Kat miauwt de hele nacht. Ten einde raad!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 11:16

WiancaR schreef:
Ik zou gewoon het licht op de slaapkamer een keer aan laten en slapen met z'n maskertje op. Kijk wat ie dan doet.

Onze kat kwam ook structureel naar boven aan de deuren jengelen en ging zelfs zo ver dat hij de deur open sprong :') Dan had ik twee katten triomfantelijk in bed liggen. Dat heb ik opgelost door elke keer als hij begon gelijk een enorm klap op de deur te geven. Inmiddels snappen ze allebei dat ze niet op de slaapkamer mogen als de deur dicht zit en liggen ze allebei op de bank, want een mandje is te min voor ze :roll:.

Als we het licht aanlaten in de slaapkamer dan duurt het een kwartiertje langer voordat hij begint :P Uiteindelijk besluit hij toch te gaan zeuren, of het licht nou aanstaat of niet. Hij begint gewoon eerder als wij het licht uitdoen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:18

Chynera moet gewoon even wennen lijkt mij. Na een aantal maanden kun je daar over oordelen.

Je kunt de berging alvast leuk maken voor ze en er aan laten wennen overdag. 24/7 feliway stelt gerust.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:19

Die andere kat gewoon even paar dagen de tijd gunnen om te wennen aan het feit dat OF zijn maatje 's nachts er niet is OF dat ze ook in de berging slaapt.

Zou persoonlijk niet zo veel invulling geven aan gevoelens, van slag zijn, koud hebben e.d. Het zijn katten, en die gaan echt niet zomaar dood hoor :+
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 12-11-15 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:20

abeltje_xx schreef:
@ anneliesdj: We hebben nog geen oordopjes gehaald, nee. Maar ik denk niet dat dat een echte oplossing is, ook denk ik dat mijn vriend daar niet voor open staat, hij krijgt erg snel last van oordopjes, ook van die speciale ergonomische en ik denk niet dat hij daar mee kan slapen. Dan krijgt hij weer om een hele andere reden geen slaap. :P

@Shadow0: Ja eigenlijk weten we dat ook wel, dat we er niet uit moeten gaan, maar we willen gewoon SLAPEN. En die kat put ons zo uit dat we dan maar toegeven. Hier, heb dan maar wat extra van dit of dat als je ons maar met rust laat!

We hebben ook wel eens in de studeerkamer de lamp aangelaten, met radio en met onze shirts van die dag. Geen effect.

De reden dat wij hem liever niet in de berging zetten is deels de kou, al is dat misschien meer ons gevoel dan dat zij er echt last van hebben. Maar het grootste bezwaar is Chynera. Zij vindt het namelijk niet fijn om daar te zitten de hele nacht en is de volgende ochtend duidelijk van slag. Filip kan niet in z'n eentje in de berging want dan zit Chynera de hele nacht zonder kattenbak en voer en water. Ook gaat Chynera hem dan zoeken en dus miauwen omdat ze hem kwijt is :=
Chynera is best een gevoelige kat en we willen haar niet zo van slag brengen om iets dat Filip doet. Anders hadden we hem waarschijnlijk allang in de berging gezet.

Maar niet in de berging, maar dan in de kattenkamer/studeerkamer? Even kattenluikje dichtdoen en kattenbak erbij. Klaar.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:23

anneliesdj schreef:
Ja waarom gaat hij eigenlijk niet zowieso in de berging 's nachts? Als jullie daar geen last van hem hebben is dat toch een prima oplossing?

hihi, arme buren :D

Maar je zal toch een structurele oplossing moeten hebben. Naar buiten hoeft niet de oplossing te zijn, maar je kat heeft een probleem (en daardoor jullie nu ook). Deze zal toch opgelost moeten worden, hetzij de gewoonte doorbreken door bijv. naar de berging te doen en dat even volhouden, maar dat moet wel mogelijk zijn. Hetzij overdag zoveel uitdaging aanbieden (speeltjes zijn voor een kat leuk, maar bieden niet voor elke kat de geestelijke vermoeidheid), welke buiten automatisch aangeboden worden (vandaar de voorstellen om de kat naar buiten te doen). Niet elke kat heeft voldoende uitdaging binnen en een ander is juist weer super tevreden (lastig als je dan twee van zulke bij elkaar hebt :+ )

Na zoveel tijd en zoveel slaapgebrek zal er idd structureel iets anders moeten gaan.... dus een katten-gedrags-deskundige lijkt me een heel goed idee. Zij kan persoonlijk naar de thuissituatie kijken, altijd makkelijker dan vanachter een beeldscherm ;)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:27

