Reu en teef en loopsheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:01

anneliesdj schreef:
Misschien ligt het aan het wereldje waarin je zit, of beter een bepaalde mentaliteit die je hebt.
Evengoed, het gebeurd vaak en het was nooit de bedoeling.

Wij hebben af en toe een nest en zijn er zeer bewust mee bezig. Toch is het bij ons ook mis gegaan.
Dat was toen mijn schoonvader longkanker had en wij de laatste weken meer bij hem vertoefden dan thuis. Wij wonen op twee uur afstand en door het hele stress gebeuren (een (schoon)vader die vreselijk ziek is en gaat sterven, maakt je weL eens minder oplettend) hebben wij te laat opgemerkt dat onze teef loops werd. Mijn ouders pasten in die tijd op de honden en zo kon het gebeuren dat onze teef gedekt werd. Dat gebeurde op de ochtend dat mijn schoonvader stierf, wij waren uiteraard niet thuis en mijn ouders hadden het te laat door. Is trouwens een prachtig nest van geboren.
Maar het ligt dus zeker niet altijd aan de mentaliteit, soms is het gewoon echt een oeps nest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:37

Diablo schreef:
Lisitano schreef:
In een roedel mag ook niet elke reu dekken.

Precies. Wij hebben twee intacte reuen. De één dekt, de ander niet. Degene die niet dekt, staat ook lager in de roedel. Als er een teef loops is die niet door deze reu gedekt mag worden, kan ik hem er rustig bij laten. De andere reu zal nooit accepteren dat hij de teef dekt. Hij hoeft daarvoor niets geks te doen, één blik is genoeg. Waagt hij het dan toch te dichtbij te komen, is hij aan de beurt. En goed ook.
Dat weet hij en dat doet hij dus ook niet. En hij is er niet zielig om, hij weet juist precies waar hij aan toe is.

Dat is een ideale situatie waarin je als mens niet hoeft in te grijpen in principe. Maar de huis, tuin en keuken eigenaar kan dat zelf niet en mp staat vol met foutjes. En weer doorverkochte foutjes en nog een keer doorverkochte foutjes.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:38

Dat is helemaal geen ideale situatie, dat is een normale situatie. Zo gaan honden namelijk met elkaar om. Het probleem is dat mensen de hond vermenselijken en het zielig vinden dat een reu niet mag dekken. Dit is niet zielig, het is normaal en de reu in kwestie vindt dat ook.

Mizora

Re: Reu en teef en loopsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:46

Een hoop onderdanige reuen dekken ook, ook als de hoger in rang staande reu erbij is. Honden zijn namelijk geen wolven meer en vormen van nature gelegenheidsroedels, geen vaste roedels. Dit is bij straathonden ook goed te zien.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:18

anneliesdj schreef:
Misschien ligt het aan het wereldje waarin je zit, of beter een bepaalde mentaliteit die je hebt.
Evengoed, het gebeurd vaak en het was nooit de bedoeling.

En hoe eerlijk men het toegeeft... bij een kennel met maar 1 ras is het vrij makkelijk zeggen dat het gepland was.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:57

Seven schreef:
Gestroomd is geen mechelaar ;) zwart hrb je wel degelijk met stamboom

Nu wordt ik nieuwsgierig wat je bedoeld en wat dan een gestroomde zou zijn en wat 'gewoon' een donkere sable is?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:30

Gestroomd is brindle (in herder Hollander of x Hollander )
Een donkere mechelaar is gewoon een donkerdere gevlamde hond , meer zwart wat veelal uitloopt over de borst hoofd en poten.

Donker gevlamd
Afbeelding

Deze is nog donkerder waardoor ook de rug op kleurt
Afbeelding

Dit is gestroomd
Afbeelding

Deze geeft de tinten ook mooi weer
http://orig11.deviantart.net/9694/f/201 ... 7evonf.png

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:38

Off topic gestroomd vind ik ze meer richting de hollandse herder gaan.

Wel een mooi nest puppen ts. Hoop dat er een kleine aap bij zit voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 00:30

Djang is een ros gevlamde.

