Waarom geen stamboom aanvragen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:59

en dat bereken je allemaal door dan in een pup prijs?? dat is toch ook iets wat je voor jezelf doet??dus pupkopers moeten dan ook nog benzine evt overnachtingen van jullie en wat jullie daarbij eten betalen??

ja zo krijg je inderdaad wel absurd hoge pupprijzen :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:00

Je hebt het steeds over rottweilers,ik moest 900 betalen vor 1 dekking.dat is al 3x zo veel als bij jou ras.ook had ik maar 4 pups en moest mijn teef alle testen ondergaan.ik heb echt geen kosten geteld van trainingen of voer want dat vind ik onzin.ook heb ik een lage prijs gevraagd voor de pups,ik heb kiet gespeeld met de kosten.heb goed contakt met de pupkopers is mij ook veel waard ik ben trouwends ook maar iemand die 2 nestjes met zijn teef wilt doen.en ja bij het 2de nest verdien ik er flink op of het moet maar 1 of 2 pupjes zijn.ook roept iedereen weer over die stamboom,mar 2 stamboom honden krijgen zonder testen een stamboom,alleen voor sommige rassen heeft de raad eisen voor ze een stamboom afgeven.dus ik had stamboomhonden kunnen fokken zonder gezodheidstesten,dit vind ik jammer.want veel mensen denken dat hond met stamboom ook getest is.maar helaas hoeft dit niet de rasvereniging steld gezondheids eisen voor de fok
kimmie261 schreef:
ik heb hem even opgezocht,dit is wat een officiele rottweilerfokker eens schreef wat de kosten zijn van het fokken:

je bent met 1 a 1 1/2 pup verkoop alweer uit de kosten..:

- ED en HD tegelijk foto's laten maken, kost je max. 300 euro

- 2 showtjes 70 euro

- voorheen de MAG test 100 euro (let wel dit is voor rassen waarbij dit nodig is,voor vele rassen zullen deze kosten weg te strepen zijn)

- Dekgeld verschil tussen stamboom/zonder stamboom is rond de 300 euro

- Pups zonder stamboom 400 euro, met stamboom rond de 1000, dus met je 1 1/2 pup verkocht met stamboom zijn die kosten al verrekend.

Alle overige kosten zijn voor een stamboomloze fokker net zoveel als voor een stamboomfokker op uitzondering van de stamboom...die kost per pup met chippen rond de 50 euro...

Dus uiteindelijk houd de fokker met stamboom erbij meer geld over dan de pretnest fokker...

Tuurlijk verdien je er geld en dat mag ook, want er gaat een hoop tijd in zitten en niet elk nest gaat van zijn leien dakkie, er kan maar zo wat mis gaan en dan kost het alleen maar geld, maar als dat altijd het geval zou zijn, fokte ik alleen als ik zelf een pup wilde hebben.

En de fokkers die zeggen ik verdien er niks op, jokkebrokken, ik zie tenminste maar weinig fokkers de pups voor een appel en een ei verkopen...

ik lees hier ergens bedragen voor shows van 1500 euro...waar zit dan het verschil in,hier een fokker die zegt 70 euro een ander 1500 euro???

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:04

Een gemiddelde show in NL kost 60 euro inschrijfgeld, dan nog benzinekosten (ik zou willen dat de shows eens wat dichterbij waren..), dus je bent al snel een kleine 100 euro kwijt per show. Vaak wordt gesteld minimaal 2 of 3x een ZG of U, dus als je geluk hebt ben je met het minimum aantal shows klaar...

Wij betalen hier ook dekgeld van 1500 euro.
HD en ED foto's samen idd 300 (dierenarts), maar dan komen daar nog de kosten voor de raad van beheer overheen... uit mijn hoofd ookal weer meer dan 100 euro..

