Koeien, waarom geen inloopstal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Re: Koeien, waarom geen inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:22

Zonder iemand aan te vallen: waarom willen we koeien graag buiten hebben?

Tot het welzijn van dieren behoort ook de gezondheid. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar denk aan alle parasieten/meer kans op insleep van ziektes etc. Koeien zijn zogenaamde topsporters geworden voor de melkproductie, met alle gevolgen van dien (negatieve energiebalans/lebmaagverplaatsingen etc.) Varkens zouden bijvoorbeeld ook veel sneller ziek worden als ze buiten gehouden zouden worden, varkens van intensieve veehouders (niet de bio-varkens).
Oplossing? Meer vaccinaties, meer ontwormingsmiddelen, meer kosten dus consument moet meer betalen en dat gaat niet zomaar. Er verdwijnen al zoveel boerderijen, dat is niet voor niets..

En kijk maar eens naar de hondenrassen als we het over doorfokken hebben ;) (maar dat is een hele andere discussie)

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:39

amoj schreef:
tammiebels schreef:
En waarom maken ze die keuze dan om het op deze manier te doen?

Omdat er weinig keus is... door de lage melkprijs. Kan je vertellen dat ie alweer gezakt is. Wij krijgen nu 30 ct voor 1 liter melk. Daar moeten alle kosten nog vanaf. Mag je raden wat er overblijft.
Boer zijn is geen vetpot en als dde boer zijn uren gaat rekenen kan het gewoon niet uit.

Ik ben blij dat je dat zegt. De melkprijs ken ik...ik ben ook melkveehouder maar ik wou het antwoord niet zelf geven maar dat er door anderen over nagedacht werd. Ik ben het dan ook volledig met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:16

@tammiebels, o oeps, sorry, was idd beter geweest als anderen er over hadden kunnen nadenken, ik was al weer te gauw met antwoord geven :o

Ik heb even een stukje opgezocht;

http://barneveldsekrant.nl/lokaal/melkv ... WVs5s_tmko

Dit stukje is vorig jaar geschreven, rond de tijd dat we 40 ct per liter melk kregen. Nu krijgen we 30 ct per liter melk. De kosten zijn niet verminderd, juist eerder verhoogd. In dit stuk staat ook dat als de boer zijn uren zou gaan berekenen als een zzp'er, dat de kostprijs voor 1 liter melk (hoeveelheid kosten die je maakt voor 1 liter melk) 45 ct is.

Nog een stukje uit een ander artikel;

Tegelijkertijd kent Nederland een gemiddeld hogere kostprijs per liter melk. De kritieke melkprijs, de prijs die nodig is om alle rekeningen te betalen, steeg met 1% naar 32,9 ct/kg, berekende PPP Agro-Advies. ‘Nederlandse melkveebedrijven zijn intensief, de grondprijzen zijn hoog, arbeid en voer worden duurder’, verklaart Van den Pol. Door het principe van grondgebonden veehouderij zit er een beperking op de mest- en fosfaatproductie. Mestoverschotten moeten worden afgezet. Dat kost geld. De Nederlandse kostprijs is ook hoger omdat onze boeren het jaar rond melken. Terwijl elders, bijvoorbeeld in Ierland, de koeien ‘droog staan’, produceert Nederland ook zuivel in de duurdere wintermaanden. En Nederlandse melkveehouderijen bedrijven vaker mono­cultuur. Romijn: ‘We produceren alleen maar melk, dat maakt ons ook kwetsbaar’.

Oftewel, momenteel is de kostprijs van een liter melk gemiddeld 33ct. Terwijl de boer maar 30ct krijgt. Bij de bovenstaande berekening worden geen uren meeberekend, zoals in het eerste artikel wel.
Dus; de boer maakt momenteel zwart wit gezegd verlies, omdat de kosten hoger zijn dan de opbrengst. En dan zijn dus de uren nog niet eens meegerekend.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:28

lovelys schreef:
Ik denk dat je vergeet dat de huidige koe niet meer zo wordt gefokt. Een koe wordt nu gefokt op hoeveel melk de boeren willen.

Mijn vader heeft een "megastal" van bijna 250 koeien. Om de boerderij heen ligt het land waar ze op kunnen. Soms als het weer goed is en de omstandigheden kunnen ze overdag lekker naar buiten.Bijna alles is geautomatiseerd (voerrobot, melkrobot, elke koe een bandje om en lage en hoog producerende koeien gescheiden van elkaar). Vaak is men erg negatief over deze stallen. Zelf zie ik dat de koeien het er erg goed hebben. De stal is ruim, ze hebben waterbedden, borstels enz. Mijn vader is er erg trots op dat hij zo ver is gekomen en laat dan ook graag mensen het zien met uitleg waarom er voor dingen is gekozen. Mijn vader roept altijd dat het hard werken is (Hij werkt 50+ uren), maar dat je wel een mooi bedrijf kan opbouwen. Wel is het zo dat je hard moeten werken, niet moet opkijken van tegenslagen en vooral al je tijd erin moet steken.

