Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Hoe vind ik het perfekte huisdier? (kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 09:35

Hm oke. Ik had een fokker gevraagd en die raadde beertjes aan en lees ook op internet dat beertjes meestal wat rustiger en toleranter zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:38

Kwa karakter richting mensen vind ik dat niet. Naar elkaar is het echt of het klikt, of het klikt niet. Als het tussen mannen niet klikt gaan ze vrijwel altijd vechten. Ik zou echt voor een castraat met zeug gaan, dat gaat bijna altijd goed. En ze stinken niet zo :P

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:43

Ik zou zelf echt nooit meer beertjes nemen!!

Ik heb nu 3 beertjes en ookal zijn het broertjes ze vochten elkaar de tent uit, ik heb ze alledrie apart moeten halen omdat ze onder de wonden zaten. Nu zitten ze alledrie alleen, tja niks aan te doen .. :n

Vroeger altijd zeugjes gehad en die hebben nooit gevochten, waren altijd veel aanhankelijker, bleven kleiner, stonken minder (mannetjes doen dit vanwege rangorde of imponeren op vrouwtjes of iets dergelijks)

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:48

Neem nooit 2 beertjes!! Je moest eens weten hoeveel gewonde cavia's in de opvang binnen komen. Best slecht dat een fokker je dat aanraad.. het is helemaal tegen de natuur van het beestje in.
Probeer altijd te gaan voor een gecastreerde beer en een zeug, de kans van slagen is dan ruim het grootste.
2 zeugjes kan moeilijkheden geven rond de bronstijd en ze hebben een iets verhoogde kans op eierstokcystes.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:50

2 beertjes gaat in mijn ervaring heel vaak goed, ook een hoop fokkers hebben hun beren per 2 zitten, zelfs nadat ze een tijdje gedekt hebben. 3 of meer beren gaat zelden goed.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:59

Ik heb 2 broertjes gehad vroeger, ging perfect samen :j

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:02

Meestal gaan 2 zeugjes het beste samen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:06

Dat 2 zeugjes het beste samen gaan is niet waar, die kunnen ook écht bitchen en zijn vaak geen vriendjes. Een castraat + zeug(en) is echt het beste. Zeugen vechten vaak wat minder hard, maar dat wil niet zeggen dat ze blij met elkaar zijn.

Mijn broertjes gaan ook prima samen, 2 broertjes gaat heel vaak gewoon goed :j

Dat zeugjes kleiner blijven vind ik wel een grappige, mijn zeugen zijn allemaal een stuk groter dan mijn mannen. Eentje zit zelfs tegen de 1800 gram :+

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:20

Bij mij niet hoor :')
Maarja, veel verschillende ervaringen dus. Misschien kan je het best al een koppel uit een opvang halen ipv zelf koppelen, de kans dat ze gaan vechten is groot en het is niet leuk om ze dan apart te moeten halen of weer weg te moeten doen..
In mijn omgeving zijn mannetjes samen in ieder geval nooit goed gegaan, dan gingen ze vroeg of laat toch vechten

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:21

Ik zeg ook niet dat het altijd goed gaat maar meestal. Meestal gaat dit goed met uitzonderingen daar gelaten.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:41

2 beertjes is bij ons altijd goed gegaan, 4 ook, hebben er zelfs meer samen gehad. Ze hadden wel veel ruimte (2 paarden boxen) Ik heb zelf nooit ervaren dat ze stinken, ook nu ze in huis zitten geen last van. De zeugjes waren bij ons aanhankelijker, maar dat zal ook grotendeels aan het karakter liggen.

We hebben nu twee skinny beertjes en die vind ik weer aanhankelijker dan 'gewone' behaarde cavia's.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:43

Als ik naar de opvang kijk is het veel makkelijker dames onderling te koppelen dan de heren.

Ik heb mijn cavia's van de opvang, maar ze komen bij een fokker weg. Dus ook dat kan, waren nog jonge cavia's toen :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:58

Ik zie dat er veel mensen hier voor cavia's gaan. Ik zou zelf echter voor een hond opteren.
Kleine huisdieren worden niet zo oud, een hond toch al snel veel ouder. Bovendien kun je hond opvoeden, dat zie ik met de andere dieren niet gebeuren.
Met een hond kan een kind zoveel meer. Mee wandelen, kunstjes leren, buiten spelen, mogelijk zelfs mee op vakantie. Ze leren er zoveel van zoals verantwoordelijkheid. Een hond wordt ook een gezinslid!
Wel is van belang welke hond je kiest. Kies niet voor het uiterlijk maar voor een bepaald karakter dat bij jullie gezin past.

Als kind had ik altijd een verlanglijstje, jullie waarschijnlijk dezelfde! Paard, pony, hond ,kat...... uiteindelijk allemaal uitgekomen! Dieren horen m.i. bij een opvoeding, ik vind het vreselijk als ik zie dat een kind bang voor dieren is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:16

TS heeft al een hond en katten.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:41

Mijn schoonmoeder heeft ook 2 beertjes samen. Ze komen wel uit hetzelfde nest maar het gaat gewoon goed. Ze vechten nooit en zijn echt vriendjes. En je ruikt ze totaal niet.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 13:57

anneliesdj schreef:
O super, dat is tenminste een beetje fatsoenlijke leeftijd voor een huisdier.
Met een hamster of muis zie ik het wel zo gaan dat hij ze 1,5 jaar heeft er helemaal verknocht aan is en ontroostbaar als ze dood gaan. De muizen die we hebben gehad hebben we maar een paar maanden gehad en dat die overleden vond hij al vreselijk.

