Euthanasiebeleid Dierenbescherming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:42

Amaris schreef:
En waar zouden die buitenlandse honden vandaan moeten komen dan?

Dat zijn asiels die samenwerken met een buitenlandse stichting. Het asiel in Balkbrug is een voorbeeld hiervan. Het staat volgens mij goed aangeschreven. Hier zie je hun verklaring ervoor. http://www.dierenopvangkoningen.nl/

IK heb er een stukje uitgelicht, maar er staat nog veel meer beschreven, en de link wordt genoemd die ik al eerder hier gaf.
Dan is er natuurlijk altijd de vraag of de buitenlandse honden geen concurrent zijn van de Nederlandse asielhonden. In 2013 heb ik hier een lezing over gegeven op het Zwerfdierensymposium in Utrecht. De cijfers komen van Buz-honden en maken ongelooflijk veel duidelijk. Zo kunnen we duidelijk zien dat er in Nederland jaarlijks 180000 honden nodig zijn om aan de vraag te voldoen. Van dit aantal worden er 132000 honden commercieel gefokt. 40000 Rashonden worden er jaarlijks gefokt via de Raad van Beheer. De overige honden komen uit het buitenland of via andere kanalen. Dat betekent dus dat er aan de ene kant heel veel vraag is naar leuke gezinshonden en daar worden hier weer veel honden voor ingezet om aan die vraag te voldoen. Aan de andere kant moeten wij ons afvragen of al deze ouderdieren die voor de hoeveelheid pupjes zorgen een fijn leven hebben… En waarom zoveel honden fokken met alle risico’s van dien als er zoveel honden al bestaan die met smart wachten op een liefdevol thuis. En ja, deze leven toevallig niet in ons land, maar wel op reisafstand van ons en zij bestaan immers al. De Nederlandse asielen hebben inderdaad veel honden die al langere tijd in een asiel zitten, zo ook wij. Maar dit zijn altijd honden die bijvoorbeeld een gedragsprobleem hebben, die niet met andere dieren overweg kunnen, die niet alleen kunnen zijn, die een verleden hebben met een bijtincident, noem maar op. Dit zijn geen honden die makkelijk te herplaatsen zijn, dit zijn honden die hele specifieke baasjes nodig hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:47

Duidelijk verhaal Desiree! En duidelijk verhaal ook op die website.

Zou Ragdollcat ook eens moeten lezen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:49

Amaris schreef:
Duidelijk verhaal Desiree! En duidelijk verhaal ook op die website.

Zou Ragdollcat ook eens moeten lezen.

Niet alleen Ragdollcat maar ook Shirley en vele anderen. Altijd die dooddoeners, je moeten verdedigen voor je keuze voor een hond uit het buitenland ipv uit het asiel hier, waar je keuze zoveel beperkter is. En zo raar is als iemand een pup koopt zonder stamboom, dat er niemand om verantwoording vraagt, terwijl die 9 van de 10 x van een broodfokker komt. Laat ze dan die broodfokkers eens aanpakken, degenen die geld willen verdienen over de rug van honden, ipv een stichting die geen geld verdient maar met moeite de eindjes aan elkaar knoopt en honden probeert te helpen!

secricible

Re: Euthanasiebeleid Dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:10

Op de site vh asiel waar deze hond zit staat ook duidelijk dat ze niet euthanaseren vanwege lang zitten, wel om andere (medische) redenen

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:19

Is er al nieuws TS?

Edit: Al gelezen.. Hopelijk zit er iemand tussen die 7 personen!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:37

Sunrise19 schreef:
Is er al nieuws TS?

Heb je dan ook gelezen dat de hond wegens ziekte word ingeslapen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:05

Ik las op facebook net iets over R.I.P. Djeno? Hij is dus al ingeslapen..?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:09

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:41

Die omschrijving wat bij de link stond van zonnebloem is echt veranderd.
Ik las eerder iets afpakken van hem,kan echt niet wegens zware agressie.
Beetje vreemd dat de eerdere link in dit topic,niet meer bestaat ik denk inderdaad dat de hond nu ook dood is,ik geloof niks over een plaatsing.