Echt als mensen geinteresseerd zijn en weinig weten klop eens aan bij een boer en vraag eens of hij je wat kan vertellen! Vele boeren vinden het leuk om over hun bedrijf te vertellen!

Mijn vader vindt het leuk om "stadse mensen" een beetje realiteit mee te geven en nodigt dan ook iedereen uit (ook de partij van de dieren :+ die helaas nog nooit op een uitnodiging is ingegaan van mijn vader).

Ik heb HAS gedaan dus ben niet onwetend ;).

Wel tof dat jouw vader trouwens graag mensen rondleidt op zijn bedrijf. De meeste boeren die ik ken doen dat trouwens graag hoor. Omdat ze trots zijn op hun vak en hun bedrijf maar ook omdat ze eventuele onduidelijkheden (of misschien soms onwaarheden) willen ophelderen.
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-05-15 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:28

tammiebels schreef:
Citaat:
Ik denk dat je vergeet dat de huidige koe niet meer zo wordt gefokt. Een koe wordt nu gefokt op hoeveel melk de boeren willen.

En waarom worden die koeien zo gefokt...?

Dit dus.. :J

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:35

Joolien schreef:
Dat vraag ik me dus steeds al af. Er wordt gezegd dat koeien het liefst binnen staan, maar dat gras goed voor ze is. Maar waarom dan niet van beiden een beetje? Dus een inloopstal. De koeien bepalen zelf of ze binnen of buiten staan. Ik zie het probleem niet :D

Oke ik geef toe ik heb dus niet alle pagina`s gelezen, dus vergeef me als ik dingen dubbel zeg.

Deze inloopstallen bestaan al, en zelfs met de "gewone" inloopstallen is dit makkelijk te realiseren.
Maar dan komt het stukje consument om de hoek kijken ;-) Welke eist dat een koe minimaal 6 uur per dag buiten komt te staan, voor zoveel dagen per jaar.

Tja, dat krijg je dan niet voor elkaar, omdat de koe toch het meest in de luxe, ruime, lichte, luchtdoorlatende, frisse stal met heerlijke ligbedden en borstels wil zijn.

En dan gaat de consument weer zeuren dat de koeien niet in de wei staan.
Maar ja hoe en wat je ook doet, de consument weet het altijd beter dan diegene die elke dag met de koeien werken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:47

BAStable schreef:
Zonder iemand aan te vallen: waarom willen we koeien graag buiten hebben?

Tot het welzijn van dieren behoort ook de gezondheid. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar denk aan alle parasieten/meer kans op insleep van ziektes etc. Koeien zijn zogenaamde topsporters geworden voor de melkproductie, met alle gevolgen van dien (negatieve energiebalans/lebmaagverplaatsingen etc.) Varkens zouden bijvoorbeeld ook veel sneller ziek worden als ze buiten gehouden zouden worden, varkens van intensieve veehouders (niet de bio-varkens).
Oplossing? Meer vaccinaties, meer ontwormingsmiddelen, meer kosten dus consument moet meer betalen en dat gaat niet zomaar. Er verdwijnen al zoveel boerderijen, dat is niet voor niets..

En kijk maar eens naar de hondenrassen als we het over doorfokken hebben ;) (maar dat is een hele andere discussie)

Ik denk persoonlijk dat je je hier in vergist en we met z'n allen de plank flink mis slaan als massaproductie vóór het welzijn van de dieren gaat :o. Ben je wel eens op een biologische varkensboerderij geweest? Daar lopen de varkens wel gewoon buiten en zijn niet anders of vaker ziek. Je past je verzorging daar toch op aan? net zo goed als dat je paard 24/7 verhard staan of 24/7 in de modder. Dat behoedt ook een ander hoefverzorgingsbeleid (mooi woord :D).

Begrijp me niet verkeerd hoor, boeren in NL is absolúút niet makkelijk. Zeker niet met veel betere melkprijzen in de landen om ons heen en hele andere (of geen) regelgeving.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:50

Bij de vrije uitloop en biologische kippen is de sterfte vaak wel hoger dat het bij de ene soort wel of niet goed kan betekend natuurlijk niet dat je dat zomaar door kan trekken naar een ander.