DNA test op prcd-PRA 120 euro
ECVO ogentest 60 euro (waarbij bij sommige rassen de uitslag niet ouder mag zijn dan 12 maanden, als je de hond voor de fok wilt gebruiken, dus per nest een nieuwe test)

stamboom +verplichte DNA afname RvB ongeveer 100 euro per pup (hangt ook nog af van het feit of je wel of geen lid bent van de rasvereniging)

Dit zijn nog lang niet alle kosten, maar zoals die hierboven genoemd worden zijn toch wel wat laag gesteld

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:08

kimmie261 schreef:
en dat bereken je allemaal door dan in een pup prijs?? dat is toch ook iets wat je voor jezelf doet??dus pupkopers moeten dan ook nog benzine evt overnachtingen van jullie en wat jullie daarbij eten betalen??

ja zo krijg je inderdaad wel absurd hoge pupprijzen :D

show's berekenen we niet door aan pup kopers en ja mensen willen nou eenmaal liever een pup uit kampioenslijnen vandaan en dat kost nou eenmaal geld.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:14

keona, ik denk dat dekking van een stamboom rottweiler ook wel tussen de 500 en 1500 euro ligt hoor,geen idee,ik fok niet met ( stamboom) rottweilers verder.

en tuurlijk zijn er rassen die duurder in dekgeld zijn,dat zie je dan altijd wel terug in puppieprijzen,meestal is 1 puppie dekgeld van de reu ( vaak is het óf dekgeld óf eerste keus uit het nest voor reu eigenaar)

dat schema is niet opgesteld door mij,maar door iemand die rottweilers fokt via de rasvereninging,ik heb het niet verzonnen,alleen over genomen wat zei schreef.

en donja,wat zijn de pupprijzen dan??

vaak zie je dat wel gekoppeld aan dekgeld van een reu nl...

daarnaast zijn testen maar 1 malig,zodra je deze gedaan hebt,dan heb je die kosten bij een 2de en volgend nest niet meer,en toch veranderen dan niet de pupprijzen... ( als het nou allemaal zo eerlijk uitgerekend zou worden ;) )

jenneke1029,daar zal zeker een markt voor zijn,meestal zijn dit ook niet de goedkoopste pupjes,maar liggen zij wel een stukje hoger in prijs als de gemiddelde pup van zo'n ras.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:20

MyWishMax schreef:
Dat gaat niet om het gevoel, dat gaat om de teef vertrouwen. De fokkers waar ik mee omga zitten er echt niet 24/7 bij de 1e 3 weken en vinden het inderdaad daarna pas druk worden. Als alles goed gaat he? Dus niet bij hoeven te voeden, geen zieke pups enzovoorts. Ja, er wordt wel 2 weken van te voren alles klaar gezet en op de bank geslapen, maar niet de hele dag bij de teef en na de bevalling niet de hele dag naast de kist. Nu zal het schelen dat ze allemaal een camera met geluid hebben en dus vanaf de bank alles in de gaten houden. Maar daar wordt een keizersnede enzovoorts ook niet doorgerekend in de pupprijs, dat is een risico voor de fokkers. (tenminste, bij degene die ik goed ken)

Maar WW, het is toch alsnog jouw keuze om te fokken? Ik heb wel de officiele HD/ED foto's laten maken, terwijl ik een reu heb die niet interessant genoeg zal zijn om te dekken. Gewoon, omdat dat bijgehouden wordt in de lijnen en het dus betrouwbaarder maakt met het uitzoeken van lijnen. Hij zal ook nog diverse tests ondergaan, om dezelfde reden. En ja, hij heeft ook een show gelopen en daar hebben we ook voor getraind, net als het UV examen. Ik zou het met een teef ook allemaal doen, terwijl wij helemaal geen fokplannen hebben. Maar aan de andere kant, jij rekent dat dan toch niet door? Dan zou je veel meer moeten vragen? En zou je nu ook die 800 euro moeten doorrekenen bij het volgende nest?

Ik geloof alleen dat de dekprijzen bij ons wel een stuk lager liggen dan wat ik hier voorbij zie komen.

Ik reken dat wel mee en dan moet er met fokken dus geld bij. Dat hoort bij de eisen aan een hond voor de fok. Even anders. Je betaald belasting over het geld van de pup dan zou je dat ook aftrekken toch? De meeste mensen in elk geval wel. :j Dat je die onkosten maakt terwijl je niet fokt is mooi maar zullen veel mensen niet doen. Ik ook niet. Als ik een hond heb die niet geschikt is voor de fok dan ga ik geen extra onkosten maken en ook geen shows lopen.