En waar stond dat op facebook heeft iemand een link,kon er niks over vinden.
Heb even op de site van het asiel gekeken,de hond staat ook niet als gereserveerd.
Erg vreemd allemaal,dan is die toch ingeslapen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:52

Hoop dat de hond waar die ook is,dood of levend het naar zijn zin heeft

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:11

Waar ik steeds aan moet denken is : Het zal je buur hond maar worden.
Stel dat... ik heb kinderen en een hond. Wat als.....
Het is niet alleen degene die hem dan de baas kan en hem adopteert, maar wat dacht je van de omgeving? Ik denk dat het asiel daar ook rekening mee houdt, zou het niet. Het gaat er niet alleen om wat die man wil maar ook om de veiligheid van de omgeving en de hond zelf.

En ik heb zomaar het idee, dat de man, die al een dominante hond heeft, in 1 huis 2 honden wil gaan houden die niet bij elkaar kunnen..... (zijn leven omgooien/aanpassen?!)
Dat is geen oplossing, das vragen om problemen !
Ik denk dat het asiel wel eens gelijk zou kunnen hebben met het weigeren van adoptie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:17

Facebook is gisteravond geëxplodeerd ongeveer. Shibarescue en nog een aantal andere organisaties zijn heel druk geweest om iets te proberen en uiteindelijk heeft ook het asiel een update geplaatst.
De situatie blijft onduidelijk, het asiel geeft inderdaad aan te gaan euthanaseren, hoewel ze aan de telefoon tegen andere mensen zeiden dit niet te doen.
Het inslapen lijkt echt te zijn vanwege gedragstechnische redenen, niet omdat de SA niet onder controle is. Djeno heeft bij mijn laatste adresje de macht kunnen overnemen wat tot een heftig incident heeft geleid en hierna heeft het asiel hem ook niet meer onder volledige controle kunnen krijgen, volgens het asiel. Zij durven hem daarom niet meer te plaatsen. Zie ook hun eigen facebookpagina: https://www.facebook.com/Dierentehuis-K ... 6/?fref=ts
In de berichten zie je dan ook weer terug dat deze berichten in twijfel worden getrokken, o.a. de asielkaart is te zien waarop het bijtincident niet zichtbaar is (maar ja, is dit van voor of na zijn laatste baasje?) Een hoop getouwtrek waar er maar eentje de dupe van is...

Ik denk dat de communicatie van het kennemerland geen lintje verdiend, veel berichten die elkaar tegenspreken: tegen de ene rescue roepen dat er ingeslapen wordt vanwege SA, de andere rescue dat hij niet ingeslapen wordt en nu op Facebook weer een bericht dat hij wel ingeslapen wordt maar onduidelijk wanneer. Ontzettend verdrietig voor Djeno...

Er zijn projecten die hem nog willen helpen en hem willen opnemen in groepen waaruit hij niet geadopteerd hoeft te worden. Ik hoop dat Kennemerland hier nog iets mee doet, voor Djeno...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:21

secricible schreef:
Het inslapen lijkt echt te zijn vanwege gedragstechnische redenen, niet omdat de SA niet onder controle is. Djeno heeft bij mijn laatste adresje de macht kunnen overnemen wat tot een heftig incident heeft geleid en hierna heeft het asiel hem ook niet meer onder volledige controle kunnen krijgen. Zij durven hem daarom niet meer te plaatsen.

Ik hoop dat Kennemerland hier nog iets mee doet, voor Djeno...

Voor Djeno?
Djeno weet van niks en zal niks merken.

Als de hond, zoals hierboven beschreven, echt dusdanig heftig is dat een asiel hem niet durft te plaatsen lijkt inslapen me prima.

Zoals iemand anders ook al zei; hij zou maar naast je komen wonen. Ik heb zo'n hond liever niet in de buurt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:31

Je hebt het stuk wel gelezen wat je hebt verwijdert?

Citaat:
Er zijn projecten die hem nog willen helpen en hem willen opnemen in groepen waaruit hij niet geadopteerd hoeft te worden. Ik hoop dat Kennemerland hier nog iets mee doet, voor Djeno...

