houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:26

Westernfreak schreef:
Ik heb een 4-jarige staffordteef die ik altijd aan een lange lijn uitlaat en alleen met bekende honden laat spelen. Het valt me tegen dat niet alle hondenbezitters goed omgaan met een aangelijnd hond. Laatst riep iemand met 2 loslopende husky's me (in een aanlijngebied) toe dat ik mijn hond juist los moet laten, dan zou het wel goedkomen... 8)7

Als je staffordachtigen gaat verbieden, nemen de nono's die hun honden verpesten wel een herder, Dober of Rottweiler. Beter is dan dus een diploma voor alle hondenbezitters of ze nu een jack of herdershond aan willen schaffen.

herkenbaar! ik heb 2 husky's (nee ben niet dezelfde persoon :p) De oudste viel uit naar andere honden sinds wij een pup erbij hadden (gaat nu weer goed) toen kreeg ik ook de mededeling dat ik haar maar gewoon los moest laten. dat kwam wel goed. Ik heb die meneer toch even uitgelegd dat ik mijn eigen hond vrij goed ken en weet hoe ik er mee om moet gaan.

Wat de staffordachtige betreft. Ik heb bij mij in de buurt echt een paar super lieve en ook sociale honden wonen. Ze zijn lief tegen andere honden en tegen mensen en kinderen en ik ik ken 1 die niet lief is. Die loopt ook keurig aangelijnd en de eigenaar waarschuwt ruim van te voren al dat je niet in de buurt moet komen. De honden zijn zo gevaarlijk als de baasjes die ze houden. (dus ken je hond, is deze agressief dan vind ik dat de dame bij ons in de buurt het super oplost)

een hondendiploma voor eigenaren is geen slecht idee vind ik!
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 19-11-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:27

Sorry, gecondoleerd. Bowen
Ze zijn enorm indrukwekkend. Mooie honden ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:31

PinkPrincess schreef:
Maar die rare Pitbull achtige dingen heb ik niks mee, ze sporen in hun hoofd niet dat stralen deze honden gewoon uit. Maargoed ik loop er niet voor weg, de mensen welke deze honden hebben komen nog weleens lelijk uit hun dromen wanneer ik passeer :+

Ik zou zeggen kom eens kijken naar mijn Pitbullachtige ding, we wonen dicht bij elkaar. Hij spoort inderdaad niet in zijn hoofd, maar dan wel op een iets andere manier dan jij kennelijk verwacht van elke Pitbullachtige :D

PinkPrincess

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:32

Nee hoor niet elke, maar de meeste wel :D

Kom graag eens kijken je woont toch op loopafstand?? :o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:34

Desiree schreef:
Staffords en aanverwanten zijn nu eenmaal niet hondsociaal, uitzonderingen daargelaten.

Ik vind dit toch wel een heel aparte opmerking. Ik ken geen enkele Stafford die niet hond-sociaal is. En ik ken er toch aardig wat.

Maar dat is hetzelfde als ik met mijn honden loop. Dan zijn er ook mensen die letterlijk hun hondje optillen en met een kreet wegrennen.
En dat terwijl mijn honden erg sociaal, lief en speels zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:38

PinkPrincess schreef:
Nee hoor niet elke, maar de meeste wel :D

Kom graag eens kijken je woont toch op loopafstand?? :o

Geen idee, ligt eraan waar in Arnhem je woont :P Ik pb je wel!

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:40

Ik heb zelf een aantal keer iets mee gemaakt met iemand die haar 2 pits los had lopen (Ja dezelfde persoon).. Maar ik vind een muilkorfverplichting voor ALLE stafford achtigen geen overbodige luxe.

