Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Dierenarts is tegen verse vlees, terecht of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:08

In andere landen is orgaanvlees een lekkernij en ik geloof in exclusieve restaurants nog steeds

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:13

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

enzymen uit voedsel zijn wel degelijk heel belangrijk,voor de voor vertering....zij worden pas na een uur in de maag omgezet door lichaamseigen enzymen.
Hoezo klok en klepel?

Je hebt het bij het juiste eind Geerke: Enzymen komen uiteindelijk uit twee bronnen: Het eigen lichaam dat bij de geboorte de capaciteit meekrijgt om gedurende het leven een bepaalde hoeveelheid enzymen aan te maken. Hierbij gaat het lichaam er van uit dat het ook enzymen binnenkrijgt via de voeding, de tweede bron.

Hoe interessant!
Zijn hier artikelen over? Of andere bronnen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:53

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

enzymen uit voedsel zijn wel degelijk heel belangrijk,voor de voor vertering....zij worden pas na een uur in de maag omgezet door lichaamseigen enzymen.
Hoezo klok en klepel?

Je hebt het bij het juiste eind Geerke: Enzymen komen uiteindelijk uit twee bronnen: Het eigen lichaam dat bij de geboorte de capaciteit meekrijgt om gedurende het leven een bepaalde hoeveelheid enzymen aan te maken. Hierbij gaat het lichaam er van uit dat het ook enzymen binnenkrijgt via de voeding, de tweede bron.

Volgens mij verwar je enzymen en aminozuren? Enzymen zijn stoffen die bij zo'n beetje alle soorten lichaamsprocessen betrokken zijn waarvoor de bouwtekening vastlicht in je DNA. Kan je bepaalde enzymen niet aanmaken dan leid dit vaak tot problemen. Enzymen worden opgebouwd uit amino zuren. Sommige aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en moet je dus bij je voeding binnenkrijgen. Ook een gebrek aan bepaalde aminozuren kan er voor zorgen dat je bepaalde enzymen niet aan kan maken, dus voeding is in die zin wel belangrijk maar je kan je je darmen eigenlijk nauwelijks volledige enzymen opnemen. Het zou bovendien ook heel erg inefficient zijn, vleeseters hebben bijv vaak planten eters als prooi, veel verteringsenzymen zijn dus heel anders en zouden ze nooit uit hun prooi op kunnen nemen, planten eters eten weer planten die ook totaal anders opgebouwd zijn en een heleboel enzymen die zij nodig hebben niet maken :)*
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 30-07-15 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:55

liedje89 schreef:
Volgens mij verwar je enzymen en aminozuren? Enzymen zijn stoffen die bij zo'n beetje alle soorten lichaamsprocessen betrokken zijn waarvoor de bouwtekening vastlicht in je DNA. Kan je bepaalde enzymen niet aanmaken dan leid dit vaak tot problemen. Enzymen worden opgebouwd uit amino zuren. Sommige aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en moet je dus bij je voeding binnenkrijgen. Ook een gebrek aan bepaalde aminozuren kan er voor zorgen dat je bepaalde enzymen niet aan kan maken, dus voeding is in die zin wel belangrijk maar je kan je je darmen eigenlijk nauwelijks volledige enzymen opnemen. Het zou bovendien ook heel erg inefficient zijn, vleeseters hebben bijv vaak planten eters als prooi, veel verteringsenzymen zijn dus heel anders en zouden ze nooit uit hun prooi op kunnen nemen :)*

Dit dus inderdaad... Enzymen zijn altijd lichaamseigen. :')

EDIT: Ik snap misschien al de verwarring. Ik zie op van die 'superfood' site's staan dat enzymen uit rauwe voeding komen, wat natuurlijk onzin is. Maar ik snap misschien waarom dat gezegd word omdat enzymen inderdaad uit aminozuren worden gemaakt die je haalt uit eitwitrijke voeding. Dat betekend niet dat diezelfde enzymen in die voeding zitten, maar alleen de bouwstenen voor de enzymen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:47

essiesilly schreef:
Je weet niet wat je je hond voert? :') are you kiddin me?.. Dat weet je natuurlijk wel als je brok voert want dan zie je elk ingrediënt zo zitten..
Hun darmen en verteringsstelsel is niet veranderd door de jarenlange fok van allerlei rassen hoor ;) dat is het verkooppraatje om brok voor elk ras anders te verkopen ;)

Imo heeft de fok trouwens wel degelijk invloed gehad op de voedselbehoefte van onze honden, ik hoor tegenwoordig van zoveel (ras)honden dat ze ergens allergisch voor zijn volgens mij was dat een paar honderd jaar terug niet zo, dan zou men nooit doorfokken met honden die niet konden functioneren op een normaal dieet :Y)

Voorstanders van vers vlees zeggen vaak dat dat honden niet veranderd zijn maar dat is imo juist geen argument voor vers vlees voeren. Honden leven toch al sinds ze enkele duizenden jaren geleden gedomesticeerd zijn vooral van ons afval, ons afval wat altijd al veel verhit voedsel en granen ed bevat. Het lijkt me dan dus onzin dat we onze hond nu rauw vlees zonder granen moeten voeren omdat honden niet zijn veranderd de afgelopen 100 jaar, als honden nu ineens een dieet met heel veel rauw vlees moeten eten zouden ze juist wel veranderd zijn :)* .