Wij zijn gemiddeld rond de 50 euro kwijt op de dag zelf op een show en daar komt nog het trainen bij waarvoor we vaak verder moeten rijden. Dit zouden we niet doen als het niet moest want ik zie het nut en de lol van een show niet in namelijk. :D

Die 800 euro die ik nu kwijt ben is verlies net als het andere er moet bij fokken gewoon geld bij en dat bepaalde dingen door berekend worden is ook heel normaal.
Je kan niet elk ras vergelijken. Sommige vragen 1500 euro en hebben nagenoeg geen eisen waar ze aan moeten voldoen en anderen vragen 800 euro en moeten aan vele eisen voldoen. Er zijn ook fokkers met Duitse herders die geen keurfok hebben en alleen stambomen die dat geld vragen en niet aan die eisen voldoen waar wij aan voldoen en die houden dan toch heel wat meer over. Heb al van meerdere gehoord dat ze ons voor gek verklaren dat wij nog keurfok fokken ipv alleen stambomen. Want levert lang zoveel niet op.

Dekgeld van een keurfok reu zit tussen de 150 en de 900 euro. Afhankelijk van prestatie's, werklijn, kyno enz. Hier verwacht ik van de reu ook extra gezondheidsonderzoeken die niet elke reu eigenaar voor zijn rekening neemt dus die komen er dan ook nog bij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:21

Ik vind echt absurd wat sommige fokkers zonder stamboom vragen voor een hond van het ras dat ik heb gefokt.en dan is er niks getest.
maar om even op de vraag van ts terug te komen,het is in de meeste gevallen raar als 2 stamboom ouders een nest krijgen en de fokkers het niet aanvragen.want de raad stelt bij de meeste rassen geen eisen.dus of de stamboom ouders zijn de vader en moeder niet of er is eigenlijk een stamboomloze reu gebruikt,of de honden moeten bv verplicht vanuit de raad de magtest onder gaan.
kimmie261 schreef:
keona, ik denk dat dekking van een stamboom rottweiler ook wel tussen de 500 en 1500 euro ligt hoor,geen idee,ik fok niet met ( stamboom) rottweilers verder.

en tuurlijk zijn er rassen die duurder in dekgeld zijn,dat zie je dan altijd wel terug in puppieprijzen,meestal is 1 puppie dekgeld van de reu ( vaak is het óf dekgeld óf eerste keus uit het nest voor reu eigenaar)

dat schema is niet opgesteld door mij,maar door iemand die rottweilers fokt via de rasvereninging,ik heb het niet verzonnen,alleen over genomen wat zei schreef.

en donja,wat zijn de pupprijzen dan??

vaak zie je dat wel gekoppeld aan dekgeld van een reu nl...

daarnaast zijn testen maar 1 malig,zodra je deze gedaan hebt,dan heb je die kosten bij een 2de en volgend nest niet meer,en toch veranderen dan niet de pupprijzen... ( als het nou allemaal zo eerlijk uitgerekend zou worden ;) )

jenneke1029,daar zal zeker een markt voor zijn,meestal zijn dit ook niet de goedkoopste pupjes,maar liggen zij wel een stukje hoger in prijs als de gemiddelde pup van zo'n ras.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:22

Sommige testen dienen herhaald te worden

Pupprijs varieert bij ons ras.. In NL betaal je tussen de 1300 en 1500. In DL zitten ze al op 1700, in scandinavie begint het bij 1800 tot 2500, in belgie 1000 tot 1300, in spanje (land van oorsprong 500 voor iemand in spanje, 1500 voor een buitenlander ;) )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:26

dat is gewoon dus discriminatie naar buitenlanders,hhahaha....

even voor TS antwoordt op haar vraag,ik heb het toen eens gevraagd aan de fokker van nookie en zij schreef toen:

Ik heb altijd gehoord dat ik samen met Happy shows moet lopen om de kinderen een stamboom te geven, het is wel bij andere rassen dat ze een stamboom krijgen als ze zelf stamboom hebben.
Ik vind zelf belangrijk dat ze HD en ED vrij zijn en daarom heb ik foto`s laten maken hiervan en ook een reu hierna uit gezocht.