Bovendien vind ik dat je met dit soort rassen niet aangelijnd in een losloop gebied hoort... (tijdje geleden dat filmpje gezien van dat paard die naar de strot gegrepen word op t strand? Gelukkig een goede afloop)

Ik ga heel vaak met mijn tante en haar hond wandelen in parkjes/strand etc, hoe vaak je daar staffords etc tegenkomt AANGELIJND!! .. Mijn tante lijnt de hond niet aan, het is een losloop gebied, kan je hond niet los, hoor je daar niet thuis.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:42

Mijn "bully" hond is helaas ook niet hondsociaal maar dit komt hoofdzakelijk door andere mensen. Mijn hond heb ik altijd vast als er in de buurt een andere hond is, helaas geldt dit niet voor alle mensen..... Of mensen met van die kleine hondjes met zo'n rolbandje zijn ook een groot irritatiepunt tijdens het wandelen... Veel mensen hebben hun hond niet onder controle, nee ook die kleintjes hebben ze vaak niet onder controle. Loop je langs en hun hond(je) begint van te voren al te keffen en wordt zonder een woord meegetrokken door de eigenaar. Met als gevolg dat mijn hond over de zeik is omdat er een andere hond niet fatsoenlijk is opgevoed.
Als mijn hond durft te grommen (zonder aanleiding) naar een andere hond krijgt hij meteen voor een goede op zijn kop omdat ik dit gedrag niet tolereer van mijn honden.
Helaas omdat andere mensen hun hond niet kunnen opvoeden is mijn hond gevaarlijk...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:44

Zo Nicky91, ik vind dat je behoorlijk zware conclusies trekt die voor iedereen zouden moeten gelden...

Dus de sociale staffordachtige mag nooit zonder muilkorf naar buiten, maar de hapgrage herder mag dat wel?
Dus in een losloopgebied hoef je jouw eigen hond niet bij anderen weg te houden, mogen ze overal op afstuiven en moeten andere honden daar altijd maar sociaal op reageren?

Ik ga dus rustig wandelen in losloopgebieden met mijn ene hond los en de andere aangelijnd. Voor mij is het niet meer dan fatsoenlijk dat een ander zijn eigen honden even terugroept bij het passeren, net als dat ik mijn loslopende hond dan terugroep. Of de ander dan aangelijnd is of niet, doet voor mij niet ter zake.

Ik heb zelf tenslotte ook niet de behoefte door iedere loslopende gek besprongen te worden, ook al loop ik zelf in een losloopgebied ;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:45

Staff/Pitts kunnen nogal beperkt/selectief hondsociaal zijn. Die van mijn vrienden gaat super met mijn teefjes, maar buiten is hij zeer selectief en onvoorspelbaar.Ik hoor en zie dat gedrag erg vaak.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:52

Haha Nicky91, lach me rot om jouw opmerking. Ik ga m'n honden voor helemaal niemand muilkorven :').

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:54

Ja Sorry Sonja, maar ik heb te vaak dingen gezien en zelf meegemaakt met dat soort honden. En die hapgrage herder zou ook gemuilkorfd moeten gaan, maar zoals iedereen weet pakken de staffords etc vast en laten niet meer los. Ook grijpen alle staffords DIRECT naar de strot terwijl een herder of wat voor hond dan ook er vaak eerst "achteraan gaat" (Waar dan ook achteraan).

En jij zal dan die ene van de 100 zijn die wel weet hoe je hond reageert en wat je moet doen. Maar moet die regel er dan niet komen omdat jij die enige uitzondering bent?

Het spijt me zeer, maar ik heb bijna me hond en paard weg moeten brengen door die honden. GELUKKIG! ben ik er zelf niet bang voor en zijn ze afgehaakt omdat ik mijn eigen hond en paard in bescherming nam.

Tevens wanneer je ergens rijd met je paard en er komen honden aan en jij draait je paard om heb je grote kans dat dat afschrikt.. Een stafford zal niet afschrikken als een paard omdraait maar lekker makkelijk kan die gelijk voor de strot gaan. En DAAROM ben ik voor een muilkorf verplichting.

@Marloes__ moet jij weten, maar als die wet er wel komt ooit, zal je moeten...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:57

Belachelijk dat je tante haar hond niet bij zich kan houden ookal is het losloopgebied. Een beetje menselijkheid zou niet misstaan daarin.

