor dat kan je niet bepaald natuurlijk noemen bij dieren die wij hebben aangepast tegen de natuur in. Sommige dieren kunnen niet eens bevallen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:06

TS je hebt heel goed gehandeld, echt top!

Rare mensen hier in het topic.

Koe is een kleintje , ook nog een blauwe en het kalf is groot, was ook nog nat, wat toch apart is als het kalf via keizersnede geboren is en de nageboorte hing er uit.
Geen boer te bekennen , wat ik persoonlijk apart vind midden op de dag en ook verder niemand te bereiken.

Dat de meeste bevallingen goed gaan is flauwekul bij een blauwe want dat mond regelmatig uit in een keizersnede.
Verder gaat lang niet iedere bevalling goed en moet er regelmatig wat geholpen worden.
Pootjes niet goed, 1 pootje niet goed, verkeerd om, nageboorte die er niet goed afkomt, te zwaar kalf, koe die het opgeeft of weinig persdrang(meer) heeft enz enz

Dat er boeren zijn die het economisch belang belangrijker vinden als het redden van een leven , zegt wel veel over de mentaliteit van een boer.
En dan heb ik het niet alleen over het kalf, je kan ook de koe verliezen.

TS zorg dat je het telefoonnummer hebt van de boer zodat je in het vervolg hem gelijk kunt bellen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:06

Zolang de meeste koeien nauwelijks daglicht zien, biks krijgen en dankzij onze geniale bemoeienis uiers ter grote van skippy-ballen hebben stel ik voor dat we het fenomeen 'natuurlijk en in het wild' even buiten deze discussie houden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:08

En aan de scheit gehouden worden zodat de mest makkelijk de kelders in kan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:18

TS goed gehandeld hoor meid. En bah wat een nare toon lees ik hier in dit topic.
De afweging wel of geen veearts bellen zonder toestemming van de boer is gewoon een moeilijk iets, TS vond het duidelijk moeilijk in te schatten of dit normaal was of niet.

Om eerlijk te zijn twijfelde ik zelf ook of dit normaal was, ondanks dat ik echt wel ervaring heb met koeien. De nageboorte zag er normaal uit. Maar aangezien TS aangaf dat beide dieren 1,5-2 uur lang onbewogen zo zijn blijven liggen, begon ik toch te denken aan de mogelijkheid van kalverziekte bij de moederkoe.
En in geval van kalverziekte moet je toch echt vlot handelen voor de koe verder verzwakt en onderkoelt raakt. Maar dan krijg je ze zo al niet meer in de benen. Dan moet er toch echt z.s.m. een calciuminfuus in en daarna de koe terug in de benen.
Stel dat dit het wel geweest zou zijn had ze echt of de boer nodig en mocht ze die niet kunnen bereiken, toch de VA.

Is het geen idee de boer te vragen om zijn nummer, mocht er weer eens iets voorvallen en je twijfelt of het wel goed gaat?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:22

TS is anderhalf uur weg geweest. Tijd genoeg voor koe en kalf om te staan en te drinken. Logisch dat ze na zo'n bevalling moe zijn en nog eens gaan liggen.
Zolang je er niet bij bent kun je niet suggereren dat ze alleen maar liggen en niet staan, en misschien is de boer er in die anderhalf uur ook nog wel wezen kijken.

Als je geen ervaring mee hebt kun je niet zeggen of een kalf wel of niet gedronken heeft. De boer kan dat wel aan het uier zien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:29

Froukje schreef:
TS is anderhalf uur weg geweest. Tijd genoeg voor koe en kalf om te staan en te drinken. Logisch dat ze na zo'n bevalling moe zijn en nog eens gaan liggen.
Zolang je er niet bij bent kun je niet suggereren dat ze alleen maar liggen en niet staan, en misschien is de boer er in die anderhalf uur ook nog wel wezen kijken.

Als je geen ervaring mee hebt kun je niet zeggen of een kalf wel of niet gedronken heeft. De boer kan dat wel aan het uier zien.

Dat klopt, maar zoals TS het vertelde leek het er op alsof beide dieren nog niet gestaan hadden. Ze gaf aan dat ze op exact dezelfde plek en manier lagen. Vandaar dat klaverziekte even door mijn hoofd spookte.