aan de telefoon zei ze dit ook,en volgens de rasvereninging moet je inderdaad shows gelopen hebben.

en nou ja,haha ik ben er blij mee hoor,anders had ik nookie niet gehad :) :)

ingeb0rg

Re: Waarom geen stamboom aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:24

Ik wil meteen zeggen dat ik niet het hele topic heb gelezen maar wel het grootste gedeelte.
Zelf fokken wij labradors en mijn ouders doen dat al wat is het ruim 20 jaar. Zeker niet ieder jaar, maar om de paar jaar als wij een leuke teef hebben. En dan één nest en niet meer.

Bedenkt even dat het bij ons gewoon begint met röntgenen a 500 euro. HD en ED met officiële uitslag uiteraard.
Daarna is het PRA checken, nu kan het van beide kanten van de ouders DNA vrij zijn. Maar dan moet dat wel net zo uitkomen. Vervolgens ogen spiegelen, die uitslag is een jaar geldig.
Nu is het niet zo dat hier in Nederland al verplicht is om EIC/SD2/CNM te controleren maar wij doen dat wel. Allemaal met DNA.
Dan ga je opzoek naar een goede reu, hier in Nederland zijn wij nog nooit iets tegengekomen dus wij wijken altijd af naar het buitenland.

Afgelopen nest was het een reu uit Engeland. Dek kosten 650 pond. Dan de reis erheen, rabiës enting bij de teef, je verblijf en natuurlijk het prikken om te kijken wanneer de beste dek dag is. Anders sta jij daar ook voor banketstaaf.

Goed afgelopen nest waren het 10 stuks. Moeder had na anderhalve week niet genoeg melk, dus bij gaan voeren met emmers melk. Strenge winter in 2010 dus kachel hoog. Pups werden immers in november geboren. Bij ons is het zo dat puppykopers kunnen komen en gaan wanneer zij willen, belletje is handig maar zo gaat dat al jaren bij ons. Dus koffie en koek en eten wordt ook in grote getallen aangeschaft.

Dan het chippen, het enten en ontwormen. Afgelopen nest werden ze ook nog eens ziek, hopsakee met 6 pups naar de dierenarts. En natuurlijk stamboom aanvraag.

Uiteindelijk zijn de pups voor onbekenden voor 800 euro weggegaan. Vrienden die al eens eerder een pup kochten 450 euro. En er zijn er 2 voor niets gegaan aan zeer goede vrienden van mijn ouders. Uiteindelijk komt het erop neer de kosten gedeeld door het aantal pups. Wellicht dat mijn ouders er iets van 500 euro aan over hebben gehouden, als dat het al is! Dus er zijn wel degelijk fokkers die gewoon echt fokken voor het ras, om dat te verbeteren en een goede combinatie bij elkaar zoeken. In plaats van het geld.

Ik vind het helemaal leuk hoor dat er een heleboel bla-bla verhalen zijn over wel gecheckt maar geen stamboom aangevraagd. Waarom dan niet? De smoes om de kosten laag te houden gaan helemaal nergens over. Wij tellen ook geen 300 euro erbij op omdat er een stamboom bij zit. Nee een stamboom is voor ons het officiële papier van het harde werk en jouw energie die jij erin hebt gestoken. Dat alles via de officiële weg is gegaan, want een hond zonder stamboom krijgt van de raad van beheer geen officiële HD/ED uitslag of PRA uitslag.

Wij kregen ooit niet eens een officiële uitslag voor onze geïmporteerde labrador teef uit Denemarken. Die had geen NHSB nummer dus werd niet erkent. En die had gewoon een stamboom. Dus waarom die stamboom niet aanvragen? Ik heb geen idee, wij hebben altijd het idee dat er iets gewoon niet goed is. En waarom anders fokken? Als iemand anders er dan mee door fokt krijgen die pups ook geen stamboom, en nou zeg ik niet meteen dat je dan een slechte "fokker" bent maar inprincipe heb jij dan geen rashond, maar een papierloos ding. Die overigens net zo lief kunnen zijn en net zo goed kunnen zijn als die van ons met papier. Het is alleen zo onzinnig, waarom zoveel moeite doen om het vervolgens papierloos te doen? Dat snap ik gewoon niet.