En er zit zeker een draakje voor mij tussen. Alleen nog even wachten tot karakters etc beetje gaan vormen. Zitten mooie donkere teefjes bij tussen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 00:53

Diablo schreef:
Dat is helemaal geen ideale situatie, dat is een normale situatie. Zo gaan honden namelijk met elkaar om. Het probleem is dat mensen de hond vermenselijken en het zielig vinden dat een reu niet mag dekken. Dit is niet zielig, het is normaal en de reu in kwestie vindt dat ook.

Ja, bedoel ik. Als je een ideale situatie kan hebben voor je honden is dat in een roedel. Snap? Jij ziet hoe de honden het oplossen en je moet wel heel goed zijn als mens, wil je dat exact na kunnen doen. Daarom bedoel ik dat jij de ideale situatie hebt :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:33

Seven schreef:
Gestroomd is geen mechelaar ;) zwart hrb je wel degelijk met stamboom

Hier 3 reuen en 2 teven
2 geholpen de rest intact

twee reuen zijn intact en 1 teef
Met de teef zal worden gefokt straks de oudste reu word gecastreerd die heeft een hartafwijking waardoor hij niet fokgeschikt is en ook willen wij de opwinding van loopse teven hem besparen hoewel hij de laatste 2 x loops zijn heel braaf was.

Opvoeding doet veel ruimte ook, wij hebben genoeg ruimte om ze samen en toch apart te houden heb jé een kleine tuin in een woonwijk zal ik inderdaad de reu uitlogeren doen beter voor iedereen

Ik las jou reden voor een teef trouwens houd wel rekening mee dat teven veelal veel feller zijn in het werk ;)

Ik vraag mij eigen af welke zwarte mechelaar een nederlandse stamboom heeft? Ben daar heel benieuwd naar :)
Het is ook niet bewezen dat de zwarte mechelaar van een groenedaler afstamt in een ver verleden, hier zijn de meningen over verdeeld.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:40

Bij de Duitse herder krijgen witte nakomelingen ook geen stamboom, terwijl zij wel gewoon raszuiver zijn. Dat is een mutatie die gewoon een keer in de zoveel tijd optreed. Ik had een witte met 2 stamboom ouders, maar hij had zelf geen stamboom.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:42

Ik heb er jaren geleden 1 getraind was pikzwart kwam uit 2 donker gevlamde ouders zater een stuk of 3 in het nest de rest waren gewoon gevlamd (die pups kunnen dus best genetisch gevlamd zijn geweest alleen zag je er geen bruin haartje op )
Heb deze reu getraind voor de fokker waren stamboom knpv (fci)lijnen maar welke precies dat durf ik niet te zeggen.
Zal eens graven in m'n archief of ik nog wat kan vinden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:55

Tillie20 schreef:
Bij de Duitse herder krijgen witte nakomelingen ook geen stamboom, terwijl zij wel gewoon raszuiver zijn. Dat is een mutatie die gewoon een keer in de zoveel tijd optreed. Ik had een witte met 2 stamboom ouders, maar hij had zelf geen stamboom.

Ze krijgen wel een stamboom hoor, als de Fokker het gewoon aanvraagt. Het is alleen een NEK.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:58

MyWishMax schreef:
Tillie20 schreef:

Ze krijgen wel een stamboom hoor, als de Fokker het gewoon aanvraagt. Het is alleen een NEK.

Dit was wel een tijdje geleden, in 2008 toen het net ingevoerd was, dus misschien dat dat een verschil maakt? Kan er zo snel niks op internet over vinden. Dat zal de fokker niet geweten hebben mocht dat zo zijn aangezien vorige nesten wel stambomen hadden :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:24

Seven schreef:
Gestroomd is brindle (in herder Hollander of x Hollander )
Een donkere mechelaar is gewoon een donkerdere gevlamde hond , meer zwart wat veelal uitloopt over de borst hoofd en poten.

