Pup van brok naar vers vlees.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijnw

Re: Pup van brok naar vers vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:50

Ik heb bij onze dierenwinkel, gedroogde stukjes vlees, zit verder helemaal niks in! Ook heeft farmfood snoepjes die alleen maar vlees zijn, daar worden die van mij helemaal gek van! Gedroogde kippen...iets, hart dacht ik, is gelukkig niet meer te zien hoor haha.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:58

blokje schreef:
Wat voor vers snacks kan ik voor mijn pup kopen?
Merk dat hij enorm kauw beoefte heeft.
Hij zit nog op brok. Dunne ontlasting kwam door te veel voer.

Vaak is er vanalles gedroogd te krijgen, bullenpezen zijn hier favoriet. Het enige wat mijn dieren pertinent niet krijgen is varkensvlees, dus varkensoren komen er niet in. maar verder geef ik regelmatig gedroogd spul, kippenpoten, lamspezen, hazenoren, vis en op het moment zijn ze rondom gelukkig met hun buffelhoorn en hertengewei. In de tuin ligt standaard een (rauw) bot, gewoon van de slager.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:01

Voor snacks kijken wij gewoon altijd of er niets in zit waar ze allergisch voor is en ze het heel erg lekker vind, maar wij gebruiken gewoon voedsel om te trainen. Puur vlees (en dan vooral lam of kip) is meestal wel de veiligste optie volgens mij.

Kwa kauwbehoefte hangt heel erg af van hoe hard en fanatiek hij kauwt denk ik, onze hond moet wel echt even kauwen met zo'n huidkluif of een gedroogd stuk lamsvlees, lamskopheid ed maar sommige honden slikken dat na 3 keer kauwen door en kan je misschien beter een bot of gewei voeren. Maar onze hond wilde dan weer niet aan het gewei omdat ze het te hard vond.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 24-02-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:01

Je zou voor vleessnacks ff kunnen kijken bij bullepees.nl
Wij bestellen daar eigenlijk alle snacks (runderstukken, bullepezen, kippennekken, buffelhuid botten). Het wordt snel bezorgd, ze zijn niet zo duur en er heeft bij ons tot nu toe elke keer een extraatje bij gezeten :) Daarbij hebben ze gewoon heel veel keuze.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:16

Hier geven we pensstaafjes, kophuid, long, luchtpijp, konijnenoren enz. Varken zoals oren en dergelijke komt er niet in. Verder hebben ze geweien.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:20

@Paperboy: Wij hebben ons een hele tijd ingelezen in vers vlees. Uiteindelijk heeft een puppykoper van ons een nest gefokt met haar teef die wij gefokt hebben. Die ging op vers vlees, na veel beargumentatie en uitleg en ingelezen te zijn vonden wij dit wel interessant. 7 gezonde pups geboren en alle 7 overleden na een bacterie in het verse vlees. Ja dit is onderzocht en niet zomaar een aanname, bovendien heb ik dit van iemand anders ook al gelezen in een ander topic volgens mij.

Puppykoper van een nest later heeft haar hond ook vers vlees gegeven, vinden wij prima, alleen geven wij als advies mee voer eerst je zak puppyvoer even op en ga rustig de overgang maken. Zo gezegd zo gedaan en de hond heeft nu een niet aangeboren hartafwijking omdat er een bacterie in het vlees zat welke zich in de hartkamers toen heeft genesteld. Leuk als fokker zijnde als mensen zo over jouw puppy gaan praten met een hartafwijking.

Dus nee, mijn hond glimt als een spiegel, heeft 1 hooguit 2 keer per dag normale ontlasting, donker en netjes hard. Een geweldige conditie, kan gewoon de hele dag mee op jacht en staat actief in training en krijg daarnaast geen gekke dingen. Dus ik ben genezen van het de hele verse vlees hype. Die van mij krijgt gewoon Eukanuba. Net als die van mijn ouders en kennissen en ze worden er allemaal op een zeer gezonde normale manier best oud mee. Denk aan 13/14/15 zelfs 16,5 jaar oud.