Overigens het argument om er meteen honderden euro's bovenop te gooien omdat er een stamboom bijzit vind ik onzin. Het is alleen een bewijs dat er goed gefokt is, niet iets om meteen de prijzen te verhogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:35

Toch komen er hier ook qua kosten enorme bedragen voorbij die ik niet helemaal kan plaatsen. Zoals de shows hierboven, tenzij ook de benzine, hotels en het eten erbij gerekend worden, dan kost het voor ons ook een stuk meer. Of röntgenen 500 euro?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:42

Ik kan de facturen er wel bij gaan pakken hoor, maar dat lijkt mij ook een beetje overbodig. HD foto's zijn het geld niet, maar wel de ED foto's dat is toch prijzig. Omdat er ook meteen zoveel foto's gemaakt moeten worden. Dat neemt niet weg dat sommige fokkers er behoorlijk wat geld op nahouden. Wij zijn hier al blij als wij quitte kunnen spelen. Omdat het bij ons de liefde van het ras betreft.

Maar mijn teefje komt uit Duitsland en ik heb 1300 euro betaald voor haar. Komt omdat de puppyprijs daar nou eenmaal hoger ligt. Ik heb dan nog 200 euro korting gekregen om het zo te zeggen omdat onze naam vrij bekend is.

Afgezien van dat lopen wij geen shows, wij zitten in de werk labradors en het heeft geen zin om met onze labs tussen de dik gevoerde pasta labradors onze te showen, verder als een M komen wij niet volgens die standaarden. Maar wij lopen wel proeven, dummydagen enzovoorts. Kosten per proef voor de KNJV is ook 52,50 per keer exclusief lidmaatschap. Tellen wij er ook niet bij op, omdat het puur hobby is. Als wij niet zouden fokken zouden wij die proeven immers ook lopen.

Puppyprijs is trouwens bij ons ook gewoon inclusief trainingen, mijn vader is zelf instructeur en richt dan een puppy groep op, is handig voor de onervaren mensen en ook wel gezellig. Is niet verplicht maar kan gewoon, twee zakken puppyvoer krijgen de kopers er ook voor, tot ze een half jaar zijn en over kunnen op normaal voer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 18:46

Nee, het was niet zozeer erop gericht dat ik het niet geloof, ik vind het verschil gewoon bizar. Hier voor HD/ED + beoordeling geloof iets meer dan 250 euro, met DNA afname en opslaan erbij. Volgens mij is het verschil tussen DA's ook al gewoon enorm.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:00

Wij hebben ook altijd fanatiek gefokt met rashonden. Eerder braaf met stamboom. Hadden volledig goedgekeurde en geteste reuen en teven. Op de shows en keuring allemaal uitmuntend (anders er niet mee fokken).
Toch zijn wij gestopt met het aanvragen van stambomen.
Het stamboom wilde ons verplichten met welke reu wij moesten dekken (natuurlijk van een van de bestuursleden) voor een dekgeld van 1500+. Daarnaast werden we verplicht een bepaalde minimum prijs (dekgeld reu) te vragen voor de pups.

Voor ons de reden om te zeggen: dan maar geen stamboom!
Wij fokte specifiek een bepaalde kleur die bij dat ras bijna niet voorkwam (bont, vrijwel alle nu rondlopende bonten van dat ras komen uit onze lijn) en zeer op de jacht gericht. Wij wilde dus een stoere, werkende hond fokken met een zeer grote will to please. Die daarnaast ook in het gezin past.
Het stamboom wil een veel chiquere hond die vooral luxe en popperig er uit ziet. Jachtinstinct stond op tweede plan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:17

Stambomen willen niks. Ik denk dat je de rasvereniging bedoelt....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:49

MyWishMax schreef:
Nee, het was niet zozeer erop gericht dat ik het niet geloof, ik vind het verschil gewoon bizar. Hier voor HD/ED + beoordeling geloof iets meer dan 250 euro, met DNA afname en opslaan erbij. Volgens mij is het verschil tussen DA's ook al gewoon enorm.