Ik ben het absoluut met je eens dat deze hond niet meer in een gezin moet worden gezet. Maar er zijn plaatsen waar hij gewoon oud mag worden als de hond die hij is zonder dat hij in een gezin geplaatst hoeft te worden. En ik denk inderdaad dat dat een fijnere oplossing is voor de hond dan ingeslapen worden. Ik snap dat hij dat niet merkt, maar ik gun hem liever een fijn leven op een hoog omheind weiland waar hij de hond kan zijn die hij (geworden) is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:34

Ah, te snel gelezen, my bad ;)
Dat zou een oplossing zijn idd. Maar zoals je zegt, zo'n hond moet niet meer in een gezin geplaatst worden.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:33

beatje schreef:
Sunrise19 schreef:
Is er al nieuws TS?

Heb je dan ook gelezen dat de hond wegens ziekte word ingeslapen?

Nee ik niet, wel om gedragsproblemen... ;)

Ergens begrijp ik het wel, ik zou zo'n hond ook niet graag in een gewone wijk willen hebben. Maar als hij ergens lekker buiten kan zonder dat hij iemand tot "last" is zou dat een mooie oplossing zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:36

Als een hond dusdanig slecht of onhandelbaar gedrag vertoont waardoor het niet geplaatst kan worden, dan vraag ik me af hoe 'happy' die hond eigenlijk is en of hij wel van het leven kan genieten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:44

En hoeveel plekken zijn er dan bij mensen die heel veel ruimte hebben waar geen honden,katten,kleine kinderen enz komen.
Ik zie geen probleem in inslapen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:05

Net de reacties van de vorige eigenaar gelezen. Maar het asiel verdraaid best veel. Hij heeft wel een kat gegrepen maar nooit een kind. Hij heeft ook een vriendin van de vorige eigenaar gebeten maar die zegt dat zij hem gewoon niet kon lezen. En legt de schuld volledig bij haar.

Weet niet zo goed wat ik van de situatie moet vinden, maar als die vriend van TS er al die jaren al zonder veel problemen mee kan omgaan zie ik het probleem niet zo.

Ik had ook een hond met zware gedragsstoornis. Deze heb ik bij mijn ex gelaten omdat ik haar niet mocht meenemen. Bij haar eerste eigenaresse zijn er ook genoeg incidenten geweest naar haar andere hond, ook bij mijn ex als hij alleen was met haar. Maar bij mij nooit.

Uiteindelijk is ze door zijn schuld ingeslapen omdat ze een andere hond greep. Wat geheel zijn schuld was. Een hond die hond agressief is ga je niet bij op de riem staan als je de deur open maakt. Hond schoot los en beet een klein hondje dood.

Daarom vind ik het zo dubbel, dat die hond bij de ene niet kan aarden zegt niks over het feit dat het bij een ander wel lukt. Als ik toen de kans had gehad haar mee te nemen had zij nu zeker nog geleefd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:23

Ondertussen komt er meer en meer aan het licht. Hoewel ik het beeld dat TS plaatst nog steeds rooskleurig vind, merk ik wel dat ik vind dat dit asiel grote steken heeft laten vallen in hun verantwoordelijkheid.
Een bekende van mij blijkt vanaf de eerste opname van Djeno in het asiel betrokken te zijn geweest om hem te herplaatsen. Communicatie met het asiel lijkt echter vanaf toen dramatisch. Een akita-eigenaar die al 4 akitas had gehad word afgewezen wegens onvoldoende ervaring en djeno werd herplaatst bij een onervaren hondeneigenaar. Deze heeft zich ondertussen gemeld en de situatie daar lijkt stukken genuanceerder te zijn geweest dan dat kennemerland omschrijft.
Shibalog heeft een brandbrief geschreven die de situatie goed beschrijft. Mijn conclusie is dat de keuze om in te slapen is genomen voordat alle andere opties zijn geprobeerd en het schokt me dat een asiel die keuze kan en mag maken.
Ik ben niet tegen inslapwn, maar op deze manier niet...