Dat betekent natuurlijk niet dat mensen die wel vers voeren daar geen goede ervaringen mee kunnen hebben. Dat snap ik ook heus wel, en het is ieder zijn goed recht om te voeren wat hij of zij wil voeren. Alleen ik heb mijn mening gevormd na aanleiding wat wij meegemaakt en gezien hebben en ik peins er niet meer over om vers te gaan geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:23

Wilawander schreef:
Hier geven we pensstaafjes, kophuid, long, luchtpijp, konijnenoren enz. Varken zoals oren en dergelijke komt er niet in. Verder hebben ze geweien.

Hier hetzelfde, varken geef ik ook niet gedroogd. :n Wel alle andere dingen hierboven en bullepees, behalve de geweien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:29

ingeb0rg schreef:
@Paperboy: Wij hebben ons een hele tijd ingelezen in vers vlees. Uiteindelijk heeft een puppykoper van ons een nest gefokt met haar teef die wij gefokt hebben. Die ging op vers vlees, na veel beargumentatie en uitleg en ingelezen te zijn vonden wij dit wel interessant. 7 gezonde pups geboren en alle 7 overleden na een bacterie in het verse vlees. Ja dit is onderzocht en niet zomaar een aanname, bovendien heb ik dit van iemand anders ook al gelezen in een ander topic volgens mij.

Puppykoper van een nest later heeft haar hond ook vers vlees gegeven, vinden wij prima, alleen geven wij als advies mee voer eerst je zak puppyvoer even op en ga rustig de overgang maken. Zo gezegd zo gedaan en de hond heeft nu een niet aangeboren hartafwijking omdat er een bacterie in het vlees zat welke zich in de hartkamers toen heeft genesteld. Leuk als fokker zijnde als mensen zo over jouw puppy gaan praten met een hartafwijking.

Dus nee, mijn hond glimt als een spiegel, heeft 1 hooguit 2 keer per dag normale ontlasting, donker en netjes hard. Een geweldige conditie, kan gewoon de hele dag mee op jacht en staat actief in training en krijg daarnaast geen gekke dingen. Dus ik ben genezen van het de hele verse vlees hype. Die van mij krijgt gewoon Eukanuba. Net als die van mijn ouders en kennissen en ze worden er allemaal op een zeer gezonde normale manier best oud mee. Denk aan 13/14/15 zelfs 16,5 jaar oud.

Dat betekent natuurlijk niet dat mensen die wel vers voeren daar geen goede ervaringen mee kunnen hebben. Dat snap ik ook heus wel, en het is ieder zijn goed recht om te voeren wat hij of zij wil voeren. Alleen ik heb mijn mening gevormd na aanleiding wat wij meegemaakt en gezien hebben en ik peins er niet meer over om vers te gaan geven.

Ja en dat is wat ik ook vaker gehoord heb en ook op het werk tegen gekomen ben en daarbij komt nog dat ik om me heen veel te grote nestbroers en zussen zie op vers vlees dat ik hier puppen kopers ook adviseer om zeker te wachten tot 1 jaar alvorens om te zetten op vers. Ik heb niks tegen vers maar niet bij jonge honden. De meeste mensen hebben te weinig kennis hiervan en doen maar wat en met een goede brok is men zekerder dat de pup alles krijgt wat ze nodig hebben.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:12

Een goede kvv die compleet is bijv. Carnibest (daar is mijne voor een deel groot op geworden) is net zo compleet hoor en geeft echt geen tekorten. En mijn reu is niks groter dan zijn nestgenoten. Is ook echt onzin want een hond wordt zo groot als genetisch is bepaald, geen enkel voer kan dat beïnvloeden.

IngebOrg; heel erg verdrietig als zoiets je overkomt.....

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:14

Paperboy dat ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk staat het allang vast hoe groot pup gaat worden. Mijn labrador is krap 20 kilo, lijkt heel erg op haar vader die field trial is, lang lijf en klein, maar o zo snel. Haar moeder is daarentegen een forse maat groter want is Amerikaanse Show. Maar wat er hier bedoelt wordt is hoe snel een hond groeit naar het formaat wat ze gaan worden.