250,- bij de dierenarts maar daarna moet je de raad van beheer ook nog betalen om die foto,s te bekijken en te beoordelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:56

In NL kost röntgenen al gauw 500 dat hoor ik wel vaker. Veel fokkers gaan daarom naar Duitsland.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:00

keona schreef:
MyWishMax schreef:

250,- bij de dierenarts maar daarna moet je de raad van beheer ook nog betalen om die foto,s te bekijken en te beoordelen.

Ik heb zelf mijn hond laten officieel röntgenen en zoals ik al zei was dat geen 250 euro voor alleen de foto's. En dat was in NL, alleen laten opsturen naar DL, omdat wij alles laten bijhouden in DL. Dat scheelt 2 foto's van de ellebogen geloof ik, maar zit wel weer DNA bij. Ook als ik het naar de RvB zou willen op laten sturen was het geen 250 voor alleen de foto's. Daarom vind ik die verschillen zo bizar.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:42

Het zit hem niet zo zeer in de standaard kosten, maar in de tegenvallers denk ik. De één heeft meer tegenvallers dan de ander helaas.

Ik denk het volgende: Als je als fokker pups fokt met stamboom, verder niet of vrijwel niet showt (dus daar niet meer dan een paar honderd euro per jaar aan uit geeft) en je fokt bijv. Labradors, waarbij er best vaak huge nesten (bijv. 12 pups) geboren worden en je hebt bijv. 3 teefjes waar je mee kan fokken > dan is er wel winst te behalen. Dan ga ik er vanuit dat je zelden een keizersnede moet laten doen, en dat er zelden een dekking mislukt.

Maarja, helaas verloopt het niet bij iedereen zo rooskleurig :list:

_lautje_ hoe kan een stamboom jou verplichten bepaalde dekreuen te gebruiken? Of stle je bedoelt niet 'het stamboom' maar een rasvereniging > bestaat dat echt? Rasvereniging die een bepaalde selectie reuen goedkeuren? _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:48

Billy schreef:
Jij snapt het begrip rashond niet helemaal geloof ik Kuggur,,,,

Vermoedelijk beter dan jij denkt...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:31

Wat ook voor een pups met hogere prijs zorgt: het streven naar het fokken van 'showwaardige' pups met een laag incest percentage.

Wij proberen persoonlijk vrijwel altijd outcross te fokken. Dus dat de lijnen van de ouders vrijwel niks met elkaar te maken hebben. Ook is het belangrijk dat de reu in NL niet al te vaak is gebruikt, want dan krijg je over een paar jaar wellicht nog last van incest. Alle kampioensreeuen in NL kunnen dan al afgeschreven worden :+ de reuen in NL die we echt mooi vinden, en voldoen aan hoe wij de rasstandaard zien, hebben vrijwel allemaal min of meer de zelfde bloedlijnen én worden al heel vaak gebruikt.

Ik zou het vergelijken met een hobby paardenfokker die een leuk veulen wil fokken af en toe, en een 'groter' paarden fokker die alleen kwaliteit probeert te fokken, showwaardig (én met zo min mogelijk incest en zonder gezondheidsproblemen, net zoals de hobbyfokker) > en dus veel duurder. Want dat is zijn/haar passie.

Er is in de VS en bijv. in Scandinavië genoeg te halen aan vers bloed (sperma importeren) maarja, dat is wel een hele investering. Het is maar net wat je als fokker over hebt voor een laag incest percentage maar toch kwalitatief goede bloedlijnen en waarschijnlijk kwalitatief goede pups.

Er worden ook veel lelijke AA's gefokt, naar mijn mening. Ouders die op veel vlakken niet voldoen aan de rasstandaard en geen goede voorbeelden van het ras zijn. Die pups worden ook gewoon voor bijv 1500 euro verkocht. Het maakt in principe niet uit, maar ik zou dat jammer vinden. En sommige pupkopers zien en vinden dat ook. Niet dat het alleen om het uiterlijk gaat, maar dat is wel een groot deel, want dat is toch 1 van de 2 redenen geweest waarom je verliefd wordt op een bepaald ras. Die kwaliteit zou ik graag willen bewaken. Dan kom ik even terug op die 'professionele paardenfokker' :) als fokker van bijv. Friezen zijn er ook bepaalde raskenmerken die je graag meer zou willen zien bijv, of kenmerken die je liever niet ziet. Dat is nou eenmaal het fokken van een 'ras'.