Ik vind het gewoon jammer dat ze bijna wordt afgeschoten op het feit dat ze twijfelde de VA te bellen. Eerst omdat ze het niet direct deed en daarna omdat ze het wel gedaan heeft.
En natuurlijk snap ik dat een boer niet blij is als er een VA voor niets gebeld wordt, maar wat als het wel kalverziekte was geweest? En natuurlijk loopt de boer regelmatig een ronde en weet hij welke dieren hij in de gaten moet houden, maar wat als hij dan net te laat was terug geweest?

Taal als: ''ik had je van mijn erf getrapt'' en ''je hebt je niet te bemoeien met mijn koeien'' vind ik echt niet kunnen.
Wat als bij jou de koe de baarmoeder er mee uit had geperst en TS was er langs gelopen, had dit gesignaleerd en gewoon weer verder gelopen omdat ze zich nergens mee mag bemoeien?
Als wij dat zien bij de buurman en wij krijgen hem of zijn vader echt niet te pakken, dan bel ik toch mooi de VA hoor.

Ik denk dat het belangrijk is dat TS het GSMnr van de boer en zoon heeft in geval van nood.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:04

Palmera schreef:
Zolang de meeste koeien nauwelijks daglicht zien, biks krijgen en dankzij onze geniale bemoeienis uiers ter grote van skippy-ballen hebben stel ik voor dat we het fenomeen 'natuurlijk en in het wild' even buiten deze discussie houden

De meeste koeien zien echt wel daglicht hoor! is het niet "echt" door buiten te komen. Zijn de stallen tegenwoordig echt wel volledig met natuurlijk daglicht en lucht is de stal.
De koeien krijgen idd brok, net als bijna alle paarden.. Maar daarnaast ook mais, bierborstel, kuil en andere bijvoer. En de koeien die buiten komen, krijgen ook nog vers gras.... Goh net als bij de paardeneigenaren. de een wel ander niet.

Natuurlijk en wild? Waar. nergens in Nederland meer... tja dat ene zwijntje of hertje misschien.

In geval van situatie van TS. goed gehandeld. advies van DA is altijd goed.

Alleen de situatie rondom de hechting? Ze had een hechting al VOOR de bevalling? (maagdraaiing verholpen?) daarom ging je kijken? of was deze van een keizersnede?

En voor de dierenvriendjes hier... Boeren komen soms lomp uit de hoek (omdat ze het gewoon zat zijn om steeds maar weer uitgemaakt te worden voor van alles en nog wat... Raken we gefrustreerd, en zijn we wat minder attent.) , maar weten vaak meer over bevallingen bij dieren (hun vee) dan gemiddeld bokker, Aangezien ze dit zeer vaak per jaar mee maken. Maar ook een boer zou bij een paard waarschijnlijk eerder een VA halen, dan bij een koe. niet omdat een koe niks waard is, maar omdat het bij paarden en koeien gewoon anders werkt.

Een stierkalf levert idd niks op, Maar dat is NOOIT een reden voor een boer om geen VA te bellen. Aangezien de veearts voor beide gebeld wordt, worden de kosten dus uitgespreid over koe en kalf. En koe gaat melk leveren, dus is ALTIJD de kosten waard.

De paardenmensen zijn net zo hoor, alleen is het dan niet lomp, maar arrogant. Tenminste bepaald soort die je tegen komt in het verkeer, op wedstrijden of op de club...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:29

Mooi gezegd wendyenbram!
Helemaal mee eens.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:54

Ik vind dat het topic nu een rare draai maakt....dat ts bezorgd was kan ik snappen dat is goed maar wat er nu allemaal gespogen word dat heeft weinig met de openings post meer te doen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:56

Palmera schreef:

maar bevallen is een natuurijk procces en daar hoef je niet altijd bij te helpen en er worden er meer geboren zonder een DA dan met een ingreep.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:57

kwita schreef:
Ik vind dat het topic nu een rare draai maakt....dat ts bezorgd was kan ik snappen dat is goed maar wat er nu allemaal gespogen word dat heeft weinig met de openings post meer te doen

Joh, dat heet een discussie topic heel normaal. Als je alleen op de OP mag reageren zijn alle topics snel dood.