Ik hoor trouwens alleen over kosten en baten voor boer en koe maar er is nog een hele wereld omheen natuurlijk. Vee buiten houden is eigenlijk niet zo goed voor het milieu bijvoorbeeld maar wel voor het imago van de veehouderij. Wat de boer zelf allemaal wil zie je vaak helemaal niet zo terug in het beleid.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:07

Sees schreef:
Ik denk persoonlijk dat je je hier in vergist en we met z'n allen de plank flink mis slaan als massaproductie vóór het welzijn van de dieren gaat :o. Ben je wel eens op een biologische varkensboerderij geweest? Daar lopen de varkens wel gewoon buiten en zijn niet anders of vaker ziek. Je past je verzorging daar toch op aan? net zo goed als dat je paard 24/7 verhard staan of 24/7 in de modder. Dat behoedt ook een ander hoefverzorgingsbeleid (mooi woord :D).

Begrijp me niet verkeerd hoor, boeren in NL is absolúút niet makkelijk. Zeker niet met veel betere melkprijzen in de landen om ons heen en hele andere (of geen) regelgeving.

Door al die monocultuur en minimale natuurlijke weerstand wordt de veehouderij ook steeds kwetsbaarder op lange termijn.

Hoewel ik voor veel conventionele melkkoeien zo'n moderne megastal wel heel diervriendelijk vind. Beter dan koste wat kost naar buiten in de zon en stukken lopen met vol uier, want in de wei staat vaak geen melkrobot.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:17

amoj schreef:
@tammiebels, o oeps, sorry, was idd beter geweest als anderen er over hadden kunnen nadenken, ik was al weer te gauw met antwoord geven :o

Geen probleem :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:19

Ik heb niet dit hele topic doorgelezen dus vergeef me aub als iets doms of dubbels zeg. Maar uit onderzoeken is inderdaad gebleken dat een koe liever binnen is dan buiten, dat koeien die alleen binnen gehouden worden meer melk produceren dan koeien die naar buiten komen omdat je buiten zit met klimaat, weerstand, beweging enzovoorts. Arbeidstechnisch en bedrijfseconomisch heeft het alleen binnen houden van koeien vaak ook meer voordelen dan wanneer ze ook op het land komen. En melkkoeien die via een robot worden gemolken wil je niet te ver van de melkrobot af hebben omdat anders de melkopbrengst daalt. Enzovoorts enzovoorts.

Maar naast economische en arbeidtechnische redenen zal er ook wel een ander ding mee spelen waarom je uitloopstallen minder ziet, namelijk iets praktisch als ruimte. Hoeveel boeren hebben nu daadwerkelijk een aantal hectare direct naast de stal liggen. Veel stallen zijn omringd door verhard erf en andere stallen/loodsen, grond dat in het bezit is van het bedrijf ligt echt niet altijd direct om het bedrijf/stal heen enzovoorts. Melkveebedrijven worden steeds groter dus je ziet tegenwoordig dat het minimum aantal koeien per bedrijf is al gauw 100 en ik ken zelfs bedrijven met 500 koeien. Wil je dat die koeien buiten gewoon gras kunnen eten net als hun soortgenoten die weidekoeien zijn dan moet je nog al wat hectares naast je stal hebben liggen wil je dit kunnen verwezenlijken. Vaak is dat dus gewoonweg niet haalbaar. Betekend voor koeien die gemolken worden met een robot ook dat hoe grotere het land eraan hoe verder van de robot van ze vandaan is. En dan komen ook die andere bedrijfseconomische en arbeidstechnische zaken bij kijken.

Tuurlijk kun je ze ook houden op een kleiner stuk en dat ze dan minder of geen gras kunnen eten maar dan zit je weer mee als boer dat je de nadelen vaak wel hebt van het houden van koeien buiten maar niet de voordelen omdat ze dan weer niet onder weidekoeien vallen. En als boerzijnde ga je dan vaak toch de plus en minpunten tegen elkaar afwegen qua kosten, arbeid enzovoorts.
Tevens wordt een te klein stuk net als bij paarden op ten duur gewoon modderig wat weer niet bevorderlijk is voor de klauwgezondheid enzovoorts zo kan men nog wel meer redenen bedenken als men wil. Maar ik heb daarom wel eens kleine uitlopen gezien aan de stal met een betonnen ondergrond. Zo kunnen koeien toch even een frisse neus halen als ze willen. Maar zo'n uitloop kun je dan weer niet vergelijken met een uitloopstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:13

Vanavond Zembla(Ned2) een stuk over onze melkkoeien. 20.30-21.10
Denk er wel om, dit is een kritisch stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:28

Denk dat er (weer) een hoop leugens vertelt worden, net als radar een tijd terug. Maar we zullen zien, ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:31

Radar en Kassa zijn bijna altijd onruststokers, het enige goede stuk wat ik van ze gezien heb is het stuk over de Euro.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:01

Heb zembla gekeken...bedankt voor de tip trouwens...goed beeldmateriaal niet? Zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:21

Heb het helaas niet kunnen zien... kalvende koe :D
Kun je het ergens terug zien?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:59

amoj schreef:
Heb het helaas niet kunnen zien... kalvende koe :D
Kun je het ergens terug zien?