Ik vind het persoonlijk daarom jammer dat er veel gefokt wordt zonder doel. Het doel zou in mijn ogen altijd het volgende moeten zijn: het verbeteren van het ras, op wat voor manier dan ook.

Vind het lastig om het goed te verwoorden allemaal, maar hopelijk begrijpt iemand wat voor punt ik probeer te maken :Y)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:15

@Thesserd ook al is het lastig om te verwoorden, ik ken het probleem je wil zoveel zeggen maar wel zo duidelijk mogelijk haha!

Maar ik snap jouw punt wel degelijk. Wij fokken uit principe niet met reuen in Nederland. Punt 1 omdat deze ons gewoon niet aanstaan, al zijn zij nog zo goed gefokt zij worden teveel gebruikt met te weinig verse bloedlijnen. En dan kom je dus bij punt 2 aan en dat is dat wij liever terugfokken op een gezamenlijke voorouder maar wel met geschikte bloedlijnen erin. Nu is het zelfs zo dat mijn teefje helemaal niet in de lijnen zit die mijn ouders jaren hebben aangehouden, dus die lijn kunnen wij er nu weer terug in fokken, mits zij helemaal goed is, nog 2 maanden en ze mag op de foto. Of gaan voor iets totaal anders, wat wij graag aan deze lijn zouden willen verbeteren. Daar fok je uiteindelijk voor natuurlijk.

En bovendien, wij fokken ook vaak voor ons zelf, bijna altijd houden wij er eentje aan. Hierna wil ik zelf graag een reu dus als ik er eentje uit mijn topper kan houden helemaal prima. Maar voor de winst hebben wij het nooit gedaan. Ik vind het ook zo zonde dat fokkers die stempel ook zo snel krijgen.

O en dan nog iets haha, nesten van 12 bij ons is nog nooit voorgekomen. Toevallig komt mijn teefje uit een nest van 11 maar wij hebben twee nesten van 6 gehad twee nesten van 4 eentje van 7 en de laatste 10 de grootste dus. En hoeveel je ook houdt van die kleine bolletjes labrador het is een helse klus geweest ze allemaal groot te brengen met bijvoeren en alles. Is ook niet goedkoop, dus voordat jij daar weer winst uit haalt. Ja als wij er 1000 euro per pup voor hadden gevraagd, maar niet voor 800 bekenden 450 en twee gratis en voor niets.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 05:44

Sorry bedoelde rasvereniging

En ja dat gaat echt zo. Wij zijn ook niet de enige die er zo overdenken. De wereldkampioen jacht die wij nogal eens gebruikt hebben (en echt een prachthond) was van iemand die dezelfde discussie had als wij maar werd in Nederland niet geaccepteerd. In Duitsland was hij wel goed gekeurd.

Misschien goed om te zeggen dat de resvereniging ondertussen op sterven na dood is

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 06:49

Kuggur schreef:
Billy schreef:
Jij snapt het begrip rashond niet helemaal geloof ik Kuggur,,,,

Vermoedelijk beter dan jij denkt...

Dan vraag ik me af waarom je denkt dat een stamboek open kan zijn en een ras niet zuiver hoeft te zijn. Jij wilt blijkbaar stambomen uitgeven voor kruisingen en bastaarden.....
Nu sluit ik ff uit dat er in het kader van bloedverversing zoals nu bij de wetterhoun andere rassen doorgefokt worden omdat de genenpool te smal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:41

Ik heb 800 euro voor mijn labje betaald. En de mechel heeft 450 gekost

Maar ik zou niet meer als 900 euro willen uitgeven aan een rashond.

Nu word de volgende hond een mechel. Omdat ik ipo trainen erg leuk vind.

Ik kies voor rashonden zodat ik weet hoe het zit met hd en ed bij de voorouders. En welke leeftijden ze hebben behaald. Geeft natuurlijk geen garantie.

Maar ik wil absoluut niet meewerken aan broodfok of andere rare praktijken.