Volgende vraag; hoe vind ik een fatsoenlijke kooi voor een cavia? En dan bij voorkeur nog betaalbaar? Ik zie namelijk vooral van die plastic bakken van 80 of 100cm maar ik vind dat erg klein zeker als er 2 in moeten. Maar als je iets anders wilt moet je het al vaak zelf maken of niet?

Edit; het gaat wel echt om een binnenhok trouwens, buiten heb je er veel minder contact mee en voor cavia's is buiten zowieso al minder geschikt geloof ik. Er komt uiteraard wel een ren of iets dergelijks om het diertje regelmatig even buiten in het zonnetje te zetten. Maar ook in huis kunnen ze lekker rondscharrelen natuurlijk.

Kijk eens op budgetkooien.nl! Ze hebben daar kooien van 1m en 1,20m, maar ook van 1,40 en 1,60! Ik heb er zelf nog niet bestelt, maar de recensies lijken allemaal goed :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:48

Beertjes zijn veel leuker. En kunnen ook prima samen, het leukst is als je twee beertjes uit hetzelfde nestje haalt bijv :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 19:31

Waarom zijn beertjes leuker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:35

Kermis schreef:
Mijn schoonmoeder heeft ook 2 beertjes samen. Ze komen wel uit hetzelfde nest maar het gaat gewoon goed. Ze vechten nooit en zijn echt vriendjes. En je ruikt ze totaal niet.

Wij hadden ook twee beertjes uit 1 nest, twee broertjes dus, maar die gingen wel vechten met als gevolg dat er eentje een heel stuk oor van de ander af had gebeten. Ik gok dus dat je er ook een beetje geluk mee moet hebben.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:01

Het zal helemaal per persoon, per ervaring verschillen.
Je hebt leuke beertjes maar ook leuke zeugjes. Naar mijn ervaring zijn de beertjes knuffeliger en de zeugjes actiever en staan vaker te piepen om eten.

Het beste blijft toch altijd een beer en een zeug...beer en beer kan wel, de kans dat je binnen een jaar ze apart moet zetten is ongeveer 50%. Het is de grootste reden dat cavia's naar de opvang worden gebracht, samen met 'wij hebben een puppy voor onze kinderen dus de cavia's zijn overbodig'...

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:49

TS, cavia's zijn geweldig!

Ik heb er op het moment 3, binnenkort meer omdat mijn caviaflat eindelijk af is gemaakt.
In de zomer zitten ze buiten in een groot hok+vaste ren, in de winter zaten ze tot voor kort snachts in een 1.20 bak en overdag zat daar nog een flinke ren aan.

Ik heb 2 zeugjes en 1 gecastreerde beer, de beer is er bijgekomen omdat de zeugjes constant vochten als ze bronstig waren.

Voor mij geen andere combi meer; beer + zeug is echt het beste.
Daarbij heb ik 3 heel verschillende cavia's; 1 van mijn meiden is heel aanhankelijk, altijd haantje de voorste. De ander is meer afwachtend, mij vindt ze leuk, maar andere mensen vindt ze toch erg spannend. De beer valt daar tussen in; je kunt hem aanhalen, wie je ook bent, maar hij is wel altijd de laatste die dichtbij durft te komen.

De fluitconcerten die je krijgt als ze je voetstappen horen, of de koelkast of een knisperend zakje.. geweldig!! <3

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:04

Ik vind beren meestal ook leuker. Maar ik vind de mannelijke variant van veel diersoorten leuker :+ Ze zijn vaak speelser.

Als je voor 2 cavia's gaat, zou ik voor een ex-beer en een zeug gaan
Dat gaat vrijwel altijd goed. Bij een opvang kunnen ze je ook veel over de karakters vertellen. En daar zitten zeker niet alleen oude dieren. Veel dieren van nog geen 1 of net anderhalf juist.

Intacte beren sproeien met regelmaat. Zonder zeug in de buurt is dat minder, maar het stinkt wel. Daarnaast kunnen 2 beren goed gaan, maar gaat wel het snelst fout van alle combi's. Fokkers hebben vaak een jong beertje gekoppeld aan een fokbeer. Dat gaat vaak wel goed.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:20

Ben je al zeker dat je een cavia wilt?

Ik kreeg thuis toen ik 6 was een maltezerje. Een klein en rustig hondje (ok elke pup is wat speelser, maar eens dat voorbij is lekker rustig). Nu 12 jaar later is ze nogsteeds mijn beste vriendinnetje.

Persoonlijk zou ik voor een kind dus liever voor zo'n type hondje gaan. Een knaagdier sterft vaak veel jonger, dan hecht het kind zich eraan en moet ie het afgeven. Ook kunnen ze daar qua spelen veel minder mee en kan het dus sneller gaan vervelen.
En je wilt iets dat zich hecht aan je zoon, ze zeggen niet voor niets "A dog is a mens best friend"

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 08:26

Ja ik ben er nu wel zeker van dat het een cavia wordt, gezien alle voor en nadelen.
Er zit hier in de buurt geen knaagdierenopvang geloof ik. Wel een fokker waar ik al contact mee heb gehad en een baby cavia'tje is wel net zo leuk natuurlijk. Maar als ik dan een beertje en een zeugje neem moeten ze dus wel de eerste tijd apart? Dat is weer niet handig.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 08:37

Denk heel goed na voor je een kleintje neemt, je zal hem zelf tam moeten maken en je kind kan er niks mee...
Na de castratie kunnen ze na 2 weken bij elkaar. Het verstandigste blijft toch echt om naar een opvang te gaan, dan weet je tenminste zeker of ze tam zijn of niet.
Welke regio woon je?