Ik zou ze beide s'nachts gewoon in berging of andere aparte kamer/ruimte (waar je ze kan opsluiten) zetten... Kunnen ze prima tegen en ze wennen er beide snel genoeg aan. Mijn katten stop ik s'nachts ook in een eigen kamer. Daar staat de kattenbak, krabpaal, mandjes en genoeg ruimte. Voor het slapen gaan krijgen ze wat nat voer en verder staat er een vol bakje met brokjes en water. Ze weten het precies en als wij op staan om naar bed te gaan dan rennen ze allemaal keihard richting hun hokje :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:30

Ik zou de hele situatie omdraaien :D

Bouw een enorme bench om je bed en laat verder alle deuren open, poortje achter je dicht en pitten maar :Z

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:45

Ik snap je frustratie wel TS. Wij hebben een hele lieve, aanhankelijke witte knuffel kat. Maar ze is doof... en miauwt 's nachts. Niet voor onze deur perse, gewoon op zolder, of in de kamer naast onze slaapkamer. En dan HEEL HARD...... Straffen is wat lastig met een dove kat. Wij steken onze wijsvinger omhoog en als ze dan toch niet luistert dan krijgt ze een por, duwen haar weg of verplaatsen haar. Maar wanneer wij de slaapkamerdeur open zwaaien, zit ze niet standaard voor onze deur en moeten we gaan zoeken waar ze aan het miauwen is en wanneer ze ons dan ziet, is ze weg. Dan maakt ze er een spelletje van.

Wij hebben ook van alles geprobeerd. Op een gegeven moment ben je zo moe, dan kun je wel huilen. Ik heb geen oplossing die heeft gewerkt. Wel is het gelukkig minder geworden en heeft ze alleen nog maar periodes dat ze rond een uur of 6 tien minuutjes miauwt, wij negeren het nu en draaien ons dan gewoon weer om.

Ik volg dit topic, hopelijk vind jij wel het wondermiddel.

Overigens vind ik de ideeën van een blender aan laten gaan echt een heel goed idee. Alleen onze kat is doof, en zit niet altijd op dezelfde plek (anders konden we iets van een ventilator gebruiken?). Ik zou toch eens voor jouw kat overwegen zoiets te proberen wat voor jullie makkelijk op afstand bestuurbaar is.

Ik vind het overigens wel tof dat jullie het 8 maanden volhouden, ik snap heel goed hoe jij je nu voelt. Niet ieder ander mens zou dat volhouden. ....Blijkt wel uit de reacties.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat miauwt de hele nacht. Ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:09

Meid, het is een sibeer. Als één kattenras het niet snel koud heeft :+
Gewoon in de berging.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:25

Er staat toch dat de berging om een andere reden dan kou geen goede structurele optie is

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 12:53

Wij zijn inderdaad nogal huiverig om ze dan maar standaard in de berging te doen, Chynera is zo gevoelig. Bij het verhuizen heeft het ook een maand gekost voordat ze van de zolder af kwam en toen hadden we ook alle kattenspullen naar de zolder verhuisd zodat zij tenminste kon eten, drinken en naar de kattenbak. Toch is ze flink afgevallen in die tijd en ziek geworden. Dat willen we haar niet aandoen met de berging. We gaan haar gezondheid niet op het spel zetten.

We doen ze liever ook niet in de studeerkamer opsluiten omdat dat zou betekenen dat we dan iedere nacht de kattenbak en hun voer en water moeten verslepen naar boven en iedere ochtend weer naar beneden. Dat is ook geen oplossing, dat hebben we toen maanden gedaan in het oude huis waar we ze iedere nacht in de huiskamer opsloten en dus ook alles moesten verhuizen van de keuken naar huiskamer en s'ochtends weer terug.
Kattenbak daar laten staan standaard ( eventueel een tweede dus ) hebben we liever niet vanwege de geur en rommel, de studeerkamer moet wel netjes blijven zodat we er in kunnen werken.
De kattenbak en het voer staat eigenlijk ideaal in de berging.

Ik hou het opsluiten wel in m'n achterhoofd, maar het voelt niet als oplossing, gewoon alsof ik het probleem ergens anders stop. Ik zou liever een manier vinden dat Filip s'nachts niet aan onze deur miauwt en krabt. Hij mag prima s'nachts actief zijn, lekker met Chynera of met z'n speeltjes spelen of op onderzoek door het huis.
Ik hoop dat die ssscat hem het afleert om aan de deur te zitten en dat hij daarna gewoon z'n eigen ding gaat doen. Anders gaan we maar met gedragsdeskundigen praten en hopen die dat nog iets weten...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:02

TS sorry dat ik het zeg maar alle goed ideen wuif je weg met een flauw smoesje, sjouwen met katten bakken, geur enz, rotzooi maken.
Geur is onzin als je de kattenbak iedere dag schoonmaakt.