Voer met teveel calcium is volgens mij een belangrijke bepaler, waarbij een hond snel te hard de lucht in gaat, dan krijg je ook het fenomeen dat de kont hoger staat als de voorkant. Dit hoeft natuurlijk niet in alle gevallen zo te zijn, maar het kan zeer zeker wel. En dit is dan weer slecht voor de heupen (HD) die te snel belast worden met teveel gewicht en te snelle groei en ook voor de ellebogen (ED).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:43

Je hebt ook nog verschil in kunstmatige calcium (wat toegevoegd wordt aan brokken en aan bepaalde merken kvv) en natuurlijke calcium. Die laatste is juist beter, omdat dit beter opgenomen wordt en zich itt kunstmatige calcium niet bindt aan andere vitamines/mineralen. Het gevaar bij de kunstmatige is dat de vitamines en mineralen zich binden aan de calcium, waardoor ze niet opgenomen kunnen worden. Als ik het me goed herinner uit een aantal onderzoeken wordt een teveel aan natuurlijke calcium ook uitgescheden en kunstmatige niet.

Nu ben ik juist groot voorstander van vers voeren aan puppen, maar wel met een kritische blik. Dus niet het goedkoopste voer uitzoeken en dat alleen maar voeren. Ik kies juist voor de wat duurdere merken die zich al jarenlang 'bewijzen', alles controleren en waar zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen bij zitten.

Een goed voer voor een pup is een voer waar deze gelijkmatig mee opgroeit, dus geen pups die compleet uit verhouding zijn, maar ook niet té snel groeien. Mijn pup groeide niet sneller dan zijn nestgenoten, maar bleef wel keurig in verhouding. Zijn zusje ook, beide totaal anders gevoerd, maar niet te zien aan de buitenkant.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:16

ingeb0rg schreef:
Paperboy dat ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk staat het allang vast hoe groot pup gaat worden. Mijn labrador is krap 20 kilo, lijkt heel erg op haar vader die field trial is, lang lijf en klein, maar o zo snel. Haar moeder is daarentegen een forse maat groter want is Amerikaanse Show. Maar wat er hier bedoelt wordt is hoe snel een hond groeit naar het formaat wat ze gaan worden.

Voer met teveel calcium is volgens mij een belangrijke bepaler, waarbij een hond snel te hard de lucht in gaat, dan krijg je ook het fenomeen dat de kont hoger staat als de voorkant. Dit hoeft natuurlijk niet in alle gevallen zo te zijn, maar het kan zeer zeker wel. En dit is dan weer slecht voor de heupen (HD) die te snel belast worden met teveel gewicht en te snelle groei en ook voor de ellebogen (ED).

Ah zo had ik het niet gelezen. Mijn honden groeide op de brok veel ongelijkmatiger, waren als jonge hond allen overbouwd. Een van mijn vroegere honden had vreselijke groeipijnen. Mijn reu op vlees is niet overbouwd geweest maar mooi gelijkmatig gegroeid.
In vlees zit een natuurlijke calciumbron die gewoon uitgepoept wordt als dat percentage te hoog is, ik vraag mij af of dat de calciumbron in brokken ook zo is?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:27

Inderdaad het enorm snelle groeien. Hier groeien onze honden allemaal gelijkmatig met brokken maar kiezen dus voor een brok speciaal voor honden die (te) snel groeien. Daardoor geen groeipijnen en ook geen gewrichtsproblemen. En dat zag ik dus wel met vlees. Honden die veel sneller omhoog schoten en later ook kleine bemerkingen hadden.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:31

Hier alle honden op vers vlees van pup af aan. Ook de hier geboren nesten op vers afgespeend en bij de nieuwe eigenaren ook vers. Het zijn allemaal gezonde honden zonder problemen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:43

Dat zou betekenen dat alle vleeseters in de natuur te hard groeien en allemaal afwijkingen aan het skelet krijgen...

