Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw kweekseizoen valkjes met nieuwe eitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:33

Aw wat zonde :( , en een derde ei in het nest!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 17:45

Het is vooral zonde omdat het niet had gehoeven :( Er hangen 7 broedblokken dus ruim voldoende.
En zonde van de moeite en energie die ze erin steken. Maar ik zie geen enkele vogel zielig of ziekjes zitten en dat vind ik dan wel weer belangrijker. Die eitjes komen wel :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:08

Zonde van het eitje.

Welke kleuren zijn dan wel geliefd bij kwekers?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 18:29

Dat ligt sterk aan wat je het liefst voor mutatie kweekt, en net als bij paarden zijn er ook modekleuren. Bijvoorbeeld dominant zilver is erg gewild (heb ik er twee van). Dan lijkt het alsof de veren extra omrand zijn (gezoomd).
Dat ziet er ongeveer zo uit (Dit is een witmasker gezoomd).
http://s111.photobucket.com/user/Flevov ... 7.jpg.html

Maar er zijn ook kwekers die zo zuiver mogelijk proberen te kweken en die zien alle bontmutaties en cinnamon als 'mixen). Zij concentreren zich dus bijvoorbeeld op alleen wildkleuren kweken zonder bonte genen. Dan zijn dus alle jongen uit het nest altijd wildkleur.
Ik vind bontpatronen juist leuk door de variaties. Geen enkele vogel ziet er dan hetzelfde uit, maar op tentoonstellingen en bij mutatiekwekers is het vloeken in de kerk ;)
Toch vind ik dat je met bont en cinnamon moet durven kweken om sterke vogels te behouden. Sommige kwekers gaan zo ver in raszuiver kweken dat ze verwante vogels met elkaar kruizen. Dan krijg je dus inteelt en ongezonde vogels. Dat heeft er ook voorgezorgd dat de mutaties met rode ogen (lutino's) vaak een kale plek achter de kuif hebben en dat geelwangen het broedinstinct zijn kwijtgeraakt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:55

Maar inteelt kan juist ook weer voor ongewenste mutaties zorgen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 19:58

Klopt inderdaad. Ik heb dan ook gelukkig een witmasker lutino (albino) zonder kale plek achter de kuif. Ze is ook vrij fors gelukkig. Het was wel even zoeken, want de meeste lutino's hebben echt een lelijke kale plek achter de kuif :( Naar mijn mening moet je met die vogels niet kweken, maar dat zal hoe dan ook wel gebeuren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:39

Ik had een Lutino pearl pied & een Lutino pearl cinnamon.

En als ik dit schema nu zie twijfel ik of Karel een Lutino whiteface is (geen roden ogen) en Naamloos een Whiteface pied. Karel heb ik zwaar gehavend gekregen een aantal jaar geleden, zij heeft ook geen ring. Naamloos heb ik perongeluk gekregen van iemand die ze in een kanariekooi had zitten, heeft wel een ring.

Loesje is het gangbare valken kleurtje, maar zij is zo schizofreen als een knikker en dement als een deur. Zij heeft echt een heel aparte persoonlijkheid, krakeelt minstens twee keer per dag de boel bij elkaar. :')

Ik zag het eitje al voorbij komen op Facebook! *\o/* Zonde van je andere eitje zeg. ;(

overigens vind ik die camera in je volière echt supertof! Vanwaar heb je die keuze eigenlijk gemaakt? Of heb ik daar ook weer overheen gelezen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 08:54

Het kan zijn dat Karel een clearpied is, maar rode ogen zijn soms moeilijk te zien hoor. Heb je een foto? Is het een popje of man? (Karel klinkt als een hij maar jij zegt zij?)

De cam heb ik vooral gedaan omdat ik een controlfreak ben :D Maar de voliere staat in een hoek van de tuin waar je vanuit huis geen zicht op hebt. Hier in de buurt zijn het afgelopen jaar nogal wat volieres leeggeroofd en dit geeft een wat veiliger gevoel. En ik vind het ook leuk om hun natuurlijke gedrag te bekijken zonder ze teveel te storen. Het is 's nachts ook leuk om te zien wat er allemaal rond de voliere scharrelt (gelukkig nog maar 1 muis gezien en die is inmiddels weer vertrokken O:) )

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:57

En dit zie ik nu pas :')
Ik volg ook mee.
Wij hebben 3 onbevruchte eitjes van onze valkjes en ze broeden er niet op.
Nou ja, is niet erg.......het komt zoals het komt en anders komt het gewoon niet. :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:06

Cayenne schreef:
Het kan zijn dat Karel een clearpied is, maar rode ogen zijn soms moeilijk te zien hoor. Heb je een foto? Is het een popje of man? (Karel klinkt als een hij maar jij zegt zij?)

De cam heb ik vooral gedaan omdat ik een controlfreak ben :D Maar de voliere staat in een hoek van de tuin waar je vanuit huis geen zicht op hebt. Hier in de buurt zijn het afgelopen jaar nogal wat volieres leeggeroofd en dit geeft een wat veiliger gevoel. En ik vind het ook leuk om hun natuurlijke gedrag te bekijken zonder ze teveel te storen. Het is 's nachts ook leuk om te zien wat er allemaal rond de voliere scharrelt (gelukkig nog maar 1 muis gezien en die is inmiddels weer vertrokken O:) )

Karel heeft mijn moeder haar genoemd omdat ze Gibson (het gitaatmerk ja, rockfase, tienerpuber ja :') ) te moeilijk vond. En Karel ging er op reageren, en toen ze opeens eieren ging leggen bleek het een Karolientje, maar dat is niet blijven steken. Dus ja, ZE heet karel. :') :o