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:02

Je kan de vraag ook andersom stellen. Zijn de honden veranderd of bv het graan. Waarom zijn er nu ook veel mensen met een gluten allergie of bv een tarwe intolerantie?
De manier hoe producten verbouwd worden is echt wel anders dan 100 jr geleden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:15

de wetenschap gaat er ook op vooruit natuurlijk. vroeger had je een stout kind, nu een met adhd, vroeger had je een gevoelig darmstelsel, nu een glutenallergie. het kind heeft een naam gekregen maw. we leven natuurlijk een stuk luxer als pakweg 100jaar geleden, hoeveel kunstmatige bewaarstoffen zitten er niet in ons eten, kant-en-klaar maaltijden, sausjes,... hoeveel mensen eten nog echt heel puur? kijk maar eens wat er in een normaal brood zit. frisdranken net zo. een hoop problemen komen vast ook daar weg. en bij honden zal het niet anders zijn (wbt allergieen en derg)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:52

Tillie20 schreef:
liedje89 schreef:
Volgens mij verwar je enzymen en aminozuren? Enzymen zijn stoffen die bij zo'n beetje alle soorten lichaamsprocessen betrokken zijn waarvoor de bouwtekening vastlicht in je DNA. Kan je bepaalde enzymen niet aanmaken dan leid dit vaak tot problemen. Enzymen worden opgebouwd uit amino zuren. Sommige aminozuren kan je lichaam niet zelf aanmaken en moet je dus bij je voeding binnenkrijgen. Ook een gebrek aan bepaalde aminozuren kan er voor zorgen dat je bepaalde enzymen niet aan kan maken, dus voeding is in die zin wel belangrijk maar je kan je je darmen eigenlijk nauwelijks volledige enzymen opnemen. Het zou bovendien ook heel erg inefficient zijn, vleeseters hebben bijv vaak planten eters als prooi, veel verteringsenzymen zijn dus heel anders en zouden ze nooit uit hun prooi op kunnen nemen :)*

Dit dus inderdaad... Enzymen zijn altijd lichaamseigen. :')

EDIT: Ik snap misschien al de verwarring. Ik zie op van die 'superfood' site's staan dat enzymen uit rauwe voeding komen, wat natuurlijk onzin is. Maar ik snap misschien waarom dat gezegd word omdat enzymen inderdaad uit aminozuren worden gemaakt die je haalt uit eitwitrijke voeding. Dat betekend niet dat diezelfde enzymen in die voeding zitten, maar alleen de bouwstenen voor de enzymen.

Dit verklaart een hoop :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:00

Om te beginnen hebben honden geen amylase in hun speeksel, dat is het enzym nodig om granen te verteren. Mensen bijv. hebben dat enzym wel in hun speeksel, granen worden daar voorverteerd. Verder hebben honden een korte dunne darm, in de dunne darm worden oa granen verteerd, herbivoren hebben een veel langere dunne darm omdat zij vooral plantaardig materiaal moeten verteren. Bij de hond is dus weinig ruimte om plantaardig materiaal (granen) te verteren. Eiwitten (vlees) verteren veel makkelijker, daarvoor is de dunne darm van een hond lang genoeg. Een hond overleeft wel lang op granen (brok) maar ideaal is het niet. Je kunt wel wat koolhydraten bijvoeren, maar als klein deel van de voeding. Als mens kunnen we ook lang overleven op friet en pizza, maar echt gezond is het niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:42

essiesilly schreef:
Je weet niet wat je je hond voert? :') are you kiddin me?.. Dat weet je natuurlijk wel als je brok voert want dan zie je elk ingrediënt zo zitten..
Hun darmen en verteringsstelsel is niet veranderd door de jarenlange fok van allerlei rassen hoor ;) dat is het verkooppraatje om brok voor elk ras anders te verkopen ;)

Dezelfde kletskoek redenatie als biks bij paarden.

Paarden zijn zo ver doorgefokt dat hun natuurlijke voeding nooit voldoende kan zijn. Tegenwoordig leven ze op hamburgers...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:14

The proof is in the pudding.