Een stafford gaat tevens niet gelijk voor de strot ookal onzin, jou bericht is duidelijk een met emoties geschreven bericht. Geen probleem maar niet helder gedacht

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:58

Nee sorry, naar mijn mening generaliseer je nu veel te veel. Mijn staffordXpitbull is beste maatjes met mijn pony's en alle andere dieren op stal.

Jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt met het ras, maar ik denk dat je alles wel in perspectief moet blijven zien. Met 10 slechte ervaringen heb je nog maar met een verwaarloze fractie van het totale aantal te maken gehad en naar mijn idee kun je daar dan ook niet zulke stellige conclusies aan verbinden.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:00

Mijn tante haar hond zoekt geen contact met andere honden, dus daarom roept zij hem niet terug.

Tevens is het geen bericht geschreven met Emoties. Alleen is mijn standpunt dat ik voor muilkorf ben vanuit eigen ervaringen.

Ja en met mij nog veel meer mensen die slechte ervaringen hebben met het ras...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:12

Als je vertikt je hond aan te lijnen omdat het een losloopgebied is dan zoek je de problemen zelf op.
Als ik een aangelijnde hond tegen kom gaan die van mij vast, waar het ook is. Zegt diegene dat ze wel los kunnen en dat zijn/haar hond vast zit omdat hij anders wegloopt dan gooi ik ze weer los maar in eerste instantie gaan ze gewoon vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:14

Dan mogen ze die kleine keffertjes ook wel muilkorven. Hoe vaak ik wel niet heb dat er zo'n ding op mijn honden aanvliegt.

Gelukkig tot nu toe altijd net goed gegaan. Maar zo'n kleintje kan niet op tegen de kracht van een mechel. Maar al meerdere keren gehad dat mijn mechel gebeten is door zo'n mormel.

Zo kun je voor elk ras wel een reden verzinnen om te gaan muilkorven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:46

Nicky91 schreef:
Ja Sorry Sonja, maar ik heb te vaak dingen gezien en zelf meegemaakt met dat soort honden. En die hapgrage herder zou ook gemuilkorfd moeten gaan, maar zoals iedereen weet pakken de staffords etc vast en laten niet meer los. Ook grijpen alle staffords DIRECT naar de strot terwijl een herder of wat voor hond dan ook er vaak eerst "achteraan gaat" (Waar dan ook achteraan).

En jij zal dan die ene van de 100 zijn die wel weet hoe je hond reageert en wat je moet doen. Maar moet die regel er dan niet komen omdat jij die enige uitzondering bent?

Het spijt me zeer, maar ik heb bijna me hond en paard weg moeten brengen door die honden. GELUKKIG! ben ik er zelf niet bang voor en zijn ze afgehaakt omdat ik mijn eigen hond en paard in bescherming nam.

Tevens wanneer je ergens rijd met je paard en er komen honden aan en jij draait je paard om heb je grote kans dat dat afschrikt.. Een stafford zal niet afschrikken als een paard omdraait maar lekker makkelijk kan die gelijk voor de strot gaan. En DAAROM ben ik voor een muilkorf verplichting.

@Marloes__ moet jij weten, maar als die wet er wel komt ooit, zal je moeten...

Stafjes en aanverwanten kunnen gewoon lossen, het is echt een fabeltje dat als die bijten ze altijd vast houden. Net zoals het een fabeltje is dat ze altijd gelijk voor de kill gaan.
De honden die dat doen zijn echt tot op het bot verpeste honden, leuk aan een boomtak hangen en dat soort grove opvoedfouten tot agressief maken aan toe.

En als die honden echt zulke monsters waren als jij hier beschrijft, hoe kan het dan dat jij je dieren kon beschermen tegen ze? Dat ze afdropen door jou? Past niet echt in het verdere plaatje dat je schetst.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:52

love_western schreef:
Dan mogen ze die kleine keffertjes ook wel muilkorven. Hoe vaak ik wel niet heb dat er zo'n ding op mijn honden aanvliegt.