Maar ze heeft echt geen rode ogen. Op de foto kijkt ze trouwens behoorlijk boos, maar ze was beledigd. Ik had de voliere namelijk schoongemaakt en opnieuw ingedeeld. :Y)

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 09:57

Dan gok ik dat het een bonte witmasker is die geen grijs toont. Een clearpied dus :)

Vanochtend even gecheckt! Aura en Hermes nog steeds drie eitjes, die er alle drie nu goed uit zien.
Ik hoop dat ik over een weekje kan schouwen en dan weten we of ze bevrucht zijn :):) Ik gok dat ze er nog eentje gaat bijleggen, maar als het hierbij blijft vind ik het ook prima! :)

Bij Hera en Amor nog altijd niets, maar ik merk wel aan haar gedrag dat ze anders is. Ze was vanochtend als eerste wakker (is echt niets voor Hera :') ) en ze laat zich al de hele ochtend verder niet meer zien.
Dit zie ik wel geregeld via de camera voorbij komen :+ :wave:
Afbeelding

en deze is van eerder deze week. Het is niet de meest elegante vogel (lees: dik propje) en ze moet zich echt uit de opening wurmen om weer naar buiten te kunnen. Dan zie je een soort gevederde torpedo voorbij komen :')
Afbeelding

Phoenix en Pyriet vinden het allemaal machtig interessant _O-
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:18

Die camera heeft echt topkwaliteit! Vind het echt een ontzettend gaaf (en praktisch) idee. :j

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:22

Haha stuntpiloot.
Kun jij in de onderste broedblokken kijken zo?
Of doe je nooit de klep open?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 10:24

KimD, de kwaliteit valt nu eigenlijk tegen omdat de dome (beschermkoepel tegen vocht) het licht van de camera reflecteert. Die moeten we binnenkort vervangen en dan is hij stukken scherper!

Horsier, ik kan met de camera niet in de broedblokken kijken, dus die controleer ik met de hand.

Nog even een filmpje. Geen idee wat ze aan het doen is, maar ze is er druk mee :D
Rechts bovenin zie je Pyriet zitten en rechts onder zijn vriendinnetje Phoenix.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:28

Ja dat bedoel ik.
Krijg je die kleppen aan de bovenkant wel open omdat ze zo kort op die daar boven zitten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 10:30

Ja hoor, ik haal gewoon het complete broedblok van de muur.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:34

Karel en Loesje gaan beide niet in deze broedblokken, ik heb nu dus broedblokken die horizontaal zijn van natuurhout. Doe er tegenwoordig boomwol in en dat vind hare majesteit prettig.

Anders legt ze haar eieren gewoon in de voerbak, of op de grond.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:36

Geweldige valkjes!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 10:38

Boomwol zou ik er niet in doen. Daar wordt veel voor gewaarschuwd omdat het in de pootjes verstrikt kan raken en er al vogels flink gewond van zijn geraakt.
Zaagsel is stukken veiliger en isoleert ook beter.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:47

Leuk, ik ga je volgen.

Zelf heb ik 2 diamantduifjes, mannetje en vrouwtje.
2 weken terug vrouwtje apart neer gezet want mannetje maakte ze helemaal gek.
Die had er zin in en had het vrouwtje helemaal kaal geplukt.
Ik dacht dat het nog te vroeg was voor een broednestje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:50

Heb dit nu al een paar jaar, ook op de grond liggen. Heb het wel gemengd met zo'n zak natuurspul, met bladeren, zaagsel, dennenappeltjes, stukjes boomschors etc en dat vinden ze prettig. Met alleen zaagsel gaat ze er niet in, dan gaat ze weer in de voerbak. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:26

Kim een diva vogel :')

Ben benieuwd wat Hera uitvreet

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:35

ik vind dit zo'n leuk topic :)
ik heb helemaal geen verstand van vogels, maar ik leer hier al veel, en jullie maken ze ook heel interessant :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:16

Wat leuk dat jullie ze ook zo interessant vinden :)

'Vroeger' hadden vogels een stoffig en saai imago. Ik zie het nu nog op de vogelvereniging (daar ben ik lid van omdat je dan ook je eigen geregistreerde ringen krijgt). Het zijn voornamelijk oudere mensen die lid zijn, maar er komen ook steeds meer jongeren bij.
Ik werk thuis, maak lange en hectische dagen en de voliere is echt mijn rustpunt. Ze herkennen mij ook echt wanneer ik ze roep en dan antwoorden ze ook. Mijn vriend voert ze alleen wanneer ik een dagje niet thuis ben, en dan merk je echt dat ze nog amused zijn en ze komen dan ook absoluut niet bij hem zitten. Wanneer ikzelf de voliere instap heb ik er gelijk een aantal op m'n schouders :')

Ze zijn allemaal zo verschillend, zowel van uiterlijk als karakter. Zo zijn Merel, Pyriet en Djinti bijvoorbeeld hele verlegen vogels, terwijl vogels als Phoenix en Jade hondsbrutaal zijn :') Ook de vogels die niet tam zijn opgevoed herkennen me en ze komen niet bij je zitten, maar raken ook niet in paniek wanneer ik vlak langs ze loop. Ik mag ook gewoon in de broedblokken kijken, al laat ik ze met rust wanneer ze op het nest zitten. Dan tik ik even 2 keer tegen de buitenkant aan zodat ze weten dat ik het ben, en dan blijven ze rustig zitten en vertrappelen geen eitjes door een schrikreactie :)

Net weer even de voliere schoongemaakt. Die ligt er ook weer knap bij :D Aluminium is zo makkelijk, even een doekje erover en klaar! Kost wel wat, maar ze kunnen hem niet opvreten (zoals ze bij een houten voliere wel doen := )

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:32

wat leuk dat je zoveel de moeite doet om alles uit te leggen, dankjewel daarvoor :)