Even haar bericht in quote hieronder:

Citaat:
Doe ik het of doe ik het niet. Mijn keus na een nacht slapen en een krantenartikel waar mijn haren van overeind gingen staan deden mij dit besluit maken zoals jullie kunnen lezen.
3 jaar geleden word er in het asiel van Zandvoort een Akita geplaatst. De tam tam gaat dan snel en toen het mij ter oren kwam heb ik het bericht verspreid zoals meestal als er ergens in Nederland een Akita naar een asiel word gebracht. Het bericht werd ook opgepakt door Belgische liefhebbers en op de achtergrond draaide de molens. Iedereen zette zich in voor Daay die in het Zandvoortse asiel ineens Djeno genoemd werd ??? Als er iemand gevonden was die belangstelling voor hem had stuurde men ze direct door want meer als het in the picture zetten kunnen we niet. Verbaasd als wij waren werden de mensen afgeketst. Ik belde met het asiel om aan te bieden met hem te gaan wandelen en te werken na uitleg wie ik was. Nope, ze regelden hun eigen zaken en hadden geen mensen nodig van buitenaf. Okee, dat kan. Na weer afwijzingen van gegadigde toch maar weer een mail gestuurd. Geen reactie. Weer een mail gestuurd, weer geen reactie. Huh, wat is dit, waarom hangt er zo een waas om die hond heen. Ik vroeg een vriendin erheen te gaan met belangstelling voor hem maar zij kwam terug met het verhaal dat zij veel meer ervaring met Akita's moest hebben (zij had er pas 4 gehad) en meteen ook met de beoordeling, wat een onbeschofte lui daar. Toch weer een mail gestuurd en ook hier kreeg ik geen reactie op. Op dat moment liet ik het los, dit is een bron van irritatie en er zijn meerdere honden die mijn energie nodig hebben en was blij dat shiba resque er achteraan bleef gaan en hem bleef promoten. Ik was bijna in shock toen ik hoorde dat Djeno geplaatst was, geplaatst bij iemand zonder ervaring. Mijn broek zakte af, hoe is dat mogelijk. Het ging mis, hij heeft een vriendin gebeten die een dominante handeling bij hem deed en niemand de signalen herkende en erkende. Hij kwam weer terug maar werd niet op internet geplaatst. Onder druk van oa FB kwam hij er weer op te staan en ging het molentje weer draaien. Tot deze week het schokkende nieuws kwam dat ze hem vandaag gaan inslapen. De media ging nog harder aan het werk en er werd iemand gevonden die contact had opgenomen en terug gebeld zou worden. Je raad het al, niet terug gebeld. De spanning stijgt, ondertussen hoorde je van iedereen hoeveel moeite er gedaan is en hoe vaak er al hulp was aangeboden maar alles werd door het Zandvoortse asiel afgeslagen. Zij konden het zelf wel en bepaalde ook zelf wel. Maar goed, vandaag donderdag de 19 lees ik de krant en wat lees ik, bah bah. Ik heb een foto bijgevoegd van het artikel. Neem de tijd en lees het. Lees daarna ook de documenten van het Zandvoortse asiel en lees de leugens die er nu de ronde doen over de rug van deze hond. Nee overkoepelend dierenbeschermingkantoor, jullie laten echt een behoorlijke steek vallen door niet eerst na te gaan of het wel klopt wat het asiel jullie op de mouw speld. Ook de woordvoerder in het artikel had zijn huiswerk beter moeten doen ipv klakkeloos aannemen wat er verteld word en dat als wijsheid naar buiten brengt. Hoe bedoel je dierenbescherming, je zou er bijna de dierenpolitie op af sturen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:48

Ik zie nu op de site van dier en project dat ze hem wel willen hebben maar daar dan eerst nog geld voor op moeten halen. Ofwel eigenlijk hebben ze de middelen dus gewoon niet, dat lijkt me nu ook niet echt handig?

Ik vind het trouwens wel apart dat mensen serieus verwachten dat zo'n asiel gaat reageren op honderden hysterische facebook reacties.Dan ben je echt wel een bevlogen internet debiel :')

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:00

Leeft de hond nog,misschien een domme vraag :+ .
Maar in een gezin gaat gewoon niet,was een autosloperij geen optie om te waken daar kan die gewoon hond zijn en hoeft naar niemand te luisteren.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:08

Sorry, zelfde bericht als Secricible
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 19-11-15 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:12

Stukje van haar had ik hierboven gekopierd. Bewust om haar naam niet over internet te gooien...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:20

secricible schreef:
Stukje van haar had ik hierboven gekopierd. Bewust om haar naam niet over internet te gooien...

Excuus, niet goed gelezen. Ik heb het verwijderd