Het is wel grappig want tegenwoordig zijn mensen zich steeds bewuster van wat er in hun voeding zit, kleur, geur en smaakstoffen, E-nrs.....

Met paarden willen we geen brok en muesli zonder melasse en granen.

Maar voor de hond is zoiets natuurlijks als vlees uit den boze.......

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:54

Ik voer mijn honden zelf samengesteld vlees. Zelf gehaald en zelf gesneden en geproportioneerd van het slachthuis.
Ik heb ook brok in huis, maar geef dat alleen als iemand moet oppassen of als de slachterij niet heeft wat ik besteld heb. Ik voer 1 X per dag. Ook grote honden zoals de duitse dog. Ging altijd goed. Ik heb een brokkehond (vroeger) gehad die ik heb moeten laten inslapen vanwege een maagtorsie. Dus ben erg voorzichtig.
Ik had vorig jaar aug. een pup van nog geen 3 dagen opgenomen in huis. Met een gewicht van 409 gram, waar het geboorte gewicht normaal op een 700/800 gram ligt. Een bloedhond. Pup is mooi groot geworden. Ook hem voer ik vers. Aangezien hij nog erg jong is nog 3 x per dag. Maar 2 weken geleden had hij ook een maagtorsie... gelukkig goed gegaan en na "ontluchting en spoelen" weer mee naar huis. Maar ik had dit nooit verwacht.
Nu zij mijn da ook dat het kwam door misselijkheid. Niet door overvoeden of verkeerd voerbeleid. en dat was in ons geval ook zo. Hij was de avond ervoor inderdaad ook misselijk en had gespuugd en smorgens ook.
Mijn pup, is een gezonde hond, groeit goed, niet te hard, niet te zacht.. gewoon netjes. Verder al jaren aan het verse vlees gebeuren, met de rest van mijn honden. variërend van chi tot dus duitse dog en herder, maar ook de basset (7 stuks in totaal), allemaal mooi gebit, mooie glans en weinig stront en da bezoekjes. Geen jeuk en andere ellende... Maar ik zou niet weten (op de bulten poep na dan) hoe ze zouden zijn op brok. Want na een keer brok voeren zie ik wel degelijk verschil.
Wat wil ik hiermee zeggen.. er is geen fout of goed en beter.. Mijn enigste bemerking is als je hond veel krabt of bijt of wat sloom is, of veel spuugd of gras eet of veel tandsteen heeft.. geef eens een poosje vers. In mijn ogen het liefst zelf gesneden, zodat je grote stukken kan geven. Maar as woensdag komt er hier voor het eerst een lading van lotgering aan.. eens kijken hoe dat is. Maar pens blijf ik in stukken geven. Lekker kauwen.
Maar als ik bv een praatje maak met mensen die ook pens komen halen, zijn er maar weinig die echt vieze pens geven. De meeste spoelen hun pens schoon. Ik kijk het helemaal na want koeien en schapen eten soms echt rare dingen. Maar de poep/onverteerde rommel mag gewoon blijven zitten. Zijn de vitamientjes zeg ik altijd :D
Nogmaals er is geen echt goed of slecht met voeren. Maar voer waar jij je het prettigst bij voelt. Maar kijk altijd naar je hond. En gekke dingen zoals jeuk en pootjes likken of huiduitslag, kan , kan!!! soms genezen/voorkomen worden met vers voer.
Eigenlijk is dit een zelfde discussie als onze eigen voeding. kleur,geur en smaakstoffen en antioxidanten, maken mijn zoontje tot een draak..Wil niet zeggen dat ie niks mag, maar wel dat ik moet kijken wat wel. Maar wat voor hem goed resultaat geeft hoeft bij een ander absoluut niets te doen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 20:10

Pootje knagen doet meneer al maar dat kan ook verveling zijn begreep ik.

Vuile pens kan ik in het dorp halen bij de zelfslachtende slager.