Gelukkig tot nu toe altijd net goed gegaan. Maar zo'n kleintje kan niet op tegen de kracht van een mechel. Maar al meerdere keren gehad dat mijn mechel gebeten is door zo'n mormel.

Hou op schei uit. Mijn tosa had een paar mooie littekens op zijn poten door kleine hondjes, regelmatig zo'n uk eraf moeten trekken terwijl ik ondertussen voor de zekerheid de kop van mijn hond in bedwang hield (want 1 rot op hap van hem zou ernstige gevolgen kunnen hebben en dat had ik afschuwelijk gevonden).
Mijn fila nu heeft ook een mooi littekentje op zijn wam van een ukkepuk.

Het ergste is nog dat bij vrijwel al die gebeurtenissen de eigenaar van de kleine hond of stond te lachen, of op een afstandje stond te paniekeren. Maar geen correctie naar de kleine hond toe, helemaal niets. Kijk die kleine eens stoer zijn, of bang zijn dat de kleine gebeten wordt (ja hallo, zorg dan dat hij andere honden niet bijt!).

Zo ook zo vaak een doldwaze labrador onder mijn hond uitgeplukt, die denderen zo bovenop je hond om er dan pas achter te komen dat de ander dat niet echt behoorlijk gedrag vindt. Toen mijn golden dame oud was en een zwakke nek had (nekhernia gehad) mocht ik ook regelmatig die "lieve" honden van mijn omaatje af halen die ineen kromp van de pijn. En de baasjes van die honden maar lachen, want ach hij is zo lief en speels.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:03

Dit is zo'n oneindige discussie, net als de vluchtelingen enzovoorts.. Gelukkig mag dat in ons land. Maar iedereen heeft zijn mening voor of tegen bepaalde dingen.

En dat jullie heel veel van jullie honden houden en ze misschien wel correct opvoeden, dat zijn er maar een paar.
Want het grootste gedeelte is gewoon gevaarlijk voor mens en dier.

En ik vind gewoon dat er iets aan gedaan moet worden, hetzij muilkorven, hetzij regels voor het houden van etc etc..

Tuurlijk kan iedere hond lelijk doen en bijten en wat hierboven genoemd word is ook vaak zo omdat die mensen denken: Ahhh schattig hondje die wil ik. Net als de mensen die denken: Zo stoere pit die wil ik. Het is precies hetzelfde.

En als de hondenbelasting toch al controleert waarom dan geen soort van Agressie onderzoek? Blijkt desbetreffende hond agressief gelijk verplicht muilkorven.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:09

Nicky91 schreef:
Dit is zo'n oneindige discussie, net als de vluchtelingen enzovoorts.. Gelukkig mag dat in ons land. Maar iedereen heeft zijn mening voor of tegen bepaalde dingen.

En dat jullie heel veel van jullie honden houden en ze misschien wel correct opvoeden, dat zijn er maar een paar.
Want het grootste gedeelte is gewoon gevaarlijk voor mens en dier.

En ik vind gewoon dat er iets aan gedaan moet worden, hetzij muilkorven, hetzij regels voor het houden van etc etc..

Tuurlijk kan iedere hond lelijk doen en bijten en wat hierboven genoemd word is ook vaak zo omdat die mensen denken: Ahhh schattig hondje die wil ik. Net als de mensen die denken: Zo stoere pit die wil ik. Het is precies hetzelfde.

En als de hondenbelasting toch al controleert waarom dan geen soort van Agressie onderzoek? Blijkt desbetreffende hond agressief gelijk verplicht muilkorven.

Het grootste deel is een gevaar???? Hoe kom je daarbij als ik vragen mag, want de realiteit is dat het andersom is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:11

Bowen schreef:
love_western schreef:

Hou op schei uit. Mijn tosa had een paar mooie littekens op zijn poten door kleine hondjes, regelmatig zo'n uk eraf moeten trekken terwijl ik ondertussen voor de zekerheid de kop van mijn hond in bedwang hield (want 1 rot op hap van hem zou ernstige gevolgen kunnen hebben en dat had ik afschuwelijk gevonden).