Wil je nou slapen of niet?
Probeer het een week in de studeerkamer en kijk wat voor "rotzooi" ze maken, ik begin je kat steeds beter te snappen hoor hij weet al dat jullie niet doorzetten en tja aanhouder wint.
En waarom kunnen ze 's nachts niet in de huiskamer beneden?
Hoef je niks te verslepen.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:10

abeltje_xx schreef:
@ anneliesdj: We hebben nog geen oordopjes gehaald, nee. Maar ik denk niet dat dat een echte oplossing is, ook denk ik dat mijn vriend daar niet voor open staat, hij krijgt erg snel last van oordopjes, ook van die speciale ergonomische en ik denk niet dat hij daar mee kan slapen. Dan krijgt hij weer om een hele andere reden geen slaap. :P

@Shadow0: Ja eigenlijk weten we dat ook wel, dat we er niet uit moeten gaan, maar we willen gewoon SLAPEN. En die kat put ons zo uit dat we dan maar toegeven. Hier, heb dan maar wat extra van dit of dat als je ons maar met rust laat!

We hebben ook wel eens in de studeerkamer de lamp aangelaten, met radio en met onze shirts van die dag. Geen effect.

De reden dat wij hem liever niet in de berging zetten is deels de kou, al is dat misschien meer ons gevoel dan dat zij er echt last van hebben. Maar het grootste bezwaar is Chynera. Zij vindt het namelijk niet fijn om daar te zitten de hele nacht en is de volgende ochtend duidelijk van slag. Filip kan niet in z'n eentje in de berging want dan zit Chynera de hele nacht zonder kattenbak en voer en water. Ook gaat Chynera hem dan zoeken en dus miauwen omdat ze hem kwijt is :=
Chynera is best een gevoelige kat en we willen haar niet zo van slag brengen om iets dat Filip doet. Anders hadden we hem waarschijnlijk allang in de berging gezet.

Dubbele kattenbak en water en voer apart?? Is toch niet zo moeilijk? Jeetje t is een kat. Hij gaat ook niet dood van een nachtje zonder water en voer. Wij eten en drinken s nachts toch ook niet?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:15

Wat ontzettend irritant zeg! Zou zelf ook helemaal gek worden, net zoals jullie! Maar... 8 maanden vind ik toch wel heel ver gaan. Bij mij hadden ze allang in een aparte kamer opgesloten gezeten, maakt me niet uit waar, als ik ze maar niet meer hoor. De kat bij mijn ouders heeft ook de gewoonte om 's nachts rond 3 / 4 uur wakker te worden en voor de slaapkamerdeur te krijsen omdat meneer honger heeft en aandacht wil. Hij krijgt dan óf een sok naar z'n hoofd, of ik pak hem op bij kop en kont en zet hem buiten in de tuin. Beetje mijn nachtrust verstoren.. Gek beest. De andere kat bij mij in het studentenhuis ook, zodra die begint te gillen krijgt hij ook een sok of een slof naar z'n hoofd. Ben heel benieuwd hoe die ssscat werkt! Het filmpje was echt hilarisch.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:18

Tja denk dat de meest voor de hand en makkelijkste/goedkoopste oplossing toch is door de katten ergens op te sluiten....
En als je al 8 maanden amper slaapt door zo'n terrorbeest :+ had ik elke oplossing hoe gek dan ook met beide handen aangepakt :') :Y)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:21

Kattenbak verplaatsen is niet echt een grote moeite lijkt mij.
Je slaat redelijk simpele oplossingen wel snel van de hand..

Als jullie het opsluiten enzovoort echt teveel moeite vinden:
Voordat je hem wegdoet zal ik dan wel als allerlaatste proberen wat er gebeurd als hij in de slaapkamer kan komen in de nacht dan weet je dat een leuk baasje zoeken waar hij heerlijk op bed mag slapen de oplossing gaat zijn en dat moet je hem dan ook maar gunnen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:25

rumay schreef:
TS sorry dat ik het zeg maar alle goed ideen wuif je weg met een flauw smoesje, sjouwen met katten bakken, geur enz, rotzooi maken.
Geur is onzin als je de kattenbak iedere dag schoonmaakt.