De buurvrouw waarmee ik samen bestel gaat over op vers omdat haar reu enorme jeuk heeft beide honden veel poepen. Nooit een mooie keutel en enorm stinken (scheten)

Onze brokken hond had dat nooit.
Bij onze dog kwam de torsie ook niet door overvoeren, spelen etc.
Ze was wel een hond die vaak spuugde en gras at.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:17

kauwmateriaal:
gedroogde pens (meurt wel als een dolle)
geperste kauwstaven,
kippennekken, eendennekken ,
gedroogde slokdarm, je hebt vanalles... hoewel de niet gedroogde spullen (kip en eend bijvoorbeeld , hier alleen buiten gegeten worden, hij is nogal sleperig ...en alles met kip valt hier af ivm allergie)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:22

ik heb sinds kort de gedroogde stokvis van Greenhaert, verkrijgbaar bij verschillende dierenspeciaalzaken. Zelfs mijn kieskeurige reu is er gek op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:13

Paperboy schreef:
Dat zou betekenen dat alle vleeseters in de natuur te hard groeien en allemaal afwijkingen aan het skelet krijgen...

Het is wel grappig want tegenwoordig zijn mensen zich steeds bewuster van wat er in hun voeding zit, kleur, geur en smaakstoffen, E-nrs.....

Daar zijn we dus weer terug bij de discussie. Onze huidige hond leeft niet in de natuur.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:24

Nee hij leeft niet in de natuur, maar heeft zeker wel natuurlijk gedrag!

Een brok is gemaakt voor het gemak van de mens, een soort fast food voor de hond.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:36

Wilawander schreef:
Paperboy schreef:

Daar zijn we dus weer terug bij de discussie. Onze huidige hond leeft niet in de natuur.

Hoe natuurlijk is kvv? Want wolven aten geen kvv maar prooien...

Mijn dieren krijgen geen prooien maar een compleet voer. Lotgering in mijn geval, brokken in jouw geval.

Ik vind het in de brokken/vers discussie zo jammer dat we allemaal vallen over kleine stukjes tekst en niet de hele standpunten lezen en proberen de ander te begrijpen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:45

Ik heb niks tegen vers verder ik snap alleen die vergelijkingen met natuur, wolf enz. niet. De meeste rashonden zouden niet eens overleven in de natuur. En als je vers geeft sta je echt niet dichter bij de natuur. De hond hoeft er niks aan te doen en krijgt zijn eten regelmatig wat in de natuur niet is. Jagen hoeft hij ook niet. De meeste honden kunnen niet eens 24 uur zonder eten.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:14

Even over ; de meeste honden kunnen Tegenwoordig tocH niet overleven in de natuur. Vers vlees geven gaat niet om het jagen. Je geeft vers vlees om dat het verteringstelsel nog steeds hetzelfde werkt.

Zie ook dat iemand het had over veel en stinkende ontlasting, ook dit kan vers vlees vaak helpen, hierin zitten minder spullen in die ze niet nodig hebben dus hoeven ze ook minder af te scheiden natuurlijk.

Ik zou ook meerdere keren per dag geven. Honden krijgen anders snel last van maagzuur omdat ze dat aan gaan maken net als in de natuur als ze gaan jagen! Mijn hond ging savonds maagzuur kotsen omdat hij na een tijdje er aan gewend is dat hij het zelfde tijdstip eten krijgt, dit hebben we vervroegd en heeft hij er geen last van.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:37

De ingrediënten zijn veel natuurlijker dan in brok. In veel brokken zitten nu eenmaal zaken die bijv. ervoor zorgen dat de brok heel lang houdbaar is, dat ze lekker ruiken of sterker smaken. Dit zijn allemaal ingrediënten waar je prima buiten kan, net als dat bij ons eigen eten. Het is maar net hoe belangrijk je het vind...... zelf eet ik ook weleens een snelle hap maar probeer toch wel gezond te eten.

Tegenwoordig bijv. bij RC heb je voor elk hondenras een eigen brok....waarom moet een labrador een andere brok dan een Rottweiler :?