ja zo krijg je inderdaad wel absurd hoge pupprijzen
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kimmie261 schreef:ik heb hem even opgezocht,dit is wat een officiele rottweilerfokker eens schreef wat de kosten zijn van het fokken:
je bent met 1 a 1 1/2 pup verkoop alweer uit de kosten..:
- ED en HD tegelijk foto's laten maken, kost je max. 300 euro
- 2 showtjes 70 euro
- voorheen de MAG test 100 euro (let wel dit is voor rassen waarbij dit nodig is,voor vele rassen zullen deze kosten weg te strepen zijn)
- Dekgeld verschil tussen stamboom/zonder stamboom is rond de 300 euro
- Pups zonder stamboom 400 euro, met stamboom rond de 1000, dus met je 1 1/2 pup verkocht met stamboom zijn die kosten al verrekend.
Alle overige kosten zijn voor een stamboomloze fokker net zoveel als voor een stamboomfokker op uitzondering van de stamboom...die kost per pup met chippen rond de 50 euro...
Dus uiteindelijk houd de fokker met stamboom erbij meer geld over dan de pretnest fokker...
Tuurlijk verdien je er geld en dat mag ook, want er gaat een hoop tijd in zitten en niet elk nest gaat van zijn leien dakkie, er kan maar zo wat mis gaan en dan kost het alleen maar geld, maar als dat altijd het geval zou zijn, fokte ik alleen als ik zelf een pup wilde hebben.
En de fokkers die zeggen ik verdien er niks op, jokkebrokken, ik zie tenminste maar weinig fokkers de pups voor een appel en een ei verkopen...
ik lees hier ergens bedragen voor shows van 1500 euro...waar zit dan het verschil in,hier een fokker die zegt 70 euro een ander 1500 euro???

kimmie261 schreef:en dat bereken je allemaal door dan in een pup prijs?? dat is toch ook iets wat je voor jezelf doet??dus pupkopers moeten dan ook nog benzine evt overnachtingen van jullie en wat jullie daarbij eten betalen??
ja zo krijg je inderdaad wel absurd hoge pupprijzen
)MyWishMax schreef:Dat gaat niet om het gevoel, dat gaat om de teef vertrouwen. De fokkers waar ik mee omga zitten er echt niet 24/7 bij de 1e 3 weken en vinden het inderdaad daarna pas druk worden. Als alles goed gaat he? Dus niet bij hoeven te voeden, geen zieke pups enzovoorts. Ja, er wordt wel 2 weken van te voren alles klaar gezet en op de bank geslapen, maar niet de hele dag bij de teef en na de bevalling niet de hele dag naast de kist. Nu zal het schelen dat ze allemaal een camera met geluid hebben en dus vanaf de bank alles in de gaten houden. Maar daar wordt een keizersnede enzovoorts ook niet doorgerekend in de pupprijs, dat is een risico voor de fokkers. (tenminste, bij degene die ik goed ken)
Maar WW, het is toch alsnog jouw keuze om te fokken? Ik heb wel de officiele HD/ED foto's laten maken, terwijl ik een reu heb die niet interessant genoeg zal zijn om te dekken. Gewoon, omdat dat bijgehouden wordt in de lijnen en het dus betrouwbaarder maakt met het uitzoeken van lijnen. Hij zal ook nog diverse tests ondergaan, om dezelfde reden. En ja, hij heeft ook een show gelopen en daar hebben we ook voor getraind, net als het UV examen. Ik zou het met een teef ook allemaal doen, terwijl wij helemaal geen fokplannen hebben. Maar aan de andere kant, jij rekent dat dan toch niet door? Dan zou je veel meer moeten vragen? En zou je nu ook die 800 euro moeten doorrekenen bij het volgende nest?
Ik geloof alleen dat de dekprijzen bij ons wel een stuk lager liggen dan wat ik hier voorbij zie komen.
Dat je die onkosten maakt terwijl je niet fokt is mooi maar zullen veel mensen niet doen. Ik ook niet. Als ik een hond heb die niet geschikt is voor de fok dan ga ik geen extra onkosten maken en ook geen shows lopen.
kimmie261 schreef:keona, ik denk dat dekking van een stamboom rottweiler ook wel tussen de 500 en 1500 euro ligt hoor,geen idee,ik fok niet met ( stamboom) rottweilers verder.
en tuurlijk zijn er rassen die duurder in dekgeld zijn,dat zie je dan altijd wel terug in puppieprijzen,meestal is 1 puppie dekgeld van de reu ( vaak is het óf dekgeld óf eerste keus uit het nest voor reu eigenaar)
dat schema is niet opgesteld door mij,maar door iemand die rottweilers fokt via de rasvereninging,ik heb het niet verzonnen,alleen over genomen wat zei schreef.
en donja,wat zijn de pupprijzen dan??
vaak zie je dat wel gekoppeld aan dekgeld van een reu nl...
daarnaast zijn testen maar 1 malig,zodra je deze gedaan hebt,dan heb je die kosten bij een 2de en volgend nest niet meer,en toch veranderen dan niet de pupprijzen... ( als het nou allemaal zo eerlijk uitgerekend zou worden)
jenneke1029,daar zal zeker een markt voor zijn,meestal zijn dit ook niet de goedkoopste pupjes,maar liggen zij wel een stukje hoger in prijs als de gemiddelde pup van zo'n ras.

MyWishMax schreef:Nee, het was niet zozeer erop gericht dat ik het niet geloof, ik vind het verschil gewoon bizar. Hier voor HD/ED + beoordeling geloof iets meer dan 250 euro, met DNA afname en opslaan erbij. Volgens mij is het verschil tussen DA's ook al gewoon enorm.
keona schreef:MyWishMax schreef:Nee, het was niet zozeer erop gericht dat ik het niet geloof, ik vind het verschil gewoon bizar. Hier voor HD/ED + beoordeling geloof iets meer dan 250 euro, met DNA afname en opslaan erbij. Volgens mij is het verschil tussen DA's ook al gewoon enorm.
250,- bij de dierenarts maar daarna moet je de raad van beheer ook nog betalen om die foto,s te bekijken en te beoordelen.
de reuen in NL die we echt mooi vinden, en voldoen aan hoe wij de rasstandaard zien, hebben vrijwel allemaal min of meer de zelfde bloedlijnen én worden al heel vaak gebruikt.
als fokker van bijv. Friezen zijn er ook bepaalde raskenmerken die je graag meer zou willen zien bijv, of kenmerken die je liever niet ziet. Dat is nou eenmaal het fokken van een 'ras'.
Kuggur schreef:Billy schreef:Jij snapt het begrip rashond niet helemaal geloof ik Kuggur,,,,
Vermoedelijk beter dan jij denkt...