Wil je nou slapen of niet?
Probeer het een week in de studeerkamer en kijk wat voor "rotzooi" ze maken, ik begin je kat steeds beter te snappen hoor hij weet al dat jullie niet doorzetten en tja aanhouder wint.
En waarom kunnen ze 's nachts niet in de huiskamer beneden?
Hoef je niks te verslepen.

Nou dat vind ik een beetje overdreven. De katten lopen een hoop korrels de kattenbak uit, ook met een speciaal matje ervoor, we hebben dat liever niet in de studeerkamer. Tis toch niet zo gek om op sommige plekken geen kattenbak te willen en bijbehorende rommel? Ik heb ook gezegd dat ik het opsluiten niet als oplossing zie, máár dat ik het niet uitsluit.
En ja, na ruim 5 maanden kattenbak te verslepen iedere avond en ochtend ben ik dat flink beu. Het is gewoon vervelend, dat is toch ook wel te begrijpen??

Ze gaan niet in de huiskamer s'nachts omdat Chynera graag haar klauwtjes in onze leren stoelen zet }> , en beide katten graag de planten opeten dingen van het aanrecht afgooien en in de prullenbak kruipen. Voor hun gezondheid houden we ze daar dus buiten als er geen overzicht is, overdag als wij erop kunnen letten dan mogen ze er wel in.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:36

Ik zal wel bot overkomen maar ik denk dat jullie beter beide katten kunnen herplaatsen als het te veel moeite is 2e bak aan te schaffen, net als 2e voerbakje, in de ochtend even met stoffer en blik of kruimeldief de kattenbakkorrels op te ruimen.
Ik snap dat je vriend veel om de katten geeft maar lees heel veel, wat een gedoe om op te ruimen, enz.
Helaas heb je met beesten altijd "rommel" dat hoort erbij.
En ik snap dat je niet overal een kattenbak wil maar wat wil je wel, wat roep je het hele topic al jullie willen slapen!

Doe dan iets met de vele tips probeer het je bent nu al 8 maanden bezig, heb je de gedragstherapeut al om tips cq consult gevraagd?

Maak je huiskamer/keuken meer katproef zet speciaal kattengras neer of plantjes waar ze aan mogen eten, en een krabplank/paal, prullenbak aanpassen dat ze er niet in kunnen, aanrecht opruimen dan kunnen ze er niks afgooien.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:42

Hannanas schreef:
Kattenbak verplaatsen is niet echt een grote moeite lijkt mij.
Je slaat redelijk simpele oplossingen wel snel van de hand..

Als jullie het opsluiten enzovoort echt teveel moeite vinden:
Voordat je hem wegdoet zal ik dan wel als allerlaatste proberen wat er gebeurd als hij in de slaapkamer kan komen in de nacht dan weet je dat een leuk baasje zoeken waar hij heerlijk op bed mag slapen de oplossing gaat zijn en dat moet je hem dan ook maar gunnen.

Het opsluiten is niet "teveel moeite". We hebben daar ook andere bezwaren bij die ik al meerdere keren heb uitgelegd.
Ook heb ik al eens gezegd wat er gebeurt als Filip in de slaapkamer mag, dat weten we dus allang, hij valt alles onder de deken aan, of klimt in de gordijnen, of gaat stoeien met Chynera op het bed. Het was een heel ander verhaal geweest als hij rustig erbij ging liggen, dan wel op bed, dan wel in z'n eigen mandje, maar dat doet hij niet. Hij houdt ons dan gewoon op een andere manier wakker.

Voor iemand die al 8 maanden niet of nauwelijks kan slapen en hele waslijsten aan mogelijke oplossingen heeft geprobeerd klinken de laatste paar reacties erg onaardig. Net alsof wij te lui zijn om er iets aan te doen en dan maar voor de "makkelijke" oplossing gaan van onze nachtrust te laten verstoren. Of dat wij niet om die kat geven omdat hij niet in bed mag slapen...
Wij houden zielsveel van onze Filip, anders hadden we het niet 8 maanden uitgehouden en hem direct eruit getrapt. Anders waren we niet s'nachts in tranen omdat we hem niet weg willen doen, maar we zo uitgeput zijn. Anders waren we niet nu NOG STEEDS bezig om een haalbare, langdurige oplossing te vinden zodat hij gewoon in ons gezinnetje kan blijven.
Voor iemand die psychisch en emotioneel gewoon helemaal op is hiervan, die maanden heeft geprobeerd om dit op te lossen en nu met nieuwe tips bereid is om nog maanden door te gaan omdat onze kat wegdoen echt het allerlaatste is wat we willen, en dan zeggen dat ik de "moeite" teveel vind....