Uitzending gemist, zoeken op Zembla?

Ik vond het niet zo een erg negatief beeld wat ze schetsen, of misschien had ik erger verwacht.

Ja, je zag manke koeien en een koe met, waarschijnlijk, melkziekte. Maar goed, dat zijn ook dingen die voorkomen in de praktijk. Net als de genoemde mastitis, dat komt gewoon vaak voor. Het was zeker niet geromantiseerd zoals bij bijvoorbeeld Boer zoekt vrouw :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:19

Had m gevonden en gekeken... Vind het een goed realistisch beeld. Al kan ik me niet voorstellen dat gemiddeld 1 op de 3 koeien mastitis krijgt. Maar dan zijn wij ook een bedrijf met een laag celgetal en weinig mastitis gevallen.
Vond het wel jammer dat meteen 1 vd grootste bedrijven van NL hier in komt. Geeft misschien toch een scheef beeld ben ik bang. Want 700 koeien kom je echt zelden tegen in NL.
Ben benieuwd naar deel 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:22

amoj schreef:
Vond het wel jammer dat meteen 1 vd grootste bedrijven van NL hier in komt. Geeft misschien toch een scheef beeld ben ik bang. Want 700 koeien kom je echt zelden tegen in NL.

Ja, dat verbaasde mij wel, ik dacht dat de meeste melkveebedrijven inderdaad een stukje kleiner qua aantallen waren weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:32

WildWings schreef:
amoj schreef:

Ja, dat verbaasde mij wel, ik dacht dat de meeste melkveebedrijven inderdaad een stukje kleiner qua aantallen waren weer?

Ja, echt wel. 700 is echt uitzonderlijk.
Een half jaar geleden was 90 koeien het gemiddeld aantal koeien per bedrijf. Misschien is dat nu 2/3 meer ofzo, maar echt niet tientallen meer. Kan geen recentere cijfers vinden helaas..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:51

amoj schreef:
Ja, echt wel. 700 is echt uitzonderlijk.
Een half jaar geleden was 90 koeien het gemiddeld aantal koeien per bedrijf. Misschien is dat nu 2/3 meer ofzo, maar echt niet tientallen meer. Kan geen recentere cijfers vinden helaas..

Volgens mij noemde ze 90 melkkoeien ook als een gemiddeld bedrijf en verwachten ze een groei tot ongeveer 100 melkkoeien gemiddeld.

Werd ook uitdrukkelijk gezegd dat het bedrijf de grootste in Nederland was. :j

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:40

Op zich is het een realistisch beeld. Wat ik dan wel heb is waarom ze laten zien dat die koe iets terug gesleept wordt en overeind gezet wordt met de heupklem (het tillende stuk) maar dat ze daarna niet goed laten zien dat de koe zelf staat en dat de heupklem niets meer doet. Zelfde met die "magere" koeien. De boer geeft aan dat dit naar mate de lactatie vordert, de koe meer aanzet. Laat dan ook een beeld zien van een koe die verder in de lactatie zit en al weer dikker is. En ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zeggen waarom ze een koe bekappen met een slijptol. Je moet er van uitgaan dat een heel deel van Nederland onwetend is en die gaan met deze beelden verkeerde conclusies trekken. Prima als ze de "mindere" dingen in beeld brengen maar laat dan ook zien het hoe en waarom en het resultaat daarna. Daar kan ik me aan ergeren

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:48

Hier een stille meelezer die gisteren Zembla ook heeft gezien. Vond het opzich wel een interessant stuk. Wat ik wel jammer vond is dat de boer die ze het meeste aan het woord lieten (die man met de kalvende koe) bij hem miste ik de passie voor het werk.. Die ging ook extreem berekend te werk en daar miste ik echt de liefde voor de koe zelf. Echter denk ik wel dat hij een uitzondering is om zo extreem te managen?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:51

chocobroodje schreef:
Hier een stille meelezer die gisteren Zembla ook heeft gezien. Vond het opzich wel een interessant stuk. Wat ik wel jammer vond is dat de boer die ze het meeste aan het woord lieten (die man met de kalvende koe) bij hem miste ik de passie voor het werk.. Die ging ook extreem berekend te werk en daar miste ik echt de liefde voor de koe zelf. Echter denk ik wel dat hij een uitzondering is om zo extreem te managen?

Klopt helemaal ze hebben precies weer zo een boer uitgekozen..
Hier in de buurt zijn er zat 'mega' boeren die wel hun 700 koeien gewoon elke dag het land in sturen en wel liefde voor t vak hebben en laten zien.
Hij heeft op sommige punten wel gelijk maar het komt er gewoon onwijs lomp uit.
Echt onwijs jammer..