Donker gevlamd

Die donker gevlamde is echt zo mooi <3

Ik ken de verschillen tussen mechel en hollands ook qua kleur, maar betekend dat dat elke hond die ietwat gestroomd lijkt geen 100% mechel kan zijn? Op de laatste foto die jij plaatst is het wel duidelijk, maar soms zie ik honden waarbij ik dan mijn twijfels heb en aangezien een mechel niet meer is zoals ik ermee opgegroeid ben (blond met masker) vraag ik me dat af.

Deze bv lijkt mij gestroomd maar staat te boek (of beter te web) als mechels:
Afbeelding
Ik zal niet meer foto's plaatsen ts ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:38

Dat is 100 % geen mechelaar ;)
Die zijn nooit zo gestroomd
Hier zit zeker weten Hollander in of is Hollander

Edit
heb de foto link eens bekeken en deze zegt al wat het is dutch Shepherd dus Hollandse herder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:03

Seven schreef:
Ik heb er jaren geleden 1 getraind was pikzwart kwam uit 2 donker gevlamde ouders zater een stuk of 3 in het nest de rest waren gewoon gevlamd (die pups kunnen dus best genetisch gevlamd zijn geweest alleen zag je er geen bruin haartje op )
Heb deze reu getraind voor de fokker waren stamboom knpv (fci)lijnen maar welke precies dat durf ik niet te zeggen.

Maar bij de knvp lijnen maakt de kleur toch niet uit?

Fci keurt zwart niet goed. Dan krijg je een N.e.k melding in het stamboom. Raak nu lichtelijk in de war :')

Djang en pup hebben een NHSB stamboom. Teefjes lijken nu heel donker gevlamd te zijn. En mooi compact. Maar valt natuurlijk niet veel over te zeggen.

Maar ze zijn allemaal lekker actief. 1 achterblijvertje. Maar die word goed in de gaten gehouden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:24

In de knpv heb je ook stamboom honden kleur maakt dan inderdaad minder uit, word ook wel gefokt met nek honden mits ze maar goed presteren.
Wij hadden zelfs 2 kruisingen van mechelaar x cattle dog in de knpv lopen echt geweldige honden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:27

Als ze goed presteren, dan is het alleen maar leuk.

Kan niet wachten tot de frutsels groot genoeg zijn om mee naar de club te gaan. Puppyren staat al helemaal klaar :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:03

Leuk altijd weer de puppy pret ben benieuwd welke jij krijgt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:14

Seven schreef:
heb de foto link eens bekeken en deze zegt al wat het is dutch Shepherd dus Hollandse herder ;)

Op de site stond toch echt mechels.
Maar dat maakt verder ook niet uit.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:36

love_western schreef:
Seven schreef:

Maar bij de knvp lijnen maakt de kleur toch niet uit?

Fci keurt zwart niet goed. Dan krijg je een N.e.k melding in het stamboom. Raak nu lichtelijk in de war :')

Djang en pup hebben een NHSB stamboom. Teefjes lijken nu heel donker gevlamd te zijn. En mooi compact. Maar valt natuurlijk niet veel over te zeggen.

Maar ze zijn allemaal lekker actief. 1 achterblijvertje. Maar die word goed in de gaten gehouden.

Voor de KNPV maakt kleur inderdaad niets uit, maar er is bij mijn weten geen 1 zwarte MH (geboren uit zwarte MH reu of teef) met een stamboom. Wij hebben alleen maar zwarte MH en trainen deze ook knpv, inderdaad zonder stamboom maar gezien het aantal nakomelingen (100'den) van onze reu is stamboom totaal niet belangrijk in de KNPV. Als de bloedlijnen en de foto's goed zijn kom je al een heel eind :D .

Blijf je foto's plaatsen van jullie nieuwe aanwinst? :9

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:25

Een zwarte mechel uit een zwarte mechel krijgt inderdaad geen stamboom. Een zwarte mechel uit 2 sable ouders krijgt een stamboom met een aantekening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:34

Van schreef:
Een zwarte mechel uit een zwarte mechel krijgt inderdaad geen stamboom. Een zwarte mechel uit 2 sable ouders krijgt een stamboom met een aantekening

Sable heb ik nog nooit van gehoord :o