[EDIT] Met de tips wordt trouwens weldegelijk wat gedaan. Er is direct nadat ik die tip kreeg een ssscat besteld die ik vanmiddag verwacht, we hebben linkjes van verschillende gedragstherapeuten gekregen waar we nu naar aan het kijken zijn welke wij het beste vinden.
Ze hebben trouwens ook in iedere kamer waar ze mogen zijn een plantje kattengras, dat hebben ze al jaren.
Laatst bijgewerkt door abeltje_xx op 12-11-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:54

abeltje_xx schreef:

Ben je nu serieus? Heb je weleens goed naar eigen katten gekeken? Die hebben het nog lekker warm als wij al met sjaals en wanten in de weer zijn. wij= :brr: kat= {:}
Dat probleem met de andere kat is in een paar dagen over, die moet even wennen aan de verandering en dan is dat ook klaar. Jij laat jezelf wel 8 maanden uit je slaap houden maar de kat een paar dagen wennen aan een nieuwe situatie is geen optie? En je kunt nog zat manieren bedenken om het extra comfy te maken voor haar.
Hup extra kattenbak of gewoon beide in de berging en probleem opgelost. Je moet er ook niet teveel over nadenken ts :(:)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:21

Ach het is altijd makkelijk banketstaaf als het jouw situatie niet is, beste stuurlui staan aan wal he.

Het komt goed TS, je bent er goed mee bezig en jij kent je katten het beste.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:26

Soms moet je consessies doen.
Dat heb je met huisdieren.

Ik lees hier dat jullie geen consessies willen doen. Bakje elke ochtend verplaatsen is al te zwaar. Korreltjes op de grond ook.
Je wilt alleen maar dat hij ophoud dmv straffen:
Daardoor zal dat sssscat waarschijnlijk ook niet gaan helpen. Of maar voor drie weken. Ondertussen blijft het probleem bestaan terwijl heel simpel een kat-proof ruimte, waar beide katten aan kunnen wennen in een paar maanden, geprobeerd kan worden.

Hou er ook rekening mee dat met vertrouwen er rust komt.
Wellicht na drie maanden non-stop op de slaapkamer mogen hem zoveel rust geeft dat de deur dicht daarna niet erg meer is.

Want: vóór jou was er geen probleem.
Voor meneer de kat is er ergens met jou dus onrust of verschil opgetreden. De verandering is voor hem ergens nog niet oké.
Pak dat aan. Probeer de kat te begrijpen.
Is er verder veel veranderd in huis of de regels?

Ipv al 8 maanden lang hem te straffen terwijl de aanleiding (samenwonen) blijkbaar nog steeds niet opgelost is in de denkwereld van deze kat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:31

Zelfde situatie gehad.... idd met opsluiten was het zo klaar.
Met 2 katten wordt slechts 1 kattenbak sterk afgeraden, dus wat dat betreft is een extra kattenbak geen slecht idee. Je hebt leuke oplossingen qua ombouwen (in manden/kastjes etc) waardoor je geen last hebt van de rommel die ze eruit lopen (en anders een mini stoffer/blik of kruimeldief erbij leggen).
Zou me mijn nachtrust wel waard zijn.

Ik weet niet wat een ssscat is. Je zou evt. nog zilverfolie voor/aan je deur kunnen hangen. Mijn katten interesseert het geen reet, maar het schijnt dat katten er niet van houden.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:42

Tsja... hier hetzelfde.
Wij hebben het een paar nachten volgehouden, ik was het gejammer van de poes uiteindelijk MEER dan beu dus heb de deur open gegooid en sindsdien slaapt ze meestal bij ons.
Jammer van de haartjes dan ... mijn nachtrust vind ik belangrijker :')

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:49

Als je de ssscat aanzet heeft ie even vertragibg voor hij het doet zodat je de bus nog neer kan zetten en de deur dicht kan doen zonder dat hij afgaat.

Ik dacht toen ik hem voor het eerst binnenkreeg dat hij kapot was. Maar als je hem aanzet doet de sensor het pas na een minuut of zo.

Bij ons mag ratje (de kat) ook niet boven komen hoor. Ik hou gewoon niet van kattenharen in mijn bed en vloerbedekking.

Die ssscat gebruiken we nu een jaar en hij doet het perfect. Ratje is er niet echt vang van. Hij weet dat dat ding lucht spuit. Maar dat is voor hem wel een reden om afstand van de deur te houden.

Als we de ssscat niet neerzetten gaat hij helaas wel gewoon verder met krabben. Dus we hebben wel al een paar navullingen verbruikt. Maar goed we doen 3 maanden met een bus of zo.