Het ergste is nog dat bij vrijwel al die gebeurtenissen de eigenaar van de kleine hond of stond te lachen, of op een afstandje stond te paniekeren. Maar geen correctie naar de kleine hond toe, helemaal niets. Kijk die kleine eens stoer zijn, of bang zijn dat de kleine gebeten wordt (ja hallo, zorg dan dat hij andere honden niet bijt!).

Zo ook zo vaak een doldwaze labrador onder mijn hond uitgeplukt, die denderen zo bovenop je hond om er dan pas achter te komen dat de ander dat niet echt behoorlijk gedrag vindt. Toen mijn golden dame oud was en een zwakke nek had (nekhernia gehad) mocht ik ook regelmatig die "lieve" honden van mijn omaatje af halen die ineen kromp van de pijn. En de baasjes van die honden maar lachen, want ach hij is zo lief en speels.

Dus jij laat je hond door een andere hond gebeten worden?
Juist zo'n kleine ukkepuk zou je met schoenmaat 39 al prima bij je hond weg kunnen houden...
Mijn honden liet ik niet bijten, en als eentje dat toch deed had ik die andere hond in een split second stevig in het nekvel, klaar.
Mijn honden werden door mij persoonlijk beschermd. :Y)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:26

Zoolgangster schreef:
Bowen schreef:

Dus jij laat je hond door een andere hond gebeten worden?
Juist zo'n kleine ukkepuk zou je met schoenmaat 39 al prima bij je hond weg kunnen houden...
Mijn honden liet ik niet bijten, en als eentje dat toch deed had ik die andere hond in een split second stevig in het nekvel, klaar.
Mijn honden werden door mij persoonlijk beschermd. :Y)

oliebol happens, soms ben je te laat, soms is maar 2 handen hebben net even wat te weinig.
Natuurlijk probeer je zoiets te voorkomen, maar als ik als eigenaar van een grote hond een uk een holschop geef ben ik de aso.

Nog even en het is mijn schuld dat een ander zijn hond loslaat en uit het niets op die van mij laat klappen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:38

Lijkt me best knap dat jij je honden ten alle tijden kan beschermen zoolgangster. Lopen zij nooit los? Want dan kan je gewoon wel eens te laat bij zijn hoor.
Ik ben het niet eens dat deze honden een gevaar voor mensen zouden zijn, dat is echt totaal niet onderbouwd. Naar andere honden, dat is gewoon bewezen. Maar hondagressie en mensagressie zijn 2 heel verschillende dingen.
Blijft gewoon een feit dat zo'n onopgevoed keffertje nu eenmaal veel minder schade aanricht. Niet goed te praten, maar ook niet vergelijkbaar. Ik vind dus ook dat je aangelijnd niets te zoeken hebt in losloopgebied als je hond uitvalt als een hond te dichtbij komt.
Overal kan je tenslotte aangelijnd lopen, los rennen en spelen nu eenmaal niet. En inderdaad, soms rent zo'n ongeleid projectiel op andere honden af daar, sommige zijn nog jong en moeten dat nog leren?! En dat leer je nu eenmaal óók door dat te oefenen.
Jij kiest tenslotte voor zo'n hond, ik zou er geen lol aan beleven ook al zijn ze binnenshuis nog zo lief en sociaal. Ik kan vreselijk genieten om lekker onbezorgd met mijn honden naar bos en strand te gaan, ze zien genieten, rennen en spelen en genieten.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 19-11-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:38

love_western schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, mijn stafford is bang voor ons overbuur hondje ook zo'n keffertje. Hij is al 2x gebeten door dat beest, mijn hond gaat alleen raar zitten te kijken en zich verstoppen achter mij de held :+
Als hij echt zo bijtgraag was geweest waarom doet hij dan niks terug?